M140i xDrive F20 2017

Käyttäjät esittelevät autojaan
Avatar
SpeedyG
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 51
Liittynyt: 01 Huhti 2017, 11:30

Lisään oman kommenttini soppaan. Ajamani M235, M2 ja nykyinen M4 vetelevät kaikki Suomen kaltevilla ja uraisilla teillä. M4 on talvirenkailla suuntavakaa mutta kesäpyörinä on Misukan PSS ja vetelee oikealle ojaan kuten tässäkin casessa on kyse. Kulmat säädetty oston yhteydessä ja tilanne ei juurikaan parantunut. Onko ominaisuus ?? ehkä, ehkä ei. Mulla menee kesän mittaan renkaat vaihtoon katsotaan sitten tätä "ominaisuutta" uudemman kerran, tällä hetkellä asia ei haittaa.
Ex: E60, F10, F22, M4, F22
M240, F31, 330e, i4 M50
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

SpeedyG kirjoitti:Lisään oman kommenttini soppaan. Ajamani M235, M2 ja nykyinen M4 vetelevät kaikki Suomen kaltevilla ja uraisilla teillä. M4 on talvirenkailla suuntavakaa mutta kesäpyörinä on Misukan PSS ja vetelee oikealle ojaan kuten tässäkin casessa on kyse. Kulmat säädetty oston yhteydessä ja tilanne ei juurikaan parantunut. Onko ominaisuus ?? ehkä, ehkä ei. Mulla menee kesän mittaan renkaat vaihtoon katsotaan sitten tätä "ominaisuutta" uudemman kerran, tällä hetkellä asia ei haittaa.
Arvostan mielipidettäsi varsinkin jos sinulla on M-malleista enemmän kokemusta. Omat renkaani on molemmat luonnollisesti uudet sekä non-runflatit. Kesällä Michelin Pilot Super Sportit ja talvella Continental nastat. Kummatkaan renkaat eivät ole erityisen uraherkät. Mielenkiintoinen nähdä vaikuttaako uudet renkaat sinun autossa asiaan.

"Ominaisuudesta" on puhuttu aiemminkin ja jos tämä pitää paikkaansa, auto mukaanlukien BMW:n M-mallit eivät siinä tapauksessa ole minua varten.

Ohjaukseen tuli parannusta hammastangon vaihtamisella se, ettei se ole keskialueella enää raskas kääntää vasemmalle.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Minulla ei ole M-malleista kokemuksia kuin satunnaisten koeajojen muodossa, joten en niistä osaa sinänsä sen enempää kokemuksella sanoa. Porschet ovat tutumpia pitkähköltä ajalta ja useamman mallin kokemuksella. Niistä kehtaan kyllä sanoa ettei tämän casen kaltainen puoltaminen millään rengastuksella ja millään tienpinnalla ole normaalia tai "autoon kuuluva ominaisuus".
En usko että M:t tässä(kään) suhteessa jäävät Porsche-malleja huonommiksi = minusta tuo kuulostaa vialta, jota ei voi ominaisuutena kuitata. JOS kyseessä olisi joku tehtaan säädöistä poikkeavalla, radalle tehdyllä setup:lla oleva auto, niin ehkä sitten maantiellä poikkeavaa käytöstä voisi ollakin, mutta M140i tehdassäädöillä - kyllä sen pitää suoraan kulkea! Yksi 911 oli joskus minulle tullessaan edellisen omistajan jäljiltä rataa varten viritetty. Se oli maantiellä aavistuksen rauhaton, mutta korjaantui hyvin rauhalliseksi kun alusta säädettiin suunnilleen vakioasetuksiinsa.
En siis oikein voi uskoa että M140i tai M-mallistossa muutenkaan olisi häiritsevää puoltamista ominaisuutena.
ardilla
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 26 Kesä 2013, 14:53

Mitä mulla on bemareita ja jokunen muu merkki ollut, niin bemari on aina ollut huonoin kulkemaan suoraan ihan samoilla teillä. Neliveto, suurempi malli ja ei-runflatit parantavat tilannetta jonkin verran.

Melkein kannattaisi ajaa jokin vastaava auto toiselta merkiltä. Vaikka Audi S3 tms. Mulla isot Audit (esim. S8) ovat kulkeneet junamaisemmin kuin 5- ja 7-sarjan bemarit koskaan.

Joskus oli myös ykkönen jonkin aikaa ja sitä sai kyllä ohjata koko ajan uraisilla teillä. Nykyinen 5-sarjalainen kulkee kohtuullisella ohjaamisella suoraan mutta seuraavaa hankittaessa kokeilen kyllä myös muita (esim. Audi, Tesla).
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Sen allekirjoitan BMW-kokemuksillani että moni BMW on herkkä suuntavakauden suhteen. Oikeastaan kaikki sekarengastuksella olleet BMW:ni ovat olleet muihin verrattuna hyvin herkkiä ns. vetelylle. Aikoinaan E92 oli rf-sekarengastuksella jopa niin raju uriin vetelelijä että se lähenteli ainakin teoriassa hiukan vaarallista.
Puoltaminen ja vetely on kuitenkin kaksi eri asiaa. Nyt tässä M140i:n tapauksessa kyse on kai nimenomaan puoltamisesta. Se on minusta aina (tieliikenne-/tehdassäädöissä olevalle) autolle vika, ei ominaisuus.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Jos tien kallistus aiheuttaisi puoltamisen, niin lievänkin uran oikeaa laitaa ajaessa pitäisi puoltaa vasemmalle.

Mun auto menee vakaasti suoraan aivan loistavasti, ei vetele kallistuksissa eikä lievissä urissakaan minnekään. Se nyt tosin on Bemarin tämän hetken ehkä vähiten urheilullinen malli vähiten urheilullisella rengastuksella ja jousituksella.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

jva kirjoitti:Puoltaminen ja vetely on kuitenkin kaksi eri asiaa. Nyt tässä M140i:n tapauksessa kyse on kai nimenomaan puoltamisesta. Se on minusta aina (tieliikenne-/tehdassäädöissä olevalle) autolle vika, ei ominaisuus.
Urissa vetelyä ei tosiaan pahemmin esiinny koska non-runflatit molemmissa rengassarjoissa. Vain puoltamisesta on kyse.
Wonderi kirjoitti:Jos tien kallistus aiheuttaisi puoltamisen, niin lievänkin uran oikeaa laitaa ajaessa pitäisi puoltaa vasemmalle.

Mun auto menee vakaasti suoraan aivan loistavasti, ei vetele kallistuksissa eikä lievissä urissakaan minnekään. Se nyt tosin on Bemarin tämän hetken ehkä vähiten urheilullinen malli vähiten urheilullisella rengastuksella ja jousituksella.
Mulla oli hiljattain sijaisautona juurikin sinun autoa vastaava 318dA F31 ja olihan se hyvä auto ajaa. Oli kuin lomalla olisi ollut :thuup: Olisinpa vain saanut pitää sen niin kauan että tämä ongelma ratkeaa.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Ei kyl vetele urissa rft:llakaan. Lisätään vettä myllyyn, mulla on kesärenkaissa rft sekarengastuskin :D Unohtakaa nyt ne vuosien takaiset käsitykset, uusimmat rft:t on ihan hyviä ja käteviä vararenkaittomissa autoissa ja myös nelivedon ehjyyden turvana. Ite en huomannu mitään eroa F20:ssa rft vs ei-rft kesärenkaat ja rft R2 kitkat vs. ei-rft R2 kitkat (Itelle tuli sit rft Hkpl8 talvirenkaat koska R2 kitkat ei pitäny mitään sivusuunnassa jääuraisella märällä tiellä samanlaisessa 120xda autossa...).
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

"Ite en huomannu mitään eroa F20:ssa rft vs ei-rft kesärenkaat ja rft R2 kitkat vs. ei-rft R2 kitkat "

Kai nyt kuitenkin melussa olet huomannut eron , muistanko oikein , että kuulokin on lähiaikoina testattu ?
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

masaf1 kirjoitti: Unohtakaa nyt ne vuosien takaiset käsitykset, uusimmat rft:t on ihan hyviä ja käteviä vararenkaittomissa autoissa ja myös nelivedon ehjyyden turvana. Ite en huomannu mitään eroa F20:ssa rft vs ei-rft kesärenkaat ja rft R2 kitkat vs. ei-rft R2 kitkat
Omalta osaltani komppaan kyllä tätä, kokemus on F15:n kohdalla ihan sama. En huomannut mitään merkittävää eroa rf-kesärenkaan ja ei-rf kitkan välillä kun syksyllä kitkat alle laitoin.
Tietysti on varmasti hyvin autokohtaista, mutta kyllä nuo rf:tkin ovat kovasti kehittyneet siinä kymmenessä vuodessa joka minulla rf-kokemusten välissä vierähti.
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

jva kirjoitti:
masaf1 kirjoitti: Unohtakaa nyt ne vuosien takaiset käsitykset, uusimmat rft:t on ihan hyviä ja käteviä vararenkaittomissa autoissa ja myös nelivedon ehjyyden turvana. Ite en huomannu mitään eroa F20:ssa rft vs ei-rft kesärenkaat ja rft R2 kitkat vs. ei-rft R2 kitkat
Omalta osaltani komppaan kyllä tätä, kokemus on F15:n kohdalla ihan sama. En huomannut mitään merkittävää eroa rf-kesärenkaan ja ei-rf kitkan välillä kun syksyllä kitkat alle laitoin.
Tietysti on varmasti hyvin autokohtaista, mutta kyllä nuo rf:tkin ovat kovasti kehittyneet siinä kymmenessä vuodessa joka minulla rf-kokemusten välissä vierähti.
Ja omalta osaltani en komppaa sitten yhtään. Kesä- ja talvirenkaiden välillä on turha tehdä vertailuja, omat kokemukset on F10:n ja F30:n kesärengastuksesta joka vaihdetaan rft:stä normikumeihin ja ero on todella huomattava normirenkaiden hyväksi. Jostain syystä talvirenkaina rft:t toimii hyvin, olisiko matalammalla nopeusluokalla sitten jotain vaikutusta. Mutta ehkä jatketaan tätä keskustelua vaikka täällä http://www.bmwforum.fi/viewforum.php?f=66
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Kävin ajamassa kakkosautolla saman pätkän minkä edellisellä sivulla julkaisin. Jouduin ohjaamaan autoa vasemmalle kaksi kertaa ja ohittamaan kerran. Nopeus mittarin mukaan 110km/h. Samaa tietä takaisin palatessa ohjaukseen ei tarvinnut koskea kertaakaan.

Vertailuvideo 1:
https://www.youtube.com/watch?v=5006eiKilmI

Kuvasin vastaavat videot myös ajaessani moottoritietä pohjoiseen. Eroa on:

Ajovideo 2:
https://www.youtube.com/watch?v=ZHtroxfA8ig

Vertailuvideo 2:
https://www.youtube.com/watch?v=EH_ZmyOiQIQ
bfi1864
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 07 Syys 2011, 07:12
Auto: F87 M2 LCI
Paikkakunta: Turku

///Marko kirjoitti:Kävin ajamassa kakkosautolla saman pätkän minkä edellisellä sivulla julkaisin. Jouduin ohjaamaan autoa vasemmalle kaksi kertaa ja ohittamaan kerran. Nopeus mittarin mukaan 110km/h. Samaa tietä takaisin palatessa ohjaukseen ei tarvinnut koskea kertaakaan.

Vertailuvideo 1:
https://www.youtube.com/watch?v=5006eiKilmI

Kuvasin vastaavat videot myös ajaessani moottoritietä pohjoiseen. Eroa on:

Ajovideo 2:
https://www.youtube.com/watch?v=ZHtroxfA8ig

Vertailuvideo 2:
https://www.youtube.com/watch?v=EH_ZmyOiQIQ
Hyvää vertailuaineistoa.
Mikä on seuraava steppi asian kanssa?
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Jospa kyseessä on vain M-malliin tehty tunnokas ohjaus... Mutta noin oikeasti, on hämmentävää ettei tuota saada korjattua. Ilmeisesti kukaan pyöränkulmien säätäjä ei ole tajunnut mitään alustan eri kulmien vaikutuksesta auton suoraan kulkemiseen. Heidän pitäisi ottaa yhteyttä Hemiin (BTCF) ja pyytää oikeat arvot...
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

melperri kirjoitti:"Ite en huomannu mitään eroa F20:ssa rft vs ei-rft kesärenkaat ja rft R2 kitkat vs. ei-rft R2 kitkat "

Kai nyt kuitenkin melussa olet huomannut eron , muistanko oikein , että kuulokin on lähiaikoina testattu ?
OT: Ei mitään eroa rengasmelussa korovakuulolla, samat reititkin ajoin. Ilman lämpötila oli toki eri kun eri päivinä... Kesärengasvertailussa ei-rft:llä oli pirusti kuumempi päivä ku rft-renkailla. Oli vielä saman merkkiset (Pirelli) ja kokoiset renkaatkin, auto oli sentään eri yksilö mutta 120xda LCI kuitenkin. Kuulokin on testattu ja on hyvä, hifi-harrastus on lähellä sydäntä ja olen erittäin herkkä autoissa(kin) kaikille ylimääräisille häiriöäänille ts. jos joku vaikka vollottava ääni kuuluisi, niin heivaisin heti RFT:t mäkeen. Sikäli HKPL8 RFT ollut erityisen positiivinen yllätys. Jos olisin ottanut kitkat, niin RFT koska ainakaan R2:ssa ei mitään eroa 225/45/17 koossa.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

bfi1864 kirjoitti:Hyvää vertailuaineistoa.
Mikä on seuraava steppi asian kanssa?
Aikoivat tilata ja vaihtaa erimittaiset olka-akselit seuraavaksi. Lähetin ajovideot Wetterin paikallispäällikölle otsikolla: Ajamisen iloa?
TomA
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 126
Liittynyt: 14 Syys 2015, 14:25

Pidä se ratti siinä asennossa missä menee suoraan. Palautat videolla aina asentoon, missä auto puoltaa. Ts. Haet siis asennon, missä kulkee suoraan? Ohjauksella haet vastavoiman puoltamiselle, jos sitä kerran on.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

TomA kirjoitti:Pidä se ratti siinä asennossa missä menee suoraan. Palautat videolla aina asentoon, missä auto puoltaa. Ts. Haet siis asennon, missä kulkee suoraan? Ohjauksella haet vastavoiman puoltamiselle, jos sitä kerran on.
Niin yleensä pidänkin. Muuten koko kippo menee metsään.
TomA
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 126
Liittynyt: 14 Syys 2015, 14:25

Onko BMW (tehdas), jälleenmyyjä myöntänyt vian? Sen he taatusti tekevät, jos konkreettinen vika ohjauksessa on. Miksi antavat epäkuntoisen auton ajoon?
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

TomA kirjoitti:Onko BMW (tehdas), jälleenmyyjä myöntänyt vian? Sen he taatusti tekevät, jos konkreettinen vika ohjauksessa on. Miksi antavat epäkuntoisen auton ajoon?
Tuskin yrittäisivät korjata jos olisivat sitä mieltä että on kunnossa. Yritin ehdottaa että antaisivat sijaisauton siksi aikaa että tämä tulee kuntoon. Vastaus oli että auto on ajokuntoinen ja sijareissa on huonommat varusteet.
Vastaa Viestiin