Tämä olikin mielenkiitoisempi keissi. Käytin autoa merkkiliikkeessä, Webaston takia ja kysäisin samalla noista termareista. Nooooo... termarit ovat kunnossa, mutta samalla selvisi, että autossani on joku virisofta. Ei hajuakaan, että mikä. Ja tämä softa tietenkin ohjaa myös EGR:ää. Ja dieseliä palaa. DPF-poltot kuitenkin toimivat normaalisti, joten ei sinänsä mitää akuuttia.
Pitänee koittaa vielä saada se alkup. myyjä kiinni Saksasta. Kiinnostaisi vähän tietää, mikä softa on sisässä. Jos joku rimpula, palautan sen merkkiliikkeessä originaaliin.
BMW X5 E70 polttoaineen kulutus
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 128
- Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
- Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20 - Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Aika mystinen on virisofta jos se muka aiheuttaa ettei lämmöt nouse normaaleihin arvoihin. Millä ne testasi että termarit ovat kunnossa jos kerran uskalsivat vakuuttaa ettei niissä ole vikaa ?huapis kirjoitti:Tämä olikin mielenkiitoisempi keissi. Käytin autoa merkkiliikkeessä, Webaston takia ja kysäisin samalla noista termareista. Nooooo... termarit ovat kunnossa, mutta samalla selvisi, että autossani on joku virisofta. Ei hajuakaan, että mikä. Ja tämä softa tietenkin ohjaa myös EGR:ää. Ja dieseliä palaa. DPF-poltot kuitenkin toimivat normaalisti, joten ei sinänsä mitää akuuttia.
Pitänee koittaa vielä saada se alkup. myyjä kiinni Saksasta. Kiinnostaisi vähän tietää, mikä softa on sisässä. Jos joku rimpula, palautan sen merkkiliikkeessä originaaliin.
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
Mikään virisofta ei kyllä estä konetta lämpiämästä yli 65c joten epäilen edelleen että termarit ovat paskana. Kaikkiin merkkihuoltoihin ei voi luottaa, miten he testasivat termostaatit ja totesivat ehjiksi? Ja jos epäillään virisoftaa syylliseksi niin miksi et suoraan palauttanut alkuperäiseksi?huapis kirjoitti:Tämä olikin mielenkiitoisempi keissi. Käytin autoa merkkiliikkeessä, Webaston takia ja kysäisin samalla noista termareista. Nooooo... termarit ovat kunnossa, mutta samalla selvisi, että autossani on joku virisofta. Ei hajuakaan, että mikä. Ja tämä softa tietenkin ohjaa myös EGR:ää. Ja dieseliä palaa. DPF-poltot kuitenkin toimivat normaalisti, joten ei sinänsä mitää akuuttia. Pitänee koittaa vielä saada se alkup. myyjä kiinni Saksasta. Kiinnostaisi vähän tietää, mikä softa on sisässä. Jos joku rimpula, palautan sen merkkiliikkeessä originaaliin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Hyviä kysymyksiä. Tuohon softaan ei nyt puuttuttu, sillä syy käyntiin oli varsinaisesti Webasto, ja sitä ohjelmoidessa huomasivat, että autossa on softaa rukattu.
En osaa sanoa, miten ne termareita tutkivat, mutta siinähän ei ole mitään ihmeellistä tai tavatonta, että (etenkin halvemmissa) softissa EGR otetaan kokonaan pois pelistä, jolloin myös kone lämpenee huonommin. Syy VOI olla siinä, mutta ei ne termaritkaan ole poissuljetut.
Eli softaa ei tuolla käynnillä nyt ehditty palauttamaan tai asiaa tutkia sen tarkemmin, tärkeintä oli saada Webasto pelittämään.
En osaa sanoa, miten ne termareita tutkivat, mutta siinähän ei ole mitään ihmeellistä tai tavatonta, että (etenkin halvemmissa) softissa EGR otetaan kokonaan pois pelistä, jolloin myös kone lämpenee huonommin. Syy VOI olla siinä, mutta ei ne termaritkaan ole poissuljetut.
Eli softaa ei tuolla käynnillä nyt ehditty palauttamaan tai asiaa tutkia sen tarkemmin, tärkeintä oli saada Webasto pelittämään.
- TurboKoo
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 329
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
- Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018 - Paikkakunta: Helsinki
Kyllä mä uskaltaisin noilla lämmöillä ehdottaa, että tärkeintä olisi saada moottori oikeaan lämpötilaan ensin. Rupeaa nimittäin kabiinikin lämpeämään ihan eri tahtia.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
Walter Röhrl
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
On totta, että EGR:n poistaminen käytöstä hidastaa koneen lämpeämistä. Mutta ei sillä pitäisi lämpöjen jäädä nollakeleillä 70C tonteille - kyllä tuo efekti huutaa että koneessa on vikaa, oli virisofta tai ei.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Enpä kyllä itse jäisi odottelemaan seuraavaa huoltoa jos auton lämmöt ei nouse. Termariremontti ei ole mikään erityisen kallis juttu. Dpf poltot voivat nekin toimia normaalisti (eli ei ole rikki), mutta eivät vain taida käynnistyä kun lämmöt on alhaalla.
Missä merkkihuollossa olet muuten autoa käyttänyt?
Missä merkkihuollossa olet muuten autoa käyttänyt?
DPF-poltto toimii kyllä, viimeksi pari päivää sitten kärysi. Kuopion Laakkosella olen käyttänyt. Erittäin asiallinen palvelu. Viimeksi tosiaan käytin tuon Webaston takia ja termarit tulivat siinä samalla puheeksi, eli eivät varsinaisesti olleet työlistalla. Mutta ohjelman palautus ja termareiden vaihto toki onnistuuja siitä olikin jo alustavasti puhetta, nyt ei vain samalle päivää ehtinyt niihin enempää paneutua.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 222
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
- Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09 - Paikkakunta: Tuusula
Täytyy hieman peruutella omia sanoja, olen nyt muutamia kertoja kitkutellut todella kevyellä pintakaasulla kiihdytykset ja ennakoinut jarrrutukset sekä malttanut pitää vauhdin maltillisena, myös reitin valinta & liikennetilanne vaikuttaa todella paljon. Näin kyllä jopa työmatkaliikenteessä on mahdollista päästä alle kasin, voisin kuvitella jopa 7,5 olevan saavutettavissa, tosin n 40km:n työmatkalla yksikin varomaton reipas kiihdytys nostaa heti keskikulutusta. Ekan 10km:n aikana ennen kuin kone on lämmin on vaikea saada edes alle 9:n. Täytyy joskus kokeilla ajella maantietä pitkä pätkä rauhallisesti ja katsoa paljon silloin olisi mahdollista saada. Mitään hauskaa tuossa nitkuttelussa ei enää kyllä ole.samulis kirjoitti: Sen verran on itsellä näppituntumaa etten usko millään itse pääseväni alle kasin vaikka kuinka kitkuttaisin tuolla malmikasalla.
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
No tuo ei kuulosta kyllä lainkaan pahalle 40d -myllylle. Juuri ajoin matkaa 80 -alueella noin 200 km, ja keskikulutus jäi aikalailla tasan kymppiin. Sen alemmas tuolla ei nyt pääse. Otan neuvoistanne vaarin ja vaihdatan ne termarit, viimein. Voisi samalla palauttaa tuon softan alkuperäiseen kuosiinsa.
Saako muuten vaihdelaatikon opetettua uudelleen miten helposti? Muistin resetointi kaiketi merkkihuollossa onnistuu?
Saako muuten vaihdelaatikon opetettua uudelleen miten helposti? Muistin resetointi kaiketi merkkihuollossa onnistuu?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 222
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
- Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09 - Paikkakunta: Tuusula
Juu, Jouluna tuli kokeiltua maantieajoa hieman maltillisemmin ja eka 250km:a menikin alta kasin vaikka mukana oli muutama lyhyempi stop&go etappi parin pitkän siivun lisäksi eikä jälkimmäinen ollut mitenkään suorinta ja tasaisinta maantietä. Nopeutta en päästänyt yli 100:n, mutta esim aktiivi cruise oli käytössä koko ajan vaikka liikennettä ei ollut juurikaan. Ennen pitstoppeja tais olla n 7,6. Takas sitten normiliikenteen mukana 250km:a ja Lusi-Kerava välillä nelostien motarilla tuli nopeus nostettua 110:een ja edelleen cruisella koko ajan lähinnä liikennevirran mukana, mitä nyt pari polkaisua ohituskaistalta paluun nopeuttamiseksi. Se pätkä nosti kulutuksen jo kokonaisuutena pari desiä yli kasin. Noi lukemat siis autonilmoittamia ja todelliset ovat noin 0,2:n sisään aiemmin tarkisettuna. Nopeus pitäis pitää 80-90:n tasossa jos haluaisi alta 7,5:n päästä, satasessa alkaa jo ilmanvastuksen vaikutus nostaa kulutusta merkittävästi. Samoin ainakin aiemmin kokeiltuna ilman cruisea pääsis pienempiin lukemii, mutta niin paha masokisti en ole vaikka desin tai kaksi vois säästää...
Miksi muuten haluat poistaa sen virisoftan? Painava auto tykkää tehoisa ja ero on iso, tyypillisethän taitaa ottaa sen n350hp:ta tuosta 40d:stä. Käy nyt ainakin kokeilemassa vakiota ennen poistoa... Termarit vaan vaihtoon ja sen jälkeen tarkista missä mennään. Itsellä niiden suhteen ongelma oli aluksi päinvastainen eli reilusti yli sadan pyörivät aluksi lämmöt ja vaihdatin termarin niin nyt ne lähempänä oikeaa eli noin 92-93.
Miksi muuten haluat poistaa sen virisoftan? Painava auto tykkää tehoisa ja ero on iso, tyypillisethän taitaa ottaa sen n350hp:ta tuosta 40d:stä. Käy nyt ainakin kokeilemassa vakiota ennen poistoa... Termarit vaan vaihtoon ja sen jälkeen tarkista missä mennään. Itsellä niiden suhteen ongelma oli aluksi päinvastainen eli reilusti yli sadan pyörivät aluksi lämmöt ja vaihdatin termarin niin nyt ne lähempänä oikeaa eli noin 92-93.
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
- kokkopa1
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 331
- Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
- Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
- Paikkakunta: Uusimaa
Itellä oli yhdessä edellisistä autoista erittäin hyvämaineisessa Suomalaisessa "pajassa"asennettu maltillinen virisofta, joka itseasiassa pudotti polttoaineen kulutusta, lisäsi tehoa (+34hv) ja vääntöä (+55Nm). Annoin auton silloin vaihdossa liikkeeseen, mutta softasta en sanonut sanaakaan, koska se ei näkynyt minnekään, muuta, kuin tuntui ajaessa, jos vertasi saman merkin/mallin vakioversioon.huapis kirjoitti:Eniten siinä softassa mietityttää se, että ei yhtään tiedä mikä/kenen tekemä se on. Jollain nyrkkipajan räpellyksellä saattaa vain tehdä enemmän hallaa autolle.
Totuuden nimissä tuollainen virisoftahan vaatisi lain mukaan suomessa muutoskatsastuksen, mutta saamieni tietojen mukaan softan pitäisi ensin saada jotkut EU merkinnät ettei softa vaikuta päästöarvoihin, jotta sillä varustetun auton voisi muutoskatsastaa. Ainakaan tuosta autossani olleesta softasta en mitään EU sertifikaatteja saanut, joten se, kuten myös kaiketi suurin osa asennetuista virisoftista ovat sinällään laittomia ja voivat ilmeisesti vaikuttaa jopa siihen, että kolaritilanteesa ei saa vakuutuksesta korvauksia, jos vakuutusyhtiön mielestä virisofta on ollut syypäänä vahinkoon.
Joko ajat huolettomasti tai vaihdatat se softan vakioon...
Päivitystä: molemmat termarit vaihdettiin ja softa palautettiin nyt alkuperäiseksi. Lämmöt nousevat nyt yli 90 asteeseen ja kulutus tippui miltei 2 l/100 km. En tiedä, mikä räpellys se virisofta oli, sillä ajossa en huomaa kyllä mitään eroa entiseen. Kyllä tuossa SD:ssä taitaa omiksi tarpeiksi vetoja riittää...
Kiitokset kommenteista ja vinkeistä!
Kiitokset kommenteista ja vinkeistä!
Hienoa että selvisi. Toivottavasti hiukkasloukku ei ole ottanut siipeen tuosta vaikka polttoja ei ole vähään aikaan ollut. Nyt kannattanee ajella moottoritiepätkiä useampi sata että polttaa loukun puhtaaksi. Noitten termareiden kanssa ei oikein kannattaisi viivytellä.
Kysyitkö muuten Kuopion Laakkoselta että miten niin ne termarit muuten olivat ehjät? Kun ekalla käynnillä eivät vaihtaneet.
Kysyitkö muuten Kuopion Laakkoselta että miten niin ne termarit muuten olivat ehjät? Kun ekalla käynnillä eivät vaihtaneet.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
No menee heidän piikkiin ainakin kommentti että termarit olisivat ehjät, kun eivät olleet.huapis kirjoitti:Siis se tosiaan meni vähän eri toimeksiannolla siellä Laakkosella, eli Webaston takia kävi auto siellä. Se termariasia lähinnä vain tuli puheeksi. Eli ei tämä heidän piikkinsä mennyt, omaani korkeintaan.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Lukeeko sun palkkakuitissa Laakkonen? Jos ammattihuolto sanoo että termareissa ei ole vikaa katsomatta tai tutkimatta niitä ja ne ovat rikki ja sokeakin sen jo tietää oireiden perusteella, niin ei kai sitä tuota pajaa voi kovin ammattimaiseksi kehua?huapis kirjoitti:No en nyt tiedä, kenen etua tuo merkkihuollon väkisinsyyttäminen palvelee. Tietääkseni vain toinen meistä oli siellä paikalla, kun sitä keskustelua käytiin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6