F30 330e Business Sportline

Käyttäjät esittelevät autojaan
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

juntta kirjoitti:Oikeastaan ainut ei-positiivinen asia mikä nyt tämän vajaan viikon aikana on tuo epävakaa remote sovellus/palvelu. Usein auton tiedot ei vaan päivity vaikka lataustila pitäisi olla riittävä.

Vakiolaturi mikä auton mukana tulee on ehkä vähän kömpelö käyttää jos sitä useampia kertoja päivässä käyttää. Kotiin kannattaa hankkia kiinteä laturi niin jää johtojen rullailut pois.

M-sport ratti on ehkä paras varuste minkä otin. Sen paksuus on juuri sopiva omille kourilleni. Pitkä listahan noita varusteita olisi ollut mitkä olisin halunnut.

Tämän 330e:n osalta navi olisi ollut ehkä hyödyllisin tuon sähkönkäytön optimoinnin kannalta - nyt sen hoidan manuaalisesti. Ja taitaa se sujua ihan kivasti kun tänään pääsin 4.1 litraan ajotietokoneen mukaan![emoji106]
M-Sport ratti on omassa, ja navia ei ole minullekaan tulossa. En ole pystynyt perustelemaan sitä 1.5ke panostusta että saisi pienenkään navin... ehkä säplään noita ajotiloja manuaalisesti minäkin :).

Laturikuviotakin olen miettinyt, mutta pitää katsoa sitä tarkemmin sitten kun auto saapuu. Mulla on rivarikatos ja siinä oma 16A pistoke autolle, mietin että laittaisko vaan toisen samanlaisen peruslaturin ja pitäis sitä toista tuossa autopaikalla, toista autossa jos haluaa töissä tms. ladata. Mutta tän osalta varmaan tarkentuu kun selvittelen noiden latureiden hintoja ja koen käytännössä millainen tuo vakiolaturi on.

Oletko kokeillut vielä tuota auton lämmitystä valmiiksi ajokuntoiseksi tuon etähallinnan kautta? Tuo kiinnostaa kovasti, kun talvihan se tulee joskus, ja jotenkin autoa pitää lämmittää...
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
juntta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Elo 2010, 10:37
Auto: BMW 530e M-Sport -19,
BMW 330e M-Sport -19

El Pantero kirjoitti:
juntta kirjoitti:Oikeastaan ainut ei-positiivinen asia mikä nyt tämän vajaan viikon aikana on tuo epävakaa remote sovellus/palvelu. Usein auton tiedot ei vaan päivity vaikka lataustila pitäisi olla riittävä.
Miten tuo ilmenee - tuleeko ilmoituksia että autoon ei saa yhteyttä vai vain tuo että auton tiedot eivät ole päivittyneet? Mulla oli Laakkoselta 330e ajossa päivän verran ja se tuntui toimivan ihan ok. Sattuikohan mulle hyvä päivä.. ? Oletko tarkistanut, että sulla on kenttää paikassa jossa pidät autoa? Onko kenelläkään tietoa mitä verkkoa tuo auton oma sisäänrakennettu SIM käyttää?
Ohjelma ei vaan päivitä akun varaustilannetta. Auto samassa paikassa koko päivän ja näköyhteys useamman operaattorin tolppaan. Menee vartti tai kaksi tuntia ja tiedot päivittyy - tai sitten ei. Täytyy tuota seurailla ja laittaa palautetta jos tarpeen.
El Pantero kirjoitti:
Riippuu millainen paikka on; esim. Pitkiksellä on i8:lle oma autotalli, niin kaapelit voi jättää seinään. Kirjoitin foorumin väelle jokunen kuukausi sitten kuinka kiva latausasema on, mutta suurimman osan mielestä olin kajahtanut. :blink:

Ei se latausasema aivan ihmeitä maksa. Esim. Plugitilta (http://www.plugit.fi) saa asennettuna Enston latausaseman hintaan 1 569eur ja työstä saa kotitalousvähennyksen. Jos haluaa BMW i Wallboxin mitä mulla on, niin silloin show maksaa muutaman satasen enemmän. Nuo pojat asentaa asemia myös Lappeenrannan seudulla ;)
Kyllä se kiinteä laturi on mullekin tulossa. Mua ei vaan huvita rullailla tuota laturia jatkuvasti (=4-8 kertaa / pv) kasaan ja konttiin. [emoji28]

Tuosta reissulaturista muuten pohdin ennen auton tuloa että jossain parkkiksellahan tuo laturi lähtee varmasti jonkun mukaan pimeinä iltoina/öinä. No ei huolta, tuo lukittuu kiinni autoon kun ovet laittaa lukkoon. Ihan vaan jos tuota joku vaan miettii... [emoji5]
juntta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Elo 2010, 10:37
Auto: BMW 530e M-Sport -19,
BMW 330e M-Sport -19

On muuten ihan kivasti tullut toimintasäteeseen lisää kilsoja tässä vajaassa viikossa. Kelit on tietty lämmennyt, autoa on ajettu sisään n. 650km ja ilmeisesti nuo akutkin ottaa paremmin latausta tms:
Kuva

Eli vajaassa viikossa 29->36km.
Avatar
El Pantero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 430
Liittynyt: 30 Tammi 2016, 18:04
Auto: 2016 BMW F30 Sedan 330e iPerformance M Sport
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

juntta kirjoitti:On muuten ihan kivasti tullut toimintasäteeseen lisää kilsoja tässä vajaassa viikossa. Kelit on tietty lämmennyt, autoa on ajettu sisään n. 650km ja ilmeisesti nuo akutkin ottaa paremmin latausta tms:
Kuva

Eli vajaassa viikossa 29->36km.
Oho! Tuo on erittäin mukava uutinen! :drink:

Luulin että tuo 27km on se range jolla mennään kesällä ja talvella range olisi 15km luokkaa. Erittäin hienoa! :thuup:
'16 BMW F30 LCI 330e iPerformance M Sport /// Black Sapphire Metallic & Black Dakota /// Fully loaded
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Fyysinen toimintasäde ei ole kasvanut varmaankaan yhtään. Auto ja softa vain haistelevat, miten kuski kengittää biiliä ja sen perusteella arvioi, miten pitkään akulla voisi seuraavalla kerralla pärjätä. Eli jos kengität miten sattuu akun tyhjäksi, range on matalampi hieman jatkossa ja hissuttelet ihan varpaisillaan sen tyhjäksi, voi näyttää jopa yli 40 km tuossa autossa, ehkä. On näissä silti IMO jotain pientä vaihtelua mm. riippuen siitä, onko preconditioning tehty ja ilman lämpötila yms. vaikuttaa hieman. Suurin selitys on tuo ensin mainittu.
Avatar
El Pantero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 430
Liittynyt: 30 Tammi 2016, 18:04
Auto: 2016 BMW F30 Sedan 330e iPerformance M Sport
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Pitkis kirjoitti:Fyysinen toimintasäde ei ole kasvanut varmaankaan yhtään. Auto ja softa vain haistelevat, miten kuski kengittää biiliä ja sen perusteella arvioi, miten pitkään akulla voisi seuraavalla kerralla pärjätä. Eli jos kengität miten sattuu akun tyhjäksi, range on matalampi hieman jatkossa ja hissuttelet ihan varpaisillaan sen tyhjäksi, voi näyttää jopa yli 40 km tuossa autossa, ehkä. On näissä silti IMO jotain pientä vaihtelua mm. riippuen siitä, onko preconditioning tehty ja ilman lämpötila yms. vaikuttaa hieman. Suurin selitys on tuo ensin mainittu.
Omassa testissä rangeksi auto ilmoitti 27km ja tulos oli 27.4km joka oli pelottavan lähellä totuutta.

Juntta, oletko saanut autosta ulos tuon 36km?
'16 BMW F30 LCI 330e iPerformance M Sport /// Black Sapphire Metallic & Black Dakota /// Fully loaded
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Samaa mieltä Pitkiksen kanssa. Samalla tavalla toimii polttomoottorivehkeissä, eli jos hissuttelee hetken niin esittää auto parempaa.

OT: on tuo sähkön range jotenkin surkuhupaisa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

salmol kirjoitti: OT: on tuo sähkön range jotenkin surkuhupaisa.
Ei siinä ole mitään surkeaa. Sovittiin eilen töissä että asennamne parkkihalliin neljälle autolle latausasemat. Siten työntekijät ja vieraat saavat ladattua autonsa talomme katolta otetulla aurinkosähköllä.

Istun puoli tuntia suuntansa autossa, matkaa tulee reitistä riippuen 22-28 km joten pääsen sähköllä edestakaisin.

PHEV ei ole kaikille se paras ratkaisu, mutta lienee syytä ymmärtää että on sellaisia joille 30 km sähkötoimintasäde on 400 km / 184 hv:n varavoiman kanssa aika lailla täydellinen ratkaisu.

30 km olisi surkuhupaisa jos kyse olisi täyssähköautosta, mutta kun ei ole.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
juntta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Elo 2010, 10:37
Auto: BMW 530e M-Sport -19,
BMW 330e M-Sport -19

Pitkis kirjoitti:Fyysinen toimintasäde ei ole kasvanut varmaankaan yhtään. Auto ja softa vain haistelevat, miten kuski kengittää biiliä ja sen perusteella arvioi, miten pitkään akulla voisi seuraavalla kerralla pärjätä. Eli jos kengität miten sattuu akun tyhjäksi, range on matalampi hieman jatkossa ja hissuttelet ihan varpaisillaan sen tyhjäksi, voi näyttää jopa yli 40 km tuossa autossa, ehkä. On näissä silti IMO jotain pientä vaihtelua mm. riippuen siitä, onko preconditioning tehty ja ilman lämpötila yms. vaikuttaa hieman. Suurin selitys on tuo ensin mainittu.
Tuo voi tosiaan olla niin että haistelee edellisten ajojen ja tämän hetken ajotyylin ja ajotilojen mukaan tuota virran riittävyyttä.

Tuosta oli hauska saada jotain faktaa että esim kuinka pitkältä historiasta se tuota kaivelee. Jos viimeisin ajo merkitsee suhteessa enemmän niin eilinen liikenne oli kaikkea muuta kuin taloudellista ajoa: Taavetti-Hamina välillä, joka on tod mutkainen ja mäkinen (eli hauska muuten ajella [emoji39]) ja sillä liikkuu paljon rekkoja, juututtiin kahden rekan perään 6 muun auton kanssa. Rekat hyytyi jokaiseen mäkeen ja nopeudet heitteli 50 ja 90 välillä. Lisäksi tökkivä ajo ruuhkaisella motarilla niin bensakone teki kyllä paljon töitä.

Parhaimmillaan on 31km mennyt pelkällä sähköllä jolloin ennuste taisi olla 33. Joten ei se esitteessä luvattu 40km ehkä ihan mahdoton ole - myötätuulessa ja alamäessä! [emoji28]

Yksi asia millä olen huomannut olevan paljon merkitystä, mikä nyt on ihan päivänselvä asia tietenkin, ilmastointi tiputtaa rangea rajusti. Kun napsauttaa kompuran napista pois, tulee rangeen pari kilsaa heti lisää.
fuse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 26 Huhti 2016, 21:31
Auto: G01 -18

Tuosta reissulaturista muuten pohdin ennen auton tuloa että jossain parkkiksellahan tuo laturi lähtee varmasti jonkun mukaan pimeinä iltoina/öinä. No ei huolta, tuo lukittuu kiinni autoon kun ovet laittaa lukkoon. Ihan vaan jos tuota joku vaan miettii... [emoji5]
Onko autoon rakennettu esto sille että lähtisi liikkeelle latausjohto kiinni ?
Moottoripyörällä voi tehdä vain kolmea asiaa. Kiihdyttää, jarruttaa ja ohjata. Keskivertomotoristi osaa näistä vain ensimmäisen. Autokoulunopettaja Pohjalaisessa 25.6.2007
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

fuse kirjoitti: Onko autoon rakennettu esto sille että lähtisi liikkeelle latausjohto kiinni ?
On. Ei käynnisty latausjohdon ollessa kiinni.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

juntta kirjoitti:Tuo voi tosiaan olla niin että haistelee edellisten ajojen ja tämän hetken ajotyylin ja ajotilojen mukaan tuota virran riittävyyttä.
Mitään mistään tietämättä: aivan varmasti näin on. Onko joku syy miksi sähkön kanssa ajotietokone toimisi eri tavalla?
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
juntta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Elo 2010, 10:37
Auto: BMW 530e M-Sport -19,
BMW 330e M-Sport -19

toukopouko kirjoitti:
juntta kirjoitti:Tuo voi tosiaan olla niin että haistelee edellisten ajojen ja tämän hetken ajotyylin ja ajotilojen mukaan tuota virran riittävyyttä.
Mitään mistään tietämättä: aivan varmasti näin on. Onko joku syy miksi sähkön kanssa ajotietokone toimisi eri tavalla?
Ei varmaankaan ole mitään syytä. Lähinnä tuo oma ihmettely oli vaan sen takia että oma ajotyyli ei vaihtele niin paljoa että tuollainen n.30% parannus olisi odotettavissa päivien välillä. Kai nuo siirtoajot satamassa ja liikkeessä sitten vähän sekoitti tuota laskentaa.
GranC
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 94
Liittynyt: 22 Huhti 2014, 19:33
Auto: F11 520dA M-sport
Yamaha R1 ratalelu

Onko akusto normaalin 2-vuoden takuun piirissä? Onko tietoa mitä akuston uusiminen maksaa?
juntta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Elo 2010, 10:37
Auto: BMW 530e M-Sport -19,
BMW 330e M-Sport -19

GranC kirjoitti:Onko akusto normaalin 2-vuoden takuun piirissä? Onko tietoa mitä akuston uusiminen maksaa?
Akuilla on pitempi takuu, en nyt 100% varmasti muista mutta olikohan 6 vuotta.

Hinnoista ei käsitystä - uusimista ei ole vielä ollut tarvetta miettiä! [emoji1]
Avatar
El Pantero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 430
Liittynyt: 30 Tammi 2016, 18:04
Auto: 2016 BMW F30 Sedan 330e iPerformance M Sport
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

GranC kirjoitti:Onko akusto normaalin 2-vuoden takuun piirissä? Onko tietoa mitä akuston uusiminen maksaa?
En muista, mutta oli se pidempi kuin 2 vuotta.

BMW i3:n 2.75kWh akustomodulit maksaa $1715.60USD per kappale (http://insideevs.com/bmw-i3-battery-mod ... ost-13725/) ja i3:een niitä menee 8kpl. Jos tuosta tekee nopean laskelman, että 3 modulia maksaa $5146.80usd ja kotelo $1000usd päälle, niin hinta olisi siinä €5400 tuntumassa + työt päälle. Akusto on erittäin helppo vaihtaa 330e:stä kuten myös muista BMW PHEV:istä, niin varmaan kaikenkaikkiaan akuston uusimisesta tulisi €6000 lasku.

Täytyy muistaa että akustojen kWh -valmistuskustannukset laskevat todella kovaa vauhtia, joten jokusen vuoden kuluttua uskoisin akustojen vaihdon olevan n. €5000 keikka. Halvimmat tuotantokustannukset on tällä hetkellä LG Chemillä ja muut seuraavat perässä (BMW käyttää Samsungin akkuja).

Paras mittatikku akuston kestolle on Toyota Prius, sillä se on ollut myynnissä pitkään. Toyota antaa autolle 12 vuoden / 150 000tkm takuun. Jos akusto lakkaa toimimasta sitä ennen, vaihtaa Toyota akuston ilmaiseksi. Suurin osa akustoista vanhemmissa autoissa on kestänyt jopa 450tkm. Kaverilla on hieman vanhempi Prius jolla on ajettu 240tkm ja siinä akku on vielä erittäin hyvässä kunnossa. Toisella puolitutulla on Prius jolla on työnnetty jo 670tkm ja siihen on vaihdettu akut kerran 450tkm kohdalla.

Eli kyllä nuo akut ihan hyvin kestää :mus:
'16 BMW F30 LCI 330e iPerformance M Sport /// Black Sapphire Metallic & Black Dakota /// Fully loaded
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

X5 40e:ssä akkutakuu on 6v ja 100tkm, 330e:ssä varmaankin se sama.
Toisaalta, kuten tuossa jo olikin esillä, esim Priuksen akuista on niiden keston osalta aika hyviä kokemuksia.
Akkujen valmistuskustannukset laskevat kovaa vauhtia ja ainakin Saksassa kehitellään myös jatkokäyttöä sähköautojen ja hybridien akuille. Saksassa tuo jatkokäyttösuunnittelu on keskittynyt mm. kiinteistöjen aurinkopaneelien tuottaman sähkön varastointiin, josta saksalaisilla on hyvät kokemukset. Autokäytöstä poistettu akku toimii heidän mukaansa erinomaisesti vielä pitkään siinä käytössä.
Eli tänään akkujen uusiminen maksaa jotakin, 5-6 vuoden kuluttua jotakin muuta..enkä usko hintojen olevan menossa muuhun suuntaan kuin alaspäin monestakin syystä.
GranC
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 94
Liittynyt: 22 Huhti 2014, 19:33
Auto: F11 520dA M-sport
Yamaha R1 ratalelu

Vuonna 2007 väännettiin kauppaa Lexus LS600h:sta. Kauppoja ei syntynyt, mutta muistiin jäi akuston sen hetkinen vaihtohinta 15.000€. Akkutehosta ei mitään muistikuvaa, mutta eihän pelkällä sähköllä pitkälle pötkitty. Jos nykyisellä 330e pääsee noin 30km, voi varmaan sanoa että range sähköllä on tuplaantunut. Ja mikäli akkuja voi vähänkään verrata niin hinta on puolittunut.
Merciful
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 79
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 18:39
Auto: G20 330e xDrive M-Sport 2023
Paikkakunta: Helsinki

juntta kirjoitti:Tässä muutamat kuvat. Jännä tuo väri miten se vaihtuu valaistuksesta riippuen vihertävän harmaasta hiekan sävyiseksi
Onnittelut uudesta autosta ja hieno on kyllä väri myös! Mielestäni platina tuo tiettyä hillittyä arvokkuutta autoon ja ei varmaan tule sekään kovin usein vastaan, tai ainakaan täällä suunnalla ei niitä juuri ole näkynyt.

Huomasin kuvista, että sinulla ei näyttäisi olevan niitä e-drive merkkejä palkeissa, saitko luovutuksessa liikkeen poistamaan ne, vai jouduitko itse poistamaan ne?
juntta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Elo 2010, 10:37
Auto: BMW 530e M-Sport -19,
BMW 330e M-Sport -19

Merciful kirjoitti:
juntta kirjoitti:Tässä muutamat kuvat. Jännä tuo väri miten se vaihtuu valaistuksesta riippuen vihertävän harmaasta hiekan sävyiseksi
Onnittelut uudesta autosta ja hieno on kyllä väri myös! Mielestäni platina tuo tiettyä hillittyä arvokkuutta autoon ja ei varmaan tule sekään kovin usein vastaan, tai ainakaan täällä suunnalla ei niitä juuri ole näkynyt.

Huomasin kuvista, että sinulla ei näyttäisi olevan niitä e-drive merkkejä palkeissa, saitko luovutuksessa liikkeen poistamaan ne, vai jouduitko itse poistamaan ne?
Thanks, väri on kyllä kiva ja tosiaan en ole itsekään nähnyt kuin yhden samanvärisen 3-sarjalaisen - tosin siitäkään en ole ihan 100% varma kun joka kerta tuo väri näyttää vähän erilaiselta valaistusolosuhteista riippuen.

E-drive merkit otti liike pois ja ei se ollut mikään ongelma heille niin kuin jollain liikkeellä tuntui olevan.
Vastaa Viestiin