BMW 325i E93 2007

Käyttäjät esittelevät autojaan
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Näitä sinun touhuja auton kanssa on kyllä kiva seurata ja lukea täältä. Laadukasta tekemistä :thuup: .

Itsekin tuli joskus touhuiltua auton kimpussa enemmän. Viimeajat kun on tullut ajettua uusilla takuunalaisilla bemareilla, jotka huolletaan tietysti merkkiliikkeessä, niin touhuilut on rajoittunut ainoastaan auton tankkaukseen ja nesteiden lisäämisiin sekä tietysti auton säännöllisiin käsinpesuihin ja vahauksiin. Omassa tallissa on kiva kiillotella autoa. Neuroottisen tarkka auton puhtaudesta kun olen.

Silmiin pisti autosi konehuoneen likaisuus. Eikö tiivisteet pidä likaa ja pölyä ulkopuolella tässä mallissa?
Itsehän imuroin autoni konetilasta pölyt pois aina silloin tällöin ja näin konetila pysyy siistinä. Tästähän mulle on myös naurettu :conf: .
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Mosku kirjoitti:Viimeajat kun on tullut ajettua uusilla takuunalaisilla bemareilla, jotka huolletaan tietysti merkkiliikkeessä, niin touhuilut on rajoittunut ainoastaan auton tankkaukseen ja nesteiden lisäämisiin sekä tietysti auton säännöllisiin käsinpesuihin ja vahauksiin.
Mulla on ollut kaksi työsuhdeautoa ja yksi oma uutena ostettu auto. Niiden pahimmat ongelmat oli, että ei niille viitsinyt mitään tehdä takuunalaisina ja muiden omistamina laitteina. Tykkään paljon enempi ajaa vähän vanhemmalla, mitä saa tehdä mieleisekseen ja huoltaa itse ja joissa arvonlasku on maltillisempaa. Ajamisen ilon lisäksi tekemisen ilos.
Mosku kirjoitti: Omassa tallissa on kiva kiillotella autoa. Neuroottisen tarkka auton puhtaudesta kun olen.

Silmiin pisti autosi konehuoneen likaisuus. Eikö tiivisteet pidä likaa ja pölyä ulkopuolella tässä mallissa?
Mulle ei sopisi neuroottisuus auton puhtaudesta. Jo tämän päivän työmatkoilla tuli likaa auton päälle siinä määrin, että moni pesuhifistelijä pesisi autoa tänään jo neljättä kertaa.

Keulalta itse asiassa puuttuu yksi tiiviste (siitä oikeanpuoleisen lampun päältä), jonka tajusin vasta lamppua viime viikolla ropatessani. Tiiviste on tilattu, saa nähdä auttaako. Luulen kyllä, että lika pääsee silti konehuoneeseenkin - normaalin konttoriarkipäivän 176km tekee pahansa väkisinkin. Konehuone pitäisi kyllä pestä, mutta jätetään se kesämmälle, kun pääsee rauhassa kuivumaan.

Edit: fiksattu aivobugi työmatkan mitassa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Aero kirjoitti:Mulla on ollut kaksi työsuhdeautoa ja yksi oma uutena ostettu auto. Niiden pahimmat ongelmat oli, että ei niille viitsinyt mitään tehdä takuunalaisina ja muiden omistamina laitteina. Tykkään paljon enempi ajaa vähän vanhemmalla, mitä saa tehdä mieleisekseen ja huoltaa itse ja joissa arvonlasku on maltillisempaa. Ajamisen ilon lisäksi tekemisen ilos.
Tuo on kyllä totta. Itsellä ei liisareita tai vastaavia ole koskaan ollut.
Aero kirjoitti: Mulle ei sopisi neuroottisuus auton puhtaudesta. Jo tämän päivän työmatkoilla tuli likaa auton päälle siinä määrin, että moni pesuhifistelijä pesisi autoa tänään jo neljättä kertaa.
Juu, kukin tyylillään. Talvi on kyllä vaikeaa aikaa auton puhtaana pidolle. Varsinkin ne suolakelit. Täällä pohjoisessa on onneksi kuitenkin vielä ns. oikeaa talveakin jälellä, jolloin suolakuormurit pysyvät talleissaan pakkasten aikaan.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

^Joo, siitä pohjoisen talvesta olen rehellisesti kateellinen. Ei tämä suolauomissa rämpiminen mitään herkkua ole, sen enempää autolle kuin itsellekään.
Aero kirjoitti:Tilasin intternetistä tarvikkeen, joita saa toistakymmentä yhden orggiksen hinnalla.
Perjantaina poimin ballastipaketin postista. Toissapäivänä unohdin sen kotiin, eilen olin etänä joten tänään koukkasin työmaalta harrastetallille, tunkkasin jälleen etukulman ilmaan ja vaihdoin ballastin. Suojasin varmuuden vuoksi sähköliittimet Permatexin aiheeseen sopivalla möhmäätillä. Ainakin näin alkuun tarvikeballasti toimii hienosti - tai tarvike ja tarvike, ei ole itämaan poika jaksanut kehittää omaa tuotemerkkiä tms vaan on kohtuu tarkasti jäljentänyt alkuperäisen tuotteen. Rehellistä tarviketta voisi arvostaa enemmän kuin orggiksen kloonia, vaikka siinä ei BMW:n logoa tai nimeä olekaan (ei siis ole vanhassakaan ja se lie orggis, ei myöskään toisen puolen ballastissa).

Otin vanhan auki ja vilkaisin sisälle. Aika lohduton on näky, rehellisesti sanoen näyttää siltä kuin osa hapettumistakin olisi homeessa. Joko täällä on lillunut vettä pitkään tai vesi on ollut tosi tehokasta:

Kuva

211871km: Oikean etuvalon ballasti vaihdettu - tarvikeosa, työt tehty itse
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

:curse: Ärrrkele! Sinne umpioon pääsee edelleen vettä, mutta ei siitä puuttuvan tiivisteen kohdalta, mitä olisi voinut veikata. Ei myöskään ballastin reunoilta, enkä vielä keksinyt mistä (potentiaalisia vikapaikkoja saa vinkata, kevväämmällä voi tuon umpion nypätä vaikka pöydälle mutta just nyt ei houkuttaisi purkaa käyttöauton keulaa). Sen sain selville, että umpio lienee vaihdettu, kun löysin siitä leimat vuodelta 2012.

Päädyin ensihätään vaihtamaan kosteustaistelustrategiaa. Kosteutta vastaanhan voi taistella kahdella tavalla - kunnianhimoisempi on varmistaa, ettei paikkaan x pääse kosteutta, helpompi on varmistaa, että kosteus pääsee pois paikasta x. Porasin tarvikeballastin pohjaan reiän josta vesi pääsee pois, katsotaan helpottaako, vaikka ballasti jo ensimmäiset ongelmansakin toi esiin. Sain nimittäin myös selville, että vesi pääsee ballastiin xenonpolttimolle menevää piuhaa pitkin, joten vaikka liitin reikineen on möhmäätillä kosteussuojattu, kastuu pahiten ballastissa oleva liitin ja perään sitten kaikki muukin. Kyllä mää tuon selätän, mutta katotaan nyt paljonko työtä ja osia se lopunviimeeks vaatii.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Jos yhtään lohduttaa niin MB w204 c320cdi 2009-mallissa ilssi-umpiossa ihan sama vaiva ja rakenne, ajettu nyt 228tkm ja toista silmää vaivannut :D Aina sadekelin jälkeen kastuu umpio, on paikattu, lakattu- liimattu ja vaikka ja mitä mut ei perkele saa tiiviiksi millään.

Ennen uusien umpioiden ostamista (orggikset marmorilla 2800€/kpl, Saksasta 1300€/pari sisältäen kaikki polttimot ja ohjainlaiteboksit/ballastit umpion pohjassa, Liettuan ebaysta sais vielä halvemmalla... ebaysta toki löytyy käytettyjä ja liimakorjattuja pilvin pimein) voisi kokeilla ilmastointireikien poraamista moottoritilan puolelle. Sanovat, että kaks reikää korkin kanteen ja reikiin pienet letkun pätkät esim 6/4 pa-letku niin ei mee kärpäsiä tai muuta niin herkästi sinne ja hengittää...

Mersusta ei vaan oo alkanut toi umpion alapinnassa kii oleva ohjainlaite hajoomaan tai oikuttelemaan mutta sitä odotellessa...
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Joo, ilmanvaihdolla tosiaan pitäisi kyllä saada kosteutta kuriin. Ei noita mitenkään ole mahdollista oikeasti hermeettisesti tiivistää, kun polttimoiden pitää kuitenkin olla siinä suojatuimmassa tilassa ja silti vaihdettavissa. Tekisi kuitenkin mieli löytää se vuotopaikka, aivoa kolottaa kun autossa on vika, jota ei onnistu paikantamaan ja korjaamaan :)
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Aero kirjoitti:Joo, ilmanvaihdolla tosiaan pitäisi kyllä saada kosteutta kuriin. Ei noita mitenkään ole mahdollista oikeasti hermeettisesti tiivistää, kun polttimoiden pitää kuitenkin olla siinä suojatuimmassa tilassa ja silti vaihdettavissa. Tekisi kuitenkin mieli löytää se vuotopaikka, aivoa kolottaa kun autossa on vika, jota ei onnistu paikantamaan ja korjaamaan :)
No, pätäkkä pöytään ja uudet umpiot tilaten... :D
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Joo, uudet (jopa orggikset - Magneti Marellia saa vähän halvemmalla ja Automotive Lightningia suorastaan edullisesti) saa kyllä alle tonniin eli ei sinänsä mikään mahdoton idea sekään. Kaupanpäälle saisi täysin kulumattomat umpiot ja sitämyötä paras valoteho mitä tuohon keulaan saa, eli lopputulos olisi lähtötilannetta parempi. Siinäkin vaan tarttee purkaa keula (sama purku kuin jos ottaa umpion pöydälle) johon mieluummin ottaa täyden päivän tai jopa pari aikaa.

Meinaan... mitä luulet, onnistunko mä purkamaan auton keulan niin, että pelkästään vaihdan umpiot? :D

Edit: vähän korjausta - orggiksi vätetyt paljastuu tarkemmin kuvia tutkiessa Automotive Lightingin tuotteiksi nekin. Edulliselta kuulostikin, vaikka halvan veron ja työn maasta olisivatkin olleet.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Nyt kun auto on ollut luokkaa kuukauden ajossa nykyballastilla, kehtaan jo uskoa että se ehkä toimii ja kestää. Lakkasin piirilevyn molemmin puolin kahteen kertaan PRF:n 202 -lakalla ja porasin koteloon viemäröintireiät takaviistoon. Vielä tuo hieman kerää huurua umpioon, mutta molemmat etuvalot toimii ja lopullisemman korjauksen kehtaan jättää keväämmälle, kun on toinenkin auto ajossa (eli voi purkaa vähän pidemmälle ja rauhallisemmin).

Tänään olin sopivaan aikaan liikkeellä kylillä, joten kävin ohimennen paikallisesta rengasliikkeestä kysymässä hintoja, josko dumppaisi nuo Imperialin nastarenkaat ja ostaisi tilalle oikeat talvirenkaat. Yllätykseksi hyllystä löytyikin Bridgestonen 225/40R18 -kitkat - ei ihan tämänvuotiset, mutta hyvän tuntuiset ja asiallisesti varastoidut - 600 euron hintaan. Tuohon lukemaan en jaksanut ähistellä vaan ajoin auton nosturille ja työnsin pankkikortin maksupäätteeseen. Mainittakoon, että Kanta-Rengas Turengissa palveli jälleen varsin asiallisesti - pyörät autosta ensin pesukoneeseen ja vasta sitten kumit vaihtoon. Lisäksi yhden kaverin vaihdellessa kumeja vanteille toinen kaveri rasvasi navat ja pultit, mitä aika harvoin rengasliikkeissä näkee tehtävän. Kitkat alle ja lopuksi vielä momenttiin kiinni, niin hymyssä suin sai suhailla kotiin. Enää ei rapistele ja ensituntuman perusteella pitokin parani reippaasti.

