E91 320dA LCI

Käyttäjät esittelevät autojaan
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

J1978 kirjoitti:Jos isompaa kumia aioit niin myy oikeesti mulle nuo 16-tuumaiset...Mieluummin ajelen itse koolla 205/55R16 kun uraisella tiellä tai kadulla inhottavasti vetelevällä 225/45R17. Vähänkään jos on syvempää uraa niin venkuloi ja minua pikkutarkkana ja mukavuudenhaluisena ottaa sellainen pattiin.
Mulla veteli kanssa 17" Pirelli RTF -kesäkumeilla ja nostin paineet 2.8:iin niin vetely helpotti vähän. Nosta paineita ja katso jos auttaisi sulla myös.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

salmol kirjoitti:
J1978 kirjoitti:Jos isompaa kumia aioit niin myy oikeesti mulle nuo 16-tuumaiset...Mieluummin ajelen itse koolla 205/55R16 kun uraisella tiellä tai kadulla inhottavasti vetelevällä 225/45R17. Vähänkään jos on syvempää uraa niin venkuloi ja minua pikkutarkkana ja mukavuudenhaluisena ottaa sellainen pattiin.
Mulla veteli kanssa 17" Pirelli RTF -kesäkumeilla ja nostin paineet 2.8:iin niin vetely helpotti vähän. Nosta paineita ja katso jos auttaisi sulla myös.
Kokeilin kaikki keinot (paineen nostoja ja laskuja) E91:ssä ja tosiaan muu ei poistanut ongelmaa kokonaan kuin vaihto normaaleihin 16-tuumaisiin kumeihin. Meinaan vetelyä ja uraherkkyyttä oli myös 17-tuumaisilla normikumeilla.

Voi olla, että auton aurauskulmissa oli vikaa vaikka ne muka säädettiinkin kuntoon. 16-tuumaisilla meni kuitenkin mukavasti.

Sen takia en halunnut F30:kään 16-tuumaa isompaa kokoa kun pelkäsin tuota uraherkkyyttä ja vetelyä. Lievää sellaista kun huomasin meinaan viime syksynä koeajamallani F30 Sport linellä, jossa oli 17-tuuman valssit ja 225/50R17 RFT-renkaat.

16-tuuman vanteet ja 205/60R16 donitsit ovat ehkä hitusen pienen näköiset nykyisen autoni alla (F30 320iA xDrive), muttei ne häiritse itseäni sen kummemmin ja sisäänhän ne eivät näy.

Ne ei vetele yhtään, eivät edes melko hirveässä kunnossa olevalla Hämeenlinnan-tiellä ja onhan ne myös todella hiljaiset renkaat (non RFT, Continental Premium Contact 5, nopeusluokka H).

Joskus olisi kiva kokeilla millainen ajettava F30 on normaaleilla (ei run flat) 225/50R17 renkailla, mutta kellään ei taida olla sellaista yhdistelmää.
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Nyt alkoi polttelemaan kalvot! :drool:

Nuo kuvat selvensi, että eteen tulee nuo 50% kalvot ja taakse sivuihin ehkä 35% ja taakse 20% tai 35%. Mitä mieltä olette, tuleeko tuosta 50/35 sivulla liian iso hyppäys sävyssä vai olisiko sama sävy läpi kyljen parempi? Samoin, kannattaako taakse enää ottaa kolmatta sävyä vai olisiko takalasikin parempi olla 35%. Tarkoitus ei ole saada säkkiefektiä, vaan vähän sopivampaa näköä tuohon akvaarioon - ehkä kuitenkin aavistuksen tummempaa, kuin tuossa 335i:n linkin autossa. Mitenkä hanakasti nuo katsastajat tarttuvat noihin 50% kalvoihin edessä? :conf:
clima
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 23 Touko 2012, 20:33
Auto: Ex: E93 330iA M-sport

Kalvot ja niistä esitetyt mielipiteet jakavat jengiä varsin paljon, mutta vastaan oman kokemukseni perusteella.
Valintani olisi 50% sivut ja 35% takaikkuna:
Sivulinja säilyy yhtenäisenä. Toki tummemmasta takaikkunasta johtuen myös takasivut näyttävät hieman tummemmilta, mutta kuitenkin tuo yhdistelmä on omaan makuun erittäin toimiva.
(Audissa minulla tämä yhdistelmä, kuvia löytyy vagarenasta. Löytyy myös kuvia edellisestä farkusta, missä oli 35% takasivut ja takalasi, omaan silmään nykyisin hieman liian hautaustoimistoautofiilis).
Katsastuskokemuksia olen kuullut moneen suuntaan, ilmeisesti kolikon heittoluokkaa todennäiköisyys miten käy 50% kalvoilla.
Jaleo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Kesä 2011, 19:52

Pakko on pistää omat kuvat ja mielipiteet noista kalvoista.

Ulkoa en muista, että mikä tummuus % omassa biilissä mahtaapi olla. Laskusta sen toki saisi selville, mutta missähän se lasku on...

Kuitenkin sieltä tummimmasta päästä ovat.

Kuva
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

TKU kirjoitti:Viikonloppuna puunattiin puutarha ja tänään oli auton vuoro. Reilu viikko sitten vaihtui alle kesärenkaat ja tuo vannepohdinta päättyi nyt noihin RS B17 replikoihin. Vanne on 8" leveä ja renkaina 225/45/17 ja en kyllä löydä pahaa sanottavaa tuosta, vähän jopa jäi mietityttämään, jos kuitenkin 18" :blush:
Minkälaisia alustasarjoja porukka on tuossa E91:ssä käyttänyt? Semmonen 20-30 mm maksimissaan alaspäin. Mietoa kalvoa koko sivulle tuohon myös jotenkin edelleen polttelisi, mutta odotetaan nyt katsastus syksylle kuitenkin ensin :mus:
Nätti ja tyylikäs auto tuossa. En lähtis alustaa muokkaamaan mutta mikäli on pakko, niin Eibachin Pro Kit mallin mukaisin speksein, ei tarvitse kuin jousien vaihdon ja nelipyörä suuntauksen. Tältä se näytti mun LCI E60:ssa 19" vantein.
Liitteet
YGU 46.jpg
YGU 46.jpg (520.04 KiB) Katsottu 6067 kertaa
YGU 43.jpg
YGU 43.jpg (819.11 KiB) Katsottu 6067 kertaa
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Ei ole tapanin tansseista tietoa, niin voi kai näitä tietojakin päivitellä joskus, sikäli mikäli ketään tällaisen ikälopun mopodieselin elämänkaari kiinnostaa :lol:

Allekirjoitan edelleen tuon aiemman lauseen, ettei se vaihtamalla parane - ainakaan auton, eukko kyllä meni vaihtoon jo aikoja sitten.. Voisiko joku sanoa millä sen autokuumeen saa aikaiseksi? Ennen vaihtui autot, nykyään vain eukot :w00t: Vai olenko tullut vanhaksi.. :conf: Palstan herrasmiehistä päätellen kyseinen sairaus ei kyllä ikää katso.

Auto on pelannut kerrassaan loistavasti ja lumien tultua ei voi kun taas kerran ihastella Bemarin ajettavuutta. Noh, kaikki sen täällä varmaan kyllä jo tietääkin.. :thup: Kitkoilla mennään jo kolmatta talvea, mutta koska viime talvena kertyi lamellikumeille vain 6 tkm ajattelin vielä ainakin alkutalven lipsutella näillä vanhoilla. Koiranluut eteen vaihdetiin nyt syksyllä ja jotenkin jo pelkästään se palautti auton laatupeliksi, kun kolinat loppui edestä. Alusta ei ole vaihtunut ja ikkunatkin on akvaariona edelleen..

Ajot on muutenkin vähentynyt työajojen siirryttyä 600 tkm ajetun Transporterin puikkoihin, joten ehkä sekin hienoinen ero ajotuntumassa aina palattua oman pelin puikkoihin lisää tyytyväisyyttä tähän. Samasta syystä tässä on jo kaksi kevättä ensimmäisten auringonsäteiden pilkahdettua alkanut katseet siirtyä kuusibensaisiin ja Z4-valikoimiin.. Pelottaa vaan nyt jo tuo tuleva kolmas kevät :mus:

Ja koska tuolla toisaalla aikoinaan vähän sätin kyseistä puljua, niin täytyy sanoa, että joko nykyinen talouden tilanne tai sitten vanhentunut automalli on tiputtanut huoltohintoja ko. paikassa radikaalisti tai sitten näkevät yhteistyön kanssani muuten vain kivaksi jutuksi :love: Öljynvaihto omilla öljyillä 35 eur (Öljypiste 39 eur) ja raitisilmasuodattimen vaihto 9 eur + 3 eur "desinfiointi". Alustatarkastuksen (65 eur) yhteydessä otin näillä nykyisillä hinnoilla myös ilmanputsarin vaihdon (19 eur) ja jarrunesteenvaihdon (60 eur) samalla kertaa merkkihuollon kontolle. Nyt tuo aiemmin vajaan 600 eur kokonaisuus maksoi omilla osilla (120 eur) siis reilut 300 eur eli hinta oli ihan ok. Onneksi ei huoltopuolen sentään ole tarvinnut sillä puolen prosentin katteella toimia :D Nuo koiranluut tosin vaihtui molemmille puolille Pärnäsellä samaan hintaan, kuin marmorilla arvio vain toiselle kulmalle.

Voidaan myydä hyvään kotiin, mutta hyvällä hinnalla - aika vaikea tästä on päästää irti.. :drink:
Vastaa Viestiin