Varusteet ym.muut X5 M50d

EemeliOnni2018
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 21 Syys 2017, 13:03

Olen hankkimassa autoa Saksasta, todennäköisesti 2014-2015 vuosimallin autoa. Hinnat ovat laskusuunnassa, ehkä kaiken dieselhömpötyksen keskellä..
No anyway, varusteet kiinnostavat ja niiden toimivuus kylmissä olosuhteissa.
Toimiiko B&O kovilla pakkasilla? Vaikka täällä Lounais-Suomessa ei ole kovin kylmää ollutkaan viimeisinä vuosina. Lähinnä tuota "avaus/sulku" mekanismia tarkoitan.
Miltä B&O kuulostaa, onko niin hyvä mitä jostain olen lukenut?
Entä Yönäköpaketti, onko iloa/toimiiko oikeasti? Muistan, että olisin jostain lukenut, että yönäköpakettiin kuuluu lämpökamera, joka havaitsee esim.eläimet tien reunoilla?

Entä M-sarjan paketit, joita on aika moneen lähtöön. Onko suosituksia/kokemuksia, mitä kannattaisi harkita?

Onko autossa jotain tyyppivikaa?

Minkä hintaiset huollot autossa on?

Vakuutuksen hinnaksi sain 870e (täyskasko jne), jota en pitänyt kovin pahana.

Paljonko dieselvero vuodessa?
wilho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 140
Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04

Moi,

jotain kokemuksia x5sta.

B&O toimii pakkasessa. Se soi kyllä hyvin ja kuullostaa puhtaammalta kuin H&K, joka minulla oli 520d:ssä. Volyymiä riittää, bassokin ulottuu hiukan alemmaksi. Sitten se on hämmästyttävää että mikään paikka ei rämise vaikka kuuntelisi kovaa.

Sitten tuo kamera on hyvä lisä, ainakin täällä pohjoisessa, auttaa porojen ja ihmisten (joilla ei ole heijastinta) väistämistä. HUDiin tai mittaristoon tulee keltainen tai punainen varoitus eläimestä tai ihmisestä. Lisäksi sen avulla näkee vastaantulevan auton häikäisevistä valoista "ohi" että onko tiellä jotain lämmintä, eli ihmisiä tai poroja. Toimii paremmin kuin kuvittelin, talvella se on pimeässä aina päällä. Sumussa, vesitihkussa, sateessa ja lumipyryssä ei toimi kunnolla.

M-Sport paketti tuossa minun autossa on alustaltaan aika pintakova. Nyt tilaisin tuon hybridin ilman sitä. Koeajamissani M50d malleissa se taasen on ollut todella hyvä. Dynamic suspension alustaa en tilaisi Suomeen,
on varmasti kallis ylläpitää (DHP?)

Suosittelen Surround view kameraa ja driver assistant plus paketteja, ne on hyvät ja toimii ison auton kanssa. Myös puskurin sisään katoava peräkoukku on mainio ja kallis jälkiasentaa.

Kuinka paljon ajettua katselet?
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
EemeliOnni2018
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 21 Syys 2017, 13:03

Moro,

Kiitos asiallisesta vastauksesta!!
B&O on muistikuvani mukaan 5000e (Suomessa) lisävaruste, joten tuohon hintaan olettaisin soivan aika hyvin.. :)
Ja se mitä olen muuten kuunnellut B&O kotiolosuhteissa, niin aina on vakuuttanut hyvin.
Kiva kuulla silti, että kokemukset ovat myös toimivuudesta kunnossa. Ja räminät.

H&K tulee olemaan myös yksi vaihtoehto, koska B&O autoja todella vähän..
Silloin pitää yrittää puntaroida, haluaako kiinnittää huomiota noin paljon B&O:hon.
Haluaisin sen, mutta liian ohjaava lisävaruste se ei saa olla.
Pitäisi löytää auto, jossa on kaikki.. :) Niitäkin on ollut, mutta helposti hinta karkaa tai sitten kilometreja alkaa olemaan mulle liikaa.
H&K rämisi 520d:ssä?

Onkohan pimeäkamera jossain pimeä/yöpaketissa? Mustaakseni näin jostain lueskelin.
Millä tavalla kamera ei toimi sumussa, vesitihkussa jne?

Millä autolla ajat tällä hetkellä? Ilmeisesti ei M50d?
Miksi tilaisit Hybridin?
Ilmeisesti tulisi keskusta-ajoa?
Se mitä olen tutustunut hybridiin, niin aika herkästi alkaa ilmeisesti bensaa palamaan ja sitä palaakin aika reilusti.
Silti mietin itsekin kyllä hiukan vielä hybridia..
Ajoa tulee n.30000km vuodessa ja siitä työmatka-ajoa n.10000km. Työmatka n.20km ja se periaatteessa pelkkää maantieajoa. Jolloin hybridi olisi järkevä. Silti loput 20000km tulevat pääasiassa maantie ajosta, enkä usko tällöin paljon hybridin voimaan.

Mikä on DHP?

Luulen, että surround view kamera on vakiona M50d malleissa?

Maksimikilometrit 150000km. Haarukka todennäköisesti tulee olemaan 70000-150000km, jotta mahtuu budjettiin..
wilho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 140
Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04

H&K ei rämissyt, vaan vahvistin rajoittaa esim bassoja kun kuuntelee vähänkin kovempaa. Lisäksi siinä on minusta sellainen ala- ja ylätaajuuksilta hiukan korostettu soundi eikä basso riitä oikein riittävän alas. B&O soi puhtaammin ja on toki ihan älyttömän hintainen. Yhtä hyvän saa tilaamalla Hifin ja päivittämällä kaiuttimet ja vahvistimet.... Toki tämä on suhteellista koska rengas ja nastamelu peittää ajossa tätä alapäätä.

Pimeäkamera piti mun tapauksessa tilata erikseen.

Ajan 40e:llä koska M50d täysillä varusteilla uutena olisi ollut aivan liian kallis. Hybridin tilasin koska se tuntui hyvältä ajaa ja varusteiden hintaa nostava autovero on paljon kohtuullisempi - halusin autoni hyvin varusteltuna. M50d olisi voinut ostaa Saksasta vähän käytettynä, mutta 40e:ssä rahalle saatava vastine oli minusta parempi. Sisältäen takuun ja paikallisen liikkeen tuen. Kuten täällä on muut kirjoittaneet tuo hybridillä ajo on itse asiassa aika koukuttavaa.

Suomalaiset autolehdet on kyllä kirjoittaneet ihan asian vierestä kun ovat hybrideitä arvostelleet, jos ajo on kuten sinulla hybridi toimii minusta ihan hyvin. Alla perustelua. Jos aja päivittäin tyyliin reilusti yli 100km niin sitten diesel.

Mulla on tullut n 20000 tkm vuoden aikana, viikot ajan 17 km maantie/moottoritie työmatkaa suuntaansa vain sähköllä. Lataus onnistuu siis töissäkin. Viikonloppuina sitten reilusti mökkiajoja 150 km suuntaansa jolloin kokonaiskulutus on pyörinyt 3.8l/100km ja n 7 l/100km välillä ja sähköä on kotona kulunut noin 1600kWh auton lataukseen Wallboxista tarkastettuna. Ihan pelkällä bensalla tyhjällä akulla kaksi maastopyörää katolla 80/100 kmh nopeuksilla kulutus oli noin 11-12 l/100km. Tämä on järkyttävän vähän verrattuna aikaisempaan autooni 335i coupe, jossa kaupungissa harvoin pääsi alle 12l/100km ja maantielläkin meni n 8-9 l/100km. Oikeasti nämä polttoainekulut on näin kalliin auton kanssa pieru sarahassa ja koska M50d on niin mahtava auto ei sitä voi olla suosittelematta. Mutta kerroin tässä omia motiivejani. Saa soittaakin, puh nro yv:llä.

DHP = Dynamic handling package joka sisältää aktiivisen alustan aktiivisilla iskareilla ja kallistuksenvaimennuksella. Täältä lisätietoa: http://f15.bimmerpost.com/forums/showth ... p?t=913797

Surround view ei ole ollut (minun ymmärryksen mukaan) vakiona aikanaan Suomeen tai Saksaan myytävissä autoissa vaan sisältyy mm pysänköinti Plus pakettiin. Briteissä ja Usassa tilanne saattaa olla eri.

Varmista Saksasta ostaessasi että huollot on merkkiliikkeessä tehtyjä ja tehdaskampanjat on hoidettu
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
wilho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 140
Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04

Moi,

vielä tuosta pimeäkamerasta.. siis kun sataa niin sade on ainetta, vettä joka heijastaa valoa, mutta myös silmälle näkymätöntä infrapunasäteilyä. Joten ei infrapunakamera voi kunnolla vesipisaroiden läpi nähdä, kuten ei silmä tai normikamera näe kunnolla vesisateen tai sumun läpi
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09
Paikkakunta: Tuusula

Muutamia viikoja sitten tuli vaihdettua auto X5 E70->F15 ja nyt on hieman kokemusta pariin kommenttiin lisäyksiä jos ei ole autoa vielä löytynyt..

