
Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1342
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: F15 40e 2018
Nissan Juke Nismo RS 4wd 2015
Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011
Viesti Kirjoittaja VolvostaBemariin » 13 Elo 2020, 12:53

- Aero
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1257
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
99 GL 2D
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011
Viesti Kirjoittaja Aero » 09 Syys 2020, 22:52
Eipä siinä - onhan tuo ollut tiedossa, ettei nuo hidastimet uudet ole. Ajotieturi veikkaa etupäälle 24tkm ja takapäälle 9tkm, joten kai niille pitää kohta jotain jo oikeasti tehdäkin. Takapää ei vielä oireile (mitä nyt käsijarru on surkea, mutta niin se on ollut kolmessa edellisessäkin bemarissa), mutta sen verran kulunut että parempi se on samantien tehdä.
Kauhian vaikeeta vaan valintojen maailmassa. EBC:n Turbogroovet ja Ferodon FDS:t ympäriinsä toisi pirun kivan ja hyvän jarrutuntuman sekä taatusti kestävät ja pitävät jarrut, mutta kustantaisi muine hilppeineen n. 900-1000 euroa.
Jos taas ottaisi Zimmermannin uritetut levyt ja R90-leimatut palat, saisi koko satsin yhdestä paikasta ja pärjäisi kokonaisuutena n. 575 eurolla.
MTEC:n satsin puolestaan saisi alle 400 euron, mutta etenkin palat jotenkin arveluttaa kun ei niistä oikein edes mitään infoa irtoa. Nää myy myös EBC:n paloja ja jo vihreät nostaa hinnan taas sinne 500 euron nurkille ellei ylikin.
Valintoja, valintoja... Pitääpi vähän pohtia ja törkkiä sitten jotain tilaukseen. Tässä kohtaa saa toki vihjata, jos on hyviä tai huonoja kokemuksia Zimmermannista tai MTEC:stä.
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 877
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011
Viesti Kirjoittaja phuksi » 29 Syys 2020, 08:00

-p
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
- Aero
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1257
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
99 GL 2D
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011
Viesti Kirjoittaja Aero » 29 Syys 2020, 21:19
Ja sitte lämppärin pöhnötin alkoi vikisemään. 3/3 kolmossarjalaisista ovat vähintään ilmaisseet pöhnöttimen vaihtotarpeesta.
Joten naputtelin tilaukset Mtecille ja Aeromotorsille. Loppurivillä n. 490 euroa, mikä on mielestäni sporttimonsterijarruille ihan siedettävä hinta. Mteciltä ostoskoriin napsahti "dimpled & grooved" eli uritetut ja kuopitetut levyt, joihin turhamaisena otin vielä mustan antikoorroosiopinnoitteen. Aeromotorsilta pakettiin vilahti Zimmermannin R90-leimatut palat eteen ja taakse, Zimmermannin R90 -leimatut käsijarrukengät, ATEn seisontajarrun huoltosarja, perusedelliset kulumisanturit ja Nissensin pöhnötin.
Seuraava haaste on kuvassa osien alla näkyvät kipsilevyt. Jostain syystä ne ovat (yhä) tallin lattialla, kun niiden pitäisi olla tallin katossa. Onpahan lisää motivaatiota saada katto levytettyä loppuun asti lähipäivinä, että pääsee tekemään bemariin jarrut.
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
- Aero
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1257
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
99 GL 2D
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011
Viesti Kirjoittaja Aero » 08 Marras 2020, 00:19
Mutta tänään sitten lakaisin tallin lattian, pakittelin bemarin sisään, löysäsin pyöränpultit ja tunkkasin perän ilmaan. Perän tietty, koska tunnistetuin tarve oli edessä, joten jätetään se viimoseksi. Vasen takapyörä irti, satula irti ja jarrulevy irti, löytyy käsijarrun kengät:
Näillehän ei olisi tarvinnut sinällään tehdä mitään, koska käsijarru toimi tarpeeksi hyvin konttorilla ja jopa mäessä, kunhan suoritti kolmivaiheisen kiristysrituaalin (kahva ylös, odotus 2sek, uusi veto pari napsua ylöspäin, jalkajarru ylös, vielä yksi napsu käppäriä), jota on kaivannut jokainen bemarini tähän asti. Mutta kun kerran mestoilla ollaan, niin pistetään uutta, eipä ne kauheita maksakaan. Zimmermannin kengät ja Aten huoltosarja holjahti paikalleen:
Viimeksi olen rumpujarruja käpistellyt 740 lolvoon joskus vuonna 2006, mutta hyvinhän noi selkis. Alareunan linkkuun tulee vaijeri, jolla linkku levitetään vetämällä kahvasta. Yläpuolella on säätöpalikka, josta voi suorittaa jarrun perussäädön. Molemmin puolin on jouset, jotka vetää jarrua aukipäin, ellei vaijeri sitä kiristä kiinnipäin.
Siihen päälle Mtecin tylikkään musta levy:
Kaveriksi Zimmermannin palat. Ei nuo vanhatkaan vielä ihan finaalissa olleet, mutta nyt on uutta:
Satula paikoilleen ja paketti kasaan. Kuvan jälkeen vielä jousirauta paikoilleen päällimmäiseksi:
Saman toisto kolmeen muuhun kulmaan, mitä nyt edessä tietenkään ole niitä käsijarrukenkiä. Käytin synergiaedun hyödyksi ja tuuppasin talvirenkaat alle samalla irroita-kiinnitä -syklillä. Talvirenkaat on Bridgestone Noranza 2 Evot - hyvin pintaa ja nastoja, mutta ikävän hyvin myös ikää, paistoleimojen ollessa vuodelta 2011. Kumi sinällään tuntuu jäntevältä ja terveeltä, mutta saa silti nähdä, viekö tie kitkakauppaan heti ekojen liukkaiden tullen. Paineita oli pohjalla 2,4, 2,3, 2,3 ja 2,2bar, hyvin on pysynyt ilmakin sisällä. Aika paljon hiljeni ajaminen verrattuna kesäisempiin Turanzoihin. Talvipyöräsatsi on myös kevyempi, tuntuu heti ajossa.
Miinuksena taka-akselin uusi kulumisanturi murtui asentaessa, joten sitä ei saanut paikalleen ja nyt auto herjaa siitä. Pitääpi tilailla uusi anturi sinne vielä.
134381km: Jarrulevyt Mtec, palat ja kengät Zimmermann, talvirenkaat Bridgestone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
- Aero
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1257
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
99 GL 2D
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011
Viesti Kirjoittaja Aero » 13 Marras 2020, 19:38
Nyt kun on sen verran kilsoja takana, että jarruista on kitka-alueelta kulunut korroosiosuojapinnoite pois ja vähän tuntumaakin haettu, kehtaa niistäkin jo mainita mielipidettä. Niistä tuli hyvät, jarrutuntuma on selkeä ja tuntuman gradientti on tarkka. Ei mitään äkkinäistä, ei viiveilyä, vaan puree helposti ja tasaisesti lisää, kun poljinta painaa syvemmälle. Ja pysähtyy, sen totesi tänäänkin keskellä latua möllötellyt valkohäntäpeura. Ei osumaa, ei venkoilua, ei arpomista, ei puoltamista, vaan tasaista, tehokasta ja helppoa hidastumista, just niinkuin pitääkin.
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
- Aero
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1257
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
99 GL 2D
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011
Viesti Kirjoittaja Aero » 14 Tammi 2021, 20:09
No nyt on Bemuexperttiä kokeiltu, kun CBS muistutteli että jarrunesteetkin voisi jaksaa vaihdella. Aikoja löytyi heti lähipäiville, heitin auton pihaan eilen illalla ja kävin tänään hakemassa. Hienosti onnistui järjestely, että auto hoidetaan aamulla ja on noudettavissa ennen puoltapäivää, mikä oli tarpeen jotta sain pummattua emännältä kyydin ennen työvuoronsa alkua. Loppuriville päätyi maltilliset 83,28€ ja yleisfiilis paikalla oli asiallinen. Kiitokset vain vinkistä VolvostaBemariin, ainakin mulle jäi hyvä fiilis.
Muuten tällä on saanut vaan ajaa sen vähän mitä on ajamista ollut. Puoli vuotta ja 11tkm kerääntynyt, kyllä on matkantaitto jäänyt vähiin viime aikoina.
135984km: Jarrunesteiden vaihto, Bemu Expert Oy
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
- Aero
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1257
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
99 GL 2D
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011
Viesti Kirjoittaja Aero » 20 Tammi 2021, 21:45
Tänään sitten suhasin Tampereelle satakunta kilsaa, poimin emännän kyytiin autoa sammuttamatta ja lähdettiin kotiinpäin. Tankkaus+kusibreikki Toijalan ABC:llä eli n. 150km ajamisen jälkeen. Enste tankille, siitä parkkiin ja sisällä käymään. Autolle palatessa ihmettelin, ettei auto sytytä ulkovaloja sillai niinkun pitäisi - ovenkahvat palaa, mutta keula ja perä pysyy pimeinä. No, auto käyntiin ihan pirteällä startilla ja radio on kanssa käynyt sähköttömänä. Mittaristossa nosturikuva ja koodi 415.
Nooo, suhattiin kuitenkin kotio kun ei mitään punaista sentään pala ja auto toimi kotimatkalla ihan normaalisti. Kotona ISTA kiinni ja ihastelemaan autoa, jossa ei ole yhtään vikakoodia tarjolla. CC-ID 415 tulkkaantuu liialliseksi virrankulutukseksi parkissa ollessa.
Konehuoneen apuvirtapisteeltä mitattuna latausjännite n. 14,9V ja sammutettuna (auto ei vielä välttämättä kokonaan nukkumassa, toisaalta voi ollakin tämän takia) 12,42V, kumpikaan ei minun silmään kuulosta kovin huolestuttavalta.
Pikaisesti haarukoiden potentiaalisia vaihtoehtoja:
-Auto on kotona yleensä auki, jos joku lukkomekanismi on päässyt jäätämään ja jankkaa vastaan, voisi moinen jäädä hörppimään virtaa. Pihassa testattuna lukitukset tuntuu nyt toimivan oikein, paitsi takaluukkua en edes yrittänyt avata - suksiluukusta tarkistin, ettei valo pala.
-Tankkasin tosiaan just ennen vian ilmenemistä, joten ylläoleva koskee myös tankinluukkua. Nyt pihassa tankinluukun lukitus toimii normaalisti.
-Radiohan ei ole orggis vaan Pinohiiri. Tää on kolmas Bemari ja neljäs auto jossa tuo mankka on kiinni ja ensimäinen potentiaalinen ongelma, mutta onhan se voinut jotenkin hajota. Voisin oikeastaan käydä vielä iltaulkoilulla nyppäämässä piuhan irti.
Jätän C-tekin yöksi kiinni, mutta luulen ettei nyt olekaan syy kuolevan akun syndroomassa kuten ensin arvelin. Siitä yleensä seuraa kummallista häröä ja reilusti vikakoodeja, tässä nyt ei ole vikakoodinippua ja efekti tuntuu olevan konsistentti, toki vasta pari kertaa kokeiltuna. Samaa luulisin sulaketaulun päävirtakaapelin löystymisestä, että näkyisi vähän laajempana ja/tai kummallisempana.
Edit: kävin nyppäämässä radion irti, niin selviää senkin mahdollinen osuus asiassa. Mainittakoon vielä, että OBD-tökkeli ja tupakansytkätökkelit on tyhjänä, eli niistä ei kukaan hörppää mitään.
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
- Auto: i3 94Ah 2016
- Paikkakunta: Nokia
Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011
Viesti Kirjoittaja Wonderi » 20 Tammi 2021, 23:28
- 315i
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 232
- Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
- Auto: BMW 330e iPerformance M-Sport
Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011
Viesti Kirjoittaja 315i » 21 Tammi 2021, 00:24


- Aero
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1257
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
99 GL 2D
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011
Viesti Kirjoittaja Aero » 21 Tammi 2021, 21:36
Joo, tää tosiaan oli itelläkin ensimmäinen ajatus sen jälkeen, kun tarkistin latauksen ja totesin ettei se akkukaan vielä täydellisen kuollut ole.
Törkkäsin tosiaan yöksi laturiin. Aamulla kävin keräämässä johdon pois pihalta, ettei naapuri poiketessaan linkoa sitä silpuksi, mikä oli ihan hyvä idea. Iltapäivällä tökkäsin vielä takaisin kiinni samalla kun pistin lämppärin pöhnöttämään.
2,5h lämmityksen ja latauksen jälkeen ei ainakaan enää valittanut, mutta ulkovalot eivät syttyneet konffin mukaisesti. Käytiin neidon kanssa kahvilla ja kaupassa, niin 1,5h hyvänmiehen parkkihallissa (vaikken saanut optimiruutua, jouduin tyytymään viereiseen) teki jo paljon ja lukot aukoessa jo morjestusvalotkin toimivat kuten pitää. Todennäköisesti siis tosiaan jäätä, taidan viikonloppuna ottaa vielä toisen sulatussession.
Siihen ei itteasiassa ihmeitä tarvita. Muuten järkevästä ja käytännöllisestä muotoilusta huolimatta E90:n perään on saatu mukaan ikävämmistä autoista tuttu perän likaantumisefekti - tosin vaan lasista alaspäin, mutta kuitenkin.
Goodmanin parkkiin ajaessa auton perä näytti meinaan tältä:
Harmillisesti valotkin muurautuneet umpeen, vielä sentään kajasti tuosta läpi, mutta paljoa ei olisi tarttenut ettei olisi mitään näkynyt. Tarttee selkeesti pöllykeleillä poltella entistä hanakammin takasumaria, kun LEDit ei sulata lunta pois. Edellisellä E90:llä en muista moista havainneeni, mutta se olikin pre-lci.
Mutta joo, helposti päätyy turhan paljon lunta konttiin, niin ei viitti ihan vaan lukitustestin takia aukoa, etenkään kun kontti ei ollut ollut auki sen jälkeen kun vikatilanne ilmeni. Kontin kuivuminen ottaa kuitenkin hetken aikaa eikä etenkään tapahdu auton seistessä, niin ei sitä lunta viitsi sinne ehdon tahdon tunkea.
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
- VIERAILLE
- ↳ Perustietoa foorumista
- YLEINEN
- ↳ Yleinen keskustelu
- ↳ Tekniikka ja varusteet
- ↳ DIY-ohjeet
- ↳ Renkaat ja vanteet
- ↳ Rengas- ja vannelaskuri
- ↳ Viat ja ongelmat
- ↳ Jälleenmyyjät
- ↳ Tapahtumat
- ↳ Off-topic
- MALLIKOHTAISET
- ↳ 1-sarja [ muut ]
- ↳ 1-sarja / 2-sarja [ F20 ]
- ↳ 1-sarja [ F40 ]
- ↳ 2-sarja Active / Gran Tourer [ F45 ]
- ↳ 3-sarja [ muut ]
- ↳ 3-sarja [ E90 ]
- ↳ 3-sarja / 4-sarja [ F30 ]
- ↳ 3-sarja [ G20 ]
- ↳ 5-sarja [ muut ]
- ↳ 5-sarja [ E60 ]
- ↳ 5-sarja [ F10 ]
- ↳ 5-sarja [ G30 ]
- ↳ 6-sarja / 8-sarja
- ↳ 7-sarja
- ↳ X-sarja
- ↳ X1 / X2 (F48, F39)
- ↳ X3 / X4 (F25, F26)
- ↳ X3 / X4 (G01, G02)
- ↳ X5 / X6 (F15, F16)
- ↳ X5 / X6 (G05, G06)
- ↳ X-sarja (muut)
- ↳ M-sarja
- ↳ Z-sarja
- ↳ BMWi
- ↳ Oldtimer
- ↳ Moottoripyörät
- ↳ Muut merkit
- AUTOTALLI
- ↳ Autotalli
- ↳ Projektit
- KAUPPAPAIKKA - MYYDÄÄN
- ↳ Myydään autot
- ↳ Myydään osat ja tarvikkeet
- ↳ Myydään renkaat ja vanteet
- ↳ Myydään muut
- KAUPPAPAIKKA - OSTETAAN
- ↳ Ostetaan autot
- ↳ Ostetaan osat ja tarvikkeet
- ↳ Ostetaan renkaat ja vanteet
- ↳ Ostetaan muut