M140i xDrive F20 2017

Käyttäjät esittelevät autojaan
bfi1864
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 07 Syys 2011, 07:12
Auto: F87 M2 LCI
Paikkakunta: Turku

///Marko kirjoitti:
pokkus kirjoitti:Omasta kokemuksesta tiedän ne muutamat taikasanat, jolla Bemarin huoltoon saadaan todella vauhtia. Päti hyvin Jenkeissä ja varmasti pätee myös täällä Suomessa.
Hammastanko englanniksi? Suomeksi ei toiminut.
Steering rack.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Onpa harmillinen tapaus. Näissä pitää tosiaan jo hetki miettiä miten kannattaa edetä ja mitä kanavia pitkin. Ja mikä sitten on kohtuullinen yritys korjata tilanne. Niin tai näin, omat oikeudet ja velvollisuudet on hyvä palauttaa mieliin niin että osaa neuvotella eri vaihtoehdoista asiallisesti ja ettei tule vedätetyksi. Asia tuskin ratkeaa kovinkaan nopeasti jollei tehdasta saa kytkettyä tapauksen selvittelyyn.

Omakohtainen kokemus on vuodelta 2001 jolloin olin ostaa viallisen auton. Olen tämän ennenkin tainnut kertoa. Mutta laitetaan tähän esimerkkinä vähän lyhennettynä. Auto oli tosiaan vuosimallia 2001 Volvo V40 2.0T matalapaineturbomoottorilla. Löysin sen Tampereen Käyttöautosta käytettyjen osastolta. Ikää oli noin 6 kk, ajokilometrejä ehkä 20tkm. Innostuin. Hyvin varusteltu, hinta siedettävä ja autossa oli tehdastakuutakin vielä 6kk jäljellä. Ja autossa oli todella kattavat varusteet.

Perinteiset myyntimiehen haastattelut liikkeessä, yksi aiemppi omistaja jne. ja auto koeajettavaksi viikonlopuksi. Auto tuntui kivalta ja oli todella siisti kaikin puolin. Jopa valkoiset nahkapenkit häkellyttävän puhtaat.

Testasin autoa ja tuntui toimivan ihan hyvin. Mutta hinta ja se mitä oli tarjolla tuntui vaan olevan turhan alakanttiin etenkin ostettaessa merkkiliikkeestä. Ei paljon mutta häiritsevästi.

Papereista löytyi auton uutena ostaneen henkilön tiedot ja koitin häntä koko viikonlopun tavoitella. Ja sainkin kiinni sunnuntaina illalla. Hän kertoi koko auton tarinan. Kiitos hänelle avoimuudesta ja rehellisyydestä!

Auto oli ollut tuosta 6kk käytöstä 4kk pajalla. Ostaja oli reklamoinut erilaisista pienemmistä vioista jotka eivät tuleet kuntoon. Ja sitten siitä, että auto "tuntuu taipuvan alta" kun sillä ottaa rampin vauhdikkaasti. Auto kävi pajalla näiden pikkuvikojen vuoksi useampaan otteeseen ja huolto oli ilmeisesti jossakin vaiheessa turhautunut koska yhden korjauskeikan jälkeen oli auton toinen kylki naarmutettu. Reklamaatio huollosta ja korjauksena koko toinen kylki oli maalattu uudelleen. Seuraavalla korjauskeikalla oli sitten istuttu valkoisille nahkapenkeille suoraan öljyisissä haalareissa. Taas reklamaatio jonka jälkeen auton sisustat oli tehopesty. Mutta suurimpaan ongelmaan ei löydy syytä. Eikä liikkeen mielestä autossa ole mitään vikaa. Auton kriittiset mitatkin mitä huolto pystyy mittaamaan oli toleransseissa.

Omistaja ei ollut luovuttanut, ilmeisesti automies hänkin. Merkkiliikkeen kautta kun asia ei edennyt niin hän oli lähtenyt ratkomaan asiaa maahantuojan kautta. Umpikuja sekin. Niinpä hän oli suoraan yhteydessä tehtaaseen ja lähti ajamaan asiaansa itse. Ja tehdas kuunteli. Auto lähetettiin Suomesta takaisin tehtaalle tutkittavaksi. Ja asiakkaan tuntemus oli ollut oikea. Auton jäykkyys ei ollut mitä sen piti olla. Syynä oli kokonaan puuttunut hitsaussauma B-pilarin alapäässä jossa pilari se kiinnittyy alustaan. Auto korjattiin tehtaalla. Mutta auton omistaja ei enää sitä kelpuuttanut vaan oli korjauksen aikana neuvotellut itselleen auton vaihdon. Tehdas suostui vaihtamaan V40:n takuuna uuteen S60 malliin.

Tämä V40 oli siis palautunut myyntiin kotikauppaansa. Palautin auton maanantaina liikkeeseen. Kysyin käytettyjen myyjältä avaimia ojentaessa, että onko tietoa auton historiasta miksi näin hyvän on vaihtanut niin äkkiä pois. Myyjän vastaus oli, että auto on tosi hyvä eikä sen suurempaa syytä, vaihtoi ilmeisesti S60:n tilalle. Mutta sen verran oli persus märkänä, että selustaa suojatakseen heitti klausuulina myyjän pakeille joka oli sen myynyt uutena. Jos vaikka hänellä on tietoa. Kävin jututtamassa ja vastaus oli, että halusi sittenkin S60 mallin joka oli hetki sitten tullut myyntiin.

Oli mielenkiintoinen ja opettavainen tarina 25 vuotiaalle pojalle. En ostanut autoa vaikka se saattoi ollakin nyt ihan kunnossa. Sen sijaan laitoin tilaukseen uuden E46:n.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

4300km. Auto kävi tänään Vaasan Käyttöauton BMW-huollossa. Mekaanikko sääti sähköistä ohjaustehostinta ja koeajoi auton. Hänen mielestä normaalin rajoissa mennään. Ehdin jo odottaa parempaa lopputulosta mutta ei valitettavasti tullut kuntoon. Yhtä paljon puoltaa kuin eilenkin.

Luin jostain että Passateissa on ollut aikoinaan samaa ongelmaa, mutta se nyt ei pahemmin lohduta. Pitänee alkaa juttelemaan virhevastuusta seuraavaksi.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 588
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Käsittääkseni tässä olisi perusteet kaupan purkuun. Uudessa autossa on vika , jota ei saada kuntoon. Tietenkin , jos myyjä ryhtyy väittämään , että vikaa ei ole , vaan kuuluukin puoltaa , menee vaikeimman kautta. Pitäisi saada tavarantarkastaja toteamaan vika. Se ehkä onnistuu , mutta jos myyjä haluaa vielä senkin jälkeen riitauttaa , ei ison liikkeen liene vaikeaa löytää oma tarkastaja , joka kirjoittaa ostajan asiantuntijan kumoavan lausunnon. Sitten ei auta kuin käräjöinti , ja siinä lopputulos voi olla mikä tahansa.

Pienimmän riesan tie voi olla tuo vaihtotappion hyväksyminen , vaikkei se oikeudenmukaista olekaan tällaisessa tapauksessa.
TomA
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 126
Liittynyt: 14 Syys 2015, 14:25

///Marko kirjoitti:4300km. Auto kävi tänään Vaasan Käyttöauton BMW-huollossa. Mekaanikko sääti sähköistä ohjaustehostinta ja koeajoi auton. Hänen mielestä normaalin rajoissa mennään. Ehdin jo odottaa parempaa lopputulosta mutta ei valitettavasti tullut kuntoon. Yhtä paljon puoltaa kuin eilenkin.

Luin jostain että Passateissa on ollut aikoinaan samaa ongelmaa, mutta se nyt ei pahemmin lohduta. Pitänee alkaa juttelemaan virhevastuusta seuraavaksi.

Erikoinen case. Ei kyllä ole mikään vaikea asia ratkaista ja testein todeta, onko autossa vikaa. Jos ongelma on todellinen,niin lyhyt ammattilaisen koeajo paljastaa totuuden. Ei tuommoista kukaan asiantuntija ala pimittämään.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Yksi ihan mielenkiintoinen testi olisi säätää kokeilemalla renkaat niin että menee suoraan. Ja katsoa minkälaisiin kulmiin asettuvat. Auttaisi ymmärtämään mistä suuruusluokan vinoumasta on kyse.

Paljonkohan tuossa mallissa on avustavaa ohjaustekniikkaa? Eihän se ota kuin jonkun anturin kalibroinnin inan poskelleen niin origo on hukassa. Sähköinen tehostinkin palauttaa pikkuhiljaa keskellepäin vaikka auto on paikallaan yms.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
TomA
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 126
Liittynyt: 14 Syys 2015, 14:25

phuksi kirjoitti:Yksi ihan mielenkiintoinen testi olisi säätää kokeilemalla renkaat niin että menee suoraan. Ja katsoa minkälaisiin kulmiin asettuvat. Auttaisi ymmärtämään mistä suuruusluokan vinoumasta on kyse.

Paljonkohan tuossa mallissa on avustavaa ohjaustekniikkaa? Eihän se ota kuin jonkun anturin kalibroinnin inan poskelleen niin origo on hukassa. Sähköinen tehostinkin palauttaa pikkuhiljaa keskellepäin vaikka auto on paikallaan yms.

-p
Ei tuo ole ensimmäinen auto, jonka bmw valmistaa. Eikä ne valmista vinoon ohjautuvia malleja, se on varmaa. Pikkusen kyllä hupaista keskustelua. Varmasti tulee kuntoon, jos vikaa autossa.
Teemu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Maalis 2017, 14:22

Terve kaikille tasapuolisesti! Täällä upouusi foorumin käyttäjä, sekä upouuden M140i xDriven tilaaja, joka on hieman huolissaan lukenut ///Marko:n tilannetta. Hankalan kuuloinen tilanne kaikin puolin.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Kai asiasta on otettu yhteyttä suoraan BMW-Suomeen? Ihan turha olla autoliikkeen armoilla. Wetteri ei saa selvästi mitään aikaan, miks sun pitäis odotella jotain tietoo Norjasta JOS joskus ens kesän keskiviikkona sattuis ratkeamaan. Ihan selvä väsytystaktiikka ja liikkeellä ei hajuakaan miten asiakasta tulisi PALVELLA. Täs on nää vaihtoehdot

1) kaupan purku täyteen hintaan

2) maahantuoja pistää sen kuntoon siten, että sun ei tarvi nähä mitään vaivaa ja sulla on ilmanen sijaiskärsijä käytössä sen aikaa. Ei oo sun tehtävä viedä sitä ympäri kyliä ja kysellä, et mitäs nyt ehkä joskus ja jos.

Kärsivällinen kaveri kyllä oot, se täytyy sanoo. Ja lisäksi se, että jos auto olis esim. Autokeskus Airportilta, niin niiden kunnia ei varmasti olis antanut periks hypyttää maksavaa asiakasta noin. Ootko kokeillu BMW-suomen kans neuvotella?
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

^Olen ollut BMW Suomen kanssa yhteydessä sähköpostilla. Viimeksi eilen. Viime kerralla maahantuojan toimesta otettiin yhteyttä Wetteriin josta soitettiin minulle ja luvattiin laittaa auto kuntoon. Olen käyttänyt autoa siellä jo niin monta kertaa että annoin Wetterille reilut 2 päivää aikaa laittaa auto kuntoon. Tämä ei onnistunut ja vein auton sen takia Vaasaan. Vaasassa autoon tehtiin ohjauksen sopeuttaminen joka ei vaikuttanut millään tavalla ohjaukseen. Ainut muutos tämän toimenpiteen jälkeen oli se, että ratti on taas kierossa.

Olen samaa mieltä vaihtoehdoista sinun kanssa ja yritin eilen tavoitella myös Wetterin huoltoneuvojaa. En halua ajaa tuolla enää ja vaihtoehtoja on enää tasan nämä kaksi. Kaverini joilla on itselläänkin BMW ovat ajaneet autoani ja myös he ovat sitä mieltä että ei ole normaalia puoltaa noin paljon.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

masaf1 kirjoitti:1) kaupan purku täyteen hintaan
Laitetaan nyt tähän sellainen että täyttä hintaa et tule saamaan jos autolla on ajettu. Hinnasta vähennetään aina saatu hyöty, eli käytännössä vastaava samoilla kilometreillä olevan auton jälleenmyyntiarvo on hyvitysarvo.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 588
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Tuo käyttöhyöty on määrltään varsin pieni , siksi käsittääkkseni lasketaan 10-20cm/km , jolloin alennus uuteen verrattuna on varsin mitätön.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

melperri kirjoitti:Tuo käyttöhyöty on määrltään varsin pieni , siksi käsittääkkseni lasketaan 10-20cm/km , jolloin alennus uuteen verrattuna on varsin mitätön.
Se on muistaakseni 17 senttiä per kilometri kuluttajansuojavirkailijan mukaan.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Onnea vaan. Tulet saamaan vastaavan markkinoilla olevan käytetyn hinnan + pientä kivun lievitystä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

salmol kirjoitti:Onnea vaan. Tulet saamaan vastaavan markkinoilla olevan käytetyn hinnan + pientä kivun lievitystä.
Niin se on. Kiitos varmasti vilpittömistä onnitteluista!
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

///Marko kirjoitti:
salmol kirjoitti:Onnea vaan. Tulet saamaan vastaavan markkinoilla olevan käytetyn hinnan + pientä kivun lievitystä.
Niin se on. Kiitos varmasti vilpittömistä onnitteluista!
Toivon sinulle oikeasti vain parasta lopputulosta. Olen oman autokauppani purkanut kaksi kertaa, joten kokemusta on ja veikkaan että samaan suuntaan menee sinun lopputulos. Toki toivon että mahdollisimman hyvin menee ja saat alle uuden pirssin niin hyvillä ehdoilla kuin mahdollista.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 588
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

salmol kirjoitti:
///Marko kirjoitti:
salmol kirjoitti:Onnea vaan. Tulet saamaan vastaavan markkinoilla olevan käytetyn hinnan + pientä kivun lievitystä.
Niin se on. Kiitos varmasti vilpittömistä onnitteluista!
Toivon sinulle oikeasti vain parasta lopputulosta. Olen oman autokauppani purkanut kaksi kertaa, joten kokemusta on ja veikkaan että samaan suuntaan menee sinun lopputulos. Toki toivon että mahdollisimman hyvin menee ja saat alle uuden pirssin niin hyvillä ehdoilla kuin mahdollista.
Tästä kiinnostaisi kuulla lisää. Itselläni oli kerran purku lähellä , kun uutta autoa ei millään saatu kuntoon ja tuolloin tuli tuota käyttöhyödyn määrää selviteltyä kuluttajansuoja viranomaisen kautta. Viimeisellä yrityksellä vika sitten löytyi ja tuli kuntoon , joten purkuun ei tarvinnut mennä. Onko nuo omat purkusi liittyneet vialliseen autoon ? Jos näin on , tuntuu aika kohtuuttomalta , että sait vain käytetyn markkinahinnan hyvityksenä. Sitten on tietysti eri juttu , jos kaupan purkamiset eivät ole johtuneet viallisesta tuotteesta.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

melperri kirjoitti:Tästä kiinnostaisi kuulla lisää. Itselläni oli kerran purku lähellä , kun uutta autoa ei millään saatu kuntoon ja tuolloin tuli tuota käyttöhyödyn määrää selviteltyä kuluttajansuoja viranomaisen kautta. Viimeisellä yrityksellä vika sitten löytyi ja tuli kuntoon , joten purkuun ei tarvinnut mennä. Onko nuo omat purkusi liittyneet vialliseen autoon ? Jos näin on , tuntuu aika kohtuuttomalta , että sait vain käytetyn markkinahinnan hyvityksenä. Sitten on tietysti eri juttu , jos kaupan purkamiset eivät ole johtuneet viallisesta tuotteesta.
Viimeinen purku oli kun tilasin 420dA vm2017:n ja peruin sen. Eli siis peruin kaupan ennen kuin sain auton.

Oikea purku oli Volvo C30 20D jossa auto oli pajalla 12-13 kertaa ensimmäisen 84tkm/4 vuotta aikana. Sain kelpo jälleenmyyntihinnan, en lähelläkään uuden hintaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

TomA kirjoitti: Ei tuo ole ensimmäinen auto, jonka bmw valmistaa. Eikä ne valmista vinoon ohjautuvia malleja, se on varmaa. Pikkusen kyllä hupaista keskustelua. Varmasti tulee kuntoon, jos vikaa autossa.
Ei ole ei. Osaamista on mutta ei sitä Suomeen yhden 1-sarjalaisen perässä tuoda kovin kevyesti. Ja onko se edes sen vaivan arvoista. On BMW moottorejakin ennen tehnyt. Mutta N63 ei vaan pysy käynnissä. Kymmenen vuoden takuuta pukkaa ettei asiakkaat hermostu. Että on näitä. Ja tuskin on mekaaninen vika yksinään.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

salmol kirjoitti: Oikea purku oli Volvo C30 20D jossa auto oli pajalla 12-13 kertaa ensimmäisen 84tkm/4 vuotta aikana.
Hieman off topic, mutta itsellä on kanssa aiheesta kokemus ja numerot varisn paljon pahempia kuin toverilla tässä. Minulla oli 2002-2004 Citroen C5 alla noin 60 000 kilometrin ajan ja oli takuuhuollossa tuolla ajalla 36 kertaa (vaivana kaikki maan ja taivaan välillä moottorivioista sähköongelmiin ja hajonneisiin pyöränlaakereihin etc.). Auto oli liisari ja oli myös kohtuullisen hankala terminoida kesken sopimuksen. Itsellä kamelin selkä katkesi siihen kun kerta 36 koitti ja vein auton pajalle niin myyjä (Riihimäellä) ei antanut sijaisautoa - siitä kun olisi tullut pesukuluja!! Hetken mietin jotta pamautanko turpaan, mutta päädyinkin vain viemään avaimet Veho Koivuhakaan ja käskin pitämään romunsa.

Hauska nyanssi oli, että case eskaloituui kun liisarisopimusta alettiin tappamaan. Citikan maahantuonnin silloinen johataja oikein soitti minulle ja sanat olivat suunnilleen --> "Citroenilla ei käytetä maksimaalista panostusta luotettavuuden varmistamiseen, vaan uusien innovaatioiden markkinoille tuomiseen. Tällä saa Euroopassa vankan markkinaosuuden".

Tappelu kannatti. Liisari katkaistiin ja en edes maksanut sanktiota.
Vastaa Viestiin