218560km: Uudet talvirenkaat, Bridgestone Blizzak 225/40R18, Kanta-Rengas Oy Turenki
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Pari viikkoa sitten tuli käytyä jääradalla bemaroimassa. Kesän alustahommien, tuoreiden renkaiden ja todennäköisesti myös karttuneen taidon myötä oli huomattavasti helpompi viedä kuin edellistalvena.

Kuva

Huomenna on myös jääratapäivä, mutta koska sylintereissä enemmän on enemmän, massassa vähemmän on vähemmän ja lukkoperä on lukkoperä, saa bemari toimia lähinnä kuljetusjuhtana:

Kuva

Edit: fiksattu ylempi kuva - kopioin sen neidon googledrivestä omaan galleriaani (luvalla toki), niin linkki toimii varmemmin.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
msalojaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 11 Marras 2012, 15:27

Aero kirjoitti: 02 Maalis 2018, 19:19 Pari viikkoa sitten tuli käytyä jääradalla bemaroimassa. Kesän alustahommien, tuoreiden renkaiden ja todennäköisesti myös karttuneen taidon myötä oli huomattavasti helpompi viedä kuin edellistalvena.
Hetkinen, oletteko Suomen talvessa jääradalla avon katto alhaalla pipot päässä? Jos ootte, niin arvostan! :)
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

No totta pirussa ollaan, se on kirkkaasti parasta mitä voi tehdä housut jalassa. Raitista ilmaa, huikeeta keliä, mahtavaa fiilistä ja armotonta sivuluisua - mitä enempää voisi raikkaalta talvipäivältä toivoa? No okei, savusaunaa ja hyvää safkaa, mutta nekin oli tarjolla tuolloin pari viikkoa takaperin.

Suosittelen lämpimästi (pun intended) :)
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Talven aikana tapahtunutta:
-Pakkasten myötä kun pääsi se oikea umpio vissiin kuivumaan sisältä paremmin niin on nyt märilläkin keleillä pysynyt sisältäkin kuivana. Seurataan tilannetta.
-Joku nimeltämainitsematon allekirjoittanut aiheutti vitutusta ajovirheellä ja sai takapuskuriin aikaan trailerin vetopään myötäisen reiän. Tähän on kaskon piikkiin tilattu uusi puskuri ja sovittu korjaus Espoon Metroautoon ensi kuun puoliväliin. Viivästin itse korjausta, että tuoreet muoviosat ja tuoreet maalit pääsee mieluummin kevätkuivaville plussakeleille kuin nollan ympärillä pyörivään suolalilluun.
-Lämppärin puhallin on alkanut viheltämään. Uusi maksaa marmorila kolmatta sataa ja kestää todennäköisesti seuraavat 10v/200+tkm, joten taidan tilata sellaisen.
-Oikea etumukiteline on alkanut takkuamaan, tämänkin taidan korjata vaihtamalla uuteen.

Muuten talvi meni tosiaan ihan raikkaasti. Melko vähän on ollut nelivetoa ikävä - yleensä, kun lisäpidosta olisi iloa, on näillä seuduilla joku takavetoakin hitaampi edessä. Jääradalla toki xDrive olisi ollut takavetoa hauskempi ja kärryä vetäessä parempi, eikä liukkaalla kiihdyttäessä sammuttaisi cruisea kongin kera. Kuitenkin sen verran lieviä eroja, että E-luokan avo vs. xDrive -"kisa" päätyy minulla yhä avon puolelle. F33 saisi toki xDrivenä, mutta ihan sitä hintaa en vielä ole käyttöautosta valmis maksamaan.

Tänään kevään ja loman kunniaksi kävin tervehtimässä vakiokonttorin katsastusmiehiä. Iskarit 64, 66, 66 ja 67%, käyttöjarrut edessä 2,3/2,6kN (ero 12%, sallittu 30%), takana 2,7/2,9kN (7/30%) ja seisontajarru 1,0/2,6kN (62/70%, kokonaisvoima 3,6kN minimin ollessa 3,3kN), päästöt CO 0,05, CO2 15,28, HC 7, O2 0,26 ja lambda 1,010.

Katsastettu siis huomautuksitta, mutta seisontajarru ei tosiaan vasemmalla loista. Muutenkaan takajarrut eivät uudet ole, joten niille voisi varmaan kesämmällä jotain tehdä.

225389km Auto katsastettu, seuraavan kerran leimalle 15.1.-15.5.2019.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Jäänyt vähän kirjoittelematta, joten otetaas kerralla tarpeeks...

Talven pimeydessä alkoi houkuttamaan parantaa Bemarin kaukovalotehoa, joten tuli tehtyä jossain välissä ostoksia. Pientä arpomista aiheutti se, että E9x:n Bangle-keulaan ei vaan yksiselitteisesti sovi mikään jälkiasenteinen lisäpitkätoteutus kovin järkevästi. Kolme viikkoa takaperin sitten kuitenkin suhasimma neidon kanssa tallille, takataskussa Hellan ledipalkki ja Luminalightsin XBB-ohjainpurkki.

Keula ilmaan, sisälokarit irti, puskuri irti, hops:
Kuva

Ruuvasin palkin kiinni puskurinkuoreen rekkarin alapuolelle, mahdollisimman taakse. Näin se ei törrötä ihan kamalan edessä kuten lisäasennusraudan kanssa kävisi. Puskurin sisäpuolelta tuin sen 50x50mm neliöprikoilla, että kuormitus ja puristus tulee muoviseen puskurinkuoreen mahdollisimman tasaisesti ja isolta alalta niin, että muovi ei pysty taipuilemaan niin että valo tärisisi:
Kuva

Seuraavaksi vähän johtojumppaa ja puskuri takaisin paikoilleen. Siinä se istuu vähän vähemmän kauhean näköisenä kuin moni tavallisempi toteutus:
Kuva

Viistokuva esittelee ehkä vähän paremmin tuota törrötysefektiä - tai lähinnä sen vähyyttä. Ei se nyt varsinaisesti kaunis ole, mutta vähemmän rumaa asennustapaa en ainakaan itse keksinyt:
Kuva

XBB -valo-ohjain löysi paikkansa oikeanpuoleisen umpion takaa, kutakuinkin samasta kohtaa johon edellisessä E90:ssä kiinnitin Defan laturin:
Kuva

XBB tosin alkoi sekoilemaan ja nyppäsinkin siltä sulakkeen irti, pitää tarkistaa HALL-anturin kiinnitys ja ympäristön häiriöt. Tulin siihen tulokseen, että jää todennäköisesti ainoaksi kerraksi, kun käytän virtaperustaista lisävalo-ohjausta jänniteperustaisen sijasta. HALLin tarkkuuden lisäksi virtaperustailella ohjauksella myös lisävalo jää pimeäksi, jos auton oma kaukovalotoiminto ei reagoikaan käskyyn (eli tässä tapauksessa jos solenoidi ei vedäkään varjostinta pois xenon-polttimon edestä - halogeeniautossa siinä vaiheessa, jos ohjauksena toimiva kaukovalopolttimo palaa...), eikä se ole redundanssin kannalta hyvä asia.


Seuraavaksi parannusta auton takapäähän. Edellisessä viestissä mainittu puskurin reikä oli hoidettavana keskiviikkona 11.4. Espoon MetroAutossa, jossa autoon asennettiin uusi puskuri, jonka maalaritaiturinsa oli suihkinut valmiiksi oikeaan väriin. Taituria kehtaan sanoa taituriksi, kun heti tuoreeltaan autoa ihmetellessäni en puskurin maalissa erottanut väri- tai heijastuseroja korin maaliin. Tästä ei vielä ole kuvia, kun ei ollut kameraa mukana ja kameran luokse päästessä auto oli taas jo turhan likainen. Fototaan kunhan joku päivä pesen kulkikeen.


Tänään sitten töiden jälkeen suihkin taasen tallille, tunkkasin auton ilmaan ja vaihdoin nastattomien talvipyörien tilalle nastattomat kesäpyörät. On se jännä tunne, kun renkaanvaihdon jäljiltä auton käytös kevenee, tarkentuu, mukavoituu ja rengasmelu hiljenee. Kulutuskin taisi vähän laskea, mutta melko merkityksettömästi. Takarenkaiden valitus ja vieno kumintuoksu jääradalla ei varmaankaan tullut tyhjästä, kun takarenkaat olivat kuluneet reilusti etusia enemmän. Talvirenkaissa pintaa edessä 8,5/8,6mm (o/v) ja takana 6,2/6,7mm (o/v). Voisi kesän aikana vaihtaa nuo vanteilla keskenään, niin saa kulumaan vähän tasaisemmin - muutenhan takarenkaat on ensi talvena jo loppu.

1.4. Asennettu Hella Led Lightbar 350 ja Luminalights XBB ohjaus, teimme itse ja säästimme
11.4. Takapuskuri vaihdettu ehjään, MetroAuto Koskelo
20.4., 228235km Kesärenkaat alle, Uniroyal Rainsport 3, 225/45R17
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Ai niin, sitä takapuskuria olisi voinut fotota jossain välissä. No, ei se vieläkään myöhäistä ole, siellä se on ihan siististi mukana edelleen. Tänään kuitenkin oli hyvä fiilis touhuta, joten rapsuttelinkin noita pikkujuttuja parempaan kuntoon.


Ihan ekana läppäsin vihdoin paikoilleen kuskinpuolen lampunpesurin läpän, jonka hoksasin kopata talteen rungon murtuessa. Vaihdoin vanhan läpän uuteen runkoon, jolloin säästyy maalaamiselta - ainakin tämän läppämallin kanssa temppu on hyvin helppo, kunhan se vanha läppä on tallessa. Asentaminen meni yksinkertaisesti niin, että vedin ihan sormin pesurin ulos puskurin sisältä, laitoin läpän kiinni ja päästin irti - helppoa ja nopeata.


Seuraavaksi vaihdoin oikean etumukitelineen. Mukitelineiden edestä lähtee koristelista irti hallitusti kampeamalla, jonka jälkeen mukitelineet on parilla ruuvilla kiinni:
Kuva

Ruuvit auki, tellinki kouraan, uusi paketista paikoilleen ja koristelista kiinni. Uuden mukitelineen tilasin samanlaisella kromiraidalla kuin vasemmalle tuli vahingossa viime vuonna. Sopii kuvaan, kun kromia on myös ratissa ja mittaristossa ja autossa muutenkin:
Kuva
(Ei, en ruvennut siirtämään autoa tai sulkemaan kattoa valotuksen tasapainottamiseksi)


Vielä se vikisemään alkanut sisäpöhnötin. Kovasti vikinä on rauhoittunut sen jälkeen, kun orggisvaraosan ostin, mutta nyt kun vauhdissa olin niin samalla vauhdilla menin. Tämähän on hommana oikeasti simppeli, ekana otetaan jalkatilan katto irti - kaksi etukulmissa olevaa ruuvia (T20) auki ja katto tipahtaa syliin:
Kuva

Katon päältä paljastuu jalkatilavalon liitin, jonka nappasin irti. Lisäksi otin defan pistorasiasta panssarikaapelin irti ja nakkasin kattomuovin lämppäreineen takapenkille. Pää jalkotilaan, lämppärin reunassa kutakuinkin kohti keulaa on tukilipare, jota taivutetaan vähän alaspäin, pyöräytetään lämppäriä paikoillaan ja se kutakuinkin tipahtaa naamalle (kannattaa ottaa koppi ennenkö osuu). Siellä on paikka lukitusruuville, mutta sitä ei tässä autossa paikoillaan ollut. Jännä sinänsä, kun sijoillaan oli kuitenkin orggisosa (tai hyvä kopio), liekö auton alkuperäinen leiponut ja vaihdettu käytettyyn jossain välissä, kun tämä käyttöikä sopisi kyllä ekalle muttei tokalle alkuperäispöhnöttimelle.

Nopeudensäädintä ei tule uuden mukana, joten se vanhasta irti ja uuteen kiinni (uusi vielä paketissa, vanha paketin päällä):
Kuva

Lämppäri paikoilleen, pyöräytys oikeaan asentoon, piuhat kiinni ja jalkatilan katto paikoilleen, done. Helpompaa tää oli nyt, kun tiesi miten homma menee ja keli oli hyvä. E90:iin sama homma tuli tehtyä vesisateessa, repsikan penkillä ylösalaisin maaten ja ilman kokemusta, eikä silloinkaan oikeastaan kovin paha homma ollut.

234452km Vasen lampunpesurin läppä uudella rungolla paikoilleen, oikean etumukitelineen vaihto uuteen ja lämppärin moottorin vaihto. Osat uusia orggiksia (paitsi se läpän läppäosa), työt itte.

Vähän kyllä tuntuu hifistelyltä ruuvata itte nätimpää ja jouhevampaa mukitelinettä paikoilleen, kun vieressä neito purkaa Ibizasta vaihdelaatikkoa irti... :)
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Aika vierii ja talviavo kulkee, joten taas oli aika huoltotoimenpiteiden. Sen lisäksi että ajotieturi pyyteli öljyhuoltoa kuului moottorin käydessä hivenen kihnuttava ääni ja tietyissä tilanteissa vedon kytkeytyessä takaapäin pieni klak -henkinen ääni.

Öljyhuoltopyyntö hoidettiin luonnollisesti öljyhuollolla, kihnutus häivytettiin vaihtamalla apulaitehihna rullineen ja kiristimineen ja tuo klak paikannettiin perämurikan välykseen. Välys on sinänsä luonnollinen näillä kilsoilla eikä vielä lainkaan huolestuttava ja tuskin sitä monikaan edes huomaisi, mutta vähitellen sitä itse oppii vähän turhankin tarkaksi. Muilta merkeiltä kokemusta vastaavista välyksistä on lähes uusistakin autoista, tässä en ollut aiemmin huomannut. No, seurataan kuitenkin - jos liikaa pahenee, niin vaihtoehtoja on tasan kaksi: ottaa murikka lattialle ja shimmata se itse kuosiin tai metsästää lukollinen murikka ja vaihtaa se paikalleen - kovin montaa rahaa en nimittäin näe järkeväksi maksaa avoimen perän vaihdosta avoimeen perään.

236103 km: Öljyhuolto (myös raikkari) ja apulaitehihna (sis. rullat ja kiristin), Metroauto Espoo
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Noniinno. Torstaina kun auto kävi huollossa, niin perjantaina tuli seuraava vika. Aamulla töihin ajellessa käänsin aurinkolipan auki ja irtopäätä kiinni pitävä klipsi tipahti puoliksi syliin, se koukkuosa siis. Eipä siinä, tilailin marmorille uuden n. 10e hintaan.

Mutta noin muuten voi kyllä todeta, että perstuntuma on jossain määrin kohdallaan. Olen hetken pohtinut, että aina välillä tuntuu siltä kuin jäisi yksi työtahti välistä. Eilen sitten töistä kotiin ruuhkassa ajellessa tyhjäkäynti pomppi kuumana jännästi ja epätasaisesti ja sieltähän se hieman härnäämällä morjesti helikopterivalokin. Lukija kiinni ja ykköspytystä misfirevikakoodi. Kun oireiden ilmestyminen muutenkin täsmäsi ja moottorin tärinä tuntui aivan selvästi puolavialta (se tärisee eri tavalla kuin suutinvikaisena tai puristuksen puuttuessa, niin pölhöltä kuin se ehkä kuulostaakin), soitin jälleen marmorille ja tilasin puolan. Tänään oli ohjelmassa muutenkin marmorivisiitti takapuskurin pinnoituksen muodossa, niin kun asentaja ehti, vaihtoivat samalla puolan pyynnöstäni paikoilleen asti. Saa nähdä porsiiko lisää puolia eli vaihdetaanko loputkin, mutta ainakaan vielä ei ole tuon jälkeen tuntunut kipinää missaavan. Samalla mukaan tarttui aurinkolipan klipsi, se on vielä hanskalokerossa odottamassa asennusta.

236966km Takapuskuri kestopinnoitettu, ykköspytyn puola vaihdettu - Metroauto Espoo
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Ja marjat, sanon mä. Tärinää P0301 eli Misfire detected in cylinder 1. Aattelin seuraavaksi vaihtaa tulpan ja kun nostin vanhan ylös, oli se bensasta märkänä. Vaikka siis kovasti, totesin todennäköiseksi syylliseksi vuotavan suuttimen. Lisäksi katselin bensatrimmejä ja kun ykköspankin LTFT oli tyhjiksellä -15,6%, olin sen verran vakuuttunut että soitin Autokeskukselle aiheesta. Siellä oli jonoa ja jätin soittopyynnön, joka oliskin ollut vuorossa vähän sen jälkeen kun ehdin Hämeenlinnan toimipisteen varaosatiskille kysymään ja hakemaan suutinta.

Suuttimen vaihto on aika suoraviivainen homma ja menihän siinä monta minuuttia. Seikkaperäiset ohjeet enkuksi tuolta, en jaksa toistaa: https://www.pelicanparts.com/BMW/techar ... cement.htm

Ainakin alustavasti ykköspankin trimmit lähti järkevään suuntaan kohti nollaa eikä lyhyellä testilenkillä hukkunut yhtään kipinää. Taidan tilailla 4 viimeistäkin suutinta, saanee vähän halvemmalla jos tarve ei ole "nyt heti, just" -mallia.

237661km: Suutin uusiksi ykkössylinteriin, osa Autokeskus Hämeenlinna, työt itte.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

:curse: P0301: Cylinder 1 misfire detected. Ei hyvä ***vetti, jo nyt on sitkeessä.

No, nää menee joskus sarjana, tulppa hajottaa puolan, puola hajottaa uuden tulpan, tulppa hajottaa uuden puolan... Sytyttämätön tulppa kastuu ja hajoaa siitä ja hajottaa taas puolan...

Lisäksi faija vinkkasi mittaamaan puristuspaineet, kun jos ruttua on sopivan lievästi hukassa venttiilin välistä, toimii pytty mutta vaatii vahvemman kipinän, joka aiheuttaa puolalle kuormaa ja puola lämpiää ja se lämpö taas tappaa puolan.

No, vähitellen alko korpeemaan ja tuntumaan siltä, että tää pitää saada kuntoon. Jumppasin eilen illalla niin, että poltin ykkösessä aiemmin olleen tulpan puhtaaksi, työnsin sen kakkoseen (moottorin kakkossylinteriin, irvileuat) ja kakkosesta tulpan ykköseen. Lisäksi kurkkasin kolmosenkin tulppaa ja vaihdoin ykkös- ja kolmospytyn puolat ristiin. Tämän seurauksena sain misfiret kolmospyttyyn, eli uusittu puola oli kuitenkin rikki.

Tänään aamulla soittelin Metroautoon ja töiden jälkeen poikkesinkin morjestamassa varaosatiskiä. Kiinnostus arpomiseen alkoi olla vähissä ja hermo kireällä, joten mukaan tarttui puolat ja tulpat ykköspankin sylintereihin, eli 3kpl kumpaakin. Auton ruuvaaminen vähän viivästy kun kotimatkalla poikkesin neidon äidin luona ruuvaamassa keittiökalusteita, mutta pääsin kuitenkin lopulta myös bemarin pellin alle. Puristuspainemittariin ei ollut sopivaa adapteria, joten rutut jäi mittaamatta. Nappasin siis vaan vanhat rojut irti ja varmuuden vuoksi vielä uusia, puhtaita hanskoja käyttäen laitoin uudet tulpat ja puolat paikoilleen, nollasin vikakoodit, löin auton kaikilla pytyillä tasaiselle tyhjäkäynnille ja kävin koeajolla ilman pienintäkään nyppäisyä, nykäisyä tai muuta ylimääräistä häiriötä. Lenkin jälkeen IR-mittarilla tutkin puolien lämpötiloja, eikä se ykkönen muita kuumempi ollut. Kakkonen oli pari astetta lämpimämpi, mutta kakkospytystä ei ole mitään vikaakaan esiintynyt.

Nyt siis vaikuttaisi taas toimivan. Huomenna tietää taas lisää, kun saa työmatkalla pidemmän koeajon.

Jaa niin, jos jotakuta kiinnostaa, niin täällä (tai oikeastaan part 2:ssa, joka on jatkoa tälle) on ihan mielenkiintoinen selvitys siitä, miksi N53 tappaa puolia: https://bimmerprofs.com/ignition-coils/

237830km Uudet tulpat ja puolat sylintereihin 1, 2 ja 3.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Vastaa Viestiin