Sivu 1/1

X6 vs. X5 kumpi tuoda bensana?

Lähetetty: 07 Syys 2018, 18:02
Kirjoittaja Papa_Emeritus
Morjesta!

Ulkomaan komennus alkaa kääntyä loppua kohden ja pitäisi alkaa tuliaisia tuomaan Suomeen päin. Tarkoituksena olisi tuoda jompikumpi itselle käyttöautoksi Suomeen; joko X5 ja X6. Tästä maasta ei diesel-autoa saa eli bensa on tuotava ja mielelläni kuulisin näistä kokemuksia ja tietoa ihmisiltä. Tarkoituksena olisi asentaa webastot sun muut ja ottaa auto ympärivuotiseen käyttöön. Parisen seikkaa mietityttää:

1.) hintaero kummassakin mallissa kutos ja kasi koneiden välillä on täällä mitätön. Veroissa Suomen päässä näytti olevan noin 70€ ero vuosittain ja keskikulutuksessa oli parin litran ero. Voiko nuo kulutukset käytännössä pitää paikkansa? Kannattaako suoraan laittaa kasi? Kyllähän sen murinaa mieleluummin kuuntelisi... Auto tulisi normi ajoon, ei pitkiä matkoja kuin pari kertaa vuodessa lapin reissut mökille, muuten aika vähäistä vuotuinen ajo, ei pitkää työmatkaa.

2.) Onko jotain tyyppivikoja sun muita joka puoltaisi jotain mallia tai olisi ehdoton no-no?? X5 puolelta olisi mieleen facelift-jälkeinen mylly, X6 mallit 2008-2010.

3.) Mitä näissä malleissa kannattaa tsekata ostaessa ja koe-ajaessa?

4. ) Auton rekisteröinti ja muokkaaminen niin että kestää talvet. Jokin järjestely moottorin lämmittämiseen talvikeleillä pitää tietenkin hoitaa mutta muut asiat? Mahdollinen auto on tulossa lähi-idästä eli penkinlämmittimet puuttuvat joka nyt ei sinänsä haittaa mutta muut tarvittavat toimenpiteet?

Tällä hetkellä kiikarissa olisi 2008 X6 50i sporttipaketilla ja Heritage-merkkisillä putkilla(itselle täysin vieras merkki, onko kellään kokemusta?) ajettuna 107 tuhatta km. Esteettisesti hieman enemmän mieli kallistuu tuonne X6 puolelle mutta näkyvyys ja tilat paremmat X5...?

Mieltäni kokemuksia näistä kamppeista kuulisin, kiitoksia jo etukäteen!

Re: X6 vs. X5 kumpi tuoda bensana?

Lähetetty: 07 Syys 2018, 18:15
Kirjoittaja Juha
Omaa mielipidettä: X6 kannattaa jättää ostamatta. Marginaalituote Suomessa, ja kauheen näköinen sammakko...

Bemarin V8:t eivät ole mitenkään kiinnostavassa maineessa, eli 3-litrainen suora kutonen vaan alle, jos semmonen täytyy saada.

Re: X6 vs. X5 kumpi tuoda bensana?

Lähetetty: 07 Syys 2018, 20:41
Kirjoittaja TKR
Meillä on täällä USAssa molemmat, X3 35i ja x5 50i. Tuossa kutosturbossa ei ole ollut mitään vikaa ja on erittäin hyvässä maineessa. Ainut mikä saattaa tulla eteen on sähköisen vesipumpun vaihto ennen 150tkm.

Kasin jo ostat niin hymy on leveää ajaessa, mutta venttiilinvarsien tiivisteet menee vaihtoon seikä 4.8 ja 50i koneissa 100km paikkeilla. Jos korjaukset sujuu itseltä niin mikä ettei, mutta jos pajalle joudut viedä niin noihin uppoaa tonneja joka vuosi. Tulpat, puolat, suuttimet. Lisäksi 50i koneissa turbojen öljyvuodot, ja turbojen erillisen jäähdytysjärjestelmän viat. Ylemmän öljypohjan tiiviste alkaa vuotaa ja vaihdossa pitää pudottaa koko apurunko edestä. €€€€€€

Re: X6 vs. X5 kumpi tuoda bensana?

Lähetetty: 12 Syys 2018, 01:45
Kirjoittaja Wonderi
Varmistitko jo kelpaako lähi-idän speksillä oleva auto suomalaisen viranomaisen vaatimuksiin? On mahdollista että siellä on myyty esim. eri päästöluokan autoa kuin mikä sille vuodelle täällä vaaditaan.

Re: X6 vs. X5 kumpi tuoda bensana?

