Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3523
Liittynyt: 18 Loka 2012, 16:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe

ViestiKirjoittaja salmol » 11 Marras 2017, 21:11

Havis kirjoitti:
Böntti kirjoitti:Toki Tuikun softasta saa myös alavääntöä pienemmäksi, mikäli näin haluaa. Näistä otetaan kuitenkin käytännössä aina tuo noin 500Nm, nämä 8HP45-vaihteistot tuntuvat sen kyllä kestävän.

Ei se hirveesti lämmitä jos laatikko tuon kestää. Voimansiirtoketjuun kuuluu monta muutakin osaa, ja kaikkien olisi syytä kestää tarjottu voima. Muussa tapauksessa heikoin lenkki porsii. Varmasti, ennemmin tai myöhemmin. Kokonaisuus ratkaisee. Tässä mielessä en ymmärrä tätä autojen "tehojen maksimaalista optimointa". kallista leikkiä.

Samaa mieltä, eli minulla resonoi joku kardaanin osa, perä, rättinivel tai vastaava, tuskin vaihdelaatikko. Mutta tuo 520Nm ei tuohon 320dA F30 2012 yksilöön sopinut.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 425
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 06:11
Auto: F20 LCI 120d A xDrive Edition M Sport 7/2016

Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe

ViestiKirjoittaja masaf1 » 12 Marras 2017, 17:41

^Se on just noin. Loota varmaan kestää, mutta kardaanista tai sen perästä se täristys tulee. Vois kuvitella, että siihen kun tarpeeksi kauan vispaa niin jotain saa väljäksi tai särki. Toisin sanoen, jotain heikointa lenkkiähän siellä suunnalla on voimansiirrossa. Se, minkä takia ei vispaa vakiona millään kuormalla, onkin sitten mystinen kysymys. Ehkä lisääntynyt vääntö vääntää jotain siihen tilanteeseen alimitoitettua komponenttia liikaa ja ko. pyörivä kohta menee hieman pois tasapainosta sillon kun >440 Nm vääntöä.

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 568
Liittynyt: 19 Syys 2015, 21:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe

ViestiKirjoittaja Wonderi » 12 Marras 2017, 17:56

Aika monessa automallissa kaikki voimansiirron osat vaihteiston takana ovat samat tehoversioista riippumatta (paitsi perän välityssuhde). En osaa sanoa onko tässä, enkä sitä miksi juuri tuo vääntölukema on täristyksen rajana.

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3523
Liittynyt: 18 Loka 2012, 16:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe

ViestiKirjoittaja salmol » 12 Marras 2017, 19:04

Wonderi kirjoitti:Aika monessa automallissa kaikki voimansiirron osat vaihteiston takana ovat samat tehoversioista riippumatta (paitsi perän välityssuhde). En osaa sanoa onko tässä, enkä sitä miksi juuri tuo vääntölukema on täristyksen rajana.

Näin se ei kyllä F30:ssä ole, uskoakseni. Tämä perustuu siihen että F30 330d ja 335d -malleista otetaan paljon isompia tehoja ja vääntöjä, mutta nämä 320d:n värinät eivät ole virittäjille ollenkaan tuntemattomia. Ongelma tuli nimenomaan suurimman väännön alueella, ei tehon alueella. Mutta muuta faktaa minulla ei ole. Voihan se olla että se tuli myös vaihteistosta, mutta jostain tuli ja se ei sitä 520Nm vääntöä sulattanut.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa