Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011

VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1334
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: F15 40e 2018
Nissan Juke Nismo RS 4wd 2015

Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011

Viesti Kirjoittaja VolvostaBemariin » 13 Elo 2020, 12:53

Mulla myös oma kokemus tuolta Hämeenlinnan Autokeskuksesta viime keväältä kun kysyin mitä makssa 2018 vm. X5:een mustat MPerformance munuaiset. Kaveri näppäili tovin ATK:ta ja sanoi. "Sullahan on tuo 40e. Siihen ei saa näitä munuaisia". Minä: "öööh.... ootko nyt ihan varma... haluatko kilauttaa kaverille?" :w00t: Vielä kiusasin ja kysyin jotta kuinkas se perässä oleva akku vaikuttaa syylärin edessä oleviin osiin...

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1248
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
99 GL 2D
Paikkakunta: Janakkala

Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011

Viesti Kirjoittaja Aero » 09 Syys 2020, 22:52

Oikea etujarru meinaa nukahtaa. Se nimittäin kuorsaa, kuuluu ihan selkeä krooooh sieltä kun jarruttaa. Ei kova, mutta selkeä. Tää on merkki siitä että jarru kuluu, ei nämä ole ikuisia.

Eipä siinä - onhan tuo ollut tiedossa, ettei nuo hidastimet uudet ole. Ajotieturi veikkaa etupäälle 24tkm ja takapäälle 9tkm, joten kai niille pitää kohta jotain jo oikeasti tehdäkin. Takapää ei vielä oireile (mitä nyt käsijarru on surkea, mutta niin se on ollut kolmessa edellisessäkin bemarissa), mutta sen verran kulunut että parempi se on samantien tehdä.

Kauhian vaikeeta vaan valintojen maailmassa. EBC:n Turbogroovet ja Ferodon FDS:t ympäriinsä toisi pirun kivan ja hyvän jarrutuntuman sekä taatusti kestävät ja pitävät jarrut, mutta kustantaisi muine hilppeineen n. 900-1000 euroa.

Jos taas ottaisi Zimmermannin uritetut levyt ja R90-leimatut palat, saisi koko satsin yhdestä paikasta ja pärjäisi kokonaisuutena n. 575 eurolla.

MTEC:n satsin puolestaan saisi alle 400 euron, mutta etenkin palat jotenkin arveluttaa kun ei niistä oikein edes mitään infoa irtoa. Nää myy myös EBC:n paloja ja jo vihreät nostaa hinnan taas sinne 500 euron nurkille ellei ylikin.

Valintoja, valintoja... Pitääpi vähän pohtia ja törkkiä sitten jotain tilaukseen. Tässä kohtaa saa toki vihjata, jos on hyviä tai huonoja kokemuksia Zimmermannista tai MTEC:stä.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 877
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011

Viesti Kirjoittaja phuksi » 29 Syys 2020, 08:00

Mikähän liike Saksassa mahtoi olla josta joskus levyjä kyselin mutta mieleen jäi, että Zimmermania myyvä liike ei suostunut niitä myymään kun reklamaatioprosentti oli ollut niin suuri. Tilasin justiinsa Autodocilta pikkukinneriin etupäähän Brembon osat. Molemmat levyt yhteensä 64 eur, palat 40 euroa ja anturi 7 euroa. Ei ole uria eikä reikiä mutta eiköhän ne lämpöä tuota :)

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1248
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
99 GL 2D
Paikkakunta: Janakkala

Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011

Viesti Kirjoittaja Aero » 29 Syys 2020, 21:19

Tuo itseasiassa ratkesi jo. Luotettavat tahot eli pari kaveria kertoi kokemuksia, että Zimmermannin peruslevyt ei toimi, sporttilevyt toimii. Samat kaverit heti perään tosin kehui Mtecin levyjä, jotka ovat hieman Zimmermannia edullisempiakin. Peruslevytkin ei ole yhtä päheet, niin en semmosia halua :D. Epäilemättä nekin toimis, etenkin kun tässä on nuo monsterijarrut (348mm edessä, 336mm takana) ja vähissä ne oikeet haasteet jarruilla on.

Ja sitte lämppärin pöhnötin alkoi vikisemään. 3/3 kolmossarjalaisista ovat vähintään ilmaisseet pöhnöttimen vaihtotarpeesta.

Joten naputtelin tilaukset Mtecille ja Aeromotorsille. Loppurivillä n. 490 euroa, mikä on mielestäni sporttimonsterijarruille ihan siedettävä hinta. Mteciltä ostoskoriin napsahti "dimpled & grooved" eli uritetut ja kuopitetut levyt, joihin turhamaisena otin vielä mustan antikoorroosiopinnoitteen. Aeromotorsilta pakettiin vilahti Zimmermannin R90-leimatut palat eteen ja taakse, Zimmermannin R90 -leimatut käsijarrukengät, ATEn seisontajarrun huoltosarja, perusedelliset kulumisanturit ja Nissensin pöhnötin.

Kuva

Seuraava haaste on kuvassa osien alla näkyvät kipsilevyt. Jostain syystä ne ovat (yhä) tallin lattialla, kun niiden pitäisi olla tallin katossa. Onpahan lisää motivaatiota saada katto levytettyä loppuun asti lähipäivinä, että pääsee tekemään bemariin jarrut.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1248
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
99 GL 2D
Paikkakunta: Janakkala

Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011

Viesti Kirjoittaja Aero » 08 Marras 2020, 00:19

Menihän siinä hetki. Enste piti saada noi kipsit sinne tallin kattoon, sen jälkeen piti tehdä jarrut Ysipariin, jonka leima oli niistä kiinni (ja ihan aiheesta) ja joka vähän halusi vastustaa.

Mutta tänään sitten lakaisin tallin lattian, pakittelin bemarin sisään, löysäsin pyöränpultit ja tunkkasin perän ilmaan. Perän tietty, koska tunnistetuin tarve oli edessä, joten jätetään se viimoseksi. Vasen takapyörä irti, satula irti ja jarrulevy irti, löytyy käsijarrun kengät:
Kuva.

Näillehän ei olisi tarvinnut sinällään tehdä mitään, koska käsijarru toimi tarpeeksi hyvin konttorilla ja jopa mäessä, kunhan suoritti kolmivaiheisen kiristysrituaalin (kahva ylös, odotus 2sek, uusi veto pari napsua ylöspäin, jalkajarru ylös, vielä yksi napsu käppäriä), jota on kaivannut jokainen bemarini tähän asti. Mutta kun kerran mestoilla ollaan, niin pistetään uutta, eipä ne kauheita maksakaan. Zimmermannin kengät ja Aten huoltosarja holjahti paikalleen:
Kuva

Viimeksi olen rumpujarruja käpistellyt 740 lolvoon joskus vuonna 2006, mutta hyvinhän noi selkis. Alareunan linkkuun tulee vaijeri, jolla linkku levitetään vetämällä kahvasta. Yläpuolella on säätöpalikka, josta voi suorittaa jarrun perussäädön. Molemmin puolin on jouset, jotka vetää jarrua aukipäin, ellei vaijeri sitä kiristä kiinnipäin.

Siihen päälle Mtecin tylikkään musta levy:
Kuva

Kaveriksi Zimmermannin palat. Ei nuo vanhatkaan vielä ihan finaalissa olleet, mutta nyt on uutta:
Kuva

Satula paikoilleen ja paketti kasaan. Kuvan jälkeen vielä jousirauta paikoilleen päällimmäiseksi:
Kuva

Saman toisto kolmeen muuhun kulmaan, mitä nyt edessä tietenkään ole niitä käsijarrukenkiä. Käytin synergiaedun hyödyksi ja tuuppasin talvirenkaat alle samalla irroita-kiinnitä -syklillä. Talvirenkaat on Bridgestone Noranza 2 Evot - hyvin pintaa ja nastoja, mutta ikävän hyvin myös ikää, paistoleimojen ollessa vuodelta 2011. Kumi sinällään tuntuu jäntevältä ja terveeltä, mutta saa silti nähdä, viekö tie kitkakauppaan heti ekojen liukkaiden tullen. Paineita oli pohjalla 2,4, 2,3, 2,3 ja 2,2bar, hyvin on pysynyt ilmakin sisällä. Aika paljon hiljeni ajaminen verrattuna kesäisempiin Turanzoihin. Talvipyöräsatsi on myös kevyempi, tuntuu heti ajossa.

Miinuksena taka-akselin uusi kulumisanturi murtui asentaessa, joten sitä ei saanut paikalleen ja nyt auto herjaa siitä. Pitääpi tilailla uusi anturi sinne vielä.

134381km: Jarrulevyt Mtec, palat ja kengät Zimmermann, talvirenkaat Bridgestone
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1248
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
99 GL 2D
Paikkakunta: Janakkala

Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011

Viesti Kirjoittaja Aero » 13 Marras 2020, 19:38

Ei oo koskaan käyny näin ja taas kävi - kun vaihtoi talvirenkaat alle, tuli bemarista kivempi ja parempi ajaa. Kyllä se vaan tekee ihmeitä että ne on inasen kevyemmät kuin kesäpyörät - E90 alkaa tanssimaan ihan eri tapaan, kun saa vähänkin massaa pois väärältä puolen jousitusta.

Nyt kun on sen verran kilsoja takana, että jarruista on kitka-alueelta kulunut korroosiosuojapinnoite pois ja vähän tuntumaakin haettu, kehtaa niistäkin jo mainita mielipidettä. Niistä tuli hyvät, jarrutuntuma on selkeä ja tuntuman gradientti on tarkka. Ei mitään äkkinäistä, ei viiveilyä, vaan puree helposti ja tasaisesti lisää, kun poljinta painaa syvemmälle. Ja pysähtyy, sen totesi tänäänkin keskellä latua möllötellyt valkohäntäpeura. Ei osumaa, ei venkoilua, ei arpomista, ei puoltamista, vaan tasaista, tehokasta ja helppoa hidastumista, just niinkuin pitääkin.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence