Sivu 1/5

BMW 325i E93 2007

Lähetetty: 01 Joulu 2016, 23:11
Kirjoittaja Aero
Dodiin. Kaksi vuotta on takana E90 -käyttöautoilua, joten autokuume tuli, näki ja voitti. Olen tässä pari kuukautta yrittänyt keksiä syitä, miksi käyttöautossa pitää olla kiinteä katto, enkä ole yhtäkään sellaista vielä keksinyt. Tänään sitten tuli sovittua kaupat, joissa tumma nelivetosedani vaihtuu vaaleaan takavetoavoon. Hollannista muuttaneen auton varustelistalla on se, mitä E90 olisi mielestäni kaivannut (3.0 moottori, ristiseläntuki ja riittävä kattotuuletus) ja aika paljon muutakin pikkukivaa (proffanavi, sähköpenkit, nahkasisusta, pakkipeili, comfort access...).

Katsotaan mitä tuleman pitää. Tilasin jo marmorilta suomenkielisen käyttöoppaan sekä naviin tuoreen karttakiekon täysin puuttuvan tilalle. Vielä tarvii palauttaa E90:n äänentoisto vakioksi ja liike puolestaan pulttauttaa avoon vetokoukun paikoilleen. Rengastuksissa päädyimme siihen, että pidän molemmat minulla olevat rengassarjat vanteineen ja liike pitää heillä olevat, niin molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä.

Kuva
Kuva
Kuva

Klassinen varustelistaus:
Type code WN31
Type 325I UL (EUR)
Series E93 (3 Series)
Body Type CABRIO
Steering LHD
Engine N53
Displacement 3.00
Power 160kw / 218hp
Drive HECK
Transmission Manual
Colour PLATINBRONZE METALLIC (A53)
Upholstery LEDER DAKOTACREAMBEIGE (LCGE)

S249A Multifunction f steering wheel
S2C6A BMW LA wheel, star spoke 189
S302A Alarm system
S322A Rear chrome strip discontinued
S387A Wind deflector
S423A Floor mats, velours
S428A Warning triangle and first aid kit
S431A Interior mirror with automatic-dip
S441A Smoker package
S481A Sports seat
S488A Lumbar support, driver and passenger
S493A Storage compartment package
S494A Seat heating driver/passenger
S4ABA Fine wood trim burr walnut
S4AEA Armrest front, retractable
S508A Park Distance Control (PDC)
S521A Rain sensor
S534A Automatic air conditioning
S544A Dynamic cruise control
S563A Light package
S609A Navigation system Professional
S620A Voice control
S644A Preparation f mobile phone w Bluetooth
S676A HiFi speaker system
P7RSA Package Comfort
S843A Power reduction
S863A Retailer Directory Europe
S868A Radio, factory prep. for ZF/ZI
S877A Delete cross-pattern operation
S886A On-board vehicle literature Dutch
S8S3A Automatic locking when driving off
S8SPA Control unit COP
S999A Job order management "HEA"
S1CBA CO2 package
S255A Sports leather steering wheel
S459A Seat adjuster, electric, with memory
S502A Headlight cleaning system
S520A Fog lights
S522A Xenon Light
S548A Kilometer-calibrated speedometer

Re: BMW 325i E93 2007

Lähetetty: 02 Joulu 2016, 10:23
Kirjoittaja alpin_sport
Melkoisen "käyttöauton" hommasit: takaveto + cabrio talveksi :thuup:
Meinaatko poistaa power reduction-lisävarusteem?

Re: BMW 325i E93 2007

Lähetetty: 02 Joulu 2016, 12:20
Kirjoittaja Emppu
Jostain syystä kuvat ei näy ainakaan minulla...

Re: BMW 325i E93 2007

Lähetetty: 02 Joulu 2016, 13:36
Kirjoittaja Aero
^^On mulla vähän ideaa, mitä sille varusteelle voisi tehdä ;)

^No phärkele. Otan yhteyttä yksityisviestillä, jos jaksat muutamaan kertaan lukea viestin ja auttaa ongelman selivttämisessä. En yhtään tykkää jos galleriani tökkii, moiset viat pitää korjata.

Re: BMW 325i E93 2007

Lähetetty: 02 Joulu 2016, 16:23
Kirjoittaja Eerote
Upea on :thup:
Tuo platinbronze ja beige sisusta yhdistelmä toimii hienosti avossa. :thuup:

Tässä vielä lisä infoa S843A Power reduction -varusteesta toisaalta tältä foorumilta:
Mulla on samanmoinen malli, eli kyseessä on saksassa isommille yrityksille tarkotetut edition fleet mallit, ne myy autot yrityksille hieman halvemmilla (n. 1k€) ja paremmilla varusteilla, ilmeisesti joku verotus juttu leasing autoissa tms. 130kw malli on "kuristettu" 120kw:iin. Tehoa ja vääntöä on vähennetty varsinkin korkeammilta kierroksilta, näin tiesi kertoa powerflashin kaveri.

Aika erikoista että tehtaan varusteluettelossa ainakin minun yksilön koneen tehoiksi on laitettu tuo 130kw, ja sitten varusteluettelosta löytyy tuo power reduction jolla se on alennettu 120kw:iin.

Re: BMW 325i E93 2007

Lähetetty: 04 Joulu 2016, 19:11
Kirjoittaja Antore
HIENO!
Mutta älä nyt hyvä mies vetokoukkua tuollaiseen kaunokaiseen laita...

Re: BMW 325i E93 2007

Lähetetty: 04 Joulu 2016, 19:50
Kirjoittaja Aero
Tottakai laitan - harrastekalustossa ainoa, jossa olisi järkevästi vetomassaa, on tuhannen palasina kahden maakunnan alueella. Ja kun muutenkin käyttöauton pointti on olla aina ajossa, niin on parasta että sillä hoituu myös kärrynvetely - etenkin, kun sen oma tavaratila on tosiaan rehellisesti sanoen olematon. Mutta älä pelkää, tilattuna on irrotettava koukku, jonka pitäisi irrotettuna olla yhtä huomaamaton kuin nykyisessä sedanissa, eli täysin huomaamaton.

Eerotelle kiitokset S843A:n lisäinfosta sekä Empulle ongelmanselvittelystä gallerian kanssa, vaikka vika ilmeisesti olikin vaan internetissä Empun ja galleriani välillä.

Re: BMW 325i E93 2007

Lähetetty: 17 Joulu 2016, 01:39
Kirjoittaja Aero
Avo on ajossa :thuup: . Kävin tänään auton hakemassa pudottamassa E90:n vaihtoon. Koska autokauppa on melkein äiteen naapurissa, valtasin illaksi äipän tallin ja muistelin pari päivää sitten lukemiani Fusionwolfin ohjeita sisälämppäritökkelin asennukseen.

Homma meni kutakuinkin kuten noissa ohjeissa, joten siitä ei hirveästi ole lisäarvoa turista. Lämppäriksi valitsin Defan 1700W Termini II:n, joka öljypohjapannun kanssa mahtuu tarvittaessa kivasti 10A tolpan tehorajaan. Ruuvasin sekä lämppärin että pistokkeen kiinni repsikan jalkatilan ylämuoviin:
Kuva

On ainakin melko hyvin piilossa, ei paljoa paista. Piti myös näpätä kuva konehuoneesta, joka kerrankin on kutakuinkin puhdas:
Kuva

Re: BMW 325i E93 2007

Lähetetty: 19 Joulu 2016, 19:50
Kirjoittaja Aero
Termini toimii loistavasti, vinossa oleva asennus lämmittää kivasti myös kuskin penkin. Auto muutenkin vaikuttaa jopa sedania lämpimämmältä ja on näin n. 700km jälkeen ihan mukava hankinta.

Joko äänentoistolle on tehty jotain tai 676 sisältää eri komponentteja kuin sedanissa - tämä nimittäin soi selvästi paremmin kuin edeltäjänsä, kun pääsin vertailemaan näitä vakioituani sedanin äänentoiston.

Ohjaus on kevyempi, herkempi ja tarkempi kuin edeltäjässä. Neliveto voi vaikuttaa osittain, mutta en usko että ihan noin rankasti, vaan lie jotain ihan tehtyäkin eroa. Lisäksi moottori vastaa huomattavasti pirteämmin kaasuun ja on paljon innokkaampi. Vaikka avo on (ainakin paperilla) yli 200kg painavampi kuin nelivetosedani, lunastaa se näiden seikkojen ansiosta huomattavasti paremmin vastinetta sloganille "Ajamisen iloa".

