Kaluston päivitystä.
F31 Touringissa ei ollut mitään vikaa, mutta jokasyksyinen autokuume yllätti todella pahana harrasteauton myynnin johdosta.
Kävin kyselemässä erinäisiä vaihtoehtoja f3x-sarjan msport-kampanjaan liittyen, mutta samanlaiseen vaihtaminen ei oikein napannut.
Tällainen sattui olemaan tarjolla ja koeajon jälkeen kiinnostus heräsi. Ennen kaikkea siksi, että perheen ajomatkat on pääasiassa todella lyhyitä kaupungin sisällä. Tarjous tästä ja ennen kaikkea hyvitys vanhasta oli niin kohdallaan, että päätin sitten tehdä ajattelematta sen enempää kaupat.
Kyseessä siis muutaman tonnin ajettu auto. Värinä Alpinweiss 3.sisusta vakioMsport.Varusteita ei kauheasti ole, mutta ne tärkeimmät itselle löytyvät. Eli Msport- paketti, hifit sekä navi. Lisäksi on tehdastummennettua takaikkunaa jne.Himmentyvän peilin ja etututkan puuttuminen vähän harmittaa. Onneksi peili on helppo asentaa jälkeenpäin. Tutka on sitten eri asia. Ajoavustimia ei ole koskaan ollut joten niitä en osaa kaivatakaan. En kuitenkaan jaksanut alkaa odottelemaan hamaan tulevaisuuteen asti, joten näillä mennään.
18-tuumaiset vnteet saivat mennä ja tilalle tuli style 399 19" koossa. Talveksi on 18" style 397.
Performance-osia asennellaan sitten jossain vaiheessa. Eteen tarkoitus laittaa lippa, munuaiset ja taakse spoileri.
Pakko sanoa, että on tämä aavemainen auto, kun mitään ei kuulu. Kehitys 13-mallisesta vastaavasta on perstuntumalla iso. Ohjauksesss on selviä eroja vanhaan. Se epämääräisyys puuttuu.
Teknologia tuntuu myös toimivan loistavasti ja tarvittaessa mennään yllättävän reippaasti. Niin reippaasti, että vanha auto tuntui todella laiskalta! Painoeroa en kyllä myöskään ole onnistunut huomaamaan.
Paljon ei ole vielö kilometrejä ehtinyt tulemaan, mutta alkumatka on vaikuttanut mukavalta. Tavalliseen bensa-autoon tuskin on paluuta.
Varustelista:
Type 330E IPERFORMANC330E IPEE (EUR)
Dev. series F30 (MUE)
Line 3
Body type LIM
Steering LL
Door count 4
Engine XB1H
Cubical capacity 0.00
Power 185
Transmision HECK
Gearbox AUT
Colour ALPINWEISS 3 (300)
Upholstery STOFF HEXAGON ALCANTARA/ANTHRAZIT (HAAT
Order options
No. Description
2PE 18"M LT/ALY WHEELS STAR SP. 400M/MT
2VB TYRE PRESSURE INDICATOR
258 RUNFLAT TYRES
320 MODEL DESIGNATION, DELETION
337 M SPORT PACKAGE
4AE ARMREST FRONT RETRACTABLE
4NE BLOW-BY-HEATER
4WF INT. T. FIN. ALUMINIUM HEXAGON W. H
420 SUN PROTECTION GLAZING
423 FLOOR MATS, VELOUR
428 WARNING TRIANGLE
465 THROUGH-LOAD SYSTEM
481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER
493 STORAGE COMPARTMENT PACKAGE
494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER
5A1 LED-FOG LIGHTS
5A2 LED HEADLIGHTS
5DA PASSENGER AIRBAG DEACTIVATE
502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM
507 PARK DISTANCE CONTROL (PDC), REAR
521 RAIN SENSOR
544 CRUISE CONTROL WITH BRAKING FUNCTION
563 LIGHTS PACKAGE
575 ADDITIONAL 12V POWER SOCKET
6AC INTELLIGENT EMERGENCY CALL
6AE TELESERVICES
6AG E DRIVE SERVICES
6AK CONNECTEDDRIVE SERVICES
6NH HANDS-FREE FACILITY W. USB INTERFAC
6UH TRAFFIC INFORMATION
609 NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL
676 HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM
698 AREA-CODE 2
7LF MODEL M SPORT
704 M SPORT SUSPENSION
710 M LEATHER STEERING WHEEL
715 M AERODYNAMICS PACKAGE
760 INDIVIDUAL HIGH-GLOSS SATIN CHROME
775 INDIVIDUAL ROOF-LINING ANTHRACITE
8AX FINNISH / ON-BOARD DOCUMENTATION
8A9 LANGUAGE VERSION FINNISCH
8KA OELSERVICE INT. 30.000 KM/24 MONTHS
8SM VIN, VISIBLE FROM OUTSIDE
8TG ANTI-THEFT SYSTEM
842 COLD CLIMATE VERSION
850 ADD FUEL TANK FILLING FOR EXPORT
9AA EXTERNAL SKIN PROTECTION
993 MODEL YEAR CODE
Series options
No. Description
205 AUTOMATIC TRANSMISSION
216 SERVOTRONIC
534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING
548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING
6WA INSTRUMENT CLUSTER W. EXTENDED CONT
Pahoittelut huonoista kuvista. Otan parempia kuvia myöhemmin.
2016 330e iperformance "stripper"
Jatketaanpa yksinpuhelua. Autolla tullut ajeltua nyt noin parisataa kilsaa ja kyllähän se hyvältä tuntuu. Selkeää parannusta on tullut ohjattavuuden ja myös hiljaisuuden osalta. Jotenkin myös tuntuu hiljaisemmalta. Hifitkin soi paremmin.
Koitan vaan päästä tuohon hybridin toimintalogiikkaan kiinni.
Akkujen range elelee hieman omaa elämäänsä. Noudettaessa maksimirange näytti akuille 27km ja eilisen latauksen jälkeen se onkin enää 25km. Kovin nätisti on pelkkää lyhyttä ajoa ajettu, joten hieman ihmetyttää. Polttomoottori ei ole kovin montaa kertaa käynnistynyt ajon luonteesta johtuen.
Minkälaisia lukemia muilla näyttää?
Kokonaista akun toimintasädettä tosimaailmassa en ole vielä päässyt kokeilemaan, mutta taidan tehdä sen tänään.
Ensi viikolla olisi moottorinlämmittimen asennus ja Performance-munuaiset. Onko tällaisessa loppupeleissä edes tarvetta moottorinlämmittimelle?
Koitan vaan päästä tuohon hybridin toimintalogiikkaan kiinni.
Akkujen range elelee hieman omaa elämäänsä. Noudettaessa maksimirange näytti akuille 27km ja eilisen latauksen jälkeen se onkin enää 25km. Kovin nätisti on pelkkää lyhyttä ajoa ajettu, joten hieman ihmetyttää. Polttomoottori ei ole kovin montaa kertaa käynnistynyt ajon luonteesta johtuen.
Minkälaisia lukemia muilla näyttää?
Kokonaista akun toimintasädettä tosimaailmassa en ole vielä päässyt kokeilemaan, mutta taidan tehdä sen tänään.
Ensi viikolla olisi moottorinlämmittimen asennus ja Performance-munuaiset. Onko tällaisessa loppupeleissä edes tarvetta moottorinlämmittimelle?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 316
- Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
- Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e
Mulla on 40e:ssä sähkörange olllut 28-33km ja toteutuneet kilsat myös aika lähellä noita. Pisimmät ranget sekä toteutuneita että arvioina tulevat ajossa jossa ajetaan maantietyyppistä pätkää 60-65km/h nopeudella = lienee pienin sähkönkulutus kun vauhti on tasainen ja sähkölle sopiva. Kaupungissa ajaen 40e on jäänyt muutaman kilsan noista maantietyyppisistä rangeista. Ajatukseni mukaan johtunee siitä, että kaupungissa tulee kiihdytyksiä jne, jotka syövät sähköä tasaista ajoa enemmän.
Eco-pro asetus vaikuttaa selvästi sekä totetuneeseen rangeen että arvioon - muttei normaalikäytössä tule juurikaan ratin taakse mitenkään esiin.
Siinä lyhyet ajatukset sähkörangeen 40e:n kokemuksilla.
Eco-pro asetus vaikuttaa selvästi sekä totetuneeseen rangeen että arvioon - muttei normaalikäytössä tule juurikaan ratin taakse mitenkään esiin.
Siinä lyhyet ajatukset sähkörangeen 40e:n kokemuksilla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Ei se nyt oikein ole homma eikä mikään tuon etututkan asennuskaan jälkikäteen. Kokemusta onSod-3 kirjoitti:etututkan puuttuminen vähän harmittaa. Onneksi peili on helppo asentaa jälkeenpäin. Tutka on sitten eri asia.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 94
- Liittynyt: 22 Huhti 2014, 19:33
- Auto: F11 520dA M-sport
Yamaha R1 ratalelu
VolvostaBemariin kirjoitti:Ei se nyt oikein ole homma eikä mikään tuon etututkan asennuskaan jälkikäteen. Kokemusta onSod-3 kirjoitti:etututkan puuttuminen vähän harmittaa. Onneksi peili on helppo asentaa jälkeenpäin. Tutka on sitten eri asia.
Jälkiasenteisen tutkan asennus ei ole mikään ihmeellinen homma, mutta miten "alkuperäisen" bmw-sarjan asennus onnistuu?
Meneekö plug and play vai pitääkö vaihtaa keskusyksikköä?
- penttim
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 189
- Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
- Auto: F32 420dA M Sport
- Paikkakunta: Ilmajoki
Pääpiirteissään näin: etupuskuriin porataan reiät tutkille, johtosarja tutkilta vedetään takakonttiin PDC-boxille, keskikonsolin ajotilakytkimet sisältävä paneeli vaihdetaan PDC-malliin, paneelin ja ICM-moduulin väliin kytketään kaapelisarja. Lopuksi etututkien koodaus auton järjestelmään.GranC kirjoitti:Jälkiasenteisen tutkan asennus ei ole mikään ihmeellinen homma, mutta miten "alkuperäisen" bmw-sarjan asennus onnistuu?
Meneekö plug and play vai pitääkö vaihtaa keskusyksikköä?
Voi olla, että en noin suuresti kaipaa tuota etututkaa, että alkaisin tuohon projektiin. Se tarkoittaa kuitenkin aika paljon purkamista, jotta johdot saa vedettyä takaluukulle sisäkautta.
Eilen tuli käytyä ajelemassa 80km lenkki vähän mutkaisempaa pätkää. Erittäin hyvin käyttäytyy nopeammassakin ajossa kyllä. Runshit-renkaat on käytännössä ainoa meteli, mikä kuuluu. Vaihdan ensi kesäksi oikeaa rengasta alle.
Eilen tuli käytyä ajelemassa 80km lenkki vähän mutkaisempaa pätkää. Erittäin hyvin käyttäytyy nopeammassakin ajossa kyllä. Runshit-renkaat on käytännössä ainoa meteli, mikä kuuluu. Vaihdan ensi kesäksi oikeaa rengasta alle.
Pieni päivitys.
Olen erittäin tyytyväinen autoon. Bensamoottori ei ole ainakaan viikkoon käynnistynyt, eli periaatteessa meidän perheyksikkö pärjäisi myös täyssähköautolla. Ajot ovat niin lyhyitä, että akun range riittää enemmän, kuin hyvin. Ensi viikonloppuna on tiedossa ruskaretki Rukalle, joten saan vähän kokemuksia ominaisuuksista pidemmältä reissulta.
Toisaalta, sähkörange on tippumaan päin ja tullut alas n. 3 kilometriä ollen tällä hetkellä 24. Liekö lyhyt ajo sitten vaikuttaa tähän.
Täytyy kokeilla, miten preconditioning vaikuttaa asiaan, vai tekeekö mitään.
Olen erittäin tyytyväinen autoon. Bensamoottori ei ole ainakaan viikkoon käynnistynyt, eli periaatteessa meidän perheyksikkö pärjäisi myös täyssähköautolla. Ajot ovat niin lyhyitä, että akun range riittää enemmän, kuin hyvin. Ensi viikonloppuna on tiedossa ruskaretki Rukalle, joten saan vähän kokemuksia ominaisuuksista pidemmältä reissulta.
Toisaalta, sähkörange on tippumaan päin ja tullut alas n. 3 kilometriä ollen tällä hetkellä 24. Liekö lyhyt ajo sitten vaikuttaa tähän.
Täytyy kokeilla, miten preconditioning vaikuttaa asiaan, vai tekeekö mitään.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Mullakin range humppaa ylös-alas. Alimmillaan näyttänyt 26km ja pisimmillään 34km. Tällä hetkellä näyttää täydellä akulla 32km.Sod-3 kirjoitti:Pieni päivitys.
Toisaalta, sähkörange on tippumaan päin ja tullut alas n. 3 kilometriä ollen tällä hetkellä 24. Liekö lyhyt ajo sitten vaikuttaa tähän.
Täytyy kokeilla, miten preconditioning vaikuttaa asiaan, vai tekeekö mitään.
Precondition vaikuttaa rangeen, sähkönkulutus ei liikkeellelähdettäessä ole yhtä suuri kun kabiini on jo valmiiksi lämmitetty. En tiedä kuinka iso vaikutus tuolla on, mutta tässähän sen ilmojen kylmetessä näkee.
Range putosi mielestäni aika yllättävänkin jyrkästi kun lähestyttiin nollan asteen rajapyykkiä. Hieman jännittää riittääkö kovemmilla pakkasilla täysi akku ajamaan tuon 20km työmatkan, josta n.80% on moottoritietä/moottoriliikennetietä.
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 316
- Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
- Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e
X5 40e:n kokemusten mukaan arvioituun sähkörangeen vaikuttavat lähinnä seuraavat asiat:Sod-3 kirjoitti:Pieni päivitys.
Olen erittäin tyytyväinen autoon. Bensamoottori ei ole ainakaan viikkoon käynnistynyt, eli periaatteessa meidän perheyksikkö pärjäisi myös täyssähköautolla. Ajot ovat niin lyhyitä, että akun range riittää enemmän, kuin hyvin. Ensi viikonloppuna on tiedossa ruskaretki Rukalle, joten saan vähän kokemuksia ominaisuuksista pidemmältä reissulta.
Toisaalta, sähkörange on tippumaan päin ja tullut alas n. 3 kilometriä ollen tällä hetkellä 24. Liekö lyhyt ajo sitten vaikuttaa tähän.
Täytyy kokeilla, miten preconditioning vaikuttaa asiaan, vai tekeekö mitään.
Ajoon lähtiessä oleva lämmityksen tarve ja ajotyyli sähköllä ajettaessa. Kun asettaa autolle lähtöajan, jolloin se on (latausjohto kiinni) lämmitetty valmiiksi liikkeelle lähtiessä, vähenee sähkönkulutus ajossa ja arvioitu range kasvaa. Ajotavalla on myös vaikutusta. Eco-pro asetus ja maltilliset kiihdytykset ja muutenkin varovainen "kaasujalka" vähentävät sähkönkulutusta = arvioitu range kasvaa.
Suurimmat arvioidut ja myös toteutuneet sähköranget olen saavuttanut 60km/h rajoituksella olevalla maantiellä - sekä toteutunut että arvioitu range on tuolloin useaan kertaan ylittänyt valmistajan ilmoittaman maksimin (40e:ssä 30km). Eli kaupunkiajo pysähdyksineen ja liikkeellelähtöineen kuluttaa myös sähköllä ajaessa enemmän kuin rauhallinen ja tasainen maantieajo.
Ekat tuhat kilometriä alkaa olla takana. Auto kyllä miellyttää koko ajan enemmän. Tuli käytyä myös ensimmäinen pidempi pätkä ruskareissulla Rukalla perheen kanssa. Löylyä laitteessa on kyllä enemmän, kun riittävästi. Verrattuna vanhaan 320i:hin tämä kulkee kuin raketti ja kokemukset 328:sta on kulkupuolelta aika suoraan verrannolliset. Ei tällä tässä maassa jalkoihin jää. M-alusta on paljon kovempi, kuin vakio. Ehkä vähän pomputtaa, pitänee tarkistaa, ettei ole kuljetustuet paikallaan . Myös ohjaustuntuma on hyvä.
Valot on myös yllättävän hyvät, vaikkakaan ei ole adaptiiviset. Myös moottorin hiljaisuus jaksaa yllättää, sitä ei kuule käytännössä ollenkaan. Tietenkin se kulutus. Ainoa kerta, kun on tankilla kuukauden aikana käydä oli tossa reissulla. Keskikulutus oli n. 4.9 litraa osamatkakoneella mitattuna. Nyt on tipahtanut takaisin n. 3,5 l, kun en nollannut laitetta.
Näillä ajoilla pärjäisi käytännössä täyssähköllä. Myös tuo hybridin toiminta jaksoi reissulla yllättää. Sähköä riitti käytännössä koko matkalla tarvittaviin sähköajoihin, vaikkei välillä päässyt latailemaan.
Lämmitinarvonta on yhä käynnissä. Tällä hetkellä tuntuu, etten laita. Talvirenkaita yhä odotellaan. Piti tulla jo pari vk sitten, muttei ole mitään kuulunut. Sain väännettyä nonrft- Nokialaiset rft:n sijaan.
Tuningit (m-performance etulippa, munuaiset ja takalippa) taitaa jäädä ensi kesään.
Pari syksyistä kuvaa ja sisustakuva lisänä.
Valot on myös yllättävän hyvät, vaikkakaan ei ole adaptiiviset. Myös moottorin hiljaisuus jaksaa yllättää, sitä ei kuule käytännössä ollenkaan. Tietenkin se kulutus. Ainoa kerta, kun on tankilla kuukauden aikana käydä oli tossa reissulla. Keskikulutus oli n. 4.9 litraa osamatkakoneella mitattuna. Nyt on tipahtanut takaisin n. 3,5 l, kun en nollannut laitetta.
Näillä ajoilla pärjäisi käytännössä täyssähköllä. Myös tuo hybridin toiminta jaksoi reissulla yllättää. Sähköä riitti käytännössä koko matkalla tarvittaviin sähköajoihin, vaikkei välillä päässyt latailemaan.
Lämmitinarvonta on yhä käynnissä. Tällä hetkellä tuntuu, etten laita. Talvirenkaita yhä odotellaan. Piti tulla jo pari vk sitten, muttei ole mitään kuulunut. Sain väännettyä nonrft- Nokialaiset rft:n sijaan.
Tuningit (m-performance etulippa, munuaiset ja takalippa) taitaa jäädä ensi kesään.
Pari syksyistä kuvaa ja sisustakuva lisänä.
Viimeksi muokannut Sod-3, 10 Loka 2016, 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hyvältä näyttää, vaikka syksyisin tuo pesu tarvitaan kohtuu usein, sen verran arka väri. Nyt tosin ollut aika kuivaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- El Pantero
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 430
- Liittynyt: 30 Tammi 2016, 18:04
- Auto: 2016 BMW F30 Sedan 330e iPerformance M Sport
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Mielettömän kaunis auto; eteenkin tuo valkoinen väri sopii niiiiiiin hyvin noiden vanteiden kanssa. Onneksi olkoon!
'16 BMW F30 LCI 330e iPerformance M Sport /// Black Sapphire Metallic & Black Dakota /// Fully loaded
Kiitos vain. olen tyytyväinen tohon vanne/väriyhdistelmään, eikä todellakaan tule joka kulmalla tota styleä vastaan. on siis alunperin 4- sarjan GC-vanne.El Pantero kirjoitti:Mielettömän kaunis auto; eteenkin tuo valkoinen väri sopii niiiiiiin hyvin noiden vanteiden kanssa. Onneksi olkoon!
Kiitos vain tästäkin. Viimeisestä neljästä autosta 2 valkoista, 1 tummansininen ja 1 musta. kaksi jälkimmäistä on oman mutun mielestä olleet vaikeimpia. Valkoisen kanssa on helppo elää. Mun mielestä lika ei näy pahasti. Eikä muuten näy naarmut eikä muukaan kuluma. Pesuhan on helppoa nykyään. Ei muuta kun Foamit päälle vaahdottimella ja painepesu. Ehkä kerran pari vuodessa kinnastelu. Harmaa harrasteauto oli ylivoimaisesti helpoin :Dsalmol kirjoitti:Hyvältä näyttää, vaikka syksyisin tuo pesu tarvitaan kohtuu usein, sen verran arka väri. Nyt tosin ollut aika kuivaa.
Viime aikoina on kyllä pesujen suhteen ollut helppoa kelienkin puolesta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1119
- Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
- Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
- Paikkakunta: Tuusula
Valkoinen ei ole arka vaan kaikki tummat ovat. Valkoisessa ei näy naarmut eikä pienet painaumat mutta tummissa ne paistaa kuin naantalin aurinko. Valkoisessa näkyy lika jos se on kuraa/paskaa mutta normaali sade jne ei sotke väriä samalla lailla kuin tummissa.
Auto on pari kertaa nyt sekoillut sähkön kanssa latauksen jälkeen kylmemmässä kelissä. akku on täynnä mutta rangea ei näy. Järjestelmävaatimuksia ilmoittelee. polttomoottorikaan ei käynnistynyt heti vaan parin kilsan jälkeen. Ongelmat katosivat auton "nukkumaanlaiton" jälkeen. eli softaasoftaa.
10 pv vien tutkimuksiin. Kuulemma on tullut päivityksiä juuri edellä mainittuun ongelmaan.
Muuten on ollut kyllä nautinnollista elämää auton kanssa.
Talvurenkaatkin on nyt alla. Hkpl8 ei runflattia. Nämä ovat siis style 397, 225/45/18. ainakin toistaiseksi melu on kovempi kuin 19"rftkesärenkailla. katsotaan tuleeko tähän muutosta kun kelit kylmenee ja tiet jäätyy. Ulkonäöllisesti toimivat kyllä.
Lisäksi asennettiin mustat perfformanssimunuaiset.I like.
Ohessa pari kuvaa
10 pv vien tutkimuksiin. Kuulemma on tullut päivityksiä juuri edellä mainittuun ongelmaan.
Muuten on ollut kyllä nautinnollista elämää auton kanssa.
Talvurenkaatkin on nyt alla. Hkpl8 ei runflattia. Nämä ovat siis style 397, 225/45/18. ainakin toistaiseksi melu on kovempi kuin 19"rftkesärenkailla. katsotaan tuleeko tähän muutosta kun kelit kylmenee ja tiet jäätyy. Ulkonäöllisesti toimivat kyllä.
Lisäksi asennettiin mustat perfformanssimunuaiset.I like.
Ohessa pari kuvaa