Tässä kun olen pitkään arponut minne vien oman autoni softattavaksi niin saako kysyä miksi päädyit eri softaan tällä kertaa?salmol kirjoitti:Nyt on aika varattu AJ Techille Seinäjoella. On tuo vakiona aika säälittävä tapaus, ainakin edellisen jälkeen jossa oli Tuikun softa.
BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 33
- Liittynyt: 09 Syys 2014, 20:11
- Auto: F31 & F20
- Paikkakunta: Kauniainen
Tuikun softa toi penkittäjän mukaan moottorin kaikki reservit käyttöön, mutta siinä oli vähän liikaa vääntöä ja liian jyrkästi antoi. Eli antoi 520nm 2000 kierroksen kohdalla ja kun vakiona on 380nm ja vaihteisto on mitoitettu 450nm väännöille (+ varmuusvara) niin vähän liian paljon otettiin liian alhaalta. Nyt haen käyttömukavuutta ja kaikki ovat AJ Techiä kehuneet, niin ajattelin kokeilla.Puistis kirjoitti:Tässä kun olen pitkään arponut minne vien oman autoni softattavaksi niin saako kysyä miksi päädyit eri softaan tällä kertaa?salmol kirjoitti:Nyt on aika varattu AJ Techille Seinäjoella. On tuo vakiona aika säälittävä tapaus, ainakin edellisen jälkeen jossa oli Tuikun softa.
Ajattelin pyytää tuollaiset max 420nm ja sitten tehot saa olla täydet, eli noin 225-230 hp (noin 4000rpm).
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Päivitystä: Ostin auton 39 000km ajettuna ja nyt 45000 km ajettu. Kolmannessa huollossa uskoivat mitä sanoin: Eli jakolaatikko vaihtoon, ei korjata vaan laitetaan uusi. BMW GW hoitaa melkein kaiken, ja myynyt autoliike hoitaa loput. Eli voi tuo pienilläkin kilometreillä mennä.
Jos joku miettii mitä oireita tuo aiheutti, niin ainakin minulla voimansiirrossa tuntui klappia, eli esim. moottorijarrutukselta kaasulle tuntui muljahdus. Samaten kulkusuunnan vaihtaminen esim. parkkipaikalla aiheutti muljahduksen. Kiihdytyksessä ylämäkeen tuntui pientä nykimistä / nypyttämistä eli vähän kuin arpoisi eri määrän voimaa eri renkaille koko ajan. Ei kiihtynyt ihan tasaisesti.
Jos joku miettii mitä oireita tuo aiheutti, niin ainakin minulla voimansiirrossa tuntui klappia, eli esim. moottorijarrutukselta kaasulle tuntui muljahdus. Samaten kulkusuunnan vaihtaminen esim. parkkipaikalla aiheutti muljahduksen. Kiihdytyksessä ylämäkeen tuntui pientä nykimistä / nypyttämistä eli vähän kuin arpoisi eri määrän voimaa eri renkaille koko ajan. Ei kiihtynyt ihan tasaisesti.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- TurboKoo
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 329
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
- Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018 - Paikkakunta: Helsinki
Kyllä Gran Coupé on vain kaunis korimalli. Vanteetkin sopivat hienosti. Ehkä noin avonaisilla vanteilla navat kaipaisivat maalausta mustiksi myös.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
Walter Röhrl
Toki Tuikun softasta saa myös alavääntöä pienemmäksi, mikäli näin haluaa. Näistä otetaan kuitenkin käytännössä aina tuo noin 500Nm, nämä 8HP45-vaihteistot tuntuvat sen kyllä kestävän.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
OK, hyvä tietää. Kuitenkin tuo aikaisemman vehkeen mitattu 520Nm aiheutti voimansiirtoon ongelmia, joten se oli liikaa. Parasta olisi ehkä esim. 450-470Nm 1500-3000 tai mihin saakka sitä nyt saa, mutta täydet tehot (225hp @ 4000). Näin voimaa uskaltaisi käyttää myös vaihde "lukittuna", aikaisemmin piti heittää kick-down että uskalsi ottaa kaiken voiman ulos.Böntti kirjoitti:Toki Tuikun softasta saa myös alavääntöä pienemmäksi, mikäli näin haluaa. Näistä otetaan kuitenkin käytännössä aina tuo noin 500Nm, nämä 8HP45-vaihteistot tuntuvat sen kyllä kestävän.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
GT:n kun softasin Valkeakoskella niin kysyin samalla 640i:n mahdollisuuksista. Siinä on tuo 450Nm laatikko (oi miksi ) ja tehtaalta 450Nm ja 320hp. Eivät suositelleet. Kellään ei tunnu olevan tarkempaa tietoa marginaalista ja alle 50Nm lisäyksen takia tuskin kannattaa ottaa riskiä. Persdyno kun ei ole lineaarisesti reagoiva Yli 500Nm ei kuulemma missään nimessä tai kandee henkisesti varautua maksamaan. Tiedä sitten... näin minulle puheltiin. Toisaalta porsineiden väännötkään ei välttämättä ole mitattu / dynon päällä ohjelmoitu vaan laskennallisia jolloin lukemat voi olla jotain ihan muuta.Böntti kirjoitti:Toki Tuikun softasta saa myös alavääntöä pienemmäksi, mikäli näin haluaa. Näistä otetaan kuitenkin käytännössä aina tuo noin 500Nm, nämä 8HP45-vaihteistot tuntuvat sen kyllä kestävän.
