BMW E92 M3

Käyttäjät esittelevät autojaan
Johto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 21:21
Auto: F20 M135i xDrive
EX: E92 M3,E92 335i,E46 M3
Paikkakunta: Hämeenlinna

Ajattelin, että jos nyt kuitenkin teen omasta BMW:stäni topicin myös, kun tykkään muiden esittelyitä lukea ja koskaan ei ole liikaa sisältöä tälläkään foorumilla.

Muutaman vuoden tauon jälkeen palasin viime kesänä taas BMW:n rattiin. 2009 hankin E46 M3:n, sen jälkeen vaihdoin E92 335i:n. 335i:n vaihdoin 2009 S4 Avanttiin väkiluvun kasvettua taloudessa. Audilla mentiin pari vuotta ja sitten heräsi ajatus, että jos hankkisinkin perheauton ja sen urheilullisemman harrasteauton molemmat erikseen, ei samassa autossa. Tähän saakka olin koittanut edellisten autojen kohdalla yhdistää jokapäiväisen käyttöauton sekä harrasteauton, S4:n kohdalla perheauton ja harrasteauton. Tällä erää perheauton tehtävää suorittaa Skoda Superb ja M3 saa olla täysin kesäkäytössä oleva harrasteauto. Tällä hetkellä M3 onkin ollut lokakuun lopulta sakkaa tallissa talvehtimassa.

Helmikuussa 2016 aloin etsimään M3:sta Saksasta mobile.de:tä sekä autoscout24:sta yötä-päivää seuraten. Oikeanlaisen, omat kriteerit täyttävän yksilön etsiminen osoittautui yllättävän hankalaksi. Paljon oli yksilöitä, joiden historiassa oli aina jotain hämärää, mikä on mielestäni tämän hintaluokan autoille erikoista. Yhtäkin yksilöä autoliike mainosti “traum” –otsikolla mobilessa, mutta paikan päällä odotti pinnoiltaan todella huonossa kunnossa ollut kolaripeli. Autoliike tunnusti auton kolarihistorian vasta pienen painostuksen jälkeen. Sen yksilön ostoyritys oli kyllä täytti kaikki varoittavan esimerkin tunnukset. Kun välittäjä meni paikan päälle liikkeeseen, niin paikalla odotti likainen auto, jossa moottori oli käytetty lämpöisäksi. No se yksilö luonnollisesti jäi ostamatta ja välittäjä palasi siltä reissulta tyhjin käsin.

Lopultakin löytyi sitten tämä yksilö, jonka sitten ostin. Kaksi edellistä omistajaa ovat olleet jonkin tason harrastajia, koska molemmat aikaisemmat omistajat ovat tämän lisäksi omistaneet E46 M3:n. Minua edeltävä omistaja työskentelee BMW:n merkkiliikkeessä myyjänä, josta tämä on uutena myyty ja jossa tämän kaikki huollot on suoritettu. Historia siis todella hyvin tiedossa ja kunnossa. Edellinen omistaja myi tämän pois, koska halusi vaihtaa E93 M3 Cabrioletiin.

Auto on todella (siis todella, todella) hyvin pidetty yksilö. 100% kolhuton, naarmuton ja kolaroimaton, sellainen jota hainkin. Joskus se odottaminen palkitaan. Tärkeimpinä varusteina mainittakoon navi, adaptiiviset ajovalot ja individual audio.

Autoon vaihdettiin kiertokangen laakerit käytännössä heti kun auton sain, en montaa sataa kilometriä ajellut ennen. Tämä tehtiin siis täysin ennakoivana huoltotoimenpiteenä, niin kuin näihin on tapana tehdä tyyppivian vuoksi. Tällä yksilöllä on kilometrejä mittarissa nyt 97tkm. Kulumaa oli jonkin verran, mutta ei sinällään vielä pahatkaan verrattuna mitä näissä on ollut. Ihan kuparille asti ei ollut käytännössä missään kohtaa kulunut.

Laakereiden vaihdon yhteydessä huomattiin, että DCT-vaihteiston öljypohja oli hieman kostea. Jenkkifoorumilta löytyikin paljon kirjoituksia tästä ja öljypohjan tiivisteen pettäminen näyttää olevan myös jonkinlainen tyyppivika. Vuoto ei ollut iso ja sitä ei huomannut vasta kuin kaikki moottorin ja vaihteiston alla olevat suojamuovit sekä -pellit oli poissa. Voi olla, että se on jo sielä useamman vuoden ja kilometrin pikkasen tihkunut, mutta pitihän sekin nyt hoitaa kuntoon. Vaihteiston öljypohja, tiiviste, öljyt sekä suodatin tuli vaihdatettua.

