BMW M140i xDrive Valencia Orange 2017

Käyttäjät esittelevät autojaan
Mikkoro
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 08 Huhti 2017, 12:07
Auto: M140iA xDrive

Ajattelin laittaa tämän tännekin, kun erään foorumilaisen kanssa oli aiheesta puhetta. Tarina alkoi niin, että vuosi sitten oli tullut ajeltua uutena ostamallani VW Sciroccolla kuusi vuotta ja kaipasi jo vaihtelua. 90 000 km, yksi moottori- ja neljä vaihteistoremppaa motivoi katselemaan VW-konsernin ulkopuolelle, mutta kun mikään ei oikein sytyttänyt niin löysin lähinnä itseni koeajelemasta BMW:n eri malleja. 3-sarja, 4 gran coupe ja X1 ei oikein herättänyt mitään, kuten ei 116i:kään. Jotenkin tuli puhuttua nykyinen ex-rouva ympäri ja yhtäkkiä olikin yön yli koeajossa M135i xDrive. Ajoin tankin tyhjäksi yhdessä illassa ja olin ihan myyty, joten tuosta alettiin hieroa kauppaa. 40k euron budjetti toki lensi tuossa samantien ikkunasta, mutta samoin kävi edellisenkin auton kohdalla.

Vaikeaa oli saada tarjouksia kun kaikkialla haluttiin myydä vain 120d xDriveä, mutta onneksi Autokeskus Airport otti tosissaan ja päästiin hieromaan kauppaa. Tilaukseen lähti M135i xDrive hyvin runsailla varusteilla, mutta mallimuutoksen myötä vaihtui parin viikon päästä M140i:ksi, säästyneet veroeurot sijoitin lisävarusteisiin sekä M performance osiin. Sciroccon myin pyyntihinnalla yllättäen jo viikossa ja autottoman kesän jälkeen lopulta viime elokuussa sain Suomen ensimmäisen M140i:n alle. :)

Liikkeestä tuli noudettua tämmöinen paketti:

Kuva

Kuva

Kuva

Vakiona tästä löytyy bi-led valot, M-sport jarrut, mukautuva sport ohjaus, steptronic sport automaattivaihteisto, automaattinen ilmastointi, tumma sisäkatto, bluetooth ym.

Lisävarustelistalta tuli ruksittua:

+ Valencia Orange
+ Dakota-nahka Black
+ Interior trim fin. black high-gloss with highlight trim fin. Oxide Silver matt
+ ConnectedDrive package
+ Navigointijärjestelmä Professional
+ Valopaketti
+ Varusteversion merkinnän poisto
+ Ristiselän tuki kuljettajalle ja etumatkustajalle
+ Sähkötoiminen istuinsäätö muistitoiminnolla
+ Lämmitettävä ohjauspyörä
+ Pysäkointietäisyyden valvonta (PDC) edessä ja takana
+ Automaattisesti himmentyvät taustapeili ja kuljettajan ulkopeili
+ Adaptiivinen M alusta
+ Peruutuskamera
+ Pysäköintiavustin
+ Vakionopeudensäädin
+ Käännettävät takaistuinten pääntuet
+ Mittaristo, jossa laajennetut toiminnot
+ HiFi-kaiutinjärjestelmä harman/kardon
+ Comfort access -avaimeton sisäänkäynti
+ Säilytystilapaketti
+ Velour-lattiamatot
+ Tummennetut takalasit

Ennen luovutusta vaihdettiin vielä M-performace munuiset ja hiilikuitu-peilinkuoret paikoilleen. Talvirenkaita en ottanut, koska kesäksi oli jo ennen auton tuloa hankittu 19" vanteet ja alkuperäiset vanteet siirtyivät talvikäyttöön. Samalla pääsi eroon runflateistä.

Talvirenkaiksi tuli Continental IceContact2 koossa 225/40 R18 kaikkiin kulmiin. Viime talvi mentiin tämän näköisenä:

Kuva
Mikkoro
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 08 Huhti 2017, 12:07
Auto: M140iA xDrive

Kesävanteiksi tuli siis jo viime syksyä hankittua 19" VMR V710 setti, joka oli tehty erityisesti F20-sarjalle. Eteen 19x8,5 ET43 ja taakse 19x9,5 ET50.

Kuva

Huhtikuussa hankin sitten Michelin Pilot Sport 4S vanteiden päälle, eteen 225/35R19, taakse 255/30R19. Pitäisi olla riittävän lähellä koon osalta ettei nelivedon kanssa ole ongelmia, eikä tosiaan ole ollutkaan. Harmaassa keväässä pari kuvaa otettuna:

Kuva

Kuva

Ja yksi kännykkäräpsy kun aurinko näyttäytyi:

Kuva
Mikkoro
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 08 Huhti 2017, 12:07
Auto: M140iA xDrive

Seuraavaksi oli sitten ajatuksena päästä eroon kaikista lopuista eri harmaan sävyistä mitä autoon oli ripoteltu. Jo ennen auton hankkimista olin sitä mieltä, että harmaat yksityiskohdat eivät sovi yhteen valitsemani ulkovärin kanssa, joten niistä on päästävä eroon. Vielä kun peilinkuorissa ja etupuskurin "ilmaohjaimissa" ja "diffuusorissa" on käytetetty eri sävyjä. Aluksi ajatuksena oli teippauttaa osat, mutta lopulta päädyin hankkimaan tupla-kappaleet ja käyttämään maalarilla. Väriksi tuli perusmusta, sama sävy millä Bemarin kiiltomustat osat on maalattu muutenkin. Peilinkuorethan vaihtui jo M-performance hiilikuituun, joten niille ei enää tarvinnut tehdä mitään.

Maalarilla käynnin jälkeen:

Kuva

Kuva

Diffuusori osoittautui hieman vaikeammaksi vaihtaa, kuin olin kuvitellut joten pitänee kiikuttaa ammattilaisen asennettavaksi kunhan ehtii. Ilmanohjaimet ehdin jo vaihtamaan. Mielestäni parani huomattavasti, ja itsellehän näitä muutoksia tehdään. :)

Ennen:

Kuva

Jälkeen:

Kuva

Kuva
Mikkoro
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 08 Huhti 2017, 12:07
Auto: M140iA xDrive

Pari pientä "tyyliepäkohtaa" oli vielä korjattava. Jostain syystä autoon on vakiona asennettu rosteripintainen (tms.) lepuutustuki, mutta polkimet ovat perus-muoviset mustat. Tämähän oli korjattava. Leebmannilta tilasin nämäkin jo samalla kuin muutkin osat ja lopulta pari viikko sitten säiden (hetkellisesti) lämmettyä asentelin paikoilleen.

Kaasupoljin oli nopea juttu. Kiinnitys tarralla ja parilla itseporautuvalla ruuvilla suoraan muovipolkimen päälle. Asettelin poljinpinnan paikoilleen, tein piikillä merkit ja porasin 2 mm terällä pienet reiät polkimeen. Sitten vaan tarrasta suojakalvo pois ja paikoilleen sekä ruuvit kiinni.

Jarrupoljin oli aavistuksen haastavampi. Polkimesta otetaan alkuperäinen kumipinta pois, käytin M-performance kumia sablonana ja porasin pienet alkureiät. Sitten kumi pois ja 3 mm terällä reiät läpi, suurennus 4 mm terällä ja kumi paikoilleen. Jarrupolkimen pinta tuli kolmella läpiruuvilla ja mutterilla paikoilleen, melkoista jumppaamista oli saada mutterit osumaan ruuveihin kohdalleen, mutta sekin loputa onnistui.