Lähetetty: 14 Syys 2018, 15:00
Kirjoittaja Papa_Emeritus
En ole asiaa varmistanut, tällaisia tarinoita tieten olen kuullut että täältäpäin tuotu auto olisi peltoautoksi jäänyt kun ei ole saatu katsastettua. Mistähän kyseinen tieto kannattaisi tarkistaa? Katsatuskonttorilta? Myöskin varmaan päästöt pitäisi autosta saada täällä selville,ei mikään helppo asia täällä ei niistä oikein välitetä... auto tulisi muuttotavarana Suomeen ja olen kuullut että muuttotavarana tulleita autoja kohdeltaisiin rekisteröidessä ”hellemmin”. Onkohan tästä kokemusta?

Kiitoksia vastauksista!

Re: X6 vs. X5 kumpi tuoda bensana?

Lähetetty: 15 Syys 2018, 10:29
Kirjoittaja drago
Muuttotavarana tuotava auto olisi pitänyt olla omistuksessasi vuoden 2015 puolella joten se kortti on ohi. Samat säännöt kuin kenellä tahansa tuojalla. Lähi-idän autot jättäisin suosiolla sinne lähi-itään, jos ei aivan ilmaiseksi saa ja rahti kohtuullinen.

Re: X6 vs. X5 kumpi tuoda bensana?

Lähetetty: 15 Syys 2018, 11:50
Kirjoittaja wsaarja
drago kirjoitti: 15 Syys 2018, 10:29 Lähi-idän autot jättäisin suosiolla sinne lähi-itään
Miksi?

Re: X6 vs. X5 kumpi tuoda bensana?

Lähetetty: 15 Syys 2018, 12:43
Kirjoittaja Papa_Emeritus
drago kirjoitti: 15 Syys 2018, 10:29 Muuttotavarana tuotava auto olisi pitänyt olla omistuksessasi vuoden 2015 puolella joten se kortti on ohi. Samat säännöt kuin kenellä tahansa tuojalla. Lähi-idän autot jättäisin suosiolla sinne lähi-itään, jos ei aivan ilmaiseksi saa ja rahti kohtuullinen.
Tällä varmaan tarkoitat edesmennyttä verohelpotusta ennen 2015 loppua ostetuöle autolle? Tämä on kyllä hyvin tiedossa ja veronkin kanssa auto maksaa hieman yli puolet siitä mitä vastaava Suomessa. Muuttotavaraa auto on silti niinkuin muukin omaisuus joka muuton yhteydessä tuodaan ja on ollu 6kk omistuksessa ennen kuljetusta Suomeen. Ennen muuttotavarana tullutta autoa on kohdeltu erilailla rekisteröityessä,tästä kyselisin onko jollain kokemusta? Onko sinulla tästä konkreettista esimerkkiä miksi lähi-idän kampe kannattaisi jättää ostamatta? Mielelläni kuulisin tapauksia!

Re: X6 vs. X5 kumpi tuoda bensana?

Lähetetty: 15 Syys 2018, 14:41
Kirjoittaja drago
Mietin vaan miten säilynyt on 10 vuotias auto on, huollot ym. Aikoinani merillä olleena kun näki miten siellä kalustoa kohdellaan.

Re: X6 vs. X5 kumpi tuoda bensana?

Lähetetty: 12 Loka 2018, 20:42
Kirjoittaja HTM
Toin juuri BMW x1:n (2017) Kanadasta muuttoautona ja rekisteröinnin suhteen Suomen päässä ei ollut mitään ongelmaa, vaikka autossa ei ole esim. takasumuvaloa jne. Muistaakseni viime keväänä päivittyneen ohjeistuksen mukaan, mikäli auto on ollut kohdemaan rekisterissä niin yksityishenkilöltä ei edellytetä muutoksia. Suurin ongelma oli katsastusasemien tietämättömyys miten auton kanssa tulisi toimia.

Asia joka kannattaa selvittää on autoveronmääräytymisperusteet. Oletin, että autoon sovelletaan Suomen markkinoilla olevan vastaavan auton päästöjä (teho, paino jne. samat). Koska autossa oli CARB-merkintä niin Trafin mukana päästöt lasketaan teoreettisellä kaavalla (teho-paino ja jokin kerroin), jonka perusteella päästöt olivat 273g/km, kun vastaavan Suomen myynnissä olevan auton päästöt ovat 147g/km. Näin ollen autonvero oli suurempi kuin vastaavan uuden auton vero Suomessa ts. poskettoman korkea. Ko. auto siis ei ollut EU-tyyppihyväksytty vaikka onkin identtinen vastaavan euromallin kanssa.

Tämä voi tulla eteen, jos tuot auton joka on tehty EU:n ulkopuolisille markkinoille!