Ainoat muutokset tällä hetkellä vakioon nähden ovat mustat munuaiset ja BMW Performance takavaimennin, jonka kanssa äänet on todella maukkaat. Kevään aikana hankintalistalla ovat uudet renkaat ja KW:n korkeussäädettävä jousisarja, joka on siis sananmukaisesti jousisarja, mukana ei tule iskareita. Sarjan kanssa käytetään alkuperäisiä iskareita, joten aktiivialustan toiminta säilyy, jota haluankin.


Colour ALPINWEISS 3 (300)
Upholstery LEDER NOVILLO/H2 FUCHSROT (NCH2)
Prod. date 2008-05-07

Order options
No. Description
1CA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES
1CB CO2 CONTENT
1CD BRAKE ENERGY REGENERATION
2MD M DRIVE
2MK M DCT WITH DRIVELOGIC
2MT M ALLOY WHEELS DOUBLE SPOKE 220 W MB
223 DYNAMIC DAMPER CONTROL
4AE ARMREST FRONT RETRACTABLE
4MY INT.TR.FIN. BLACK LTR. CARBON STRUCTURE
423 FLOOR MATS, VELOUR
428 WARNING TRIANGLE
494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER
508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC)
521 RAIN SENSOR
524 ADAPTIVE HEADLIGHTS
563 LIGHTS PACKAGE
609 NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL
6FL USB-/AUDIO INTERFACE
633 PREP.MOB. PH. BUSINESS BLUET.INTERF.
752 INDIVIDUAL AUDIO SYSTEM
760 INDIVIDUAL HIGH-GLOSS SATIN CHROME
761 INDIVIDUAL SUN PROTECTION GLAZING
8SC COUNTRY SPEC. RELEASE OF TELESERVICE
8SP COP CONTROL
801 GERMANY VERSION
863 EUROPE/DEALER DIRECTORY
879 GERMAN / ON-BOARD DOCUMENTATION

Series options
No. Description
431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D
459 SEAT ADJUSTM., ELECTR. W. MEMORY
502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM
522 XENON LIGHT
534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING
540 CRUISE CONTROL
548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING
775 INDIVIDUAL ROOF-LINING ANTHRACITE
851 LANGUAGE VERSION GERMAN

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
static
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 100
Liittynyt: 27 Joulu 2011, 18:49

Hieno peli! Oletko tyytyväinen kaiuttimiin?
pmj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 219
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 11:40

Aivan törkeän hieno. Paras mahollinen väriyhdistelmäkin. Valkoinen auto punaisilla nahkoilla [emoji7]
Avatar
VeeMatti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 159
Liittynyt: 03 Joulu 2012, 21:03
Auto: F01 740D xDrive Individual
Paikkakunta: Espoo

Näyttää hienolta ja tosiaan yksilöltä.
Onneksi olkoon ja nautinnollisia kilometrejä.
F01 740DA xDrive Individual
Exät:
F10 520DA, F10 520DA xDrive, F10 530DA
"Trust your instincts, be yourself"
Mopot:
Kawasaki H2SX SE "Kermit"

"Trust your instincts, be yourself"
manonyymi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 12 Tammi 2015, 12:07
Auto: BMW E92 335cix 2008

Erittäin makee. Oman autonikin entinen omistaja siirtyi E92 M3:een, eli onkohan se ainoa tie upgreidaukseen 335i:n jälkeen :drool: ...
Johto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 21:21
Auto: F20 M135i xDrive
EX: E92 M3,E92 335i,E46 M3
Paikkakunta: Hämeenlinna

static kirjoitti:Hieno peli! Oletko tyytyväinen kaiuttimiin?
Kiitos. Hifit on hyvät, mutta ei ne mitään ihan vau-efektiä saa aikaan. Mulla oli 335i:ssä Hifi system professional Logic 7 ja en pysty sanomaan enää näin muutaman vuoden jälkeen, että onko näissä merkittävää eroa.
pmj kirjoitti:Aivan törkeän hieno. Paras mahollinen väriyhdistelmäkin. Valkoinen auto punaisilla nahkoilla [emoji7]
Sisustaan olen todella tyytyväinen, sopii ulkovärin kanssa hyvin. Laajennettu nahka lisävarusteen kanssa punaista voisi olla ehkä liikaa, koska silloin kojelaudan alaosa olisi punainen myös. Valkoinen on ollut itselle E92:een se oikea ulkoväri. Mun entinen 335i oli myös sama alpinweiss:
Kuva
VeeMatti kirjoitti:Näyttää hienolta ja tosiaan yksilöltä.
Onneksi olkoon ja nautinnollisia kilometrejä.
Kiitos! Yksilöitä todella, laidasta laitaan. Osaa pidetään kuin kukkaa kämmenellä ja osa taas saa ns. sikaa ihan huolella.
Leafhill
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 20 Helmi 2017, 18:19

Kiitos hyvästä jutusta! Missä vaihdoit kiertokangenlaakerit ja mitä tuli maksamaan? Itsellä varmaan sama kohta edessä.
Johto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 21:21
Auto: F20 M135i xDrive
EX: E92 M3,E92 335i,E46 M3
Paikkakunta: Hämeenlinna

Leafhill kirjoitti:Kiitos hyvästä jutusta! Missä vaihdoit kiertokangenlaakerit ja mitä tuli maksamaan? Itsellä varmaan sama kohta edessä.
Sori, vastaaminen tähän oli jäänyt. Laakerit vaihtoi Simos Performance Tuusulassa, joka tekee näitä laakereiden vaihtoja paljon. Yhteystiedot löytyy facebook-sivuilta. Kustannus oli hieman alta 2000€.

Auto herätelty talviunilta. Kesäkunnon kohotuksena auto sai uudet renkaat, öljyt, KW:n korkeussäädettävän jousisarjan (EDC toimii KW:n kanssa) sekä H&R:n spacerit (15mm eteen 12mm taakse).

KW:n setillä tämän saa kyllä tarvittaessa melko matalaksikin, nyt varaa alaspäin löytyy vielä hyvin. Takana esimerkiksi 5 kierrettä jäljellä säädössä. Aluksi takapää oli minimissään, mutta tällä rengastuksella ja spacereilla raapi sisälokariin kiinni. Nostin siis hieman ja nyt ei ota kiinni.

Asennuskuvat on lainattu Bemu Expert Oy:n Facebook-sivuilta, joka hoiti asennukset mallikkaasti, kiitos siitä :thuup: Jani ei varmaan pahastu kuvien lainaamisesta tähän.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ja tässä kuva KW:n ja spacereiden asennuksen jälkeen. Olen kyllä itse tyytyväinen nyt korkeuteen ja spacereihin. Renkaan ja kaaren välissä on tällä hetkellä sormen verran tilaa ja säätövaraa on alaspäin reilusti, jos sitä haluaisi.

Kuva

Samasta kuvasetistä yksi sisäkuva myös.

Kuva

Ja kokeilin samalla minkälaista videota OnePlus 3T puhelimella tulee:
https://youtu.be/jnx03jN1o3Q

Tuossa aikaisemmin vuodesta pyörittelin autonvaihdosta, kun tuntuu etten ehdi tällä tarpeeksi ajelemaan. Jos pystyisin, niin ajaisin tällä kaikki ajot, mutta nyt kun kuukausi sitten perheen koko kasvoi neljään, niin ei ne ajot tällä ainakaan lisäänny. Joku kiva neliovinen, jolla koko sakki pääsisi liikkumaan olisi hyvä. Tai no niin, onhan meillä sellainen jo, Skoda. Mutta ei se kyllä kiva millään muotoa ole :)

F10:t, varsinkin M Sportit ovat alkaneet miellyttää omaa silmää. Sitten sain ajatuksen päähäni F10 M5:sta, jollaista en ole osannut sen enempää aikaisemmin ajatella. F10:ssä näyttää hinnat tippuneen jo melko mukavasti, niin sellainen voisi olla ihan mahdollinen hankinta. Mutta ei vaihdos ihan käden käänteessä tule tapahtumaan, kun ensiksi pitää tämä myydä tai laittaa nyt alkuun jossain vaiheessa edes myyntiin :rolle: Sellaisia ajatuksia tai haaveita tällä hetkellä.
Vastaa Viestiin