BMW 325i E93 2007

Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 746
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Re: BMW 325i E93 2007

Viesti Kirjoittaja Mosku » 12 Joulu 2017, 12:03

Näitä sinun touhuja auton kanssa on kyllä kiva seurata ja lukea täältä. Laadukasta tekemistä :thuup: .

Itsekin tuli joskus touhuiltua auton kimpussa enemmän. Viimeajat kun on tullut ajettua uusilla takuunalaisilla bemareilla, jotka huolletaan tietysti merkkiliikkeessä, niin touhuilut on rajoittunut ainoastaan auton tankkaukseen ja nesteiden lisäämisiin sekä tietysti auton säännöllisiin käsinpesuihin ja vahauksiin. Omassa tallissa on kiva kiillotella autoa. Neuroottisen tarkka auton puhtaudesta kun olen.

Silmiin pisti autosi konehuoneen likaisuus. Eikö tiivisteet pidä likaa ja pölyä ulkopuolella tässä mallissa?
Itsehän imuroin autoni konetilasta pölyt pois aina silloin tällöin ja näin konetila pysyy siistinä. Tästähän mulle on myös naurettu :conf: .
Ex: F10 520xda lci, e60 530iA jne. aina ollut BMW...

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 700
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

Viesti Kirjoittaja Aero » 12 Joulu 2017, 19:46

Mosku kirjoitti:Viimeajat kun on tullut ajettua uusilla takuunalaisilla bemareilla, jotka huolletaan tietysti merkkiliikkeessä, niin touhuilut on rajoittunut ainoastaan auton tankkaukseen ja nesteiden lisäämisiin sekä tietysti auton säännöllisiin käsinpesuihin ja vahauksiin.
Mulla on ollut kaksi työsuhdeautoa ja yksi oma uutena ostettu auto. Niiden pahimmat ongelmat oli, että ei niille viitsinyt mitään tehdä takuunalaisina ja muiden omistamina laitteina. Tykkään paljon enempi ajaa vähän vanhemmalla, mitä saa tehdä mieleisekseen ja huoltaa itse ja joissa arvonlasku on maltillisempaa. Ajamisen ilon lisäksi tekemisen ilos.
Mosku kirjoitti: Omassa tallissa on kiva kiillotella autoa. Neuroottisen tarkka auton puhtaudesta kun olen.

Silmiin pisti autosi konehuoneen likaisuus. Eikö tiivisteet pidä likaa ja pölyä ulkopuolella tässä mallissa?
Mulle ei sopisi neuroottisuus auton puhtaudesta. Jo tämän päivän työmatkoilla tuli likaa auton päälle siinä määrin, että moni pesuhifistelijä pesisi autoa tänään jo neljättä kertaa.

Keulalta itse asiassa puuttuu yksi tiiviste (siitä oikeanpuoleisen lampun päältä), jonka tajusin vasta lamppua viime viikolla ropatessani. Tiiviste on tilattu, saa nähdä auttaako. Luulen kyllä, että lika pääsee silti konehuoneeseenkin - normaalin konttoriarkipäivän 176km tekee pahansa väkisinkin. Konehuone pitäisi kyllä pestä, mutta jätetään se kesämmälle, kun pääsee rauhassa kuivumaan.

Edit: fiksattu aivobugi työmatkan mitassa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 746
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Re: BMW 325i E93 2007

Viesti Kirjoittaja Mosku » 16 Joulu 2017, 09:33

Aero kirjoitti:Mulla on ollut kaksi työsuhdeautoa ja yksi oma uutena ostettu auto. Niiden pahimmat ongelmat oli, että ei niille viitsinyt mitään tehdä takuunalaisina ja muiden omistamina laitteina. Tykkään paljon enempi ajaa vähän vanhemmalla, mitä saa tehdä mieleisekseen ja huoltaa itse ja joissa arvonlasku on maltillisempaa. Ajamisen ilon lisäksi tekemisen ilos.
Tuo on kyllä totta. Itsellä ei liisareita tai vastaavia ole koskaan ollut.
Aero kirjoitti: Mulle ei sopisi neuroottisuus auton puhtaudesta. Jo tämän päivän työmatkoilla tuli likaa auton päälle siinä määrin, että moni pesuhifistelijä pesisi autoa tänään jo neljättä kertaa.
Juu, kukin tyylillään. Talvi on kyllä vaikeaa aikaa auton puhtaana pidolle. Varsinkin ne suolakelit. Täällä pohjoisessa on onneksi kuitenkin vielä ns. oikeaa talveakin jälellä, jolloin suolakuormurit pysyvät talleissaan pakkasten aikaan.
Ex: F10 520xda lci, e60 530iA jne. aina ollut BMW...

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 700
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

Viesti Kirjoittaja Aero » 20 Joulu 2017, 22:45

^Joo, siitä pohjoisen talvesta olen rehellisesti kateellinen. Ei tämä suolauomissa rämpiminen mitään herkkua ole, sen enempää autolle kuin itsellekään.
Aero kirjoitti:Tilasin intternetistä tarvikkeen, joita saa toistakymmentä yhden orggiksen hinnalla.
Perjantaina poimin ballastipaketin postista. Toissapäivänä unohdin sen kotiin, eilen olin etänä joten tänään koukkasin työmaalta harrastetallille, tunkkasin jälleen etukulman ilmaan ja vaihdoin ballastin. Suojasin varmuuden vuoksi sähköliittimet Permatexin aiheeseen sopivalla möhmäätillä. Ainakin näin alkuun tarvikeballasti toimii hienosti - tai tarvike ja tarvike, ei ole itämaan poika jaksanut kehittää omaa tuotemerkkiä tms vaan on kohtuu tarkasti jäljentänyt alkuperäisen tuotteen. Rehellistä tarviketta voisi arvostaa enemmän kuin orggiksen kloonia, vaikka siinä ei BMW:n logoa tai nimeä olekaan (ei siis ole vanhassakaan ja se lie orggis, ei myöskään toisen puolen ballastissa).

Otin vanhan auki ja vilkaisin sisälle. Aika lohduton on näky, rehellisesti sanoen näyttää siltä kuin osa hapettumistakin olisi homeessa. Joko täällä on lillunut vettä pitkään tai vesi on ollut tosi tehokasta:

Kuva

211871km: Oikean etuvalon ballasti vaihdettu - tarvikeosa, työt tehty itse
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 700
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

Viesti Kirjoittaja Aero » 21 Joulu 2017, 21:53

:curse: Ärrrkele! Sinne umpioon pääsee edelleen vettä, mutta ei siitä puuttuvan tiivisteen kohdalta, mitä olisi voinut veikata. Ei myöskään ballastin reunoilta, enkä vielä keksinyt mistä (potentiaalisia vikapaikkoja saa vinkata, kevväämmällä voi tuon umpion nypätä vaikka pöydälle mutta just nyt ei houkuttaisi purkaa käyttöauton keulaa). Sen sain selville, että umpio lienee vaihdettu, kun löysin siitä leimat vuodelta 2012.

Päädyin ensihätään vaihtamaan kosteustaistelustrategiaa. Kosteutta vastaanhan voi taistella kahdella tavalla - kunnianhimoisempi on varmistaa, ettei paikkaan x pääse kosteutta, helpompi on varmistaa, että kosteus pääsee pois paikasta x. Porasin tarvikeballastin pohjaan reiän josta vesi pääsee pois, katsotaan helpottaako, vaikka ballasti jo ensimmäiset ongelmansakin toi esiin. Sain nimittäin myös selville, että vesi pääsee ballastiin xenonpolttimolle menevää piuhaa pitkin, joten vaikka liitin reikineen on möhmäätillä kosteussuojattu, kastuu pahiten ballastissa oleva liitin ja perään sitten kaikki muukin. Kyllä mää tuon selätän, mutta katotaan nyt paljonko työtä ja osia se lopunviimeeks vaatii.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 538
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: F20 LCI 120d A xDrive Edition M Sport 7/2016

Re: BMW 325i E93 2007

Viesti Kirjoittaja masaf1 » 22 Joulu 2017, 07:37

Jos yhtään lohduttaa niin MB w204 c320cdi 2009-mallissa ilssi-umpiossa ihan sama vaiva ja rakenne, ajettu nyt 228tkm ja toista silmää vaivannut :D Aina sadekelin jälkeen kastuu umpio, on paikattu, lakattu- liimattu ja vaikka ja mitä mut ei perkele saa tiiviiksi millään.

Ennen uusien umpioiden ostamista (orggikset marmorilla 2800€/kpl, Saksasta 1300€/pari sisältäen kaikki polttimot ja ohjainlaiteboksit/ballastit umpion pohjassa, Liettuan ebaysta sais vielä halvemmalla... ebaysta toki löytyy käytettyjä ja liimakorjattuja pilvin pimein) voisi kokeilla ilmastointireikien poraamista moottoritilan puolelle. Sanovat, että kaks reikää korkin kanteen ja reikiin pienet letkun pätkät esim 6/4 pa-letku niin ei mee kärpäsiä tai muuta niin herkästi sinne ja hengittää...

Mersusta ei vaan oo alkanut toi umpion alapinnassa kii oleva ohjainlaite hajoomaan tai oikuttelemaan mutta sitä odotellessa...

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 700
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

Viesti Kirjoittaja Aero » 22 Joulu 2017, 18:41

Joo, ilmanvaihdolla tosiaan pitäisi kyllä saada kosteutta kuriin. Ei noita mitenkään ole mahdollista oikeasti hermeettisesti tiivistää, kun polttimoiden pitää kuitenkin olla siinä suojatuimmassa tilassa ja silti vaihdettavissa. Tekisi kuitenkin mieli löytää se vuotopaikka, aivoa kolottaa kun autossa on vika, jota ei onnistu paikantamaan ja korjaamaan :)
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3779
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: BMW 325i E93 2007

Viesti Kirjoittaja salmol » 22 Joulu 2017, 19:00

Aero kirjoitti:Joo, ilmanvaihdolla tosiaan pitäisi kyllä saada kosteutta kuriin. Ei noita mitenkään ole mahdollista oikeasti hermeettisesti tiivistää, kun polttimoiden pitää kuitenkin olla siinä suojatuimmassa tilassa ja silti vaihdettavissa. Tekisi kuitenkin mieli löytää se vuotopaikka, aivoa kolottaa kun autossa on vika, jota ei onnistu paikantamaan ja korjaamaan :)
No, pätäkkä pöytään ja uudet umpiot tilaten... :D
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 700
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

Viesti Kirjoittaja Aero » 22 Joulu 2017, 19:37

Joo, uudet (jopa orggikset - Magneti Marellia saa vähän halvemmalla ja Automotive Lightningia suorastaan edullisesti) saa kyllä alle tonniin eli ei sinänsä mikään mahdoton idea sekään. Kaupanpäälle saisi täysin kulumattomat umpiot ja sitämyötä paras valoteho mitä tuohon keulaan saa, eli lopputulos olisi lähtötilannetta parempi. Siinäkin vaan tarttee purkaa keula (sama purku kuin jos ottaa umpion pöydälle) johon mieluummin ottaa täyden päivän tai jopa pari aikaa.

Meinaan... mitä luulet, onnistunko mä purkamaan auton keulan niin, että pelkästään vaihdan umpiot? :D

Edit: vähän korjausta - orggiksi vätetyt paljastuu tarkemmin kuvia tutkiessa Automotive Lightingin tuotteiksi nekin. Edulliselta kuulostikin, vaikka halvan veron ja työn maasta olisivatkin olleet.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 700
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

Viesti Kirjoittaja Aero » 02 Helmi 2018, 17:39

Nyt kun auto on ollut luokkaa kuukauden ajossa nykyballastilla, kehtaan jo uskoa että se ehkä toimii ja kestää. Lakkasin piirilevyn molemmin puolin kahteen kertaan PRF:n 202 -lakalla ja porasin koteloon viemäröintireiät takaviistoon. Vielä tuo hieman kerää huurua umpioon, mutta molemmat etuvalot toimii ja lopullisemman korjauksen kehtaan jättää keväämmälle, kun on toinenkin auto ajossa (eli voi purkaa vähän pidemmälle ja rauhallisemmin).

Tänään olin sopivaan aikaan liikkeellä kylillä, joten kävin ohimennen paikallisesta rengasliikkeestä kysymässä hintoja, josko dumppaisi nuo Imperialin nastarenkaat ja ostaisi tilalle oikeat talvirenkaat. Yllätykseksi hyllystä löytyikin Bridgestonen 225/40R18 -kitkat - ei ihan tämänvuotiset, mutta hyvän tuntuiset ja asiallisesti varastoidut - 600 euron hintaan. Tuohon lukemaan en jaksanut ähistellä vaan ajoin auton nosturille ja työnsin pankkikortin maksupäätteeseen. Mainittakoon, että Kanta-Rengas Turengissa palveli jälleen varsin asiallisesti - pyörät autosta ensin pesukoneeseen ja vasta sitten kumit vaihtoon. Lisäksi yhden kaverin vaihdellessa kumeja vanteille toinen kaveri rasvasi navat ja pultit, mitä aika harvoin rengasliikkeissä näkee tehtävän. Kitkat alle ja lopuksi vielä momenttiin kiinni, niin hymyssä suin sai suhailla kotiin. Enää ei rapistele ja ensituntuman perusteella pitokin parani reippaasti.

218560km: Uudet talvirenkaat, Bridgestone Blizzak 225/40R18, Kanta-Rengas Oy Turenki
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 700
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

Viesti Kirjoittaja Aero » 02 Maalis 2018, 19:19

Pari viikkoa sitten tuli käytyä jääradalla bemaroimassa. Kesän alustahommien, tuoreiden renkaiden ja todennäköisesti myös karttuneen taidon myötä oli huomattavasti helpompi viedä kuin edellistalvena.

Kuva

Huomenna on myös jääratapäivä, mutta koska sylintereissä enemmän on enemmän, massassa vähemmän on vähemmän ja lukkoperä on lukkoperä, saa bemari toimia lähinnä kuljetusjuhtana:

Kuva

Edit: fiksattu ylempi kuva - kopioin sen neidon googledrivestä omaan galleriaani (luvalla toki), niin linkki toimii varmemmin.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

msalojaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 11 Marras 2012, 15:27
Auto: F21 M135i xDrive

Re: BMW 325i E93 2007

Viesti Kirjoittaja msalojaa » 04 Maalis 2018, 19:55

Aero kirjoitti:
02 Maalis 2018, 19:19
Pari viikkoa sitten tuli käytyä jääradalla bemaroimassa. Kesän alustahommien, tuoreiden renkaiden ja todennäköisesti myös karttuneen taidon myötä oli huomattavasti helpompi viedä kuin edellistalvena.
Hetkinen, oletteko Suomen talvessa jääradalla avon katto alhaalla pipot päässä? Jos ootte, niin arvostan! :)

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 700
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

Viesti Kirjoittaja Aero » 04 Maalis 2018, 22:17

No totta pirussa ollaan, se on kirkkaasti parasta mitä voi tehdä housut jalassa. Raitista ilmaa, huikeeta keliä, mahtavaa fiilistä ja armotonta sivuluisua - mitä enempää voisi raikkaalta talvipäivältä toivoa? No okei, savusaunaa ja hyvää safkaa, mutta nekin oli tarjolla tuolloin pari viikkoa takaperin.

Suosittelen lämpimästi (pun intended) :)
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 700
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

Viesti Kirjoittaja Aero » 26 Maalis 2018, 16:18

Talven aikana tapahtunutta:
-Pakkasten myötä kun pääsi se oikea umpio vissiin kuivumaan sisältä paremmin niin on nyt märilläkin keleillä pysynyt sisältäkin kuivana. Seurataan tilannetta.
-Joku nimeltämainitsematon allekirjoittanut aiheutti vitutusta ajovirheellä ja sai takapuskuriin aikaan trailerin vetopään myötäisen reiän. Tähän on kaskon piikkiin tilattu uusi puskuri ja sovittu korjaus Espoon Metroautoon ensi kuun puoliväliin. Viivästin itse korjausta, että tuoreet muoviosat ja tuoreet maalit pääsee mieluummin kevätkuivaville plussakeleille kuin nollan ympärillä pyörivään suolalilluun.
-Lämppärin puhallin on alkanut viheltämään. Uusi maksaa marmorila kolmatta sataa ja kestää todennäköisesti seuraavat 10v/200+tkm, joten taidan tilata sellaisen.
-Oikea etumukiteline on alkanut takkuamaan, tämänkin taidan korjata vaihtamalla uuteen.

Muuten talvi meni tosiaan ihan raikkaasti. Melko vähän on ollut nelivetoa ikävä - yleensä, kun lisäpidosta olisi iloa, on näillä seuduilla joku takavetoakin hitaampi edessä. Jääradalla toki xDrive olisi ollut takavetoa hauskempi ja kärryä vetäessä parempi, eikä liukkaalla kiihdyttäessä sammuttaisi cruisea kongin kera. Kuitenkin sen verran lieviä eroja, että E-luokan avo vs. xDrive -"kisa" päätyy minulla yhä avon puolelle. F33 saisi toki xDrivenä, mutta ihan sitä hintaa en vielä ole käyttöautosta valmis maksamaan.

Tänään kevään ja loman kunniaksi kävin tervehtimässä vakiokonttorin katsastusmiehiä. Iskarit 64, 66, 66 ja 67%, käyttöjarrut edessä 2,3/2,6kN (ero 12%, sallittu 30%), takana 2,7/2,9kN (7/30%) ja seisontajarru 1,0/2,6kN (62/70%, kokonaisvoima 3,6kN minimin ollessa 3,3kN), päästöt CO 0,05, CO2 15,28, HC 7, O2 0,26 ja lambda 1,010.

Katsastettu siis huomautuksitta, mutta seisontajarru ei tosiaan vasemmalla loista. Muutenkaan takajarrut eivät uudet ole, joten niille voisi varmaan kesämmällä jotain tehdä.

225389km Auto katsastettu, seuraavan kerran leimalle 15.1.-15.5.2019.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 700
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: BMW 325i E93 2007

Viesti Kirjoittaja Aero » 20 Huhti 2018, 22:19

Jäänyt vähän kirjoittelematta, joten otetaas kerralla tarpeeks...

Talven pimeydessä alkoi houkuttamaan parantaa Bemarin kaukovalotehoa, joten tuli tehtyä jossain välissä ostoksia. Pientä arpomista aiheutti se, että E9x:n Bangle-keulaan ei vaan yksiselitteisesti sovi mikään jälkiasenteinen lisäpitkätoteutus kovin järkevästi. Kolme viikkoa takaperin sitten kuitenkin suhasimma neidon kanssa tallille, takataskussa Hellan ledipalkki ja Luminalightsin XBB-ohjainpurkki.

Keula ilmaan, sisälokarit irti, puskuri irti, hops:
Kuva

Ruuvasin palkin kiinni puskurinkuoreen rekkarin alapuolelle, mahdollisimman taakse. Näin se ei törrötä ihan kamalan edessä kuten lisäasennusraudan kanssa kävisi. Puskurin sisäpuolelta tuin sen 50x50mm neliöprikoilla, että kuormitus ja puristus tulee muoviseen puskurinkuoreen mahdollisimman tasaisesti ja isolta alalta niin, että muovi ei pysty taipuilemaan niin että valo tärisisi:
Kuva

Seuraavaksi vähän johtojumppaa ja puskuri takaisin paikoilleen. Siinä se istuu vähän vähemmän kauhean näköisenä kuin moni tavallisempi toteutus:
Kuva

Viistokuva esittelee ehkä vähän paremmin tuota törrötysefektiä - tai lähinnä sen vähyyttä. Ei se nyt varsinaisesti kaunis ole, mutta vähemmän rumaa asennustapaa en ainakaan itse keksinyt:
Kuva

XBB -valo-ohjain löysi paikkansa oikeanpuoleisen umpion takaa, kutakuinkin samasta kohtaa johon edellisessä E90:ssä kiinnitin Defan laturin:
Kuva

XBB tosin alkoi sekoilemaan ja nyppäsinkin siltä sulakkeen irti, pitää tarkistaa HALL-anturin kiinnitys ja ympäristön häiriöt. Tulin siihen tulokseen, että jää todennäköisesti ainoaksi kerraksi, kun käytän virtaperustaista lisävalo-ohjausta jänniteperustaisen sijasta. HALLin tarkkuuden lisäksi virtaperustailella ohjauksella myös lisävalo jää pimeäksi, jos auton oma kaukovalotoiminto ei reagoikaan käskyyn (eli tässä tapauksessa jos solenoidi ei vedäkään varjostinta pois xenon-polttimon edestä - halogeeniautossa siinä vaiheessa, jos ohjauksena toimiva kaukovalopolttimo palaa...), eikä se ole redundanssin kannalta hyvä asia.


Seuraavaksi parannusta auton takapäähän. Edellisessä viestissä mainittu puskurin reikä oli hoidettavana keskiviikkona 11.4. Espoon MetroAutossa, jossa autoon asennettiin uusi puskuri, jonka maalaritaiturinsa oli suihkinut valmiiksi oikeaan väriin. Taituria kehtaan sanoa taituriksi, kun heti tuoreeltaan autoa ihmetellessäni en puskurin maalissa erottanut väri- tai heijastuseroja korin maaliin. Tästä ei vielä ole kuvia, kun ei ollut kameraa mukana ja kameran luokse päästessä auto oli taas jo turhan likainen. Fototaan kunhan joku päivä pesen kulkikeen.


Tänään sitten töiden jälkeen suihkin taasen tallille, tunkkasin auton ilmaan ja vaihdoin nastattomien talvipyörien tilalle nastattomat kesäpyörät. On se jännä tunne, kun renkaanvaihdon jäljiltä auton käytös kevenee, tarkentuu, mukavoituu ja rengasmelu hiljenee. Kulutuskin taisi vähän laskea, mutta melko merkityksettömästi. Takarenkaiden valitus ja vieno kumintuoksu jääradalla ei varmaankaan tullut tyhjästä, kun takarenkaat olivat kuluneet reilusti etusia enemmän. Talvirenkaissa pintaa edessä 8,5/8,6mm (o/v) ja takana 6,2/6,7mm (o/v). Voisi kesän aikana vaihtaa nuo vanteilla keskenään, niin saa kulumaan vähän tasaisemmin - muutenhan takarenkaat on ensi talvena jo loppu.

1.4. Asennettu Hella Led Lightbar 350 ja Luminalights XBB ohjaus, teimme itse ja säästimme
11.4. Takapuskuri vaihdettu ehjään, MetroAuto Koskelo
20.4., 228235km Kesärenkaat alle, Uniroyal Rainsport 3, 225/45R17
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence