BMW E84 + RunFlat renkaat

xyk51
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 07 Helmi 2014, 13:38
Auto: E84 xDrive 18dA -14
Paikkakunta: Oulu

otsikon mukainen vm2014 auto ajossa.

Tehdaskoukun kanssa oli pakko ottaa RunFlat renkaat. Talvirenkaiksi valitsin Hakkapeliitta 8 nastoilla...mainittavaa vetelyä ei esiintynyt mutta ne kesärenkaat...voi peijooni!
Auton ensiasennuskumeina Pirelli Cinturato P7 RunFlat, aivan törkeen surkeet!!!

Auto ampuu kesäkiekoilla randomin suuntaan jokaisesta pienestä urasta, asfaltin katkeamasta, montusta, kiven sirusta ja hiekan jyvästä...autoa pitää pidellä kokoajan. Ja minä kun luulin ostaneeni ajajan auton mutta sainkin ajettavan auton...ainakin kesäkumit vaativat jatkuvaa kaitsemista...juttua ollut aiemminkin noiden RunFlatien sopimattomuudesta suomen olosuhteisiin mutta enpä olisi arvannut, että ne noin huonot on...

Muilla kokemuksia? Oletteko vaihdelleet "oikeita" renkaita alle, mitkä pelittäneet 'paremmin'??
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Itse vaihdoin omaan X3:een (2012 F25) alle normirenkaan RFT:den alle ja auto muuttui ihan täysin! Suosittelen siis. Minulla rengaskokona 255/50 18"
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

xyk51 kirjoitti:otsikon mukainen vm2014 auto ajossa.

Tehdaskoukun kanssa oli pakko ottaa RunFlat renkaat. Talvirenkaiksi valitsin Hakkapeliitta 8 nastoilla...mainittavaa vetelyä ei esiintynyt mutta ne kesärenkaat...voi peijooni!
Auton ensiasennuskumeina Pirelli Cinturato P7 RunFlat, aivan törkeen surkeet!!!

Auto ampuu kesäkiekoilla randomin suuntaan jokaisesta pienestä urasta, asfaltin katkeamasta, montusta, kiven sirusta ja hiekan jyvästä...autoa pitää pidellä kokoajan. Ja minä kun luulin ostaneeni ajajan auton mutta sainkin ajettavan auton...ainakin kesäkumit vaativat jatkuvaa kaitsemista...juttua ollut aiemminkin noiden RunFlatien sopimattomuudesta suomen olosuhteisiin mutta enpä olisi arvannut, että ne noin huonot on...

Muilla kokemuksia? Oletteko vaihdelleet "oikeita" renkaita alle, mitkä pelittäneet 'paremmin'??
Minulla on juurikin nuo Pirellit alla ja kokemukset ovat samat. Eli aivan luokattoman paskat. Kokeile kuitenkin laittaa niihin suurin sallittu paine mitä täydellä lastilla renkaissa saa käyttää. Rauhoittaa käytöstä pikkuisen, sama myös kun pitää sport-moodia päällä niin ohjaus on vähän jäykempi eikä vetele ihan niin paljoa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Kynäkauppias
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 538
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30
Paikkakunta: Oulu

Runcrappi mikä runcrappi, kannattaa tarkistaa pyöränkulmat, itsella auttoi vähän.
veppi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Huhti 2014, 17:14

Samaa mieltä:
Ja minä kun luulin ostaneeni ajajan auton mutta sainkin ajettavan auton
Mulla kanssa Hakkapeliitan runflat nastatalvirenkaat ja kesärenkaina normaalit Michelin Primacy HP. Molemmat 17".
Talvirenkaat ovat viimekesäisen kulmien säädönjälkeen OK mutta noi kesärenkaat ovat ihan lullat auto menee ihan minne sattuu (paineita koitettu kaikkea 3,5 alaspäin). Olen suunitellut uusien renkaiden ostoa tai paluuta johonkin japanilaiseen suoraan kulkevaan autoon.
Merikotka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 16 Maalis 2014, 19:33
Auto: V60 T8

xyk51 kirjoitti:Oletteko vaihdelleet "oikeita" renkaita alle, mitkä pelittäneet 'paremmin'??
Vaihdoin juuri viime kesän lopussa orkkisrenkaat (17") Contin Sport 5:teen. Käytännössä eri auto. Tuntuu, että runflatit vain pahenee kun ne hieman kuluu.
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Minulla oli aikoinaan omassa X1:ssä juurikin nuo alk.peräiskoosssa olevat Pirellin cratot.
Aivan karmea ajettava! Talvirenkaina oli Contin nastat(ei RF) ja auto hiljaisempi ja eteni kuin juna.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Miksette hyvät ihmiset voi ostaa näihin bemareihinne jälkikäteen kunnollisia tavallisia renkaita, kun ne ei kerta sellaisilla kaupasta tule?

Itketään kuinka Pirellin Cinturatot ja Bridgestonen Potenza Run Flatit on ihan kauheita ajaa (mulla ollu joskus bemussa nuo jälkimäiset ja ne oli aivan paskat ja hirveät > vaihdoin pois).

Rahasta tuskin kiikastaa, koska monella on 30-70.000 euron bemu alla. Okei osalla on ehkä liisari ja ei ole mahdollista tai ei saa vaihtaa muita renkaita alle kuin ne mitkä siinä on (paitsi sitten kun vanhat renkaat on ihan sileät)...Siis vaihtaa uudenkarheita renkaita pois ilman työnantajan tai liisarifirman lupaa?

Vai tuon varapyörän puuttumisen takiako moni kärsii mieluummin nuo run flatit auton alla ja valittaa sitten kuinka ne on paskat?

Kuinka monelta on auton kumi puhjennut tai rengasrikko sattunut viimeisen viiden vuoden aikana?

Ettekö luota tuohon paikkapulloon ja siksi ajatte sitten hampaat irvessä noilla run flateilla?

Itellä ei ole ollut miesmuistiin bemareissa run flatteja eikä kyllä ole valittamista ajettavuudestakaan.

Voin suositella Good Year Effient Grip, Continental Sport Contact5, Continental Premium Contact5, Michelin Primacy HP, Hakka Green, Hakka Blue, Hakka Black- non rft renkaita bemuihin. Noi toimii hienosti.
Merikotka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 16 Maalis 2014, 19:33
Auto: V60 T8

Sileällä tienpinnalla runflatit on ihan ok, semmoisia teitä ei tosin löydy Suomesta. Meteli on aikamoinen karkealla asfaltilla ja urat myrkkyä ajettavuudelle. Nykyään Bemun saa tilattua vakiorenkaillakin, mikä on mielestäni ehdottomasti suositeltava valinta. Valitettavasti onnistuu vain ns. peruskoon renkaille.
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

J1978 kirjoitti:Miksette hyvät ihmiset voi ostaa näihin bemareihinne jälkikäteen kunnollisia tavallisia renkaita, kun ne ei kerta sellaisilla kaupasta tule? Itketään kuinka Pirellin Cinturatot ja Bridgestonen Potenza Run Flatit on ihan kauheita ajaa (mulla ollu joskus bemussa nuo jälkimäiset ja ne oli aivan paskat ja hirveät > vaihdoin pois). Rahasta tuskin kiikastaa, koska monella on 30-70.000 euron bemu alla.
Kerro mulle vielä kerran että miksi MINUN tulisi laittaa 1000€ uusiin renkaisiin kun olen 50 000€ auton ostanut renkailla? Tulisikohan BMW:n ennemminkin varustaa autonsa kunnon renkailla eikä vyöryttää vastuuta ja kustannusta auton ostaneille? On se kumma jos auton valmistaja ei osaa autoa toimivilla renkailla varustaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
aapee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 12 Tammi 2014, 21:08

Runflat renkaita ei itselläni ole ollut, mutta aina keväisin tuntuu, että auto vetelee kesärenkailla enemmän kuin talvirenkailla. Varmaan siitä syystä että kesärenkailla on kovempi/joustamattomampi pinta. Erityisesti tämä korostuu jos on kuluneet renkaat. Samasta syystä, jos keskellä kesää vaihtaa uusiin renkaisiin tuntuu ne huomattavasti paremmilta kuin vanhat. Eli osa vetelystä voi johtua ihan näistä kesärengas/talvirengas eroista, sama pätee varmaankin meluun kevään karkeilla pinnoilla.
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

salmol kirjoitti:
J1978 kirjoitti:Miksette hyvät ihmiset voi ostaa näihin bemareihinne jälkikäteen kunnollisia tavallisia renkaita, kun ne ei kerta sellaisilla kaupasta tule? Itketään kuinka Pirellin Cinturatot ja Bridgestonen Potenza Run Flatit on ihan kauheita ajaa (mulla ollu joskus bemussa nuo jälkimäiset ja ne oli aivan paskat ja hirveät > vaihdoin pois). Rahasta tuskin kiikastaa, koska monella on 30-70.000 euron bemu alla.
Kerro mulle vielä kerran että miksi MINUN tulisi laittaa 1000€ uusiin renkaisiin kun olen 50 000€ auton ostanut renkailla? Tulisikohan BMW:n ennemminkin varustaa autonsa kunnon renkailla eikä vyöryttää vastuuta ja kustannusta auton ostaneille? On se kumma jos auton valmistaja ei osaa autoa toimivilla renkailla varustaa.
No minäpä kerron: Sun täytyy laittaa tuhat euroa uusiin renkaisiin siksi, että asut Suomi nimisessä maassa, jossa
tiet ovat surkeita. BMW:n kannalta tuo on kai logistinen ongelma pitää runflat renkaitten lisäksi varastossa tavallisia
renkaita kaikissa koko luokissa pientä nurisevaa ostajakuntaa varten. Eihän Saksassa tai muuallakaan Euroopassa metelöidä runflateista, siis ongelmaa vain uraisilla surkeilla teillä täällä Pohjolassa. Saksassa on muistaakseni jopa kiellettyä pysähtyminen moottoriteillä, joten siitä tuo tarve laittaa uusiin runflatit. Lisäksi monet nykyautoilijat
taitavat olla niin uusavuttomia, että renkaan vaihto ei edes onnistu, jos vaikka olis varapyörä mukana.
Se, että BMW antaa nyt uudet autot normi renkailla peruskoossa on kai ollut kovan kädenväännön tulos, johon on voinut vaikuttaa monet autotestien moitteet siitä, kuinka huonot nuo ovat täällä Pohjolan teillä, siis esim. Suomessa ja Ruotsissa.
Eli tilatkaa uudet autot suosiolla peruskoon tavallisilla renkailla.
Autoilusta sanotaan usein, että autoilu ei koskaan kannata ja näinhän asia on. Ainoa asia mikä autoilussa saattaa
kannattaa on se, että laittaa bemariin normirenkaat, jos alle ovat jääneet runflatit.
Ei kannata pilata ajamisen iloa surkeilla renkailla.
Viimeksi muokannut Anyway, 18 Huhti 2014, 13:07. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Anyway kirjoitti: Eli tilatkaa uudet autot suosiolla peruskoon tavallisilla renkailla.
Autoilusta sanotaan usein, että autoilu ei kannata ja näinhän asia on. Ainoa asia mikä autoilussa saattaa
kannattaa on se, että laittaa bemariin normirenkaat, jos alle ovat jääneet runflatit.
Ei kannata pilata ajamisen iloa surkeilla renkailla.
Viisauden sanoja! Voihan sitä hommata isommat vanteet ja kumit myöhemmin
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Anyway kirjoitti:
salmol kirjoitti:
J1978 kirjoitti:Miksette hyvät ihmiset voi ostaa näihin bemareihinne jälkikäteen kunnollisia tavallisia renkaita, kun ne ei kerta sellaisilla kaupasta tule? Itketään kuinka Pirellin Cinturatot ja Bridgestonen Potenza Run Flatit on ihan kauheita ajaa (mulla ollu joskus bemussa nuo jälkimäiset ja ne oli aivan paskat ja hirveät > vaihdoin pois). Rahasta tuskin kiikastaa, koska monella on 30-70.000 euron bemu alla.
Kerro mulle vielä kerran että miksi MINUN tulisi laittaa 1000€ uusiin renkaisiin kun olen 50 000€ auton ostanut renkailla? Tulisikohan BMW:n ennemminkin varustaa autonsa kunnon renkailla eikä vyöryttää vastuuta ja kustannusta auton ostaneille? On se kumma jos auton valmistaja ei osaa autoa toimivilla renkailla varustaa.
No minäpä kerron: Sun täytyy laittaa tuhat euroa uusiin renkaisiin siksi, että asut Suomi nimisessä maassa, jossa
tiet ovat surkeita. BMW:n kannalta tuo on kai logistinen ongelma pitää runflat renkaitten lisäksi varastossa tavallisia
renkaita kaikissa koko luokissa pientä nurisevaa ostajakuntaa varten. Eihän Saksassa tai muuallakaan Euroopassa metelöidä runflateista, siis ongelmaa vain uraisilla surkeilla teillä täällä Pohjolassa. Saksassa on muistaakseni jopa kiellettyä pysähtyminen moottoriteillä, joten siitä tuo tarve laittaa uusiin runflatit. Lisäksi monet nykyautoilijat
taitavat olla niin uusavuttomia, että renkaan vaihto ei edes onnistu, jos vaikka olis varapyörä mukana.
Se, että BMW antaa nyt uudet autot normi renkailla peruskoossa on kai ollut kovan kädenväännön tulos, johon on voinut vaikuttaa monet autotestien moitteet siitä, kuinka huonot nuo ovat täällä Pohjolan teillä, siis esim. Suomessa ja Ruotsissa.
Eli tilatkaa uudet autot suosiolla peruskoon tavallisilla renkailla.
Autoilusta sanotaan usein, että autoilu ei koskaan kannata ja näinhän asia on. Ainoa asia mikä autoilussa saattaa
kannattaa on se, että laittaa bemariin normirenkaat, jos alle ovat jääneet runflatit.
Ei kannata pilata ajamisen iloa surkeilla renkailla.

Peruskoon renkailla ilman run flat ominaisuutta ei voi tilata bemaria, jos auto on M-sport, Modern line tai Sport line-paketilla. Ainoastaan linesittömät autot voi tilata ilman run flat renkaita ja jos niiden rengaskoko on pienin mahdollinen siihen automalliin käyvä koko. Eli jos autossa on lines tai M-sport-paketti, niin haaveeksi jää tehdastilaus normirenkailla. Samaten jos kyseisen auton minimi vannekoko on isompaa sorttia, niin silloinkaan ei onnistu tavallisten renkaiden tehdastilaus (vakiokoko esim. jarrujen takia isompi kuin 16- tai 17-tuumaa). Monen on siis pakko ottaa auto run flateilla ja kärsiä asiasta, jos ei halua myydä noita pilkkahintaan pois tori.fi:ssä tai vastaavissa paikoissa ja ostaa sitten omalla rahalla normikumit tilalle.

Niin ja aloite run flatittomiin vakiorenkaisiin pitää tulla auton ostajalta itseltään. Eli jos et autoa tilatessa sano: tähän malliin on tässä rengaskoossa ja ilman tätä pakettia mahdollista saada normaalit renkaat veloituksetta tehdastilauksen yhteydessä, haluan ne, laita ruksi varusteen ilman run flat-renkaita kohdalle-, niin siinä käy niin että auto tulee run flateilla automaattisesti myös linesittömissä malleissa joissa on pienimmät mahdolliset renkaat. Eli tavalliset renkaat on ruksitettava ilmainen lisävaruste niihin autoihin mihin ne on saatavilla.

Jotkut haluaa ostaa välttämättä talvirenkaansakin noista samoista palatseista mistä autokin ostetaan. No ne valmiit talvirengaspaketit, mitkä tulee orkkisvanteilla ja bemun maahantuojalta on aina run flateilla ja muita orkkis-talvipaketteja ei ole edes olemassa.

Tuskin nyt tonnia talvii salmolinkaan laittaa uusiin renkaisiin, jos vaihdat run flatit pois. 225/50R17 renkaat tuskin tonnia maksaa per kierros, vaikka ne olisi kuinka laadukkaat tahansa. Ne tavalliset renkaat käy niille olemassa oleville vanteille kyllä. Aina löytyy netissä joku joka haluaa ostaa run flatit ja käytetytkin. Ei niistä tosin montaa satasta saa, vaikka ne olisivat aivan uutta vastaavat. Mutta jos uudelle setille jää vaikka max 500,00 euroa hintaa ( kun on nuo rahat vanhojen myynnistäkin siihen päälle vielä lisätä) niin ei tuo nyt niin iso kustannus ole varmaan kenellekään tämän hintaluokan autoon, jotteiko sitä voisi tehdä.

Sitten se toki onkin isompi kustannus, jos molemmat sekä talvi- että kesäsetin pyörät on tullu uutena run flateilla ja molemmat pitäisi uusia.

Bemareissa ei ole mitään järkevää tilaa varapyörälle, joten siinäkin varmasti yksi syy miksi nuo pakkovarustetaan run flateilla. Turvallisuuden parantuminen on toinen seikka, millä bemu on perustellut tuota päätöstään. Yksi syy on myös tavoite keventää autojen painoa ja pienentää päästöjä keinolla millä tahansa.

Tunnokas, tarkka ja herkähkö ohjaus, johon yhdistetään jäykkä, kovakylkinen, joustamaton ja raskas run flat-rengas, jolla ajetaan urien runnomaa karkea-asfalttista tietä ei ole ehkä paras yhdistelmä meidän oloihin.
äksäri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 09:46

Myös tehdastilattu vetokoukku on este saada autoa vakiokoon normaalirenkailla.

En tiedä olenko harvalukuinen epäonninen, mutta viime kesänä rengasrikko iski 2 kk ikäisen X1:n Pirellin run flattiin, soratieltä oli sepelinpalanen lävistänyt renkaan, eikä ollut edes mitenkään irtosepelinen pinta tiessä, lisäksi nopeus po. soratiellä oli vain n. 40 km/h !
Eikä edellisestäkään rengasrikosta ole kuin 4 vuotta, että kyllä noita valitettavasti sattuu.

Talvirenkaina on vakiokoon nasta Continental ja on se selvästi hiljaisempi ja ohjautuvuudeltaan parempi kuin Pirellin RF, joka kaikenlisäksi aliohjautuu pahasti suositusrengaspaineilla.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Anyway kirjoitti:No minäpä kerron: Sun täytyy laittaa tuhat euroa uusiin renkaisiin siksi, että asut Suomi nimisessä maassa, jossa tiet ovat surkeita. BMW:n kannalta tuo on kai logistinen ongelma pitää runflat renkaitten lisäksi varastossa tavallisia
renkaita kaikissa koko luokissa pientä nurisevaa ostajakuntaa varten. Eihän Saksassa tai muuallakaan Euroopassa metelöidä runflateista, siis ongelmaa vain uraisilla surkeilla teillä täällä Pohjolassa. Saksassa on muistaakseni jopa kiellettyä pysähtyminen moottoriteillä, joten siitä tuo tarve laittaa uusiin runflatit. Lisäksi monet nykyautoilijat
taitavat olla niin uusavuttomia, että renkaan vaihto ei edes onnistu, jos vaikka olis varapyörä mukana.
Se, että BMW antaa nyt uudet autot normi renkailla peruskoossa on kai ollut kovan kädenväännön tulos, johon on voinut vaikuttaa monet autotestien moitteet siitä, kuinka huonot nuo ovat täällä Pohjolan teillä, siis esim. Suomessa ja Ruotsissa.
No ei ne saksassa auton mukana laita nastarenkaitakaan, kuten täällä. Eli on niillä jotain valmiuksia toimia maan tilanteen mukaisesti, joten jos täällä tiet kerta on kynnöspeltoja niin voisivat laittaa mukaan renkaat jotka toimivat täällä. Osaa ne muutkin ulkomaalaiset autonvalmistajat laittaa autoon renkaat jotka toimivat suomen teillä, kuten vaikka Volvo.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

J1978 kirjoitti:
Peruskoon renkailla ilman run flat ominaisuutta ei voi tilata bemaria, jos auto on M-sport, Modern line tai Sport line-paketilla. Ainoastaan linesittömät autot voi tilata ilman run flat renkaita ja jos niiden rengaskoko on pienin mahdollinen siihen automalliin käyvä koko. Eli jos autossa on lines tai M-sport-paketti, niin haaveeksi jää tehdastilaus normirenkailla. Samaten jos kyseisen auton minimi vannekoko on isompaa sorttia, niin silloinkaan ei onnistu tavallisten renkaiden tehdastilaus (vakiokoko esim. jarrujen takia isompi kuin 16- tai 17-tuumaa). Monen on siis pakko ottaa auto run flateilla ja kärsiä asiasta, jos ei halua myydä noita pilkkahintaan pois tori.fi:ssä tai vastaavissa paikoissa ja ostaa sitten omalla rahalla normikumit tilalle.
Noin se varmaan on, en tunne noita tyyppikohtaisia rajoituksia. Uskoisin kuitenkin, että syy siihen, että runfateille
ei ole vaihtoehtoa, johtuu siitä, että tuo tavallisen renkaan kysyntä on BMW:lle niin pieni markkina, että eivät
panosta siihen. Ja monet merkit antavat tavalliset renkaat vakiona alle.
En sitten tiedä kuinka moni automerkki on seurannut bemarin esimerkkiä laittaa uusien autojen alle runflatteja, ei kai
tuo kuitenkaan kovin yleistä ole eurooppalaisissa autoissa. Vai poistavatko vain vararenkaan ja laittavat täyttöpullon
tavallisten renkaitten mukana?
Avatar
ilpo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 225
Liittynyt: 01 Loka 2012, 09:56
Auto: Suzuki Intruder M1500
Paikkakunta: Jyväskylä

Mulla ainakin kulki suorempaan Nokian 8:lla talvella Run flatteina, kuin nyt normi Michelin Premacy:illä. Kolme baria kesätassuissa painetta.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Anyway kirjoitti:
J1978 kirjoitti:
Peruskoon renkailla ilman run flat ominaisuutta ei voi tilata bemaria, jos auto on M-sport, Modern line tai Sport line-paketilla. Ainoastaan linesittömät autot voi tilata ilman run flat renkaita ja jos niiden rengaskoko on pienin mahdollinen siihen automalliin käyvä koko. Eli jos autossa on lines tai M-sport-paketti, niin haaveeksi jää tehdastilaus normirenkailla. Samaten jos kyseisen auton minimi vannekoko on isompaa sorttia, niin silloinkaan ei onnistu tavallisten renkaiden tehdastilaus (vakiokoko esim. jarrujen takia isompi kuin 16- tai 17-tuumaa). Monen on siis pakko ottaa auto run flateilla ja kärsiä asiasta, jos ei halua myydä noita pilkkahintaan pois tori.fi:ssä tai vastaavissa paikoissa ja ostaa sitten omalla rahalla normikumit tilalle.
Noin se varmaan on, en tunne noita tyyppikohtaisia rajoituksia. Uskoisin kuitenkin, että syy siihen, että runfateille
ei ole vaihtoehtoa, johtuu siitä, että tuo tavallisen renkaan kysyntä on BMW:lle niin pieni markkina, että eivät
panosta siihen. Ja monet merkit antavat tavalliset renkaat vakiona alle.
En sitten tiedä kuinka moni automerkki on seurannut bemarin esimerkkiä laittaa uusien autojen alle runflatteja, ei kai
tuo kuitenkaan kovin yleistä ole eurooppalaisissa autoissa. Vai poistavatko vain vararenkaan ja laittavat täyttöpullon
tavallisten renkaitten mukana?
Oman työkokemukseni mukaan muut merkit luottavat tavallisiin renkaisiin+paikkapulloon, eli tarjoavat sitä yhdistelmää vakiona, kun bemari tarjoaa taas run flatteja+paikkapulloa vakiona. Bemari on aina vouhottanut noista run flattien erinomaisuuksista ja tarjonnut ilmeisesti pisimmän aikaa ja jopa ensimmäisenä valmistajana kyseistä rengasta vakiovarusteena. Bemarin itsensä mielestä ne on mainio juttu eikä pilaa auton ajettavuutta.

Vararengasta ei saa vakiona enää oikein mihinkään autoon. Kyllä se yleisin yhdistelmä on: normirenkaat, ilman vararengasta ja paikkapullo. Joihinkin automerkkeihin saa lisämaksusta pikkuisen vararenkaan ja joihinkin ns. täysikokoisen vararenkaan. Ei sitä vararengasta minnekään poisteta, se vain ei kuulu enää autoihin vakiovarusteena. Sen saa jos maksaa lisää. Saa hommattua joko tehdastilauksen yhteydessä tai sitten hieman kalliimpaan hintaan jälkikäteen varaosatiskiltä. Uusiin ja uudempiin bemuihin niitä ei saa, koska kontin pohjan alle tai minnekään muuallekaan ei ole muotoiltu mitään turvallista tai järkevää paikkaa vararenkaalle.

Bemu tyrkyttää run flattia vakiovarusteena ja mm. VW sekä M-B esimerkiksi antavat asiakkaalle mahdollisuuden pilata auton ajettavuus Suomessa tarjoamalla maksullisena lisävarusteena run flat-renkaita joihinkin automalleihinsa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Kyllä mahdollisuus tilata joitakin bemun malleja ilman run flatteja lähti liikkeelle ihan Saksasta käsin. Ei se ole mikään pelkästään tänne pohjolaan suunniteltu vaihtoehto.

Muistan hyvin kevään 2011 ja oikeastaan kaiken sen ajan kun E90/E91LCI:n (ex 3-sarja) tuotantoa vielä oli. Tuosta keväästä lähtien Saksassa oli mahdollisuus tilata esim. E90/E91LCI niissä koissa 16-tuuman normirenkailla veloituksetta, joihin se vannekoko mahtui. Minäkin olisin halunnut nuo normirenkaat tehtaalta silloin silloiseen tulevaan autooni, mutta se ei onnistunut. Kyseinen optio oli silloin mahdollista vain Saksassa sakujen tilaamiin autoihin ja BMW Suomi kieltäytyi operaatiosta täysin, eikä tehdaskaan antanut siihen mahkuja.

Esim. 3-sarjassa mahdollisuus tilata tänne meille jotkut mallit ja koot normirenkain tuli vasta F30&F31-mallien myötä. Joten auton kotimaa oli kylläedelläkävijä tässä normirenkaiden tarjoamisessa. Ilmeisesti sielläkin on tullut niistä valituksia kuluttajilta. Samoja juttuja on tullut luettua myös roskalehti Auto Bildistä, jonka jutut on monesti sakujen lehdestä käännettyjä, jotta kaikki oman maansakaan asukkaat ei diggaile noita run flatteja.

Saksassakin saa tilattua F30 ja F31:ä edelleen normirenkailla 16-tuuman vanteella.
Vastaa Viestiin