Tässä kun olen pitkään arponut minne vien oman autoni softattavaksi niin saako kysyä miksi päädyit eri softaan tällä kertaa?salmol kirjoitti:Nyt on aika varattu AJ Techille Seinäjoella. On tuo vakiona aika säälittävä tapaus, ainakin edellisen jälkeen jossa oli Tuikun softa.
BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 33
- Liittynyt: 09 Syys 2014, 20:11
- Auto: F31 & F20
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Viesti Kirjoittaja Puistis » 08 Syys 2017, 09:45
- salmol
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 3761
- Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
- Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
- Paikkakunta: Helsinki
Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Viesti Kirjoittaja salmol » 08 Syys 2017, 18:38
Tuikun softa toi penkittäjän mukaan moottorin kaikki reservit käyttöön, mutta siinä oli vähän liikaa vääntöä ja liian jyrkästi antoi. Eli antoi 520nm 2000 kierroksen kohdalla ja kun vakiona on 380nm ja vaihteisto on mitoitettu 450nm väännöille (+ varmuusvara) niin vähän liian paljon otettiin liian alhaalta. Nyt haen käyttömukavuutta ja kaikki ovat AJ Techiä kehuneet, niin ajattelin kokeilla.Puistis kirjoitti:Tässä kun olen pitkään arponut minne vien oman autoni softattavaksi niin saako kysyä miksi päädyit eri softaan tällä kertaa?salmol kirjoitti:Nyt on aika varattu AJ Techille Seinäjoella. On tuo vakiona aika säälittävä tapaus, ainakin edellisen jälkeen jossa oli Tuikun softa.
Ajattelin pyytää tuollaiset max 420nm ja sitten tehot saa olla täydet, eli noin 225-230 hp (noin 4000rpm).
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- salmol
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 3761
- Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
- Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
- Paikkakunta: Helsinki
Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Viesti Kirjoittaja salmol » 02 Loka 2017, 14:53
Jos joku miettii mitä oireita tuo aiheutti, niin ainakin minulla voimansiirrossa tuntui klappia, eli esim. moottorijarrutukselta kaasulle tuntui muljahdus. Samaten kulkusuunnan vaihtaminen esim. parkkipaikalla aiheutti muljahduksen. Kiihdytyksessä ylämäkeen tuntui pientä nykimistä / nypyttämistä eli vähän kuin arpoisi eri määrän voimaa eri renkaille koko ajan. Ei kiihtynyt ihan tasaisesti.
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- salmol
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 3761
- Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
- Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
- Paikkakunta: Helsinki
Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Viesti Kirjoittaja salmol » 22 Loka 2017, 16:15

Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- TurboKoo
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 305
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
- Auto: F31 320d Connected 2018
ex F22 218d sport 2014 - Paikkakunta: Uppsala
Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Viesti Kirjoittaja TurboKoo » 22 Loka 2017, 19:27
Walter Röhrl
- salmol
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 3761
- Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
- Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
- Paikkakunta: Helsinki
Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Viesti Kirjoittaja salmol » 23 Loka 2017, 16:20
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Viesti Kirjoittaja Böntti » 09 Marras 2017, 22:21
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
- salmol
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 3761
- Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
- Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
- Paikkakunta: Helsinki
Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Viesti Kirjoittaja salmol » 09 Marras 2017, 22:27
OK, hyvä tietää. Kuitenkin tuo aikaisemman vehkeen mitattu 520Nm aiheutti voimansiirtoon ongelmia, joten se oli liikaa. Parasta olisi ehkä esim. 450-470Nm 1500-3000 tai mihin saakka sitä nyt saa, mutta täydet tehot (225hp @ 4000). Näin voimaa uskaltaisi käyttää myös vaihde "lukittuna", aikaisemmin piti heittää kick-down että uskalsi ottaa kaiken voiman ulos.Böntti kirjoitti:Toki Tuikun softasta saa myös alavääntöä pienemmäksi, mikäli näin haluaa. Näistä otetaan kuitenkin käytännössä aina tuo noin 500Nm, nämä 8HP45-vaihteistot tuntuvat sen kyllä kestävän.
