Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
99 GL 2D
Paikkakunta: Janakkala

Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011

Viesti Kirjoittaja Aero » 10 Touko 2020, 23:30

Uuden asumuksen luonnontieteellinen sijainti aiheuttaa heikommilla keleillä tiettyjä haasteita liikkumiselle, joten totesimme että vähintään toisen käyttöauton olisi hyvä vetää molemmista päistä. Molemmat harkittavat nelivetoavot (Alfa Romeo Spider 3.2JTS Q4 ja BMW F33 435i xDrive) ovat sopivina yksilöinä melko hintsussa ja kun lisäksi Alfa on pieni ja BMW:t vielä pimputin kalliita, päätin leikkiä vastuullista aikuista ja siirtää katseeni takasiin kiinteäkattoisiin käyttökulkineisiin.

E88:n korvaajavaihtoehdoiksi rajautui siis melko nopeasti Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 (yksi tälläinen mulla jo leluna tosin on...), E90 xDrive ja E60 xDrive. E91 ja E61 jäi pois kun farkkua ei vaan mieli siedä, hyi yök. E92 karsiutuu myös, kun siinä on kaikki E93:n huonot puolet (eli järkyttävän pitkät ovet) muttei etuja (aukeavaa kattoa), E90 on vaan rehellisesti kätevämpi.

Chattiauton haku pukkasi esiin hyvinkin asiallista tarjontaa akselilla 325i/330i/530i, mutta sitten silmä havaitsi, että budjetin vain hieman ylittämällä olisi tarjolla E90-korinen 335i, joka on tarpeeksi tuore kantaakseen keulallaan tuoreempaa N55-tekniikkaa. Vanha saabisti tunsi sielussa turbon kutsun ja naputteli viestin myyjälle tiistai-iltana.

Lauantaina oli sopivaa luppoaikaa, joten sovin koeajon tuolle päivälle. Aamulla aikaseen ylös, pikkuykkönen tulille ja n. 250km autokauppaan brömm. Sedanin pintapuolinen tarkistus, vähän höpöttelyä myyjän kanssa molemmista autoista ja ei kun koeajolle. Liikkeen pihasta ulos, suoralla suurin sallittu (40) mittariin ja.. BLINGBLINGBLING varoitusääni tauluun kera rengaspainevaroituksen. Stoppi, pintapuolinen tarkistus ettei auto makaa vanteella mistään kulmasta ja takaisin kaupalle. Olihan siellä vähän vajausta, joten ei muuta kuin paineet kuntoon ja baanalle. Ei nuo Continentalin runflatit muuten vajaana ole kaksiset ajaa, kyllähän se vähän muljuili tuo auto ennen täyttöä. Kunnollisilla rengaspaineilla varustettuna auto sitten paljastuikin ihan asialliseksi ajettavaksi, tosin ne renkaat on ihan kauheat.

Nimiä lappuihin, kamat autosta toiseen ja roadtrip jatkukoon. Jälleen n. 250km siirtymä, muttei suinkaan kotia kohti vaan Keski-Suomeen. Emäntä nimittäin oli aamulla bongannut illalla myyntiin tulleen Alfan - tuokin 159 ja Q4, mutta 2.4JTDm -tekniikalla. Vanhastaanhan hällä käyttiksenä oli vastaava etuveto. Alfan tarkistus ja jälleen nimiä papereihin ja kahdella autolla eteenpäin. Poikkesimma Jämsänkoskella syömässä ja saunassa ja suuntasimme vielä kotiin. Matkaa kertyi n. 800km, josta reilu 200 kahdella autolla. Hyvä reissu. Ei välttämättä halpa, mut hyvä.

124tkm ajettu turbokolmonen paljastui aidoksi Suomi-autoksi, mikä näkyy värissä ja varustelussa. Ulkoa tämä on harmaa, sisältä musta-harmaa. Varustuksella ei tosiaan ole liikaa mässäilty, mutta mukaan on saatu ne tärkeimmät eli sporttipenkit, etuvetarit, manuaaliaski, xenoit ja turbokuutonen. Erikoisina plussina himmennettävä taustapeili sekä yksialueiseksi taipuva kaksialueilmastointi. Ei iDriveä eikä sähköpenkkejä - enpä tätä telkkarin katseluun ostanutkaan vaan ajamiseen. Eikä käytettyä ostaessa voi ihan liikaa nirsoilla. Ihan täydellinen tämä ei toki muutenkaan ole, mutta ihan pätevä käyttöauto tästä tulee.

+Ryhdikkäässä ja asiallisessa kunnossa
+N55 :love:
+Sisusta on mukavan krumeluuriton
+Selkeesti paremmat valot kuin mitä odotin, vaikka onkin perusxenonit
+Manuaalivaihteisto

-Takalaseissa on tehdassävyä, vaikka sitä en varustelistassa nähnytkään - ruma, mutta koetan elää tämän kanssa
-Renkaat on kauheet, rengaskauppa kutsuu
-Vetokoukku puuttuu, Koukkupaja kutsuu
-Autoon on asennettu aivan hirveä Eononin android-mankka, tämän vaihto kunnolliseen edellyttää IHKAn alkuperäiskehyksen sekä alareunan nappularivin löytämistä. Onneksi tässä on persgrillit sentään suoraan IHKAssa napeilla eikä Eononin hallussa.

Eikä autotalliketju ole mitään ilman kuvia, joten kävin nappaamassa pari fotoakin tästä kulkineesta:
Kuva

Kuva

Kuva
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
99 GL 2D
Paikkakunta: Janakkala

Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011

Viesti Kirjoittaja Aero » 11 Touko 2020, 22:14

Heti pitää alkaa jotain tekemään kun kerran uusi kulkine on. Soittelin tänään paikkoja läpi, ylihuomenna tulee Bemmii uued gummid, kun paikallinen rengaspaja lupasi pyöräyttää Bridgestonet alle vajaan 550 euron hintalapulla. Ensi viikon perjantaille puolestaan löytyi aika lähimmälle Koukkupajalle, alle heilahtaa irroitettava koukku 13-napaisella tökkelillä.

Nyt kun oli hyvin illalla aikaa, nappasin läppärin autoon ja liksuttelin vähän asetuksia. Pistetääs tähän muistiin mitä ylipäätään tuli tehtyä:
-Diginopeus päälle ajotieturiin
-Vaihdevinkkari pois ajotieturista
-Hälyihin CC-ID näkyville hälyn mukana
-"Jatkuvan" sähkön nukutus 30->60min
-Tarjolle avainkohtaisesti automaattilukitus jos ei ovia avata, oletuksena päällä
-Tarjolle avainkohtaisesti automaattilukitus ajaessa, oletuksena pois
-Ikkunahallinta sammutuksen jälkeen ennen ovien avaamista 60->960s
-Sisävalojen sytytys lukitusnapista lukitussa autossa päälle
-Cruise toimimaan DTC päällä
-Turvavyömuistutin niin, että se on päällä mutta ilman vyötä voi ajaa postilaatikolta pihaan
-Lampunpesun minimiaikaväli 10min-<3min

Valoja en saanut vielä konffattua kun mun FRM2_E89.C08 on rikki, pitääpi taikoa ehjä.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
99 GL 2D
Paikkakunta: Janakkala

Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011

Viesti Kirjoittaja Aero » 13 Touko 2020, 09:11

Koska auton alla tuli ehkä vielä lailliset, mutta käytännössä sysipaskat, loppuunpoljetut Continentalin runfatit, kuului tosiaan keskiviikkoaamun agendaan pyörähtää morjestamassa paikallista rengaspajaa. Alle pyörähti Bridgestone Turanza T005 225/40R18 92W ja ainakin muutaman kilometrin ensituntumalla rengastus parantui odotettuun tapaan merkittävästi.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
99 GL 2D
Paikkakunta: Janakkala

Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011

Viesti Kirjoittaja Aero » 14 Touko 2020, 20:22

Näköjään melkein viikon pystyin sietämään tuota auton mukana tullutta radion irvikuvaa. Tänään lähti Eonon irti ja tilalle meni vanha kunnon Pioneer, jota tehdessä on jaksettu ajatella edes hetki (ja oikeasti vähän enemmän kuin hetki) autoympäristöä, käytettävyyttä, toimivuutta ja äänenlaatua.

Eononin käyttökokemukset:
-Kosketusnäyttö ajaessa on sieltä ja syvältä
-Tää reagoi siihen näytön hivelyyn ja nappuloihin hitaasti, viive UI:ssa on sieltä ja syvältä etenkin kun pitäis käyttää keskittymättä
-Radiovastaanotto on surkea
-Ääni on huono
-Puhelimen bluetooth-paritus ei onnistunut
-CD-koneisto ei ota levyä sisään (voi olla ihan rikkikin)
-Alareunan nappulapaneeli on jouduttu tuon takia poistamaan, mutta soittimen kautta EI saa päälle nappuloissa olleita featureita
-Soittimen runko ei sovi suoraan auton tarjolla oleviin kiinnityspaikkoihin vaan keskikonsolista on pitänyt irroittaa taustarunkoa
+Onhan se etupaneeli jaksettu vääntää edes jotenkin autoon sopivaksi, istuikin melkein paikoillaan

Pioneeri ei vielä istu kunnolla paikoillaan, tarttee vaikka jostain purkuautosta hommata noita runko-osia mitä tästä on poistettu soitinta vaihtaessa.

Haluaako joku ostaa upean multimeediohirviön? Ainakin sillä voinee surffata facebookia ajaessa jos sille tarjoilee intternetin. Voisi lähteä halvalla :)
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
99 GL 2D
Paikkakunta: Janakkala

Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011

Viesti Kirjoittaja Aero » 25 Touko 2020, 20:51

Dodiin. Perjantaina piti poiketa Koukkupajalla, mutta koska johtosarja ei tullu ajoissa niin en poikennut vaan siirrettiin maanantaille. Tänään oli maanantai, joten suhailin mestoille ja luovutin auton operoitavaksi. N. 1h20min kesti irroitettavan koukun asennus. Koukun ollessa irti ulospäin ei näy mitään, eli just sellanen ku pitääkin olla. Tökkeliksi tottakai 13-napainen, se on sentään nykyaikaa.

Lisäksi sain eilen selviteltyä NFRM:n koodausongelmaa. Iso kiitos Phuksille, jonka avulla selvisi virheilmoituksen virhetulkinta. Kaivattu kooditaso olikin C33 eikä C08 ja sehän löytyikin helpommin, joten pääsin liksuttelemaan asetuksia sisään.

Nyt on (tai ainakin pitäisi olla, en vielä koeajanut, osan testasin):
-Kaukovalot sammuttaa etusumarit
-Sumarit toimii kulmaamisvaloina
-Follow-me-home -valojen aikaa voi pidentää
-Ikkunan avaus/sulku ei keskeydy oven avaamiseen
-Päiväajovaloilla palaa myös takavalot
-Morjestusvaloilla soft on:lle kulmaledit, etusumarit, parkit, kilpivalot ja takasumarit.

126002km Irroitettava vetokoukku asennettu, Koukkupaja Hämeenlinna
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
99 GL 2D
Paikkakunta: Janakkala

Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011

Viesti Kirjoittaja Aero » 26 Touko 2020, 21:48

Aero kirjoitti:
14 Touko 2020, 20:22
Pioneeri ei vielä istu kunnolla paikoillaan, tarttee vaikka jostain purkuautosta hommata noita runko-osia mitä tästä on poistettu soitinta vaihtaessa.
Purkuauto löytyi Lappeenrannasta, toveri sovitusti nyppi viikonloppuna osat irti ja työnsi eilen Postin kyytiin. Hain tänään paketin postista ja ruuvailin palikat paikoilleen.

Luurin kamerankorvikkeella ei tee kyllä yhtään mitään, mutta yritin silti. Keskikonsolissa näytti siis tältä:
Kuva

Tuollainen muovirunko sinne tuli ruuvattua. Neljä ympyröityä ruuvia on Torx T-20, kaksi ympyröimätöntä on 8mm kuusiokannalla, oikeanpuoleinen näkyykin:
Kuva

Tämän jälkeen saikin naamataulut ja radion oikein paikoilleen. HF-mikin laitoin taustapeilin varteen. IHKAn repsikanpuoleisen kiinnike oli telottu paskaksi, tästä saa varmaan kiittää Eoninon asentanutta sankaria. No, katotaan pysyykö paikoillaan vai pitääkö siihen taikoo joku taika.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
99 GL 2D
Paikkakunta: Janakkala

Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011

Viesti Kirjoittaja Aero » 04 Kesä 2020, 01:35

13.5.2020:
Aero kirjoitti:
13 Touko 2020, 09:11
Alle pyörähti Bridgestone Turanza T005 225/40R18 92W
3.6.2020:
Kuva

Mitä ilmeisimmin Jokimaantieksi kutsuttu miinakenttä pääsi toteuttamaan itseään. Ehtihän nää tosiaan olla alla jo 3 viikkoa. :de:

Onneksi autoliitto auttaa, joten ei muuta kuin apua paikalle, kamelinpaskaa renkaankylkeen että ilma pysyy edes hetken ja auto kyytiin:
Kuva

Siirto tulevaan kotiin, jonne ajattelin voivani auton pukittaa siksi aikaa että saan renkaan uusittua, mutta juolahti myös mieleeni että siellähän on E93:een hankkimani kesäpyöräsarja, joten voisihan sitä kokeilla että meniskö 17" pyörä ison jarrun ympärille. Menihän se, joten ei muuta kuin tähänkin Beyernit alle ja takaisin baanalle:
Kuva

Reissulle tuli n. 5h viivästys, mutta lopulta tehtiin se mitä tänään aiottiinkin, eli roudattiin tavaraa Porvooseen ja toista sieltä kotiin. :thuup: Ei nyt ekana ruveta luovuttamaan, vaikka vähän yrittääkin vastustaa...

Huomenna voisi kiikuttaa pyörän rengasliikkeeseen että tilaavat ja vaihtavat uuden gummin. Noi siltakivet on kuitenkin ihan kivat ajaa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
99 GL 2D
Paikkakunta: Janakkala

Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011

Viesti Kirjoittaja Aero » 02 Heinä 2020, 23:12

Rengasepisodikin on päässyt eteenpäin. Roudasin pyörän Kanta-Renkaalle Turenkiin, otettiin kumi pois päältä ja katsottiin vanteen suoruus tasapainottimessa. Vanne oli kuin olikin ottanut osumaa ja kävi Sami's Garagella Nurmijärvellä oikaistavana ja oikeni 0,25mm toleranssiin. Tämän jälkeen vanne takaisin Kanta-Renkaalle ja toteamus, että ehdin ehkä seuraavalla viikolla hakemaan sen kotiin uuden kumin kera. En ehtinyt, mutta jo tämän viikon tiistaina onnistuin sen poimimaan matkaan.

Ei ole vielä alla asti, napattiin harrastetalolta kevyt tunkki ratapäiville neidon auton kyytiin. Tarttee tässä joku päivä ruuvailla alle.

Vaan alkoi myös vielä vaaraton, mutta alati paheneva ja tuttu hurina ottamaan kupoliin siinä määrin, että päätin aktivoitua oikean etupyöränlaakerin vaihdossa. Tähän vaihtuu pelkkä laakeri eikä koko napa ja laiskuus iski, joten soittelin eilen paikallisia korjaamoita läpi. Tervakosken autokorjaamossa oli vähän jonoa, 2vko päästä olisi onnistunut. Seuraavaksi soittelin Ramin Autokorjaamolle Turengissa ja pähkäiltyään kotvan että koska ehtisi operoimaan toveri kysyi, että saisinko jätettyä seuraavana aamuna auton heille päiväksi, jotta vaihtavat päivän mittaan. Sovin kuitenkin mieluummin, että heitän auton paikan päälle jo illalla, ettei tartte aamulla herättää neitoa kakkoskuskiksi.

Tänään käytiin hakemassa neidon ykkösauto hoidosta Tampereelta, minä poikkesin samalla R.M.Heinolla shoppailemassa uuden mopokypärän edellisen kolisteltua asfalttia ja katsomorakenteita vasten Alastarolla - mukaan tarttui Shoei GT-Air II. Minä en Tampereelta ehtinyt Ramille asti ennen sulkemisaikaa, mutta neito ehti. Maksupääteongelmien takia ei kuitenkaan voinut maksaa, joten sai laskun ja avaimet mukaan. Käytiin vielä illalla hakemassa bemari kotiin ja laakerihurina on kuin onkin tiessään, 177,90e hintaan.

En ole koskaan ennen Ramin kanssa asioinut enkä tunne pajan pitäjää, mutta nämä löysi aikaa ja laakerin seuraavaksi päiväksi, tarjosi maksuvaihtoehdoksi laskua ja veloitti laakerin sekä 1,5 työtuntia. Jäi aika vahvasti positiivinen fiilis tästä pajasta - saatan kantaa sinne jatkossakin hommia, mitä en jaksa itse tehdä.

127972km: Oikea etupyöränlaakeri, Ramin Autohuolto ky
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
99 GL 2D
Paikkakunta: Janakkala

Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011

Viesti Kirjoittaja Aero » 08 Heinä 2020, 21:25

Vaihtelin joutessani Vertinit ja Siltakivet takaisin auton alle, 128274km
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
99 GL 2D
Paikkakunta: Janakkala

Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011

Viesti Kirjoittaja Aero » 25 Heinä 2020, 01:22

Tässähän on tehtaalta yksi vakava puute, nimittäin siedettävä äänentoisto on unohtunut tyystin asentaa. Tai oikeastaan asiakkaalta se on unohtunut tilata ja maksaa. Jo aiemmin asensin aikoinaan 325:een ostamani Pioneerin DSP-soittimen paikoilleen, mutta kaiuttimet olivat vielä ankeaa alkuperäislaatua.

Päätin motivoittaa itseäni päättämällä, että asennan kaiuttimet uuden tönön tallissa, betonilattialla. Tässähän ei ollut muuta ongelmaa kuin se, ettei auto mahtunut ovesta sisään päästäkseen epätasaisen lattian päälle, joten piti harrastaa pientä tasoitusvalamista sekä isontaa seinässä olevaa, oveksikin kutsuttua reikää.

Sain jo kotva sitten nuo tehtyä, mutta vielä piti löytyä aikaa taikoa ämyrijumppaa. Eilen sitten pakittelin auton tuonne talliin ja nyppäsin kuskin ovesta ovipaffin irti. Kuten odotettua, sieltä löytyi BMW Originalteile -kaiutin. Ruuvasin sen irti ovipahvista ja tilalle meni Blam Relax BM 100C -koaksiaalit. Orggis vs. Blam:
Kuva

Koaksiaaleihin päädyin kahdesta syystä - vähäpätöisempänä siitä, että kun autossa ei ole S676 HiFi-pakettia, ei siinä ole valmiina diskanttien paikkoja. Tärkeämpi syy on kuitenkin se, että aiemmat E90, E93 ja E88 opettivat, että repsikan diskantti on näissä ärsyttävän paljon kauempana kuskin korvasta kuin keskiääni, eikä äänikenttää saa kohdistettua kunnolla oikein millään. Koaksiaaleilla aikaviiveet saa kohdalleen.

Koska on ankee idea hifistää autoa vaimentamatta hälyääniä, nyppäsin myös solumuovin irti ovesta ja liimasin ulkopellin sisäpintaan STP:n alumiinibutyyli-vaimennusmattoa:
Kuva

Tukin myös reiät sisemmästä pellistä, tähän malliin:
Kuva

Näissä kannattaa olla tarkkana! Bemarin(kin) perisynti on alareunasta vuotava solumuovi, jonka seurauksena vedet pääsee matolle ja maton alle. Tiivistyksen onnistumista kannattaa ehdottomasti seurata, eikä efektiä ole huono idea tarkkailla vaikkei tuolla olisi itse käynytkään.

Lopulta ovipahvi takaisin kiinni ja testi, toimii. Seuraavaksi kuskin penkki irti lattiasta, PH2 kiinni pikkuräikkään ja ruuvailemaan:
Kuva

Lattian altakin löytyi alkuperäisämyri. Tilalle päätyi AI-Sonicin BMW-SW8 -mallinen elementti. Tämä vaatikin pientä johdotusmuutosta autoon, joten piti hakea kotoa liittimiä. Nerokkaasti unohdin pihdit kotiin, joten lopetin homman siihen, kävin koiran kanssa lenkillä ja painuin nukkumaan.

No, tänään kävi äippä ja anoppi vähän pihatalkoilemassa, jonka jälkeen käytiin saunassa ja heidän lähdettyään kampesin itseni takaisin talliin - kävin hakemassa ne pihdit ja vähän muuta ennen saunaa. Johtomuutos meni helposti ja kasasin kuskinpuolen takaisin kuosiinsa.

Operoin oikean etuoven samaan tapaan kuin vasemman, jonka jälkeen nyppäsin irti repsikan penkin, ruuvasin kaiutinritilän irti ja.. yllätyin, siellä ei ollutkaan elementtiä, muttei myöskään sopivaa koteloa eikä johtoja. Totesin, että mettästän jostain purkuautosta sopivat kamat mutta tähän hätään niitä ei saa. Pulttasin palikat takas paikoilleen ja siirryin vaimentamaan takaovia.

Takaovien vaimennuksessa ei sinänsä ole mitään ihmellistä, mutta E90:ssä se on tärkeä tehdä. Ne nimittäin toimii kaikukoteloina takarenkaiden rengasmelulle ja autolle ominainen kumina vaimenee kummasti tämän operaation myötä.