Ei kuitenkaan niin paljon hyvää, ettei jotain pahaakin. Kylmänä liikkeelle lähtiessä auto heittää - tai ainakin heitti - helposti herjan imunokan ajoituksesta. Ajattelin luontevasti lähteä liikkeelle helpoimmasta paikasta eli vaihtaa Vanoksen solenoidin. Kaivoin esiin e90post:n DIY-ohjeet aiheeseen ja varustauduin sähkömeisselillä sekä kunnon työmaavalaistuksella, että on hyvä ruuvata peittoja pois. Ja ketun letut, ihan turhaan tuolla pelotellaan turhalla ruuvaamisella. Koneen edessä on niin hyvin tilaa, että nyppäsin piuhan irti, varustin 3/8" räikän pitkällä 10mm hylsyllä, nyppäsin solenoidin irti ja upotin uuden paikoilleen ja törkkäsin piuhan kiinni. Tieteellisen tarkalla talliradiomenetelmällä mitattuna aikaa meni n. 2 biisiä, eli kovin ihmeellisestä operaatiosta ei ole kyse. Huomenna näkee, oliko ongelma solenoidissa vai pitääkö tutkia lisää.

162522km Imuvanoksen solenoidi vaihdettu uuteen alkuperäisosaan

Edit: näin seuraavana päivänä en aamulla enkä töistä lähtiessä saanut vikavaloa enkä -koodia aikaiseksi, joten alustavasti näyttää positiiviselta.

Re: BMW 325i E93 2007

Lähetetty: 28 Joulu 2016, 20:22
Kirjoittaja Aero
Koska en oleta olevani tämän kanssa yhtään sen parempi pesijä kuin edellisenkään, heitin auton eilen ammattilaisen puunattavaksi. T:mi Eero Hallasuo laittoi tähän saman Silver Sealin 2k -pinnoitteen kuin edelliseenkin, tällä kertaa aiemmasta viisastuneena pinnoitutin myös auton kaikki lasit sekä valot, jotta lika lähtee niistäkin helpommin. Kamera unohtui kotiin eikä tuolla ulkona enää mitään näe, mutta aika samaan tapaan se kiiltää kuin noissa aloitusviestin kuvissa.

N. 163480km Pesu ja kovapinnoite Silver Seal 2k, T:mi Eero Hallasuo

Re: BMW 325i E93 2007

Lähetetty: 15 Tammi 2017, 01:18
Kirjoittaja Aero
Aero kirjoitti: Rengastuksissa päädyimme siihen, että pidän molemmat minulla olevat rengassarjat vanteineen ja liike pitää heillä olevat
Tämähän jäi muuten talvirenkaiden osalta toteutumatta, koska kunnostamani vanteet eivät halunneet istua avon alle. No, jatkavatten matkaa siinä autossa, jota varten ne maalasin. Avon alle siis jäi tunnettua laatumerkkiä edustavat, odotettua paremmaksi osoittautuneet Imperial -nastarenkaat koossa 225/40R18.

Näistä vasen etunen otti eräänä kauniina päivänä vähän osumaa, kun asfaltista löytyi 80km/h vauhdissa reikä. Ei se puhki mennyt, mutta kylkeen tuli patti ilmaisemaan runkovauriota. Soittelin lähimaaston rengasliikkeitä läpi kartoittaen vaihtoehtoja eikä mieli tehnyt maksaa 550 euroa vanhanmallisesta rengasparista (HKPL7) eikä reilua 1100 euroa tuoreesta, sinänsä laadukkaasta rengaskierrosta (ContiIceContact2 tai HKPL8 - molemmissa olisi liikaa nastapoikkeamaa vain yhdelle akselille vaihdettavaksi), joten päädyin hätäpika budjettiratkaisuun, kun paikallinen rengasfirma (Rengas-Vekka) hankki pikatoimituksella yhden Interstate -merkkisen (yhtä nevöhööd kuin tuo Imperial...) kiekon alle 130e hinnalla asennuksineen. Ilmeisesti vanteeseenkin vähän kolahti, asentaja sanoi siinä olevan hieman pystyheittoa ja sen tuntee ajossakin, ei onneksi pahasti. Interstate lie sukua Nokialle, koska se kuulostaa hivenen laakerivauriolta.

Nyt ei siis tarvi pelätä jo viallisen renkaan hajoamista ihan heti, mutta jossain vaiheessa jotain tarttee tehdä. Vaihtoehtoina on pitkällä tähtäimellä käytännössä:
A) Oiotuttaa vanne ja jatkaa noilla renkailla
B) Oiotuttaa vanne ja ostaa uusi, parempi (myös vielä pitävämpi) rengaskierto
C) Ostaa uudet, pienemmät vanteet ja niille kunnolliset renkaat

Vaihtoehto C kuulostaa oikeasti houkuttelevalta - lähimaastossa olisi houkuttelevasti 16" orggisvanteet (malli V-spoke 390) ja niille pyöräyttäisi esim. CIC2 tai CVC6 -kierron yhteensä alle tonnin hintalapulla. Korkeammissa ja kapeammissa talvirenkaissa olisi myös teknisesti hyvät puolensa. Oikeastaan ainoa mikä epäilyttää on, että alkaako luistonesto työntää cruisea pois turhan helposti korkeammilla kumeilla (tätä kerrotaan tapahtuneen ainakin Nokian renkailla). Myös kesärengaspäivitys mietityttää - gummia vaihdattaessa huomasin Vekan myyvän OZ:n vanteita ja kysyin piruuttani suuntaa-antavan hinnan Superleggera -kierrolle (17*8", ET20/40) ja vastaus oli houkuttelevasti 1150e. Nuo on siis tunnetusti laadukkaat, kestävät ja todella kevyet vanteet. Etenkin painossa on niin suuri ero orggiskesävanteisiini, että sen huomaa ajossakin selvästi. Kuvaavaa on, että edellisestä autosta tuli pirusti ketterämpi ja iloisempi kun vaihtoi talvirenkaat alle, mikä on efekti mitä ei pitäisi oikeastaan ikinä käydä. No, mietitään - vanhassa 18" kesäkierrossa on pintaa vielä siinä määrin, että turhaa kiirettä ei kannattane pitää.

No, eipä siinä. Rengaspohdinnan ollessa käynnissä bongasin tässä eräänä päivänä motarin varteen hyytyneen vanhan volkkarin ja pysähdyin katsomaan että mikä on hätänä. Sytkä siitä oli hukassa eikä meikäläisestä apua ollut, mutta tulipahan nähtyä oman auton perä valot päällä - tai ainakin melkein kaikki niistä. Loistosta nimittäin puuttui vasen kilvenvalo sekä oikea ulompi takaparkki. Kilpivaloon mulla olisi jo polttimokin olemassa, mutta pitää painua tallille lämpimään vaihtamaan ettei riko sitä muovista valaisinta. Takaparkki onkin penseämpi, kun sattuu olemaan ikuinen ledituikku. Uteliaana soitto marmorille, joka tarjosi takavalaisinta 270 euron hintaan. Nyppäsin tänään (tai eilen, jos haluaa pilkkua viilata) valaisimen irti tutkittavaksi ja totesin sen olevan siinä määrin ikävä auottava, että nappasin RealOEM:stä tuotenumeron, työnsin sen Ebayn hakuun ja tilasin bränikän valaisimen n. 120e hintaan. Saa nähdä kuinka lähelle sävy osuu vierustoveria - sillä on kuitenkin jo kymmenisen vuotta ikää, mutta se on ihan hiljattain kiillotettu.

Joku 4000km nyt takana, vielä on hyvä fiilis että valinta osui oikeaan :thuup:

Re: BMW 325i E93 2007

Lähetetty: 15 Tammi 2017, 10:39
Kirjoittaja alpin_sport
Mulla on E90:ssä 16" talvirenkaat, ja jos ajan luistonesto kokonaan päällä niin sulalla asfaltilla keltainen luisuvalo vilkkuu kyllä herkasti mutkissa mutta ei tasaista vauhtia suorilla ajettaessa. Vakkaria ei mulla ole.
Paljon näkee 18-19" talvirenkaita E9x alla mut itse käytän 16" ei-rft koska kivemmat kun tie on epätasainen perunapelto ja 55-prof renkaat ottavat noita iskujakin paremmin vastaan kuin 35/40 nakit jotka kyllä menee Suomen talvessa hukkaan - paitsi jos ulkonäkö on tärkeintä.

Re: BMW 325i E93 2007

Lähetetty: 15 Tammi 2017, 12:02
Kirjoittaja phuksi
Hienoa, lisää vaan näitä avoja ajoon :thuup:
Aero kirjoitti:Olen tässä pari kuukautta yrittänyt keksiä syitä, miksi käyttöautossa pitää olla kiinteä katto, enkä ole yhtäkään sellaista vielä keksinyt.
Eikä niitä ole :cools: Samaan päädyin aikoinaan. Sitä vaan on niin fakkiintunut normeihin että kesti pitkään tajuta ettei kahvinkaan tartte maistua pahalta. Hyllyssä on muutakin kuin Saludoa ja Kulta Katriinaa :wassat: Omassa rättikatossa ei ole mitään miinusta kiinteäkattoiseen verrattuna. No ok, E93:n takapenkeistä tai varsinkaan kontista ei kannata hehkuttaa. Mutta mulla on kyllä kutosessa jo ihan toimiva kontti ja mukavammat vakiotakapenkitkin kun missään kovakattoisessa normisedanissa ilman comforttakajakkaroita. Taakse pääsy toki on aikuiselle mutkikasta :lol:
Aero kirjoitti:Auto muutenkin vaikuttaa jopa sedania lämpimämmältä ja on näin n. 700km jälkeen ihan mukava hankinta.

Joko äänentoistolle on tehty jotain tai 676 sisältää eri komponentteja kuin sedanissa - tämä nimittäin soi selvästi paremmin kuin edeltäjänsä, kun pääsin vertailemaan näitä vakioituani sedanin äänentoiston.
Kylmyys ei tosiaan ole ongelma. Tammkkuun alussa pakkasta oli -26 kun päästelin 415 km legin eikä sitä mistään huomannut.

Audiokomponenteissa voi hyvinkin olla eroja, ainakin määrässä ja varsinkin sijoittelussa korimallien välillä. Mutta olisin kuvitellut että toisin päin niin, että avo häviäisi toisille malleille. Myös toisaalta vuosimalleissa saman mallin sisällä on myös eroja kun laitteita muutellaan ja kehitellään vaikka optiokoodi pysyy samana.

Montakohan avoa foorumilta löytyy?

[EDIT:] Unohtui vielä kylmyydestä tai lämmöstä mainita, että katto auki - alaraja on mulla +15 astetta. Toki vaatii, että on sivu- ja takalasti ylhäällä ja pikkasen lämpöä autosta puhaltamalla varsinkin jos menee lyi 60km/h. Mutta ei tarvita hellettä että voi fiilistellä.

-p

Re: BMW 325i E93 2007

Lähetetty: 15 Tammi 2017, 14:55
Kirjoittaja Aero
alpin_sport kirjoitti:Paljon näkee 18-19" talvirenkaita E9x alla mut itse käytän 16" ei-rft koska kivemmat kun tie on epätasainen perunapelto ja 55-prof renkaat ottavat noita iskujakin paremmin vastaan kuin 35/40 nakit jotka kyllä menee Suomen talvessa hukkaan - paitsi jos ulkonäkö on tärkeintä.
Joo, teknisesti ajatellen etenkin talvikäytössä sillä renkaalla on tosiaan muutakin tarkoitusta kuin olla pelkkä vannesuoja. Minusta nuo nykyset ei edes ole niiiin hyvän näköiset - orggisvanteet on eri levyisiä ja renkaat ei, joten takana on susirumat venykumit. Enkä oikein usko, että 255 leveät talvirenkaat taka-akselilla lämmittäisi sen enempää mieltä kuin lompakkoakaan, vaikka leveille vanteille paremmin istuisivatkin.
phuksi kirjoitti:Eikä niitä ole :cools:
Hiljattain myyntipalstaa lukiessani hoksasin, että joku suksi-ihminen saattaa haluta kattotelineet, niitä näihin ei taida saada. Minä onneksi en kaipaa niitä sen enempää kuin suksiakaan, mutta keksinpähän edes jotain.
phuksi kirjoitti:Samaan päädyin aikoinaan. Sitä vaan on niin fakkiintunut normeihin että kesti pitkään tajuta ettei kahvinkaan tartte maistua pahalta. Hyllyssä on muutakin kuin Saludoa ja Kulta Katriinaa :wassat: Omassa rättikatossa ei ole mitään miinusta kiinteäkattoiseen verrattuna. No ok, E93:n takapenkeistä tai varsinkaan kontista ei kannata hehkuttaa.
Joo, mulla yleensä on sekä kontti että takapenkki tyhjänä, joten eivät ole mainittava ongelma. Ja konttiinkin saa lisää tilaa jos pitää katon kiinni. Ei sinne rengassarja mahdu, mutta niitä tilanteita varten mulla on se joidenkin kiroama vetokoukku - toki Westfalian irrotettava, eli mitään ei näy päällepäin kun koukku on irti. Pahin tilaongelma tällä hetkellä on, että hanskalokero on yllättäen niin pieni, ettei sinne meinaa mahtua auton oma ohjekirjapaketti.

Mukissa oli juuri Tansanian Presidenttiä, kun kaupasta ei viimeksi kenialaista löytynyt (grr). No, ovat sentään naapurimaita, maku on aika samanhenkinen.
phuksi kirjoitti: Audiokomponenteissa voi hyvinkin olla eroja, ainakin määrässä ja varsinkin sijoittelussa korimallien välillä. Mutta olisin kuvitellut että toisin päin niin, että avo häviäisi toisille malleille. Myös toisaalta vuosimalleissa saman mallin sisällä on myös eroja kun laitteita muutellaan ja kehitellään vaikka optiokoodi pysyy samana.
Yksi vaikuttava tekijä on varmaan tilavampi ovi ja sitäkautta erilainen kaikupohja, mutta piti vallan RealOEM:stä tarkistaa. Etuovien keskiäänielementit tosiaan on eri numerolla kuin sedanissa. Lattiabassot ja diskantit ovat samaa kamaa. Takakaiuttimet yllättäen ovat erilaiset ja ihan eri paikassa, mutta ne nyt on aika hiljaisella muutenkin. Mutta ei niin hyvät etteikö parantaa voisi :). Mulla on hyllyssä nuo sedanista jääneet etukaiuttimet, joten eiköhän ne paikalleen heilahda. Valmiiksi on myös katsottuna DSP-vahvarit -setti, joilla saisi aikaviiveet, taajuusjaot yms viilattua vimpanpäälle kohdilleen. Tarttee vaan keksiä mihin ja miten niitä tuossa asentelee. Takakontin etureuna voisi olla hyvää tilaa, sinne on kuitenkin ikävä kurotella tavaroiden kanssa.
phuksi kirjoitti: [EDIT:] Unohtui vielä kylmyydestä tai lämmöstä mainita, että katto auki - alaraja on mulla +15 astetta. Toki vaatii, että on sivu- ja takalasti ylhäällä ja pikkasen lämpöä autosta puhaltamalla varsinkin jos menee lyi 60km/h. Mutta ei tarvita hellettä että voi fiilistellä.
Urheiluautossa on tullut pidettyä katto päällä lähinnä sateella (ja ylipäätään auto pois ajosta suolakeleillä). Pari kertaa talvessa on tullut käytyä jääradalla tai muuten ajelemassa, hyvin pärjää katto auki kun on sopivasti vaatetta päällä. Talviavoilu on yllättävän hauskaa - ilma on tosi raikasta ja pirteätä ja jääratailu nyt muutenkin on kutakuinkin parasta, mitä voi tehdä housut jalassa, joten aina on fiilis korkealla. Ja kavereita riittää, aina tulee joku kehumaan asennetta :)

Re: BMW 325i E93 2007

Lähetetty: 15 Tammi 2017, 15:43
Kirjoittaja Wonderi
Mulla on ollut tapana joka avoautoilukesänä ajaa yhden kerran katto auki liian pitkälle viilenevään iltaan, ja sitten on niska ihan jumissa. Perinteistä pitää pitää kiinni, mutta ei se ole auton vika.

Re: BMW 325i E93 2007

Lähetetty: 15 Tammi 2017, 19:49
Kirjoittaja Puistis
Aero kirjoitti: Vaihtoehto C kuulostaa oikeasti houkuttelevalta - lähimaastossa olisi houkuttelevasti 16" orggisvanteet (malli V-spoke 390) ja niille pyöräyttäisi esim. CIC2 tai CVC6 -kierron yhteensä alle tonnin hintalapulla.
Eipä taida mahtua 16" vanne avon alle? Omassani oli 17" vanteet ja silloinkaan ei ollut liikaa tilaa vanteen ja jarrusatulan välillä.

Tuo 325i:n N53 moottori on muuten hyvä virityskohde kun pelkällä ohjelmoinnilla saa 30hv/50nm lisää tehoa.

Re: BMW 325i E93 2007

Lähetetty: 22 Tammi 2017, 17:06
Kirjoittaja Aero
^Piti ihan tarkistaa. Tuossa tosiaan on etuakselilla 330mm jarrut, eli alle 17" vanne on varmasti vähintään tarkka, ellei mahdoton sovitus. Sinällään jännä, että rekkariotteelle on kuitenkin saatu 16" vannekokoja. Taidan pysyä 18" talvirenkaissa, hinta/hyöty -suhde 17-tuumaisiin vaihtaessa jäisi melko heikoksi.

Eilen tuli testattua auton vetokykyä, kun traileroitiin kaverin E30-projekti tallista toiseen. Kytkentämassa oli lähellä suurinta sallittua ja meikäläisellä ekaa kertaa alla kombinaatio takaveto + isohko kärry + liukkaahko keli. Kunnon kaljamia ei onneksi ollut, mutta ihan komiasti kärry perässä tuli. Ison kutosen käytös on kieltämättä esimerkillistä silloinkin kun voimaa tarvitaan - ei tärise, ei kakistele, ei nihkeile vaan vetää innokkaasti ja ahkerasti.

Perjantaina saapui uusi takavalo, tänään laitoin sen paikoilleen. Uusi on Magneti Marelli, vanhassa ei lue valmistajaa. Käytännön eroa löytyi sen verran, että vanhan kiinnityksessä oli yksi M5 -mutteri ja kaksi M6 -mutteria, uudessa kaikki kolme ovat M5 -kokoa. Onneksi on kuitenkin peruskauraa, joten tallista löytyi helposti tarpeelliset mutterit ja prikat. Sävyero vanhaan viereiseen, luukun kannessa olevaan tuikkuun näyttää yllättävän pieneltä, mutta pitää pestä auto kunnolla että näkee varmaksi. Keli oli plussalla, joten rohkenin vaihtaa myös pimenneen rekkarikilvenvalon ehjään, nyt on taas koko perän valaistus kunnossa.

166239km: Uusittu oikea ulompi takavalo

Re: BMW 325i E93 2007

Lähetetty: 05 Helmi 2017, 17:51
Kirjoittaja Aero
Laatu on ainakin tasaista - nyt on vasemmasta ulommasta takalyhdystä kaksi raitaa kolmesta pimeänä. Tilasin uuden tuikun.

Re: BMW 325i E93 2007

Lähetetty: 06 Helmi 2017, 19:30
Kirjoittaja phuksi
Aero kirjoitti:Laatu on ainakin tasaista - nyt on vasemmasta ulommasta takalyhdystä kaksi raitaa kolmesta pimeänä. Tilasin uuden tuikun.
Se on muuten jännä homma, että tilastolliset laatumallit ja -laskelmat oikeesti pitää paikkansa reaalimaailman kanssa ja toisaalta tuotantotekniikka ja materiaalit on niin tasalaatuista, että todella suurella todennäköisyydellä voidaan ennustaa saman erän / revision kappaleiden käyttäytyminen.

-p

Re: BMW 325i E93 2007

Lähetetty: 11 Helmi 2017, 22:22
Kirjoittaja Aero
Viikon päästä olisi näillä näkymin jäärataa tarjolla (tässä on vielä yksi muuttuja, mutta varaudutaan silti). Ratailua, edes jää-, ei tee mieli harrastaa 18tkm testatuilla lubrikanteilla, joten otin tänään auton sisään ja vaihdoin sinne tuoreet öljyt. En nollannut huoltolaskuria, kun en tehnyt täyttä huoltoa vaan tarkoitus on teettää täysi öljynvaihtohuolto aikataulun mukaisesti keväällä. Vaihdoin myös sen vasemmanpuoleisen takavalon.

Saatuani operaatiot valmiiksi ajoin auton ulos ja menin tarkastamaan uuden takavalon toimivuuden. Toimiihan se, kuten pitäisikin, mutta tasalaatuisuus näytti jälleen kyntensä, kun nyt on pimeänä oikea rekkarikilven valo (sen vasemmanhan vaihdoin samalla kuin oikeanpuoleisen takavalon...). Ei ollut tallilla sopivia polttimoita, joten tuo saa odottaa sen verran että keli nousee plussalle, niin sen kehtaa vaihtaa kotipihassa.

168697km Vasen ulompi takavalo (Magneti Marelli) sekä moottoriöljyt (Castrol Magnatec 5W40) vaihdettu