Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1158
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011

Viesti Kirjoittaja Aero » 10 Touko 2020, 23:30

Uuden asumuksen luonnontieteellinen sijainti aiheuttaa heikommilla keleillä tiettyjä haasteita liikkumiselle, joten totesimme että vähintään toisen käyttöauton olisi hyvä vetää molemmista päistä. Molemmat harkittavat nelivetoavot (Alfa Romeo Spider 3.2JTS Q4 ja BMW F33 435i xDrive) ovat sopivina yksilöinä melko hintsussa ja kun lisäksi Alfa on pieni ja BMW:t vielä pimputin kalliita, päätin leikkiä vastuullista aikuista ja siirtää katseeni takasiin kiinteäkattoisiin käyttökulkineisiin.

E88:n korvaajavaihtoehdoiksi rajautui siis melko nopeasti Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 (yksi tälläinen mulla jo leluna tosin on...), E90 xDrive ja E60 xDrive. E91 ja E61 jäi pois kun farkkua ei vaan mieli siedä, hyi yök. E92 karsiutuu myös, kun siinä on kaikki E93:n huonot puolet (eli järkyttävän pitkät ovet) muttei etuja (aukeavaa kattoa), E90 on vaan rehellisesti kätevämpi.

Chattiauton haku pukkasi esiin hyvinkin asiallista tarjontaa akselilla 325i/330i/530i, mutta sitten silmä havaitsi, että budjetin vain hieman ylittämällä olisi tarjolla E90-korinen 335i, joka on tarpeeksi tuore kantaakseen keulallaan tuoreempaa N55-tekniikkaa. Vanha saabisti tunsi sielussa turbon kutsun ja naputteli viestin myyjälle tiistai-iltana.

Lauantaina oli sopivaa luppoaikaa, joten sovin koeajon tuolle päivälle. Aamulla aikaseen ylös, pikkuykkönen tulille ja n. 250km autokauppaan brömm. Sedanin pintapuolinen tarkistus, vähän höpöttelyä myyjän kanssa molemmista autoista ja ei kun koeajolle. Liikkeen pihasta ulos, suoralla suurin sallittu (40) mittariin ja.. BLINGBLINGBLING varoitusääni tauluun kera rengaspainevaroituksen. Stoppi, pintapuolinen tarkistus ettei auto makaa vanteella mistään kulmasta ja takaisin kaupalle. Olihan siellä vähän vajausta, joten ei muuta kuin paineet kuntoon ja baanalle. Ei nuo Continentalin runflatit muuten vajaana ole kaksiset ajaa, kyllähän se vähän muljuili tuo auto ennen täyttöä. Kunnollisilla rengaspaineilla varustettuna auto sitten paljastuikin ihan asialliseksi ajettavaksi, tosin ne renkaat on ihan kauheat.

Nimiä lappuihin, kamat autosta toiseen ja roadtrip jatkukoon. Jälleen n. 250km siirtymä, muttei suinkaan kotia kohti vaan Keski-Suomeen. Emäntä nimittäin oli aamulla bongannut illalla myyntiin tulleen Alfan - tuokin 159 ja Q4, mutta 2.4JTDm -tekniikalla. Vanhastaanhan hällä käyttiksenä oli vastaava etuveto. Alfan tarkistus ja jälleen nimiä papereihin ja kahdella autolla eteenpäin. Poikkesimma Jämsänkoskella syömässä ja saunassa ja suuntasimme vielä kotiin. Matkaa kertyi n. 800km, josta reilu 200 kahdella autolla. Hyvä reissu. Ei välttämättä halpa, mut hyvä.

124tkm ajettu turbokolmonen paljastui aidoksi Suomi-autoksi, mikä näkyy värissä ja varustelussa. Ulkoa tämä on harmaa, sisältä musta-harmaa. Varustuksella ei tosiaan ole liikaa mässäilty, mutta mukaan on saatu ne tärkeimmät eli sporttipenkit, etuvetarit, manuaaliaski, xenoit ja turbokuutonen. Erikoisina plussina himmennettävä taustapeili sekä yksialueiseksi taipuva kaksialueilmastointi. Ei iDriveä eikä sähköpenkkejä - enpä tätä telkkarin katseluun ostanutkaan vaan ajamiseen. Eikä käytettyä ostaessa voi ihan liikaa nirsoilla. Ihan täydellinen tämä ei toki muutenkaan ole, mutta ihan pätevä käyttöauto tästä tulee.

+Ryhdikkäässä ja asiallisessa kunnossa
+N55 :love:
+Sisusta on mukavan krumeluuriton
+Selkeesti paremmat valot kuin mitä odotin, vaikka onkin perusxenonit
+Manuaalivaihteisto

-Takalaseissa on tehdassävyä, vaikka sitä en varustelistassa nähnytkään - ruma, mutta koetan elää tämän kanssa
-Renkaat on kauheet, rengaskauppa kutsuu
-Vetokoukku puuttuu, Koukkupaja kutsuu
-Autoon on asennettu aivan hirveä Eononin android-mankka, tämän vaihto kunnolliseen edellyttää IHKAn alkuperäiskehyksen sekä alareunan nappularivin löytämistä. Onneksi tässä on persgrillit sentään suoraan IHKAssa napeilla eikä Eononin hallussa.

Eikä autotalliketju ole mitään ilman kuvia, joten kävin nappaamassa pari fotoakin tästä kulkineesta:
Kuva

Kuva

Kuva
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1158
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011

Viesti Kirjoittaja Aero » 11 Touko 2020, 22:14

Heti pitää alkaa jotain tekemään kun kerran uusi kulkine on. Soittelin tänään paikkoja läpi, ylihuomenna tulee Bemmii uued gummid, kun paikallinen rengaspaja lupasi pyöräyttää Bridgestonet alle vajaan 550 euron hintalapulla. Ensi viikon perjantaille puolestaan löytyi aika lähimmälle Koukkupajalle, alle heilahtaa irroitettava koukku 13-napaisella tökkelillä.

Nyt kun oli hyvin illalla aikaa, nappasin läppärin autoon ja liksuttelin vähän asetuksia. Pistetääs tähän muistiin mitä ylipäätään tuli tehtyä:
-Diginopeus päälle ajotieturiin
-Vaihdevinkkari pois ajotieturista
-Hälyihin CC-ID näkyville hälyn mukana
-"Jatkuvan" sähkön nukutus 30->60min
-Tarjolle avainkohtaisesti automaattilukitus jos ei ovia avata, oletuksena päällä
-Tarjolle avainkohtaisesti automaattilukitus ajaessa, oletuksena pois
-Ikkunahallinta sammutuksen jälkeen ennen ovien avaamista 60->960s
-Sisävalojen sytytys lukitusnapista lukitussa autossa päälle
-Cruise toimimaan DTC päällä
-Turvavyömuistutin niin, että se on päällä mutta ilman vyötä voi ajaa postilaatikolta pihaan
-Lampunpesun minimiaikaväli 10min-<3min

Valoja en saanut vielä konffattua kun mun FRM2_E89.C08 on rikki, pitääpi taikoa ehjä.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1158
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011

Viesti Kirjoittaja Aero » 13 Touko 2020, 09:11

Koska auton alla tuli ehkä vielä lailliset, mutta käytännössä sysipaskat, loppuunpoljetut Continentalin runfatit, kuului tosiaan keskiviikkoaamun agendaan pyörähtää morjestamassa paikallista rengaspajaa. Alle pyörähti Bridgestone Turanza T005 225/40R18 92W ja ainakin muutaman kilometrin ensituntumalla rengastus parantui odotettuun tapaan merkittävästi.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1158
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011

Viesti Kirjoittaja Aero » 14 Touko 2020, 20:22

Näköjään melkein viikon pystyin sietämään tuota auton mukana tullutta radion irvikuvaa. Tänään lähti Eonon irti ja tilalle meni vanha kunnon Pioneer, jota tehdessä on jaksettu ajatella edes hetki (ja oikeasti vähän enemmän kuin hetki) autoympäristöä, käytettävyyttä, toimivuutta ja äänenlaatua.