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Eikös tää voimalinja kummiski ala vähän niin kuin jyristämään yksilökohtaisesti mutta kumminkin siinä 450 Nm nurkilla mitä olen ymmärtänyt.salmol kirjoitti:OK, hyvä tietää. Kuitenkin tuo aikaisemman vehkeen mitattu 520Nm aiheutti voimansiirtoon ongelmia, joten se oli liikaa. Parasta olisi ehkä esim. 450-470Nm 1500-3000 tai mihin saakka sitä nyt saa, mutta täydet tehot (225hp @ 4000). Näin voimaa uskaltaisi käyttää myös vaihde "lukittuna", aikaisemmin piti heittää kick-down että uskalsi ottaa kaiken voiman ulos.Böntti kirjoitti:Toki Tuikun softasta saa myös alavääntöä pienemmäksi, mikäli näin haluaa. Näistä otetaan kuitenkin käytännössä aina tuo noin 500Nm, nämä 8HP45-vaihteistot tuntuvat sen kyllä kestävän.
Ja se matalilla jyristäminen ei liene hyväksi eikä tunnu mukavalta ajossa. Sen takia vakiona varmaan se 400 Nm, jotta pysytään turvallisen kaukana tosta jyristelystä.
Se softaaminen pitäis kai tehä silleen, et 450 Nm ja jos ei jyristä niin ok, voi nostaa tai antaa olla mut jos resonanssia tuntee persuksissa koeajolla niin tiputtaa vähän alemmas vääntöjä. Noin tekee ainaski Motorbit Tuusulassa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Poistettu - off topic vaikkei ollutkaan bensavehkeestä. Ei liittynyt salmolin auton keskusteluun.
Viimeksi muokannut phuksi, 10 Marras 2017, 18:39. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Keskustelkaas näistä bensavehkeistä muilla alueilla, tämä on autotalli-osio ja minun 420dA.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Ei se hirveesti lämmitä jos laatikko tuon kestää. Voimansiirtoketjuun kuuluu monta muutakin osaa, ja kaikkien olisi syytä kestää tarjottu voima. Muussa tapauksessa heikoin lenkki porsii. Varmasti, ennemmin tai myöhemmin. Kokonaisuus ratkaisee.Böntti kirjoitti:Toki Tuikun softasta saa myös alavääntöä pienemmäksi, mikäli näin haluaa. Näistä otetaan kuitenkin käytännössä aina tuo noin 500Nm, nämä 8HP45-vaihteistot tuntuvat sen kyllä kestävän.
Tässä mielessä en ymmärrä tätä autojen "tehojen maksimaalista optimointa". kallista leikkiä.
Samaa mieltä, eli minulla resonoi joku kardaanin osa, perä, rättinivel tai vastaava, tuskin vaihdelaatikko. Mutta tuo 520Nm ei tuohon 320dA F30 2012 yksilöön sopinut.Havis kirjoitti:Ei se hirveesti lämmitä jos laatikko tuon kestää. Voimansiirtoketjuun kuuluu monta muutakin osaa, ja kaikkien olisi syytä kestää tarjottu voima. Muussa tapauksessa heikoin lenkki porsii. Varmasti, ennemmin tai myöhemmin. Kokonaisuus ratkaisee. Tässä mielessä en ymmärrä tätä autojen "tehojen maksimaalista optimointa". kallista leikkiä.Böntti kirjoitti:Toki Tuikun softasta saa myös alavääntöä pienemmäksi, mikäli näin haluaa. Näistä otetaan kuitenkin käytännössä aina tuo noin 500Nm, nämä 8HP45-vaihteistot tuntuvat sen kyllä kestävän.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
^Se on just noin. Loota varmaan kestää, mutta kardaanista tai sen perästä se täristys tulee. Vois kuvitella, että siihen kun tarpeeksi kauan vispaa niin jotain saa väljäksi tai särki. Toisin sanoen, jotain heikointa lenkkiähän siellä suunnalla on voimansiirrossa. Se, minkä takia ei vispaa vakiona millään kuormalla, onkin sitten mystinen kysymys. Ehkä lisääntynyt vääntö vääntää jotain siihen tilanteeseen alimitoitettua komponenttia liikaa ja ko. pyörivä kohta menee hieman pois tasapainosta sillon kun >440 Nm vääntöä.
Aika monessa automallissa kaikki voimansiirron osat vaihteiston takana ovat samat tehoversioista riippumatta (paitsi perän välityssuhde). En osaa sanoa onko tässä, enkä sitä miksi juuri tuo vääntölukema on täristyksen rajana.
Näin se ei kyllä F30:ssä ole, uskoakseni. Tämä perustuu siihen että F30 330d ja 335d -malleista otetaan paljon isompia tehoja ja vääntöjä, mutta nämä 320d:n värinät eivät ole virittäjille ollenkaan tuntemattomia. Ongelma tuli nimenomaan suurimman väännön alueella, ei tehon alueella. Mutta muuta faktaa minulla ei ole. Voihan se olla että se tuli myös vaihteistosta, mutta jostain tuli ja se ei sitä 520Nm vääntöä sulattanut.Wonderi kirjoitti:Aika monessa automallissa kaikki voimansiirron osat vaihteiston takana ovat samat tehoversioista riippumatta (paitsi perän välityssuhde). En osaa sanoa onko tässä, enkä sitä miksi juuri tuo vääntölukema on täristyksen rajana.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Päivitetään nyt tänne, että jää muistiin. Autolla ajettu nyt 50 tkm ja vaihdettu rikkoutuneet BMW:n maksamana rättinivel ja jakolaatikko. Tämän lisäksi asennettu lisää voimaa Celtic Tuning ohjelmalla. Nyt numerot ovat 440 nm ja 240 hp, ja ovat kyllä oikein sopivat tälle autolle. Ei voimansiirto resonoi kuten teki edellisessä autossa ja meno on sujuvaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Pitäähän se auto kurakaudellakin pestä. Taustalla vaimon ritsa, Cooper S 4ALL.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6