BMW 325i E93 2007

Käyttäjät esittelevät autojaan
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Plussakeli!

168996km oikea rekkarikilven valo vaihdettu
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Aero kirjoitti:Viikon päästä olisi näillä näkymin jäärataa tarjolla (tässä on vielä yksi muuttuja, mutta varaudutaan silti).
Tämä muuttuja ratkesi niin, että pakkasin kamat autoon ja suunnistin Keski-Suomeen. Jäärata-avoilu on kutakuinkin parasta, mitä housut jalassa voi tehdä (umpiautolla ei tarvi housuja, kun ei tule kylmä), joten ei muuta kuin rivikuutonen tulille, katto alas, takanakit laulamaan ja ränn.

Kuva

Kuva

Avoin perä ja sähkökaasu tuovat aika paljon haastetta jääratakäytökseen, mutta ei poista sitä faktaa, että ovi edellä on aivan järjettömän kivaa edetä. Tuntumaa liukaskäytökseen tuli 117 kilometrin verran, kun tahkosin rataa ajotieturin mukaan karvan vajaan 3 tuntia. Keskinopeus pääsi niinkin ylös (tosin vissiin sutien) kuin 42,9km/h ja bensaa paloi vaatimattomat 22,2l/100km. Ehdottomasti jokaisen sentin arvoista :love:
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

Jäällä ajaminen on mahtavaa hupia, ja parasta on ettei siinä edes vaadita sen ihmeempiä tehoja tai vääntöjä, vaan pienimoottorinen - mutta kevyempi - hinnat alk malli voi olla jopa hauskempi kuin isolla koneella varustettu tuplasti kalliimpi huippumalli ;) renkaat ja jarrutkin kuluu vain murto-osan siitä mitä kesäisin :thup:
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Ihan mahtavaa!

Nuorempana ajettiin kaikki talvet meren jäällä, mutta nykyään eio mitään paikkaa täälläpäin, missä räppäillä.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

Ja noihin matkamittarin lukemiin kannattaa suhtautua suurella varauksella kun takanakit lyö tyhjää ison osan ajasta :lol:
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

alpin_sport kirjoitti:Ja noihin matkamittarin lukemiin kannattaa suhtautua suurella varauksella kun takanakit lyö tyhjää ison osan ajasta :lol:
Onko matkamittari kytketty takarenkaisiin?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Mietin tuota itsekin. Sinänsä matkakertymä on ehkä uskottavalla tasolla, kierroksia kertyi kuitenkin enemmän kuin 1+monta ja rata oli yllättävän pitkä. Nopeuden puolesta luulen, että se lasketaan takarenkaiden keskinopeudesta. Nopeusmittari ei meinaan yleensä hyökkää sutiessa samaa tahtia kuin varvikello, mutta ei se todellistakaan nopeutta siinä kohtaa näytä. Avoimen perän kanssa toisen takarenkaan sutiessa takarenkaiden keskiarvo voisi näppituntumalta olla parhaiten tontilla viisarin kanssa.

Suosittelen kyllä lämpimästi (pun intended) hyökkäämään jääradalle aina kun tilaisuus sallii. Sen lisäksi, että touhu on ihan järjettömän kivaa, tarttuu selkärankaan reagointia auton käytökseen liukkaalla.

Edit: Onhan mulla muuten GPS-logiakin lauantailta, pitääkin kaivaa se esiin jossain välissä ja tutkia.

Edit 2: GPS sanoo 134,42km sisältäen n. 21km matkan majoitukseen. Jääratarälläykseen jää siis n. 113km, eli ei se matkamittari kauheasti heitä sutimisesta huolimatta.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Jatketaan samalla aiheella, talvikauden viimeinen jääratapäivä oli näillä näkymin tänään. Hauskaa oli taaskin, vaikka radalle ilmestyikin päivän mittaan siinä määrin vettä ja loskaa, että se valtasi tilaa konehuoneesta ja ilmeisesti pakotti moottoritilan pohjamuovin irti vasemmasta takakulmasta. Muilta vaurioilta vältyttiin ja muovikin saatiin varikolla auttavasti kiinni, tarvii katsoa se rauhassa tukevammin ja katsoa onko kiinnikkeitä rikki.