Jos B&O:t on edes suht samalla tasolla, kun E70:n Individual High-End:t niin ero on kyllä selkeä. Aiemmassa oli nuo High-endit ja sointi oli kirkkaampi, bassot teräviä ja ääni kaiken kaikkiaan puhdas, jota vielä parin vuoden ja 100+tkm:n jälkeenkin jaksoi ihastella monesti sopivan kappalleen soidessa. Nyt on H/K:t ja ei nekään mitkään Jogurttipurkit ole, mutta High-endit oli parempi. H/K:t ei rämise itsellä eikä yksittäistä vikaa voi sanoa, mutta ääni vain on hieman etäisempi ja keinotekoisempi. Toisaalta F15 on hiljaisempi. Itse en pitäisi/pitänyt rajaavana ehtona B&O:ta ja ei nyt ainakaan vielä harmita

Erilaisia Adaptive drive alustojahan on ollut X5:ssa jo pitkään ja samat aktiivikomponentit näyttää olevan E70:ssä ja F15:sta. Nähtävästi aktiivisen kallistuksen vakaajan olo riippuu hieman mikä Adaptive alusta eli M vai Comfort on kyseessä tai sitten vielä tuo dynamic suspenssion. Mun mielestä noi ei ole mitään vikapesiä, herkkiä osia noissa käsittääkseni on ilmapussit takana, mutta ne ei taida tulla dynamic suspenssionin mukana. Aiemmassa taisi olla tuo dynamic ja nyt on adaptive comfort ja auto kyllä kallistelee enemmän, mutta sport asetuksella sekin rajoittuu merkittävästi. Kulku on kyllä nyt tasaisempaa kuin aiemassa.

Night Visionin toiminta näyttää fiksulta, se toimii taustalla ja varoittelee ja välkyttää kohde valoa jos havaitsee jotain. Laajempaa kokemusta ei vielä ole.

Aivan ehdoton varuste on adaptive LED:t, jotka kyllä taitaa ollakkin lähes joka autossa, mutta kannattaa varmistaa, itse en ostaisi F15:sta ilman.

Kameroista surround on ihan jees, mutta oikeasti tärkein on vain pelkkä peruutuskamera. F15:ssa kamerat tosin menee päälle tietyissä tilanteissa itsestään myös eteenpäin ajaessa ja on siten helpommin käytettävissä.

Vaikka kyse on M50d:stä niin kommenttina, että edellisessä oli 40d piristettynä ja oli siten lähelle silloista M50d:tä, Nyt päädyin turboa vähemmäksi ja ainoa asia oikeasti mitä kaipaa niin on räväkkä alavääntö, mikä tietty helpotti ajamista paljonkin. Nyt plussana on 2L pienempi kulutus, mikä suht samankokoiselle, saman sukupolven moottorille ja vaihteistolle on mun mielestä yllättävän iso ero.
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Itsekin olen pikkuhiljaa alkanut katsella X5:sia. Lähinnä hybridi kiinnostaa , kun olen päättänyt , että kusipöntön kanssa en rupea lotraamaan. Yksi kinnostava yksilö olisi Suomessa : https://www.nettiauto.com/bmw/x5/9277020.

Tuossa pitäisi vaan vaihtaa sisälle ehdottomasti tummat puupanelit. Sitten arvelluttaa tuo mukautuva M alusta. Vakionahan noissa on kai tuo adaptiivinen "normaali" alusta. Mietin vaan , eroaako tuo M adaptiivinen alusta tuosta vain ohjelmallisesti , vai onko jotain jäykempää rautaa ( puslat yms ) myös mukana , joka lisäisi rengasmelua. Ainakin omassa F 20 tuo adaptiivinen M sport alusta on rengasmelun osalta huonompi , kuin normi alusta , jota kaverin autossa päääsin kokeilemaan.

Tuon hintaisessa kulkimessa rengasmelun pitää ehdottomasti olla vaimeaa , muuten jää hankkimatta. Night vision pitää myös ilman muuta olla ja mielellään myös B O äänenetoisto. Onneksi ei ole erityistä kiirettä , joten odottelemalla sopiva yksilö löytynee ennen pitkää.
Viimeksi muokannut melperri, 24 Joulu 2017, 14:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

melperri kirjoitti:Itsekin olen pikkuhiljaa alkanut katsella X5:sia. Lähinnä hybridi kiinnostaa , kun olen päättänyt , että kusipöntön kanssa en rupea lotraamaan. Yksi kinnostava yksilö olisi Suomessa : https://www.nettiauto.com/bmw/x5/9277020.
Onko adblue järjestelmää X5 malleissa 40d tai M50d? Sen tiedän että 30deessä se on varmasti.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Adblue on kaikissa määräänsä uudemmissa dieseleissä. Ei järjestelmää kannata pelätä, henkilöautossa sitä tarvitsee täytellä hyvin harvoin. Ja raskaassa kalustossa se on ollut käytössä yli 10 vuotta jo, koettua tekniikkaa.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Sen verran pitää korjata, että ei ole kaikissa uusissakaan Adblueta, riippuu ihan meneekö jo muutoin päästötavoitteisiin.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Wonderi kirjoitti:Adblue on kaikissa määräänsä uudemmissa dieseleissä. Ei järjestelmää kannata pelätä, henkilöautossa sitä tarvitsee täytellä hyvin harvoin. Ja raskaassa kalustossa se on ollut käytössä yli 10 vuotta jo, koettua tekniikkaa.
Kyllä kai tuo täyttely vielä menisi , mutta on taas yksi mahdollinen vikakohde lisää ja miten lie toimii -30C pakkasissa , niitäkin sillon tällöin aina esiintyy.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

melperri kirjoitti:Itsekin olen pikkuhiljaa alkanut katsella X5:sia. Lähinnä hybridi kiinnostaa , kun olen päättänyt , että kusipöntön kanssa en rupea lotraamaan. Yksi kinnostava yksilö olisi Suomessa : https://www.nettiauto.com/bmw/x5/9277020.

Tuossa pitäisi vaan vaihtaa sisälle ehdottomasti tummat puupanelit. Sitten arvelluttaa tuo mukautuva M alusta. Vakionahan noissa on kai tuo adaptiivinen "normaali" alusta. Mietin vaan , eroaako tuo M adaptiivinen alusta tuosta vain ohjelmallisesti , vai onko jotain jäykempää rautaa ( puslat yms ) myös mukana , joka lisäisi rengasmelua. Ainakin omassa F 20 tuo adaptiivinen M sport alusta on rengasmelun osalta huonompi , kuin normi alusta , jota kaverin autossa päääsin kokeilemaan.
Kannattaa kokeilla ehdottomasti tuo alustapuoli kunnolla. Itsellä on ollut tämä 40e malli nyt runsaat 1½ kuukautta ja 2500km. Edelliset oli E70:siä (kaksi peräkkäinen) oli adaptivedrivella ja aktiiviohjauksella, näillä ajoin yhteensä 8 vuotta ja 250 000km. Omasta mielestäni hybridimalli on selvästi huonompi ajaa kuin nuo edelliset ja vieläpä selvästi. Suurin heikkous on susihuono ohjaustuntuma tai pikemminkin sen täydellinen puuttuminen. Ja mitä huonompi keli sen suurempi on ero vanhan hyväksi. Myös 'peräpainoisuus' heikentää ajotuntumaa. Toki näihin tottuu (toivottavasti), mutta melkoinen raakile tämä vielä on, ehkäpä seuraava sukupolvi on siten parempi. Ei nyt jaksa heti autoa alkaa vaihtamaankaan, vaikka kieltämättä sekin kävi ensimmäisen pidemmän matkan jälkeen mielessä. Käsittääkseni diesel/bensamalleissa tätä ongelmaa ei ole eli ohjaustuntuman puute koskee vain tätä hybridimallia.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

tiko kirjoitti:Kannattaa kokeilla ehdottomasti tuo alustapuoli kunnolla. Itsellä on ollut tämä 40e malli nyt runsaat 1½ kuukautta ja 2500km. Edelliset oli E70:siä (kaksi peräkkäinen) oli adaptivedrivella ja aktiiviohjauksella, näillä ajoin yhteensä 8 vuotta ja 250 000km. Omasta mielestäni hybridimalli on selvästi huonompi ajaa kuin nuo edelliset ja vieläpä selvästi. Suurin heikkous on susihuono ohjaustuntuma tai pikemminkin sen täydellinen puuttuminen. Ja mitä huonompi keli sen suurempi on ero vanhan hyväksi. Myös 'peräpainoisuus' heikentää ajotuntumaa. Toki näihin tottuu (toivottavasti), mutta melkoinen raakile tämä vielä on, ehkäpä seuraava sukupolvi on siten parempi. Ei nyt jaksa heti autoa alkaa vaihtamaankaan, vaikka kieltämättä sekin kävi ensimmäisen pidemmän matkan jälkeen mielessä. Käsittääkseni diesel/bensamalleissa tätä ongelmaa ei ole eli ohjaustuntuman puute koskee vain tätä hybridimallia.
Täytyy kyllä sanoa että on kamalaa kuunnella kommentteja näistä hybridimalleista, eli 330e, 530e ja nyt tämä x5 40e. Eipä ole paljoa positiivista näistä kuulunut, paitsi halvat verot ja melkein kulikoneen hinnalla tehokkaampi vehje. No, ei ilmeisesti kannata ostaa. Ja nyt tietysti kaikki e-koneen ostaneet avautuu tänne, mutta ei se mitään, siitä vaan.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

salmol kirjoitti: Täytyy kyllä sanoa että on kamalaa kuunnella kommentteja näistä hybridimalleista, eli 330e, 530e ja nyt tämä x5 40e. Eipä ole paljoa positiivista näistä kuulunut, paitsi halvat verot ja melkein kulikoneen hinnalla tehokkaampi vehje. No, ei ilmeisesti kannata ostaa. Ja nyt tietysti kaikki e-koneen ostaneet avautuu tänne, mutta ei se mitään, siitä vaan.
Onhan näissä hybrideissä paljon positiivisiakin puolia, joista nuo käyttökustannukset&verot eivät ole vähäisimpiä, mutta jos tuo ajotuntuma/ilo on tärkeää, niin tämä auto kannattaa koeajaa pitkästi ennen ostopäätöstä ettei tule pettymystä. Itse koeajoin auton lähinnä kaupungissa ja isoilla teillä hyvissä oloissa. Tuolloin kyllä huomasin 'sähköauto-ohjauksen', mutta en arvannut, että vaikeissa oloissa, jäinen (ja mutkainen) tie, kova sivutuuli jne, tuntuman puute korostuisi näikin voimakkaasti.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Itse tein parin tunnin koeajon Autokeskus Airportin autolla syksyllä. En huomannut ohjauksessa mitään erityistä poikkeavaa. Fiilis ajossa oli aikalailla sama kuin E70 40D LCI:llä. Omasta mielestäni ohjauksen tulee olla mahdollisimman kevyt , tuntuma on omaan ajotyyliini ollut riittävä kaikissa ajamissani autoissa. Yksi huonoimmista ohjauksista oli vm 2008 E70 perusohjaus. Tolkuttoman raskas , teki auton kaupunkipyörittelyssä kankeaksi ja oli ikävän jäykkä maantielläkin.

Mutkatiellä en autoa testannut. Voin kuvitella , että suuri massa tuntuu mutkissa. Tämäkään ei ole ongelma , koska vauhtia voi pudottaa mukavalle tasolle. Omassa käytössni arvostan lähinnä mukavuutta suoralla maantiellä. Noista alustaratkaisuista olen kantapään kautta opptinut kiertämään kaukaa kaikki , missä on mainittu "sport" , koska jäykät komponentit ovat Suomen karkeilla teillä myrkkyä ajomukavuudelle rengasäänien takia.

Tuosta X5 adaptiivisesta M alustaasta en ole löytänyt selvää tietoa , miten eroaa komponenteiltaan vakiona olevasta normaalista adaptiivisesta alustasta. Esiteen mukaan alusta on jotenkin viritetty tiukemman tuntuman antavaksi , mikä kuulostaa todella pahanenteiseltä. Koeajamallahan totuus tietysti selviää.
JP X-Driver
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 22:12
Auto: Bmw X5 45e

Toisessa keskustelupaikassa näillä sivuilla jo aiemmin totesin, että X5 40e:n ajettavuuteen vaikuttaa huomattavasti rengaspaineiden määrä. Kun painetta on enemmän, ajo on vakaampaa. Itselläni on edessä muistaakseni baareja 2,8 ja takana 3,2. Näillä rullaa oikein hyvin.

Ensimmäiset ajoviikot oman autoni kanssa myös ihmettelin, että mikä ihmeen peli tuli ostettua. Mutta sitten keksin laittaa ohjekirjan mukaisesti raskaan kuorman paineet ja heti auttoi asiaa. Nyt kohta parin vuoden käytön jälkeen en ole enää kiinnittänyt ajoon mitään ylimääräistä huomiota. Auto toimii hyvin ja se on mukava ajaa.

