Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 558
Liittynyt: 14 Marras 2011, 14:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
156 V6
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja Aero » 30 Huhti 2017, 07:23

Veikkaan, että se työnnetään tuohon palan keskellä näkyvään rakoon, mutta eiköhän tuokin valkene kunhan arkena soittelee marmorille hintaa ja ehkä tilausta. RealOEM:n perusteella anturin ei pitäisi olla kovin pahan hintainen orggiksenakaan, mutta suomihinnoissa tuppaa olemaan pieni arpakerroin mukana.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 558
Liittynyt: 14 Marras 2011, 14:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
156 V6
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja Aero » 13 Touko 2017, 20:21

Hieman jarruhuollon jälkeen vasemmanpuoleinen lampunpesurin läppä lähti ansaitulle kesälomalle (no, toveri on painanut töitä vuorotta jo 10 vuotta, kai sitä saa vähän vapaata pitää), mutta perhanan ryökäle jätti palaamatta töihin. Samalla kun tilasin marmorilta jarruvaroittimen, kysyin hintaa myös tuolle läpälle - reilu parikymppiä au naturelle, valmiiksi sävyyn suihkittuna 'bout kuusikymppiä lisää. Otin halvemman version ja hain kolmellakympillä 0,7dl maalia ja 2dl lakkaa (tätä menee muuallekin, otin samalla reilummin) ohenteineen ja kovettimen kera Spies Heckerin valikoimasta ja suihkin läpän tänään väriin. Tarttee lärvätä paikoilleen kunhan pinta on kuivunut ja kova. Maalia jäi reippaasti, mutta onpahan töpöteltävää kiveniskemiin yms. Tuo 0,7dl on minimi mitä tuota pystyy vielä sävyssä pysyen järkevästi tekemään, siinäkin pienin ainemäärä oli 0,1g, joka osoittautui kolmeksi hyvin varovaiseksi tipaksi.

Kuivausteline tuli improvisoitua niin, ettei läpän reunoillekaan osu:
Kuva

Jarruvaroitinta en vielä kerennyt paikalleen asentamaan. Tarttenee etsiä päivä että ehtii harrastetallille ruuvaamaan tai odottaa vuoroa, kotitallissa on brittisportti persus ilmassa ja kardaani lattialla pienen 31v huollon kunniaksi. Samalla voisi koettaa viistää jarrupaloja - nuo EBC:n palat ja levyt tuntuvat muuten hyviltä, mutta vinkuvat hieman kylmänä.

Toisella rintamalla kävin torstaina hakemassa yhden kesäauton, eli tuon profiiln Alfa Romeon kaverilta talvisäilöstä kotiin. Kahta autoa on vaikea ajaa, joten kaverilta kärry lainalle ja matkaan. Pääsinhän kotoa ehkä 15km etiäppäin, kun tauluun lävähti vanha tuttu puoilittain täyteläinen keltainen helikopteri. Heti ekana mieleen tuli, että tilanne näyttää tutulta ja imuvanoksen solenoidin jo vaihdoin, joten oliskohan pakovanos vuorossa. Lukija kiinni ja vikakoodit hakuun ja... kappas, P0015 eli pakonokka on vähän turhan retardi. Kaverille kuvaviesti häiriövalosta tekstillä "Ajamisen iloa :-)" ja eteenpäin. Ulkomaan foorumeilla meinaavat että nuo lähinnä tökkii likaisuuttaan eikä kuluneisuuttaan, joten kjotona otin hyllystä sen imuvanoksen vanhan solenoidin, putsasin CRC Quickleenillä ylimääräiset möhmäätit pois ja törkkäsin sijoilleen - tuohan on sellainen n. 5 minuutin homma tässä vehkeessä, kun solenoidit on kivasti näkösällä ja työkaluja ei tarvi muuta kuin pikkuräikän ja pitkän 10mm hylsyn. Víelä ei ole uudestaan uinuttanut, mutta ajoakin on tuon jälkeen vasta 57 kilometriä, joten katsotaan miten etenee. Jos uinutus alkaa uudestaan niin haetaan kaupasta uutta tilalle ja jos siitäkin vielä jatkuu, perehdytään Vanoksen itsensä sielunelämään lähemmin ja vaihdellaan nippu tiivisteitä.

Tänään maalin kuivumista odotellessa rupesin myös valmistelemaan kevyttä äänentoistopäivitystä ja sahailin subbarikotelopalapelille palaset 20mm vanerista. E93:n kontti on etenkin katto alhaalla melko... haastavan kokoinen ja muotoinen ja kun koteloon pitäisi saada kiinni vielä pari vahvistintakin, DSP-prosessoria unohtamatta, Saa sinne kuitenkin muotoiltua moisen kun tarpeeksi taikoo, Subbarielementiksi tulee vanha uskollinen Boston Acousticsin Pro 10.5LF, joka on soitellut mulle bassopuolta jo monessakin autossa, viimeksi E90:ssä. Vahvistimista ja DSP:stä lähtee näillä näkymin ensi viikolla Powersetille tilaus, jossa pakettiin sujahtaa Helix DSP.2, etukaiuttimien vahvistimeksi DLS CC-4 ja subbaripäätteeksi DLS CC-500. Takakaiuttimet jätän toistaiseksi olemaan hiljaa, mietitään niille jotain jos niitä jostain syystä alan kaivata. DLS:n vahvistimien pitäisi olla mukavan päteviä ja ovat fyysiseltä kooltaan mukavan pieniä, mikä on suuri etu haastavan tilan kanssa. Kotelon muoto päätyy tälläiseksi, keskellä olevalle isommalle levylle tulee elementti ja pienemmille vinosivuille vahvistimet. DSP-prossu joko kotelon ja selkänojan väliin piiloon tai kotelon päälle, se on vielä vähän auki ja riippuu kumpaan sopii paremmin:

Kuva

Saatan samalla koettaa pohtia jotain pientä parannusta kontin valaistukseen, nykyinen tuikku (vaikka onkin orggista ärmätimpi ledituikku) on vähän ankee.

184183km:Pakovanoksen solenoidi vaihdettu puhdistettuun käytettyyn

Edit: mittarilukema lisätty
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 558
Liittynyt: 14 Marras 2011, 14:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
156 V6
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja Aero » 14 Touko 2017, 19:14

Tänään olikin elämässä vaihteeksi "ropaaminen sikseen ja ajamaan" -päivä, ratapäivän merkeissä Ahvenistolla. Ahvenisto on edelleen Ahvenisto - rata on hieno, mäet on jyrkkiä, mutkat (ainakin osa) tiukkoja ja kaiteet aina liian lähellä. No, ei käyttöautoa viitsi ihan niin paiskoa, että kaidevaara realistinen olisi, mutta kyllä niitä silti vähän tuolla jännittää. Totesin taas, että vaikka SportMaxxit ovat sporttiset kesärenkaat, niin ei ne ihan ratarenkaat kuitenkaan ole, kun jo 140km/h vauhdissa sain tornin mutkassa keulasta pidon irti ja luisteltua radan ulkoreunalle hivenen epämukavasti. Toki linjassakin olisi ollut parannettavaa, vaikka en aikaa ajanutkaan. Auto toimi ihan kivasti, vaikka alustasta tosiaan huomaa, ettei siellä kovin uusia palikoita juurikaan ole. Jarrutkin toimii kivasti ja tasaisen varmasti samalla tuntumalla kierroksesta toiseen. Vanosta ei kiinnostanut vieläkään takkuilla, joten alan pitää todennäköisenä että puhdistettu solenoidi toimii ainakin toistaiseksi ok.

Jälkikruisailuista (ulkona linjalta ja vauhti vähissä, kuten huomaa) pari kuvaa:
Kuva

Kuva
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 558
Liittynyt: 14 Marras 2011, 14:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
156 V6
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja Aero » 16 Touko 2017, 21:38

Bhah. Pitkästä aikaa aamulla ihan aito kylmäkäynnistys ja heti tuli mieleen alkutaival tämän auton kanssa:

Aero kirjoitti:Kylmänä liikkeelle lähtiessä auto heittää - tai ainakin heitti - helposti herjan imunokan ajoituksesta. Ajattelin luontevasti lähteä liikkeelle helpoimmasta paikasta eli vaihtaa Vanoksen solenoidin.


Tuolloin pääsin noin 2km kotoa ennen herjaa, jos kone oli kylmä. Tänä aamuna pääsin n. 2km kotoa kylmällä koneella ennen ajoitusherjaa. Tuolloin irroittamani solenoidin siis putsattuna työnsin viime viikolla panovanokselle. No, hätä ei onneksi ole suuri - koodi ulos ja soitto marmorille, tuntia myöhemmin oli kourassa tuore orggissolenoidi. Hintakin oli tippunut 20e edellisestä kerrasta ja tällä kertaa maksupäätteeseen kilahti vain vajaa 137e. Tuossa sen sitten iltasella vaihdoin sijoilleen pakovanokselle, kun kone oli vähän jäähtynyt. Nyt heitin sen vanhan roskiin, kun se on puhdistettunakin todettu vialliseksi.

184754km Pakovanoksen solenoidi, tällä kertaa uusi, tietenkin orggis.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Puistis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 09 Syys 2014, 17:11
Auto: F31 320DA
Paikkakunta: Kauniainen

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja Puistis » 17 Touko 2017, 12:49

Radalla kun tykkäät käydä ajelemassa niin oletko harkinnut auton ohjelmoimista? 325i:n N53 koneesta sillä saa tehoa 250-260hv ja vääntökin kasvaa mukavasti n.320nm tuntumaan.

Itsellä oli E93:n suksiluukussa pienehkö subikotelo 10" subille. Siinä se ei vienyt yhtään tilaa jo muutenkin pienehköstä takaluukusta.

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 558
Liittynyt: 14 Marras 2011, 14:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
156 V6
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja Aero » 17 Touko 2017, 13:32

Sanotaan vaikka niin, että kaverin työkalu ei vielä löytänyt ECUa K-linjasta. Kännistä pitäisi löytymän, mutta OBD-tökkelille tule känniä. Liitinpinnejä olisi tuossa parin metrin päässä, kun vaan jaksaisi kaivaa kierrettyä piuhaa ja nykäistä.

Radalla vetointoa merkitsevämpi tekijä meinaa kyllä olla alusta ja auton hervoton massa, etenkin Ahvenistolla ja muille radoille (pl. Motopark) pääsee aiheeseen soveltuvammalla brittisportillakin. Tälläinenhän on oikeasti melko panssarivaunu yli 1800kg omamassansa kanssa, eikä radalla nopea alusta ja rengastus olisi millään tapaa mukava arkiajossa, joten rata-ajo on lähinnä hauskaa kruisailua, vaikka siinä eturenkaat meinaavatkin sulaa alle. Saksan moottoriteillä tehoa olisi vähän enemmän kaivannut, menointo käytännössä loppui GPS:n mukaan 232km/h vauhdissa niin 5 kuin 6-vaihteellakin, eli siellä voima vaan yksinkertaisesti loppui kesken. Suomessa tuolla pärjää vakionakin ihan ok, mutta ainahan enemmän olisi enemmän ja etenkin koko vääntökäyrän noustessa ajamisesta tulee jouhevampaa.

Mulla ei ole suksiluukkua, toki suksitunneli on harkinnassa helpottamaan bassotoiston elämää jos kontti on liian tiivis. Ja kun subbarin lisäksihän tähän on tosiaan tulossa etukaiuttimille 4-kanavainen pääteaste (2 kanavaa lattiabassoille, 2 ovikaiuttimille) ja DSP hoitamaan aikaviiveet ja toistokäyräkorjaukset kohdilleen, niin nuo purkitkin pitää saada jonnekin kiinni, kotelo toimii siis myös asennusalustana. Se myös estää konttiin taitellun katon alla olevia tavaroita luistelemasta takapenkin selkänojan ääreen, on meinaan hivenen penseä kaivaa tavaraa sieltä :)
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 558
Liittynyt: 14 Marras 2011, 14:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
156 V6
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja Aero » 24 Kesä 2017, 23:15

Lomaviikolla oli kivasti aikaa ja energiaa, joten kasasin subbariboksin tiukaksi tiivisteliiman kera ja paklasin ja hioin kuoren suht tasaiseksi, jonka jälkeen liimasin päälle konttiverhoilun värisen huopakankaan. Ruuvasin elementin, vahvarit ja DSP:n sijoileen ja nostin boksin konttiin ja johdottelin paikoilleen - todetakseni että etupään vahvistimesta on yksi kanava neljästä pimeänä. Laittelin Powersetille mailia aiheesta joten eiköhän tuo ensi viikolla ala ratkeamaan. Kytkin orggisaudiot takaisin kiinni toistaiseksi.

No, auto oli jo valmiiksi tallissa ja kun keula on tupannut kolisemaan montuissa, niin tunkkasin keulan ilmaan ja kannoin talliin viime viikolla ostamani paketit, sisältäen uudet poikittaiset tukivarret sekä reaktiotangot - alkuperäistä marmorilta, tässä kohtaa en halua arpoa tarvikkeilla.

Pallonivelten päässä on kivasti T40 -kokoiset torxkannat, joista voi estää palloa pyörimästä mukana kun mutteria ruuvailee irti/kiinni, mutta vasemman poikittaisvarren palloa irrottaessa mutteri leikkasi kiinni ja torxkärki katkesi. Parin kirosanan myötä apuun löytyi pyörivä ystävä, joka tunnetaan myös nimellä rälläkkä. Ongelma ratkesi ja remppa jatkui. Palloissa on hyvin loivasti kartiota, eikä ainakaan nyt yksikään niistä ollut hiukkaakaan jumissa kolossaan joten palikat irtosivat lopulta suht. helpolla.

Tukivarsien vaihdon jälkeen suositellaan nelipyöräsuuntausta. Ei sillä, etteikö pyöränkulmista olisi hyvä pitää huolta, sanoisin nuo nyt kertaalleen vaihdettuani että pfft. Yksikään pultinreikä ei ole soikea tai ylikokoinen, eli tukivarsien kiinnityksien osalta pyöränkulmien säätö- ja pilaamismahdollisuus on kutakuinkin nolla. Toki jos kulmat on säädetty väljillä nivelillä, voi ne olla säädetty pieleen, mutta näiden palikoiden vaihdolla vaatii taitoa saada ne pieleen.

Tukivarsien sisäpään puslat on vulkanoitu tukivarteen kiinni eivätkä ne siis pyöri vapaasti. Tämä tarkoittaa sitä, että sisäpään pultit pitää kiristää auto ajokorkeudessa, etteivät puslat ole jatkuvassa jännityksessä. Paras ja kaunein tapa olisi tietenkin pudottaa auto pyörilleen, mutta kun minulla ei satu olemaan ajosiltanosturia, käytin sitä kotioloissa helpointa tapaa, eli tunkkasin navan ylös ennen kirrausta.

Reaktiotangon vaihdossa kannattaa nypätä sisälokari irti pyöränkotelon etureunasta. Samalla bongasin molemmilta puolin irtaallaan roikkuvan sumarin piuhan, jonka ripustin paremmin kiinni ja vasemmalla puolen törkkäsin vihdoin paikoilleen sen lampunpesurin läpän, kun sisäpuolelta sai työnnettyä pesurin kivasti tyrkylle. Se klipsautetaan paikoilleen yläpuolelta helposti, kunhan pesurin saa ulos:
Kuva

Tallin valaistus ei ole värioptimaalinen, mutta äkkiseltään tuo näyttäisi aika lähellä muuta puskuria olevan:
Kuva

pmj kirjoitti:Ihan vielä ei ole vaihto ajankohtainen enkä ehtinyt vielä tutkia mutta mitenköhän se anturi kiinnitetään siihen palaan kiinni? Kun senkin laitat niin laita kuvia siitä miten se kiinnitys tapahtuu :)


Tämä vähän venähti, kun työt söi aikaa ja energiaa ja kun ei mulla jarrut juuri kulu, en jaksanut pelkästään tuon takia tunkata autoa ilmaan. Nyt kuitenkin kulma oli jo valmiiksi ylhäällä ja pyörä irti, joten hoidin tämän toki samalla.

Jarrusatula irti, kuten muissakin jarruhuolloissa ja palat tassuun. Sisemmän jarrupalan takareunan keskellä on tuollainen hahlo:
Kuva

Anturi napsahtaa siihen luontevasti kiinni näin:
Kuva

Piuha tulee kiltisti satulan reiästä näin:
Kuva

Liitin on boksissa, joka on iskarin takana piilossa (ylempi, valkoinen liitin):
Kuva

Johto tulee kiinni kahteen kiinnikkeeseen, toinen on ihan liitinboksin vieressä (näkyy ed. kuvassa) ja toinen on iskaritolpassa (ylempi johto, kiinnike näkyy kuvassa ihan iskarin vieressä oikealla puolen):
Kuva

Aikaa meni muutama tunti, asennusjuomaa kaksi tölkillistä coca-colaa. Osiin upposi rahaa n. 550e.