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 701
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio
Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Viesti Kirjoittaja phuksi » 10 Marras 2017, 07:25
GT:n kun softasin Valkeakoskella niin kysyin samalla 640i:n mahdollisuuksista. Siinä on tuo 450Nm laatikko (oi miksiBöntti kirjoitti:Toki Tuikun softasta saa myös alavääntöä pienemmäksi, mikäli näin haluaa. Näistä otetaan kuitenkin käytännössä aina tuo noin 500Nm, nämä 8HP45-vaihteistot tuntuvat sen kyllä kestävän.


-p
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 523
- Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
- Auto: F20 LCI 120d A xDrive Edition M Sport 7/2016
Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Viesti Kirjoittaja masaf1 » 10 Marras 2017, 07:58
Eikös tää voimalinja kummiski ala vähän niin kuin jyristämään yksilökohtaisesti mutta kumminkin siinä 450 Nm nurkilla mitä olen ymmärtänyt.salmol kirjoitti:OK, hyvä tietää. Kuitenkin tuo aikaisemman vehkeen mitattu 520Nm aiheutti voimansiirtoon ongelmia, joten se oli liikaa. Parasta olisi ehkä esim. 450-470Nm 1500-3000 tai mihin saakka sitä nyt saa, mutta täydet tehot (225hp @ 4000). Näin voimaa uskaltaisi käyttää myös vaihde "lukittuna", aikaisemmin piti heittää kick-down että uskalsi ottaa kaiken voiman ulos.Böntti kirjoitti:Toki Tuikun softasta saa myös alavääntöä pienemmäksi, mikäli näin haluaa. Näistä otetaan kuitenkin käytännössä aina tuo noin 500Nm, nämä 8HP45-vaihteistot tuntuvat sen kyllä kestävän.
Ja se matalilla jyristäminen ei liene hyväksi eikä tunnu mukavalta ajossa. Sen takia vakiona varmaan se 400 Nm, jotta pysytään turvallisen kaukana tosta jyristelystä.
Se softaaminen pitäis kai tehä silleen, et 450 Nm ja jos ei jyristä niin ok, voi nostaa tai antaa olla mut jos resonanssia tuntee persuksissa koeajolla niin tiputtaa vähän alemmas vääntöjä. Noin tekee ainaski Motorbit Tuusulassa.
- bfi1864
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 306
- Liittynyt: 07 Syys 2011, 07:12
- Auto: F20 M135i xDrive -14
- Paikkakunta: Turku
Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Viesti Kirjoittaja bfi1864 » 10 Marras 2017, 17:34
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 701
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio
Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Viesti Kirjoittaja phuksi » 10 Marras 2017, 18:08
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
- salmol
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 3761
- Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
- Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
- Paikkakunta: Helsinki
Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Viesti Kirjoittaja salmol » 10 Marras 2017, 18:25
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Viesti Kirjoittaja Havis » 11 Marras 2017, 22:00
Ei se hirveesti lämmitä jos laatikko tuon kestää. Voimansiirtoketjuun kuuluu monta muutakin osaa, ja kaikkien olisi syytä kestää tarjottu voima. Muussa tapauksessa heikoin lenkki porsii. Varmasti, ennemmin tai myöhemmin. Kokonaisuus ratkaisee.Böntti kirjoitti:Toki Tuikun softasta saa myös alavääntöä pienemmäksi, mikäli näin haluaa. Näistä otetaan kuitenkin käytännössä aina tuo noin 500Nm, nämä 8HP45-vaihteistot tuntuvat sen kyllä kestävän.
Tässä mielessä en ymmärrä tätä autojen "tehojen maksimaalista optimointa". kallista leikkiä.
- salmol
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 3761
- Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
- Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
- Paikkakunta: Helsinki
Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Viesti Kirjoittaja salmol » 11 Marras 2017, 23:11
Samaa mieltä, eli minulla resonoi joku kardaanin osa, perä, rättinivel tai vastaava, tuskin vaihdelaatikko. Mutta tuo 520Nm ei tuohon 320dA F30 2012 yksilöön sopinut.Havis kirjoitti:Ei se hirveesti lämmitä jos laatikko tuon kestää. Voimansiirtoketjuun kuuluu monta muutakin osaa, ja kaikkien olisi syytä kestää tarjottu voima. Muussa tapauksessa heikoin lenkki porsii. Varmasti, ennemmin tai myöhemmin. Kokonaisuus ratkaisee. Tässä mielessä en ymmärrä tätä autojen "tehojen maksimaalista optimointa". kallista leikkiä.Böntti kirjoitti:Toki Tuikun softasta saa myös alavääntöä pienemmäksi, mikäli näin haluaa. Näistä otetaan kuitenkin käytännössä aina tuo noin 500Nm, nämä 8HP45-vaihteistot tuntuvat sen kyllä kestävän.
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 523
- Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
- Auto: F20 LCI 120d A xDrive Edition M Sport 7/2016
Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Viesti Kirjoittaja masaf1 » 12 Marras 2017, 19:41
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 708
- Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
- Auto: F31 318dA -14
- Paikkakunta: Nokia
Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Viesti Kirjoittaja Wonderi » 12 Marras 2017, 19:56
- salmol
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 3761
- Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
- Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
- Paikkakunta: Helsinki
Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Viesti Kirjoittaja salmol » 12 Marras 2017, 21:04
Näin se ei kyllä F30:ssä ole, uskoakseni. Tämä perustuu siihen että F30 330d ja 335d -malleista otetaan paljon isompia tehoja ja vääntöjä, mutta nämä 320d:n värinät eivät ole virittäjille ollenkaan tuntemattomia. Ongelma tuli nimenomaan suurimman väännön alueella, ei tehon alueella. Mutta muuta faktaa minulla ei ole. Voihan se olla että se tuli myös vaihteistosta, mutta jostain tuli ja se ei sitä 520Nm vääntöä sulattanut.Wonderi kirjoitti:Aika monessa automallissa kaikki voimansiirron osat vaihteiston takana ovat samat tehoversioista riippumatta (paitsi perän välityssuhde). En osaa sanoa onko tässä, enkä sitä miksi juuri tuo vääntölukema on täristyksen rajana.
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- salmol
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 3761
- Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
- Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
- Paikkakunta: Helsinki
Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Viesti Kirjoittaja salmol » 21 Joulu 2017, 19:52
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- salmol
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 3761
- Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
- Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
- Paikkakunta: Helsinki
Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Viesti Kirjoittaja salmol » 06 Tammi 2018, 14:40

Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- VIERAILLE
- ↳ Perustietoa foorumista
- YLEINEN
- ↳ Yleinen keskustelu
- ↳ Tekniikka ja varusteet
- ↳ DIY-ohjeet
- ↳ Renkaat ja vanteet
- ↳ Rengas- ja vannelaskuri
- ↳ Viat ja ongelmat
- ↳ Jälleenmyyjät
- ↳ Tapahtumat
- ↳ Off-topic
- MALLIKOHTAISET
- ↳ 1-sarja [ muut ]
- ↳ 1-sarja / 2-sarja [ F20 ]
- ↳ 2-sarja Active / Gran Tourer [ F45 ]
- ↳ 3-sarja [ muut ]
- ↳ 3-sarja [ E90 ]
- ↳ 3-sarja / 4-sarja [ F30 ]
- ↳ 3-sarja [ G20 ]
- ↳ 5-sarja [ muut ]
- ↳ 5-sarja [ E60 ]
- ↳ 5-sarja [ F10 ]
- ↳ 5-sarja [ G30 ]
- ↳ 6-sarja / 8-sarja
- ↳ 7-sarja
- ↳ X-sarja
- ↳ X1 / X2 (F48, F39)
- ↳ X3 / X4 (F25, F26)
- ↳ X3 / X4 (G01, G02)
- ↳ X5 / X6 (F15, F16)
- ↳ X5 / X6 (G05, G06)
- ↳ X-sarja (muut)
- ↳ M-sarja
- ↳ Z-sarja
- ↳ BMWi
- ↳ Oldtimer
- ↳ Moottoripyörät
- ↳ Muut merkit
- AUTOTALLI
- ↳ Autotalli
- ↳ Projektit
- KAUPPAPAIKKA - MYYDÄÄN
- ↳ Myydään autot
- ↳ Myydään osat ja tarvikkeet
- ↳ Myydään renkaat ja vanteet
- ↳ Myydään muut
- KAUPPAPAIKKA - OSTETAAN
- ↳ Ostetaan autot
- ↳ Ostetaan osat ja tarvikkeet
- ↳ Ostetaan renkaat ja vanteet
- ↳ Ostetaan muut