Z4 saamassa 4-sylinteriset bensaturbot?

Z1, Z3, Z4, Z8
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Huhujen mukaan Z4 olisi saamassa vielä tänä vuonna uudet 4-sylinteriset bensaturbot, jotka korvaisivat pienimmät vaparibensat mallistossa. Suomen kannalta Z4:n uudet moottorit eivät välttämättä kovin montaa ostajaa kosketa, mutta todennäköisesti samat moottorit löytyvät tulevaisuudessa myös uuden 1- ja 3-sarjan keulalta.

2.0l 4-sylinterinen
- 174hv
- 235hv

Moottoreiden tiedot menevät myös yksiin spekuloitujen F30-mallien kanssa:
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... 9115#p9115" onclick="window.open(this.href);return false;

"BMW new 4-cyl coming this year in Z4 roadster. Replaces nat asp 6, so at least 200 hp."
http://twitter.com/automobilemag/status ... 1152515072" onclick="window.open(this.href);return false;

"On a German forum, a message was posted that states the N52 engine will be replaced by a 2.0 liter turbo engine (130Kw and 175Kw). These new model updates will be called sDrive20i and 28i. According this post also the 35i will get an engine update. I guess some exterior changes will also be part of the new model."
http://www.zroadster.com/forum/bmw_z4_- ... ost1487478" onclick="window.open(this.href);return false;
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Jaa-ha, mitähän tuohonkin sanoisi?? Jotenkin tuon auton luonteeseen ja ulkoiseen habitukseen (en ole varma, mitä tuo sana tarkoittaa :blush: ) sopii paremmin se suora kutonen. Millä ne täyttää sen tyhjäksi jäävän tilan siellä konehuoneessa?
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Jos sinne tulee tikkataulun kokoiset turbot :lol: Mutta kyllä, Zeta olisi vielä saanut pysyä ilman pieniä bensaturboja, mutta toisaalta kun volyymit ei ole niin suuret niin tuossahan niitä on hyvä "ajaa sisään"...
JukkaE60

528 i jatkossa 4-sylinterinen turbo??

http://www.bmwblog.com/2011/01/12/bmw-5 ... n-the-u-s/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
MasterH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 158
Liittynyt: 21 Touko 2010, 22:47
Auto: F10 528iSA
Paikkakunta: Helsinki

JukkaE60 kirjoitti:528 i jatkossa 4-sylinterinen turbo??

http://www.bmwblog.com/2011/01/12/bmw-5 ... n-the-u-s/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jenkeissähän tuo 528i on se "karvalakki"-malli. Kuvittelis että Euroopassa siirryttäin vähempiin pyttyihin alkuun 523i:ssä. Viimeistään faceliftin tullessa uskon että noi mallimerkinnätkin tulee muuttumaan uusien koneiden myötä.
Joo, saa nähdä koska se viimeinenkin vapaastihengittävä poistuu mallistosta. Turbot on tosi jees kunhan iskutilavuutta ei lasketa alle kolmen litran ja sylintereitä on vähintään kuus ;)
Edell. E92 335iA
JukkaE60

Bensavapari kuutoset kohta keräilyharvinaisuuksia?? :)
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Vasta ensimmäistä Bemua omistavana kysyn seuraavaa; Mikä noista vapari kutosista tekee niin ainutlaatuisia? Vai onko tämä vain jotakin nostagista tunne puolen juttua... Tämä ei ole mitään kuttuilua vaan rehellinen kysymys???
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

fifty kirjoitti:Vasta ensimmäistä Bemua omistavana kysyn seuraavaa; Mikä noista vapari kutosista tekee niin ainutlaatuisia? Vai onko tämä vain jotakin nostagista tunne puolen juttua... Tämä ei ole mitään kuttuilua vaan rehellinen kysymys???
Tasainen käynti, kierrosherkkyys, soundi.
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Ja näitäkö ominaisuuksia ei löydy turbo kutosista?? Tämäkin on ihan vaan kysymys :)
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

fifty kirjoitti:Ja näitäkö ominaisuuksia ei löydy turbo kutosista?? Tämäkin on ihan vaan kysymys :)
Tämäkin taitaa olla niitä asioita, jotka juontaa juurensa vuosien takaa. Jos vertaa 80-luvun bemarin vaparikutosta ihan mihin tahansa turbovehkeeseen samalta aikakaudelta, on bemarin kierrosherkkyys omaa luokkaansa. Turbokoneella kun painoit kaasun pohjaan niin tuloksena oli ei mitään, ei mitään, ei mitään ja sitten mentiin. Sen takia sitten bemarimiehet (ja naiset) ovat välttäneet noita turboja kuin ruttoa ja toisaalta kehuneet varsinkin vaparikutoskoneen ominaisuuksia.

Nykyään taitaa olla monellakin mittarilla järkevää käyttää turboja siinä koneen kyljessä ja enää ei ole havaittavissa samanlaista turboviivettä kuin aikoinaan. Mutta kyllä esim ensimmäisellä 35i-koneella ajaneena voin todeta, että siellä se kuitenkin vielä on. Yksi iso syy varmasti on myös se, että bemari on tunnettu bensavaparikutosistaan ja takavedostaan. Tulevaisuudessa on etuvetoisia ja ahdettuja neloskoneisia bemareita, joten ehkäpä siinä pelätään menettää asioita joilla bemari on maineensa luonut ja toisaalta sitä, että bemari sekoittuu tekniikkansa kanssa harmaaseen massaan.

Mutta kyllä se kutoskone vaan kuulostaa paremmalta kuin nelonen, ei voi mitään :)
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Kyllä se 6-kone on aika vahvasti myös tunnepuolen asia (noiden edellämainittujen lisäksi). Siinä vaan on sitä jotain. Sama meininki varmasti jenkeillä Veekasiensa kanssa. Siksi ajankin 4-pyttyisellä dieselillä :lol: (kun ei perse kestä ajaa oikealla 6-koneella). Alunperinhän etsiskelin juuri tuolla bensavaparia...

Olen samaa mieltä tuosta turbolagi ongelmasta, mutta onneksi tekniikka kehittyy. Luulen, että yksi syy bemarin osalta siihen, ettei noita bensaturboja vielä liieämmälti ole, on siinä, että koneesta halutaan tehdä "täydellinen". Bemarikin tietää, ettei ole helppoa korvata noita hienoja 6-koneita tuosta vaan jollain nelipyttyisellä turboruuvinvääntimellä.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

bensa 6 vs bensa 6 turbo, äänet vaparissa paremmat, johtuen pakoputkistosta ja siitä että pakokaasut kiertävät turbon ennen pakoputkeen tuloa ja se himmaa ääniä. Ex ex. autoni oli 335icab ja se ääni oli aika kireä vs 325 coupen ääniin, joskin aivan loistava kone toi 335i ja röpöttää kauniisti kylmänä, kulkee hienosti ja tehot kohillaan :-)

Ajoin tänään z4 23i mutta se oli kyllä aika hengetön, joten jos ostaisin zetan, niin ehdottomasti 35i ja automaatti. Z23 i ssä oli manuaali ja siinä ongelmana on liian pitkä kytkimen liikerata ja se että vaihdekeppi on lähes samalla tasolla kyynärnojan kanssa, joka tekee vaihtamisesta ahdasta kun auto jo muutenkin on ahdas sisältä...
JukkaE60

Suora kuutoskone on muistaakseni periaatteessa myös "luonnollinen" fysiikan puolesta. Tasainen, kierrosherkkä käynti kun kaikki on luonnollisesti tasapainossa.
hkarr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 00:13
Auto: Mese (vaihtuu) ja Ooppeli

Alkuperäiseen kysymykseen: Downsizing on muotia, trendi. Bemarikaan ei voi sitä vastustaa, mutta jotenkin olisin olettanut että turbo-4:t tulisivat ensin 3-sarjaan. Nelosella varusteltuun Z4:een mahtuu sitten konepeiton alle vaikka kolmas golf-bägi :-)

Vapari kuutonen on hieno kone. Perusautossa on ollut mitä erilaisempia koneita, Fordin, Audin ja Volvo kuutosia, turbolla ja ilman, bensalla ja polttoöljyllä - kaikki V-muodossa. Rivikuutosen käynti on hieno! 90-luvun alussa silloisesta 520i:stä jäi kaipuu päälle, että joskus pitää vielä laittaa oikea rivi-6:n autoon ja siksi Z4:een 3.0i:lla päädyin.

Kävin joskus BMW-tourilla kokeilemassa 35i tuplaturbokonetta ja se on hieno, oikea tykki. Kuitenkaan soundeista 35i:ssä ei ehdi niin paljon nauttia kuin ahtamattomassa... miksi? Koska tuplaturbot noustavat vauhdin tosi äkkiä pisteeseen, jossa kaasu on pakko vapauttaa Suomen teillä... R6:ssa ehtii paremmin nautiskella 4-6 krpm välin konsertista.
exät E28, 2xE61, E85, 2xE87, E90, 2xE91, 2xF11
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Mielenkiinnolla odotan suomen hintoja noista 2,0i(184 ja 245hv) nelkuista.Nythän 23i 6syl.199g päästöilla 55 700€.Joten alle viidenkympin pitäs mennä.Mersun slk 200(184hv-149g) maksaa nyt muuten samat kuin tuo 23i Bemmi.Saksassa hinnat ovat Z4 2,0i 184hv 36 000€ ja 245hv 43 000€.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
Rooker
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 21 Joulu 2010, 20:34
Auto: BMW 520 iA -90, 520 dA -10, Z4 28iA -12
Paikkakunta: BXL

Z4 28iA tilattu seuraavin speksein:
• A76 Deep Sea Blue
• PACY Kansas Leather, extended Pacy Canberra Beige
• 2TB Steptronic, automatic gearbox
• 539 Climate Control
• 216 Servotronic
• 248 Steering wheel heating
• 7XA Steering wheel controls, leather, paddles
• 2AE Turbinestyling 17”
• 302 Theft Alarm
• 313 Mirror Package
• 320 No Insignia
• 387 Wind Deflector
• 441 Smokers Package
• 493 Storage Package
• 508 Parking Distance Control
• 521 Rain Sensor
• 563 Light Package
• 676 Hifi Sound System
• 633 Radio Professional
• 494 Heated seats
• 6FL USB Connection
• 481 Sports Seats
• 423 Velour Floor Mats
• 6NN Hands Free
• 4BN Ash Grain fine wood
Reilun kuukauden päästä pitäisi olla viisaampi ajokokemusten suhteen... :cools:
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Onnea uudelle Zetalle :thuup: Vasta eilen ehdin sanomaan, että tuollainen uusi 28i kiinnostaisi kovin.
nk_user
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 16:04
Auto: 4-sarjan Coupé

Onnittelut myös loistavasta valinnasta :thup: . Mielenkiintoista kuulla kommentteja tuosta uudesta moottorista, sillä ainakin paperilla se alkaa olla hyvin lähellä 35i-mallia.

Oliko muuten tilausaika vain kuukauden luokkaa vai oletko tehnyt tilauksen jo aiemmin?
Avatar
Rooker
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 21 Joulu 2010, 20:34
Auto: BMW 520 iA -90, 520 dA -10, Z4 28iA -12
Paikkakunta: BXL

nk_user kirjoitti:Onnittelut myös loistavasta valinnasta :thup: . Mielenkiintoista kuulla kommentteja tuosta uudesta moottorista, sillä ainakin paperilla se alkaa olla hyvin lähellä 35i-mallia.

Oliko muuten tilausaika vain kuukauden luokkaa vai oletko tehnyt tilauksen jo aiemmin?
Jep, thanks. Saapa nähdä mimmonen vehjes on. 19.8.2011 tilattiin ja arvioitu toimitusaika loka/marraskuun vaide näissä ankarissa Keski-Euroopan olosuhteissa...
Avatar
pyyn0
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Loka 2011, 23:44
Auto: BMW F11 530d XDrive Individual
BMW E60 530dA

onnee uudelle hankinnalle kiva et tulee näitä vehkeitä lisää suomeen. ite oon ajelllu tolla 35i ja pakko sanoo et vaihdelaatikko on aivan huippu. Ruutia sais olla enemmän tässäkin pelissä, mutta muuttunee jahka saa uuden ohjelman sisään. :thuup:
- BMW F11 530d XDrive Individual
- BMW E60 530dA
Vastaa Viestiin