E84 jarrujen kuivaus toiminto

Puimuri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 161
Liittynyt: 14 Maalis 2011, 22:38
Auto: Tesla MYLR23
Paikkakunta: Vantaa

ymmärtääkseni autossa pitäisi olla ko. Toiminto. Jos näin on, niin toimivuus on alkanut epäilyttää. Moottoritiellä pitkä pätkä vakkarilla vesisateessa ja sitten rampista pois, niin saa painaa jarrupoljinta ihan kunnolla, että saa vauhtia pois. Kuivalla kelillä näin ei ole. Kokemuksia tai tietoa asiasta?
Nyt: Tesla MYLR23
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
Canonman
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 11 Elo 2014, 21:28

Joo tuttua minulle tuon X3 e83 mallin kanssa. Ei löydy jarruja sitten mistään. Hiljalleen kun rupeaa tottumaana autoon niin ehkä muistaa painella välillä jarruja matkanpäällä. Minulla kun ei ole vielä mitään automaatioita tuossa hommassa.
Avatar
kokkopa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
Paikkakunta: Uusimaa

Täällä ihan samaa havaittavissa ja kyllä se vähän säikäyttää, kun ei meinaa jarruja löytyä hetkeen. Myös puoltoa havaittavissa ko. tilanteessa eli ajaa motaria vesisateessa hyvän pätkää ja yhtäkkiä jononpää häämöttää edessä ja pitäisi alkaa jarruttelemaan eikä jarrutehoa heti löydykään.

Ihan perseestä oleva systeemi eikä ole missään aiemmassa autossani moista ollut. Mutta sen kanssa on kaiketi vaan elettävä (?).
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Siis jos siinä olisi, niin ei se tuollain tekisi. Minulla F30:ssä tuntuu kuivauksen jarruttelut ja jarrujen toiminta on sadekelilläkin todella napakka rappille tultaessa. Ihan selvä ero jarrutehossa verrattuna tilanteeseen jossa en aja kruise ja pyyhkimet päällä jolloin kuivaustoimintokaan ei ole toiminnassa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
ilpo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 225
Liittynyt: 01 Loka 2012, 09:56
Auto: Suzuki Intruder M1500
Paikkakunta: Jyväskylä

En ole huomannut omassani tuota jarrujen puuttumista. Mutta sadekelillä pyyhkijöiden päällä ollessa joskus tuntuu ihan kuin vähän joku jarruttais. Pitääpä alkaa seuraamaan tarkemmin. Mites onko takaovien ikkunat olleet joskus rakosillaan tai jopa toinen kokonaan auki ilman että olisitte niitä raotelleet? Nehän kyllä saa auki kun painaa pitkään ovien aukaisunappia, mutta pitää tosiaan painaa pitkään ja silloinkin alkaa ensin etuikkunat aueta ja vasta sitten takaikkunat.
Avatar
kokkopa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
Paikkakunta: Uusimaa

salmol kirjoitti:Siis jos siinä olisi, niin ei se tuollain tekisi. Minulla F30:ssä tuntuu kuivauksen jarruttelut ja jarrujen toiminta on sadekelilläkin todella napakka rappille tultaessa. Ihan selvä ero jarrutehossa verrattuna tilanteeseen jossa en aja kruise ja pyyhkimet päällä jolloin kuivaustoimintokaan ei ole toiminnassa.
Eli tuo kuivatus toimii vain, kun on cruise + pyyhkijät automaatilla? Jos siis autossa sellainen toiminne on? Millä ton saa selvitettyä onko autossa tuo toiminne olemassa vaiko no?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

En tiedä mistä selviää onko kuivaustoimintoa vai ei, mutta kuivaustoiminto toimii kruisen ja pyyhkimien ollessa päällä. Pyyhkimet joko automaatilla tai manuaalimoodissa.

Semmoinen huomautus, että jos levyt ovat ruosteessa tai muuten vaan pinta epätasainen, niin kuivatus ei kuulemma toimi tehokkaasti kun sen kevyt palojen raahaus levyn pinnassa ei tällöin riitä kuivaamaan. Silloin levyille kunnon jarrutuksia kuivalla kelillä tai levyt vaihtoon.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Puimuri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 161
Liittynyt: 14 Maalis 2011, 22:38
Auto: Tesla MYLR23
Paikkakunta: Vantaa

Googlailin lisää tuota kuivatustoimintoa ja jäin siihen käsitykseen, että se on X1:ssa. Tyytymättömyyttä toimivuuteen löytyi ulkomaan palstoiltakin, mutta ratkaisua asiaan en löytänyt. Itselläni on levyt hyvät ja palojenkin vaihtoon yli 80 tkm. Takuuhan tuossa vielä on, otanpa yhteyttä hertsikan laakkoseen kun ehdin ja kerron sitten miten tämä menee, jos menee ollenkaan. Volvossa tuo kuivaus kyllä toimi fiksummin, aina liikkeelle lähtiessä kuivasi kerran ilman mitään lisäehtoja, ajon aikana toimintoa ei edes huomannut eli mitkä ehdot lie ollut toiminnalle. X3:ssa tälläistä jarruttomuutta ei ollut, miten lie siinä kuivatustoiminto oli toteutettu, auto oli 2008 3.0sd. Ilpon takasivuikkuna asia, täytyypä seurata. Olen luullut lasten tekosiksi satunnaista raollaan oloa, noin 1 cm.
Nyt: Tesla MYLR23
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
Scorpion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 20 Elo 2014, 21:24
Auto: BMW X1 E84 xDrive18d Sport Line

X1:sessä ei ainakaan ole toimiva, mikäli tuo on olemassa :conf:
Lahen ja hesan välillä arkisin tihku pyyhintä ja vakkari päällä... eka jarrutus on aina melkoista liukumista ennen pitoa :w00t:
äksäri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 09:46

Aina täälltä jotakin uutta vihjettä saa, olen nimittäin myös itsekseni ihmetellyt jarrujen toimivuutta kosteissa olosuhteissa, välillä puree tosi hyvin, toisella kertaa jarruja ei tahdo löytyä millään, minulle oli ainakin uutta tuo, että (X1:ssä) jarrujen kuivaustoiminto aktivoituu ainoastaan kun pyyhkimet ja vakkari ovat päällä. Täytyypä alkaa seurata onko tuolla tosiaan vaikutusta jarrujen purevuuteen kosteassa kelissä.

Toki tuo kuivaustoiminto olisi näissä meidän kevätkosteissa talvikeleissä syytä saada toimimaan muuloinkin, eli monesti joutuu ajelemaan olosuhteissa jossa tien pinta on hyvin märkä, mutta pyyhkijöitä ei ole tarvetta käyttää kun ei sada mitään eikä vakkarikaan välttämättä ole taajamassa ajettaessa päällä.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Eräs teoria on, että kuivaus tapahtuu, kun pyyhkijät ovat oikeasti päällä, eli manuaalisesti. Missään ei mainita vakionopeussäätimestä.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Minun käsitys on, että kuivaustoiminto aktivoituu pyyhkijöiden olessa päällä. Noin se toimii ainakin F-sarjan autoissa ja monissa muissa sakujen automerkeissä. Myös minulla toimii näin, minä kun en juurikaan vakkaria käytä.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Itse en ole koskaan huomannut järrujen kuivausta ilman että vakkari olisi päällä, on se mahdollista toki. Ajan aika vähän ilman vakkaria.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Puimuri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 161
Liittynyt: 14 Maalis 2011, 22:38
Auto: Tesla MYLR23
Paikkakunta: Vantaa

No niin, nyt on auton ohjelmistot päivitetty, aiemmat olivat tehtaalla laitetut. Lyhyen ajelun perusteella luistonesto vaikuttaa toimivan paremmin, ei ole puuttunut peliin vielä märällä asfaltilla, vaikka on talvirenkaat alla. Jarruista ei vielä osaa sanoa. Muutakin havaitsivat, siitä N47 keskustelussa.
Nyt: Tesla MYLR23
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
Puimuri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 161
Liittynyt: 14 Maalis 2011, 22:38
Auto: Tesla MYLR23
Paikkakunta: Vantaa

Kaatosade ja motaria reilu 100km, jarrujen kuivaustoiminto ei toimi uudella softallakaan oikein.
Nyt: Tesla MYLR23
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
Avatar
kokkopa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
Paikkakunta: Uusimaa

Tässä erään PK-seudulla toimivan merkkimyynnin huollon vastaus tähän. Pätenee myös muihin malleihin (?).

Kyllä näissä autoissa (E84 aka X1) on jarrujen kuivaustoiminto. Kyseinen toiminto on aktiivinen vain jos sadetunnistin on aktivoitu ja tunnistin tunnistaa että tuulilasille tulee vettä. Toiminto ei ole päällä vaikka pyyhkijänviiksessä palaa vihreä valo, jos tuulilasille ei tule vettä. Itse jarruissa ei ole tunnistinta mikä tunnistaisi että onko jarrut märät/kosteat vai ei.
Scorpion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 20 Elo 2014, 21:24
Auto: BMW X1 E84 xDrive18d Sport Line

kokkopa1 kirjoitti: Kyllä näissä autoissa (E84 aka X1) on jarrujen kuivaustoiminto. Kyseinen toiminto on aktiivinen vain jos sadetunnistin on aktivoitu ja tunnistin tunnistaa että tuulilasille tulee vettä. Toiminto ei ole päällä vaikka pyyhkijänviiksessä palaa vihreä valo, jos tuulilasille ei tule vettä. Itse jarruissa ei ole tunnistinta mikä tunnistaisi että onko jarrut märät/kosteat vai ei.
Eli jos ei ole sadetunnistinta niin ei myöskään automaattista kuivaustoimintoa...
Avatar
kokkopa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
Paikkakunta: Uusimaa

Scorpion kirjoitti:Eli jos ei ole sadetunnistinta niin ei myöskään automaattista kuivaustoimintoa...
No näin minä sen tuosta vastauksesta tulkitsen eli kytketty tuohon sadetunnistimeen.
Puimuri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 161
Liittynyt: 14 Maalis 2011, 22:38
Auto: Tesla MYLR23
Paikkakunta: Vantaa

Nyt uskallan sanoa, että jarrujen kuivaustoiminto toimii. Softa puolen ongelma oli kuulemma syynä, joku määritys oli ollut väärin.
Nyt: Tesla MYLR23
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.

Kaivetaampas vanhaa rupea auki.
Osaatko Puimuri kertoa, kuinka kyseisen toiminnan tarkastit?
Mulla auto tekee sateella (vakkari päällä, sadetunnistin päällä ja pyyhkii, kehä kolmosella 85km/h) niin, että tuntuu välillä pieniä nypytyksiä, hyvin huomaamattomia sellaisia. Jarruissa en ole koskaan (karma varmaan kohta kuittaa) tuntenut märällä ajettaessa mitään jarrujen häviämistä, mitä esim vanhemmassa E87:ssa oli, vaikka kyseisessä rottelossa oli saman kokoiset levyt ja palat :blush:
Vastaa Viestiin