Mutta toki 40e on painava ja iso auto ja mitään pikkubemarin ketteryyttä siltä on toki turha odottaa. Mutta omassa käytössäni on kyllä osoittautunut rahan arvoiseksi kulkuvälineeksi.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

tiko kirjoitti: Kannattaa kokeilla ehdottomasti tuo alustapuoli kunnolla. Itsellä on ollut tämä 40e malli nyt runsaat 1½ kuukautta ja 2500km. Edelliset oli E70:siä (kaksi peräkkäinen) oli adaptivedrivella ja aktiiviohjauksella, näillä ajoin yhteensä 8 vuotta ja 250 000km. Omasta mielestäni hybridimalli on selvästi huonompi ajaa kuin nuo edelliset ja vieläpä selvästi. Suurin heikkous on susihuono ohjaustuntuma tai pikemminkin sen täydellinen puuttuminen. Ja mitä huonompi keli sen suurempi on ero vanhan hyväksi. Myös 'peräpainoisuus' heikentää ajotuntumaa. Toki näihin tottuu (toivottavasti), mutta melkoinen raakile tämä vielä on, ehkäpä seuraava sukupolvi on siten parempi. Ei nyt jaksa heti autoa alkaa vaihtamaankaan, vaikka kieltämättä sekin kävi ensimmäisen pidemmän matkan jälkeen mielessä. Käsittääkseni diesel/bensamalleissa tätä ongelmaa ei ole eli ohjaustuntuman puute koskee vain tätä hybridimallia.
En kyllä heti luulisi että hybridin ohjaustuntuma on merkittävästi erilainen, jos sama alusta ja samat kumit. Oletko vertaillut tai joku muu onko kokeillut molempia? Mun korvaan kuulostaa ihan normaalilta lausunnolta F15 ohjauksesta, varsinkin jos vertailupiste on noi sun edelliset.

Mielenkiintoinen havaintoa tuo paino, kun kaikista näistä hybrideistä luulisin että juuri X5 ottaisi sen painon kaikkein eniten neutraalisti vastaan. Painoerohan ei ole edes suuri — alle 150 kiloa yli 2200 kiloa painavassa möhkössä autossa. Painopiste liikkuu toki enemmän.

X5 F15
30d 2240 kg 50-50
40e 2360 kg 45-55
50i 2340 kg 49-51
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

melperri kirjoitti: Tuosta X5 adaptiivisesta M alustaasta en ole löytänyt selvää tietoa , miten eroaa komponenteiltaan vakiona olevasta normaalista adaptiivisesta alustasta. Esiteen mukaan alusta on jotenkin viritetty tiukemman tuntuman antavaksi , mikä kuulostaa todella pahanenteiseltä. Koeajamallahan totuus tietysti selviää.
Toi on huonoin alusta noihin sinun tarpeisiin. Kaikista neljästä vaihtoehdoista jäykin. Koeajolla tietysti selviää tarkemmin, mutta ne kaikki muut on säädetty enemmän mukavuuteen päin.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

JP X-Driver kirjoitti:Toisessa keskustelupaikassa näillä sivuilla jo aiemmin totesin, että X5 40e:n ajettavuuteen vaikuttaa huomattavasti rengaspaineiden määrä. Kun painetta on enemmän, ajo on vakaampaa. Itselläni on edessä muistaakseni baareja 2,8 ja takana 3,2. Näillä rullaa oikein hyvin.
Tämä on hyvä vinkki, pitää kokeilla. Varmasti auttaa ainakin tuohon peräpainoisuusta johtuvaan epävakauteen. Toivottavasti ajo-mukavuus ei kärsi noin korkeista paineista liikaa. Näin talvella kadut on melkoista 'peltoa' täälläpäin.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
JP X-Driver
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 22:12
Auto: Bmw X5 45e

Tarkennan vielä. Minulla on 19:n tuuman vanteet ja Nokian Hakkapeliitta nastat. Edessä paineet ovat 2,8 ja takana 3,3. Tänäänkin ajoin autollani noin 300 km erilaisia teitä. Oli suoraa ja sulaa moottoritietä ja välillä todella liukkaita kantateitäkin. Ihan rentoutunut olin koko reissun ajan ja sen jälkeenkin.
Vastaa Viestiin