Hieman ristiriitaista tietoa olemassa webaston lämmitysominaisuuksista. Osaako joku sanoa lämmittääkö webasto moottoria vai/ja sisätiloja?
Jos valikoista ei löydy ollenkaan ajastimia, niin silloin webasto toimii vain lisälämmittimenä auton ollessa käynnissä. Mutta entä jos valikoista löytyy esilämmityksen ajastimia 2kpl, sekä suorakytkentämahdollisuus (lämmitys alkaa heti)? Lämmittääkös tämä nyt vain sisätiloja vai moottoria... vai molempia?
E53 X5 3.0d webasto ja esilämmitys
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
BMW:n tehdasasenteiset (2 ajastinta) lämmittää aina vain sisätiloja. En kyllä osaa suoraan sanoa, onko asia 100% varmuudella näin myös X5:ssa, mutta 3- ja 5- sarjalaisissa ainakin.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
No vähän tällainen kuva on itsellekin jäänyt ja mitä olen asiaa selvitellyt niin ohjelmoimalla webaston saa kuitenkin lämmittämään myös moottoria. Olisi kuitenkin kiva saada varmuus sille, että onko asia tosiaan näin ja/tai voiko tuon moottorin lämmityksen todeta mitenkään muuten kuin korkeintaan kokeilemalla että jotain on pellin alla tapahtunut.Ironic32 kirjoitti:BMW:n tehdasasenteiset (2 ajastinta) lämmittää aina vain sisätiloja. En kyllä osaa suoraan sanoa, onko asia 100% varmuudella näin myös X5:ssa, mutta 3- ja 5- sarjalaisissa ainakin.
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Mahtaako se onnistua pelkästään ohjelmoinnilla?
Ainakin 3:ssa pitää tehdä ihan fyysinen modaus: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=12&t=725#p28343" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja myös vanhemmissa 5-sarjalaisissa. Luulen, että myös E6x joutuu tekeen vastaavanlaisen modin, mutta viisaammat voivat korjata, jos olen väärässä.
Ainakin 3:ssa pitää tehdä ihan fyysinen modaus: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=12&t=725#p28343" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja myös vanhemmissa 5-sarjalaisissa. Luulen, että myös E6x joutuu tekeen vastaavanlaisen modin, mutta viisaammat voivat korjata, jos olen väärässä.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Mitä btcf:ltä lueskelin niin pitäisi onnistua pelkällä ohjelmoinnilla, mutta ei tosiaan ole itselläkään sen kummempaa kokemusta asiasta.Ironic32 kirjoitti:Mahtaako se onnistua pelkästään ohjelmoinnilla?
Ainakin 3:ssa pitää tehdä ihan fyysinen modaus: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=12&t=725#p28343" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja myös vanhemmissa 5-sarjalaisissa. Luulen, että myös E6x joutuu tekeen vastaavanlaisen modin, mutta viisaammat voivat korjata, jos olen väärässä.
Ostin hiljattain X5:n vm 2006 siis E53.Siinä on Webasto jonka käyttöön en ole vielä perehtynyt.On ollut niin lämmintäkin ettei ole tarvinnut.
Sen verran katsoin konehuoneen puolelta että webaston toinen putki menee sisätilohin ja toinen moottorin kylkeen.Joten eikähän webasto lämmitä nesteet sekä sisätilossa että moottorissa.Samahan se on neste molemmissa.
Sen verran katsoin konehuoneen puolelta että webaston toinen putki menee sisätilohin ja toinen moottorin kylkeen.Joten eikähän webasto lämmitä nesteet sekä sisätilossa että moottorissa.Samahan se on neste molemmissa.
Saa koodattua moottorin lämmittimeksi myös. Pöheltää sen 30min, jos akku jaksaa potkia. Yks vaihtoehto on heittää ylläpitolaturin johto takaluukusta ulos. X5 sijoitus järkevämpi, vitosissa loska-suola-paska-vesi-muta-kura yhdistelmä kastelee, tai poltin kyrväyttää elektroniikan, joka on sijoiteltu polttimen päälle.
Ylläpitolaturin johto takaluukusta ulos? Huomattavasti parempi ja turvallisempi on asentaa esim. Defa-laturi eikä vetää johtoja luukun välistä. Ja mitä teetkin, älä ainakaan kytke laturia suoraan akkuun, vaan konehuoneen apukäynnistyspisteeseen tai akkutilan siihen pisteeseen joka on virrankulkua tunnistelevan elimen oikealla puolella.