Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 627
Liittynyt: 14 Marras 2011, 14:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja Aero » 30 Huhti 2017, 07:23

Veikkaan, että se työnnetään tuohon palan keskellä näkyvään rakoon, mutta eiköhän tuokin valkene kunhan arkena soittelee marmorille hintaa ja ehkä tilausta. RealOEM:n perusteella anturin ei pitäisi olla kovin pahan hintainen orggiksenakaan, mutta suomihinnoissa tuppaa olemaan pieni arpakerroin mukana.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 627
Liittynyt: 14 Marras 2011, 14:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja Aero » 13 Touko 2017, 20:21

Hieman jarruhuollon jälkeen vasemmanpuoleinen lampunpesurin läppä lähti ansaitulle kesälomalle (no, toveri on painanut töitä vuorotta jo 10 vuotta, kai sitä saa vähän vapaata pitää), mutta perhanan ryökäle jätti palaamatta töihin. Samalla kun tilasin marmorilta jarruvaroittimen, kysyin hintaa myös tuolle läpälle - reilu parikymppiä au naturelle, valmiiksi sävyyn suihkittuna 'bout kuusikymppiä lisää. Otin halvemman version ja hain kolmellakympillä 0,7dl maalia ja 2dl lakkaa (tätä menee muuallekin, otin samalla reilummin) ohenteineen ja kovettimen kera Spies Heckerin valikoimasta ja suihkin läpän tänään väriin. Tarttee lärvätä paikoilleen kunhan pinta on kuivunut ja kova. Maalia jäi reippaasti, mutta onpahan töpöteltävää kiveniskemiin yms. Tuo 0,7dl on minimi mitä tuota pystyy vielä sävyssä pysyen järkevästi tekemään, siinäkin pienin ainemäärä oli 0,1g, joka osoittautui kolmeksi hyvin varovaiseksi tipaksi.

Kuivausteline tuli improvisoitua niin, ettei läpän reunoillekaan osu:
Kuva

Jarruvaroitinta en vielä kerennyt paikalleen asentamaan. Tarttenee etsiä päivä että ehtii harrastetallille ruuvaamaan tai odottaa vuoroa, kotitallissa on brittisportti persus ilmassa ja kardaani lattialla pienen 31v huollon kunniaksi. Samalla voisi koettaa viistää jarrupaloja - nuo EBC:n palat ja levyt tuntuvat muuten hyviltä, mutta vinkuvat hieman kylmänä.

Toisella rintamalla kävin torstaina hakemassa yhden kesäauton, eli tuon profiiln Alfa Romeon kaverilta talvisäilöstä kotiin. Kahta autoa on vaikea ajaa, joten kaverilta kärry lainalle ja matkaan. Pääsinhän kotoa ehkä 15km etiäppäin, kun tauluun lävähti vanha tuttu puoilittain täyteläinen keltainen helikopteri. Heti ekana mieleen tuli, että tilanne näyttää tutulta ja imuvanoksen solenoidin jo vaihdoin, joten oliskohan pakovanos vuorossa. Lukija kiinni ja vikakoodit hakuun ja... kappas, P0015 eli pakonokka on vähän turhan retardi. Kaverille kuvaviesti häiriövalosta tekstillä "Ajamisen iloa :-)" ja eteenpäin. Ulkomaan foorumeilla meinaavat että nuo lähinnä tökkii likaisuuttaan eikä kuluneisuuttaan, joten kjotona otin hyllystä sen imuvanoksen vanhan solenoidin, putsasin CRC Quickleenillä ylimääräiset möhmäätit pois ja törkkäsin sijoilleen - tuohan on sellainen n. 5 minuutin homma tässä vehkeessä, kun solenoidit on kivasti näkösällä ja työkaluja ei tarvi muuta kuin pikkuräikän ja pitkän 10mm hylsyn. Víelä ei ole uudestaan uinuttanut, mutta ajoakin on tuon jälkeen vasta 57 kilometriä, joten katsotaan miten etenee. Jos uinutus alkaa uudestaan niin haetaan kaupasta uutta tilalle ja jos siitäkin vielä jatkuu, perehdytään Vanoksen itsensä sielunelämään lähemmin ja vaihdellaan nippu tiivisteitä.

Tänään maalin kuivumista odotellessa rupesin myös valmistelemaan kevyttä äänentoistopäivitystä ja sahailin subbarikotelopalapelille palaset 20mm vanerista. E93:n kontti on etenkin katto alhaalla melko... haastavan kokoinen ja muotoinen ja kun koteloon pitäisi saada kiinni vielä pari vahvistintakin, DSP-prosessoria unohtamatta, Saa sinne kuitenkin muotoiltua moisen kun tarpeeksi taikoo, Subbarielementiksi tulee vanha uskollinen Boston Acousticsin Pro 10.5LF, joka on soitellut mulle bassopuolta jo monessakin autossa, viimeksi E90:ssä. Vahvistimista ja DSP:stä lähtee näillä näkymin ensi viikolla Powersetille tilaus, jossa pakettiin sujahtaa Helix DSP.2, etukaiuttimien vahvistimeksi DLS CC-4 ja subbaripäätteeksi DLS CC-500. Takakaiuttimet jätän toistaiseksi olemaan hiljaa, mietitään niille jotain jos niitä jostain syystä alan kaivata. DLS:n vahvistimien pitäisi olla mukavan päteviä ja ovat fyysiseltä kooltaan mukavan pieniä, mikä on suuri etu haastavan tilan kanssa. Kotelon muoto päätyy tälläiseksi, keskellä olevalle isommalle levylle tulee elementti ja pienemmille vinosivuille vahvistimet. DSP-prossu joko kotelon ja selkänojan väliin piiloon tai kotelon päälle, se on vielä vähän auki ja riippuu kumpaan sopii paremmin:

Kuva

Saatan samalla koettaa pohtia jotain pientä parannusta kontin valaistukseen, nykyinen tuikku (vaikka onkin orggista ärmätimpi ledituikku) on vähän ankee.

184183km:Pakovanoksen solenoidi vaihdettu puhdistettuun käytettyyn

Edit: mittarilukema lisätty
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 627
Liittynyt: 14 Marras 2011, 14:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja Aero » 14 Touko 2017, 19:14

Tänään olikin elämässä vaihteeksi "ropaaminen sikseen ja ajamaan" -päivä, ratapäivän merkeissä Ahvenistolla. Ahvenisto on edelleen Ahvenisto - rata on hieno, mäet on jyrkkiä, mutkat (ainakin osa) tiukkoja ja kaiteet aina liian lähellä. No, ei käyttöautoa viitsi ihan niin paiskoa, että kaidevaara realistinen olisi, mutta kyllä niitä silti vähän tuolla jännittää. Totesin taas, että vaikka SportMaxxit ovat sporttiset kesärenkaat, niin ei ne ihan ratarenkaat kuitenkaan ole, kun jo 140km/h vauhdissa sain tornin mutkassa keulasta pidon irti ja luisteltua radan ulkoreunalle hivenen epämukavasti. Toki linjassakin olisi ollut parannettavaa, vaikka en aikaa ajanutkaan. Auto toimi ihan kivasti, vaikka alustasta tosiaan huomaa, ettei siellä kovin uusia palikoita juurikaan ole. Jarrutkin toimii kivasti ja tasaisen varmasti samalla tuntumalla kierroksesta toiseen. Vanosta ei kiinnostanut vieläkään takkuilla, joten alan pitää todennäköisenä että puhdistettu solenoidi toimii ainakin toistaiseksi ok.

Jälkikruisailuista (ulkona linjalta ja vauhti vähissä, kuten huomaa) pari kuvaa:
Kuva

Kuva
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 627
Liittynyt: 14 Marras 2011, 14:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja Aero » 16 Touko 2017, 21:38

Bhah. Pitkästä aikaa aamulla ihan aito kylmäkäynnistys ja heti tuli mieleen alkutaival tämän auton kanssa:

Aero kirjoitti:Kylmänä liikkeelle lähtiessä auto heittää - tai ainakin heitti - helposti herjan imunokan ajoituksesta. Ajattelin luontevasti lähteä liikkeelle helpoimmasta paikasta eli vaihtaa Vanoksen solenoidin.


Tuolloin pääsin noin 2km kotoa ennen herjaa, jos kone oli kylmä. Tänä aamuna pääsin n. 2km kotoa kylmällä koneella ennen ajoitusherjaa. Tuolloin irroittamani solenoidin siis putsattuna työnsin viime viikolla panovanokselle. No, hätä ei onneksi ole suuri - koodi ulos ja soitto marmorille, tuntia myöhemmin oli kourassa tuore orggissolenoidi. Hintakin oli tippunut 20e edellisestä kerrasta ja tällä kertaa maksupäätteeseen kilahti vain vajaa 137e. Tuossa sen sitten iltasella vaihdoin sijoilleen pakovanokselle, kun kone oli vähän jäähtynyt. Nyt heitin sen vanhan roskiin, kun se on puhdistettunakin todettu vialliseksi.

184754km Pakovanoksen solenoidi, tällä kertaa uusi, tietenkin orggis.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Puistis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 09 Syys 2014, 17:11
Auto: F31 & F20
Paikkakunta: Kauniainen

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja Puistis » 17 Touko 2017, 12:49

Radalla kun tykkäät käydä ajelemassa niin oletko harkinnut auton ohjelmoimista? 325i:n N53 koneesta sillä saa tehoa 250-260hv ja vääntökin kasvaa mukavasti n.320nm tuntumaan.

Itsellä oli E93:n suksiluukussa pienehkö subikotelo 10" subille. Siinä se ei vienyt yhtään tilaa jo muutenkin pienehköstä takaluukusta.

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 627
Liittynyt: 14 Marras 2011, 14:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja Aero » 17 Touko 2017, 13:32

Sanotaan vaikka niin, että kaverin työkalu ei vielä löytänyt ECUa K-linjasta. Kännistä pitäisi löytymän, mutta OBD-tökkelille tule känniä. Liitinpinnejä olisi tuossa parin metrin päässä, kun vaan jaksaisi kaivaa kierrettyä piuhaa ja nykäistä.

Radalla vetointoa merkitsevämpi tekijä meinaa kyllä olla alusta ja auton hervoton massa, etenkin Ahvenistolla ja muille radoille (pl. Motopark) pääsee aiheeseen soveltuvammalla brittisportillakin. Tälläinenhän on oikeasti melko panssarivaunu yli 1800kg omamassansa kanssa, eikä radalla nopea alusta ja rengastus olisi millään tapaa mukava arkiajossa, joten rata-ajo on lähinnä hauskaa kruisailua, vaikka siinä eturenkaat meinaavatkin sulaa alle. Saksan moottoriteillä tehoa olisi vähän enemmän kaivannut, menointo käytännössä loppui GPS:n mukaan 232km/h vauhdissa niin 5 kuin 6-vaihteellakin, eli siellä voima vaan yksinkertaisesti loppui kesken. Suomessa tuolla pärjää vakionakin ihan ok, mutta ainahan enemmän olisi enemmän ja etenkin koko vääntökäyrän noustessa ajamisesta tulee jouhevampaa.

Mulla ei ole suksiluukkua, toki suksitunneli on harkinnassa helpottamaan bassotoiston elämää jos kontti on liian tiivis. Ja kun subbarin lisäksihän tähän on tosiaan tulossa etukaiuttimille 4-kanavainen pääteaste (2 kanavaa lattiabassoille, 2 ovikaiuttimille) ja DSP hoitamaan aikaviiveet ja toistokäyräkorjaukset kohdilleen, niin nuo purkitkin pitää saada jonnekin kiinni, kotelo toimii siis myös asennusalustana. Se myös estää konttiin taitellun katon alla olevia tavaroita luistelemasta takapenkin selkänojan ääreen, on meinaan hivenen penseä kaivaa tavaraa sieltä :)
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 627
Liittynyt: 14 Marras 2011, 14:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja Aero » 24 Kesä 2017, 23:15

Lomaviikolla oli kivasti aikaa ja energiaa, joten kasasin subbariboksin tiukaksi tiivisteliiman kera ja paklasin ja hioin kuoren suht tasaiseksi, jonka jälkeen liimasin päälle konttiverhoilun värisen huopakankaan. Ruuvasin elementin, vahvarit ja DSP:n sijoileen ja nostin boksin konttiin ja johdottelin paikoilleen - todetakseni että etupään vahvistimesta on yksi kanava neljästä pimeänä. Laittelin Powersetille mailia aiheesta joten eiköhän tuo ensi viikolla ala ratkeamaan. Kytkin orggisaudiot takaisin kiinni toistaiseksi.

No, auto oli jo valmiiksi tallissa ja kun keula on tupannut kolisemaan montuissa, niin tunkkasin keulan ilmaan ja kannoin talliin viime viikolla ostamani paketit, sisältäen uudet poikittaiset tukivarret sekä reaktiotangot - alkuperäistä marmorilta, tässä kohtaa en halua arpoa tarvikkeilla.

Pallonivelten päässä on kivasti T40 -kokoiset torxkannat, joista voi estää palloa pyörimästä mukana kun mutteria ruuvailee irti/kiinni, mutta vasemman poikittaisvarren palloa irrottaessa mutteri leikkasi kiinni ja torxkärki katkesi. Parin kirosanan myötä apuun löytyi pyörivä ystävä, joka tunnetaan myös nimellä rälläkkä. Ongelma ratkesi ja remppa jatkui. Palloissa on hyvin loivasti kartiota, eikä ainakaan nyt yksikään niistä ollut hiukkaakaan jumissa kolossaan joten palikat irtosivat lopulta suht. helpolla.

Tukivarsien vaihdon jälkeen suositellaan nelipyöräsuuntausta. Ei sillä, etteikö pyöränkulmista olisi hyvä pitää huolta, sanoisin nuo nyt kertaalleen vaihdettuani että pfft. Yksikään pultinreikä ei ole soikea tai ylikokoinen, eli tukivarsien kiinnityksien osalta pyöränkulmien säätö- ja pilaamismahdollisuus on kutakuinkin nolla. Toki jos kulmat on säädetty väljillä nivelillä, voi ne olla säädetty pieleen, mutta näiden palikoiden vaihdolla vaatii taitoa saada ne pieleen.

Tukivarsien sisäpään puslat on vulkanoitu tukivarteen kiinni eivätkä ne siis pyöri vapaasti. Tämä tarkoittaa sitä, että sisäpään pultit pitää kiristää auto ajokorkeudessa, etteivät puslat ole jatkuvassa jännityksessä. Paras ja kaunein tapa olisi tietenkin pudottaa auto pyörilleen, mutta kun minulla ei satu olemaan ajosiltanosturia, käytin sitä kotioloissa helpointa tapaa, eli tunkkasin navan ylös ennen kirrausta.

Reaktiotangon vaihdossa kannattaa nypätä sisälokari irti pyöränkotelon etureunasta. Samalla bongasin molemmilta puolin irtaallaan roikkuvan sumarin piuhan, jonka ripustin paremmin kiinni ja vasemmalla puolen törkkäsin vihdoin paikoilleen sen lampunpesurin läpän, kun sisäpuolelta sai työnnettyä pesurin kivasti tyrkylle. Se klipsautetaan paikoilleen yläpuolelta helposti, kunhan pesurin saa ulos:
Kuva

Tallin valaistus ei ole värioptimaalinen, mutta äkkiseltään tuo näyttäisi aika lähellä muuta puskuria olevan:
Kuva

pmj kirjoitti:Ihan vielä ei ole vaihto ajankohtainen enkä ehtinyt vielä tutkia mutta mitenköhän se anturi kiinnitetään siihen palaan kiinni? Kun senkin laitat niin laita kuvia siitä miten se kiinnitys tapahtuu :)


Tämä vähän venähti, kun työt söi aikaa ja energiaa ja kun ei mulla jarrut juuri kulu, en jaksanut pelkästään tuon takia tunkata autoa ilmaan. Nyt kuitenkin kulma oli jo valmiiksi ylhäällä ja pyörä irti, joten hoidin tämän toki samalla.

Jarrusatula irti, kuten muissakin jarruhuolloissa ja palat tassuun. Sisemmän jarrupalan takareunan keskellä on tuollainen hahlo:
Kuva

Anturi napsahtaa siihen luontevasti kiinni näin:
Kuva

Piuha tulee kiltisti satulan reiästä näin:
Kuva

Liitin on boksissa, joka on iskarin takana piilossa (ylempi, valkoinen liitin):
Kuva

Johto tulee kiinni kahteen kiinnikkeeseen, toinen on ihan liitinboksin vieressä (näkyy ed. kuvassa) ja toinen on iskaritolpassa (ylempi johto, kiinnike näkyy kuvassa ihan iskarin vieressä oikealla puolen):
Kuva

Aikaa meni muutama tunti, asennusjuomaa kaksi tölkillistä coca-colaa. Osiin upposi rahaa n. 550e.

188398km: Eteen uudet alatukivarret ja reaktiotangot sekä jarrupalojen kulumisanturi ja vasemman puolen lampunpesurin luukku
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 627
Liittynyt: 14 Marras 2011, 14:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja Aero » 10 Heinä 2017, 20:12

Aero kirjoitti:todetakseni että etupään vahvistimesta on yksi kanava neljästä pimeänä. Laittelin Powersetille mailia aiheesta joten eiköhän tuo ensi viikolla ala ratkeamaan. Kytkin orggisaudiot takaisin kiinni toistaiseksi.


Tämä tapaus ratkesi tänään, kun postilaatikossa odotti pakettikortti, joten ei muuta kuin paketti postista ja ruuvaamaan uusi pääte paikoilleen. Puhat kiinni, sulake paikalleen ja radio soimaan. Tällä kertaa kaikki kanavat soivat kuten pitääkin, joten kattokotelo auki, USB-piuha etureunan raosta sisään kabiiniin, läppäri kouraan ja DSP:tä säätämään. Kanavat ja taajuusjaot kohdilleen - etukanavista oviin 200Hz+ ja lattiabassoille 90-200Hz. subbarille puolestaan takakanavat summattuna (jolloin fader-säädöllä voi hallita subbarin voimakkuutta) alle 90Hz.

Aikaviivekorjattu ja jakosuodettu stereotoisto vie äänikuvassa alkuperäistoteutusta 10-2, lattiabassojen kumina on tiessään ja bassotoisto ulottuu alas asti. Positiivisena yllätyksenä kontista kuuluu basso ulos hämmentävän vähän ja kun rekkarikilpikään ei särise, on auton ulkopuolinen olemus edelleen varsin sivistynyt, vaikka sisällä huutaisi humppa hyvinkin kovaa. Kun merkittävä osuus peräkontistakin pysyy käyttökelpoisena, luonnehtisin ratkaisua onnistuneeksi. Rock on!
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 627
Liittynyt: 14 Marras 2011, 14:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja Aero » 16 Heinä 2017, 20:21

Tiistaina alkoi kuulua pieni, hivenen pehmeäkö mutta silti terävä klak -ääni oikean eturenkaan osuessa monttuun. Pähkäilin ajaessani, että keulalla on vanhaa enää vaan vakaajan runkopuslat ja tolpat (no, raidetangotkin on vanhat, jostain syystä ei tullut mieleen tuossa kohtaa - tosin niitä kyllä tukivarsijumpan yhteydessä vääntelin siinä määrin, että ei ne vielä vaihtokunnossa ole), eikä se kuulosta runkopuslalta, joten tullee tolpan yläpäästä. En jaksanut ressata, koska iskarit on muutenkin tarkoitus vaihtaa. Kuitenkin keskiviikkona vähän ennen kotia sieltä kuului isompi kolahdus, sitten vielä toinen. Ajotuntuma ei muuttunut, mutta äänestä kyllä kuuli että jotain on irti, joten pitää tutkia samantien. Olin onneksi melkein kotona joten pakittelin vielä pihaan asti ja kun käännellessä kolisi, ajattelin jo että kääntölaakeri paskana, etujousi poikki ja siitä kumuloituu.

No, ei kai siinä ihmeitä, kulma ilmaan ja pukille, rengas irti ja tutkimaan. Nojasin jarrusatulaan ja sehän pirulainen keinuu tukirautoineen tukiraudan yläpultin varassa! Tiedän laittaneeni nuo kiinni asti jarruhuollon yhteydessä eikä ne vaikuta venyviltä kertakäyttöpulteilta, mutta silti alapultti on löystynyt ja varissut irti asti. Selväähän on, ettei autolla tuossa kohtaa lähdetä ajamaan, mutta onneksi on kesä ja leluja, joten torstaina brittisportilla duuniin, poimien matkalla marmoritiskiltä uudet pultit, varmuuden vuoksi kaikki 4 kpl samantien ja vaihtelin illalla paikoilleen - lukitteen kanssa ja kiinni asti. Koskaan aiemmin ei ole tälläistä mulle käynyt, mutta kerta se on ensimmäinenkin. No, nyt uskaltaa taas jarrutella.

Juuri äsken liksuttelin tilauksen sisään Konin FSD -iskareista, nykyiset on oletettavasti 190tkm ajettu, eikä enää todellakaan uudet.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 627
Liittynyt: 14 Marras 2011, 14:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja Aero » 10 Elo 2017, 18:32

C&C -tapaamisessa höpisinkin, että niin hämmästyttävää kun se onkin, nuo orggisvanteet pitää ikävää ääntä. Lisäksi ne ovat painavat, joten kun nyt takarenkaat lähenivät vaihtokuntoa, oli samalla taktinen hetki tehdä uusia valintoja. Ei muuta kuin utelukierros käyntiin ja kyselemään hintoja sopiville vannekierroille, speksinä kevyet, laadukkaat, nätit ja toivottavasti hiljaisemmat vanteet. Käytännön syistä siirtymä 17" kokoluokkaan ja tasalevysiin renkaisiin houkutteli samalla, joten primäärivaihtoehdoksi 7,5-8" leveät 17" vanteet niin, että takana ET on n. 20mm pienempi kuin edessä. Lisäksi niille tietty tarvii asialliset renkaat päälle.

Kyselyrumban päätteeksi poimin toissapäivänä Vantaalta Autotekiltä kyytiin Beyernin Antler -vannekierron, 8*17" ET15/35 ja roudasin sen Järvenpäähän T:mi Eero Hallasuolle. Kaima taikoi eilen näidenkin vanteiden pintaan kestopinnoitteen helpottamaan pesua ja säästämään laiskan vahaukselta. Yön yli kuivuttuaan setti oli tänään noudettavissa, joten kävin poimimassa kyytiin ja suuntasin uudestaan Autotekille. Vanteille kietaistiin Uniroyal Rainsport 3 -renkaat ja ne pultattiin auton alle. Punnasin paketit samalla, Vanha etupyörä pysäytti puntarin kohtaan 23,0kg, vanha takapyörä puolestaan lukemaan 24,3kg. Uusi Beyern iskemättömällä Uniroyalilla jätti näytölle 19,2kg, eli eturkulmasta lähti n. 4kg ja takakulmasta vähän yli 5kg jousittamatonta massaa pois. Tämä näkyy käytöksessä jo aivan selvästi - auto on paljon ketterämpi ja oikein haluaa kääntyä mutkiin, mihin aikaisemmin arvelutti ajaa hidastamatta. Lisäksi kaikki koholla olevat kaivonkannet ja vastaavat tärräimet tuntuvat paljon vähemmän ja kyyti on selvästi aiempaa mukavampaa, vaikka myös tarkempaa ja responsiivisempaa. Ensitestit kaiteen vieressä ajaen kertovat orggisvanteiden synnyttämän läpättävän äänenkin olevan tyystin poissa. Tarttee vielä tarkkailla, mutta ainakaan tänään en saanut sitä lainkaan esiin.

Kokonaisuutena autoon kuoriutui taas merkittävästi lisää sitä kuuluisaa ajamisen iloa ja kun ulkonäkökin osuu omaan silmääni positiivisesti ja ikävä ääni hävisi, voisin luonnehtia vanne- ja rengashankintaa onnistuneeksi :cools:

Eikä tälläinen postaus ole mitään ilman kuvia, joten tässäpä niitäkin.

Hieman mietin, näyttääkö 17" vanteet pieniltä. Mielestäni ei - joku saattaa olla toista mieltä, mutta omasta mielestäni istuu vallan passelisti:
Kuva

Kuva

Takapyörä istuu kivasti lähellä kaarta. Vähän jännitän, pääseekö kovassa sisäänjoustossa osumaan, mutta vielä en saanut havaittavaa kontaktia aikaiseksi. Jos moista ilmenee, pitänee rullata kaaren sisäpinta, toistaiseksi pidetään vakiona.
Kuva

194962km Uudet kesävanteet Beyern Antler 8*17" ET15/35, renkaat Uniroyal Rainsport3 225/45R17

Edit: Kaveri bongasi ylemmästä kuvasta, että konepeiton oikea reuna ei istu suhteessa lokasuojaan. Totta, konepeitto painui aivan liian alas - kävin tämän jo korjaamassa nostamalla konepellin kumista vastinetta lukkopellistä ylöspäin, nyt istuu paremmin.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 627
Liittynyt: 14 Marras 2011, 14:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja Aero » 04 Syys 2017, 20:12

Männä viikolla ajoin vihdoin auton talliin, tunkkasin etukulman kerrallaan ilmaan ja vaihdoin etuiskarit. Marmorilla töissä oleva kaveri vinkkasi irroittamaan tukivarret, mikä helpottaa olan irrotusta iskarista. Vasemmalla puolellla teinkin niin ja kirosin tuskaista jumppaa. Oikealla puolen tunkkasin iskaria ylöspäin jousen alalautasesta ja homma oli selvästi helpompaa - tässä vaan tarvii pitää huoli, että tunkkaa suoraan. Samalla tulppasin vasemmalta pyöränkotelosta moottoritilaan vievät reiät STP:n äänieristematolla. Yläpäiden kiristyksessä tuli haaste vastaan, piti ostaa pidempi ja kovakestoinen kuusiokoloavain ja ylimääräinen 22mm pitkä hylsy, josta sai muokattua erikoistyökalun vähän lyhentämällä ja karhentamalla, niin sai ulkopuolelta pidettyä putkitongeilla kiinni ja kirrattua, kun kuusiokololla hylsyn reiästä piti iskarin yläpäätä paikoillaan.

Etuiskareiden vaihtoa seurasi reilun 200km koeajo ja kieltämättä oli sivutuulessa hivenen häiritsevä, kun keula pysyy linjalla ja perä ei. Viikonloppuna ajoin auton uudestaan talliin, tunkkasin perän ilmaan ja vaihdoin myös takaiskarit. Nämähän onkin muuten ihan läpihuutojuttu, mutta yläpuolelta pitää purkaa verhoiluja, jota varten pitää irroittaa katon lepotuet kontista. Sinänsä konttiin pääsi kyllä kivasti auki kattokotelon avaamalla ja homma menikin muuten hyvin, mutta oikeanpuoleinen iskarin yläpään mutteri otti ja tipahti poteroon, johon vielä en vaihtoehtoista reittiä keksinyt, joten suoritin kiinnityksen irtomutterilla ja kahdella isolla prikalla. Toimii se noinkin, vaikka alkuperäinen ratkaisu on hivenen kauniimpi.

Auto on ihan eri peli ajaa nyt. Alusta pitää auton tiessä kiinni aivan pirun kivasti, vaikka mutkaan kääntäisi vähän äkäisemminkin. Tiukka väistöliike viereiselle kaistalle menee nätisti ja muutenkin auto käyttäytyy selvästi entistä paremmin. Eikä se ihme olekaan - vanhoista iskareista vasen takaiskari toimii niin, että se palautuu ulkoasentoon jos sen painaa sisään. Kaikki 3 muuta jää tasan siihen kohtaan, mihin ne käsin työntää. Voihan olla, että niissä käytetään jotain minun kohtaamatonta teknologiaideaa, mutta ihan tuollaiseen suoritukseen en muista ennen törmänneeni. No, olihan niillä matkaa takanakin, ei ihmekään että vaihtokunnossa olivat.

Kuvasaldo jäi melko olemattomaksi, kun tuli touhuttua eikä kuvattua. No, aina ei saa kaikkea.

196524km: Etuiskunvaimentimet, Koni FSD, osat Ebay, työt itte
196783km: Takaiskunvaimentimet, Koni FSD, osat Ebay, työt itte
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

mikkod
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 09 Syys 2012, 07:35
Auto: BMW F07 GT 550i
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja mikkod » 07 Syys 2017, 05:55

Kuulostipa tutulta hommalta. Aikoinaan omaan E93 tein saman homman. Itse irroitin tähän tapaan osat :lol:

Kuva
F07 550i GT
Audi A5 Quattro - daily

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 627
Liittynyt: 14 Marras 2011, 14:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja Aero » 07 Syys 2017, 16:49

No juu, olan irti kaivamalla olisi varmaan kyllä lähtenyt ihan kivasti (niin... eihän se vasen olisi ollutkaan enää kuin raidetangolla kiinni, kun nyt ajattelee...), mutta vähällä vaivalla se oikea irtosi kyllä jousilautasta tunkkaillenkin.

Jaa niin, työntelin samalla etutolppien ylälaakereihin uudet rasvat, kun kivasti tarjolla olivat. Lykkäsin sinne molybdeenisulfidinivelvaseliinia, jonka pitäisi tuollaisessa paikassa olla kuin kotonaan.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 627
Liittynyt: 14 Marras 2011, 14:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja Aero » 02 Loka 2017, 18:35

Ei tämäkään niin päheä auto ole, että vioitta pärjäisi. Musiikki alkoi pitää pieniä taukoja ja tuttuja biisejä seuraten huomasikin selvästi, että soitto ei katkea, ääni vain katoaa. Sama tapahtui radiolla ja hetken pähkäilyn jälkeen jopa parkkitutkalla, niin oli selvää että ongelma on aikaisintaan esiasteessa. Hallittu tarkistus jälkiasennettuun stereosatsiin peräkontissa kertoi, että ongelma on myös viimeistään esiasteessa.

Aivosolu raksuttamaan että minkä perhanan takia esiaste tekisi noin ilman että se napsahtelee (joka on yleistä jos moisella palikalla sähköt pätkii) tai rutisee/rahisee (joka tulisi huonosta kontaktista audiolinjan puolella) ja minkä ansiosta katkokset ovat melko säännöllisen mittaisia. No mutta täähän on MOST-auto eli väyläsettiä, joten jos joku laite pomppii väylässä ja aiheuttaa resettejä, tullee siitä tälläistä jälkeä.

Läppäri kouraan, INPA tulille ja hämmästelemään enste vikakoodeja, ei niin mitään, mikä voisi liittyä asiaan. No, CCC:n infojen uumenista löytyi MOST-laitteiden listaus ja kun listaa päivitti pätkäisyn kohdalla, lyheni lista puhelimen verran. Johtopäätös: puhelinmoduulilla on joku hätä. Siihen en päässyt sisään (todennäköisesti tuon pätkimisen takia), joten ensihätään nyppäsin puhelinmoduulilta piuhan irti. Toimii, ei enää pätki eikä valita näkyvästi. CCC voi sitä kaipailla, mutta katotaan joku päviä kun on paremmin aikaa, että mitä sille tekee. Tuo murkula ei kovin halpa lie, joten ei nyt ensimmäisenä varmuuden vuoksi vaihdeta sitä, vaan varmistetaan nyt ainakin että vika on siinä, eikä esim. kuituliitoksessa. On se puhelinpuolikin ihan kiva varuste, joten en minä sitä tuohonkaan tilaan halua jättää.

Mitenkään tuohon liittymättä hiljattain pyörähti 200tkm täyteen ja huomenna aamulla auto pääsee vaihteeksi huoltoon. Vehicle Checkin lisäksi vaihdellaan vähän narinaspuslia, vakaajankumeja ja muita pikkujuttuja. Niistä lisää varmaan huomenna.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 627
Liittynyt: 14 Marras 2011, 14:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja Aero » 03 Loka 2017, 19:46

Dodiin. Tänään oli sitten vastassa jännittävin autohuolto pitkään aikaan. Homma nimittäin alkoi sillä, että eilen A-testin toveri poikkesi tekemässä autoon pari vikaa löydettäväksi, koska voisin maahantuojan arpajaisista oikeuden osallistua huollon laaduntarkkailututkimukseen ja minähän tietty tartuin heti tarjoukseen.

Alkuperäisen tarjouspyynnön listalla oli:
-Vehicle check
-Narinapuslien vaihto taakse (pelkkä työ, orggisosat on jo)
-Nelipyöräsuuntaus
-Moottorin alle keulan pohjamuovin vaihto, nykyinen otti vähän osumaa viime talvena
-Keulan vasemman vinoaisan vaihto, (se, johon tuo pohjamuovi tulee keskeltä kiinni)
-Eteen kallistuksenvakaajan runkokumien vaihto

Ihan täydellisesti tämä kuitenkaan ei mennyt - ETK listaa autoon väärän pohjamuovin, joten väärä osa jäi vaihtamatta. Tästä lähtikin BMW:lle kyselyä, että saadaan autoon oikeasti sopiva, ehjä pohjamuovi. Lisäksi vasemman raidetangon sisäpäästä löytyi pieni välys, joten nelipyöräsuuntaus jätettiin tekemättä. Lisäksi takaiskarien pohjaanlyöntikumit ovat rikki. No, n. kuukauden päähän saa vielä varata öljynvaihdon, niin fiksataan sitten ne, mitä en itse jaksa tässä välissä pajottaa.

Lisäksi Vehicle Checkin listassa on mainittuna ensiapulaukun puuttuminen. Tästä pitänee palata aiheeseen, koska jotain erehdyttävästi sellaisen kaltaista on kyllä repsikan penkin alla koteloituna. Liekö huoltaja etsinyt vain takaluukusta? Pikaisen nettihaun perusteella tuo penkinaluspaketti vaikuttaisi kuitenkin alkuperäiseltä ratkaisulta ja löytyy sille osanumerotkin RealOEM:stä.

Laaduntarkkailun osalta täyttelin lisäksi 15-sivuisen kyselylomakkeen ja A-testin kaveri kävi auton vielä uudestaan huollon jälkeen läpi. Hieman meni lisää aikaa ja siitä korvaukseksi sain Keskon lahjakortteja.

Vakaajan runkokumien vaihto poisti ikävän tumpsahduksen nopeista keulaheitoista ja narinapuslien vaihto yllättäen poisti narinaa. Nyt alusta toimii sillai kuin sen pitäisikin - ilman ylimääräisiä ääniä, reagoiden asiallisesti ja nopeasti, mutta pehmeästi. Aamuisella märällä moottoritiellä koetin vähän härnätä, mutta pienintäkään haastetta pidolle en saanut aikaan. Auto istuu tiessä kiinni kuin tatti ja käyttäytyy juuri niinkuin kuski käskee. Pitäisin onnistuneena kokonaisuutena :thuup:

201363km Vehicle check, narinapuslat, etuvakaajan runkokumit, keulan vinoaisan vaihto, Metroauto Koskelo
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 568
Liittynyt: 19 Syys 2015, 21:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja Wonderi » 03 Loka 2017, 20:00

Jännityksellä odotin taannoin onko asentaja ruksinut varapyörän paineen tarkastetuksi. Olisin saattanut älähtää jos olisi sen mokan tehnyt. Voisi tietysti kompuran antaman paineen testata...

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 627
Liittynyt: 14 Marras 2011, 14:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja Aero » 03 Loka 2017, 20:18

Hah :lol:

Kävin varuiksi varmistamassa, että jonain kauniina yönä ei metsäkauris tahi fasaani ole käynyt EA-settiä pöllimässä ja siellähän se penkin alla killuu edelleen. Laittelin työnjohtajalle mailia tuosta öljyhuollosta ja samalla mainitsin EA-setin virheestä. Tosin kun samalla tulin vihdoin itse vilkaisseeni sen päivämäärän ja paketissa lukee 2011, joten pyysin samassa mailissa hintaa uudelle paketille. Ei tuo yli-ikäinen ole välttämättä se paras vaihtoehto, jos tarvetta ilmenee.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 627
Liittynyt: 14 Marras 2011, 14:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja Aero » 23 Loka 2017, 19:33

Talvi tulee vaikka väkisin, joten aiheellista siihen on minunkin varautua, etenkin kun talvirenkaat olin keväällä työntänyt harrastetallin rengasvarastoon lähes 90km päähän kotoa. Tänään töistä lähtiessä kieppasin sitten tallin kautta ja ruuvailin talvipyörät alle. Nastoilla vielä mennään, kun ne on olemassa.

Samalla täytin pissapojansäiliön (whohoo) ja nyppäsin irti pätkivän puhelinpurkin alias MULF -moduulin. Marmorin hinta uudelle moduulille on vaatimattomat 650e, joten pitää nyt vähintään ensin katsoa, mitä tuo on syönyt. Saapihan pohtia, voisiko sieltä löytää vikaa ja että uskaltaako moista ostaa käytettynä. Ensisilmäyksellä kuoren alla ei näy paikkoja, joista voisi arpoa pahoja tyyppivikoja, joten käytetty moduuli voi olla ihan kelpoisa vaihtoehto.

204524km: Talvirenkaat alle
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 627
Liittynyt: 14 Marras 2011, 14:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja Aero » 31 Loka 2017, 21:13

Tänään huoltorupeama jatkui, kun oli aika suorittaa öljyhuolto ja korjata Vehicle Checkissä löytyneet viat. Ei muuta kuin jonokuutonen aamulla tulille ja norkoilemaan marmorille, tiskin kautta odotustilaan. Jonkin verran oli tekemistä, joten jonkin verran meni aikaakin, Melkein jo hämmästyin että joko se on valmis, kun huoltopäällikkö käveli kohti, mutta kertoikin sitten, että kakkospytyn tulppa on märkä suutinvuodon ansiosta ja kysyi luvan vaihtaa suutin. Nämähän oli tiettävästi vaihdettu kolmisen-nelisen vuotta sitten kaikki, mutta näköjään porsii silti. Ovat riittävän tuoretta inkarnaatiota, että halusivat vaihtaa vain sen yhden. No, vuotava suutin tappaa ajan myötä enstennä katalysaattorin (tai useamman), ehkä puolan ja lopulta koko moottorin joten ei muuta kuin vaihtoon vaan. Lisäksi pohjamuovisaaga saatiin päätökseen kiinnittämällä pohjamuovi alkuperäisten kiinnityskohtien vierestä taustalla oleviin kierteisiin. Joku palikka autossa on siis väärä (tai keula tuhannen solmussa, mutta se näkyisi muutenkin), ettei kaikki kiinnikkeet asetu kohdilleen. Nyt se siellä kuitenkin talvea varten on ja niin että pysyy sijoillaan, kehtaa taas työntää jääradalla kylki edellä jonkun jäämurikan yli :)

205548km:
-Uusi pohjamuovi moottorin alla
-Vasen raidetanko uusittu
-Nelipyöräsuuntaus
-Öljyhuolto, sis ilmafiltterin ja raikkarin
-Sytytystulppien vaihto
-Ensiapulaukku uusittu (myös lokeron kansi, joka ei halunnut pysyä kiiinni)
-Takaiskareiden pohjaanlyöntikumit uusittu
-2. sylinterin suutin uusittu
-Oikea kylkivilkkupolttimo vaihdettu oikeanlaiseen (viimeksi meni polttimo, jonka keltainen pinta näkyy valaisimen läpi jatkuvasti)

Olihan siinä vähän tekemistä ja korttipäätekin kiitti kohteliaasti, mutta nyt kehtaa lähteä kutakuinkin ehjällä autolla haastamaan talvea. iDrive ehdottelee seuraavaa öljynvaihtoa 31tkm päähän.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 627
Liittynyt: 14 Marras 2011, 14:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja Aero » 11 Joulu 2017, 21:04

Oikeassa etu-umpiossa on tullut havaittua vähän kosteutta lasin väärällä puolen. Tiistaina Hyvinkäällä pysähtyessä auto sanoi bling ja kertoi oikean etuvalon olevan pimeä. Visuaalinen tarkastelu osoitti auton olevan oikeassa. Koska vuodenaika on pimeähkö ja ajovalaistuksen redundanssi vahvasti heikentynyt, sihtasin seuraavaksi Motonettiin, jossa oli A) ovi auki ja B) D1S:iä hyllyssä. Poimin siis mukaani parin Philipsin hintavia, mutta oletettavasti ok-laatuisia polttimoita.

Tämähän on sillä helpommalla keulalla, jossa saa polttimoita vaihdettua yläkautta, eikä sisälokareissa edes ole luukkuja niitä varten. Pööpöilin tiistai-iltana aikani konehuoneessa tutkimassa ja keskiviikkona raivasimme neidon kanssa talliin talviavon verran tilaa ja ajoin auton sisään - se siitä helposta keulasta. Eturenkaat löysälle, tunkki alle, keula ilmaan ja pudotus pukeille. Eturenkaat irti, sisälokarit irti, umpion takalevy auki ja ihastelemaan maisemia:
Kuva

Polttimo itsessään näkyy lampunpesurin letkun takana, kiiltävä metallitaustainen härpäke. Tuostahan se kiltisti lähti irti, kun nyppäsi piuhan pois, avasi kilpsit ja irroitti polttimon. Uusi paikoilleen samaa reittiä, käyttäen uusia ja puhtaita kertakäyttöhanskoja ja lasiosiin koskematta. Done.

Samalla, kun keula oli pukeilla ja auki ja puskuri enää 8 ruuvilla kiinni, nappasin senkin irti. Sehän on roikkunut rumasti vähän liian alhaalla (näkyy aiemmissa kuvissa, hervoton rako konepeiton ja puskurin välissä), joten tutkin kiinnitykset:
Kuva

Kuva
Hieman hankala hahmottaa, mutta toinen pultti näkyy ihan oikeassa yläkulmassa, toinen tumman umpion vieressä heikosti. Ulommissa on säätövaraa, sisemmissä ei.

No, ei kiinnityksissä mitään vikaa näkynyt eikä taustalla mitään kolarijälkiä tms. Lisäksi aika usein kuvissa muissakin autoissa puskuri näyttää roikkuvalta, joten lie valitettavan normaali olotila. Hollailin puskurin sivukiinnikkeistä mahdollisimman hyvin paikoilleen ja edestä keskeltä shimmasin sitä prikoilla n. 3mm ylöspäin:
Kuva
Huomaa pieni rako platinapronssisen puskurin ja mustan tulipellin välillä - tuosta nousi vielä vähän, kun lisäsin shimmiä

Vihdoin paikoilleen pääsi myös vasemman puolen lampunpesurin läppä. Oikeanpuoleisen kiinnitys hajosi puskuria irrottaessa (oma moka), joten jätin sen suosilla irti, jotta ostan uuden ja koetan yhdistää jo valmiiksi oikean värisen läpän ehjään kiinnitysosaan.

No, kokemus opettaa, että kannattaa testata ennenkö lyö kasaan. Joten tässä vaiheessa, kun on vielä keula ilmassa ja sisälokarit irtaallaan, valot päälle uusilla polttimoilla ja tarkistamaan, että oikea etuvalo ei pala. Niin, ei pala. Tässä vaiheessa saattoi päästä pieni kirosana, mutta järkikin vielä juoksi ja totesin seuraavaksi potentiaaliseksi vikapaikaksi ballastin. Sehän on pultattu lampun alle alhaaltapäin:
Kuva

Helpoin tapa varmistaa vika on vaihtaa ballastit ristiin ja katsoa, seuraako ongelma toiselle puolelle, joten ei muuta kuin T20 kouraan ja ruuvaamaan. Oikealta puolen ruuvit pois, ballasti irti ja... sieltähän valahti vettä näpeille. Niin, se kosteus, joka umpion sisään pääsee, valuu vesipohjana toimivan ballastin päälle. Ballastin kiinnitys on tiivistetty ulkoreunoilta, mutta sähköliittimet on tiivistämättömissä, suojaamattomissa rei'issä ballastin kotelossa. Ei tarvi kauaa miettiä, mihin se vesi menee ja mitä siellä tekee. Tässä kohtaa vikapaikasta ei enää epäilyksiä ollut, mutta testasin ballastit silti ristiin ja varmistin vian. Löin auton nippuun, lämpöpöhöttimen avulla haihdutin näkyvät kosteudet umpiosta (kaek ei lähtenyt, jatkoin tänään ulkona pakkasessa, kun tilalle tarjoutuva ilma on kuivaa) ja ajoin ulos.

Torstaina soitin Metroautoon ja kysyin ballastille hintaa. Tilasin intternetistä tarvikkeen, joita saa toistakymmentä yhden orggiksen hinnalla. Ei se alkuperäinenkään ihan kuuttasataa euroa olisi maksanut, mutta näissä kun on halvemmistakin tarvikkeista ihan hyviä kokemuksia kaveripiirissä niin rohkenen kokeilla. No, onpahan uudet polttimot ajovaloissa ja käytetyt hyllyssä varalla. Eikä se ballastin vaihto toiselle puolelle ihan kauhia homma ole, kun tietää mitä tekee.

N. 210300km Ajovalopolttimot uusittu, etupuskuri shimmattu paremmin paikoilleen, vasen lampunpesurin läppä asennettu paikoilleen.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google Adsense [Bot] ja 3 vierailijaa