F07 530xd GT 2013

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 754
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio

Re: F07 530xd GT 2013

Viesti Kirjoittaja phuksi » 14 Huhti 2018, 22:46

Autossa kun meni puhki 100000 km jokin aika sitten ja kohta ikääkin 5 vuotta niin tässäpä vähän listauksena matkan varrella tehtyjä huoltoja ja korjauksia. Ihan ongelmitta ei ole kilometrit taittuneet mutta tekniikan määrän huomioiden aika mutkattomasti.

2014:
- 25000 km:
- Huolto
- Pyörien suuntaus (koitettu saada RFT kumit jotenkin toimimaan uraisilla teillä)

2016:
- 57000km:
- Huolto + jarruneste
- Tehdaskampanjana vaihdettu ilmastoinnin lauhdutin & liitokset (vuoto)
- Pyörien suuntaus (uudet kesärenkaat, non-RFT ja vetely loppui siihen)

2017
- 85000 km:
- Normaali huolto
- Reaktiotankojen helat & kumit vaihdettu
- Etsitty vikaa takaluukusta joka jumitti pysyvästi kiinni. Ei vikaa, säädetty.
- 89000 km:
- Molempien etuovien comfort kahvat vaihdettu viallisina (sivuilmiönä tyhjensivät akun)
- 97000 km:
- EGR venttiili ja siihen liittyvä välijäähdytin & letkut ja putket, huono käynti & pakokaasun haju sisälle (tehdas maksoi)
- Vasen takajousen ilmapussi vaihdettu (tehdas maksoi)
- Etuottoon teetetty tulevan kesän reissua ajatellen jarrunesteen vaihto ja ilmastoinnin huolto

2018
- 103000 km:
- Käsijarrun vinkui lujaa, ei aina tarranut kiinni ja myös jumitteli kun sattui ottamaan kiinni. Korjaantui voitelulla ja säädöllä.
- Takaluukku heittäytyi lopullisesti hankalaksi, aktuaattori vaihdettu ja luukku toimii taas normaalisti.
- Samalla kun nyt meni taas pajalle niin kaikki jarrulevyt, jarrupalat ja kulumisanturit uusittu. Etulevyt minimissä, takajarrut olisi vielä menneet jonkin aikaa mutta tulevan kesän Euroopan läpiajoreissua varten ajattelin laittaa kaikki kerralla kuntoon.

Tämän edeltäjä E83 3.0i pääsi samoihin kilometreihin määräaikaishuolloilla, yhdellä kaasuuntuneen bensan syöttöpumpun vaihdolla (California-varuste) ja tehtaan kampanjakorjauksella jossa pelkääjän turvatyynyn tunnistinmatto vaihdettiin. Jarrupalat ja levyt olivan myydessä vaihtokunnossa. GT:ssä vähän enemmän korjauksia. Onneksi tehdas on tullut vastaan osassa. Eipä silti, E-sarjalaiset joita olen omistanut ovat silti kaikki pärjänneet 5-9 vuotta lähes ilman vikoja. Ja oli tuo E83 myös aika ladattu varusteiltaan, ei toki niin paljon mitä tässä GT:ssä.

Näillä nurkilla yleensä mielessä pyörii yleensä vaihto ja niin nytkin. Seiskasarjalaisia, M550i ja nyt 6GT ollut tutkassa. Mutta kun taas tuli pyörähdettyä pohjoisessa Levin suunnalla palautui mieleen ne seikat miksi tästä autosta en ehkä sittenkään vielä luovu. Auto on vaan vieläkin kerrassaan mahtava tien päällä pitkissä siivuissa. Comfort-jakkarat edelleen aivan fantastiset, menee kuin kiskoilla on polanteita tai ei. Kantaa täyden kuorman mukisematta. Mikään ei kolise, rämise tai natise. Ja 12 tunnin pätkän jälkeen miettii että olisihan se matka voinut olla pidempikin. Ja koko perheen yhteinen reissu sen taas paljasti, että paljoa pienempikään ei reissuauto voi olla. En vain keksi mitä voitan jos tämän vaihtaa. Aikalisä ja ehkä vuoden päästä sitten...
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend

Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1687
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: 530dA GT xDrive F07 lci

Re: F07 530xd GT 2013

Viesti Kirjoittaja ///Marko » 15 Huhti 2018, 15:37

Uusi 6GT olisi varmaan paras seuraaja autollesi, mutta kannattaako maksaa 40-70ke väliä uuteen tai vähän käytettyyn onkin sitten kokonaan toinen juttu. Ajetaanhan Bemareilla suuriakin kilometrilukemia ja nykyisessä autossasi matka on vasta alussa. Kuntokin autossasi on loistava kun mitään vikoja ei ole. Jos vaihtohalut kasvaa mahdottomiksi, suosittelen vähän ajettua loppupään 5GT faceliftia tilalle.