Mielestäni ilme parani huomattavasti. Ja eivät ole erisävyiset kuten kuvista näyttää, tuolla polkimien päällä on valo joka on turhan keltainen sävyltään vaikka ledi onkin. Ja mattokin kaipaisi jo pesun.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Toinen alusta asti ärsyttänyt pikku juttu oli vinoon asennettu takakilpi ja sen alle valittu kilvenalusta, josta oli tuollainen palkki alareunassa (liikkeen mainoksen kiinnittämistä varten). Biltema myy saman valmistajan identtistä alustaa, mutta ilman tuota palkkia, joten hain sieltä uuden ja vaihdoin paikoilleen. Reiät oli vinossa, joten aivan viivasuoraan en tuota saanut vaikka käytin soikeiden reikien koko pelivaran, mutta en halunnut porata lisää reikiä takapuskuriin niin näin mennään.

Kuva

Vertailukuva ennen:

Kuva

Seuraavaksi varmaankin M performance takapönttö ja Eibachin jousisarja alle. :tong:
Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

Mitä mieltä olet noista Michelin PS4S:stä?
Onko M140i:ssä tuollaiset eri koon renkaat (-30mm) vakionakin?
Mikkoro
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 08 Huhti 2017, 12:07
Auto: M140iA xDrive

PS4S on erittäin hieno rengas, pienen askeleen edellisen auton ContiSportContact 5P:tä edellä oikeastaan jokaisella osa-alueella. Pitoa on, erittäin tarkka ohjaustuntuma ja silti yllättävän pehmeä eli pienet epätasaisuudet suodattuu kivasti. Eihän nuo hiljaiset ole, mutta kun ajaa urien vieressä niin ihan Ok. Ainoa miinus pienestä uraherkkyydestä eli nappaavat helposti kiinni vähän syvempiin uriin.

Vakiona näissä on 225/40 ja 245/35 R18 rengastus. Muualla tarjolla myös 19" renkailla jolloin tuo sama koko kuin minulla.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Autossasi on hyvällä maulla tehtyjä muutoksia. Kiiltävä musta toimii todella hyvin noissa yksityiskohdissa. Järkevä ratkaisu säästää alkuperäisosat alkuperäisen värisenä joten ne on helppo vaihtaa tarvittaessa takaisin.

Itselle oranssi on liian räväkkä väri ja jostain syystä tykkään nykyään valkoisesta väristä mustien nahkojen kera tämän mallin kanssa eniten. Mutta todella tyylikäs kokonaisuus eikä tule toista samanlaista ihan heti vastaan!

Itse en lisäisi tuohon enää mitään. Korkeintaan ehkä sen Akrapovicin putkiston joka jäi itseltä hankkimatta. Auton varusteista voisin sanoa että VW-historian omaavalta kaverilta vaikuttava suoritus.
Mikkoro
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 08 Huhti 2017, 12:07
Auto: M140iA xDrive

///Marko kirjoitti:Itse en lisäisi tuohon enää mitään. Korkeintaan ehkä sen Akrapovicin putkiston joka jäi itseltä hankkimatta. Auton varusteista voisin sanoa että VW-historian omaavalta kaverilta vaikuttava suoritus.
Ei nyt voi puhua kovin vahvasta VW-historiasta, jos niitä on ollut tasan 1 kpl. Ja oli mulla volkkarissakin lähes kymppitonnilla lisävarusteita. Omalla kohdalla varma keino saada auto vaihtoon nopeasti on kitsastella turhaan varusteiden kanssa. Toki tuolla on turhaakin jälkikäteen ajatellen joukossa (mm. sähköpenkit, kun olenkin saanut ajella autolla yksin).

Akrapovicin hinta on turhan suolainen umpimähkään ostettavaksi. Se pelkkä M performance takapönttö toi riittävästi lisää soundiin, joten se riittää. Ja madallusjouset asennutan varmasti jossain vaiheessa, niin saa huojuvuuden ja nelivedon korkeusvamman pois. Omalla modauslistalla on optioina vielä myös M performance / M2 hiilari-sisälistat ja LCI2:n shadow edition taka- ja etuvalot. En minä näitä vakioina osaa pitää, pysyy mielenkiintokin pidempään yllä kun tekee pieniä muutoksia pikkuhiljaa. :)

Scirocco oli valkoinen, joten kaipasin sen jälkeen jotain väriä.
bfi1864
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 07 Syys 2011, 07:12
Auto: F87 M2 LCI
Paikkakunta: Turku

Hieno :thup:
Eräällä toisellakin sivustolla tuli tämä vastaan, noista (hienoista) kuvista ei voi erehtyä! Oranssi on näyttävä.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

UPEE (hienoin F20 imo ikinä ja muutenki foorumin hienoin auto), sen ämmäsinisen ohella paras väri F20:iin. Ainoa asia mikä itseä jäänyt harmittaan, etten ottanut tuota väriä vaan Alpine Whiten... Mun 4-vuotias poikakin kyselee vielä nyt vuoden päästä hankinnastakin, että miksen ottanu sitä oranssii... Koeajoautossa Valencia Orangessa vaan näkyi niin paljon naarmua (varmaan pesty hiekkapaprulla) ja appelsiinia, että sitä vähän pelkäsin kun lisäksi ulkomaanfoorumeita luin (2016 keväällä porukat oli kusessa sen oranssin kans kun niin susipintoja). Jouduiks myllyttään jo vai ootko selvinnyt ilman appelsiinipintaa / maaluuongelmat jo korjattu?

Millä noi mustiksi maalatut sumuvalojen päälliset listat on kii / onko niille reiät kiinnitykseen? Jos ei oo reikiä oranssissa, niin heitä kokonaan pois :D Paljo hienompi ilman (itellä ei tommosia oo ja aina kummaksunu miks M140i tulee harmaat rumennuslistat...).

Paljonko noi peilinkuoret kustansi / mistä hommasit?

Polkimet lienee talviolojen takia kumiset pohjoismaihin, voisin kuvitella noi liukkaiksi joissain olosuhteissa lumisilla kengillä. Mistä hommasit?
Mikkoro
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 08 Huhti 2017, 12:07
Auto: M140iA xDrive

Aplaria tuossa on, mutta olin ilmeisesti onnekas kun on kohtuullisen vähän, näkyy esimerkiksi tuossa aurinkoisella kelillä takaa otetussa kuvassa. Ei ole myllytetty. Omilla pesumetodeilla ei hirveästi naarmua synny, sellaista pientä huntua on lähinnä noissa kiiltomustissa ikkunalistoissa, oli jo luovutuksessa kun oli vissiin harjakoneen läpi tuupattu. Valkoinen toki helpoin väri pienten naarmujen suhteen. Kiveniskemiä tulee herkästi (ohut maali?) ja niille pitää koittaa kesällä tehdä jotain.

Pikkupojat tuntuu tykkäävän väristä. Kaveri kävi 5v poikansa kanssa katsomassa autoa ja kotona oli kuulemma seuraavana aamunakin vielä puhuttu vaan siitä oranssista Bemarista. :)

Puskurikoristeet on klipseillä kiinni, jotka tulevat noihin mustissa osissa oleviin reikiin. Voisi siis periaatteessa vaihtaa M-sportin osat tilalle, mutta kun nuo ovat kovin erilaiset ja siellä on tutkaa ja öljyjäähdytintä alla niin saa olla. Ei noi mustana enää häiritse.

Peilinkuoret tuli Autokeskukselta osana kauppaa, joten mitään yksikköhintaa minulla noille ei ole. Ovat M performance osia, joten jotain hävyttömät 500e oli ovh. Polkimet tuli Leebmannilta, josta tilasin myös nuo puskurikoristeet, keskimerkit vanteisiin ja jotain muutakin. Polkimet myös aitoa M performancea eli hintaa noin satasen verran.
Mika
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 07 Helmi 2013, 13:29
Auto: M140i xDrive

Hieno peli ja pienet muutokset kruunaavat kokonaisuuden.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Hieno auto ja näitä puuhailuraportteja on erittäin mukava lukea ja seurata. Hyvää rapsaa kiitos!
Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

Todella hienoja kuvia ja mainiota että olet ottanut ennen/jälkeen kuvia.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Olikko tänään 8.6. klo 8:30 Lohjalla? St. Laurence Golffin risteyksessä tommonen Valencia orange M-koppanen ja isompikoneinen, keulasta maalattu/kumitettu harmaat rumennuslistat mustiksi, näytti kyllä mattamustilta enemmänkin.
Mikkoro
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 08 Huhti 2017, 12:07
Auto: M140iA xDrive

Ei osunut, auto oli tuohon aikaan ihan omalla paikallaan parkkihallissa ja minä töissä (julkisilla). :)
manonyymi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 12 Tammi 2015, 12:07
Auto: BMW E92 335cix 2008

Hieno on varsinkin aurinkoisessa kuvassa kiillellessä. Mustat yksityiskohdat sopii hyvin tuohon. Mitä mieltä olet tuon adaptiivisen alustan toimivuudesta, esim onko eri asetuksilla merkittävää eroa? Tai oletko ajanut vastavaa autoa ilman tuota alustaa?
Mikkoro
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 08 Huhti 2017, 12:07
Auto: M140iA xDrive

Adaptiivisessa alustassa comfortilla ja sportilla on yllättävänkin iso ero. Comfort on nimensä mukaan mukavuustyyppinen (vaikka ei mikään pehmeä sekään), joten jos vähänkin autolla ajaa niin sportille mielellään vaihtaa. Toki tuossa ohjauskin muuttuu jämäkämmäksi. Sportillakin ainakin nelivetomalli edelleen kallistelee mutkissa, joten todennäköisesti alustalle pitää silti tehdä vielä jotain (= miedosti madaltavat jouset). Koeajoauto jolla aikoinaan ajoin oli vakio-alustalla, sijoittaisin sen suunnilleen puoleen väliin noiden tilojen välillä. Koeajon ja oman auton rattiin hyppäämisen välillä oli tosin 4 kk väliä ja koeajettava oli M135i xDrive. Eli todellisuus erojen suhteen voi olla jotain muutakin.

---

Tänään meni vihdoinkin musta "diffuusori" paikoilleen. Vein sitten lopulta asennettavaksi maalauksenkin hoitaneeseen firmaan. Vartissa oli vaihdettu, olisi pitänyt jo alunperin sopia homma näin. Heijastimet näyttivät turhan kirkkailta tummemman osan keskellä, joten teippasin ne suhteellisen vaalealla tummennuskalvolla ennen kuin lykkäsin paikoilleen.

Hieman on vielä totuttelemista. Sävy on parempi ja sopii paljon paremmin oranssin kanssa yhteen (vrt. sinertävän harmaa), mutta jotenkin tuo alaosa pomppaa nyt aiempaa suurempana tuolta esiin. Tai siis siltä se omaan silmään näyttää. Mutta totutellaan nyt hetki ja sitten vasta voi muodostaa lopullisen mielipiteen.

Kuva

Kuva

Vertailukuva ennen:

Kuva
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Ite just eilen pohdin, että ainakin valkosessa hiilikuituteippaus (oikein tummana) vois näyttää hyvältä tuossa perähelmassa ja varsinkin jo ajatuksesta naarmuuntuvissa (ei sais paiskata ovee kiinni pitämällä mustasta listasta kii) ovien ikkunoiden välisissä pystylistoissa. Sais ne listojen hiusnaarmutkin piiloon, ja noi on herkkyydeltään sitä luokkaa ettei jaksas joka vuosi hioakaan...

Koklaa piruuttas tohon joku Carbon orange 3d :D https://www.qzvinyls.fi/category/65/hiilikuituteipit voi olla joko ihan hirvee tai pirun hieno.
Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

Hienon näköinen, ja oranssina erottuu perinteisestä musta-valko-harmaa-massasta.
Kyllä tuon hintaluokan auto ansaitsee myös kunnon alustan, mutta pelkät madallusjouset ei välttämättä juuri paranna ajettavuutta. Mitenkähän vakio adaptiivinen alusta toimii niiden kanssa? Jollet pidä kallistelevasta menosta, jämäkämmät vakaajat voisi olla parempi hankinta. Tietty ne ei näytä yhtä hyvältä kuin madallusjousilla :mus:
Vastaa Viestiin