635 csi vm.1983 hyrähtelee, mutta ei kätnnisty.

E24, E63, E64, E31, F12, F13, F14, G14, G15
Avatar
Pepex
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2015, 10:31
Auto: F10 525dA, E24 635csi

635 csi vm1983.

Ostin juuri harrasteautoksi :)

Hyrähtelee, mutta ei käynnisty. Kipinät tulee joka pyttyyn ja ainetta tulee letkun päästä.
Kojetaulussa vilkkuu osanssi varoituskolmio.

Auto on seissyt useita vuosia lämpimässä tallissa ja nyt aletaan herättelee henkiin.

Oliskos neuvoja?
Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

Onhan tankissa tuoretta polttoainetta? Nykybensiini vanhenee melko nopeasti, eikä välttämättä syty enää niin herkästi.
Avatar
Pepex
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2015, 10:31
Auto: F10 525dA, E24 635csi

Joo, nyt käy ja kukkuu. Oli vaan yksi liitin hapettunut ja vika selvisi polttoaineen syöttöä tutkimalla.
Auto on tosiaan seissyt 8 vuotta lämpimässä talissa edellisen omistajan toimesta. Ensikokemukselta vaikuttaa aika veikeältä peliltä.
Biturbotiisseliin tottuneena aluksi tuntui tehottomalta, mutta kun antaa kierrosten nousta niin suu meni hymyyn korviin asti, kun testailin mettäteillä Lopella :)

Kaikki muu tuntuis pelaavan, mutta ABS häiriövalo palaa ja ABS:t on poissa pelistä. Tuo täytyis saada kuntoon, jotta vois viedä katsastukseen ja sais vapuksi ajoon. Onko lukijoilla kokemusta tuon maillin ABS korjaamisesta?

Service manuaalin latasin netistä ja sen ohjeiden mukaan täytyy alkaa tutkia.
Liitteet
tarra.JPG
tarra.JPG (9.23 KiB) Katsottu 42503 kertaa
20170413_201048.jpg
20170413_201048.jpg (176.14 KiB) Katsottu 42503 kertaa
20170413_201044.jpg
20170413_201044.jpg (187.46 KiB) Katsottu 42503 kertaa
20170413_201625.jpg
20170413_201625.jpg (310.6 KiB) Katsottu 42503 kertaa
Life is too short to driving boring cars :tong:
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Hieno auto, tuollainen himottaisi itseänikin!
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
pmj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 219
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 11:40

On se vaan niin kaunis [emoji1303]
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Miten olisi esittely ja ylläpitopäiväkirja autotallin puolelle? :)
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

Upea auto. Ja näyttää ehjäkoriseltakin.
Nuo ABS-ongelmat johtuu useimmiten verarin ulkopäähän sijoitetun hammaskehän hapettumisesta. ABS-tunnistin lukee renkaan pyörimisnopeutta tuosta kehästä ja jos jotain kehältä ei saada loogista signaalia, niin vikavalo syttyy.
Toisaalta mittaristossa näyttää olevan muutenkin melkoinen valodisko, joten kannattaa tarkistaa, josko ABS:t olisikin toiminnassa ja mittariston valo palaa jostain muusta syystä.
Avatar
Pepex
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2015, 10:31
Auto: F10 525dA, E24 635csi

Koitin tänään mittailla oskillkoskoopilla noita ABS antureita siten, että skooppi anturan johtoon, kulma ylös ja kun pyörittää pyörää, niin pulssia tulee. Samannäköistä käppyrää tuli joka pyörältä. Ohmisesti näytti 1kiloohmia per anturi eikä kumpikaan karva ollut maissa. Sillä perusteella olettaisin, että ABS anturit on ok?

Varoitusvaloista palaa enään ABS valo ja toi öljyhuollosta ilmoittava ledipalkki.
Surffasin netistä, että kun testiliittimeltä laittaa pinnin 7 maihin ja vääntää virta-avaimen asentoon 2 niin pitäisi resetoitua. Tää ei kyllä resetoidu, eli voi olla kyllä muutakin.

Muuten auto käy ja kukkuu. Kun tekee lukkojarrutuksen, niin abs:t ei toimi. Ilmeisesti, kun abs valo palaa, niin häiriö abs systeemissä ja se on pois päältä. Silloin jarrut toimii vanhanaikaisesti ja ilman lukkiutumisesto-ominaisuutta.
Liitteet
20170416_131424.jpg
20170416_131424.jpg (219.82 KiB) Katsottu 42288 kertaa
jarru_3.JPG
jarru_3.JPG (16.13 KiB) Katsottu 42288 kertaa
Life is too short to driving boring cars :tong:
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Mittaustulos kuulostaa siltä että anturointi toimii ja vika on jossain muualla. Myös virhetilanteen toiminta kuulostaa sinänsä oikealta, että ABS on vaan pois päältä ja jarrut menee lukkoon asti, kun kerran sähköaivo sanoo että ei toimi oikein.

Jos autosta on akku irti, niin syttyykö valo välittömästi startista vai vasta kun lähdet ajamaan? Yleistäen jälkimmäinen viittaisi siihen, että jonkun renkaan pyörintänopeustieto jää saamatta, ensimmäinen siihen että vika on jossain muualla. Noinkohan tuon ikäinen systeemi osaisi mitään vikakoodiakaan sanoa...

Koeta löytää ABS-järjestelmän kytkentäkaavio, siitä voisi olla apua.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Avatar
Pepex
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2015, 10:31
Auto: F10 525dA, E24 635csi

Joo, kytkis löytyy, kun latasin netistä koko service manuaalin :)
Sen mukaan tohon kylläkin tarvitaan BMW huollon testeriä.

Kaikki varoitusvalot on päällä startatessa, kuten pitääkin, mutta toi ABS valo jää päälle heti käynnistyksestä. Sekin viittaa siihen, että vika on jossakin muualla, kuin pyörän antureissa.

Ajattelin seuraavaksi ottaa tuon ABS:n keskusyksikön liittimen irti ja mittata siitä liittimeltä piuha kerrallaan että tulee tai mene mitä singnaalia pitääkin. Hydrauliyksikön releet jo testasin toimiviksi ja niille tulee pluusat ja miinukset. Kokeilin myös syöttää 12 volttia tuolle return delivery pumpulle, joka toimi.
Liitteet
abs_kytkis.JPG
abs_kytkis.JPG (146.37 KiB) Katsottu 42265 kertaa
Life is too short to driving boring cars :tong:
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Kuulostaa loogiselta ja järkevältä vianhakukartoitukselta, joten eiköhän se syyllinen vähitellen paljastu :)
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Avatar
Pepex
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2015, 10:31
Auto: F10 525dA, E24 635csi

Ei selvinnyt ABS probleema vielä ekalla mittauskierroksella.

Tuleeko kellekkään mieleen mitään noista tuloksista?

Jos KL15 menee maihin, niin lamppu sammuu, mutta silloin molemmat hydrauliikka yksikön releet vetää?
Liitteet
tulokset.JPG
tulokset.JPG (151.77 KiB) Katsottu 42004 kertaa
Life is too short to driving boring cars :tong:
Avatar
Pepex
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2015, 10:31
Auto: F10 525dA, E24 635csi

Voisko noin vanha kärry tarvita huollon tietokoneella käyntiä, jotta ABS valo resetoituu?
En saanut myöskään öljyhuollosta ilmoittavaa ledipalkkia resetoitua.
Life is too short to driving boring cars :tong:
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Tossa taitaa olla se vanhan mallinen diagnostics liitin jossa 15 pinniä. Tosiaan 7 pinni 1 pinniin (maa). Sitten virrat 2-asentoon. Netissä on eri variaatioita miten valoja seuraamalla voi päätellä koska katkaista virta. Mutta aika on varmaan helpoin. OIL SERVICE 3-4 sekuntia, INSPECTION 10-12 sekuntia. Tai koita niin että ota kytkentä pois ensin ja sitten vasta virrat pois. Mutta toi taisi olla vasta uudemmissa malleissa.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Sitten osui silmään että jos resetti ei onnistu niin SI Board Batteryt voi vaatia uusimista. Googletappa tolla hakusanalla...

http://www.peakeresearch.com/siboard.htm

https://www.bimmerforums.com/forum/show ... eplacement

Kuva

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Avatar
Pepex
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2015, 10:31
Auto: F10 525dA, E24 635csi

Kiitti kommentista.

SI board patteri todella oli syy, miksi öljynhuoltovalot ei sammunut.
Inspection valo jäi vielä palamaan ja kieppikello ei toimi.
Auto meni just katsastuksesta läpi ja on ajossa.

ABS:t lähti toimimaan itsekseen :) .....mutta välillä ABS valo vilkahtelee.
Life is too short to driving boring cars :tong:
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Hyvä että sait kuntoon. Ei muuta kun kovaa ajoa :thup:

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Vastaa Viestiin