Maksoin aikoinaan kovan hinnan kun halusin ajaa aina uudehkolla alle 100tkm ajetulla takuunalaisella autolla. Kokeilen nyt hieman toisenlaista lähestymistapaa asiaan, 5-sarjaa pienempää en laita ja korjaan viat omaan piikkiin jos sellaisia tulee.

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 754
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio

Re: F07 530xd GT 2013

Viesti Kirjoittaja phuksi » 15 Huhti 2018, 17:55

Niinpä. Aikoinaan mullakin oli aina pakasta vedetty. Sitten kakkosautoksi ostin 2v vanhan BPS-auton kun piti nopeasti saada soiva peli alle Passatin pettäessä pahasti. Se osoittautui hyväksi ostokseksi. Sitten siirryin kokeilemaan tällaista vuoden vanhana ostettua eurotuontia ja tavallaan tämä on tuntunut myös kaikin puolin järkevältä ostokselta. Tässä oli ostettaessa vuoden tehdastakuu ja siihen Europlus päälle. Vähän käytettyä jatkossakin haetaan, uutta tuskin koskaan enää ostan. Mutta onhan se niinkin että aika paljon autoa korjaa välirahaa vastaavalla summalla, tai vaikka vaan puolellakin siitä.

En ole lainkaan haarukoinut mitä tällaisesta vaihdossa voisi saada... mutta tuskin pihalta sitä saa myytyä. Eikä näissä koskaan voita. Autokauppias itse ehdotti, että ennen 150tkm kannattaa vaihtaa tai sitten ajaa reilusti pitkään. Vuoden päästä autossa on noin 125 tkm ja se voisi olla sitten evaluoinnin paikka. Noita 6GT:täkin olisi jo vuoden vanhana tarjolla.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 754
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio

Re: F07 530xd GT 2013

Viesti Kirjoittaja phuksi » 30 Kesä 2018, 10:03

Lisätään korjaushistoriaan...

2018
- 106000km: Oikea takajousen ilmapussi (tehdas maksoi)

Nyt auto on kuin uusi. Tekniikka pelaa eikä kilometrit näy missään muualla kuin etupuskurin maalissa ja tuulilasissa joissa molemmissa kiveniskujen tekemiä merkintöjä.
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 754
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio

Re: F07 530xd GT 2013

Viesti Kirjoittaja phuksi » 16 Heinä 2018, 23:04

Pieni fiilistelykuva
GT_Alpeilla (Small).jpeg
GT_Alpeilla (Small).jpeg (130.01 KiB) Katsottu 2700 kertaa
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 754
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio

Re: F07 530xd GT 2013

Viesti Kirjoittaja phuksi » 02 Elo 2018, 12:50

Pääsi kesällä GT oikeuksiinsa kolmen viikon Eurokiertueella. Kaikkinensa reissukilometrejä tuli likemmäs 7000 ja ajotunteja yli 100. Kupletin juoni oli että vien auton erikseen perille ja loput porukasta tulee perille lentäen. Näin sain päästellä menemään autolla ja extraviikon reissuun.

1_new.jpg
1_new.jpg (231.12 KiB) Katsottu 2462 kertaa

Siirymän tein etelään ja takaisin semitehokkaasti 4 vuorokaudessa / suunta, kuitenkin niin että joka päivä oli jokin kohde jossa reilu tauko. Perillä Ranskan rannikolla lymyttiin pari viikkoa.

Reitti mennessä, yöpymiset Hampurissa, Baden-Badenissa ja Chamonixssa. Suurennoksena ehkä kaikkein maisemarikkain pikkutieosuus jonka tietoisesti kiertelin ja vältin isompia teitä. Lähtö Suomesta oli tiistaina iltalaivalla Turusta ja tavoite olla Nizzan lentokentällä vastassa muita lauantaina klo 18:15.

2 - Menomatka (Medium).jpg
2 - Menomatka (Medium).jpg (221.98 KiB) Katsottu 2462 kertaa

Tästä lipsahti puoli tuntia lähinnä johtuen Mont Blancin tunnelin jonossa jossa meni 90 minuuttia madellessa sekä Italian ja Ranskan välisen tullitien maksujonoista. Takoitus oli Italiassakin ajaa länsirajaa vuoristossa mutta aikataulu petti ja menin pitkän kautta stradaa pitkin.

2-1.jpg
2-1.jpg (237.06 KiB) Katsottu 2462 kertaa

Italialaisille kannattaisi muuten käydä sanomassa, että vaikka autostradat on hienoja niin rajoitusta vähän lisää ja kallistus mutkissa on systemaattisesti väärin ulkoreunaa kohti.

Reitti takaisin etelässä tultaesta vähän poikkeava. Majapaikat Lausannessa, Weimarissa ja Köpiksessä. Tarkoitus oli ottaa lautta Puttgardenista mutta se oli loppuunmyyty. Niinpä sitten Flensburgin Citti Marktiin poikkeamaan ja taas siltojen kautta. Hampurin ympäristöä kannattaa koittaa välttää jatkuvien valtavien tietöiden vuoksi. Suurentelin tähänkin ajamisen arvoisen osuuden Verdon-joen vartta pitkin. Kanjonin näköalat on hienot ja tulipa rotkon pohjalla olevaan jokeen tupsahdettua uimaankin kesken kaiken siellä jossain ei missään.

3 - Paluumatka (Medium).jpg
3 - Paluumatka (Medium).jpg (177.17 KiB) Katsottu 2462 kertaa

Auto nielee vielä hyvin kilometrejä. Saksan baanalla ja Ranskan motareilla omimmillaan. Jotain aerodynaamisia ominaisuuksiakin tähän möhköön on saatu viriteltyä kun liimautui yli 190 vauhdissa tiehen todella tukevasti. Samaan nopeuteen asti kulutus pysyi alle kympissä ja suhinat alhaisina. Yli 200 km/h vauhdissa alkaa suhina pidemmän päälle rasittamaan vaikka meno on vakaata. Mutta on sitten täysin väärä auto etelässä missä kadut on kapeita ja parkkihallit ahtaita. Kankea kääntymään ja joko keula tai perä tunkee tielle. Monacossa peljästyin että jään parkkihallin spiraaliin jumiin kun renkaat oli täysin linkussa, ajoin ramppia alas peili tiltattuna ja takarengas rotvallista sentin parin päässä. Ja keula melkein raapi ulkokaarteen seinään. Onnistuin kuitenkin rullaamaan alas G-kerrokseen. Auto ei myöskään aina mahdu kadun varteen taskuparkkiin viivojen sisälle ja jos mahtuu niin pois ei pääse kun joku laittaa omansa seuraavaan ruutuun.

4.jpg
4.jpg (32.09 KiB) Katsottu 2462 kertaa
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 754
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio

Re: F07 530xd GT 2013

Viesti Kirjoittaja phuksi » 02 Elo 2018, 13:18

Matkan siirtymäosuuksille mahtui pari autoaiheista visiittiä. Edellisellä reissulla tuli käytyä Weltissä niin nyt mennessä Autostadt. Pysäköin varuiksi vähän syrjemmälle etten aiheuta pahennusta. Pettymys oli kun Lamboista oli tarjolla vain ääntä kaiuttimista.

5.jpg
5.jpg (202.53 KiB) Katsottu 2458 kertaa

Ja paluureitillä sitten Stuttgartin visiitti.

6_new.jpg
6_new.jpg (282.65 KiB) Katsottu 2454 kertaa

Jarrut laitatutin kuntoon ennen matkaa ja hyvä niin. Levyt ja palat on Brembon. Ei mitään valittamista, hyvin toimivat. Saksassa ja vuoristossa ne joutuivat aika kovaan käyttöön. Ja se näkyy myös päälle.

7.jpg
7.jpg (86.96 KiB) Katsottu 2458 kertaa

Tälläkin kerralla Baden-Badenin kylpylähotelli tarjosi tuulilasinpesuvälineet. Toimii hyvin.

8.jpg
8.jpg (82.76 KiB) Katsottu 2458 kertaa

Maisemat on mahtavia, pojat halusivat ajella Monacon rada niin nyt on pääsuora, kasinon mutkat ja tunneli ajettu. Ei lähde tunnelissa dieselistä ääniä samaan malliin mitä siellä pörräävistä Ferrareista ja Lamboista.

9 - Maisemia (Medium).jpg
9 - Maisemia (Medium).jpg (191.06 KiB) Katsottu 2458 kertaa

Nopeusrajoitusnäyttö oli pääsääntöisesti sekaisin Ranskassa. Sen sotkee ramppien ja risteysten poistumisrajoitukset sekä ajoneuvokohtaiset rajoitukset. Lukee surutta jokaisen kyltin ja pahimmillaan näyttää 30 km/h rajoitusta kun oikea on 70 km/h. Tai isommalla tiellä jyrkkään alamäkeen näyttää 70km/h kun rajoitus voi olla 120km/h. Myös navigaattori ohjasi yllättävän usein yksisuuntaisille kaduille väärään suuntaan. Toisaalta Saksassa navia on turha yrittää omalla ajattelulla voittaa. Ruuhkaseuranta toimii ja uudelleenreitittää hienosti. Kaksi kertaa ohjasi suljetulle tieosuudelle Saksassa vaikka karttaan tien kiinnioleminen oli päivittynyt. Toinen oli Hampurin motarilla jossa koko poistumisramppi oli poistettu käytöstä ja kerran maantiellä. Näissä tilanteissa ei osaa reitittää uudelleen ennen kuin vaan ajaa riittävästi itse parhaaksi katsomaan suuntaan harhaan. Tämä sama ongelma oli jo CIC-versiossa ja edelleen NBT:ssä.
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 754
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio

Re: F07 530xd GT 2013

Viesti Kirjoittaja phuksi » 02 Elo 2018, 13:31

Kotiin päästyä edessä oli auton sotkun siivous. Aurinkorasva jätti jälkensä ja sitä oli joka paikassa.

10 - Sotku (Medium) (1).jpg
10 - Sotku (Medium) (1).jpg (156.67 KiB) Katsottu 2450 kertaa

Tappioksi kuitataan tuulilasissa olleesta nastan kolosta helteessä halkeamaan lähtenyt pitkä särö. Lasi menee vaihtoon. Yksi vanne myös sai rotvalli-ihottumaa kapean kadun yllättävässä kohtaamistilanteessa. Muuten auto pelitti hienosti ja se mitä jäi toivomaan oli peilien kääntönappi ratin tuntumaan. Ahtaita paikkoja oli paljon ja sentin tarkkuudella mentiin yllättävän usein.

Onhan tuo kieltämättä vähän työlästä viedä auto Välimeren rannalle vaikkei päivämatka ihan mahdoton ollutkaan kuin parina päivänä. Aikaa vaan palaa jos on liikenteessä häiriöitä. Mutta kyllä kannatti.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend

Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1687
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: 530dA GT xDrive F07 lci

Re: F07 530xd GT 2013

Viesti Kirjoittaja ///Marko » 02 Elo 2018, 14:33

Hienoa tarinaa ja tuttuja paikkoja! Itsekin autohulluna olen kiertänyt nuo autoihin liittyvät paikat Saksassa ja viime reissusta alkaa olla jo 4v kulunut. Stuttgart ja Munchen näistä ykkösmestoja. Olenpa vieraillut myös BMW Dingolfingin tehtaalla josta jäi parhaiten mieleen uusi M6 Gran Coupe alpine white/coral red ajettuna suoraan uunista ulos. Kaunis auto silloin ja nyt.

Mietin tuota jarruasiaa että mistä löysit Brembon jarruosat ja oliko hinta halvempi vai kalliimpi verrattuna alkuperäisiin? Omassa autossa menee kohta takapalat vaihtoon, mutta levyjä ei tarvi vielä vaihtaa. Onko sinulla miten vanhat kartat navissa kun oli tuota sekoilua jonkin verran navin ohjeissa? Minulla NBT ja 1-2018 kartat. Hyvin on pelannut ainakin Suomessa.

drago
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 16:58
Auto: BMW 118iA Sport Line LCI2 2018
ex. 118iA LCI 2015
Paikkakunta: Loviisa

Re: F07 530xd GT 2013

Viesti Kirjoittaja drago » 02 Elo 2018, 15:37

Auton koko on todella määräävä etelä Euroopassa. Mopoajelut kun piti onnettomuuden takia unohtaa niin nyt on Euroopan kiertueet tehty MB SLK:lla, auto on "vain" 4m pitkä mukava ajaa ja mahtuu pysäköimään. Joskus taitaisi Smart olla vielä fiksumpi.

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 754
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio

Re: F07 530xd GT 2013

Viesti Kirjoittaja phuksi » 02 Elo 2018, 15:56

Bremboihin ja ostopaikkaan päädyin juurikin hinnan vuoksi ja tiskin alta saatuihin suosituksiin. Ennen vinkkiä olin pyytänyt tarjouksen levyistä ja paloista Schmiedmannilta ja pelkät alkuperäisosat oli 1550 euroa:

- etupalat 275 euroa
- takapalat 195 euroa
- etulevyt 300 euroa / kappale --> 600 euroa
- takalevyt 210 euroa / kappale --> 420 euroa
- kulumistunnistin eteen 30 euroa
- kulumistunnistin taakse 30 euroa

Siihen päälle vielä työt.

Vinkin mukaan osat kannattaa tilata https://www.autonvaraosat24.fi/ osoitteesta. Takana häärii iso Autodoc firma ja toimitus on varma ja asiat hoituu rutiinilla. Niiden nettisivuilla on alennuskampanjoita ja prosentti vaihtelee päivittäin. Eli kannattaa ajoittaa osto sopivaan hetkeen. Tilaa vaikka mainospostin hetkeksi niin kertovat itse milloin on hyvä tilata :) Sain 20% alennuksen joka on suurin mitä on silmään osunut. Ja jos tilaa mobiilisovelluksella taisi saada vielä jonkin prosentin lisää rabattia. Kaikki tarvittavat osat oli noin 670 euroa. Assennutin paikoilleen mun vakipaikassa Tampereen AutoCenterillä ja siitä tuli pari sataa euroa asennuspalkkiota päälle. Eli maksoi noin 900 euroa kaikkinensa.

Autodoc.jpg
Autodoc.jpg (150.43 KiB) Katsottu 2402 kertaa
Sivuhuomautus, nuo sulat mitkä tilasin on ihan susikamaa. Ei vaan kannata tilata.

Navin päivitin juurikin 2018-1 tasoon ennen reissua. Mutta luulen, että karttadata on vaan sen verran leväperäistä kun pieniä katuja on niin tolkuttomasti lähekkäin. Auton navin toinen heikkous on, että en saa online searchilla haettua kohdetta. Autossa on BMW Assist ja sisäänrakennettu SIM yms. Mutta ne on Saksan peruja eikä toimi Suomessa. En aikoinaan saanut auton sopimuksia linkattua Connected-palvelussa ja sopparit on jo mennet umpeenkin. En tiedä auttaisiko jos koodaisi auton käyttämään Liveä eli nettiyhteyttä puhelimen yli ja aktivoisi myös googlen hakutoiminnon. Tuon koodaaminen vaan on vähän kulmikkaampaa enkä ole ihan pommin varmoja ohjeita löytänyt. Mutta useita parametrejä pitää muuttaa sopivasti. Esimerkiksi vaikkapa KFC:n ravintolan löytyminen on huomattavasti helpompaa puhelimella koska auton POI lista on se mitä joku on joskus keksinyt sinne laittaa. Jo pelkkä osoitteen syöttäminen on toivotonta auton omalla navilla kun katujen nimet on niin kryptisiä. Niinpä kylillä suunnistettiin puhelimella ja ohjeistus auton kajareista.

Mulla oli 2016 haaveena käydä Dingolfingissa tehdaskierroksella kun olin Munchenissä 640i avolla. Sehän on valmistunut tuosta tehtaasta. Mutta eipä tehdas kierroksia ollut sinä päivänä tarjolla niin se jäi sitten onnistumatta :wassat: Pitäisiköhän koittaa uudelleen?

Drago: Smart on varmasti kova juttu. Niitä oli parkkeerattu kadunvarsipaikalle poikittain ruutuun ja kaistoihin nähden.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 754
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio

Re: F07 530xd GT 2013

Viesti Kirjoittaja phuksi » 02 Elo 2018, 22:30

Ai niin, sellainen havainto jäi vielä mainitsematta, että mielestäni auto kiihtyy Comfort-moodissa nopeammin kuin Sport-moodissa. Vaikkakin Sport-moodi tuntuu terveemmältä käskyttää keveämmän käyntifiiliksen vuoksi. Comforthan tuntuu vähän käyvän vastentahtoisesti väkisin. Mutta Comfort hyödyntää paremmin vääntöä ja vaihtaa noin 4000 rpm kohdalla isompaa. Siinä on juuri tehon huiput. Vaihdot on "laiskempia". Sport kiertää vähän turhan noin 4400 tuntumaan ennen kuin laittaa isompaa.

Vaikka kokonaispainoa oli varmaan lähelle 2300 kg niin auto tuntuu nopealta ja käytännössä sitä onkin. Hyvin pysyy melkein minkä tahansa perheautomallisen mukana. Ohessa silti pieni klippi jonka lopussa tosin sitten näkee mikä ero käytännössä on oikeasti nopeisiin autoihin.

https://youtu.be/mK2OfGJUFBo


-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend