X5 xDrive 40e

Avatar
altsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne
Paikkakunta: Hki

Onko joku käynyt kokeilemassa tai löytyykö muuta tietoa tuosta töpselihybridistä?

Auton päivitys rupeaa olemaan edessä ja paperilla tuo X5 hybridi näyttää houkuttelevalta, eikä hintakaan ole aivan mahdoton.

Pitääkö luvattu toimintasähde pelkällä sähköllä kutinsa, mikä mahtaa olla todellinen sekakäyttökulutus, toimiiko 28i ja sähkö hyvin yhteen ja riittääkö yhdistelmässä voimaa möhkön liikuttamiseen?
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Kyllä vain, erittäin kiinnostava automalli.

Ei taida olla vielä ajettavissa, mutta varusteet ja hinnasto löytyy bmw.fi sivustolta. Tuossa on lisäksi selvästi parempi vakiovarustelu kuin 25d:ssä, vakiona mm comfort alusta, seisontalämmitys (sähköinen tosin) ja navipro.
Avatar
altsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne
Paikkakunta: Hki

Noi varusteet onkin jännä tieto. Saan auton itselle ajettavaksi ensiviikolla, täällä Suomessa.

Taidan kirjoittaa vähän tunnelmia, jos kerta kovin moni ei tuota ole vielä päässyt kokeilemaan.
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Mielenkiinnolla kyllä kuullaan koeajokokemukset.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

altsu kirjoitti:Noi varusteet onkin jännä tieto. Saan auton itselle ajettavaksi ensiviikolla, täällä Suomessa.

Taidan kirjoittaa vähän tunnelmia, jos kerta kovin moni ei tuota ole vielä päässyt kokeilemaan.
Auton äänimaailma kiinnostaisi että kuulostaako tämä samalta kuin 28i täyskiihdytyksissä.
Rennfahrer
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 08 Loka 2015, 14:12

Jos ajo on pääosin kaupunkiajoa tai muuten max. 100 km lenkkejä päivässä niin tuo on todella hyvä vaihtoehto.
Pääkaupunkiseudulla asuvat joilla kaikki on melko lähellä noita lataushybridejä varmasti suosivat. Jos lämpimässä kotitallissa ja työpaikalla saa sähköä niin ajaminen tulee todella halvaksi.

Pidempää matkaa ajavien kannattaa päätyä kuitenkin 25d diesel malliin sillä 50 km ajon jälkeen tuo 40e alkaa hörppään bensaa ihan kohtuulliseen tahtiin, tod.näk alle 8 l/100 km keskikulukseen on vaikeaa päästä esim. yli 300 km ajomatkalla saatikka pidemmällä Tampere - Inari reissulla.

RF
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Tuo auto varusteltuna on kuitenkin yli 100ke ja arvonlasku 15ke/vuosi helpostikin vaihtopuolella ekat 5 vuotta. Jos sitten 2 litraa per 100 km enemmän vie eli 3e/100km, vuodessa saa ajaa 100 000 km niin hintaeroa kulutukseen tulee 3000e. IMO kulutusero alkaa olla ratkaiseva jos ajaa 150-200 000 km vuodessa. Ja tuohon ei ole laskettu sähkölatauksia, joka tasoittaa eroa.

Speksasin tuota 40e-mallia pitkään kun tilasin uutta kärryä, mutta pakollisin varustein nousisi sinne noin 130ke päälle niin jätin sikseen. Jos X5:n ostaa, eihän mitään muuta autoa kannata ostaa, hinnan vuoksi. Vakiovarustelu on jo niin paljon parempi + hybridi tuo kivasti mukana eri tunnelmaa. Possun maastureissa tuo hybridi on jo liki ainoa mitä enää myydään, X5:n kohdalla käy sama, sillä 30d on ollut nyt suosituin ja kyllä tuo 40e sen pesee mennen tullen.
Rennfahrer
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 08 Loka 2015, 14:12

Noinhan se on että polttoainekulut jäävät arvonaleman jalkoihin 10-3..

Laskelmassasi oli sellainen bugi kuitenkin että bensan ja dieselin hinnanero jäi huomioimatta:

- Jos diesel vie keskimäärin 6 l/100 km, litra maksaa 1,20 euroa eli se tekee 7,20€/100 km eli 100 tkm vuosiajolla 7200 euroa. Lisäksi dieselveroon 900 euroa eli yhteensä 8100 euroa.

- Vastaavasti 40e bensahybridi 9 l/100 km pitkässä matka-ajossa, litra maksaa 1,50 euroa, tekee 13,50€/100 km eli 100tkm vuosiajolla 13500.

=> eroa 13500-8100 = 5400€/vuosi

toisaalta koko laskelma on teoreettinen sillä ne jotka ajaa tuon 100 tkm vuodessa, ajelee yleensä autoila joilla pääsee helposti 4-5 litran kulutuslukemiin.

eli ei muuta kuin hybridikauppaan hopi hopi :w00t:
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Sähköajohan tuossa saisi olla tuplaten enemmän kuin tuo 31km.
50-60km kantamalla selviäisi suurimman osan päivittäistä ajosta pelkällä sähköllä.
Rennfahrer
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 08 Loka 2015, 14:12

Teslalla pääsee kesällä 500 km helposti jollei kovin usein kiihdyttele Insane-moodissa.. On muuten makea kiihtyvyys..

Talvipakkasesta startatessa taitaa Teslakin hyytyä 200 km kohdalla. Toisaalta lämpimästä tallistahan ne yleensä lähtee.
Avatar
altsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne
Paikkakunta: Hki

Mun työmatka on suuntaansa 19km Helsingin alueen ruuhkassa. Töpseli löytyy molemmista päistä. Lisäksi kaipaan kohtuullista kuljetuskapasiteettiä ja kohtuullisia maasto-ominaisuuksia. Speksit vastaa X5:ssa tarvetta aika hyvin. Joku Volvo XC90 T8 voisi olla vaihtoehto, jos ne ylimääräiset takapenkit saisi hävitettyä.

Ei 100+keur autoa hankita laskemalla kulutussäästölle business casea. Auton pitää olla mukava, kiinnostava ja innostava. X5 e40 voisi olla sellainen. Verojen alhaisuuden vuoksi bonuksena saisi kuitenkin aika paljon autoa.
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Rennfahrer kirjoitti:Noinhan se on että polttoainekulut jäävät arvonaleman jalkoihin 10-3..

Laskelmassasi oli sellainen bugi kuitenkin että bensan ja dieselin hinnanero jäi huomioimatta:

- Jos diesel vie keskimäärin 6 l/100 km, litra maksaa 1,20 euroa eli se tekee 7,20€/100 km eli 100 tkm vuosiajolla 7200 euroa. Lisäksi dieselveroon 900 euroa eli yhteensä 8100 euroa.

- Vastaavasti 40e bensahybridi 9 l/100 km pitkässä matka-ajossa, litra maksaa 1,50 euroa, tekee 13,50€/100 km eli 100tkm vuosiajolla 13500.

=> eroa 13500-8100 = 5400€/vuosi

toisaalta koko laskelma on teoreettinen sillä ne jotka ajaa tuon 100 tkm vuodessa, ajelee yleensä autoila joilla pääsee helposti 4-5 litran kulutuslukemiin.

eli ei muuta kuin hybridikauppaan hopi hopi :w00t:
Ei se mun laskelma kovin tieteellinen ollut, mutta veikkaan, että X5 ei mene kyllä 6l per 100 km dieselillä reipasta maantieajoa? Meniskö jotain rauhallista maantietä omaa tahtia juuri ja juuri tuohon? Ainakin mun X1 nielee likimain 8l/100 km jos vähänkin motarilla edes piipahtaa talvinopeudella. Hybridi on myös sen verran fiksu, että jos ei nyt ihan tauotonta yöajoa aja Hesa-Ivalo koko ajan 100 km/h tietä, se kerää fiksusti sähköä talteen ihan normaalissakin matka-ajossa eli on oikeasti taloudellisempi kuin 9l/100 km vaikka matka on pitkä. Että veikkaan eron kutistuvan kulutuksessa selvästi vielä tuosta oikeasti normaalin kuluttajan ajossa. Hybridissä se puhdas eRange ei oikeastaan paljon kerro, kun joka rampista, liikennevalosta ja hitaamman perään jarrutuksesta kertyy sitä sähköistä rangea lisää eli kärry lataa itseään koko ajan ja elää ikäänkuin kädestä suuhun sen sähkön kanssa pitkälläkin matkalla.

BMW on rakennellut hybridin siten, että sähköllä juuri tasoitetaan niitä kulutuspiikkejä ja bensakoneen suboptimaalista käyntialuetta, jolloin bensaa säästyy enemmän kuin voisi ennalta kuvitella.
Avatar
altsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne
Paikkakunta: Hki

image.jpg
image.jpg (791.29 KiB) Katsottu 28767 kertaa
Nyt se xDrive 40e on tullut ajettua. Tuloksena hyvin ristiriitaiset tunnelmat. Auto on luonnollisesti todella hieno, mutta on erittäin vaikea sanoa, johtuuko se voimalinjasta vai siitä, että X5 on järjettömän hieno auto.

Suurimman pettymyksen aiheutti se, että tuo lähes 2,5 tonninen möhkö kuluttaa paljon. Se siis kuluttaa samaan aikaan sekä paljon bensaa että paljon sähköä. Bensan kulutus vaihteli 7 ja 11 litran välillä, vaikka sähköä käytettiin apuna. Näppituntumalla pelkkä sähkö saattaisi riittää siihen luvattuun 30km ajoon. Täyden hyödyn sähkömoottorista saisi varmaan irti, jos jaksaisi ladata jokaikisen ajon jälkeen - eli töpseli seinään, aina auton ollessa parkissa.

28i bensamoottori kuulosti ihan itseltään, mutta huomattavan äänieristetynä. Melkeen voisi sanoa, että lukuunottamatta täyttä kiihdytystä 40e on täysin äänetön auto. Olen ajanut tuolla samalla moottorilla 428i GC:a ja siinä moottorin ääni kuuluu hyvin repivänä (ja makeana) sisälle. Samaa ilmiötä ei X5:ssa ole.

40e liikkeellelähtö ja kulku on hyvin jouheaa ja sulavaa. Teho ja vääntö tosin tulee hyvin varkain, eikä perinteistä kiihtyvyyden tunnetta oikein huomaa, vaikka lukemat mittarissa nousevat vikkelään tahtiin. Isona negatiivisena yllätyksenä tuli joko painosta tai alla olleista kitkoista johtunut huono kaarrekäytös. Rehellisesti sanottuna, meinasi lähteä X5 lapasesta märässä liikenneympyrässä, vaikka vauhtia ei juurikaan ollut. Muutenkin tuota sai paimentaa suoralla tiellä hämmentävän paljon.

Suurin yllätys tuli kuitenkin vaihdettuani takaisin omaan F10 525d xDriveen. Liikkeellelähtö ja kulku tuntui todella tahmealta, kuin käsijarru olisi unohtunut päälle. Samalla 4-sylinterinen diesel jyrisi häiritsevästi ja tärisi häiritsevästi koko autoa :lol: ...luulen kyllä, että taitaa 40e:stä tulla kaupat :love:
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

^Kannattaa vertailun vuoksi koeajaa Porsche Cayenne S e-hybrid myös jos mahdollista. Siinä olisi noin 100 heppaa enemmän ja kolmen litran bensakone. Sen hinta on juuri alle 100ke ja S-mallin myötä vakiovarustelukin on hyvä. Myös Porschen jälleenmyyntiarvo on huomattavasti parempi kuin BMW:n.
Rennfahrer
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 08 Loka 2015, 14:12

"Bensan kulutus vaihteli 7 ja 11 litran välillä, vaikka sähköä käytettiin apuna."
eli siis kun akku loppuu 31 km kohdalla (kesäisin) niin sen jälkeen 40e on kuten normaali x5 bensamaasturi eli hörppää varmaan 10 tai yli sekalaisessa ajossa :wassat:
nokivasara
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Elo 2015, 15:36

Rennfahrer kirjoitti:
"Bensan kulutus vaihteli 7 ja 11 litran välillä, vaikka sähköä käytettiin apuna."
eli siis kun akku loppuu 31 km kohdalla (kesäisin) niin sen jälkeen 40e on kuten normaali x5 bensamaasturi eli hörppää varmaan 10 tai yli sekalaisessa ajossa :wassat:
X3 2L bensaturbona hörppää 10L sekalaisessa ajossa ja painaa rapia 1800kg.
X5 40e painaa melkein 700kg enemmän. Voisi kuvitella, että kuluttaa useamman litran X3:sta enemmän täysin ilman sähköä?
Rennfahrer
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 08 Loka 2015, 14:12

Ameriikassahan noita ovat jo lämpimissä aloissa koeajaneet ja useassa lehdessä on ollut juttua. Kulutukset MPG yksiköillä mutta niistä muunettuna 36.8 MPG tekee vain 6.8 l/100 km eli todella hyvin:
"we got 36.8mpg. For a heavy, bluff, two-tonne SUV, it’s still pretty good, certainly on a par with what the lustier diesel would manage. But to really crack impressive economy numbers, you’re going to have to pay more attention to your driving style, and what mode the car’s in."
http://www.topgear.com/car-reviews/bmw/ ... irst-drive

tuossa ollut toki täysi akku lähdössä ja ajettu varmaankin lyhyttä matkaa per latausväli
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Rennfahrer kirjoitti:eli siis kun akku loppuu 31 km kohdalla (kesäisin) niin sen jälkeen 40e on kuten normaali x5 bensamaasturi eli hörppää varmaan 10 tai yli sekalaisessa ajossa :wassat:
Eikös se ole kuin tavallinen hybridi eli kuin Prius sitten kun ladattu varaus on kulutettu
JP X-Driver
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 22:12
Auto: Bmw X5 45e

Itse vakuutuin tästä autosta ja tein siitä kaupat. Ei tämän hintaluokan autossa kuitenkaan mitään oikeasti "säästä". Fiksuin vaihtoehto säästömielessä olisi ollut esim. 1-sarjan ekoauto. Mutta 40e houkutteli muuten. Uutta ja rohkeaa tekniikkaa yhdistettynä hyväksi koettuun ja kehuttuun korimalliin.
Avatar
altsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne
Paikkakunta: Hki

JP X-Driver kirjoitti:Itse vakuutuin tästä autosta ja tein siitä kaupat. Ei tämän hintaluokan autossa kuitenkaan mitään oikeasti "säästä". Fiksuin vaihtoehto säästömielessä olisi ollut esim. 1-sarjan ekoauto. Mutta 40e houkutteli muuten. Uutta ja rohkeaa tekniikkaa yhdistettynä hyväksi koettuun ja kehuttuun korimalliin.
Onnea uudelle hienolle autolle! Ei ole kaukaa haettu, että laitan saman laitteen tilaukseen. Ja kyllä tuon kanssa säästää, jos ei missään muussa, niin veroissa.
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
Vastaa Viestiin