japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 06:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Kokemuksia E89 Z4?

ViestiKirjoittaja japi2010 » 13 Joulu 2010, 16:23

Onko kellään kokemuksia kyseisestä mallista ja oletteko olleet tyytyväisiä autoihinne??

Käytättekö autoa talvella ja kuinka se silloin toimii, onko nitinöitä katon kanssa?

Olen mahdollisesti vaihtamassa Z4 35i:n tai 1M:n mutta pitänee kartoittaa tilannetta ennen ostosta...

fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 895
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 11:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Re: Kokemuksia E89 Z4?

ViestiKirjoittaja fifty » 13 Joulu 2010, 21:17

Eikös tuossa uudessa Z4:ssa ole kova (aukeava) katto? Tuskin se mitään nitisee. Vai tarkoititko Z4 kuskeja? Ja jos sillä ei voi ajaa talvella??? niin turhan kallis kesäauto, ainakin mulle.

Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 381
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 07:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Kokemuksia E89 Z4?

ViestiKirjoittaja Makkis » 13 Joulu 2010, 21:25

Mikäs tuossa on talviautona? Bensakone eli lämmin ja takaveto eli etenee hyvin ja vakaa ja vaivaton ajettava.

En nyt muista millaisiin paloihin tuo katto taittuu, mutta itse luulen, että nimenomaan "kova" -tyyppinen kokoontaittuva peltikatto saattaa nitistäkin kun niihin saumoihin kertyy jäätä. Näin ainakin VW EOS:ssa. Mikäli tuo itse katto-osa on yhtä "kuuppaa" niin tuskin se sitten nitisee kun ei ole niitä saumoja.

Kokemusta itselläni ei ole, takavedosta ja bensakoneesta toki.

Avatar
MasterH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 158
Liittynyt: 21 Touko 2010, 19:47
Auto: F10 528iSA
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kokemuksia E89 Z4?

ViestiKirjoittaja MasterH » 13 Joulu 2010, 21:29

Voi olla paha löytää näiltä suomen sivuilta paljoa kokemuksia. Kuvittelis että kaikki noi avoautot, kovasta katosta huolimatta pitää pientä nitinää. Ei se runko koskaan niin jäykkä ole kuin kovakattosessa. EOS:illa on tullu jonkun verran ajettua lämpimässä ja kyllä se ainakin nitisee, toki vertailu Z4:seen kaukaa haettu mutta sama periaate.
Ja katossa on sauma hieman katon keskilinja takapuolella. Eli videoiden perusteella menis kahteen osaan.
Edell. E92 335iA

fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 895
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 11:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Re: Kokemuksia E89 Z4?

ViestiKirjoittaja fifty » 13 Joulu 2010, 21:42

No voi helvetti :w00t: Näin sitä ihminen vieraantuu omasta kotimaastaan, ettei muista että suomessa on talvella TALVI. Ainakin tänä ja viime vuonna, mitä olen netistä lukenut.

Avatar
MasterH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 158
Liittynyt: 21 Touko 2010, 19:47
Auto: F10 528iSA
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kokemuksia E89 Z4?

ViestiKirjoittaja MasterH » 13 Joulu 2010, 21:50

fifty kirjoitti:No voi helvetti :w00t: Näin sitä ihminen vieraantuu omasta kotimaastaan, ettei muista että suomessa on talvella TALVI. Ainakin tänä ja viime vuonna, mitä olen netistä lukenut.


Terveisiä sinne: http://www.foreca.fi/Finland/Helsinki/details/20101221
Näin jouluviikolle lupaillaan :tong:
Edell. E92 335iA

traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 446
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 19:33

Re: Kokemuksia E89 Z4?

ViestiKirjoittaja traveller » 14 Joulu 2010, 14:51

Sen verran mitä olen Z4 sDrive 35is:llä ajanut, niin 2-osaisen alumiinikaton mahdolliset nitinät hukkuvat aika hyvin yleisen meluisuuden alle. Se pisti ensimmäisenä korvaan katto ylhäällä ajaessa, eli ei kannata olettaa saavansa samanlaista meluttoman laadukasta kyytiä, kuin kiinteäkattoisilla "siviili"bemareilla. Enkä siis tarkoita makeaa moottorin soundia, se voisi kuulua kabiiniin vielä selvemminkin!

Itse ottaisin tuon mahtikoneen ilman muuta 1M:n korissa, ellei tarkoitus ole nautiskella vain ja ainoastaan kauniina kesäpäivinä maisemakruisailusta tai rata-ajosta katto auki. Ja radallakin 1M taitaa pestä Zetan paremmalla teho/painosuhteellaan ja (oletettavasti) jämäkämmällä ajettavuudellaan. Hauskuuskerroin on varmasti huipussaan molemmissa. :thup:

japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 06:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kokemuksia E89 Z4?

ViestiKirjoittaja japi2010 » 14 Joulu 2010, 19:07

nää on vaikeita valintoja mut kai sitä pitää kallistua M1 een ja kokea sen salat, onhan siinä tilaakin enemmän ja M-autoksi r"sopivan" hintainen suomalaisittain. Törkeää on verotus ja Katainen kiittää :sneak:

Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1638
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 08:43
Auto: M550d F11 lci

Re: Kokemuksia E89 Z4?

ViestiKirjoittaja ///Marko » 03 Helmi 2011, 09:13

Onko kukaan lähelle kaksimetrinen huomannut ettei mahdu Z4:een sisälle katon ollessa paikoillaan?
Ex: Satu, Mirja, Marika, Marjo, Niina

Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3740
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 15:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kokemuksia E89 Z4?

ViestiKirjoittaja Antinontoxic » 03 Helmi 2011, 10:13

///Marko kirjoitti:Onko kukaan lähelle kaksimetrinen huomannut ettei mahdu Z4:een sisälle katon ollessa paikoillaan?


E85 Roadsterissa pää hipoi kattoa, mutta ei vielä ollut ongelmaa. E86 Coupe alkoi tuntua jo ahtaalta. E89:ssä en huomannut ongelmia.

Itsellä siis mittaa 193cm.

nk_user
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 13:04
Auto: 4-sarjan Coupé

Re: Kokemuksia E89 Z4?

ViestiKirjoittaja nk_user » 08 Helmi 2011, 10:36

Tässä kokemuksia muutaman päivän ajalta sDrive 35i mallista. Tilaa on lähes kaksimetriselle riittävästi eli ajoasennosta saa erinomaisen. Yleistä hälyääntä ohjaamossa riittää varsinkin jääpolanteisilla teillä, mutta tämähän kuuluu auton luonteeseen ja tuskin kukaan odottaakaan esim. 5-sarjan tasoista hiljaisuutta. Pakoäänet ovat mahtavat ja tuskin maltan odottaa ensimmäistä ajokertaa katto alhaalla :tong: .

Manuaalivaihteisto toimii minun mielestä hienosti eikä kytkimen käyttö tunnu hankalalta (tässä ehti jo hieman tottua edellisessä autossa uuteen 8-pykäläiseen automaattiin, joten pieni paluu arkeen on kyllä tapahtunut). Talvikelin ajo-ominaisuudet ovat olleet positiivinen yllätys. Normaali-moodissa ajonhallinta poistaa luistot todella sivistyneesti ja eteneminen on muutenkin vakuuttavaa. Esim. E92:n ajonhallinta oli paljon kulmikkaampi eli perusmoodissa se antoi peräpään elää huomattavasti enemmän.

Moottori onkin sitten aivan mahtava. Vääntöä riittää alhaalta lähtien ja esim. liikkeellelähdöt ovat todella vaivattomia. Autolla voi normaaliajossa ajella 1-3 tuhannen kierroksen haarukassa ilman että tuntuu ahdistavalta. Varsinainen ilo alkaa sitten hieman ylempää :thup: .

Eli kokonaisuutena toimiva peli ympärivuotiseen käyttöön, mutta kesäkelit kruunaavat kokonaisuuden.

Avatar
hege
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 27 Loka 2012, 07:44
Auto: F10 530d M Sport
Paikkakunta: Espoo

Re: Kokemuksia E89 Z4?

ViestiKirjoittaja hege » 20 Elo 2013, 10:44

Onko E89:n omistajilla ollut ongelmia rankkasateessa, konepesussa tai painepesurilla pestessä että vettä pääsisi sisälle?

Mites nuo karmittomat ikkunat toimivat, laskevatko ne aina hieman alas kun oven avaa? Onko tämän suhteen ollut talvella ongelmia jos on jäätä tai lunta päässyt ikkunan tienoille?
Ex: E90 LCI 320d

Olvi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Joulu 2013, 18:44
Auto: BMW 520i -90, BMW 520dA -10, BMW Z4 28i -11

Re: Kokemuksia E89 Z4?

ViestiKirjoittaja Olvi » 26 Tammi 2014, 19:22

hege kirjoitti:Onko E89:n omistajilla ollut ongelmia rankkasateessa, konepesussa tai painepesurilla pestessä että vettä pääsisi sisälle?

Mites nuo karmittomat ikkunat toimivat, laskevatko ne aina hieman alas kun oven avaa? Onko tämän suhteen ollut talvella ongelmia jos on jäätä tai lunta päässyt ikkunan tienoille?


Eipä ole vettä missään olosuhteessa sisään tullut. Ikkunat laskee alas vähän kun ovet avataan, suljettaessa toisinpäin. Zeta talvehtii autotallissa, joten ei talvikokemuksia. Kevättä ootellessa :thuup:

P-P
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Heinä 2015, 06:07
Auto: BMW Z4 sDrive 28i vm. -12

Re: Kokemuksia E89 Z4?

ViestiKirjoittaja P-P » 12 Heinä 2015, 21:14

Uusi foorumilainen esittäytyy, kun tuli hommattua -12 E89 28i Zeta. Yhteistä taivalta on nyt takana n. 1000 km verran ja yleisesti ottaen erittäin tyytyväinen täytyy olla. Moottorin ominaisuudet erityisesti yllättivät positiivisesti. Comfort tilassa meno on vähän tahmeaa ja kunnon kiihdytys vaatii lapun lattiaan lyömistä, mutta kai ajotila on optimoitu kulutuslukemia silmälläpitäen. Sport-tilassa moottorin käytös muuttuu selvästi ja kaasu toimii paljon lineaarisemmin eikä reippaisiin kiihdytyksiin tarvitse survoa kaasua pohjaan saakka. Tuntuu kuin moottoriin tulisi 40 hv lisää paukkua, kun ajotilan vaihtaa sportille.
Autossa on M-Sport-paketti (sis. M-sport säädettävä alusta), mutta alustan osalta eri ajotilojen välillä en niin suurta eroa ole huomannut. M-Sportin 18" rengastus on aika rauhaton urissa, jota runflatit saattavat pahentaa. Pitänee harkita runflateista luopumista, kun rengasostokset tulevat ajankohtaiseksi.

Ainut asia, joka tässä alkutaipaleella aiheuttaa harmaita hiuksia, ovat takaumpiot ja niiden kosteus. Mitä lontoonkielisiä foorumeita olen lukenut, niin kyseessä lienee melko yleinen ongelma. Kärsiikö kukaan foorumilaisista samasta ongelmasta? Eli alas vilkkuviivan kohdille tiivistyy huurretta.
Entä onko joku E89 omistajista tehnyt mitään lisätiivistyksiä tai muita modauksia umpioiden tiivistämiseksi?

P-P
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Heinä 2015, 06:07
Auto: BMW Z4 sDrive 28i vm. -12

Re: Kokemuksia E89 Z4?

ViestiKirjoittaja P-P » 05 Huhti 2016, 12:46

Jatkan hiukan yksinpuhelua otsikon aiheeseen liittyen.
Talvi on mennyt ja zeta toimittaa meidän perheessä ympärivuotisen kakkosauton virkaa. Käytännössä se oli minulla päivittäisessä työmatka-ajossa läpi talven, mutta muut ajot hoidettiin talvikeliin sopivammalla kalustolla. Näin yhden talven perusteella voisi sanoa, että mitään ongelmia talvikäytön suhteen ei kyllä ole. Etenemiskyky on hyvä, maavara riittää normaalikäyttöön ja muutenkin käytös on salonkikelpoista. Oli myös miellyttävä yllätys, että 225/45 R17 (RFT) nastarengastuksella kesärenkailla havaittu rauhattomuus urissa oli tipotiessään ja ajaminen oli todella letkeää. Ainoastaan karmittomat ikkunat muutamaan otteeseen meinasivat jäätyä ja niitä piti vähän töniä, että laskeutuivat sen vaaditun sentin verran. Tämäkin tapahtui vain 2-3 kertaa talven aikana, mutta toisaalta auto yöpyi normaalisti lämpimässä tallissa.

Moottorista ei kyllä ole kuin hyvää sanottavaa. Kohtuullisella kulutuksella vähintäänkin kohtuullinen suorituskyky. Etenkin käytännön suorituskyky välillä 2-4 krpm on vakuuttavaa.
Moottorinlämmittimen kanssa meinasi olla hankaluuksia, kun Defan/Calixin kataloogit eivät tunne 28i E89 kombinaatiota ja merkkiliikkeet nostivat siksi välittömästi kädet pystyyn. Takavetoisiin N20 moottorilla varustettuihin muihin malleihin tarjotaan letkulämppäriä kiertovesipumpulla, joten marssin syksyllä läheiseen autosähköliikkeeseen, joka varmisti asian Defalta ja sai siunauksen, että 328i ohjeilla voi letkulämppärin asentaa. Tuo kiertovesipumpulla varustettu (550W ?) letkulämppäri on kyllä paistinpannuihin verrattuna hyvinkin tehokas ja lämmittää veden niin lämpimäksi, että kabiiniinkin saa lämpöä heti startista. Sisälämppärihaaraa ei edes asennettu, koska en halunnut pistokkeita apukuskin rajalliseen jalkatilaan.

Edellisen huollon yhteydessä pistettiin aurauskulmat kohdilleen, ja eilisen kesärenkaiden vaihdon jälkeen totesin, ettei rauhattomuus urissa sieltä ole kokonaan kadonnut, mutta selvästi helpottanut. Suht kuluneet (225/40 & 255/35 R18) RFT:t varmasti vaikuttavat asiaan ja toisenlaisella rengastuksella (non-RFT) uskoisin uraherkkyyden poistuvan. Aurauskulmissa oli nimittäin vähän säädettävää. Molemmilla akseleilla oli edellisen omistajan jäljiltä piirun verran haritusta, joka korjattiin ohjearvojen mukaisesti aurauksen puolelle. Taka-akselin camberia hiukan ihmettelin. Sinne jätettiin säädön jälkeenkin noin 2 astetta negatiivista camberia, joka näin maallikon korvaan kuulostaa aika paljolta. Onkohan tuo ihan normaali camber ja vaikuttaako renkaiden kulumiseen, kun auraus on kunnossa? Ohjearvoja kulmille en ole webin ihmeellisestä maailmasta löytänyt vaikka jonkun verran on tullutkin etsittyä.
Nyt vaan odotellaan lämpimiä, että pääsee vahailemaan, puunaamaan ja testaamaan toimiiko katto vielä talven jäljiltä :tong:

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa