Käytin autoa Vianorilla tänään ja pientä säätöä tehtiin molemmille puolille. Ei silti vaikutusta ajo-ominaisuuksiin. Ohessa raportti:Bemmisti kirjoitti:Marko: Entäs jos käyttäsit paikallisessa rengasliikkeessä tai vastaavassa joka tekee noita suuntauksia uusilla laitteilla. Monesti esim. Vianor osaa hommat paremmin kuin merkkikorjaamo. Eli suosittelisin pajan vaihtoa. Eihän toi Tour kiertueen M140 puoltanut minnekään. Olen melko varma, että kulmat ei nyt vaan ole kohdillaan. Mikkelin BMW huollossa on ainakin kaveri joka saa kulmat kohdilleen.
M140i xDrive F20 2017
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
- penttim
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 189
- Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
- Auto: F32 420dA M Sport
- Paikkakunta: Ilmajoki
Minä vaatisin pienentämään etenkin taka-akselin aurauksia lähemmäs ohjearvon alapäätä. Vaikka taka-akselin arvot onkin ohjearvojen sisällä, niin 5,2mm yhteisauraus on 19" renkaalla ihan valtavasti.
Eli edestä ja takaa auraukset mahdollisimman lähelle alarajaa ja päälle hienosäätö koeajo(jen) perusteella. Tuo hienosäätö on asentajalle aikaa vievää puuhaa, kun säätölaitteet pitää asentaa autoon aina uudelleen, mutta mielestäni merkkiliikkeen ammattiylpeys pitäisi olla niin korkealla, että koeajo+mahdollinen hienosäätö tapahtuisi pyytämättäkin.
Yleensähän bemareissa rengaskoon kasvaessa pyöränkulmia pyritään suoristamaan, että auto pysyy vakaana.
Eli edestä ja takaa auraukset mahdollisimman lähelle alarajaa ja päälle hienosäätö koeajo(jen) perusteella. Tuo hienosäätö on asentajalle aikaa vievää puuhaa, kun säätölaitteet pitää asentaa autoon aina uudelleen, mutta mielestäni merkkiliikkeen ammattiylpeys pitäisi olla niin korkealla, että koeajo+mahdollinen hienosäätö tapahtuisi pyytämättäkin.
Yleensähän bemareissa rengaskoon kasvaessa pyöränkulmia pyritään suoristamaan, että auto pysyy vakaana.
Marko: minkä ikäset noi Oulun vianorin laitteet oli? Raportti näyttää ikään kuin ois jollain vanhanaikaisella koneella tehty. Ainakin Mikkeli BMW huollon kone on uusinta uutta. Se kone laskee yksilölliset arvot. Eli vasemmalle ja oikealle puolelle voi tulla hiukan erilaiset arvot. Kokeilkaa vaihtaa vaikka renkaiden paikkaa. En itse tulis hyväksymään puoltamista. Kyllä nyky bemmit menee suoraan jos vain kaikki on kunnossa.
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
Autossa on 18" renkaat ei 19". En usko että suuntauslaitteet olisi kovin vanhat koska tämä Vianorin liikekin on melko uusi missä käytin. Luultavasti vika on jossain muualla kuin ohjauskulmissa ja voi olla että käytän autoa vielä jossain toisessa BMW-korjaamossa.
Uusi 5-sarjalainen voisi tulla myös kysymykseen jos vain saan hyvityksen nykyisestä kohdalleen.
Uusi 5-sarjalainen voisi tulla myös kysymykseen jos vain saan hyvityksen nykyisestä kohdalleen.
Tuo Vianorin lappu näyttää hyvältä, eli ei ole vika siellä. Lähtötilanne on kyllä juuri niin hutiloiden tehty kuin voi merkkarilta odottaakkin.
Onko renkaita vaihdettu puolelta toiselle?
Ensin vaikka etuakseli, koeajo, jos ei muutosta niin sitten taka-akseli.
Onko renkaita vaihdettu puolelta toiselle?
Ensin vaikka etuakseli, koeajo, jos ei muutosta niin sitten taka-akseli.
Kaikkee sitä kuuleekin. Itellä ainakin menee pelottavan hyvin suoraan sigun 1-sarjalainen, eikä puolla mihinkään pitkälläkään matkalla (paitsi jos on hirmu kalteva tie) ja ratti oli ihan suorassa uudesta asti
Tulee kallis vika ///Marko jos oot jo pistämässä autoa tuosta syystä kiertoon.
Tulee kallis vika ///Marko jos oot jo pistämässä autoa tuosta syystä kiertoon.
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
Huoltoneuvoja ei ole ainakaan maininnut että renkaiden paikkoja olisi kertaakaan vaihdettu. Pitää kokeilla tuota kun ehtii.Messier kirjoitti:Tuo Vianorin lappu näyttää hyvältä, eli ei ole vika siellä. Lähtötilanne on kyllä juuri niin hutiloiden tehty kuin voi merkkarilta odottaakkin.
Onko renkaita vaihdettu puolelta toiselle?
Ensin vaikka etuakseli, koeajo, jos ei muutosta niin sitten taka-akseli.
Näinhän se on. Hyvityshintaa säädetään vielä kohdalleen.masaf1 kirjoitti:Kaikkee sitä kuuleekin. Itellä ainakin menee pelottavan hyvin suoraan sigun 1-sarjalainen, eikä puolla mihinkään pitkälläkään matkalla (paitsi jos on hirmu kalteva tie) ja ratti oli ihan suorassa uudesta asti
Tulee kallis vika ///Marko jos oot jo pistämässä autoa tuosta syystä kiertoon.
Ei ehkä mahdollista, talvirenkaissa on usein pyörimissuunta eli voit vaihtaa etu- ja takarenkaan keskenään, mutta et puolelta toiselle. Ja tietysti jos talvirenkaat on sekarengastuksena, niin sitten sekään ei ole mahdollista.Messier kirjoitti:Tuo Vianorin lappu näyttää hyvältä, eli ei ole vika siellä. Lähtötilanne on kyllä juuri niin hutiloiden tehty kuin voi merkkarilta odottaakkin.
Onko renkaita vaihdettu puolelta toiselle?
Ensin vaikka etuakseli, koeajo, jos ei muutosta niin sitten taka-akseli.
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
Pyörimissuunta on renkaissa määritetty, mutta ovat samaa kokoa edessä takana. Pitää vaihtaa etu- ja takarenkaat keskenään kun ehtii.Merikotka kirjoitti: Ei ehkä mahdollista, talvirenkaissa on usein pyörimissuunta eli voit vaihtaa etu- ja takarenkaan keskenään, mutta et puolelta toiselle. Ja tietysti jos talvirenkaat on sekarengastuksena, niin sitten sekään ei ole mahdollista.
Ei ole tässä kokeilussa pyörimissuunnalla mitään väliä, eihän niillä ajeta kuin lyhyt testilenkki. Joutuu vaan vaihtamaan takaisin jos vika ei löydy renkaasta.
Jos vaihtaa edestä taakse, samalla puolella autoa, niin kampeamisen suunta ei välttämättä muutu.
Eli puolelta toiselle, vain yksi akseli kerrallaan.
Veikkaan vahvasti että yhden renkaan runko on viallinen.
Ei olisi ensimmäinen kerta eikä varmasti viimeinenkään.
Ihmetyttää vaan miksi ei ole kokeiltu jo tämän keissin alkuvaiheessa.
Jos vaihtaa edestä taakse, samalla puolella autoa, niin kampeamisen suunta ei välttämättä muutu.
Eli puolelta toiselle, vain yksi akseli kerrallaan.
Veikkaan vahvasti että yhden renkaan runko on viallinen.
Ei olisi ensimmäinen kerta eikä varmasti viimeinenkään.
Ihmetyttää vaan miksi ei ole kokeiltu jo tämän keissin alkuvaiheessa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 199
- Liittynyt: 24 Maalis 2011, 21:38
- Auto: M3 F80,i4 M50 G26,320d xdrive G20,320d xdrive G20
- Paikkakunta: Vantaa
Itse vielä varmistaisin että ei ole renkaissa vika, kysyppä jälleenmyyjältä onko heillä esim vaihtoautossa tai jossain toista sarjaa talvirenkaita millä voisit testata.
560hv/780nm & 544hv/795nm & 239hv/504nm & 239hv/504nm
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 140
- Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
- Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04
Moi,
onhan Wetteri ja Vianor mitanneet kulmat painojen kanssa? Eli hiekkasäkit autossa simuloimassa kuormaa. Omassa ex. 335:ssa tällä oli vaikutusta ja Wetterillä säädättäessä pyysin tätä. BMW huoltopäällikkö sanoi että ilman muuta koska noudattavat BMW:n ohjetta.
Ehdottomasti kannattaa koittaa toisella rengassetillä!
onhan Wetteri ja Vianor mitanneet kulmat painojen kanssa? Eli hiekkasäkit autossa simuloimassa kuormaa. Omassa ex. 335:ssa tällä oli vaikutusta ja Wetterillä säädättäessä pyysin tätä. BMW huoltopäällikkö sanoi että ilman muuta koska noudattavat BMW:n ohjetta.
Ehdottomasti kannattaa koittaa toisella rengassetillä!
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
- pokkus
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 190
- Liittynyt: 13 Kesä 2014, 05:29
- Auto: 2011 Ford Mustang GT & 2013 BMW X3 35i xDrive
- Paikkakunta: Suomi
- Viesti:
Vaatisin, että tsekkaavat hammastangon kunnon. Nuo kuulemma voivat porsia uutenakin. En tiedä onko ykkösen ongelma, mutta omassani meni rikki ja käyttäytyi juuri noin. Liikkeen mukaan renkaita ei voi edes suunnata, jos hammastanko rikki. Tuolla toisella foorumilla enempi tietoa.
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
Joo voihan tuota kokeilla vaikka kesärenkailla lyhyen koeajon.Messier kirjoitti:Ei ole tässä kokeilussa pyörimissuunnalla mitään väliä, eihän niillä ajeta kuin lyhyt testilenkki. Joutuu vaan vaihtamaan takaisin jos vika ei löydy renkaasta.
Jos vaihtaa edestä taakse, samalla puolella autoa, niin kampeamisen suunta ei välttämättä muutu.
Eli puolelta toiselle, vain yksi akseli kerrallaan.
Veikkaan vahvasti että yhden renkaan runko on viallinen.
Ei olisi ensimmäinen kerta eikä varmasti viimeinenkään.
Ihmetyttää vaan miksi ei ole kokeiltu jo tämän keissin alkuvaiheessa.
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
2500km. Kokeilin kesärenkaita eteen ja ajoin lyhyen lenkin sulalla asfaltilla. Uutena piirteenä huomasin että auto puolsi myös pari kertaa vasemmalle mutta enimmäkseen jatkuvasti oikealle. Tämä johtui varmaan tien urista ja kaltevuudesta.
Laitoin talvirenkaat etuakselille lopulta toisinpäin mitä alunperin, koska Continental nastoissa ei ollutkaan pyörimissuuntaa merkitty. Tällä ei ollut kuitenkaan suurempaa vaikutusta ajo-ominaisuuksiin.
Harkinnassa vaihtaa auto 530e -malliin. Hyvityksestä neuvotellaan.
Laitoin talvirenkaat etuakselille lopulta toisinpäin mitä alunperin, koska Continental nastoissa ei ollutkaan pyörimissuuntaa merkitty. Tällä ei ollut kuitenkaan suurempaa vaikutusta ajo-ominaisuuksiin.
Harkinnassa vaihtaa auto 530e -malliin. Hyvityksestä neuvotellaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 318
- Liittynyt: 07 Syys 2011, 07:12
- Auto: F87 M2 LCI
- Paikkakunta: Turku
En luovuttaisi peliä.
Vaihtokaupassa kuitenkin tulee taas takkiin tonneja.
Auton tilalle sijaisauto ja vaatisin auton saattamista kuntoon - mitä se sitten ikinä vaatiikin: renkaat, alustan osia, iskareita mitä tahansa, mutta suoraan se täytyy saada kulkemaan uusi auto.
Vaihtokaupassa kuitenkin tulee taas takkiin tonneja.
Auton tilalle sijaisauto ja vaatisin auton saattamista kuntoon - mitä se sitten ikinä vaatiikin: renkaat, alustan osia, iskareita mitä tahansa, mutta suoraan se täytyy saada kulkemaan uusi auto.