Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Käyttäjät esittelevät autojaan
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Hupsista, jäänyt vähän turisematta.

Tässä alkuvuodesta kun oli kivasti tarjolla "ylimääräinen" ilta vaihdoin taasen talviavon talliin ja kesäavon ulos. Jälleen kerran tunkkasin keulan ilmaan ja raksin eturenkaat ja sisälokarit irti, tällä kertaa jatkoin myös pudottamalla puskurin pois keulalta. Huuhtelin puskurin pikaisesti ja nostin sen pahvin päälle keskelle olkkarin lattiaa. Muutaman kiveniskemän täppäilin paikkamaalilla piiloon ja porasin puskuriin pari reikää - nämä toki vaakapintaan kilven takana.

Samaan tapaan kuin E93:een aiemmin, pulttasin siis tähänkin kiinni tuon Hellan lisäpitkän, mutta en tykkää liian törröttävistä asennuksista. Tällä tavalla sen saa asettumaan edes kohtalaisen inhimillisesti puskuriin:
Kuva

Ihan kauheasti ei tosiaan ulospäin törrötä:
Kuva

Samalla kun paikkamaalit kuivuili, ruuvailin autoon kiinni aiemmista bemareistani tutut Focalin IF-S -erillissarjat oviin sekä Rainbown midbassot lattiaan. Kylläpä se taas parani bemarin sointi, aijai :love:

Sitten tietty pulttailin puskurin paikoilleen ja johdottelin XBB-ohjauspurkin lisäpitkän kaveriksi. Tämähän toimii haistellen HALL-anturilla virtaa piuhan päältä eli asennus onnistuu johtoja rikkomatta. Haittapuolena anturi on ihan ***vetin häiriöherkkä. E93:n kanssa piti vuorata anturi foliolla ja vääntää piuha yksinäiseen paikkaan. No, tässä on ahtaammat umpiot, joten folio piti vielä maadoittaa ja silti kesti kotvan löytää paikka, missä anturi ei ota häiriötä. Onneksi on adaptiiviset valot, koska sillä kohtaa anturi kolahti projektoriin joka lakkasi kääntyilemästä sivusuunnassa, kunnes vikakoodi oli kuitattu - ja taas etsimään parempaa kohtaa. No, löytyi sekin lopulta ja nyt on valo käytössä.

Toisenlaisena huomiona, pikkuykkönen saa uuden kodin. Jos rehellisiä ollaan, koko meidän fleet saa uuden kodin. Nykyinen kun käy vähän ahtaaksi muuten kuin asuintilojen osalta (pieni tontti, yhden auton talli), tuli tehtyä kaupat seuraavasta tilasta, jossa on vähän paremmin tilaa elää ja harrastaa. Tuossa kuva uudelta pihalta (lisäpitkäkin näkyy hyvin):
Kuva

Takana näkyvään vanhaan navettaan rakentuu ajan mittaan jonkinasteista harraste- ja viihdetilaa. Sisätilaa on n. 200m² (+yliset) eli aika roima lisäys vanhaan verrattuna. Itse talo on n. 100m² hirsitorppa ja tonttia on sillai kahdelle ihmiselle sopivasti 2ha. Vähän tarttee harrastaa taloakin ennen muuttoa (paskalaki ja muuta pientä), mutta kyllä tuolla pienen ihmisen kelpaa elää, asua ja harrastaa :).
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Tänään olikin aika piipahtaa tervehtimässä virallista edustajaa. Aamukasilta kuittasin auton sisään Autokeskus Hämeenlinnalle ja vähän ennen puoltapäivää sain sen takaisin. Ajankohtaisella listalla oli vehicle check, öljyhuolto sekä lämppärin puhaltimen liittimen takaisinkutsukampanja. Nyt saa taas ajaa moneen auringonlaskuun ennenkö CBS huutaa seuraavan kerran.

87835km: Öljyhuolto, vehicle check, lämppärikamppis - Autokeskus Hämeenlinna
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Perskuta, enpä ollut hereillä nollaamassa trippiä. Tänään kuitenkin pyörähti E88:n mittariin kasikasa:

Kuva

n. 31300km siis tullut tälläkin jo matkaa taitettua. Johan tää on yli vuoden ollut, eli rankasti on vuosikilsat vähentyneet.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Joku !!%(!="¤%(=!"(%¤!% torspo jätti tallin siivoamatta ja talliin peruuttaessa kaatui seinältä hara autoa vasten. Nyt on vasemmassa kyljessä ruma naarmu. Syypää löytyy peilistä, onneksi on hyvät (maksulliset) suhteet vakuutusyhtiöön, joten kylki menee korjattavaksi ensi viikolla.

Jokohan alkaisi raidepää väljistyä vai onko Meylen reaktiotangot sittenkin kuraa? Auto tärrää keyvesti satunnaisesti motarivauhdeissa ja vähän pahemmin jarrulla, lakkaa tärräämästä jos jarruttaa kovemmin tai vauhti tippuu alle 80.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Laku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi

Syyllinen löytyy useimmiten peilistä :). Vastasit itse, Meyle ON kuraa.
Laku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi

Syyllinen löytyy useimmiten peilistä :). Vastasit itse, Meyle ON kuraa.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Joo, oma mokahan tuo tosiaan oli.

Hain äsken auton Hämeenlinnan Incarilta, eikä kyljessä näy jälkeäkään naarmusta, hyvää työtä tekivät. Nyt annetaan maalin vielä asettua, jonka jälkeen vielä kiillotus ja pinnoitus.

Pitääpi tosiaan kolistella nuo tukarit läpi.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Autotalliketjuun autotallikuva:

Kuva

Sama talli missä se hara kaatui kylkeen...

Vasen etupyöränlaakeri ääntää vaimeasti. Paikallinen varaosakauppa möi FAG:n navan satkulla, joten poimin talteen. Ei ole kiire vaihtaa kun on hyvin vaimea hälyääni, mutta eiköhän se vaihdu kunhan saan betonilattialliseen talliin taiottua autolle tilaa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

En ole kuuteen viikkoon käynyt konttorilla, käytännössä kaikki tapahtumat on peruttu ja suurimman osan kauppatouhuista hoitaa emäntä, joten ei kauheesti ole tullut ajeltua. Ihan tietoisesti olen pitänyt talvirenkaita alla hinkatakseni niitä kevätkarheita tienpintoja vasten. Eilen kuitenkin alkoi tuo laakeri ärsyttämään liikaa joten tänään ajoin auton talliin ja tunkkasin ilmaan.

Etupyörä irti, jarrusatula irti ja jarrulevy irti niin ollaan tutussa tilanteessa:
Kuva

Napa on "takakautta" kiinni neljällä pultilla, joissa on 18mm kanta. Kaksi näistä on kivasti hylsyn ulottuvilla, yksi iskaritolpan takana ja yksi reaktiotangon takana, joten näihin piti käyttää sopivasti taitettuja lenkkiavaimia. Enste pultteja luokkaa milli aukipäiäin ja vasaralla naputellen kantaan, niin napa pullahti irralleen. Yllättäen nuo pahemmin piilossa olevat hirttivät kiinni puolivälissä, joten tein pyörivällä ystävällä, jota myös rälläksksi kutsutaan, sopivat kirurgiset leikkaukset napayksikön kulmiin. Nyt kun joku kysyy, että miksi en laikannut pultteja poikki, niin en viitsinyt kapeaan rakoon riskeerata olkaan osumista - navan vastinpinnan suoruus ja puhtaus on kuitenkin merkittävä asia keston kannalta. Lopulta napa pullahti irti ja reaktiotangon takana piilotteleva pultti jäi vielä sijoilleen:
Kuva

Harjasin hapettumat pois ja kaivelin uuden navan paketista. FAG oli selvästi hyvä valinta, koska orggisnapa näytti takaapäin tältä:
Kuva


Fagin tarvike puolestaan näyttää tältä:
Kuva

...molemmat siis FAG:n leimoilla ja samalla tuotenumerolla (F-805554AC). Kestoennuste lie positiivinen, vaikka maanantaikappaleen irti nyppäsinkin :)

Sen viimeisenkin pultin sai vaihdettua uuteen kun käytti reaktiotangon irti olasta. Vanha napa käsissä pyöritellessä ihan selkeästi antaa sellaisen klik-henkisen töksähdyksen yhdellä kohtaa, eli kyllä se rikki on vaikkei sitä olekaan myöntänyt kuulevansa kukaan muu kuin minä ja avovaimo :)

Siinä vielä uusi paikallaan:
Kuva

Tähän aikaan vuodesta kirpaisisi aivoa törkätä talvigummi takaisin auton alle, joten ruuvasin kesäkiekon paikoilleen. Hienosäädin vähän lisäpitkän asentoa samalla kun vaihdoin kesäpyörän oikealle eteen ja pudotin auton alas ja vaihdoin tietty vielä takarenkaat.

Häärättyäni bemarin kimpussa aikani pakittelin sen tallista ulos ja kaivelin esille myös takaseinällä poikittain talvehtineen moottoripyörän ja herättelin senkin henkiin talven jäljiltä. Ai ai, uudelle talolle vie hienot mutkatiet - kunhan muuttamaan pääsee, niin siitä kyllä riemu repeää, niin autojen kuin pyöränkin ohjaksissa :)

91457km Vasen etunapa uusiksi (FAG) ja kesärenkaat alle - eteen Uniroyal Rainsport 3 ja taakse Nokian Hakka Blue, kaikki koossa 225/45R17
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Pikkuykkönen muutti Itä-Suomeen ja tarinansa jatkuu jonkun toisen hoteissa. Tilalle tuli jotain muuta.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Vastaa Viestiin