Vaimenneltuani myös takaovet meinasin kääntää vasemman takaoven kunnolla sijoilleen (se on hitusen liian ulkona takayläreunasta), mutta eihän mulla ole täällä sopivaa 13mm avainta. Pitää semmonen muistaa poimia kotoa. Totesin siis jättäväni senkin homman myöhempään ja siirryin voitelemaan saranoita. Takaovet ovat olleet hieman nihkeät todennäköisesti käytön puutteen vuoksi, joten voitelin kaikkien ovien saranat ja rajoittimet AT:n teflonspraylla ja heiluttelin ovia edestakas. Kylläpä vaikutti sekin.

Varsin kelpo parannus taas - rämähtävästi sulkeutuvasta, hieman nihkeästä ovesta sulavasti liikkuvaan ja jämäkästi kiinni tömähtävään kulkuluukkuun. On taas premium-fiilis vähän parempi :)


128985km: Etukaiuttimet Blam Relax BM 100C sekä Ai-Sonic BMW-SW8, ovien saranoiden ja rajoittimien voitelu AT:n teflonaineella
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
99 GL 2D
Paikkakunta: Janakkala

Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011

Viesti Kirjoittaja Aero » 25 Heinä 2020, 22:41

Kävin kylillä, samalla tuli koeajettua muutokset.

Jösses.

Tiesinhän minä, että toveri Elorannalla on hyvinkin hajua autoäänentoistosta, mutta ei kyllä lainkaan ylikehunut noita Blameja. Kiesus mikä ääni, huikeet elementit varsin kohtuullisella hinnalla. Ja kunnossa olevat aikaviiveet mahdollistavat äänikentän, jollaista en ole Bemarissa koskaan aiemmin kokenut. Napsuttelin soittimesta pyörimään Tubular Bells:n enkä ole varmaan koskaan ajanut Mallinkaistentietä noin hitaasti, kun nautiskelin äänestä.

Sen toisen lattiabasson ja subbarin tuo vielä toki tarvii, mutta nyt on kyllä hyvä alku. Selkeesti parempi kuin aiemmissa autoissa olleella Focalin IFBMW-S -erillissarjalla. Tykkään :love:

Myös vaimennukset toimivat odotetusti, takaovien vaimennus poisti takarenkailta kaikuvan kuminan kivasti ja auto on paljon mukavampi ajaa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
99 GL 2D
Paikkakunta: Janakkala

Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011

Viesti Kirjoittaja Aero » 04 Elo 2020, 14:23

Muistelin, että tämä pitää leimata "joskus elokuussa" ja pikainen tarkastus kertoi deadlineksi 6.8., joten tänään suuntailin viettämään lomapäivää katsastuskonttorin hämärässä.

Ruuhkaa ei pahemmin ollut ja auto pääsi heti työn alle. Katselin hallin ikkunasta päästö-, iskari- ja jarrutestit. Ilmeisesti takajarrusta lähti aivan hirveä vikinä, jota en kuitenkaan ole ajossa huomannut. Toinen vaihtoehto on, että vikisijä oli lähellä liikkunut kuorma-auto, mutta pitänee tutkia. Näiden testien jälkeen kömmin sovitusti sisään ihmettelemään alustaa. Tässähän alkaa vähitellen tuntua pieni jarrutärrä kevyessä jarrutuksessa ja aiempi kokemus vastaavasta kertoo että syyllinen voi ainakin olla jarrulevy, sisempi raidepää, reaktiotanko tai pyöränlaakeri ja pihatunnustelu kertoi että katse kannattaa suunnata oikeanpuoleiseen sisempään raidepäähän.

Kummoisia välyksiä ei löytynyt, siellä raidepäässä tosiaan lie hyvin pieni väli ja vasemman reaktiotangon iso pusla vaikutti hieman muita pehmeämmältä, joten turkivarsikierteen alkupiste on jo tiedossa, kun se alkaa. Inssi totesi ettei käsijarru lukittunut eli se kaipaisi huoltoa, mutta voima kuitenkin riitti hyväksyttävään suoritukseen. Muutenhan autossa ei ole mitään virallista vikaa, joten ei muuta kuin uusi ote printteristä pihalle ja kovaa ajoa. Seuraavan leiman deadline onkin 21.10.2021, kun auto täyttää 10v.

129451km: Määräaikaiskatsastus, Kantolan Autokatsastus OY
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence