X5 xDrive 40e

Janisema
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 31 Touko 2016, 14:29
Auto: BMW 330e M-Sport -16 *myyty*

Re: X5 xDrive 40e

Viesti Kirjoittaja Janisema » 11 Elo 2019, 18:03

Wonderi kirjoitti:
11 Elo 2019, 17:05
Lämpöpumpulla sentään, ei kulu ihan niin paljoa sähköä lämmitykseen kuin vastuksella.
Onko näin? 330e on ainakin 5kW-vastus.
ex: 330e M-Sport -16 *myyty*
nyt: Volvo XC90 T8 -16
next: BMW 3er/5er

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Re: X5 xDrive 40e

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 11 Elo 2019, 18:22

Janisema kirjoitti:
11 Elo 2019, 18:03
Wonderi kirjoitti:
11 Elo 2019, 17:05
Lämpöpumpulla sentään, ei kulu ihan niin paljoa sähköä lämmitykseen kuin vastuksella.
Onko näin? 330e on ainakin 5kW-vastus.
Anteeksi en olekaan varma kun hybridi on kyseessä, ajatukset on jo niin täyssähköisenä.

Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 613
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Re: X5 xDrive 40e

Viesti Kirjoittaja Huivei » 11 Elo 2019, 19:26

melperri kirjoitti:
11 Elo 2019, 15:10
Janne71 kirjoitti:
11 Elo 2019, 13:37
Miten toimii hybridin esilämmitys. Lämmittääkö se ohjaamon lisäksi myös akun? Kiertääkö neste, eli silloin se ainakin vähän lämmittää polttomoottoriakin kovalla pakkasella.
Entäs tosi kovilla pakkasilla nurkka-ajo. Pystyykö esim -30c pakkasella akut ladattuna lähikaupassa ilman että käynnistää polttomoottoria? Auto tulee olemaan ulkona yöt latauksessa.
Vastataan mutuna. Käsittääkseni ei kierrätä nestettä , eikä siis lämmitä moottoria , vaan vastuksia kuumentamalla tuottaa lämmintä ilmaan kabiiniin. Akkua ei kai varsinaisesti lämmitä , mutta kun akulta otetaan energiaa lämmitysvastuksille , niin kaipa se akkukin vähän lämpenee.

Ainakaan oma yksilöni ei suostu sähköjoon tulipalopakkasilla. Sellainen tuntuma on , että jos akkua on ennen liikkellelähtöä herätelty kabiinia eslilämittämällä , suostuu sähkölle hieman kovemmissa pakkasissa , kuin ihan kylmiltään lähtiessä.
Mutu/muistikuvavastaus minultakin: vastukset kyllä lämmittävät (myös?) nestettä ja sitä kautta myös moottori hieman lämpenee. Muistan lukeneeni, että tuon nestelämmityksen vuoksi BMW lämpenee sisältä sähkökäytössä hitaahkosti, mutta etuna on tosiaan tuo moottorin lämpeneminen.

Ei ole lämpöpumppua BMW hybrideissä.

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 931
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: X5 xDrive 40e

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 11 Elo 2019, 20:36

5 kW sähkökiuas siellä tosiaan on nestekierrossa suoraan webaston paikalla. Ei lämmitä akkua. Lämmittää kabiinin. Nestekierto moottorille kiinni, mutta periaatteessa sinnekin lämpöä voi jollain tavalla siirtyä.

melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 493
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Re: X5 xDrive 40e

Viesti Kirjoittaja melperri » 11 Elo 2019, 21:30

lnaukkar kirjoitti:
11 Elo 2019, 20:36
5 kW sähkökiuas siellä tosiaan on nestekierrossa suoraan webaston paikalla. Ei lämmitä akkua. Lämmittää kabiinin. Nestekierto moottorille kiinni, mutta periaatteessa sinnekin lämpöä voi jollain tavalla siirtyä.
Ok , onkin sitten sofistikoidumpi systeemi kuin tiesinkään. Kyllähän se sitten koneen lämpeämistäkin vähän nopeuttaa , kun polttomottori käynnistyy ja pääsee lämmin jäähdytysneste moottorin jäähdytyskanaviin.

Tosi nopeasti kabiini sähkökäytössä ainakin minulla lämpenee , vaikka joku siis oli päinvastaistakin kuullut. Pirssi onkuin sauna parin minuutin ajon jälkeen.

Olli465
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Marras 2019, 09:35

Re: X5 xDrive 40e

Viesti Kirjoittaja Olli465 » 12 Marras 2019, 11:28

Millaisia kokemuksia teillä on talvella 40e korkeajänniteakun toiminnasta? Hankin 2016 mallin viikko sitten ja connecteddriven mukaan ajomatka olisi 22 km mutta tosiasiallisesti edrivella ajo on loppunut alle 10 km:n kohdalla. Kylmiä käynnistyksiä pelkästään, joten voiko todella olla näin kehnolla tolalla täyssähköajo talvella? Autoon vaihdettiin uudet akkumoduulit ostaessani auton, joten ei pitäisi olla kulumaa.
Viimeksi muokannut Olli465, 12 Marras 2019, 15:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 304
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: X5 xDrive40e

Re: X5 xDrive 40e

Viesti Kirjoittaja jva » 12 Marras 2019, 14:24

Olli465 kirjoitti:
12 Marras 2019, 11:28
Millaisia kokemuksia teillä on talvella e40 korkeajänniteakun toiminnasta? Hankin 2016 mallin viikko sitten ja connecteddriven mukaan ajomatka olisi 22 km mutta tosiasiallisesti edrivella ajo on loppunut alle 10 km:n kohdalla. Kylmiä käynnistyksiä pelkästään, joten voiko todella olla näin kehnolla tolalla täyssähköajo talvella? Autoon vaihdettiin uudet akkumoduulit ostaessani auton, joten ei pitäisi olla kulumaa.
Meikäläisellä on -16 mallin 40e ja sen perusteella pitäisi ilman muuta selvästi pidempi matka päästä pelkällä sähköllä.

Olli465
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Marras 2019, 09:35

Re: X5 xDrive 40e

Viesti Kirjoittaja Olli465 » 12 Marras 2019, 14:54

jva kirjoitti:
12 Marras 2019, 14:24
Olli465 kirjoitti:
12 Marras 2019, 11:28
Millaisia kokemuksia teillä on talvella e40 korkeajänniteakun toiminnasta? Hankin 2016 mallin viikko sitten ja connecteddriven mukaan ajomatka olisi 22 km mutta tosiasiallisesti edrivella ajo on loppunut alle 10 km:n kohdalla. Kylmiä käynnistyksiä pelkästään, joten voiko todella olla näin kehnolla tolalla täyssähköajo talvella? Autoon vaihdettiin uudet akkumoduulit ostaessani auton, joten ei pitäisi olla kulumaa.
Meikäläisellä on -16 mallin 40e ja sen perusteella pitäisi ilman muuta selvästi pidempi matka päästä pelkällä sähköllä.
Näin minäkin ajattelin. Millaisia matkoja pääset nollakelillä täyssähköllä?

melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 493
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Re: X5 xDrive 40e

Viesti Kirjoittaja melperri » 12 Marras 2019, 16:17

Itsellä menee nollakelillä tuohon 20km pintaan , ecopro päällä ja lämpötilapyynti 17C taajama ajossa. Kesäkelillä ennätys on 32km niin että AC pois päältä. Kunnon pakkasilla jää johonkin 15 tienoilel ja allekin , jos kunnolla kabiinia lämmittää.

Olli465
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Marras 2019, 09:35

Re: X5 xDrive 40e

Viesti Kirjoittaja Olli465 » 13 Marras 2019, 09:09

melperri kirjoitti:
12 Marras 2019, 16:17
Itsellä menee nollakelillä tuohon 20km pintaan , ecopro päällä ja lämpötilapyynti 17C taajama ajossa. Kesäkelillä ennätys on 32km niin että AC pois päältä. Kunnon pakkasilla jää johonkin 15 tienoilel ja allekin , jos kunnolla kabiinia lämmittää.
Kiitos vastauksesta. Minulla nämä aiemmat 8-12 km täyssähkösuoritukset ovat olleet lyhyitä 2 km ajoja välillä lasten harrastukset, koti ja työ. Eilen testasin ajaa pääosin Länsiväylää 80 km/h, niin pääsin 16 km comfortilla, kunnes auto laittoi polttomoottorin käyntiin. Ilmeisesti tämä on siis normaalin määrän puitteissa. Jotenkin vaan olin ajatellut, että suurin hyöty sähkömoottorilla ajosta tulee kaupunkiajossa mutta tämän möhkön kohdalla sähköä ei pitkiin ajoihin kaupungin ruuhkissa riitä. Olisi varmaankin pitänyt perehtyä tarkemmin ennen ostoa mutta hyvä auto tämä muuten on.

jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 304
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: X5 xDrive40e

Re: X5 xDrive 40e

Viesti Kirjoittaja jva » 13 Marras 2019, 11:52

Olli465 kirjoitti:
12 Marras 2019, 14:54
jva kirjoitti:
12 Marras 2019, 14:24
Olli465 kirjoitti:
12 Marras 2019, 11:28
Millaisia kokemuksia teillä on talvella e40 korkeajänniteakun toiminnasta? Hankin 2016 mallin viikko sitten ja connecteddriven mukaan ajomatka olisi 22 km mutta tosiasiallisesti edrivella ajo on loppunut alle 10 km:n kohdalla. Kylmiä käynnistyksiä pelkästään, joten voiko todella olla näin kehnolla tolalla täyssähköajo talvella? Autoon vaihdettiin uudet akkumoduulit ostaessani auton, joten ei pitäisi olla kulumaa.
Meikäläisellä on -16 mallin 40e ja sen perusteella pitäisi ilman muuta selvästi pidempi matka päästä pelkällä sähköllä.
Näin minäkin ajattelin. Millaisia matkoja pääset nollakelillä täyssähköllä?
Nollakelillä on mennyt käytännössä aina numerolla 2 alkaviin kilsoihin, joten siinä mielessä voisit ehkä käyttää autoasi tsekkauksessa. Jotakin voinee olla pielessä jos ja kun noin lyhyeksi ajettu matka jo nollakelissäkin jää.
Toki olen hybridin myötä omaksunut sellaisen hyvin ennakoivan ja taloudellisuus edellä olevan ajotavan. Sähkörangen saa kyllä esim reippailla kiihdytyksillä aika lyhyeksikin.

ausdauersportler
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 21:56

Re: X5 xDrive 40e

Viesti Kirjoittaja ausdauersportler » 06 Joulu 2019, 10:05

Olli465 kirjoitti:
12 Marras 2019, 14:54
jva kirjoitti:
12 Marras 2019, 14:24
Olli465 kirjoitti:
12 Marras 2019, 11:28
Millaisia kokemuksia teillä on talvella e40 korkeajänniteakun toiminnasta? Hankin 2016 mallin viikko sitten ja connecteddriven mukaan ajomatka olisi 22 km mutta tosiasiallisesti edrivella ajo on loppunut alle 10 km:n kohdalla. Kylmiä käynnistyksiä pelkästään, joten voiko todella olla näin kehnolla tolalla täyssähköajo talvella? Autoon vaihdettiin uudet akkumoduulit ostaessani auton, joten ei pitäisi olla kulumaa.


Näin minäkin ajattelin. Millaisia matkoja pääset nollakelillä täyssähköllä?

Meikäläisellä on -16 mallin 40e ja sen perusteella pitäisi ilman muuta selvästi pidempi matka päästä pelkällä sähköllä.
Mikäli pakkasta on enemmän kuin -20c sähköajo ei onnistu ko automallin järjestelmärajoituksista johtuen, mikäli ei ole ollut lämpimässä tallissa. Miedommallakin pakkassäällö ajomatka voi hyvin puolittua riippuen kylmyydesrä ajonopeudesta ja reitin mäkisyydestä. Sähköajon osalta talviaautona pettymys.

ausdauersportler
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 21:56

Re: X5 xDrive 40e

Viesti Kirjoittaja ausdauersportler » 06 Joulu 2019, 10:08

melperri kirjoitti:
12 Marras 2019, 16:17
Itsellä menee nollakelillä tuohon 20km pintaan , ecopro päällä ja lämpötilapyynti 17C taajama ajossa. Kesäkelillä ennätys on 32km niin että AC pois päältä. Kunnon pakkasilla jää johonkin 15 tienoilel ja allekin , jos kunnolla kabiinia lämmittää.
kesäkelillä 33 tai 32 km lienee ollut ennätys. Kaupunkioloissa usein riittävä.

ausdauersportler
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 21:56

Re: X5 xDrive 40e

Viesti Kirjoittaja ausdauersportler » 06 Joulu 2019, 10:17

Janne71 kirjoitti:
11 Elo 2019, 13:37
Miten toimii hybridin esilämmitys. Lämmittääkö se ohjaamon lisäksi myös akun? Kiertääkö neste, eli silloin se ainakin vähän lämmittää polttomoottoriakin kovalla pakkasella.
Entäs tosi kovilla pakkasilla nurkka-ajo. Pystyykö esim -30c pakkasella akut ladattuna lähikaupassa ilman että käynnistää polttomoottoria? Auto tulee olemaan ulkona yöt latauksessa.
Ei todellakaan onnistu -30c pakkasilla sähköajo. Se on tullut testattua esim Lapissa. BMW:n ja Laakkosen asiantuntijoiden mukaan akun lämmitus - ja jäähdytusputket kulkevat akun rakenteissa ja tähän liittyen järjestelmä ei salli akkuajoa mikäli on kylmempää kuin -20c. Jos auto on ollut lämpimässä hallissa pakkasajo onnistunee jonkin aikaa. Itselläni on 40e:ssa moottorin lohkolämmitin , johon olisi heti alussa kannattanut myös hankkia sisätilalämmitin, koska peruslatauskaapelista saatava virta (16A) ei riitä sekä autonlataamiseen että lämmitykseen. Pikalatuskaapelinnkautta riittäisi mutta kotiparkkipaikalla ei ole pikalatausta.

ausdauersportler
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 21:56

Re: X5 xDrive 40e

Viesti Kirjoittaja ausdauersportler » 06 Joulu 2019, 10:28

Muistaaseni akun takuu oli Suomessa 5 v ja 100 tkm. USA:ssa pidempi. 8 v ja 100 t mailia.


U.S. Department of Energy, Vehicle Technology Office
Fact of the Week # 913
Battery Warranty Periods for Model Year 2016 Electric and Plug-in Hybrid Vehicles
Make and Model Warranty Years Warranty Miles
Model Year 2016 Electric Vehicles

BMW X5 xDrive40e 8 100 000
Chevrolet Spark EV 8 100 000
Fiat 500e 8 100 000
Ford Focus Electric 8 100 000
Mercedes-Benz B250e 8 100 000
Mitsubishi i-MiEV 8 100 000
Nissan Leaf 8 100 000
Volkswagen e-Golf 8 100 000
Tesla Model S (60 kW-hr battery pack) 8 Unlimited
Tesla Model S (85 kW-hr battery pack) 8 Unlimited
Tesla Model S AWD - 70D 8 Unlimited
Tesla Model S AWD - 85D 8 Unlimited
Tesla Model S AWD - 90D 8 Unlimited
Tesla Model S AWD - P85D 8 Unlimited
Tesla Model S AWD - P90D 8 Unlimited
Kia Soul Electric 10 100 000
BYD e6 10 Not specified*
smart fortwo electric drive 10 Not specified*
Model Year 2016 Plug-In Hybrid Vehicles
Audi A3 e-tron ultra 8 100 000
Mercedes-Benz S550e 15 150 000
Porsche Cayenne S e-Hybrid 6 Not specified*
Porsche 918 Spyder 7 Not specified*
Porsche Panamera S E-Hybrid 7 70 000
BMW i3REX 8 100 000
BMW i8 8 100 000
Cadillac ELR 8 100 000
Chevrolet Volt 8 100 000
Ford C-Max Energi Plug-In Hybrid 8 100 000
Ford Fusion Energi Plug-In Hybrid 8 100 000
Hyundai Sonata Plug-In Hybrid Lifetime** Unlimited
Volvo XC90 AWD Plug-In Hybrid 4 50 000
Notes: Warranties typically allow for some limited loss of battery capacity during the warranty period.
PZEV sold in California have a mandated battery warranty period of 10 years/150,000 miles.
*Manufacturer specification for warranty miles could not be located for this vehicle.
**Original owners; secondary owners receive 10 year/100,000 mile warranty.
Source: Compiled by Oak Ridge National Laboratory from manufacturer and industry websites, February 2016.

ausdauersportler
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 21:56

Re: X5 xDrive 40e

Viesti Kirjoittaja ausdauersportler » 06 Joulu 2019, 10:30

Olli465 kirjoitti:
12 Marras 2019, 11:28
Millaisia kokemuksia teillä on talvella 40e korkeajänniteakun toiminnasta? Hankin 2016 mallin viikko sitten ja connecteddriven mukaan ajomatka olisi 22 km mutta tosiasiallisesti edrivella ajo on loppunut alle 10 km:n kohdalla. Kylmiä käynnistyksiä pelkästään, joten voiko todella olla näin kehnolla tolalla täyssähköajo talvella? Autoon vaihdettiin uudet akkumoduulit ostaessani auton, joten ei pitäisi olla kulumaa.
Tuossa autossa on siis uudet akut. Paljonko akkujen vaihto maksoi?

Kuinkahan paljon akun toiminta heikkenee / ajettava matka lyhenee auton ikääntyessä esim 60 - 100 t km jälkeen?

Janisema
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 31 Touko 2016, 14:29
Auto: BMW 330e M-Sport -16 *myyty*

Re: X5 xDrive 40e

Viesti Kirjoittaja Janisema » 06 Joulu 2019, 13:03

ausdauersportler kirjoitti:
06 Joulu 2019, 10:17
Janne71 kirjoitti:
11 Elo 2019, 13:37
Miten toimii hybridin esilämmitys. Lämmittääkö se ohjaamon lisäksi myös akun? Kiertääkö neste, eli silloin se ainakin vähän lämmittää polttomoottoriakin kovalla pakkasella.
Entäs tosi kovilla pakkasilla nurkka-ajo. Pystyykö esim -30c pakkasella akut ladattuna lähikaupassa ilman että käynnistää polttomoottoria? Auto tulee olemaan ulkona yöt latauksessa.
Ei todellakaan onnistu -30c pakkasilla sähköajo. Se on tullut testattua esim Lapissa. BMW:n ja Laakkosen asiantuntijoiden mukaan akun lämmitus - ja jäähdytusputket kulkevat akun rakenteissa ja tähän liittyen järjestelmä ei salli akkuajoa mikäli on kylmempää kuin -20c. Jos auto on ollut lämpimässä hallissa pakkasajo onnistunee jonkin aikaa. Itselläni on 40e:ssa moottorin lohkolämmitin , johon olisi heti alussa kannattanut myös hankkia sisätilalämmitin, koska peruslatauskaapelista saatava virta (16A) ei riitä sekä autonlataamiseen että lämmitykseen. Pikalatuskaapelinnkautta riittäisi mutta kotiparkkipaikalla ei ole pikalatausta.
Varmasti onnistuu! Tässä ohje:
Jos lähdet aamulla kasilta ajamaan. Ajasta lataus alkamaan viideltä aamuyöstä. Kun akkua ladataan, se lämpenee samalla. Lämmin akku = sähköajo onnistuu.
Koitas tuota ja raportoi tulos tänne :)
ex: 330e M-Sport -16 *myyty*
nyt: Volvo XC90 T8 -16
next: BMW 3er/5er

ausdauersportler
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 21:56

Re: X5 xDrive 40e

Viesti Kirjoittaja ausdauersportler » 06 Joulu 2019, 13:25

Tuolla tavalla onnistuu. Olen toisinaan ajastanut lämmityksen aikaisemmaksi. Helsingissä tämä vaihtoehto on riittävä. Lapissa kovemmilla pakkasilla ei oikein hyödytä tai joka tapauksessa sähköajo toimii heikosti. Kesäisinkin joutuu välillä kikkailemaan jotta X5:llä pystyy ajamaan pelkällä sähköllä kaupunkiajossakin . Vakionopeussäätimen avulla se onnistuu parhaiten. Muutoin järjestelmä siirtyy liian helposti bensamoottorin käyttötilaan. Laakkosen sähkömekaanikon mukaan autossa ei ole mitään teknisiä vikoja. Ajokilometrejä hieman yli 20 tkm. Ennen käyttöönottoa tämä auto oli ollut n 1.5 vuotta varastossa maahantuojalla tai Laakkosella mutta sen ei pitäisi aiheuttaa ongelmia.

VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1230
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: F15 40e 2018
Nissan Juke Nismo RS 4wd 2015

Re: X5 xDrive 40e

Viesti Kirjoittaja VolvostaBemariin » 09 Joulu 2019, 08:28

Itsellä on nyt yhtäkkiä tullut hybridi-kuume. Tällä palstalla on kovin vähän keskustelua F15 40e:stä (vain tämä ketju). Onko palstalaisilla ko. autosta niin hyviä kokemuksia, jotta oikein suosittelisitte? Vai onko se vain painava auto nelarikoneella jossa on hetken aikaa akku apuna? Oma ajo on nykyään enimmäkseen n. 20km:n pätkiä ja diesel alkaa olemaan vähän väärä ratkaisu siihen. Yksi oleellinen kysymys on se, että saako sähkömottoria "pakkokäytettyä"? Vai onko auto sitten nelarin varassa klun akku tyhjenee - vai kenties aina halutessa täydellä (313hp) teholla?

melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 493
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Re: X5 xDrive 40e

Viesti Kirjoittaja melperri » 09 Joulu 2019, 21:19

Itselläni on nyt ollut vm 2017 auto puolitoista vuotta ja olen erittäin tyytyväinen valintaani. Autoa etsiessäni päätin , että otan vain sellaisen yksilön , jossa on kaikki haluamani varusteet ja itseäni miellyttävät värit. Etsiminen kestikin vuoden , mutta odottaminen kannatti , kun mistään ei oikean yksilön löydytytä joutunut tinkimään. Halvaksikin tuli , kun aiemmin enemmän tai vähemmän jatkuva autonvaihtokuume on täysin sammunut.

Autosta on vaikea löytää mitään negatiivista sanottavaa. Alkuun peräpää tuntui vähän levottomalta , mutta siihen ei enää pitkään aikaan ole kiinittänyt minkäänlaista huomiota. Tavaratilan mataluus on joissain tilanteissa haitta , mutta esimerkiksi mökkikamat mahtuu kyllä kyytiin kevyesti.

Ajaminen möhköllä on varsin mukavaa , auto on ainakin 18 renkailla miellyttävän hiljainen. Ohjaus on kevyt ja sopivan nopea. Kabiinissa vallitsee ainakin oman yksilöni varustetasolla harmoninen ja estettisesti hieno tunnelma. Valkoinen nahka , musta sisäkatto ja sininen ambient valaistus sopii erinomaisesti yhteen ja comfort penkeissä todella viihtyy. Paha maailma sulkeutuu pois ja kuski matkustaa omassa todellisuudessan.

Voimalinja on mielestäni varsin hyvä , auto kiihtyy ripeäst. Akkua ei päästetä koskaan kokonaan tyhjäksi , niin että sähköavustus auttaa kiihdyttäessä käsittäkseni aina. Auton voi pakottaa puhtaaseen sähköajoon paitsi kovimmilla pakkasilla.

Jos jotain toiveita voisi esittää , autonominen ajaminen voisi olla kehittyneempää. Nyt ruuhka avustin toimii vain moottoritiellä ja esim kehä III 65 km vauhtiin asti , minkä jälkeen auto ei enää ohjaa itse. Tähän kai voi koodaamalla saada parannuksen. Kaistavahti saisi olla myös aktiivisesti ohjaava , eikä vain täristävä. Lisäksi blindspot avustin saisi toimia myös ryömintävauhdissa ja paikallaan seistessä , nyt se kytkeytyy pois alle 20kmh vauhdissa.

Omasta puolestani uskallan suositella autoa , jos tällaisen korkeamman auton haluaa.

Vastaa Viestiin