Eononin käyttökokemukset:
-Kosketusnäyttö ajaessa on sieltä ja syvältä
-Tää reagoi siihen näytön hivelyyn ja nappuloihin hitaasti, viive UI:ssa on sieltä ja syvältä etenkin kun pitäis käyttää keskittymättä
-Radiovastaanotto on surkea
-Ääni on huono
-Puhelimen bluetooth-paritus ei onnistunut
-CD-koneisto ei ota levyä sisään (voi olla ihan rikkikin)
-Alareunan nappulapaneeli on jouduttu tuon takia poistamaan, mutta soittimen kautta EI saa päälle nappuloissa olleita featureita
-Soittimen runko ei sovi suoraan auton tarjolla oleviin kiinnityspaikkoihin vaan keskikonsolista on pitänyt irroittaa taustarunkoa
+Onhan se etupaneeli jaksettu vääntää edes jotenkin autoon sopivaksi, istuikin melkein paikoillaan

Pioneeri ei vielä istu kunnolla paikoillaan, tarttee vaikka jostain purkuautosta hommata noita runko-osia mitä tästä on poistettu soitinta vaihtaessa.

Haluaako joku ostaa upean multimeediohirviön? Ainakin sillä voinee surffata facebookia ajaessa jos sille tarjoilee intternetin. Voisi lähteä halvalla :)
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1158
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011

Viesti Kirjoittaja Aero » 25 Touko 2020, 20:51

Dodiin. Perjantaina piti poiketa Koukkupajalla, mutta koska johtosarja ei tullu ajoissa niin en poikennut vaan siirrettiin maanantaille. Tänään oli maanantai, joten suhailin mestoille ja luovutin auton operoitavaksi. N. 1h20min kesti irroitettavan koukun asennus. Koukun ollessa irti ulospäin ei näy mitään, eli just sellanen ku pitääkin olla. Tökkeliksi tottakai 13-napainen, se on sentään nykyaikaa.

Lisäksi sain eilen selviteltyä NFRM:n koodausongelmaa. Iso kiitos Phuksille, jonka avulla selvisi virheilmoituksen virhetulkinta. Kaivattu kooditaso olikin C33 eikä C08 ja sehän löytyikin helpommin, joten pääsin liksuttelemaan asetuksia sisään.

Nyt on (tai ainakin pitäisi olla, en vielä koeajanut, osan testasin):
-Kaukovalot sammuttaa etusumarit
-Sumarit toimii kulmaamisvaloina
-Follow-me-home -valojen aikaa voi pidentää
-Ikkunan avaus/sulku ei keskeydy oven avaamiseen
-Päiväajovaloilla palaa myös takavalot
-Morjestusvaloilla soft on:lle kulmaledit, etusumarit, parkit, kilpivalot ja takasumarit.

126002km Irroitettava vetokoukku asennettu, Koukkupaja Hämeenlinna
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1158
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011

Viesti Kirjoittaja Aero » 26 Touko 2020, 21:48

Aero kirjoitti:
14 Touko 2020, 20:22
Pioneeri ei vielä istu kunnolla paikoillaan, tarttee vaikka jostain purkuautosta hommata noita runko-osia mitä tästä on poistettu soitinta vaihtaessa.
Purkuauto löytyi Lappeenrannasta, toveri sovitusti nyppi viikonloppuna osat irti ja työnsi eilen Postin kyytiin. Hain tänään paketin postista ja ruuvailin palikat paikoilleen.

Luurin kamerankorvikkeella ei tee kyllä yhtään mitään, mutta yritin silti. Keskikonsolissa näytti siis tältä:
Kuva

Tuollainen muovirunko sinne tuli ruuvattua. Neljä ympyröityä ruuvia on Torx T-20, kaksi ympyröimätöntä on 8mm kuusiokannalla, oikeanpuoleinen näkyykin:
Kuva

Tämän jälkeen saikin naamataulut ja radion oikein paikoilleen. HF-mikin laitoin taustapeilin varteen. IHKAn repsikanpuoleisen kiinnike oli telottu paskaksi, tästä saa varmaan kiittää Eoninon asentanutta sankaria. No, katotaan pysyykö paikoillaan vai pitääkö siihen taikoo joku taika.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence