X5 xDrive 40e

Janisema
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 31 Touko 2016, 14:29
Auto: BMW 330e M-Sport -16 *myyty*

Re: X5 xDrive 40e

Viesti Kirjoittaja Janisema » 11 Elo 2019, 18:03

Wonderi kirjoitti:
11 Elo 2019, 17:05
Lämpöpumpulla sentään, ei kulu ihan niin paljoa sähköä lämmitykseen kuin vastuksella.
Onko näin? 330e on ainakin 5kW-vastus.
ex: 330e M-Sport -16 *myyty*
nyt: Volvo XC90 T8 -16

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 978
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: X5 xDrive 40e

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 11 Elo 2019, 18:22

Janisema kirjoitti:
11 Elo 2019, 18:03
Wonderi kirjoitti:
11 Elo 2019, 17:05
Lämpöpumpulla sentään, ei kulu ihan niin paljoa sähköä lämmitykseen kuin vastuksella.
Onko näin? 330e on ainakin 5kW-vastus.
Anteeksi en olekaan varma kun hybridi on kyseessä, ajatukset on jo niin täyssähköisenä.

Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 574
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Re: X5 xDrive 40e

Viesti Kirjoittaja Huivei » 11 Elo 2019, 19:26

melperri kirjoitti:
11 Elo 2019, 15:10
Janne71 kirjoitti:
11 Elo 2019, 13:37
Miten toimii hybridin esilämmitys. Lämmittääkö se ohjaamon lisäksi myös akun? Kiertääkö neste, eli silloin se ainakin vähän lämmittää polttomoottoriakin kovalla pakkasella.
Entäs tosi kovilla pakkasilla nurkka-ajo. Pystyykö esim -30c pakkasella akut ladattuna lähikaupassa ilman että käynnistää polttomoottoria? Auto tulee olemaan ulkona yöt latauksessa.
Vastataan mutuna. Käsittääkseni ei kierrätä nestettä , eikä siis lämmitä moottoria , vaan vastuksia kuumentamalla tuottaa lämmintä ilmaan kabiiniin. Akkua ei kai varsinaisesti lämmitä , mutta kun akulta otetaan energiaa lämmitysvastuksille , niin kaipa se akkukin vähän lämpenee.

Ainakaan oma yksilöni ei suostu sähköjoon tulipalopakkasilla. Sellainen tuntuma on , että jos akkua on ennen liikkellelähtöä herätelty kabiinia eslilämittämällä , suostuu sähkölle hieman kovemmissa pakkasissa , kuin ihan kylmiltään lähtiessä.
Mutu/muistikuvavastaus minultakin: vastukset kyllä lämmittävät (myös?) nestettä ja sitä kautta myös moottori hieman lämpenee. Muistan lukeneeni, että tuon nestelämmityksen vuoksi BMW lämpenee sisältä sähkökäytössä hitaahkosti, mutta etuna on tosiaan tuo moottorin lämpeneminen.

Ei ole lämpöpumppua BMW hybrideissä.

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 886
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: X5 xDrive 40e

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 11 Elo 2019, 20:36

5 kW sähkökiuas siellä tosiaan on nestekierrossa suoraan webaston paikalla. Ei lämmitä akkua. Lämmittää kabiinin. Nestekierto moottorille kiinni, mutta periaatteessa sinnekin lämpöä voi jollain tavalla siirtyä.

melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 467
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Re: X5 xDrive 40e

Viesti Kirjoittaja melperri » 11 Elo 2019, 21:30

lnaukkar kirjoitti:
11 Elo 2019, 20:36
5 kW sähkökiuas siellä tosiaan on nestekierrossa suoraan webaston paikalla. Ei lämmitä akkua. Lämmittää kabiinin. Nestekierto moottorille kiinni, mutta periaatteessa sinnekin lämpöä voi jollain tavalla siirtyä.
Ok , onkin sitten sofistikoidumpi systeemi kuin tiesinkään. Kyllähän se sitten koneen lämpeämistäkin vähän nopeuttaa , kun polttomottori käynnistyy ja pääsee lämmin jäähdytysneste moottorin jäähdytyskanaviin.

Tosi nopeasti kabiini sähkökäytössä ainakin minulla lämpenee , vaikka joku siis oli päinvastaistakin kuullut. Pirssi onkuin sauna parin minuutin ajon jälkeen.