E91 320dA LCI

Käyttäjät esittelevät autojaan
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

V_K kirjoitti:Musta sisäkatto ja pykälää isommat vanteet kruunaisivat kokonaisuuden, mutta hyvä se on näinkin.
Joo, tuo musta katto jäi vanhasta vähän kaivelemaan, kun tässä ei sitä ole. Toisaalta tässä tuo panorama tuo valoisuutta sen verran, että tuo vaalea katto sopii tähän ehkä jopa paremmin. Kiekkojen kanssa käyn karhunpainia laittaisiko uudet kumit isommille vanteille vai ei. Maksimi on kuitenkin 17" ajomukavuuden takia enkä oikein tiedä tuleeko sillä vielä niin paljon lisänäköä :conf: Tulisihan nuo renkaat vissiin vähän enemmän ulos poteroistaan 225/45/17 pyörillä.
Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 532
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
Viesti:

No jos hifistelemään rupeat, hommaa mustat 17" vanteet?
Ja teippauta mustaksi takapuskurista tuo "alahuuli"?
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Ei pöllömpiä ideoita :mus: Tosin noi mustat vanteet jakaa mielipiteitä ja omani on, että vanne jää vähän pimentoon. Mustat peltikiekot ajaisi saman :lol:
Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 532
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
Viesti:

Valkoiseen vaan nuo mustat vanteet passaa hyvin, ja ei lika näy ;-)
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Jos isompaa kumia aioit niin myy oikeesti mulle nuo 16-tuumaiset...Mieluummin ajelen itse koolla 205/55R16 kun uraisella tiellä tai kadulla inhottavasti vetelevällä 225/45R17. Vähänkään jos on syvempää uraa niin venkuloi ja minua pikkutarkkana ja mukavuudenhaluisena ottaa sellainen pattiin.

Itseasiassa noissa sun vanteissa on et-luku 31 ja niissä mun 17-tuumaisissa orkkisvanteissa taitaa olla ET34. Eli ne jäänee sisempään kuin nuo sulla olevat valssit. Toki ne isommat vanteet näyttää kyl sit muuten paremmilta, mutta ei ne tuu mun mielestä niin paljon ulospäin kuin nuo.
janitkon
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 13 Loka 2011, 15:07

Jännä juttu kun puhutaan tuosta vetelystä isommilla renkuloilla, kuin 16". Ainakin toi mun e91 menee todella kivasti suoraan ja vetelemättä noilla 225/40 18" renkailla, että olen useaan otteeseen jo ihmetellyt noita juttuja järjettömästä vetelystä yms.

Lieneekö J1978:n autossa kaikki pyörän kulmat kohdillaan jos meinaa kiskoa??
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Tuo se ärsyttävintä noissa isommissa vanteissa on kun vastoin parempaa tietoa täytyy tyytyä lukemaan vain ristiriitaisia kommentteja. Pitäisi saada testattua hieman pidempi aika omilla ajoilla ja reiteillä ennen investointia, vaikka kaipa ne aina myytyä saisi poiskin. Tänään taas oltu tien päällä +500 km ja ainakin nuo 16" on siihen ihan mukavat.

Tätä nyt on puitu toisessakin topicissa, mutta onko muilla 2011 vuosimallin dieselnelikoilla tuo öljyn määrän näyttö iDrivessa? Minulla ei ja ohjekirjakin sanoo, että dieseleissä öljy tarkastetaan tikusta. Onkohan tuokin koodaushommia, kun RealOEM kuitenkin tuon levelling sensorin alustanumerolla näyttää?
jukkareu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Elo 2011, 11:19
Auto: E61 LCI 530xd M-Sport -08

Major kirjoitti:teippauta mustaksi takapuskurista tuo "alahuuli"?
Mikäs olisi hyvä teippi/tarra tähän teippaukseen?
e61 530 xdA LCI M-Sport Alpine White -08
e81 118i Alpine White -07
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

janitkon kirjoitti:Jännä juttu kun puhutaan tuosta vetelystä isommilla renkuloilla, kuin 16". Ainakin toi mun e91 menee todella kivasti suoraan ja vetelemättä noilla 225/40 18" renkailla, että olen useaan otteeseen jo ihmetellyt noita juttuja järjettömästä vetelystä yms.

Lieneekö J1978:n autossa kaikki pyörän kulmat kohdillaan jos meinaa kiskoa??
Vähän parani kun tiputin paineet 2.7:stä 2.5:een bariin. Varmaan paranisi vieläkin enemmän jos uskaltas vielä tiputtaa noita paineita. Rengasliikkeiden asiantuntijat oli vaan sitä mieltä, että älä tiputa missään nimessä enää lisää ja pidä vieläpä mieluummin tuo 2.7 baria. Tuon kokoiset renkaat muka vaatii sen vaikka ajaisin vain yksin tai höyhenkevyt avokki seuranani. Kuulemma kuluu pienemmillä paineilla epätaisesti ja nostaahan se kulutustakin.

Kulmat on katottu kesällä 2011(auto oli silloin kuukauden vanha ja ajettu ehkä joku tuhat kilsaa) ja ne olivat kuulemma pääosin kunnossa. Jotain säätöä muka tekivät, mutta eivät tarkkaan sanoneet että mitä. Mittauspöytäkirjaa en saanut ikinä. Veteli tämä jo silloin viime kesänä ja syksynäkin, jos siis tiessä oli vähänkään syvempiä uria, mutta ei niin pahasti kuin nyt tänä keväänä on tehnyt.

Vetää siis urissa ja eniten oikealle. 205/55R16 kokoisilla talvirenkailla ei ollut minkäänmoista ongelmaa vaikka paineet oli 2,5 tai 2,7 baria.

Lahden keskustan uraisilla kaduilla se vetely on jo melkomoista. Kampeaa renkaita urissa milloin mihinkin tai urat vetää auton pysähtyessä pyörät linkuun oikealle. Samoin matkalla Hämeelinnaan tai Tampereelle vetely on jotain ihan uskomattoman rajua ja häiritsevää kun kokoajan pitää ohjailla ja erään reissun jälkeen hartioita oikein pakotti kun kokoajan sai ohjata sitä autoa, että se pysyis tiessä. Lahti-Helsinki motari menee ilman ongelmaa ja samoin Lahti-Heinola vanhatie tai motari.

Pullakoon renkailla tämäkin auto menisi nytkin tosi hyvin. Edellinen samankorinen auto meni 205/55R16 kesärenkailla tosi mukavasti ja oli täysin tunnoton urille.

Juttelin talvella yhden pitkälinjan rengaskauppiaan kanssa ja se oli sitä mieltä, että tämä E90/E91 korimalli on tosi herkkä peruskokoa isommille rengaskoille ja jo koossa 225/45R17 nää alkaa hyvin herkästi vetelemään ja tuntee urat.

Renkaita on kattonut useampi myyjä ja ne on todettu erittäin pyöreäolkaisiksi joten sekään ei ole syy vetelyyn. Vanne on 8" ja ET34. On orkkisvanne, eli siis se mikä noihin nyt vakiona kuuluu.

Tietty se voi olla ollut virhe, että ne kulmat on katottu vaan silloin ihan tuoreeltaan. Sen jälkeenhän renkaat ja alustan osat on vielä ns. hakeneet paikkaansa. Mut kumma homma on vaan se, että miksi se auto menee pienempikokoisilla renkailla niin siivosti. Jos kulmat on ihan miten sattuu, niin pitäsihän se huomata talvirenkaillakin ajaessa.
Viimeksi muokannut J1978, 03 Touko 2012, 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

TKU kirjoitti:Tuo se ärsyttävintä noissa isommissa vanteissa on kun vastoin parempaa tietoa täytyy tyytyä lukemaan vain ristiriitaisia kommentteja. Pitäisi saada testattua hieman pidempi aika omilla ajoilla ja reiteillä ennen investointia, vaikka kaipa ne aina myytyä saisi poiskin. Tänään taas oltu tien päällä +500 km ja ainakin nuo 16" on siihen ihan mukavat.

Tätä nyt on puitu toisessakin topicissa, mutta onko muilla 2011 vuosimallin dieselnelikoilla tuo öljyn määrän näyttö iDrivessa? Minulla ei ja ohjekirjakin sanoo, että dieseleissä öljy tarkastetaan tikusta. Onkohan tuokin koodaushommia, kun RealOEM kuitenkin tuon levelling sensorin alustanumerolla näyttää?
Tikku siellä on ja tietty varoitus tulee tietsikkaan jos öljynmäärä on liian alhainen ja öljyä pitää lisätä. Öljymäärä tarkistetaan kuiteskin vain tikulla. Eli sama systeemi kuin vaikkapa V kopan Golfissa.
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Ok, muistelin, että J1978 mainitsit toisessa topicissa autossasi olevan tuon tasonäytön tikun lisäksi. Jos näin ei ole, niin sitten se on siis poistettu uudemmista. Edellisessä dieselissä se tason näyttö oli ajotietokoneen valikoissa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

TKU kirjoitti:Ok, muistelin, että J1978 mainitsit toisessa topicissa autossasi olevan tuon tasonäytön tikun lisäksi. Jos näin ei ole, niin sitten se on siis poistettu uudemmista. Edellisessä dieselissä se tason näyttö oli ajotietokoneen valikoissa.
Joo niin luulin, että mulla olisi myöskin öljyn tasomäärännäyttö ajotieturissa, mutta ei näköjään ole. Pelkkä perinteinen tikku vain ja jos ei katso tikusta öljyjä määrätyin väliajoin, niin sitten järjestelmä varoittaa kyllä tietokoneen näytöllä alhaisesta öljymäärästä.
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Huonosti nukutun yön jälkeen se sitten iski, vanneruletti nimittäin :blush: Kokomustista vanteista vähän kirkkaampiin päin olisi OZ Adrenalina, joka valkoisessa farkussa huonosti shopattuna näyttää joten tähän suuntaan ja aidossa kuvassa tältä. Koko menisi vähintään 17", mutta jotenkin noissa kuitenkin on ehkä sellainen teinix-fiilis :blush: Taitaisi kaivata jo vähän madallustakin noilla :wassat:

Mitä mieltä on arvon raati, meneekö liian pornoksi?
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

TKU kirjoitti:Mitä mieltä on arvon raati
Eihän nuo pahat ole, mutta eikös sinulla ole koko mustat munuaisetkin, niin kaipaako se enää vanteisiin sitten kirkasta metallia?
Itselläni on nuo grafitin harmaat, valkoisessa autossa ja edellenkin olen tyytyväinen.
Perjantai iltana istuskelin juuri autokatoksen luona ja hehkuttelin auton ulkonäköä, vaikka se juuri nyt onkin hiukka p***inen. Mutta ehkä nautitut oluet ehkäisivät sen lian näkymisen. :tong:
Jos oikein viimmoisen päälle joku haluaisi ulkonäön ajo-ominaisuuksien edelle, niin takavanteita voisi tuoda ehkä puoli senttiä - sentin ulospäin. Itse olen tyytyväinen näinkin.
TKU:lle lisäksi, että kun samoilla suunnilla asustellaan, niin kyllä 225 / 40 R18 pyöriä voit kokeilla tuossa meikäläisen ajokissa.
Useammille sadoille kilometreille en tuota ajokkia uskalla luvata, mutta tyypittämään nuo renkaat / vanteet pääset, jos aikataulut saadaan sopimaan.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Valkoisen E90:n omistajana täytyy kehua tuota grafiitin harmaata väriä vanteissa. Harrastan vanteissa lähinnä oem-laatua, ehkä Breytonit tai BBS:tkin voisi kelvata hyvällä tuurilla. Tuo harkitsemasi OZ-malli sopii ehkä johonkin japsiautoon uudehkoa Bemaria paremmin.

Mustat vanteet on ainakin kiiltävänä melko mitään sanomattoman näköiset. Mulla oli talvivanteina oem 189:t juuri kiiltävän mustina ja nyt kahden talven jälkeen hioin ne ja vein uudestaan maalaamolle. Väri tulee todellakin olemaan joku muu kuin musta.
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Jep, grafiitin harmaa on kyllä käynyt mielessä ja minustakin se olisi kyllä mustaa parempi. Mustat on kyllä vähän mitään sanomattomat. Näin iltatunnelmissa olen enemmän vakuuttunut, että nuo OZ:t sopii tosiaan ehkä paremmin johonkin muuhun. Täytyy kai jatkaa jahkailua.

Pidetään mielessä, EPJBMW, tuo testausmahdollisuus.
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Näin yhteisen taipaleen yksivuotispäivän lähestyessä voisi vetäistä lyhyen yhteenvedon kuluneesta vuodesta auton kanssa :drink:

Yleensä tässä vuoden paikkeilla tulee ensimmäiset oireet autokuumeesta, mutta nyt tuntuvat onneksi loistavan poissaolollaan. Toki F30 on tullut käytyä ajamassa samalla koneella ja esim. uusi automaattivaihteistohan on kyllä loistava, mutta täältäkin kommentteja F30/F31:n pikkuvioista lukeneena tuntuu, että tämä voisi vielä hetken tallissa pysyä ellei sitten tule jotain ihan muuta mieleen..

Kilometrejä on tullut vuoden aikana 37 tkm eli 70 tkm meni tänään rikki. Auto on toiminut moiteetta ja ilman suurempia vikoja, joten tyytyväinen olen hankintaan ollut. Ainoa piirre, joka ilmaantui talveksi, on joku resonointipörinä ilmeisesti muoviosista moottoritilassa 1900 rpm kohdalla. Ilmenee satunnaisesti ja tuntuu olevan lämpötilasta riippuvainen. Nyt kelien taas pakastuttua ilmaantui uudelleen pitkän poissaolon jälkeen. Kuulostaa sisälle ihan teinikorollan äänenvaimentimen poistolta, mutta ilmeisesti ei kadulle kuulu kuitenkaan. Ja pörisee vain 1900 rpm kohdalla. Onkohan jollain ilmennyt vastaavaa? Moottorin muovisuoja on tarkastettu eikä johdu siitä. Toinen mikä tuli mieleen, on ilmanputsarin kotelo, koska putsari vaihdettiin huollossa ja ääni mielestäni ilmaantui sen jälkeen, mutta sekin tuntuisi kyllä olevan kunnolla kiinni.

Takuuseen meni ensimmäisen huollon yhteydessä kampiakselin hihnapyörä, joka jyristi hienoisesti kaupunkiajossa. Samoin automaattilaatikkoon ajettiin parametrit uusiksi, koska vaihto varsinkin 2 -> 3 nykäisi normaalia enemmän. Jyrinät korjaantui tuolla hihnapyörän vaihdolla ja vaihteisto pehmeni parametrien nollaamisella eli homma meni siltä osin putkeen. Tosin, en malta olla mainitsematta, että rakas Luakkonen loisti taas yllätyksillään: tällä kertaa eivät olleet löytäneet huoltokirjaa autosta, vaikka siellä se oli takakontissa omalla paikallaan. Suomiautoissa (huoltoneuvojan nimitys) kuulemma on aina hansikaslokerossa :mus:

Itselleni uusista varusteista, nahat, panorama ja navi, ei ole kuin positiivista sanottavaa. Nämä tuntuvat olevan myös kyytiläisille mainittavimmat ihastelun aiheet. Panoraaman nitinät eivät ole vaivanneet, kuin joskus kovilla pakkasilla, mutta niin tuntuu muutkin autot nitisevän milloin mistäkin pakkasilla. Kesällä varsinkin ihan loistovaruste auki tai kiinni ja talvipäivisinkin tuo mukavasti lisää valoa kabiiniin. Nahkapenkit tuntuu putsaantuvan kevyellä hanskan pyyhkäisyllä kosteasta pikkuliasta toisin, kuin kankaiset. Navissa ainoa miinus on kameratolppien puute, joka pimeällä on ärsyttävä - muutenhan nuo peltilaatikot huomaa muutenkin ja tutuilla teillä muistaa ulkoakin. Karttakin tuli päivitettyä 2013 versioon ihan itse :rolle:

Vanneasia on taas alkanut "vaivata" ja EPJBMW:n ex e90:n grafiitin väriset Anziot nähneenä taidan alkaa kallistua samanlaisiin, tosin tuumaa pienempänä 17" koossa. Karalalla piipahtaminen on myös ollut mielessä, mutta toistaiseksi tuo tuntuu ihan riittävältä omaan ajoon ja eron piristettyyn ex 318d:hen huomaa kyllä. Ehkäpä pikkuhiljaa mahdollisia päivityksiä, että mielenkiinto säilyy pidempään :blink:

Ja talvirenkaista vielä, että nuo Contin kitkat ovat olleet todella positiivinen yllätys. Vähän arvoin otanko tähän nastat vai kitkat, kun edellisessä bemarissa tuli nastat mukana, mutta aiemmissa etuvetoisissa oli kitkat. Liikkellelähdöt kitkoilla tuntuu olevan helpompaa, kuin nastoilla, päätellen siitä raapimisen äänestä ja pitkittäisliikkeen vähyydestä ympärillä. Jarrutukset jäällä tietysti tarvii ennakointia, mutta sivuttaispito ESC puolivaloilla on yllättänyt - tosissaan saa yrittää sladia, jos lapsettaa. Saksankitkoilla se oli helpompaa :mus: Joilla myös kerran jäin jumiin kotipihan sohjoon viime keväänä. Tulevia sohjoja odotellessa..

Tämän sanottuani, toivon sormet ristissä, että se huomenna vielä käynnistyy, kun sillä on niin mukava ajella :thup: Loistopeli, ei se vaihtamalla parane, siinäpä se :love:
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Viikonloppuna puunattiin puutarha ja tänään oli auton vuoro. Reilu viikko sitten vaihtui alle kesärenkaat ja tuo vannepohdinta päättyi nyt noihin RS B17 replikoihin. Vanne on 8" leveä ja renkaina 225/45/17 ja en kyllä löydä pahaa sanottavaa tuosta, vähän jopa jäi mietityttämään, jos kuitenkin 18" :blush:

Vetelyä en minäkään ole saanut näillä aikaiseksi, kuten EPJBMW kesärengaskyselyssä totesi, joten se pelko häipyi eikä melukaan ole juuri kummoisempi, kuin yhden talven ajetuilla kitkoilla. Toki sävy on erilainen, mutta miellyttävä sellainen. Kulmat siis lienevät kohdillaan ja paineetkin taisi osua kohdalleen.

Madallusta tuo kyllä vaatisi ainakin keulan päähän. Tuo kuvausalusta on vähän epätasainen, mutta kyllähän tuo muutenkin on vähän tuollainen keuliva malli. Perän kattolinja varmasti tekee osittain visuaalista harhaa, mutta silti. Minkälaisia alustasarjoja porukka on tuossa E91:ssä käyttänyt? Semmonen 20-30 mm maksimissaan alaspäin. Mietoa kalvoa koko sivulle tuohon myös jotenkin edelleen polttelisi, mutta odotetaan nyt katsastus syksylle kuitenkin ensin :mus:
Liitteet
6.jpg
6.jpg (390.26 KiB) Katsottu 14305 kertaa
7.jpg
7.jpg (351.97 KiB) Katsottu 14305 kertaa
bfi1864
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 07 Syys 2011, 07:12
Auto: F87 M2 LCI
Paikkakunta: Turku

Mulla oli EX-E91:ssä M6 19" tehdassportalustalla ja se oli ihan ok yhdistelmä.
Liitteet
325ia.jpg
325ia.jpg (203.28 KiB) Katsottu 14266 kertaa
Kynäkauppias
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 538
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30
Paikkakunta: Oulu

Nättiä! :thuup:
Vastaa Viestiin