Sivu 2/2

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Lähetetty: 14 Huhti 2019, 00:58
Kirjoittaja Aero
Nyt kun vihdoin ja viimein on taas alkanut aikaa riittämään oppivalle harrastukselle, olen vihdoin alkanut tutustumaan koodaustouhuihin. Kiitokset phuksille jo viime vuonna toimittamastaan ohjeesta, joka kivasti avasi perusasiat. Jo auton ostaessa huomasin, että varustelistalta löytyvä Kurwenlicht on poistunut käytöstä, ilmeisesti keulaa korjatessa. Sain kuitenkin tänään päähänpiston kokeilla että mitä tapahtuu, jos sen aktivoi kun huomasin FRM:ssä ruksin sopivassa nicht_aktiv -kohdassa. Kappas oho, nyt mulla on toimivat kaarreajovalot :). Samantien ruksin päälle kulmaamisvaloina toimineisiin keskivaloihin apupitkät ja siirsin huomiovalotoiminnon enkelinsilmistä niihin, sekä aktivoin morjestusvaloihin myös etusumarit, jolloin auto myös vähän valaisee ympäristöään pimeällä, kun lukituksen avaa.

Aero kirjoitti:
05 Huhti 2019, 21:48
SOS-puhelin lakkasi luonnollisesti toimimasta ja sytyttää nyt yleisen huomiokolmion mittaristoon. Tarttee selkeesti koodata se pois kehistä.
Tätä taikaa en vielä keksinyt, saa vinkata jos tahtoo, pakko ei toki ole. Samalla muuten vaimeni kongi, tarvii koettaa törkätä kiinni tuon soittimen adapterisarjan mukaan kuuluva kaiutin, ilmeisesti se toistaa nuokin eikä pelkkää parkkitutkaa (jota tässä autossa ei ole, siksi jätin sen irti soitinta vaihtaessa).

Aero kirjoitti:
31 Maalis 2019, 23:18
Neito huomasi keskimmäisen takavalon pimentyneen oikeasta päästään. Tilasin uuden valaisimen, kun eivät edes kauheita maksa, pitää vaihdella paikoilleen kunhan saapuu.
Liettualainen kauppias taitaa nykytyyliin tilata osia vasta kun saa myytyä, kun tämä pääsi vihdoin torstaina Suomeen asti, ehkä siis jo alkuviikosta kotona. Ei tässä onneksi ole hoppua ollut enkä mitään nopeaa toimitusta tilannutkaan, mutta silti aika hidas suoritus.

Tilasin myös SmartTop -purnukan katon hallintaan, odotellaan sitäkin.

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Lähetetty: 15 Huhti 2019, 22:43
Kirjoittaja Aero
Aina kannattaa manata "ääneen" intternetissä, kun silloin yleensä alkaa tapahtua :). DHL:n lähetti kolkutti tänään ovelle ja lykkäsi SmartTop -paketin kouraan. Postimies ei ollut yhtä toimelias ja jarruvalon sai hakea asiamiespostista.

Keli oli komee ja aikaakin tarjolla, joten nyppäsin takaluukusta verhoilun irti (tässä kohtaa paniikkikahvaton euromalli olisi kivempi, kun verhoilu jää roikkumaan paniikkikahvan vaijeriin), rapsuttelin vanhan jarruvalon mutterit auki ja nyppäsin sen pois paikoiltaan. Sen verran hapero oli vanha valo, että kiinnikkeitä hajosi irrottaessa ja jo sisältä säröillä ollut punalasikin lohkesi, joten turha edes perehtyä vikaan vaan tämä lähti suoraan SERriin. Piuha kiinni uuteen tuikkuun, tuikku sijoilleen, mutterit kiinni ja testaamaan. Toimii, joten ei muuta kuin verhoilu paikoilleen, luukku kiinni ja siirtymä sisäpuolelle.

E88:n kattomoduuli asustaa takapenkin selkänojan takana. Mod4cars:lla on hyvät ohjeet, mutta pääpiirteittäin nostetaan istuinosa irti (etureunasta nostamalla irtoaa, sitten vaan nostaa pois). Seuraavaksi niskatuet irti, niskatukien runkopalat irti, selkänojan alareunasta kaksi 13mm mutteria irti ja selkänoja nousee ylöspäin pois paikoiltaan. Seuraavaksi tulikin pieni mietintähetki, kun "This reveals the top controller in the left corner" ja minä sihtasin silmät tietty kuskin puolelle (auton vasen puoli), mutta kyseessä onkin asentajan näkökentän vasen puoli, eli auton oikea puoli. Sieltä se kattomoduuli löytyi aika nopeasti, joten ei muuta kuin taikomaan. Smarttopin mukana tulee PnP -kaapeli, joka asennetaan kattomoduulin kaapelin väliin ja siitä tulee haara Smarttopille. Lisäksi tökkäsin kiinni mukana tulleen USB-kaapelin ja neppailin läppärillä kasan asetuksia kohdalleen. Smarttopin kiinnitin mukana tulevalla velcroteipillä sopivaan kohtaan ja USB-kaapelin vetelin siististi penkin välistä takakulmaan saataville, mutta sopivasti piiloon - nyt sillä voi konffata palikka myöhemminkin, jos mieli muuttuu joltain osin.

Kelpoisa purkki on tuo Smarttop, toimii kuten pitääkin. Konffasin kattoon kauko-ohjauksen sekä konsolinapeista one-touch -toiminnot ja mahdollisuuden aloittaa katon avaus- tai sulkuoperaatio alle 20km/h ajonopeudessa. Aktivoin myös kauko-ohjauksen ikkunoille ja peilien käännölle sekä 2-suuntaisen one-touch -toiminnon kaikkia ikkunoita ohjaavaan isoon ikkunanappiin.

Taas on auto valmiimpi kesään, kun katon avaus on entistä vaivattomampaa :thuup:

67713km: Vaihdettu uusi keskijarruvalo ja asennettu Smarttop -katto-ohjain

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Lähetetty: 15 Touko 2019, 22:21
Kirjoittaja Aero
Aero kirjoitti:
05 Huhti 2019, 21:48
SOS-puhelin lakkasi luonnollisesti toimimasta ja sytyttää nyt yleisen huomiokolmion mittaristoon. Tarttee selkeesti koodata se pois kehistä.
*bu-dum-tsihh*, puhelinmurkulan valvonta sammuu, kun Kombista vetää disabled -tilaan asetukset TCM_ALIVE_MONITOR ja TCM_ID_MONITOR. Se siitä huomiokolmiosta.

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Lähetetty: 25 Kesä 2019, 00:49
Kirjoittaja Aero
Auto on pari kertaa vihjannut, että oikea eturengas rauhaksiin kadottaa ilmaa sisästään sekä vasemmalta edestä on alkanut kuulua pieni klik joissakin töyssyissä ja jarruttaessa läsnä on toisinaan pieni tärinä. Näistähän saatiin kerättyä sellainen actionpaketti, että töiden jälkeen hurautin tallille, tunkkasin keulan pukeille ja ruuvasin eturenkaat irti. Molemmista reaktiotangoista löytyi välystä, vasemmalta myös pallon puolelta se klik. Tämän todettuani ruuvasin paikoilleen E93:sta varten ostamani Beyern -vanteilla olevat etupyörät. Keulasta päästyäni tunkkasin ilmaan auton perän ja vaihdoin myös takarenkaat. Takaa löysin yllätyksekseni väljät koiranluut, joten pitänee tilailla ja vaihtaa ne samalla kuin eteen tukivarret.

Aika rajoille nuo ET35 / ET15 -Beyernit tulee tässä korissa, melkeen pitäisi niille pujottaa vielä pari senttiä nykyistä kapeammat renkaat tai löytää jostain 5-10mm lisää ET:tä.

Pari fotoakin tuli otettua:
Kuva

Kuva

Tästä jotenkin näkee tuon fitmentin, omaan silmääni saisi tosiaan olla jopa sentin sisempänä:
Kuva

Ja vielä yksi taiteellinen näkemys, kuvan - tai ainakaan kuvaushetken - nopein ei aina ole Bemari:
Kuva

72359km: alle E93:sta jääneet Beyern-vanteet renkaineen, 8*17" ET35 (edessä) ja ET15 (takana), renkaina 225/45R17. Lisäksi diagnosoitu alustasta vaihdon tarpeessa olevat etureaktiotangot sekä takakoiranluut.

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Lähetetty: 25 Kesä 2019, 17:36
Kirjoittaja Havis
Aika pienillä kilsoilla reaktiotangot luopuneet neitseellisestä jämäkkyydestään.

Olisko korjausajan seisonnalla asiaan vaikutusta

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Lähetetty: 25 Kesä 2019, 22:53
Kirjoittaja Aero
Joo, aika syö kanssa etenkin kumiosia. Oikealla korinpäinen kumi on selvästi vähän väsynyt. Vasemmalla kliksahtava väli on pallon puolella, voi olla että siellä on epäpuhtaus päässyt väärään paikkaan ja alkanut kuluttamaan palloa. Eikä tällä ajaminen varmaan ole aina ollut ihan köröttelyä, ajettavaksihan tämä on tehty :)

Tarttee vielä todeta, että on muuten pikkusen eri auto ajaa noilla pyörillä. Jäykkä alusta ja kevyet pyörät on aivan helmi kombinaatio, tulee sellainen pintapehmeä ja mukava olemus, mutta varsin innokas ja vakavamielinen käytös mutkaan kääntäessä.

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Lähetetty: 23 Heinä 2019, 20:02
Kirjoittaja Aero
En ole pitänyt kiirettä kun on ollut tärkeämpää ruuvattavaa ratalelussa, mutta nyt on tilattu eteen reaktiotangot ja alatukivarret sekä taakse koiranluut. Saatan olla laiska ja vaihtaa vasta lomalla ensi kuun aikana tai yllättää itsenikin ja jumpata jo aiemmin.

Tällä välin tuli kuitenkin vastaan tilanne, jossa auto alkoi muistuttelemaan että jarrunesteitäkin olisi ehkä joskus hyvä vaihdella. Tein työtä käskettyä ja kelkoin auton aikaisin aamulla Koskeloon Metroauton hoteisiin ja samalla kun itse tein töitä, valutteli asentaja autoon uusia litkuja. Asiakkaan tahdon mukaisesti scopea venytettiin kattamaan myös kytkinnesteet, joiden vaihto ei huolto-ohjelmaan kuulu, vaikka samaa litkua jarrunesteen kanssa onkin. Kytkinneste on pienemmällä rasituksella eikä kiehu kovassakaan ajossa, joten se "toimii" ikinesteenä kuten uudempien automaattien vaihteistoöljytkin - kyllä se kytkin kestää nesteiden eliniän...

Raikkarin vaihto on jenkkimallissa jännästi sidottu jarrunesteen vaihdon kanssa samaan huoltoon. Se on vaihdettu öljynvaihtohuollossa joka kuului kauppaan auton ostaessa, joten ei vaihdettu nyt vaan päätin jatkaa sen vaihtelua öljyn kanssa samaan aikaan - öljy kun vaihtuu useammin kuin jarruneste.

Pakko todeta, että autoilu on ihanan halpaa nyt, kun matkaa kertyy puolta vähemmän vuodessa kuin aiemmin. Sitä vallan ihmettelee, kuinka huoltoonkin on vielä niiiiiin pitkä aika.

73711km: Jarru- ja kytkinnesteet, Metroauto Koskelo

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Lähetetty: 15 Elo 2019, 01:14
Kirjoittaja Aero
Aero kirjoitti:
23 Heinä 2019, 20:02
En ole pitänyt kiirettä kun on ollut tärkeämpää ruuvattavaa ratalelussa, mutta nyt on tilattu eteen reaktiotangot ja alatukivarret sekä taakse koiranluut. Saatan olla laiska ja vaihtaa vasta lomalla ensi kuun aikana tai yllättää itsenikin ja jumpata jo aiemmin.
En yllättänyt itseäni, vaan käytin väliajan autoharrastustarmon pääosin ratalelun jarrujen parissa.

Sen verran rajalle tuntui tulevan noilla pyörillä, että takaa rupesi heitoissa kuulumaan ikävää narahdusta. Tähän löytyi lääkettä Vantaalta Autotekiltä, suhailtiin emännän kanssa eilen aamupäivällä sinne ja odotellessa nappasivat takapyörät irti, sorvasivat takavanteiden kiinnityspinnoista 3mm pois, laittoivat paikalleen ja toivottivat hyvää matkaa. Takavanteiden ET on nyt siis 18, eikä ne kyllä vieläkään liian sisään jää, mutta hiljeni kummasti.

Autotekiltä jatkettiin harrastetallille, jossa enste perä ylös. Tuli tsekattua perävälitys kun en ollut siitä ihan varma ja kun 13 kierrosta kardaanilla pyöräytti renkaita melko lähelle 4 kierrosta, on välitys lähellä lukemaa 3,25 eli listasta katsottuna 3,23. Tärkeätä nippelitietoa omasta autosta, se pittää tietää. Seuraavaksi takarenkaat irti, koiranluut irti, uudet kiinni (Lemförder), pyörät paikoilleen ja auto alas.

Kun kaikki takapäähän liittyvä oli operoitu, niin keula ilmaan, eturenkaat irti, sisälokarit irti ja tukivarsijumppa (reaktiotangot Meyle HD ja alatukivarret (Meyle OE) alkakoon, minä vasemmalla ja emäntä oikealla puolen. Vasemmalta enste reaktiotanko uusiin puihin, perään alatukivarsi. Nämä meni ihan helpolla, joten sisälokari sijoilleen ja ihmettelemään oikeaa puolta neidon kanssa. Tukivarren kartio oli vähän tiukassa ja sille piti sanoa vähän pahasti, että lähti irti. Reaktiotangon kartio puolestaan oli vähän enemmän tiukassa, eikä sille riittänyt että sanoi pahasti. Sekä murtohaarukka että vääntötyökalut jättivät kylmäksi, eikä paikalla ollut tarpeeksi leveään otteeseen kykenevää palloniveltyökalua. Aikamme kiroiltuamme jätin vanhan reaktiotangon paikoilleen ja suuntasimme kotiin, missä minulla on paremmin säätyvä palloniveltyökalu.

Kotona siis jälleen auton oikea etukulma ylös, reaktiotangon pallon mutteri irti ja noitumaan. Palloniveltyökalu yltti juuri ja juuri leviämään tarpeeksi, mutta jäi niin vinoon että luiskahti pois paikoiltaan kirratessa. Vaihdoin työkalun keskituen pidempään pulttiin, noiduin pulttipyssyn kanssa työkalun niin tiukkaan kuin sain ja annoin lekaa reaktiotangolle. Eikä mitään, kartio pysyy kiinni kuin hitsattuna. Illalla piti vielä lähteä hakemaan emännän auto kaverilta kotiin, joten ratalelu liikennekäyttöön ja sillä matkaan pikkuykkösen jäädessä pukille.

Tänään palatessani auton luokse totesin, että enää en kysele kauniisti, vaan nyt se ärrkeleen varsi otetaan irti. Kannoin vähän lisää kalustoa auton viereen, kieputtelin mutterin pari kierrosta hollille, nappasin akulta miinuspiuhan irti, heitin lepoasentoon auton kulman alle ja tulitin mutterin sisään virtaa sen minkä Kempistä irtoaa. Vaikka valovirtakone onkin, niin kehutusti parraasta päästä moisia. Hetken päästä mestoilla näkyi sopivasti keltaista hehkua, jonka sopivasti himmenyttyä löin pitkän hylsyn pitkään vääntiöön, tuuppasin sijoilleen ja väänsin. Hitsaus piti tiukemmin kuin kartio ja kartio narskahti vaivaisesti liikkumaan. Seuraavaksi hylsy pulttipyssyyn ja tulitusta ja kah naps, kartio on irti. Nyt vaan siinä päässä on kohtuu tukevasti paikoilleen hitsattu mutteri, joten seuraavaksi pyörivä ystävä kouraan ja rälläköimään mutteria irti. Rälläkkä ei mahtunut sijoille niin, että kierreosan olisi voinut vain katkaista, joten leikkasin ja hioin settiä päästäpäin pienemmäksi, kunnes olin hitsausosasta ohi ja pulttipyssy sai mutterinjämän pyöriteltyä irti. Sisälokari irti, reaktiotanko korista irti ja katsomaan sitä kartiota, joka oli hämmentävästi hapettunut vahvasti ja siitä vissiin jurnahtanut kiinni asti. Harjasin ja tervasin olan kartiokolon, ettei seuraava jämähdä ihan yhtä tiukkaan, löin uuden reaktiotangon paikoilleen ja kasasin auton.

Operoinnista ei tullut kuvia otettua, mutta tuo oikean reaktiotangon pallo näytti lopulta tältä:
Kuva

N. 75600km: Takavanteiden ET-muutos 15->18, Autotek
75656km: Taakse koiranluut Lemförder, eteen alatukivarret Meyle OE ja vasemmalle eteen reaktiotanko Meyle HD
75744km: Oikealle eteen reaktiotanko Meyle HD

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Lähetetty: 15 Syys 2019, 20:53
Kirjoittaja Aero
Takaoikealta alkoi kuulua pieni klik aina sillointällöin ja minä jo pohdin että onko Lemförderin koiranluu tehtaalta susi. No, eipä siinä auttanut kuin nostaa takatassu ilmaan, nypätä pyörä irti ja revetä kiroilunsekaiseen nauruun. Jarrulevyn kiinnitysruuvi oli meinaan löysällä. Muuta lähdettä äänelle ei löytynyt, joten ruuvi kireälle, pyörä takaisin paikoilleen ja koeajolle. Kas kummaa, kilinä on poissa.

Koska vanne ja pyöränpultit yhteistyössä kyllä kirraa jarrulevyn paikoilleen, on ainoa vaihtoehto, että itse tuo ruuvi on kilissyt siellä ihan itte. Ei ollut iso vika, mutta tarpeeksi iso ihmetyttääkseen. Sitä en keksi että miksi se on löystynyt, kun ei sitä minun aikanani ole irti otettu.

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Lähetetty: 24 Syys 2019, 21:13
Kirjoittaja Aero
Jaksoin tässä joku päivä vihdoin arpoa turvavyöplingelille sopivat asetukset ja laitoin sen takaisin päälle. Nyt se toimii ajossa kuten pitäisikin, mutta postilaatikolta pääsee rauhallisesti pihaan ilman meteliä. Ny o hyvä.

Aloitin tänään myös talveen valmistautumisen ja vihdoin ruuvasin sisädefan vallan kiinni asti. Sinne se meni hankalokeron alle vinosti kohti kuskin penkkiä, kuten edellisessäkin oli:
Kuva

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Lähetetty: 27 Syys 2019, 20:34
Kirjoittaja masaf1
^Ainoa oikea lämppärin paikka. Muualle asentavat on urpoja, joilla ei ole esteettistä silmää :D

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Lähetetty: 27 Syys 2019, 20:42
Kirjoittaja Aero
Joo - sen lisäksi, että se on tuolla kohtuu näkymättömissä, se myös pöhnöttää suoraan kohti kuskin penkkiä ja esilämmittää selkänojan. Monella tapaa hyvin voittoisa valinta :)

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Lähetetty: 28 Syys 2019, 20:36
Kirjoittaja Havis
Aero kirjoitti:
15 Syys 2019, 20:53
Takaoikealta alkoi kuulua pieni klik aina sillointällöin ja minä jo pohdin että onko Lemförderin koiranluu tehtaalta susi. No, eipä siinä auttanut kuin nostaa takatassu ilmaan, nypätä pyörä irti ja revetä kiroilunsekaiseen nauruun. Jarrulevyn kiinnitysruuvi oli meinaan löysällä. Muuta lähdettä äänelle ei löytynyt, joten ruuvi kireälle, pyörä takaisin paikoilleen ja koeajolle. Kas kummaa, kilinä on poissa.

Koska vanne ja pyöränpultit yhteistyössä kyllä kirraa jarrulevyn paikoilleen, on ainoa vaihtoehto, että itse tuo ruuvi on kilissyt siellä ihan itte. Ei ollut iso vika, mutta tarpeeksi iso ihmetyttääkseen. Sitä en keksi että miksi se on löystynyt, kun ei sitä minun aikanani ole irti otettu.
Melkoisen tarkkakuuloinen tyyppi ku tuommoisen kuulee :)

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Lähetetty: 04 Loka 2019, 23:34
Kirjoittaja Aero
Poikettiin pikkuykkösen kanssa Hattulassa poseeraamassa:

Kuva

Tehdashan lupaa tästä rapiat 230 kaakkia ja jonkun ~300Nm. Penkki on eri mieltä, ihan kuin olisi 25i -softa sisällä:
Kuva

25i:n tehdaslupaushan on 218hv ja 250-270Nm ja tuohan näyttää ihan suoraan siltä. Pitänee perustaa etsintäpartio hakemaan kadonneita kaakkeja takaisin. Veto on nelosella, joka hukkaa vähän enemmän kuin suora vitonen, mutta silti. Nyt kun joku miettii että miksi, niin vitosella rullat pyörii huipputehon kohdilla sen ~250km/h, mikä ei kuulemma ole enää optimaalista penkin puolesta.


Havis kirjoitti:
28 Syys 2019, 20:36
Melkoisen tarkkakuuloinen tyyppi ku tuommoisen kuulee :)
Tämä jäi pyörimään mieleen ja kun Vesan kanssa katseltiin rullilla, että ihan kun oikea takapyörä vippaisi hieman, heräsi mieleen kysymys että voisiko pyörä jäädä jotenkiin hieman irti ja se jarrulevykin sittenkin päästä kilahtamaan. Vastaus: kyllä voi - vanne voi jäädä kantamaan keskiöstä, kun ET-muutoksen jälkeen navan pitäis päästä painumaan syvemmälle vanteen keskiöön kuin aikaisemmin. Nappasin kotona takapyörät irti, näytin kevyesti virsikirjalaikkaa vanteiden keskirei'ille ja eliminoin ongelman.

Opiksi siis myös muille: jos sorvautatte vanteista ET-lukua isommaksi, niin varmistakaa että pyörä tosiaan istuu ihan pohjalla asti. Ei tullut mieleenkään että tälläinen käpy jäisi liikkeen jäljiltä, enkä edes jarrulevyn kirratessani tajunnut kokeilla miten pyörä istuu vaan heitin vaan paikoilleen ja pultit kiinni. Hävettää, mutta kerron silti, että muut osaavat välttää saman virheen.

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Lähetetty: 17 Loka 2019, 01:08
Kirjoittaja Aero
Tuli muuten oltua jutulla korjaamoyrittäjäkaverin kanssa ja hän vinkkasi, että tehovaje voi näissä viitata kuolevaan MAFiin. Ehkä, ehkä ei, mutta tilasin sellaisen sunnuntaina varmuuden vuoksi, pitäisi tuleman huomenna. Koska auto satunnaisesti tärrää jarrutuksissa, naputtelin samaan tilaukseen raidetangot kun järkihintaan kohdalle osui. Ja kun vasen xenoni on "värissyt" viime aikoina, heitin ostoskoriin vielä uudet polttimot ja toisaalta tilasin myös pari ballastia. Auto selvästi tunnisti tämän, kun eilen töihin ajellessa se vasen xenoni otti ensin vähän pidemmän tauon ja sammui sitten kokonaan plingaten virheilmon ajotieturiin. Täydestä laukasta sammui himmentymättä, joten todennäköisempi syypää on ballasti. No, pistetään molemmat uutta kunhan pääsevät perille asti.

Tänäänkin tapahtui jotain. Postipate meinaan koputteli kahden maissa ovelle kera paketin. Kuittasin ja nostin paketin sisään. Vähän aukomista ja penkomista ja...

Kuva

Sieltähän löytyi perämurikka eli tasauspyörästö! Murkulaan kirjoitetuista luvuista 3.08 kuvaa välityssuhdetta, joka on hieman vanhaa (3,23) pidempi eli samassa vauhdissa samalla vaihteella kierrokset ovat hivenen alempana. Tämän on tarkoitus johtaa hieman mukavampaan suuntaan matka-ajossa ja hieman pienempään polttoaineenkulutukseen. Lisäksi samalla pykälällä saa vetää pidempään ennen rajoitinta, ihan ei kuitenkaan riitä kakkosella menemään ylinopeutta kesäisellä kolmosmotarilla, kun mittarissa on rajoittimella 115km/h.

Mutta kiinnostavampi on tuo 40/15, joka kuvaa lukitussuhdetta - kaasulla on n. 40% lukko ja moottorijarrulla n. 15%. Oletusarvo olisi ollut 25/0, mutta pienellä lisärahalla sai vähän tymäkämmän version, joka kuitenkin toimii vielä hienosti normaaliajossa.Toisella pienellä lisärahalla sai alkuperäistä vahvemmat laakerit.

Hieman ennen iltakuutta ajelin auton talliin, tunkkasin takapään pukeille ja aloin ruuvaamaan. Kuvat jäi vähiin, mutta tuossa on lähes alkuhetki vanhan murikan kanssa:
Kuva

Kardaani on kiinni neljällä ruuvilla (Torx E12), vetarit puolellansa kuudella ruuvilla (Torx E12) ja itse murikka apurungossa kolmella pultilla (2*18mm kuusio, 1*21mm kuusio). Positiivisena yllätyksenä edestä ei tarvinnut irroittaa kuin pakoputken lämpösuoja (10mm kuusio, kuvassa jo roikkuu) ja elämän helpotuksen vuoksi vasen takarengas (5*17mm kuusio).

Enste irti liikkuvat (kardaani ja vetarit siis) ja sitten purkamaan kiinnitystä apurunkoon, jotta murikka tipahtaa alas. Tässä on vielä kaksi pulttia paikoillaan - koska en tykkää pudotella painavia asioita miten sattuu, laskin sen hallitusti tunkilla:
Kuva

Tuon jälkeen ei sitten yhtään kuvaa tullutkaan otettua. Uusi murikka meni paikoilleen toistaen irroitus kutakuinkin päinvastaisessa järjestyksessä. Murikka tuli toki kuivana, joten sisään vilahti tekijän ohjeiden mukaista Castrol Syntrax LS 75W140 -öljyä.

Ja kun homma on paketissa ja auto pyörillään, niin ei muuta kuin koeajolle. 80km/h matkavauhdissa varvikellossa mukavat 1800rpm, 120km/h lukemissa 2700rpm. Dieselimiehet kauhistelee, mutta tää on kuitenkin bensavapari, kutosen rajarilla olisi vauhtia 311km/h (mihin ei kyllä voima piisaa). Ja onpa muuten kiva työntää märällä motarin rampilla kakkosella maantievauhdissa kaasupoljin perille asti, kun auto ei ähise, ei vilkuttele keltaista vaan sysää selvästi paremmalla hallinnalla itseään eteenpäin. Freude Am Fahren on jälleen vähän enemmän läsnä. Saattaa talvisella jääradalla olla pikkuykkönen jo aika hauska laite... :)

79991km: 40/15% LSD-perä, tekijänä Diniz Gomez Portugalista, peräöljyt Castrol Syntrax LS 75EW140, Motonet Hyvinkää, asennus ihan itte keskiviikon iltapuhteina.

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Lähetetty: 21 Loka 2019, 00:08
Kirjoittaja Aero
Kävin kaupassa ja totesin matkanteon ikäväksi, koska etenkin lähivalot oli todella paskat. Tämähän ei johdu siitä että Horst olisi tehtaalla pultannut autoon huonoja valoja, vaan siitä, että vasemmalta tosiaan pimeni hiljattain ballasti ja oikealla polttimo oli elämänsä ehtoopuolella.

Onneksi kusti oli ehtinyt polkea pakettia perille asti, joten tuumasta toimeen, tallinovet auki, kesäavo ulos ja talviavo sisään - keula rampeille, koska oma isompi tunkki ei meinaa mahtua tuon auton alle suosilla. Tunkkasin keulan pukeille, nyppäsin etupyörät irti ja kaivelin enste vasemmalta sisälokarin irti.

Ballasti on kahdella ruuvilla (Torx T20) kiinni telineessä, joka on kiinni kuudella ruuvilla (myös Torx T20) umpiorakenteessa ja pitää irroittaa, että ballastilta saa johtoliittimen irti. Ei tuo ihan maailman ihanin setti ole operoitavaksi, mutta tehtävissä kuitenkin. Kaivelin siis telineen irti, liittimen irti, ballastin irti ja laitoin uuden tilalle. Paikalleen meni Taatusti Aito(tm) Valeo, joita brittipaja brexitinpelossaan kauppasi bulk-pakattuna kaksi kappaletta postareineen n. 90e hintaan. Ei siis hetkenkään epäilystä, etteikö kyseessä olisi kiinalainen mikälie, mutta myyjältä on 2v takuu ja testi kertoi että se toimii, joten sillä mennään.

Itse umpion tausta on kiinni kahdella metallisangalla ja yhdellä ruuvilla (Torx T20). Tämän jälkeen polttimosta napataan johto irti, käännetään polttimon juuressa olevaa lukituskaulusta n. 90 astetta ja vedetään polttimo pois. Uusi tilalle (Hella D1S, 35W, 4300K) ja kokeilemaan, että toimii, ennenkö kansia menee takaisin kiinnipäin.

Samalla, kun sisälokari oli irti, vaihdoin väriä hävittäneen vilkkupolttimon uuteen. Tätä varten olin Motonetistä poiminut jo aiemmin Philipsin kromatut https://www.motonet.fi/fi/tuote/432494] ... -polttimot

Sisäloksu takaisin paikoilleen, pyörä paikoilleen ja oikealle puolen muuten sama jumppa, mutta sinne en vaihtanut ballastia kun vanha ei vielä oireile (ja myyjäliikkeen mukaan oli vaihdettukin hiljattain ennenkö auton ostin).

Pudotin auton takaisin pyörilleen ramppien päälle ja kun nyt kerran tallissa olin, ajattelin vaihtaa sen MAF:n samalla. Konepeitto auki, silmäys ilmafiltterikotelon taakse ja toteamus, että tuossahan se on, ei muuta kuin nips naps vaihtaa vaan. Ja näinhän se meneekin, ellei pudota toista kiinnitysruuvia pohjamuovin päälle, kuten minä tein. Magneetilla sohiminen ei tuottanut tulosta, joten kiitin onneani rampeista ja könysin sen verran auton alle, että raotin pohjamuovia ja poimin ruuvin talteen. Uusi MAF paikoilleen, ruuvit ja johto kiinni ja vasta sitten pohjamuovi takaisin kiinni. MAF:ksi tilasin VDO Siemensin päätellen, että alkuperäinen voisi olla sama valmiste. Alkuperäinen BMW:n numerolla varustettu oli Continental ja yllättäen VDO Siemens -leimatusta paketista löytyi samanlainen Continental, jossa on ruskea maali/liima/tms siinä, missä vanhassa on BMW:n orggisnumero. Eikö siis lie samalta linjalta, mutta debadgetettu tarvikeversioksi.

Lopuksi auto ulos, kesäavo takaisin talliin nauttimaan kuivasta ympäristöstä ja koeajolle. On se vaan pirusti kivempi ajaa pimeessä kun näkee kunnolla eteensä.

80265km: Vasemmalle ballasti tarvike, ajovaloihin polttimot Hella D1S 35W 4300K, etuvilkkuihin Philips SilverVision PY21W, MAF Continental

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Lähetetty: 27 Loka 2019, 23:41
Kirjoittaja Aero
81071km Nakkasin talvipyörät alle, samat CVC6 -kitkat koossa 205/55R16 kuin aiemminkin. Tuuppasin ilmaa 2,8bar 2°C lämpötilassa.

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Lähetetty: 16 Marras 2019, 00:25
Kirjoittaja Aero
Tuntui hyvältä idealta suojakäsitellä kattokangas ennen talvea, mutta juuri nyt mulla ei ole sopivaa lämmintä sisäpaikkaa, jossa aine saisi tekeytyä ja asettua ja kun asia nousi puheeksi kaiman kanssa, totesin että fokit, tää ei muutenkaan ole sitä mukavinta touhua autojen parissa, joten tehköön hän joka homman osaa.

Hetken iteroinnin jälkeen tulin siihen tulokseen, että auto on menossa puunausammattilaiselle käpisteltäväksi ja totesin, että turhaan minä sitä pesen, joka tapauksessa kaima joutuu vähintään katon puhdistamaan kuitenkin. Lisäksi listalle valikoitui uusintapinnoitus tuulilasille, sisustan puhdistus ja nahkasisustan mehiläisvahaus. Eilen kävin viemässä auton hyväiltäväksi ja tänään kävin hakemassa. Perskuta, otin jopa kameran mukaan, mutta kun hain auton kesken töiden ja oli duunista hässäkkä päällä, jäi kuvaaminen väliin. Illalla taas tuli jo pimeä, eikä se tietty enää yhtä puhdas ole kuin juuri puunattuna.

Mutta koska raskaan työviikon jälkeen on hyvä idea tehdä jotain mukavaa ja rentouttavaa, peruutin TVR:n ulos tallista ja ajoin pikkuykkösen sisään, kannoin mukaan postikustin eilen tontille roudaamat paketit. Olin nimittäin renkaita - tai oikeastaan jo polttimoita - vaihtaessa todennut, että etujarruissa alkaa olla ikävästi kulumaa. Tunkkasin siis keulan ylös, nappasin etupyörät irti ja juttelin auton kanssa vähän jarruista.

Lähtötilanne näytti tältä:
Kuva

Tarkkasilmäiset huomaa tunkin joka näyttää olevan ylhäällä, mutta auto ei kuvassa enää ole sen varassa vaan kunnon pukeilla.

Ekana löysäsin satulan tukiraudan kiinnityspultit, sen jälkeen tuikkasin 5mm kuusiokoloavaimen satulan välistä jarrulevyn jäähdytysripojen väliin pitämään levyä paikallaan ja avasin levyn kiinnitysruuvin. Tämän jälkeen ruuvasin satulan pultit irti asti ja pyöräytin satulan jarrukilven päälle lepäämään. Levy pois ja vinkalla puristaen satulan mäntä sisään. Uusi levy sijoilleen ja tukiraudan putsaus sekä liukutappien rasvaus. Tukirauta satulan kaveriksi, palat satulaan sijoilleen ja koko paketti omalle paikalleen sekä pultit kiinni ja pyörä paikoilleen. Sama toistaen toiselle puolelle.

Levyiksi löytyi Saksasta edukkaasti (120e) EBC:n Turbogroovet:
Kuva

Palat tilasin Latviasta, mutta lähtivät silti Saksasta. No, ei se mitään, paketti sisälsi sitä mitä pitikin, Ferodo Racingin FDS-sarjalaiset n. 110e hintaan toimituskuluineen:
Kuva

Nää on pykälän kevyempää sarjaa kuin klassiset DS2500:t, jotka pärjää jo aika hyvässäkin ratamenossa, mutta kuitenkin Racing -puolelta eli järeämmät kuin ns. vakiopalat. Odotusarvo siis on, että auto pysähtyy kiltisti riippumatta siitä, onko alla kolmosmotari, Saksan autobahna vai Ahveniston moottorirata, kun en ihan nopeimpien kuskien joukossa kuitenkaan ole.

Tein kuitenkin virheen siinä, että ajattelin voivani hyödyntä olemassaolevan kulumisanturin, kun ei se vielä huutoasteella asti ole. En voi, koska se pirulainen murtui paloja irroittaessa, joten taidan tilata uuden. En minä sitä juurkaan tartte kun noita muutenkin vilkuilee kahdesti vuodessa, mutta tulevaisuuden omistajalle on kohteliaampaa että varoittimet on kunnossa.

Vielä oli vanhassa palassa pintaa, mutta kyllä aika hyvin oli kulunutkin. Yllä orggis, alla Ferodo:
Kuva

Koeajolla autosta oli kadonnut äänimaailmasta pieni laahaus, johon hiljattain kiinnitin huomion. Lisäksi viimeisetkin jarrutärinät vaikuttavat häipyneen ja jarrutuntuma on aivan mahtava - jalan alla tuntee tasan tarkkaan, miten jarru puree ja käytös on looginen sekä helppo. Jälleen lisää ajamisen iloa - tää on vanhan auton kanssa huikeeta, kun voi tuntea miten auto paranee puuhaillessa :). No, sadekeli ja talvi kertoo, miten toimivat märällä ja kylmällä, mutta odotusarvo on että ihan ok.

82249km Pesu, katon suojakäsittely, tuulilasin pinnoitus, sisustapesu + nahkavahaus, T:mi Eero Hallasuo
82304km Etujarrulevyt EBC Turbogroove ja palat Ferodo Racing FDS1773 - kamat Ebaysta, työt itte

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Lähetetty: 28 Marras 2019, 11:46
Kirjoittaja Aero
Ei se ajossa puhtaana pysy, mutta eilen näytti niin kivan talviselta, että oli pakko nypätä foto:

Kuva