BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe

Puistis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 09 Syys 2014, 20:11
Auto: F31 & F20
Paikkakunta: Kauniainen

Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe

Viesti Kirjoittaja Puistis » 08 Syys 2017, 09:45

salmol kirjoitti:Nyt on aika varattu AJ Techille Seinäjoella. On tuo vakiona aika säälittävä tapaus, ainakin edellisen jälkeen jossa oli Tuikun softa.
Tässä kun olen pitkään arponut minne vien oman autoni softattavaksi niin saako kysyä miksi päädyit eri softaan tällä kertaa?

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3801
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe

Viesti Kirjoittaja salmol » 08 Syys 2017, 18:38

Puistis kirjoitti:
salmol kirjoitti:Nyt on aika varattu AJ Techille Seinäjoella. On tuo vakiona aika säälittävä tapaus, ainakin edellisen jälkeen jossa oli Tuikun softa.
Tässä kun olen pitkään arponut minne vien oman autoni softattavaksi niin saako kysyä miksi päädyit eri softaan tällä kertaa?
Tuikun softa toi penkittäjän mukaan moottorin kaikki reservit käyttöön, mutta siinä oli vähän liikaa vääntöä ja liian jyrkästi antoi. Eli antoi 520nm 2000 kierroksen kohdalla ja kun vakiona on 380nm ja vaihteisto on mitoitettu 450nm väännöille (+ varmuusvara) niin vähän liian paljon otettiin liian alhaalta. Nyt haen käyttömukavuutta ja kaikki ovat AJ Techiä kehuneet, niin ajattelin kokeilla.

Ajattelin pyytää tuollaiset max 420nm ja sitten tehot saa olla täydet, eli noin 225-230 hp (noin 4000rpm).
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3801
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe

Viesti Kirjoittaja salmol » 02 Loka 2017, 14:53

Päivitystä: Ostin auton 39 000km ajettuna ja nyt 45000 km ajettu. Kolmannessa huollossa uskoivat mitä sanoin: Eli jakolaatikko vaihtoon, ei korjata vaan laitetaan uusi. BMW GW hoitaa melkein kaiken, ja myynyt autoliike hoitaa loput. Eli voi tuo pienilläkin kilometreillä mennä.

Jos joku miettii mitä oireita tuo aiheutti, niin ainakin minulla voimansiirrossa tuntui klappia, eli esim. moottorijarrutukselta kaasulle tuntui muljahdus. Samaten kulkusuunnan vaihtaminen esim. parkkipaikalla aiheutti muljahduksen. Kiihdytyksessä ylämäkeen tuntui pientä nykimistä / nypyttämistä eli vähän kuin arpoisi eri määrän voimaa eri renkaille koko ajan. Ei kiihtynyt ihan tasaisesti.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3801
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe

Viesti Kirjoittaja salmol » 22 Loka 2017, 16:15

Talvirenkaat alla. Hakkapeliitta 8. Kuva
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Avatar
TurboKoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
Auto: F31 320d Connected 2018
ex F22 218d sport 2014
Paikkakunta: Uppsala

Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe

Viesti Kirjoittaja TurboKoo » 22 Loka 2017, 19:27

Kyllä Gran Coupé on vain kaunis korimalli. Vanteetkin sopivat hienosti. Ehkä noin avonaisilla vanteilla navat kaipaisivat maalausta mustiksi myös.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3801
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe

Viesti Kirjoittaja salmol » 23 Loka 2017, 16:20

47500 km: Vaihdettu jakovaihteisto ja vetoakselin rättinivel uuteen.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1081
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe

Viesti Kirjoittaja Böntti » 09 Marras 2017, 22:21

Toki Tuikun softasta saa myös alavääntöä pienemmäksi, mikäli näin haluaa. Näistä otetaan kuitenkin käytännössä aina tuo noin 500Nm, nämä 8HP45-vaihteistot tuntuvat sen kyllä kestävän.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3801
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe

Viesti Kirjoittaja salmol » 09 Marras 2017, 22:27

Böntti kirjoitti:Toki Tuikun softasta saa myös alavääntöä pienemmäksi, mikäli näin haluaa. Näistä otetaan kuitenkin käytännössä aina tuo noin 500Nm, nämä 8HP45-vaihteistot tuntuvat sen kyllä kestävän.
OK, hyvä tietää. Kuitenkin tuo aikaisemman vehkeen mitattu 520Nm aiheutti voimansiirtoon ongelmia, joten se oli liikaa. Parasta olisi ehkä esim. 450-470Nm 1500-3000 tai mihin saakka sitä nyt saa, mutta täydet tehot (225hp @ 4000). Näin voimaa uskaltaisi käyttää myös vaihde "lukittuna", aikaisemmin piti heittää kick-down että uskalsi ottaa kaiken voiman ulos.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 725
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio

Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe

Viesti Kirjoittaja phuksi » 10 Marras 2017, 07:25

Böntti kirjoitti:Toki Tuikun softasta saa myös alavääntöä pienemmäksi, mikäli näin haluaa. Näistä otetaan kuitenkin käytännössä aina tuo noin 500Nm, nämä 8HP45-vaihteistot tuntuvat sen kyllä kestävän.
GT:n kun softasin Valkeakoskella niin kysyin samalla 640i:n mahdollisuuksista. Siinä on tuo 450Nm laatikko (oi miksi :blink: ) ja tehtaalta 450Nm ja 320hp. Eivät suositelleet. Kellään ei tunnu olevan tarkempaa tietoa marginaalista ja alle 50Nm lisäyksen takia tuskin kannattaa ottaa riskiä. Persdyno kun ei ole lineaarisesti reagoiva :mus: Yli 500Nm ei kuulemma missään nimessä tai kandee henkisesti varautua maksamaan. Tiedä sitten... näin minulle puheltiin. Toisaalta porsineiden väännötkään ei välttämättä ole mitattu / dynon päällä ohjelmoitu vaan laskennallisia jolloin lukemat voi olla jotain ihan muuta.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend

masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 559
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: F20 LCI 120d A xDrive Edition M Sport 7/2016

Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe

Viesti Kirjoittaja masaf1 » 10 Marras 2017, 07:58

salmol kirjoitti:
Böntti kirjoitti:Toki Tuikun softasta saa myös alavääntöä pienemmäksi, mikäli näin haluaa. Näistä otetaan kuitenkin käytännössä aina tuo noin 500Nm, nämä 8HP45-vaihteistot tuntuvat sen kyllä kestävän.
OK, hyvä tietää. Kuitenkin tuo aikaisemman vehkeen mitattu 520Nm aiheutti voimansiirtoon ongelmia, joten se oli liikaa. Parasta olisi ehkä esim. 450-470Nm 1500-3000 tai mihin saakka sitä nyt saa, mutta täydet tehot (225hp @ 4000). Näin voimaa uskaltaisi käyttää myös vaihde "lukittuna", aikaisemmin piti heittää kick-down että uskalsi ottaa kaiken voiman ulos.
Eikös tää voimalinja kummiski ala vähän niin kuin jyristämään yksilökohtaisesti mutta kumminkin siinä 450 Nm nurkilla mitä olen ymmärtänyt.

Ja se matalilla jyristäminen ei liene hyväksi eikä tunnu mukavalta ajossa. Sen takia vakiona varmaan se 400 Nm, jotta pysytään turvallisen kaukana tosta jyristelystä.

Se softaaminen pitäis kai tehä silleen, et 450 Nm ja jos ei jyristä niin ok, voi nostaa tai antaa olla mut jos resonanssia tuntee persuksissa koeajolla niin tiputtaa vähän alemmas vääntöjä. Noin tekee ainaski Motorbit Tuusulassa.

bfi1864
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 309
Liittynyt: 07 Syys 2011, 07:12
Auto: F21 LCI M135i xDrive
Paikkakunta: Turku

Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe

Viesti Kirjoittaja bfi1864 » 10 Marras 2017, 17:34

poistettu, vaikkakin keskustelu osaltaan liittyi 8hp45 laatikkoon, josta tässä aiempia postauksia.
Viimeksi muokannut bfi1864, 11 Marras 2017, 09:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 725
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio

Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe

Viesti Kirjoittaja phuksi » 10 Marras 2017, 18:08

Poistettu - off topic vaikkei ollutkaan bensavehkeestä. Ei liittynyt salmolin auton keskusteluun.
Viimeksi muokannut phuksi, 10 Marras 2017, 18:39. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3801
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe

Viesti Kirjoittaja salmol » 10 Marras 2017, 18:25

Keskustelkaas näistä bensavehkeistä muilla alueilla, tämä on autotalli-osio ja minun 420dA.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 640
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe

Viesti Kirjoittaja Havis » 11 Marras 2017, 22:00

Böntti kirjoitti:Toki Tuikun softasta saa myös alavääntöä pienemmäksi, mikäli näin haluaa. Näistä otetaan kuitenkin käytännössä aina tuo noin 500Nm, nämä 8HP45-vaihteistot tuntuvat sen kyllä kestävän.
Ei se hirveesti lämmitä jos laatikko tuon kestää. Voimansiirtoketjuun kuuluu monta muutakin osaa, ja kaikkien olisi syytä kestää tarjottu voima. Muussa tapauksessa heikoin lenkki porsii. Varmasti, ennemmin tai myöhemmin. Kokonaisuus ratkaisee.

Tässä mielessä en ymmärrä tätä autojen "tehojen maksimaalista optimointa". kallista leikkiä.

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3801
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe

Viesti Kirjoittaja salmol » 11 Marras 2017, 23:11

Havis kirjoitti:
Böntti kirjoitti:Toki Tuikun softasta saa myös alavääntöä pienemmäksi, mikäli näin haluaa. Näistä otetaan kuitenkin käytännössä aina tuo noin 500Nm, nämä 8HP45-vaihteistot tuntuvat sen kyllä kestävän.
Ei se hirveesti lämmitä jos laatikko tuon kestää. Voimansiirtoketjuun kuuluu monta muutakin osaa, ja kaikkien olisi syytä kestää tarjottu voima. Muussa tapauksessa heikoin lenkki porsii. Varmasti, ennemmin tai myöhemmin. Kokonaisuus ratkaisee. Tässä mielessä en ymmärrä tätä autojen "tehojen maksimaalista optimointa". kallista leikkiä.
Samaa mieltä, eli minulla resonoi joku kardaanin osa, perä, rättinivel tai vastaava, tuskin vaihdelaatikko. Mutta tuo 520Nm ei tuohon 320dA F30 2012 yksilöön sopinut.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 559
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: F20 LCI 120d A xDrive Edition M Sport 7/2016

Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe

Viesti Kirjoittaja masaf1 » 12 Marras 2017, 19:41

^Se on just noin. Loota varmaan kestää, mutta kardaanista tai sen perästä se täristys tulee. Vois kuvitella, että siihen kun tarpeeksi kauan vispaa niin jotain saa väljäksi tai särki. Toisin sanoen, jotain heikointa lenkkiähän siellä suunnalla on voimansiirrossa. Se, minkä takia ei vispaa vakiona millään kuormalla, onkin sitten mystinen kysymys. Ehkä lisääntynyt vääntö vääntää jotain siihen tilanteeseen alimitoitettua komponenttia liikaa ja ko. pyörivä kohta menee hieman pois tasapainosta sillon kun >440 Nm vääntöä.

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 12 Marras 2017, 19:56

Aika monessa automallissa kaikki voimansiirron osat vaihteiston takana ovat samat tehoversioista riippumatta (paitsi perän välityssuhde). En osaa sanoa onko tässä, enkä sitä miksi juuri tuo vääntölukema on täristyksen rajana.

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3801
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe

Viesti Kirjoittaja salmol » 12 Marras 2017, 21:04

Wonderi kirjoitti:Aika monessa automallissa kaikki voimansiirron osat vaihteiston takana ovat samat tehoversioista riippumatta (paitsi perän välityssuhde). En osaa sanoa onko tässä, enkä sitä miksi juuri tuo vääntölukema on täristyksen rajana.
Näin se ei kyllä F30:ssä ole, uskoakseni. Tämä perustuu siihen että F30 330d ja 335d -malleista otetaan paljon isompia tehoja ja vääntöjä, mutta nämä 320d:n värinät eivät ole virittäjille ollenkaan tuntemattomia. Ongelma tuli nimenomaan suurimman väännön alueella, ei tehon alueella. Mutta muuta faktaa minulla ei ole. Voihan se olla että se tuli myös vaihteistosta, mutta jostain tuli ja se ei sitä 520Nm vääntöä sulattanut.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3801
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe

Viesti Kirjoittaja salmol » 21 Joulu 2017, 19:52

Päivitetään nyt tänne, että jää muistiin. Autolla ajettu nyt 50 tkm ja vaihdettu rikkoutuneet BMW:n maksamana rättinivel ja jakolaatikko. Tämän lisäksi asennettu lisää voimaa Celtic Tuning ohjelmalla. Nyt numerot ovat 440 nm ja 240 hp, ja ovat kyllä oikein sopivat tälle autolle. Ei voimansiirto resonoi kuten teki edellisessä autossa ja meno on sujuvaa.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3801
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe

Viesti Kirjoittaja salmol » 06 Tammi 2018, 14:40

Pitäähän se auto kurakaudellakin pestä. Taustalla vaimon ritsa, Cooper S 4ALL.

Kuva
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6