BMW 325i E93 2007

Käyttäjät esittelevät autojaan
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Dodiin, monta viikkoa saikin taas vaan ajaa ja tankata :lol:

Tähän väliin tunnelmakuva, taittuu se työmatka näinkin...
Kuva

Joo, lähdin aamulla duuniin ihan normaalisti, motarille pudottaessa pykälsin isompaa ja vedon katketessa/kytkeytyessä tuntui takana jännä sivuttaisheilahdus, mikä välittömästi kiinnitti huomion, mutta ei tuntunut aiheuttavan jatkotoimenpiteitä ja auto kulki motarille oikaistua suoraan ja kolisematta, joten cruise päälle ja körmööttään eteenpäin. Pari kilsaa pääsi ja *BLING*, punainen rengaskuva tauluun ja maininta, että olisi ehkä aika pitkästä aikaa vilkaista rengaspaineita. Stoppasin ja vilkaisin renkaat että ovatten ryhdissään ja totesin että no, seuraavassa rampissa on ABC, käynpä kuitenkin tsekkaan paineet. Siinä juur ennen ABC:n pihaa alkoi tuntua ajossakin siltä että nyt on joku kumi aivan liian löysä ja ilmapisteellä totesinkin oikean takarenkaan olevan puhki - ilma menee sisään mutta pihisee heti kyljen reiästä ulos.

Ei muuta kuin vanteen suojaamiseksi sen verran ilmaa sisään kun menee, auto parkkiin muutaman metrin päähän ja puhelut A) töihin, että nyt menee kotva ja B) Autoliitolle, että nyt tarttis pitkästä aikaa vähän jeesiä ja sisälle kaakaomukin ja munkin ääreen istuskelemaan odotellessa. Puolisen tuntia vierähti ja ystävällinen hinurikuski nyppäsi auton kyytiin ja toimitti lähimpään rengasliikkeeseen, jossa odotellessa taka-akselille pyörähti Nokian Hakka Blue -renkaat (valintaperusteena puhtaasti "näitä on hyllyssä" -lause), kortinlukijaan kilahti pankkikortti ja matka jatkui.

244011km Taakse uudet Nokian Hakka Blue -renkaat, 225/45R17
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

Eli renkaan kylki aukesi kesken ajon, ilman että olit ajanut esim johonkin monttuun? Onneksi ei käynyt tuon pahemmin.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Joo, kyljessä pieni reikä, onneksi ei isompaa repeämää ja tosiaan vuoti alkuun tosi rauhallisesti. Todennäköisesti jotain on osunut siihen aiemmin ja tehnyt "alkuvekin" ja nyt sitten hieman nykäisevässä sivuttaisrasituksessa (vaihteenvaihto kaartavassa rampissa) napsahti auki asti. Rampilla ittellään on ihan uusi, muutaman päivän vanha ja todella tasainen asfaltti, ei mitään monttuja tai möykkyjä.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Tänään oli pari asiakastapaamista asiakkaan konttorilta, josta on muutama hassu kilometri harrastetallille. Tämän hoksattuani päätin hyödyntää synergiaa ja kävin ruokiksella Motonetissa ja jälkimmäiseltä asiakastapaamiselta suuntasin suoraan tallille.

Juha toisessa ketjussa kirjoitti: 16 Loka 2018, 17:46 Castrolia olen käyttänyt vuosikaudet kaikissa pemareissani. Kuten salmol totesi, se pysyy -ainakin bensakoneessa- hiukan paremmin sisällä kuin vaikkapa Mobil. Kokemusta on siis bensakutosista.
Mobilin maistuvuus on havaittu myös täällä. Henkilökohtaisesti en jaksa etenkään pitkillä vaihtoväleillä kauheasti ressata aiheesta, kun siinä öljy kuitenkin uusiutuu. Mobililla kuitenkin tuntuu olevan myös toinen erikoispiirre - se maku paranee paitsi vanhetessa, myös lämmetessä. Sen jälkeen, kun mittari näyttää ekan kerran 120°C, alkaa möljy maistua entistä paremmin. Valuttelin siis 12tkm ajetut Mobilit (XE3000) pois ja kaadoin Magnatecit tilalle, katsotaan miten tilanne muuttuu. Valutin Mobilista viimeisen puolisen litraa erilliseen astiaan (oikeasti siksi, että ekasta kannusta loppui tila kesken) ja vielä 3h myöhemmin, takakontissa kotiin n. 90km matkanneena, arviolta 10-15°C lämpöisenä se oli vielä selvästi löysempää kuin käytetty vastaavan viskositeetin moottoriöljy yleensä on. Oli varmaan ihan hyvä idea pysyä pois radalta Kemoran -reissulla...

No, kippasin tosiaan Castrollit sisään ja kolistelin oikean etupyörän ensin läpi ja ruuvasin sen sitten irti. Nyppäsin myös sisälokarin irti ja avasin umpion takaseinän, jota viimeksi kiinnittäessä onnistuin törkkäämään XBB-valopurkin HALL-anturin sillai vinoon että otti häirää toisesta piuhasta ja lisäpitkä toimi miten sattui - ratkaisin silloin ajanpuutteessa ottamalla sulakkeen irti, mutta nyt pimenevät iltapäivät toivat motivaatiota saada lisää valoa tielle. Järjestelin johdotuksen niin, että anturi ei enää vääriä häiriöitä saa, pulttasin paikat kiinni ja nostin pinosta talvipyörän paikoilleen. Mainittakoon, että vaikkei tuo Hellankaan ledipalkki mikään erityisen kaunis ole, niin hyvä se kyllä on. Ei turhaan valaista puidenlatvoja, vaan valokuvio on pitkä ja sopivasti leveä sekä kohtalaisen tarkka. Tykkään.

Puolen vaihto, vasemmasta eturenkaasta kiinni ja... klak, klak - vaakatasossa lonksuu, pystysuunnassa ei juurikaan. Syyttävä sormi ensin kohti raidetankoa, mutta kuitenkin rengas irti ja kuikuilemaan tarkemmin. Hieman kuulostaisi loksahtavan raidetangon sisäpäänkin tienoosta, mutta alapallossa näkyy ja tuntuu selvä välys! Johan sillä oli 60169km ajettukin, alkaa olla aikakin vaihtaa. Eiku...

No, leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä, pitää huomenna soitella Metroautoon aiheesta. Talvipyörä siis paikalleen ja auto alas. Tarttee se raidepääkin tarkistaa kun ensin saa tuon tukarin hoidettua - raidetanko on vaihdettu marmorilla vajaa vuosi ja n. 43tkm, joten jos siellä on väljää, ei siinä pitäisi olla ongelmia takuukeskustelussa.

Takana ei yllätyksiä tullutkaan, jarruhuoltoa on syytä alkaa vähitellen harkitsemaan. Ei ne vielä ihan loppu ole eli ei tartte hätäillä eikä ressata, mutta ei todellakaan uudetkaan.

Blizzakeissa oli kesävarastoinnin jäljiltä tallilämmössä (arviolta ~17°C) tasaisesti 2,6bar joka nurkassa. Pidetään positiivisena noteerauksena laadusta, nostin huimaan 2,7bar arvoon. Kesäkumeissa on pintaa takana 6,5 ja 6,8mm ja edessä 5,8 ja 5,9mm - perinteisesti mitattuna kahdesta pääurasta kolmelta kohtaa ja otettu heikoin näistä kuudesta arvosta.

248567km Blizzakit alle, Magnatecit (C3, 5W40) koneeseen, lisäpitkän ohjaus fiksattu ja vasen etualapallo todettu väljäksi
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
kallek77
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 17 Loka 2018, 18:15

Aero kirjoitti: 23 Loka 2018, 22:59 Tänään oli pari asiakastapaamista asiakkaan konttorilta, josta on muutama hassu kilometri harrastetallille. Tämän hoksattuani päätin hyödyntää synergiaa ja kävin ruokiksella Motonetissa ja jälkimmäiseltä asiakastapaamiselta suuntasin suoraan tallille.

Juha toisessa ketjussa kirjoitti: 16 Loka 2018, 17:46 Castrolia olen käyttänyt vuosikaudet kaikissa pemareissani. Kuten salmol totesi, se pysyy -ainakin bensakoneessa- hiukan paremmin sisällä kuin vaikkapa Mobil. Kokemusta on siis bensakutosista.
Mobilin maistuvuus on havaittu myös täällä. Henkilökohtaisesti en jaksa etenkään pitkillä vaihtoväleillä kauheasti ressata aiheesta, kun siinä öljy kuitenkin uusiutuu. Mobililla kuitenkin tuntuu olevan myös toinen erikoispiirre - se maku paranee paitsi vanhetessa, myös lämmetessä. Sen jälkeen, kun mittari näyttää ekan kerran 120°C, alkaa möljy maistua entistä paremmin. Valuttelin siis 12tkm ajetut Mobilit (XE3000) pois ja kaadoin Magnatecit tilalle, katsotaan miten tilanne muuttuu. Valutin Mobilista viimeisen puolisen litraa erilliseen astiaan (oikeasti siksi, että ekasta kannusta loppui tila kesken) ja vielä 3h myöhemmin, takakontissa kotiin n. 90km matkanneena, arviolta 10-15°C lämpöisenä se oli vielä selvästi löysempää kuin käytetty vastaavan viskositeetin moottoriöljy yleensä on. Oli varmaan ihan hyvä idea pysyä pois radalta Kemoran -reissulla...

No, kippasin tosiaan Castrollit sisään ja kolistelin oikean etupyörän ensin läpi ja ruuvasin sen sitten irti. Nyppäsin myös sisälokarin irti ja avasin umpion takaseinän, jota viimeksi kiinnittäessä onnistuin törkkäämään XBB-valopurkin HALL-anturin sillai vinoon että otti häirää toisesta piuhasta ja lisäpitkä toimi miten sattui - ratkaisin silloin ajanpuutteessa ottamalla sulakkeen irti, mutta nyt pimenevät iltapäivät toivat motivaatiota saada lisää valoa tielle. Järjestelin johdotuksen niin, että anturi ei enää vääriä häiriöitä saa, pulttasin paikat kiinni ja nostin pinosta talvipyörän paikoilleen. Mainittakoon, että vaikkei tuo Hellankaan ledipalkki mikään erityisen kaunis ole, niin hyvä se kyllä on. Ei turhaan valaista puidenlatvoja, vaan valokuvio on pitkä ja sopivasti leveä sekä kohtalaisen tarkka. Tykkään.

Puolen vaihto, vasemmasta eturenkaasta kiinni ja... klak, klak - vaakatasossa lonksuu, pystysuunnassa ei juurikaan. Syyttävä sormi ensin kohti raidetankoa, mutta kuitenkin rengas irti ja kuikuilemaan tarkemmin. Hieman kuulostaisi loksahtavan raidetangon sisäpäänkin tienoosta, mutta alapallossa näkyy ja tuntuu selvä välys! Johan sillä oli 60169km ajettukin, alkaa olla aikakin vaihtaa. Eiku...

No, leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä, pitää huomenna soitella Metroautoon aiheesta. Talvipyörä siis paikalleen ja auto alas. Tarttee se raidepääkin tarkistaa kun ensin saa tuon tukarin hoidettua - raidetanko on vaihdettu marmorilla vajaa vuosi ja n. 43tkm, joten jos siellä on väljää, ei siinä pitäisi olla ongelmia takuukeskustelussa.

Takana ei yllätyksiä tullutkaan, jarruhuoltoa on syytä alkaa vähitellen harkitsemaan. Ei ne vielä ihan loppu ole eli ei tartte hätäillä eikä ressata, mutta ei todellakaan uudetkaan.

Blizzakeissa oli kesävarastoinnin jäljiltä tallilämmössä (arviolta ~17°C) tasaisesti 2,6bar joka nurkassa. Pidetään positiivisena noteerauksena laadusta, nostin huimaan 2,7bar arvoon. Kesäkumeissa on pintaa takana 6,5 ja 6,8mm ja edessä 5,8 ja 5,9mm - perinteisesti mitattuna kahdesta pääurasta kolmelta kohtaa ja otettu heikoin näistä kuudesta arvosta.

248567km Blizzakit alle, Magnatecit (C3, 5W40) koneeseen, lisäpitkän ohjaus fiksattu ja vasen etualapallo todettu väljäksi
Onhan tuo XE 3000 vähän halvempi versio, ESP toiminut ihan hyvin. Toki siinäkin tuli sellainen mutka matkaan että ei ole enää Bemarin luokitusta eli virallisesti ei käy. Toki öljyhän on samaa eli tuskin suurta vaaraa on vaikka käyttäisinkin.
BMW:llä työskentelyä jo vuodesta -99
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Joo, kyllä se XE3000:kin toimi ihan hyvin esim. viime talvena, kun ei lämpeemään päässyt. Tuntuu tosiaan vaan ottavan itteensä, kun lämpö nousee tarpeeksi.

No, nyt siellä on Castrolit. Koska vaihdoin vain öljyt enkä tehnyt varsinaisesti huoltoa, en myöskään nollannut huoltolaskuria, vaan seuraava öljyhuolto tehdään odotettuun aikaan.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Metroauto vaihtoi kolmisen viikkoa sitten tuon vasemman alatukivarren takuuseen. Samalla löysivät koiranluusta väljää, joten vihjaisin vienosti mistä ko. luu on peräisin ja sovittiin sillekin takuuvaihtoaika - ja samalla naputettiin koneelle varaus Vehicle Checkiin, joka alkoi olla ajankohtainen, sekä sisäpöhnöttimen johdosta olevaan takaisinkutsukampanjaan. Tuo aika oli eilen, joten raastoin itseni punkasta ylös ihan törkeen aikaisin, löin jonokuutosen tulille ja suuntasin Koskeloon. Ei tuossa mitään ihmeellistä ollut, pari tuntia auto oli operoitavana ja maksettavaa omalle kontolleni jäi n. 113 euroa.

251299km Vehicle check, vasen etukoiranluu, sisälämppärikamppis, Metroauto Koskelo
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Kävi semmoinen ohohups, että viime perjantaista eteenpäin auto löytyy MPS Motorsin listoilta. Omaan haltuun tästä jäi kaikki jälkiasenteinen äänentoisto, lisäpitkä ja 17" kesäpyöräkierto Beyernin vanteilla. Niille löytynee hyötykäyttöä seuraajasta - tilalle tuli pykälää pienempi, mutta kahta raikkaampi E88 128i.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Vastaa Viestiin