BMW 520dA M-Sport F10

Käyttäjät esittelevät autojaan
kailinds
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 15 Marras 2015, 00:27
Auto: F11 535dA xDrive
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Tajusin, että on jäänyt laittamatta auto esille tänne.
Vaihdoin elokuun alussa Audi Q5:n F10-malliseen BMWhen.
Alunperin hakusessa oli bensiinimoottorinen malli, mutta koska ne ovat ns. kiven alla, vaihtoehdot olivat aika lailla harvassa. Mikä pahinta, kaikissa omaan budjettiin sopineissa autoissa oli peruspenkit ja minulla sporttipenkit olivat minimivaatimus. Näin ollen katse oli kohdistettava kuitenkin dieseleihin. 530d:t olivat yli budjetin, joten ne oli unohdettava. Jälkikäteen ajatellen fiksuinta olisi ollut ostaa Saksasta/Baltiasta hyvin varusteltu F11 525dA kutoskoneella.
Päädyin kuitenkin BMW Premium Selection -takuun ja M-Sport -paketin innoittamana ostamaan Autokeskus Airportista 520dA:n takavetoisena sedanina. Tämä tuli vähän isäni suosituksesta, sillä hän oli tutustunut näillä BMW-foorumeilla juttuihin F11:n takailmapussien ongelmista sekä xDrivejen vetoakseliongelmista. Toki hän oli sitäkin mieltä, että 2-litraista dieseliäkään ei pitäisi ostaa jakopääongelmien vuoksi.
No totta kai sitten viikko kaupanteon jälkeen lähellä olevaan liikkeeseen tuli vuoden uudempi 525dA M-Sport erittäin hyvillä varusteilla ja samoilla kilometreillä täsmälleen samaan hintaan. Sen verran kiinnosti, että kävin kysymässä vaihtotarjousta. Vastaus: 8000€. Totesin, että olipas mulla p*ska mäihä, kiitos ei pysty. Semmoista se välillä on.

Autokeskuksen kanssa olikin sitten vähän säätöä kaupanteon jälkeen...
Kun kävin autoa katsomassa ja koeajamassa, oli sateinen ja synkkä päivä, joten en lähtenyt auton helmoja kiertämään taskulampun kanssa.
Tuo Imperial Blau on niin tumma väri, että se on varjoisassa säässä lähestulkoon musta.
Luotin, että koska auto on Premium Selection, niin se on viimeisen päälle.
No, sitten kun ajoin auton kotipihaan, olikin aurinkoinen keli ja puskureissa olleet isohkot naarmut tulivat kirkkaasti näkyviin. Oli vähän sellainen olo, kuin joku olisi juuri tuupannut hanuriin, sillä Autokeskus ei ollut maininnut näistä mitään. Lisäksi takapenkin keskimmäinen turvavyön lukko oli rikki. Tein heti reklamaation Autokeskukselle asiasta. Loppujen lopuksi väännön jälkeen sovittiin, että minä maksan 285€ puskurien maalaamisesta ja Autokeskus pulittaa loput. Ensi kerralla tiedän kontata auton ympäri ja muutenkin syynätä sen erittäin tarkkaan läpi, oli se sitten kuinka paljon Premium Selection tai mikä tahansa.
Kaiken lisäksi kävi niin, että minulle Premium Selectionina myyty auto ei olisikaan sitä kuin maaliskuuhun 2017 asti. Auto oli otettu Autokeskukseen Premium Selectionina, mutta hallissa seisoessaan se oli mennyt iällisesti rajoitusten yli, joten Autokeskus ei saanut mulle BMWn järjestelmästä takuutodistusta. No nyt mulla on sitten "Autokeskus Premium Selection", joka vastaa täysin BMWn omaa, mutta sillä erotuksella, että mun pitää hoitaa takuuasiat Autokeskuksessa eikä missä tahansa valtuutetulla jälleenmyyjällä.

Tämä on ensimmäinen sedanini ja periaatteessa auto on ollut ihan jees, mutta kuitenkin harmittaa se, ettei tullut valittua farkkua. Suurimpana valituksen aiheena kattotelineiden hankala kiinnittäminen / irroittaminen sedanissa. Harrastan maastopyöräilyä ja fillaria pitää kuljettaa lenkkien lähtöpaikoille. Ei sitä telinettä katolla kuitenkaan viitsi muuten pitää, joten irroitan sen aina lenkin jälkeen. Kattokiskoilla olevassa farmarissa tämä hoituu todella nopeasti. En tajunnut, että sedanissa on kenkkumaiset luukut ja niihin ruuvattavat tapit, jne. jne.
Muuten sedan on ollut jees. Tavaratilan koko on kyllä riittänyt hyvin 4-henkisen perheen menoihin ja suksiluukkukin on ollut riittävän kokoinen murtsikka- ja laskettelusuksille.

Auto oli tietenkin Suomi-autona kohtalaisen spartalaisesti varusteltu. Isoimmat jutut ilmeinen M-Sport -paketti, nahkapenkit, webasto ja Hifi Professional -poppivehkeet. Onneksi Böntti (BMWiz Oy Ylöjärvellä) tuntee Bemareiden sähköasiat, joten auto pääsi hänen käsittelyynsä. Hänen avullaan autoon tuli Navi Pro kaikilla herkuilla, mm. BMW Apps, BMW Live, nettiyhteys, jne. Lisäksi laitettiin Bluetooth (joka oudosti puuttui autosta), peruutuskamera, laajennettu mittaristo (6WA), sähköisesti toimiva takaluukun kansi (kallis ja iso työ, tämäkin olisi ollut farkussa valmiina), pari 12V pistoketta lisää ja modattiin tehdas-webasto lämmittämään myös moottoria.
Asennutin myös autoon Defan moottorilämmittimen, sisätilapistokkeen sekä akkulaturin Helsingin Heikinlaakson Rengasmarketissa.

Ensi kesää varten varastossa odottaa aidot M5:n takovanteet 20-tuumaisina (eli M343) todella leveällä 265/295 -rengastuksella. Vähän liian leveät on, mutta palataan sitten noiden kumien kuluttua normaaliin 245/275 -leveyteen.
Ajattelin, että autoon voisi ehkä kesällä asentaan M-Performance lookin hiilikuituisen takaspoilerin ja etulipan. Lisäksi mahdollisesti hiilikuituiset peilinkuoret ja takadiffuusorin, mutta katsotaan nyt.

Tässä auton speksejä: (retrofitit sinisellä)

Type 520D (EUR)
Series F10 (5 Series)
Body Type LIM
Steering LHD
Engine N47T
Displacement 2.00
Power 135kw / 184hp
Drive HECK
Transmission Automatic
Colour IMPERIALBLAU BRILLANTEFFEKT METALLI (A89)
Upholstery LEDER DAKOTAOYSTER (LCCX)


S1CAA Selection of COP relevant vehicles
S1CBA CO2 package
S1CDA Brake Energy Regeneration
S230A Extra package, EU-specific
S258A Tire with run-flat functionality
S2NCA BMW LA wheel, M Double Spoke 350
S2PAA Wheel bolt retainer
S2TBA Sport automatic transmission
S316A Automatic Trunk Lid Mechanism
S320A Deleted, model lettering
S337A M Sports package
S3AGA Reverse Camera
S428A Warning triangle and first aid kit
S465A Through-loading system
S481A Sports seat
S494A Seat heating driverpassenger
S4MRA Interior strips, aluminum hexagon
S4URA Ambient interior lighting
S502A Headlight cleaning system
S508A Park Distance Control (PDC)
S522A Xenon Light
S534A Automatic air conditioning
S536A Auxiliary heating
S548A Kilometer-calibrated speedometer
S575A Additional 12V power sockets
S609A Navigation Professional
S614A Internet preparation
S615A Extended BMW online information
S616A BMW Online
S644A Preparation f mobile phone w Bluetooth

S677A HiFi System Professional DSP
S698A Area-Code 2 for DVD
S6FLA USBAudio interface
S6NRA BMW Apps
S6VAA CIC Control
S6VCA Control for Combox
S6WAA Instrument Cluster with Extended Contents

S704A M Sports suspension
S710A M leather steering wheel
S715A M Aerodynamics package
S760A High gloss shadow line
S775A Headlining anthracite
S842A Cold-climate version
S853A Language version English
S863A Retailer Directory Europe
S885A On-board vehicle literature Swedish
S8SMA Car ident. number visible from outside
S8TFA Active pedestrian protection
S8TGA Thiefproofing device
S8TNA Tagfahrlicht ber Lichtmen einstellbar
S8V2A Label

Jälkiasenteiset varusteet:
- BMW Alufelge Sternspeiche 327 17" + Nokian Hakkapeliitta 7 -talvirenkaat
- BMW Alufelge M343 (=M5 takovanteet) 20" + Michelin Pilot Supersport -kesärenkaat
- BMW M Performance -kiiltomustat munuaiset
- BMW sisätilan kumimatot e+t
- BMW tavaratilan kumimatto
- NextBase CAR9D -auto-DVD-sarja
- Thule Probar -kattotelineet
- Defa -säteilylämmitin
- Defa 1204 -akkulaturi
- Defa -sisätilapistoke
- Defa Termini II 1400W -sisätilan lämmitin

Autoa ostaessa vähän mietitytti tuolla "mopomoottorilla" olevan auton ostaminen, varsinkin kun olin tottunut Audin 3-litraiseen V6:een ja kakkosautomme BMW E92 335dA:n tehoihin ja hurjiin vääntöihin. Jouduin lisäksi kaiken kukkuraksi luopumaan E92:ni kun vaimo vaati, että coupé pitää myydä ja hankkia tilalle hänelle joku kauppakassi. Alunperin suunnitellun Fiestan sijasta autoksi tuli A-sarjan Mersu (W169 eli hassun mallinen pieni tila-auto). Vähän eri meininkiä kuin E92 :(
Anyways, F10:iin palatakseni: kuitenkin yli 90% meidän ajosta on pääkaupunkiseudulla ja varsinkin Kehä I:n ja III:n työmatkaruuhkissa suhaamista, niin siinä tuon 2-litrainen dieselin tehoilla pärjää aivan mainiosti. Katselin ajotietokoneen tiedoista, että viimeisen 2500km:n aikana keskinopeus on ollut 38,6km/h ja polttoaineen kulutus 5,5 l/100km... Ehkä se nyt nousee vähän kun Kehä I:n pahimmat rakennustyömaa-ruuhkat alkavat hellittää.

Q5:ssa oli tietty neliveto, mikä oli aivan huippujuttu talvisin. Toisaalta mulla ei ollut mitään ongelmia E92:n kanssa vaikka siinä oli kitkat alla.
Tänä talvena ei ole ollut kuin yksi tilanne Sotungin maaseudulla, että olisin tarvinnut nelivetoa. Jäisessä mäessä takaveto jäi paikalleen sutimaan, mutta kun vähän peruutti ja otti vauhtia, niin sekin selvitettiin.

Kaiken kaikkiaan olen ollut autoon oikein tyytyväinen, varsinkin nyt kun noita lisävarusteita on laitettu jälkiasennuksena. Vaikka meidän Q5 oli ns. Vollausstatung - varusteita noin 50t€ edestä ;) niin kuitenkin F10 BMW on laadultaan, hiljaisuudeltaan ja ohjaamon premium-fiilikseltään selkeästi hienostuneempi kuin Audi. Tosin Q5:han on A4-perustainen, joten premium-vaikutelma on 3-sarjan Bemarin tasolla.

Kuva
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Hyvin kirjoitettu stoori! [emoji106]
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
hequ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 29 Joulu 2016, 10:49

Nätti auto ja melkoinen tarina! Onneksi asiat selvisi autokeskuksen kanssa!

Olen itse ensimmäisen ja viimeisen kerran myös astunut tuohon miinaan, että luotan myyjään, enkä syynää autoa läpi lampun ja suurennuslasin kanssa. Se on harmittavaa miten kusetettu fiilis siitä tulee kun löytää jälkikäteen jotain mikä myyjän olisi ollut ehdottomasti mainittava.

Mutta hyvältähän kiesi näyttää - ei muuta kuin hyviä kilometrejä!
kailinds
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 15 Marras 2015, 00:27
Auto: F11 535dA xDrive
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Kiitokset kehuista!
Ei tosiaan voinut olla ihan täysin tyytyväinen suomalaiseen autokauppaan. Varmaan taas seuraavaksi tulee hankittua auto joko Saksasta tai Baltiasta. Mut kyllä tällä autolla nyt varmaan ajellaan seuraavat 3-5 vuotta ellei mitään isompaa satu.

Tässä pari kuvaa auton sisätiloista. Vaikka vaaleat penkit on herkät likaantumiselle, niin värimaailma sopii hienosti tummansiniseen ulkoväriin.

Kuva

Kuva
Palomies
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Marras 2011, 19:04
Auto: 535D X-drive

Tervehdys.

Komia auto sinulla.

Meidän perheessä suunnitelmissa investoida perheemme ensimäinen BMW.

Ajatuksena 535D F10 ja pitää sitä kauan. Vaikkakin kaikki kehuu että sähköautoilu tulee vääjäämättä, varmaan mutta hinnat vielä rajuja ja niitä ei ladata samaan tahtiin mitä saa dieseliä tankkiin. Ja toisaalta mitä sitten jos saa. Samalla rahalla saa sähkörenaultin tai laadukkaan Bimmerin...

Missä teit nämä jälkiasennus varusteet? Onko ratin lämmitin hankala asentaa, oletko takalasin ikkunaverhoa kuullut asennettavan?

Kiitos vastauksesta jo etukäteen.
Vastaa Viestiin