Sivu 1/2

M4 F82

Lähetetty: 01 Huhti 2017, 12:27
Kirjoittaja SpeedyG
Tervehdys kaikille, uuden auton myötä sain aikaiseksi kirjautumisen tännekin. Pitkään on toisten tarinoita seurattu, joten päätin jakaa omanikin.

Ensimmäinen E60 koukutti noin vuosikymmen sitten, tosin siirtyminen silloisesta Seatista ei vaatinut suuria ponnistuksia, mutta siitä alkoi merkkiuskollisuus. Parin vuoden käytön jälkeen tilasin Keravan autosalvasta F10, mikä oli silloisen perheen tarpeisiin juuri sopiva ja mukava tuolla olikin ajella. Matkaa kesti lähes viisi vuotta ilman mitään murheita. Väliin mahtuu leasing-autoilua F22 muutama vuosi, ja nyt sopimuksen päätyttyä oli tarkoitus tilata M240 xDrive. Nykyisiin tarpeisiini coupe mallin autot ovat parhaita. Kaikki tarvittavat speksit oli jo ruksattu kun homma meni täysin uusiksi. Sattamalta huomasin ilmoituksen vähän käytetystä M4, mikä on viettänyt pari aiempaa vuotta Tampereen seudulla. Auton taustat selvitettiin tarkasti, valvottiin muutama yö, väännettiin hintaa hetken ja auto talliin.

Pidin aiempaa F22 ajettavuudeltaan parempana, hiljaisempana ja muutenkin näppärämpänä kuin F10, ja ajattelin ettei tästä voi paljon parantaa. Koeajossa on ollut oikeastaan kaikki mallit poislukien maasturit ja tila-autot. M-sarjasta ajossa ollut M235 ja M2. Reilu vuosi sitten kävin katsomassa jo maahantuojan esittelytiloissa Vantaalla ollutta M2 ja kaupanteko oli todella lähellä mutta päätin kuitenkin malttaa koeajoon asti. Kun hetki sitten koitti oli odotukset kovat mutta pettymys vielä kovempi. Ajettavuus kohdillaan mutta en voi kuvitella kyseistä laitetta jokapäiväiseen ajoon. Sisämelu renkaista oli järkyttävää ja desibelimittari näytti kipurajalukemia, ja siltä se tuntuikin.

M4 koeajoon olin asennoitunut varauksella, lähinnä melun suhteen koska se on minulle tärkeä asia. Lopputulos olikin positiivinen, autossa pystyy keskustelemaan ja puhumaan puhelimeen normaalisti ja HK tuottama musiikki soi puhtaasti. Vaikka autoa pystyy säätämään monipuolisesti on pysyväisvaikutelma sporttinen, brutaali, kulmikas...ja ihan pirun nopea mutkissa ja suoralla. Ihan täysi kymppi. Ensitöikseni kytkin aktiivisen pakoäänien tuoton kaiuttimiin pois, nyt auton äänet tulee luonnollisesti sieltä mistä pitääkin ja kabiini on hiljaisempi.

Muutama kuva liitteenä. On mainittava etten olisi ikinä ostanut Austin Yellow väristä autoa nettikuvien perusteella, mutta livenä on makea ( kuka tykkää mistäkin )

Re: M4 F82

Lähetetty: 01 Huhti 2017, 12:31
Kirjoittaja bfi1864
Oho! Perfect..
Makea laite :thup:
Ja väri juuri se mikä kuuluukin.

Kokemuksia ajosta lisää?

Re: M4 F82

Lähetetty: 01 Huhti 2017, 14:55
Kirjoittaja jva
Parasta BMW M:ää mitä voi olla - onnittelut!

Re: M4 F82

Lähetetty: 01 Huhti 2017, 16:15
Kirjoittaja Havis
SpeedyG kirjoitti:...Ensitöikseni kytkin aktiivisen pakoäänien tuoton kaiuttimiin pois, nyt auton äänet tulee luonnollisesti sieltä mistä pitääkin ja kabiini on hiljaisempi...
Ihan mielenkiinnosta, millainen jobi? Softalla joku ruksi pois päältä jostain valikosta?

En itse ymmärrä ollenkaan miks ylipäätään pitää keinotekoisesti tehdä auton sisälle sellaista ihme pörinää? Mitä urheilullista siinä oikein on, reikien poraaminen pakoputkiin piti jäädä jo 80 luvulle...

Re: M4 F82

Lähetetty: 01 Huhti 2017, 17:19
Kirjoittaja VeeMatti
Onneksi olkoon, hieno peli.
Olikos toi Autoskeskus Airportista?

Re: M4 F82

Lähetetty: 01 Huhti 2017, 17:50
Kirjoittaja static
Itselläni myös tuo ajomelu (rengasmelu) on erittäin tärkeä kriteeri. Ymmärsinkö oikein että pidin 5-sarjalaista äänekkäämpänä kuin 2-sarjan coupé?

Re: M4 F82

Lähetetty: 01 Huhti 2017, 21:57
Kirjoittaja SpeedyG
Havis kirjoitti:
SpeedyG kirjoitti:...Ensitöikseni kytkin aktiivisen pakoäänien tuoton kaiuttimiin pois, nyt auton äänet tulee luonnollisesti sieltä mistä pitääkin ja kabiini on hiljaisempi...
Ihan mielenkiinnosta, millainen jobi? Softalla joku ruksi pois päältä jostain valikosta?

En itse ymmärrä ollenkaan miks ylipäätään pitää keinotekoisesti tehdä auton sisälle sellaista ihme pörinää? Mitä urheilullista siinä oikein on, reikien poraaminen pakoputkiin piti jäädä jo 80 luvulle...
Homma vei noin 10min, youtubesta löytyy video esim haulla: M4 active sound

Re: M4 F82

Lähetetty: 01 Huhti 2017, 22:01
Kirjoittaja SpeedyG
static kirjoitti:Itselläni myös tuo ajomelu (rengasmelu) on erittäin tärkeä kriteeri. Ymmärsinkö oikein että pidin 5-sarjalaista äänekkäämpänä kuin 2-sarjan coupé?
Kyllä, näin olen asian kokenut. Aikaisempi E60 oli myös hiljaisempi kuin F10, uudesta mallista ei ole tietoa. Pitää mainita myös että runflätit saa jättää kauppaan ;)

Re: M4 F82

Lähetetty: 01 Huhti 2017, 22:02
Kirjoittaja SpeedyG
VeeMatti kirjoitti:Onneksi olkoon, hieno peli.
Olikos toi Autoskeskus Airportista?
Kiitos, kyllä oli.

Re: M4 F82

Lähetetty: 02 Huhti 2017, 10:02
Kirjoittaja VolvostaBemariin
Kyllä on komea peli - onnea uudesta kulkineesta!

Re: M4 F82

Lähetetty: 13 Huhti 2017, 17:51
Kirjoittaja SpeedyG
Pistetään hieman päivitystä kun pari tuhatta on nyt tullut ajettua. Meno maistuu, keskikulutuksen ollessa 8,8l/100km. Sallii yllättävän paljon kaasun käyttöä eikä lukemat nouse tuon korkeammalle, eli positiivinen asia. Kommentoin aiemmin jäsen ///Markon ongelmista M240 puoltamisesta, tässäkin on samoja elkeitä. Voisi ennemminkin puhua "vetelystä" mikä joutuu mm. vääntöjäykästä korista, tien urista ja reikaiden erilaisista sivuttaisvoimista, jonka huomaa esim ajettaessa suojatien maalausten yli. Eli summaten, huonolla pinnalla levoton. Renkaiden vaihtoa ajatellen, nykyiset M-mallit ainakin USA.ssa taitavat tulla Contin renkailla ja palaute on ollut varovaisen positiivista. On kuulemma hiljaisemmat, vähemmän jyristävät ja pitoakin riittämiin, joten ovat hyvänä vaihtoehtona.

Ärsyttävin asia mihin olen törmännyt on auton sisäosien ritinät ja ratinat. Alusta on kova ja tiet ihan paskoja niin ei paikat pysy kiinni. Autosta olen irrottanut molemmat ovipaneelit, keskikonsolin ja muita erinäisiä pikkuosia aina tarpeen mukaan, nyt alkaa olemaan mukava ja hiljainen. Huoltoon noista on turha valittaa, saa vain valohoitoa. Ulkolaisia foorumeita lukeneena voin sanoa että on kansanvaiva M autoissa, löytyy pitkiä tarinoita ja enimmäkseen valitusta kuinka näin kallis auto voi olla "huonolaatuinen" tässä suhteessa. Toisaalta löytyy myös paljon hyviä videoita ja kuvia ongelmien ratkaisuun, ja auton parissa puuhaaminen ainakin minulle on vain mukavaa hermolepoa.

Re: M4 F82

Lähetetty: 13 Huhti 2017, 18:39
Kirjoittaja ///Marko
Häijyn näköinen laite! Tykkään tuosta väristäkin vaikka rohkeus ei riittäisi itselle keltaista laittaa. Vaatii varmasti itsekuria että malttaa pitää vauhdin alle 120km/h meidän moottoriteillä. Teiden kunto Suomessa tällä hetkellä on kyllä sitä luokkaa että mitä hitaammin sen parempi. Kesällä tilanne muuttuu täysin.

Re: M4 F82

Lähetetty: 13 Huhti 2017, 18:49
Kirjoittaja SpeedyG
Väri kyllä herättää huomiota, enimmäkseen positiivista. On parhaimmillaan iltahämärässä katuvalojen loisteessa, alkuun huomio jopa nolostutti mutta kaikkeen tottuu.

Re: M4 F82

Lähetetty: 13 Huhti 2017, 19:58
Kirjoittaja Aero
Ei tartte hävetä tuota väriä (eikä kyllä autoa muutenkaan, onhan tuollainen epäilemättä makea laite). Viikonloppuna osui silmään samanvärinen auto ja onhan se jotain ihan muuta kuin mikään harmaan sävy, todella komea.

Re: M4 F82

Lähetetty: 13 Huhti 2017, 20:19
Kirjoittaja SpeedyG
Aero kirjoitti:Ei tartte hävetä tuota väriä (eikä kyllä autoa muutenkaan, onhan tuollainen epäilemättä makea laite). Viikonloppuna osui silmään samanvärinen auto ja onhan se jotain ihan muuta kuin mikään harmaan sävy, todella komea.
Missä näit auton, maahantuojan mukaan näitä on myyty tasan kaksi ?

Re: M4 F82

Lähetetty: 13 Huhti 2017, 20:39
Kirjoittaja Aero
Nordschleifella. Ei ollut suomikilpiä...

Re: M4 F82

Lähetetty: 14 Huhti 2017, 09:13
Kirjoittaja Mosku
Erittäin maukas peli!! Kelpais tännekin.
Onko tuossa sähkösesti säädettävää alustaa? Mukavuuttahan saa sillä, mutta teiden huonolle kunnolle me emme mahda mitään vaikka kuinka maksetaan.
Jyrisyttävät renkaat kera karkean tien saa ajan kanssa monet kiinnitykset sisustan osissa antautumaan ja löystymään, tuloksena räminää. Eiköhän nuo kiinnitykset voisi tehdä tukevammin. 5-sarja ei rämise, (toivottavasti ei mun tulevakaan vitonen sitä tee).
Sitä en tiedä, onko M:sä jotenkin vähemmän kiinnitetty huomiota näihin asioihin koska ovat urheiluautoja? Näinhän ei saisi missään nimessä olla!

Re: M4 F82

Lähetetty: 14 Huhti 2017, 10:09
Kirjoittaja SpeedyG
Mosku kirjoitti:Erittäin maukas peli!! Kelpais tännekin.
Onko tuossa sähkösesti säädettävää alustaa? Mukavuuttahan saa sillä, mutta teiden huonolle kunnolle me emme mahda mitään vaikka kuinka maksetaan.
Jyrisyttävät renkaat kera karkean tien saa ajan kanssa monet kiinnitykset sisustan osissa antautumaan ja löystymään, tuloksena räminää. Eiköhän nuo kiinnitykset voisi tehdä tukevammin. 5-sarja ei rämise, (toivottavasti ei mun tulevakaan vitonen sitä tee).
Sitä en tiedä, onko M:sä jotenkin vähemmän kiinnitetty huomiota näihin asioihin koska ovat urheiluautoja? Näinhän ei saisi missään nimessä olla!
Autossa on adaptiivinen alusta mutta sillä varusteella ei ole vaikutusta äänimaailmaan tai räminöihin. Löysimmilläänkin alusta on kova ja omasta mielestä alustan säätöä en edes tarvitse. Suurempi vaikutus ajettavuuteen tulee muista säädöistä ( ohjaus- kaasun- ja vaihteiston vaste )
Eihän tuota varmasti tahallaan olla sisätiloiltaan huonoksi tehty, on enemmänkin sivuoire, minkä voi pienellä vaivalla itse korjata.

Re: M4 F82

Lähetetty: 14 Huhti 2017, 10:12
Kirjoittaja 335i
SpeedyG kirjoitti:Kommentoin aiemmin jäsen ///Markon ongelmista M240 puoltamisesta, tässäkin on samoja elkeitä. Voisi ennemminkin puhua "vetelystä" mikä joutuu mm. vääntöjäykästä korista, tien urista ja reikaiden erilaisista sivuttaisvoimista, jonka huomaa esim ajettaessa suojatien maalausten yli. Eli summaten, huonolla pinnalla levoton.
Joo itse lukenut samaa topikkia ja ajatellut mielessä että ajaisitpa M3/M4 niin sit vasta huomaisi mitä on vetely. Tosin mulla on radalla "pilatut" ja loppuun ajetut misukat, niin niistä tulee osa. Ens viikolla uudet renkaat huollossa alle ja sit mä kyl tilasin eilen uuden setin vanteita renkaineenkin...
SpeedyG kirjoitti:Väri kyllä herättää huomiota, enimmäkseen positiivista. On parhaimmillaan iltahämärässä katuvalojen loisteessa, alkuun huomio jopa nolostutti mutta kaikkeen tottuu.
Hyvä väri ;) Oot pari kertaa tullutkin tässä Vantaalla vastaan.
SpeedyG kirjoitti:Missä näit auton, maahantuojan mukaan näitä on myyty tasan kaksi ?
Eilen tuli tämä toinen vastaan Tikkurilassa.

Re: M4 F82

Lähetetty: 14 Huhti 2017, 10:16
Kirjoittaja ssalmela
SpeedyG kirjoitti:Ärsyttävin asia mihin olen törmännyt on auton sisäosien ritinät ja ratinat. Alusta on kova ja tiet ihan paskoja niin ei paikat pysy kiinni. Autosta olen irrottanut molemmat ovipaneelit, keskikonsolin ja muita erinäisiä pikkuosia aina tarpeen mukaan, nyt alkaa olemaan mukava ja hiljainen. Huoltoon noista on turha valittaa, saa vain valohoitoa. Ulkolaisia foorumeita lukeneena voin sanoa että on kansanvaiva M autoissa, löytyy pitkiä tarinoita ja enimmäkseen valitusta kuinka näin kallis auto voi olla "huonolaatuinen" tässä suhteessa. Toisaalta löytyy myös paljon hyviä videoita ja kuvia ongelmien ratkaisuun, ja auton parissa puuhaaminen ainakin minulle on vain mukavaa hermolepoa.
Minullakin on nyt alkanut kartturin oven koristelista ritisemään, varmaan samasta syystä. Hiljenee hetkeksi kun painaa sormella. Onko ongelmaan joku helppo ja riskitön (lue: paikkoja rikkomaton) tee-se-itse ohje/konsti?