Ja pitihän sitä kaverin kanssa ottaa pari Crazy Finns -kuvaa internetin ihmeteltäväksi :)
Kuva

Kuva
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Ai niin, kävin seuraavana torstaina kiinnittelemässä pohjamuovin paremmin. On se osumaa ottanut eikä ihan orggiskiinnikkeillä enää paikalleen mennyt, joten piti tehdä uusia. Vastaavilla levyreunakiinnikkeillä viereiseen kohtaan niiltä paikoin, missä alunperinkin on kaksi pohjamuovia kiinni toisissaan. Toisen vinon pohja-aisan reunassa oleva kiinnikelevy oli jo aiemmin ruostunut ja otti tuossa hötäkässä damagea, pitää joko uusia se aisa tai keksiä parannusta kiinnikelevyyn, vaikkei se välttämätön olekaan.

Tänään, uskoen tuuriini, yli-inhimillisiin ajotaitoihini sekä siihen, että Alfan ja TVR:n alla on vielä nastapyörät, ruuvasin bemarin alle kesärenkaat. Tämä on siis sama satsi, joka viime kesänä pyöri nelivedon alla. Täytyy kyllä todeta, että aijjumalauta tuo takavedon ohjaus ja oikeasti ajamiseen tarkoitetut renkaat tuo elämään oikeasti ajamisen iloa. On meinaan pikkusen eri tavalla responssia ja tuntumaa kuin talvirenkailla tai xDrivellä. Perstuntumalla auto rullaa kevyemmin ja myös pika-arvio mittaristotieturin perusteella väittää, että aiempaa helpommin edetään. Seuraillaan nyt kuitenkin elämää ennenkö juhlitaan liikaa ja katsellaan kulutuslukemaa vaikka 1000 tai 2000km perusteella. Pitää jossain välissä huuhtaista auto ja ottaa kesägummikuva tahi pari.

173879km: kesärenkaat alle, eteen Dunlop SportMaxx 225/45R18 ja taakse BF Goodrich gGrip 255/35R18
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Kevät tulee, eli lumi sulaa, pito lisääntyy ja auto tuntuu laiskalta. No, kyllä se tuntuu liikkuvan sen verran kuin numeroista voisi päätellä, mutta kävin kuitenkin perjaintaina tervehtimässä paikallista dynomiestä, joten köytimmä bemarin kiinni ja ajettiin vähän rallia paikallaan:
Kuva

Ihan realistisilla lukemilla mennään. Power reduction -varuste tekee jännän montun tehokäyrän yläpäähän toteuttaen uhkauksensa tehon rajoituksesta:
Kuva

Lauantainakin tuli vähän touhuttua, kun vaihtelin kaiuttimet lattiaan ja oviin. Settihän on edellisestä sedanista irti nypitty, eli oviin tuli Focalin erillissarjat ja lattiaan Rainbow:n midbassot. Aijai, taas kerran harmittaa että olen laiskotellut enkä ole tehnyt tätä aiemmin. Pikaisen koekuuntelulenkin perusteella ainakin Andrea Ferron, Christina Scabbian ja Candice Nightin laulu soi tasaisesti ja tarkasti koko äänialalta, Richie Blackmoren kitara kuulostaa ihan oikealta kitaralta eikä Ryan Blake Foldenin rummuissakaan ole pahaa sanottavaa. Alimmat bassot toki vielä puuttuvat ja alle 100Hz on hivenen ponnetonta ja puuroutuvaa, mutta se on täysin odotettavaa ilman subwooferia. Sen verran tuli ropaustappiota, että lampputelineenä käyttämäni vasemmanpuoleinen etumukiteline katkesi:
Kuva

No, jäljestä näkee että se oli jo väsynyt ja takkusi muutenkin, joten ollaan tyytyväisiä että hajosi kevyen lampun eikä täyden juomatölkin alta ja tilataan tilalle uusi ja ehjä.

Ja kun viikonloppu vielä jatkuu ja vauhti on päällä, niin tänäänkin tuli touhuttua talviavon kimpussa pesun merkeissä. Ulkopesun lisäksi kuskin penkki ja keskikyynärnoja sai rutkasti kissasaippuaa, koko nahkasisusta Meguiarsin nahan puhdistus- ja hoitoainetta ja muutamat muoviosatkin Autoglymin sisustashampoota. Takapenkille saa ihmeesti lisää puunaustilaa kun nappaa katon auki, minkä lisäksi pääsee kunnolla käsiksi hattuhyllyyn ja kattokotelon kromiraitaan, mitä vasten katon takalasipala kiinni ollessa tiivistyy. Neppasin vielä uhkaamani kesävannekuvan, ihan kivasti toimii tässäkin nuo sedanista tutut vanteet:
Kuva
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Jaa niin, aiempaan pohdintaan liittyen tuli rullilla ajelun yhteydessä varmistettua, että matkamittari tosiaan pyörii vaikka eturenkaat seisoo. Eli kyllä, matkamittari on kytketty takarenkaisiin - toinen kysymys on, seurataanko nopeampaa vai hitaampaa rengasta vai niiden keskiarvoa.

Ja sitten tähän päivään. Kevään korvilla tuli vastaan aika ensimmäisen varsinaisen huollon, joten aamulla kotoa suoraan Koskeloon ja avaimet Metroauton tiskille ja läppäri sylissä odottelemaan. Aamun mittaan tapahtui öljynvaihtohuolto kera mikrofiltterin, jarrunestehuolto ja ilmastointihuolto. Lisäksi vaihdettiin väsyneitä osia uusiin etukoiranluiden, takajousien sekä pyyhkijänsulkien verran. Muuthan eivät päällepäin näy, mutta takajousien vaihdolla autosta tuli havaittavasti ryhdikkäämpi aiemman roikkoperälookin sijaan.

175608km: Öljyhuolto, AC-huolto, jarrunestehuolto, etukoiranluut, takajouset ja tuulilasinpyyhkijät, Metroauto Espoo
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Mukiteline ei ihan ehtinyt edellisessä viestissä mainittuun huoltoon, mutta Metroauto sai sen heti seuraavaksi päiväksi, joten hain pois ja ruuvasin paikoilleen. Uudessa mukitelineessä on etupaneelissa kromiraita, vastaava kuin keskikonsolin tuhkakuppilokerossa. Autossa muutenkin on kromisomisteita, joten taidan vaihtaa toisenkin mukitelineen etupaneelin tälläiseen, sopii ympäristöönsä.

Ja kyllä pentele, nuo karmittomat lasit näyttivät vihdoin todellisen luonteensa. Ovat aivan kauheat eivätkä varmasti sovellu Suomen talveen - kuskin ikkunan yläreuna meinaan suhisee, jos nopeusmittari näyttää 200km/h tai yli! Koetin fiksata ongelmaa poistamalla vihellysraon avaamalla katon, mutta silti ilma suhisee yli 200km/h vauhdeissa. Karmeata, argh.

Kuten edellisestä voi arvata, kävin vähän koeajolla. Tuli tuossa helmikuun loppupuolella ostettua lippu Durbuyn rock-festareille Belgiaan, joten ei muuta kuin auto yöksi laivaan ja päivemmällä kutosen laulaessa nokka Tukholmasta kohti Kööpenhaminaa. Siellä unta kuulaan, päivännäöllä ihailemaan pohjoismaiden suurinta akvaariota Den Blå Planetia (huikea paikka, kannattaa käydä jos vedenalainen maailma on yhtään omaan mieleen) ja seuraavaksi syöksi Koldingin eteläpuolelle vanhaan kartanohotelliin.

Tanskan tankkausmahdollisuudet olivat melko rajallisia ja mittarikentiltä tuntui löytyvän vaihtoehtoina 92 ja 95. Ysifemma kelpaa tälle, mutta kuten toisessa ketjussa tuli todettua, kulutus nousee rankasti kuorman lisääntyessä ja kun Tanskan etelärajan tuntumassa tuli vastaan yksi Saksan kauneimmista liikennemerkeistä, alkoi soppa maistua. Ekalle asemalle seis ja 102:sta tankkiin ja alkoi kulutus näyttää taas edes jossain määrin järkevältä. Seuraava yö vierähti Düsseldorfissa ja torstaina suhasinkin vihdoin Belgian puolelle. Poikkesin tutustumassa pienen ja tuntemattoman Spa -nimisen kylän keskustaan, ajelin Spa-Francochampsin radan ympäri (siinä ulkopuolella - radalle ei päässyt) ja puikkelehdin pikkuisia maalaisteitä pitkin majoituspaikalle. Aijjumankauta noita Belgian maalaisbaanoja - tuonne voisi lähteä muutamaksi päiväksi lomalle ihan vaan ajelemaan eestaas, vaikka ensimmäistä kertaa E93:n reilu elopaino toikin oman negatiivisuutensa esille. Reilun 600kg kevyempi TVR olisi ollut tuolla kuin kotonaan, mutta kyllä siellä bemarillakin kivaa ajamista ja komeita maisemia riitti.

Belgiassa vietin 2 yötä - perjantaina kävin pyörimässä ympäriinsä ja kuuntelemassa rokkia festareilla. Pääkohteinani olivat Delain ja Lacuna Coil, mutta myös Haunted paukutti vaikuttavasti, enkä olisi ikinä osannut odottaa että Arch Enemy on livenä aivan järjettömän kova bändi, kun levyllä se on enemmän sellainen ihan jees. Vaan kyllä Lacula Coil vei potin, kun ulkolavan viimeisenä esiintyjänä lämmitti yleisöä niin, että ei tullut kylmä lähes nollakelistä huolimatta. Aivan mahtava fiilis, huikea bändi ja tolkuttoman hyviä biisejä. Olen tykännyt kovasti pitkään, nyt tykkään vielä enemmän.

Lauantaiaamuna kömmin ylös vähän turhan vähien yöunien jälkeen, löin kutosen tulille (nou hätä - en juo alkoholia, joten en ajanut rapulaisena tahi humalaisena) ja käänsin keulan jälleen kohti Saksaa ja iltapäivällä löysinkin itseni Nürburgringin infopisteestä, josta lisätietoa udelleena suuntasin kohti legendaarista Nordschleifea. Kävin poimimassa yhden kierroksen ratakortin nähdäkseni, että lähestyessäni porttia sieltä tulee vastaan hinausauto ja tyypit pistää puomia eteen. Joku sankaritoveri oli ilmeisesti kolannut itsensä kaiteeseen ja rataa huollettiin ja putsattiin toista tuntia. Lopulta vähän kuuden jälkeen pääsin ensimmäistä kertaa tutustumaan Vihreään helvettiin. Onhan se vaikuttava rata! Pari kertaa oli vastassa kohta, jossa joutuu miettimään että mihin suuntaan seuraavaksi käännytään, mutta kyllähän siellä eteenpäin löysi. N. 15km kohdalla alkoi huomaamaan siviilirenkaiden alkavan nöyrtyä tavallistakin enemmän, mikä indikoi vahvasti yhden kierroksen taktiikan olleen järkevä valinta. Vaikka ajoin jokusen kilometrin jäähdyttelyajoa ratakierroksen jälkeen, hohkasi etupyöränkotelo pysähtyäessä vielä reilusti lämpöä. Myös renkaan pintaa ja olkaa katsellessa oli selvää, että Dunloppi on työtä tehnyt ja aika rajoillakin ollut. Tänne on pakko päästä uudestaan, mutta vähän kovempaan ajamiseen suunnitellulla rengastuksella - ehkä myös kevyemmällä autolla ja enemmillä tehoilla.

Nordschleifelta Adenauerin läpi yöksi Kölniin ja sunnuntaina Kölnistä Hampuriin. Sunnuntaina oli vihdoin keli niin kohdallaan, että sai painaa surutta katto auki joka kilsan, myös ne, joita meni lähes 4kpl minuuttia kohti moottoritiellä. En muista mitä manuaali lupaa 325i:n huippunopeudeksi, GPS:n mukaan se kulkee katto auki karvan alle 232km/h.

Tässä vaiheessa, kun on nähty se, mitä lähdettiin katsomaan (rokkia ja Nordschleifea), on suunta kotiin, mikä mulla yleensä tapahtuu suhteellisen nopeasti. Maanantaina ruisailin Hampurista Jönköpingiin ja tiistaina Jönköpingistä Tukholmaan, josta yölautalla Helsinkiin ja keskiviikkona aamupäivällä kotiin.

4108km, ajoa 51h 20min, keskikulutus 9,2l/100km (tieturin mukaan, on se tontilla muttei ihan tarkka). Loistava reissu, ainoastaan muuten vähän turhan väljä aikataulu (pari "turhaa" väliyöpymistä turhan aikaisin) mutta Nordschleifelle olisi voinut varata aikaa jäähdyttelyyn ja toiseen, ehkä kolmanteenkin kierrokseen.

Spa-Francochampsin parkkiksella:
Kuva

Nordschleifenhan tietää kaikki. Moniko tietää, että seudulta löytyy myös Südschleife? Tai siis löytyi - nykyisin nimeä kantava tie on aika kalpea jäänne ratalenkistä:
Kuva
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Näitä reissu kertomuksia on aina kiva lukea, kuten myös juttuja auton huoltamisesta ja korjaamisesta :thuup: . Lisää näitä!

Autokin on upea. Tuo ikkunoiden suhina ongelma vaivaa sua ainoastaan Saksassa, näin virallisesti... ;)
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Joo, jostain syystä ei ole suhinaongelma vaivannut Suomessa :). Suomen radatkin ovat sen verran lyhyitä ja syheröisiä, että heikkotehoisella, painavalla autolla ei päästä lähellekään suhisevia vauhteja eikä mulla ole tapana vedellä isoa kovaa nopeusrajoitetuilla tieosuuksilla.

Pirun vähissä ollut nyt kaikki autoharrastaminen tämän talven aikana. Töissä on puristettu niin, että se on syönyt energiaa ihan huolella - mutta nyt onneksi pitäisi vähitellen taas helpottaa, josko jossain vaiheessa pääsisi pohtimaan tämän laitteen äänentoistoon parannusta ja muihin kulkineisiin mihin mitäkin.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Katselin eilen pihalle ja soitin pomolle tiedoksi, että Force Majeure -syistä teen aamuisen järjestelmäpäivityksen etänä kotoa, kun en voi olla varma kehäteiden vetoisuudesta - kotona pääsen kyllä kerrosta alemmaksi työkoneen ääreen aamulla satavarmasti aikataulussa. Liksuttelin duunihommat läpi ja totesin että kah, tässähän on kivasti aikaa, joten löin rivikuutosen tulille ja käänsin keulan kohti katsastuskonttoria. Tämähän nimittäin pitää leimata 15.5. mennessä.

Inssi jo maksaessani vierestä pohti, että lienen vaihtanut bemaria, kun vastahan me loppusyksystä se leimattiin. Sen siitä saa, kun käyttää samaa konttoria toistakymmentä vuotta - mutta kun palveluasenne on kohdallaan ja auto ihan oikeasti tarkastetaan, saa rahalle vastinetta eikä ole syytä vaihtaa.

Tiedossa oli, että etujarrut alkavat olla vaihtokunnossa ja Mamasanilla onkin jo tilaus sisällä aiheen tiimoilta. Hyvin ne kuitenkin toimivat ja inssin painaessa poljinta rauhaksiin lisääntyy molemmissa mittareissa jarruvoima ihan tasatahtia. Takana sama - sekä edessä että takana akselikohtaiseksi eroksi vasen/oikea saatiin piikattua 4%, sallitun ollessa 30%. Käsijarru ei ihan samalla tasolla ole, oikean puolen jarruttaessa 2,5kN jäi vasen säälittävään 1,8kN tulokseen, ero 28% sallitun ollessa 70%.

Iskarit tarjosivat testerille varsin tasaista tulosta, edessä 60%/64% ja takana 56%/56%. Tämähän ei oikeasti kerro mitään muuta kuin sen, että ovat balanssissa, minkä kyllä tietää ajossakin. Ajossa silti huomaa, että iskarit eivät ole uudet ja ovatkin jo harkinnanvaraisella vaihtolistalla, kuten toisesta ketjusta E9x -puolella voi päätellä.

OBD -testi antoi luonnollisesti vikakoodivapaan tuloksen ja päästötkin ovat esimerkillisellä tasolla, kuten pitääkin - alkaa tämä olla jo sellaista ikäluokkaa, joka huutaa itse ongelmaa polttaen keltaista helikopteria selvästi ennenkö konttorilla mitattavat päästölukemat ovat lähelläkään raja-arvoja.

Pohjamuovin lievän roikkumisen inssi noteerasi ja mainitsi, vaikka se jo tiedossani olikin. Tämä on aiemmin ketjusta löytyvän jääratailun jälkimaininkeja, kun pohjamuovin päälle pakkautui loskaa niin kovasti, että sieltä loppui tila ja kantavuus. Varaosista on jo keskusteltu Metroauton kanssa ja aisan, josta kiinnike on karannut, hinta onkin jo tiedossa (60e) ja se vaihdetaan seuraavan huollon yhteydessä (varmaan myös pohjalevy itsessään - tälle täytyy vielä hinta udella). Kaikenkaikkiaan auto on myös inssin mielestä hyvässä käyttökunnossa, kuten pitääkin, ja siis katsastuspäätös on hyväksytty.

181675km Määräaikaiskatsastus, Kantolan Autokatsastus Oy, Turengin konttori
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Käytetty auto on käytetty auto, eikä lie yllätys että avoa on käytetty ehkä ns. bulevardikruisailussa ja kaupungissakin on saatettu ajaa, joten etujarrut olivat melko kuluneet jo ostohetkellä. Oli ne leimalla vielä hyväksyttävissä rajoissa, mutta koska kuluneet jarrut on kuluneet jarrut, samaan aikaan kun inssi mittaili vanhoja jarrulevyjä, pakkaili Mamasan meikäläiselle EBC:n Turbogroove -levyjä ja Yellowstuff -paloja.

Eilen sitten Postilta tuli tekstiviesti, että paketti on haettavissa, joten ei muuta kuin sälät himaan, kesäavo ulos tallista, talviavo sisään, tunkki alle ja oikea etukulma ilmaan. Tunkki luonnollisesti korvataan tukipukilla, koska varmistamattoman auton alle ei päätä tai raajaa työnnetä. Pyöränkotelossa näyttää tältä:
Kuva

Ensimmäisenä ulomman palan tukijousi irti meisselillä kammeten:
Kuva

Jarrusatula on uiva, eli kun mäntä painaa sisempää jarrupalaa levyä vasten, siirtyy myös itse satula kohti auton keskilinjaa vetäen ulomman jarrupalan levyn ulkopintaa vasten. Tälläinen jarrusatula on paikoillaan ns. liukutapeila, jotka löytyvät satulan takana olevien kumisten pölysuojien sisältä (poista päästä muovinen korkki) ja aukeavat 7mm kuusiokoloavaimella. Ylempi on siis tuolla (kuva kasausvaiheesta, mutta sama tapp) ja alempi siitä vähän alaspäin:
Kuva

Levyn irroittamiseksi tarvii avata kiinnitysruuvi, joka on mukavasti 6mm kuusiokolokannalla (tämä ei jostain syystä voi olla sama kuin liukutapeissa, tiedä sitten miksi...). Näillä on usein paha tapa jämähtää, joten kannattaa varmistaa että avain on kunnolla kannassa paikallaan ja lukita jarrulevy paikoilleen vaikkapa jäähdytysrivan väliin työnnetyllä toisella avaimella/tapilla (kuva vasemmalta puolen autoa, mutta idea sama):
Kuva

Kun satula ja kiinnitysruuvi on irti, päästään kaikkien levyjarrujen suureen kysymykseen: mahtuuko levy tulemaan pois paikoiltaan irroittamatta satulan tukirautaa? Vastaus: ei mahdu:
Kuva

No, tukirauta on kiinni kahdella pultilla, joissa on 18mm kanta (tämäkään ei voi olla sama kuin pyöränpulteissa, koska.. no, because reasons), joten ei muuta kuin hylsy esiin ja vääntämään. Nämä oli ihan kiinni asti, mutta hallittua voimaa nekin tottelee ja päästään tilanteeseen, jossa kaikki irroitettava on irti:
Kuva

Yllättäen uudet osat ovat paksumpia kuin vanhat ja kuluneet, joten satulan mäntä pitää painaa sisään. Tätä varten kannattaa avata jarrunestesäiliön korkki raolleen helpottamaan paineen osalta, se löytyy tässä autossa kätevästi akvaariokotelon vasemmasta reunasta pikakiinnitteisen pikkukannen alta. Yleinen tapa painaa mäntä sisään on käyttää isoja pihtejä, mutta minulla ei sellaisia kotona ainakaan vielä ole, joten nykäisin hyllystä vinkana tunnetun puutyöliimauspuristimen, joka osoittautui tunnokkaaksi ja pehmeäksi, eli varsin sopivaksi työkaluksi tähän tarkoitukseen:
Kuva

Tässä vaiheessa on myös oikea hetki tehdä hieman puhdistavaa huoltotyötä, joten rautaharja kouraan ja hyväilemään navan tasopintaa, jota vasten jarrulevy asennetaan. Huolella hinkaten ruosteet veke ja tilalle toimivaksi havaittua korroosionestomöhmäättiä - käytin kotelosuojaa, muita hyviä vaihtoehtoja on ainakin tervaspray sekä CRC:n metalliton suojatahna. Kuparitahna on myös perinteikäs ja suosittu, mutta sillä kun on vähintään teoreettinen mahdollisuus muodostaa sähköpari, joka ei ole varsinaisesti eduksi korroosionestossa, niin jätetään se suosilla pois. Kotelosuojan etuna on nestemäisyys, minkä ansiosta se tasoittuu jal leviää suorastaan automaattisesti. Lattialle laitoin palan korjaamoliinaa koppaamaan tippuvat tipat. Samala on hyvä kokeilla pahimmat välykset tukivarsista läpi, kun reitti on melko vapaa.

Jarrulevy ihan vaan asetetaan paikoilleen ja se pieni kiinnitysruuvi ruuvataan ihan käsivoimin kiinni. Sillai järkimomenttiin, että pysyy, mutta vielä mahdolliseti aukeaa uudestaankin. Palat laitan mielelläni niin, että sisemmän palan, jossa on metalliklipsut mäntään naittumista varten laitan satulaan paikoilleen, mutta ulomman palan laitan nojaamaan jarrusatulan tukirautaan, joka pultataan paikoilleen levyn jälkeen (kuva vähän tumma ja jälleen auton vasemmalta puolen):
Kuva

Jarrusatula pujotetaan paikoilleen samaa reittiä kuin sen sai irti. Jos se ei halua suosilla mennä, on syytä tarkistaa että jarrumäntä on painunut kunnolla sisään, tukirauta on oikeassa asennossa yms. Tässä vaiheessa ei pidä mainittavaa kanitusta tuntua ja jos mäntä ei painu sisään asti, on syytä huoltaa tai vaihtaa satula sen sijaan että viilaisi paloista pintaa pois tms kikkailua, kuten ns. ranehenkiseen asennustapaan saattaisi kuulua. Satula kiinnitetän paikoilleen samoilla liukutapeilla, ja muistetaan laittaa ne pölysuojien muovitulpat paikoilleen.Tukiraudan ja satulan saa laittaa kiinni asti, mutta järjetöntä ylivoimaa on turha käyttää. Kun on vähän ropannut, tuntee kyllä kourassa tälläiseen kohtaan sopivan momentin, mutta jos vähänkään epäilyttää, ei ole mikään häpeä tarkistaa ohjemomentteja korjaamokirjasta ja kirrata momenttiavaimella kohdilleen.

Kun satula on paikoillaan, painetaan vielä ulkopalan kiinnitysrauta/tukijousi paikoilleen ja pyöränkotelossa näyttää tältä:
Kuva

EBC:n tummat levyt ovat hienot, mutta todellisuudessa tumma väri on vain suojapinnoite, joka kuluu pois ekoissa jarrutuksissa. Luonnollisesti varmistin, että osat pyörivät oikein, laakereissa ei tunnu turhia välyksiä yms ja pyöriteltyäni jarrulevyä pari kierrosta näkyy pinnoitteessa jo selvää kulumaa:
Kuva

Samaisessa kuvassa näkyy myös kuoletetun kulumisanturin johto. Monissa autoissa kulumisanturit on upotettu paloihin, mutta niitä tahi johtoja ei näkynyt vanhoissa eikä uusissa paloissa ja anturi onkin näköjään Bemarilla erikseen. Pitää sellainen vielä tilailla, kun sille autossa tuki ja ymmärrys kerran on, vaikka jarrukuluman seuranta vanhemmankin kaluston harrastajana on tuttua puuhaa. Minua nimittäin ärsyttää jos autossa oleva varuste/ominaisuus ei toimi - se on vika ja viat kuuluu korjata.

No, kun molemmat puolet on operoitu ja auto laskettu alas ja jarrunestesäiliön korkki suljettu, niin ei muuta kuin koeajolle. Ensin vähän kevyempiä jarrutuksia, sitten vähän tiukempia ja välillä kokeilemaan ihan oikeastikin hidastamista. Ensi hätään jarrut vaikuttavat tehokkailta ja tunnokkailta sekä erinomaisen tasapainoisilta. Ei puoltoa, ei tärräystä, ei mitään ylimääräistä. Vedin sekä tiukan että rauhallisen 100->50 hidastuksen käytännössä autoa ohjastamatta ja suoraanhan se menee, kun kaikki on kunnossa. Aikaa kulutettu 3 tuntia ja asennusjuomana valahti tölkillinen Mountain Dew:ta ja samalla vaivalla tarkistin pyöränlaakerit sekä tukivarsista ja raidepäistä sen, mitä käsivoimin on järkevästi tarkistettavissa. On se vallan mukavaa ruuvailla rauhaksiin, kun ei ole kiire mihinkään ja jatkuvasti näkee selvästi homman etenemisen, loistavaa vastapainoa toimistotöille :thuup:

Vielä pitää tutustua jarrulaskurin resetointiin, sehän näyttää etupaloille nyt 50tkm käyttöikää. Tokihan sen saisi nollautettua pikkurahalla, mutta josko taas oppisikin jotain itsekin :)

181955km: Uudet etujarrulevyt ja -palat, EBC Turbogroove/Yellowstuff, osatoimittaja Mamasan, työsuoritus omasta takaa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Puistis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 09 Syys 2014, 20:11
Auto: F31 & F20
Paikkakunta: Kauniainen

Hyvältä näyttää! Mutta onko nuo levyt väärinpäin?
Kuva
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Ei, Bemari vaan on siitä hämäävä, että etujarrusatula on levyn takareunalla, kun se useissa autoissa on etureunalla. Viimeinen kuva on siis auton vasemmalta puolen, eli levyjen urien osalta eteenpäin ajaessa ulkoreuna tulee sisäreunaa jäljessä, aivan kuten laittamasi kuvakin ohjeistaa.

Jarrulaskurikin resetoitui kiltisti ihan ajotieturia neppailemalla. Sanoo nyt jopa 70tkm, asettunee siitä sinne 100tkm nurkille ymmärtäessään ajoprofiilini.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Puistis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 09 Syys 2014, 20:11
Auto: F31 & F20
Paikkakunta: Kauniainen

Aero kirjoitti:Ei, Bemari vaan on siitä hämäävä, että etujarrusatula on levyn takareunalla, kun se useissa autoissa on etureunalla.


Näinhän se olikin. Pääasia että on oikein asennettu :thup:
pmj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 219
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 11:40

Itse kanssa hommasin etupalat, -levyt ja kulumisanturit tuohon omaan -08 E92:een ja kulumisanturi tosiaan on erikseen eikä "integroitu" paloihin niinkuin monilla muilla. Ihan vielä ei ole vaihto ajankohtainen enkä ehtinyt vielä tutkia mutta mitenköhän se anturi kiinnitetään siihen palaan kiinni? Kun senkin laitat niin laita kuvia siitä miten se kiinnitys tapahtuu :)
Vastaa Viestiin