188398km: Eteen uudet alatukivarret ja reaktiotangot sekä jarrupalojen kulumisanturi ja vasemman puolen lampunpesurin luukku
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 558
Liittynyt: 14 Marras 2011, 14:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
156 V6
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja Aero » 10 Heinä 2017, 20:12

Aero kirjoitti:todetakseni että etupään vahvistimesta on yksi kanava neljästä pimeänä. Laittelin Powersetille mailia aiheesta joten eiköhän tuo ensi viikolla ala ratkeamaan. Kytkin orggisaudiot takaisin kiinni toistaiseksi.


Tämä tapaus ratkesi tänään, kun postilaatikossa odotti pakettikortti, joten ei muuta kuin paketti postista ja ruuvaamaan uusi pääte paikoilleen. Puhat kiinni, sulake paikalleen ja radio soimaan. Tällä kertaa kaikki kanavat soivat kuten pitääkin, joten kattokotelo auki, USB-piuha etureunan raosta sisään kabiiniin, läppäri kouraan ja DSP:tä säätämään. Kanavat ja taajuusjaot kohdilleen - etukanavista oviin 200Hz+ ja lattiabassoille 90-200Hz. subbarille puolestaan takakanavat summattuna (jolloin fader-säädöllä voi hallita subbarin voimakkuutta) alle 90Hz.

Aikaviivekorjattu ja jakosuodettu stereotoisto vie äänikuvassa alkuperäistoteutusta 10-2, lattiabassojen kumina on tiessään ja bassotoisto ulottuu alas asti. Positiivisena yllätyksenä kontista kuuluu basso ulos hämmentävän vähän ja kun rekkarikilpikään ei särise, on auton ulkopuolinen olemus edelleen varsin sivistynyt, vaikka sisällä huutaisi humppa hyvinkin kovaa. Kun merkittävä osuus peräkontistakin pysyy käyttökelpoisena, luonnehtisin ratkaisua onnistuneeksi. Rock on!
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 558
Liittynyt: 14 Marras 2011, 14:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
156 V6
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja Aero » 16 Heinä 2017, 20:21

Tiistaina alkoi kuulua pieni, hivenen pehmeäkö mutta silti terävä klak -ääni oikean eturenkaan osuessa monttuun. Pähkäilin ajaessani, että keulalla on vanhaa enää vaan vakaajan runkopuslat ja tolpat (no, raidetangotkin on vanhat, jostain syystä ei tullut mieleen tuossa kohtaa - tosin niitä kyllä tukivarsijumpan yhteydessä vääntelin siinä määrin, että ei ne vielä vaihtokunnossa ole), eikä se kuulosta runkopuslalta, joten tullee tolpan yläpäästä. En jaksanut ressata, koska iskarit on muutenkin tarkoitus vaihtaa. Kuitenkin keskiviikkona vähän ennen kotia sieltä kuului isompi kolahdus, sitten vielä toinen. Ajotuntuma ei muuttunut, mutta äänestä kyllä kuuli että jotain on irti, joten pitää tutkia samantien. Olin onneksi melkein kotona joten pakittelin vielä pihaan asti ja kun käännellessä kolisi, ajattelin jo että kääntölaakeri paskana, etujousi poikki ja siitä kumuloituu.

No, ei kai siinä ihmeitä, kulma ilmaan ja pukille, rengas irti ja tutkimaan. Nojasin jarrusatulaan ja sehän pirulainen keinuu tukirautoineen tukiraudan yläpultin varassa! Tiedän laittaneeni nuo kiinni asti jarruhuollon yhteydessä eikä ne vaikuta venyviltä kertakäyttöpulteilta, mutta silti alapultti on löystynyt ja varissut irti asti. Selväähän on, ettei autolla tuossa kohtaa lähdetä ajamaan, mutta onneksi on kesä ja leluja, joten torstaina brittisportilla duuniin, poimien matkalla marmoritiskiltä uudet pultit, varmuuden vuoksi kaikki 4 kpl samantien ja vaihtelin illalla paikoilleen - lukitteen kanssa ja kiinni asti. Koskaan aiemmin ei ole tälläistä mulle käynyt, mutta kerta se on ensimmäinenkin. No, nyt uskaltaa taas jarrutella.

