X3 2.0d ja väännön/tehojen ajoittainen väheneminen

kok
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Marras 2015, 11:56

Terve!

Auto on X3 2.0d vm. 2007, E83. Ajettu 130 000km. Ongelmana on, että vääntö/tehot vähenevät välillä.

Luin ennen auton ostoa, että 150hv kone ei ole mikään tykki verrattuna 3 litraiseen versioon. Koeajolla ajattelin, että on kyllä vähän laiskemman puoleinen peli, mutta eiköhän tällä pärjää. Kyydissä oli kuitenkin 3 aikuista ja lapsi. Hirveesti kenkää en koeajolla voinut antaa, koska tosiaan eukko ja lapsi oli kyydissä (alkaa motkotus). Auto tuli sitten ostettua.

Lähdin arkena autolla yksin töihin ja annoin työmatkalla kunnolla happea tyhjällä motarilla. Aluksi ei kulkenut mihinkään, mutta kun annoin tarpeeksi kauan korkeiden kierrosten laulaa, niin yhtäkkiä alkoi tapahtumaan. Vääntö tuntui lisääntyvän varmaan puolella ja ero oli kuin yöllä ja päivällä. Nyt koneessa oli dieselille ominainen vääntö ja otin mittariin melkein ohjekirjassa ilmoitetun huippunopeuden (autoja alkoi olemaan edessä, niin ei voinut enää vedättää ihan tappiin).

Ajelin vähän aikaa rauhallisemmin ja kone palautui taas laiskaksi. Annoin jälleen jonkin aikaa kovia kierroksia ja lopulta tehot/vääntö taas lisääntyivät. Eli aina, kun antaa happea riittävän kauan, niin yhtäkkiä tehot lisääntyvät normaalitasolle, mutta jos ajaa vähän aikaa rauhallisesti, niin kone palautuu taas laiskaksi.

Mietteitä:

-Turbo viheltää kylmänä ja lämpimänä niin, että sen kuulee kyllä auton sisälle. Luin, että niin sen pitäisikin kuulua? Ei ole ennen ollut turbo dieseliä, niin on paha sanoa viheltääkö liikaa vai onko vihellys normaalilla tasolla?

-Mikään vikavalo ei pala mittaristossa.

-Googlettamalla sain selville, että vika voisi olla turbon vuotavissa tiivisteissä. Kun antaan kunnolla kierroksia, niin turbo laajenee, tiivisteet eivät silloin vuoda ja tehot pysyvät normaaleina. Sitten kun ajelee normaalikierroksilla, niin turbo jäähtyy enemmän, tiivisteet pääsevät vuotamaan ja tehot häviävät?

-Voi olla, että tämän takia entinen omistaja on auton vaihtoon laittanut. Vikaa ei heti välttämättä huomaa, varsinkaan silloin, jos ei ole ennen X3:sta ajanut ja ei tiedä minkälainen sen pitäisi olla.

Ideoita mikä voisi olla vikana?
Rennfahrer
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 08 Loka 2015, 14:12

Epäilyttävän vähn kilometrejä melkein 9 vuotiaalle diesel autolle. Keskimäärinhän Suomessa autoon tulee 20 tkm/vuosi ja dieseleihin n. 50 % enemmän. Dieselissä pitäisi olla jo 200 tkm lasissa. Tarkistitko huoltohistorian BMW:n toimipisteessä (avaimesta saa historian) ?

Vikamahdollisuuksia paljon:
- ahtimeen tuleva ilmanottoputki valskaa ja tehot häviää
- tukkeutunut polttoainesuodatin tai vääränmallinen tarvikesuodatin ?
- Magneettiventtiili rikki ?
- tarkista turbon siipien ohjaus alipaine letkut.
- myös karsta saattaa jumitella ahtimen siipiä
- epäonnistunut chip-tuunaus
- EGR venttiili rikki
kok
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Marras 2015, 11:56

Rennfahrer kirjoitti: Vikamahdollisuuksia paljon:
- ahtimeen tuleva ilmanottoputki valskaa ja tehot häviää
- tukkeutunut polttoainesuodatin tai vääränmallinen tarvikesuodatin ?
- Magneettiventtiili rikki ?
- tarkista turbon siipien ohjaus alipaine letkut.
- myös karsta saattaa jumitella ahtimen siipiä
- epäonnistunut chip-tuunaus
- EGR venttiili rikki
Auto alkoi toimimaan tämän viikon keskiviikkona ensimmäistä kertaa hyvin, jolloin sain ajaa Vaasasta Helsinkiin (5h) ilman, että tehot/väännöt hävisivät kertaakaan. Auto toimi torstaina myös normaalisti. Asiaa enemmän tutkineena esim. jenkkifoorumeilta, alan kallistumaan siihen, että hiukkassuodatin (DPF) on ollut tukossa ja nyt se on auennut. Porukalla on ollut sen vuoksi samanlaisia ongelmia. Ajattelin nyt viikonloppuna kuitenkin vielä tarkistaa/vaihtaa/puhdistaa luettelemistasi asioista ensi alkuun: ahtimen ilmanottoputki, polttoainesuodatin, EGR-venttiili ja lisäksi moottorin ilmansuodatin...mutta eipäs tehdäkkään mitään, kun uusi vika ilmeni.

Eilen piti aamulla lähteä töihin ja auto ei käynnistynyt. Antoi vikakoodiksi P0335 (kampiakselin asentotunnistin). Jännä juttu, että torstaina auto toimi aivan normaalisti ja ajoin parkkiin. Sitten yön aikana asentotunnistin on mennyt yhtäkkiä rikki. Asentotunnistin oli niin veemäisessä paikassa tässä M47 moottorissa, että hylkäsin ajatuksen sen vaihtamisesta itse.
Tunnistin on startin alla ja mallia: tunnistin paikassa A+pitkä johto+liitin paikassa B, joten ainakin imusarja ja startti pitäisi purkaa pois, jotta tunnistimen mahtuisi vaihtamaan.

No auto käytiin äsken hinaamassa pois kerrostalon parkkihallista, minne ei hinuri mahtunut sisään. Kyllä yleisöä riitti taas tapahtumalle enemmän kuin tarpeeksi. Mutta hienosti se saatiin sieltä pois, no problem. Pitää taas palailla asiaan, kun tunnistin on vaihdettu pajalla.
kok
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Marras 2015, 11:56

Pitää vielä mainita sellainen asia, että mitä nyt olen ehtinyt keskikulutusta seurailemaan, niin se on 8 litraa satasella. Kuulostaa aika korkealta ottaen huomioon, että ajan lähes pelkkää matka-ajoa. Olen lueskellut, että muilla keskikulutus pyörii luokassa 7 l/100km. Korkea/lisääntynyt kulutus viittaisi myös DPF-ongelmaan.
Canonman
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 11 Elo 2014, 21:28

Mulla on samanlainen peli ja tehot oli kateissa. Turbo oli juuttunu kiinni ja se oli aiheuttanu dpf:n tukkeutumisen myös, kun palaminen oli sekavaa ja väärillä seossuhteilla. Turbo vaihdettiin ja hiukkassuodatin tyhjennettiin ja nyt kyllä kulkee.
EGR voi myös siis olla tukossa ja aiheuttaa moisia ongelmia, mutta yleensä se sitten se vika pysyy koko ajan samanlaisena.
kok
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Marras 2015, 11:56

Ongelma on ratkennut ja tässä homma kiteytettynä:


Ongelma, josta kaikki johtui:

Tukossa oleva hiukkassuodatin, eli DPF.

Ongelman aiheuttaja:
Aikansa eläneet termostaatit. Lämpötila ei nouse tarpeeksi korkealle-> auto ei käynnistä hiukkassuodattimen regenerointia -> hiukkassuodatin menee tukkoon. Termostaattien lisäksi pakokaasujen vastapaineanturi oli myös viallinen.


Ongelman ratkaisu:

Huollossa katsoivat vikakoodit. Termostaattien & vastapaineanturin vaihto sekä hiukkassuodattimen pesu & regenerointi olisivat maksaneet yht. 700€.

00480A DDE: Particulate-filter system
00481A DDE: Particulate-filter system
004011 DDE: Exhaust backpressure sensor before particulate filter, signal
0041BB DDE: Particulate-filter system, exhaust backpressure sensor

Tilasin itse Saksasta termostaatit ja anturin hintaan yht. 80€. Vaihdoin osat paikoilleen, iskin Motonetin 40 euron halpis-vikakoodinlukijan (Quicklynks T40) kiinni ja lähdin motarille ajamaan. Tunnin ajan ajoin painoin vikakoodia pois. Auton salavalikon kautta huomasin, että poltto lähti muutaman kerran päälle, kun jäähdytysnesteen lämpötila nousi hetkellisesti 2 astetta. Lopulta laite ilmoitti "ei vikakoodeja". Polttoaineen kulutus matka-ajossa on nyt 6l/100km, kun ennen se oli 8l/100km.
Avatar
henripit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2011, 18:38
Auto: e90 330dA -06
Paikkakunta: Vantaa

Hyvä että ratkesi ja mukavaa kun raportoit ongelman ratkaisunkin tänne. Yleensä on vain pelkkiä kysymyksiä ja mutu arvauksia foorumit täynnä :)
- Vähempi parempi -
Avatar
kokkopa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
Paikkakunta: Uusimaa

Hyvin kirjoitettu tarina ja hienoa, että ongelma ratkesi. Onkohan edellinen omistaja ajellut sillä pelkkää kaupunkiajoa? Alhaiset kilometrit ja tukkoisuus voisivat kieliä, ettei auto ole aiemmin paljon moottoritietä nähnyt. Itsellä ei ole ollut yhdenkään dieselin kanssa ongelmia, koska ajan koko ajan motaria (90km/päivä). Poltto lähtee hyvin päälle, mutta joskus kotiin tultaessa se ei ole vielä mennyt loppuun eli jää kesken. Ainakaan tähän mennessä ei siitä ole ongelmia tullut. Kilsoja mulla tulee n. 30tkm /vuosi ja siitä 80% moottoritieajoa.
Vastaa Viestiin