X1 rengaskoon muutos - onko mahdollinen
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 9
- Liittynyt: 10 Helmi 2011, 18:09
- Auto: BMW 520d xdrive 2014
Normirengaskoko on 225/50r17 runflat. Kivikoviltahan nuo alkuperäiset tuntuvat, etenkin näin talven misukan kitkojen jälkeen. Olen ajatellut vaihtavani tilalle "ei-runflatit" ja muuttaa profiilia korkeammaksi esim. 225/55r17 kokoon ajomukavuuden parantamiseksi sekä rengasmelun vähentämiseksi. Muutos halkaisijassa ja mittarivirheessa laskimen mukaan olisi noin 5 prossaa. Olen yrittänyt kaivaa netistä vastauksia, onko moinen muutos yleensäkään mahdollinen. Onko kellään kokemuksia, vinkkejä???
Biimerix1 kirjoitti:Normirengaskoko on 225/50r17 runflat. Kivikoviltahan nuo alkuperäiset tuntuvat, etenkin näin talven misukan kitkojen jälkeen. Olen ajatellut vaihtavani tilalle "ei-runflatit" ja muuttaa profiilia korkeammaksi esim. 225/55r17 kokoon ajomukavuuden parantamiseksi sekä rengasmelun vähentämiseksi. Muutos halkaisijassa ja mittarivirheessa laskimen mukaan olisi noin 5 prossaa. Olen yrittänyt kaivaa netistä vastauksia, onko moinen muutos yleensäkään mahdollinen. Onko kellään kokemuksia, vinkkejä???
En osaa sanoa, onko X1:ssä "laillista" käyttää tuota isompaa 225/55R17 rengaskokoa, rekisteriotteessahan X1:lle annetaan vaihtoehdoiksi rengaskoot 225/50R17, 225/45R18 ja 225/40R19. Renkaan halkaisija asettuu näin välille 657 - 663mm. Hakemasi 225/55R17 renkaan halkaisija on vain n. 2 senttiä isompi eli kyllä se varmaan X1:ssäkin pyörii ja toimii, mutta mitä mahtaisi tarkka katsastus-setä siitä sanoa, se jää vähän vaivaamaan.
Mutta jos haet renkaita ajomukavuuden parantamiseksi, voi pelkkä renkaiden merkin vaihto auttaa: omassa X1:ssäni oli aikanaan alkuperäisinä renkaina Pirellit enkä niistä tykännyt. Vaihdoin ne Michelin Primacy renkaisiin ja ajossa ne olivat paljon mukavammat. Michelinit olivat sitä vakiokokoa 225/50R17 ja vielä run-flatit, koska halusin pitää auton BMW tiepalvelusopimuksen voimassa (...kuulemma run-flatit oli yksi dellytys täydelle palvelulle).
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Renkaan leveyttä saa muuttaa 30mm ja vanteen halkaisijaa tuuman alkuperäiseen nähden ilman muutoskatsastusta. Renkaan halkaisija saa kasvaa enintään 51mm.
Tuo ehdotettu muutoskoko siis ei ole mikään ongelma lain / katsastusmiehen näkökulmasta. Mittarivirhekin lienee jo lähtiessään sen verran, että tuskin tuo liian pieniä nopeuksia alkaa näyttämään uudellakaan koolla.
Tuo ehdotettu muutoskoko siis ei ole mikään ongelma lain / katsastusmiehen näkökulmasta. Mittarivirhekin lienee jo lähtiessään sen verran, että tuskin tuo liian pieniä nopeuksia alkaa näyttämään uudellakaan koolla.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 9
- Liittynyt: 10 Helmi 2011, 18:09
- Auto: BMW 520d xdrive 2014
Kiitos asiallisista vastauksistanne. Selvittelen asiaa vielä hieman lisää maahantuojan kautta. Minullakin orkkiksina Pirellin runflatit ja ovat julmetun puupyörämäiset. Katsotaan mikä ratkaisu osoittautuu parhaaksi.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 21 Tammi 2013, 08:58
- Auto: X5 45e
Kyllä tuo 225/55 17 pelaa x1 alla hyvin,vaihdoin myös paska runflat pirellien tilalle
heti uutena contin ei runflatit,ja talvi pyörinäkin samaa kokoa hakan kitkat,molemmat pesee mukavuudessa ym.pirellin
mennen tullen ja contin ja hakan välisestä kisasta sanon että ajan tulevan kesän kitkoilla,pois lukien heinäelokuun.
heti uutena contin ei runflatit,ja talvi pyörinäkin samaa kokoa hakan kitkat,molemmat pesee mukavuudessa ym.pirellin
mennen tullen ja contin ja hakan välisestä kisasta sanon että ajan tulevan kesän kitkoilla,pois lukien heinäelokuun.
Heippa!
MInulla on BMW x1 xDrive 18d Business Automatic 2013 malli ja sanokaapa te jotka olette jo talven
ajaneet onko kitkarenkaat riittävät uudenmaan lääniin talvella! olen saanut auton kesällä niillä tehdasrenkaille
jotka ovat täysin sudet! ja haluaisin pehmeemmät joustavimmat renkaat talveksi! siis mikä koko voi olla muu kuin
225/50R17!
TOINEN KYSYMYS KUULUU VOIKO AUTOLLA PERUUTTAA TAKAOVI AUKI VAI LYÖKÖ SE PYSÄKÖININ PÄÄLLE
JOS EI OLE TURVAVYÖ KIINNI! ETUOVI AUKI EI ONNISTU MUTTA MIKÄ ON TILANNE KUN TAKAOVI AUKI,
MInulla on BMW x1 xDrive 18d Business Automatic 2013 malli ja sanokaapa te jotka olette jo talven
ajaneet onko kitkarenkaat riittävät uudenmaan lääniin talvella! olen saanut auton kesällä niillä tehdasrenkaille
jotka ovat täysin sudet! ja haluaisin pehmeemmät joustavimmat renkaat talveksi! siis mikä koko voi olla muu kuin
225/50R17!
TOINEN KYSYMYS KUULUU VOIKO AUTOLLA PERUUTTAA TAKAOVI AUKI VAI LYÖKÖ SE PYSÄKÖININ PÄÄLLE
JOS EI OLE TURVAVYÖ KIINNI! ETUOVI AUKI EI ONNISTU MUTTA MIKÄ ON TILANNE KUN TAKAOVI AUKI,
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Koko 225/50R17 on pienin autoon suunniteltu koko, jossa on otettu huomioon kantavuus, alusta yms. tuon automallin ominaisuudet. Sitä pienempää et pysty tuohon autoon laittamaan. Rekkariotteessa on ne vaihtoehtoiset koot ja ne on vaan vielä tuotakin isompia ja leveämpiä. Tuohon autoon ei onnistu minkään 16-tuuman fillarin laittaminen.reiska kirjoitti:Heippa!
MInulla on BMW x1 xDrive 18d Business Automatic 2013 malli ja sanokaapa te jotka olette jo talven
ajaneet onko kitkarenkaat riittävät uudenmaan lääniin talvella! olen saanut auton kesällä niillä tehdasrenkaille
jotka ovat täysin sudet! ja haluaisin pehmeemmät joustavimmat renkaat talveksi! siis mikä koko voi olla muu kuin
225/50R17!
TOINEN KYSYMYS KUULUU VOIKO AUTOLLA PERUUTTAA TAKAOVI AUKI VAI LYÖKÖ SE PYSÄKÖININ PÄÄLLE
JOS EI OLE TURVAVYÖ KIINNI! ETUOVI AUKI EI ONNISTU MUTTA MIKÄ ON TILANNE KUN TAKAOVI AUKI,
Siis kuka hemmetti peruuttaa takaovi auki ja miksi yleensä pitäsi peruuttaa takaovi tai etuovi auki? Sulla on peruutustutka näytöllä, sivupeilit ja taustapeili, eikö ne riitä?
Etuovi auki peruuttaminen on parasta mitä voi tehdä silloin kun pitää taittaa tiukasti ja nähdä mihin peräkärry menee.J1978 kirjoitti:Siis kuka hemmetti peruuttaa takaovi auki ja miksi yleensä pitäsi peruuttaa takaovi tai etuovi auki? Sulla on peruutustutka näytöllä, sivupeilit ja taustapeili, eikö ne riitä?
Pahinta minusta on se, että autolla (sama malli ja vuosiluku) ei voi ajaa edes eteenpäin kuljettajan ovi auki. Näppäränä poikana vedin oven kiinni, jotta sain auton suostumaan liikkeelle ja saman tien avasin oven. Sitten pääsin pusikosta melkein pois kun auto löi P-vaihteen silmään.
Heippa!
TÄSSÄ TARVITSEVALLE UUDENVEROISET KESÄKUMIT JA KUN ON VIELÄ RUNFLAT NIIN ON KAIKKIEN PALVELUIDEN PIIRISSÄ!
BRIDGESTONE 225/50R17 94H RUNFLAT Renkaat ja vanteet on kuin uudet ajettu 3-4000km ja myydään BMW X1 vanteilla hp:1150
-meilaa reino.d@saunalahti.fi
12.3.14
Kevät terv,Reiska
TÄSSÄ TARVITSEVALLE UUDENVEROISET KESÄKUMIT JA KUN ON VIELÄ RUNFLAT NIIN ON KAIKKIEN PALVELUIDEN PIIRISSÄ!
BRIDGESTONE 225/50R17 94H RUNFLAT Renkaat ja vanteet on kuin uudet ajettu 3-4000km ja myydään BMW X1 vanteilla hp:1150
-meilaa reino.d@saunalahti.fi
12.3.14
Kevät terv,Reiska
Nykyiset on linlongit joissa on pakko olla ylipainetta, toki pehmeyttä tulee lisää kun tiputtaa 2.5 baariin mutta vatkaus alkaa (renkaan kuviointi ei ole suorassa yhessä renkaassa, painoitus helpotti mutta ei poistanut ongelmaa)
Oletko katsonut BMW-foorumin vannelaskuria, se kertoo miten renkaat mahtuvat. Eli jos alkuperäinen on ollut tuo 235/50R18, niin esim. 17" setistä vastaavalla ulkokehällä on 225/60R17.
http://vannelaskuri.bmwforum.fi/
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Olen katsonut laskureista ja en ole ostamassa uusia vanteitakin eli nuille pitäisi saada, toivoin vain jos joku olisi kokeillut mahtuukosalmol kirjoitti: ↑08 Heinä 2018, 19:49Oletko katsonut BMW-foorumin vannelaskuria, se kertoo miten renkaat mahtuvat. Eli jos alkuperäinen on ollut tuo 235/50R18, niin esim. 17" setistä vastaavalla ulkokehällä on 225/60R17.
http://vannelaskuri.bmwforum.fi/
Jos olet käyttänyt laskuria, niin varmaan tiedät että esim. 215/55R18 on saman kokoinen ulkokehältään kuin nykyinen 235/50R18, joten mahtuu pyörimään eikä tule mittarivirhettä. Ja pitäisi olla pehmeämpi ajaa kun on paksumpi ja kun vielä otat tavalliset renkaat, etkä runflattejä.Jerry90 kirjoitti: ↑09 Heinä 2018, 11:58Olen katsonut laskureista ja en ole ostamassa uusia vanteitakin eli nuille pitäisi saada, toivoin vain jos joku olisi kokeillut mahtuukosalmol kirjoitti: ↑08 Heinä 2018, 19:49 Oletko katsonut BMW-foorumin vannelaskuria, se kertoo miten renkaat mahtuvat. Eli jos alkuperäinen on ollut tuo 235/50R18, niin esim. 17" setistä vastaavalla ulkokehällä on 225/60R17. http://vannelaskuri.bmwforum.fi/
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
215/55R18 ei ole kyllä mistään suunnasta mitattuna paksumpi kuin 235/50R18. Vähemmän ilmatilaa joustimena. Non-runflatin lisäksi kannattaa etsiä mukavuuteen eikä urheilullisuuteen optimoituja rengasmalleja.
Juu, toivoin vaa vähä suurempaa maavaraa samalla mutta tarkemmin tutki niin oli nuoki renkaat sisäloksuihin hangannu joissain asennois.salmol kirjoitti: ↑09 Heinä 2018, 13:02Jos olet käyttänyt laskuria, niin varmaan tiedät että esim. 215/55R18 on saman kokoinen ulkokehältään kuin nykyinen 235/50R18, joten mahtuu pyörimään eikä tule mittarivirhettä. Ja pitäisi olla pehmeämpi ajaa kun on paksumpi ja kun vielä otat tavalliset renkaat, etkä runflattejä.Jerry90 kirjoitti: ↑09 Heinä 2018, 11:58Olen katsonut laskureista ja en ole ostamassa uusia vanteitakin eli nuille pitäisi saada, toivoin vain jos joku olisi kokeillut mahtuukosalmol kirjoitti: ↑08 Heinä 2018, 19:49 Oletko katsonut BMW-foorumin vannelaskuria, se kertoo miten renkaat mahtuvat. Eli jos alkuperäinen on ollut tuo 235/50R18, niin esim. 17" setistä vastaavalla ulkokehällä on 225/60R17. http://vannelaskuri.bmwforum.fi/
Ei ole runflatit