Juuri äsken liksuttelin tilauksen sisään Konin FSD -iskareista, nykyiset on oletettavasti 190tkm ajettu, eikä enää todellakaan uudet.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 558
Liittynyt: 14 Marras 2011, 14:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
156 V6
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

ViestiKirjoittaja Aero » 10 Elo 2017, 18:32

C&C -tapaamisessa höpisinkin, että niin hämmästyttävää kun se onkin, nuo orggisvanteet pitää ikävää ääntä. Lisäksi ne ovat painavat, joten kun nyt takarenkaat lähenivät vaihtokuntoa, oli samalla taktinen hetki tehdä uusia valintoja. Ei muuta kuin utelukierros käyntiin ja kyselemään hintoja sopiville vannekierroille, speksinä kevyet, laadukkaat, nätit ja toivottavasti hiljaisemmat vanteet. Käytännön syistä siirtymä 17" kokoluokkaan ja tasalevysiin renkaisiin houkutteli samalla, joten primäärivaihtoehdoksi 7,5-8" leveät 17" vanteet niin, että takana ET on n. 20mm pienempi kuin edessä. Lisäksi niille tietty tarvii asialliset renkaat päälle.

Kyselyrumban päätteeksi poimin toissapäivänä Vantaalta Autotekiltä kyytiin Beyernin Antler -vannekierron, 8*17" ET15/35 ja roudasin sen Järvenpäähän T:mi Eero Hallasuolle. Kaima taikoi eilen näidenkin vanteiden pintaan kestopinnoitteen helpottamaan pesua ja säästämään laiskan vahaukselta. Yön yli kuivuttuaan setti oli tänään noudettavissa, joten kävin poimimassa kyytiin ja suuntasin uudestaan Autotekille. Vanteille kietaistiin Uniroyal Rainsport 3 -renkaat ja ne pultattiin auton alle. Punnasin paketit samalla, Vanha etupyörä pysäytti puntarin kohtaan 23,0kg, vanha takapyörä puolestaan lukemaan 24,3kg. Uusi Beyern iskemättömällä Uniroyalilla jätti näytölle 19,2kg, eli eturkulmasta lähti n. 4kg ja takakulmasta vähän yli 5kg jousittamatonta massaa pois. Tämä näkyy käytöksessä jo aivan selvästi - auto on paljon ketterämpi ja oikein haluaa kääntyä mutkiin, mihin aikaisemmin arvelutti ajaa hidastamatta. Lisäksi kaikki koholla olevat kaivonkannet ja vastaavat tärräimet tuntuvat paljon vähemmän ja kyyti on selvästi aiempaa mukavampaa, vaikka myös tarkempaa ja responsiivisempaa. Ensitestit kaiteen vieressä ajaen kertovat orggisvanteiden synnyttämän läpättävän äänenkin olevan tyystin poissa. Tarttee vielä tarkkailla, mutta ainakaan tänään en saanut sitä lainkaan esiin.

Kokonaisuutena autoon kuoriutui taas merkittävästi lisää sitä kuuluisaa ajamisen iloa ja kun ulkonäkökin osuu omaan silmääni positiivisesti ja ikävä ääni hävisi, voisin luonnehtia vanne- ja rengashankintaa onnistuneeksi :cools:

Eikä tälläinen postaus ole mitään ilman kuvia, joten tässäpä niitäkin.

Hieman mietin, näyttääkö 17" vanteet pieniltä. Mielestäni ei - joku saattaa olla toista mieltä, mutta omasta mielestäni istuu vallan passelisti:
Kuva

Kuva

Takapyörä istuu kivasti lähellä kaarta. Vähän jännitän, pääseekö kovassa sisäänjoustossa osumaan, mutta vielä en saanut havaittavaa kontaktia aikaiseksi. Jos moista ilmenee, pitänee rullata kaaren sisäpinta, toistaiseksi pidetään vakiona.
Kuva

194962km Uudet kesävanteet Beyern Antler 8*17" ET15/35, renkaat Uniroyal Rainsport3 225/45R17

Edit: Kaveri bongasi ylemmästä kuvasta, että konepeiton oikea reuna ei istu suhteessa lokasuojaan. Totta, konepeitto painui aivan liian alas - kävin tämän jo korjaamassa nostamalla konepellin kumista vastinetta lukkopellistä ylöspäin, nyt istuu paremmin.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa