E70 X5 3.0D - 7 paikkainen möhkäle

Käyttäjät esittelevät autojaan
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

TKR kirjoitti: Tämä kyllä riepoo miestä. Aika monenlaista koodausta luulin pystyväni EEPROM piireihin tekemään jos ei muuten niin Youtuben avustuksella :thuup: mutta ei vaan bemaria osaa ohjelmoida.

Olen kysellyt hintoja eri putiikeista, ja ei tuosta kielen vaihdosta selviä alle 150euron millään. Autoa joutuu kuulemma pitämään 8 tuntia piuhan päässä ja kaikki ohjainboxit pitää päivittää. Joko minua kusetetaan tai sitten on aika erikoinen toteutus.

Noh - eipä se pahaa tee lykätä uusimmat softat autoon. Aika merkkiliikkeeseen varattu.
Näin se on näissä uudemmissa, eli koko auto pitää päivittää, jos jotain isompaa muutosta (esim. tuo kielen vaihto) tekee. Vanhemmissa (esim. E46) tietyt päivitykset pystyy tekemään boksikohtaisesti, eikä koko autoa tarvi aina päivittää (esim. laatikon softan päivitys).
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

TKR kirjoitti: ei tuosta kielen vaihdosta selviä alle 150euron millään
Jos tuohon hintaan saa uusimman "softa version" koko autoon, niin eihän tuo tunnu ollenkaan pahalta tämän tason ajokissa?
Avatar
TKR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 14:10
Auto: X5 E70 50i MSport & X3 F25 35i MSport
Paikkakunta: Sveitsi / Helsinki / USA

Akku osoitti kuoleman merkkejä pitkin syksyä, ja vaihdoin sen viimeinkin tammikuun lopulla.

Oireena se että kun autoon laittoi "virrat päälle",radio/navi ei jaksanut käynnistyä eikä esim Coming home / Leaving home valot palaneet ollenkaan. Myöskin kun auton sammutti, radio sammui samalla heti. Lisäksi ärsyttävänä "ominaisuutena" radio meni mutelle joka käynnistyksessä. Ja tietysti välillä tuli herjoja akun vähäisestä varauksesta.

Sen puoleen fiksu toteutus että starttauksen kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Auto piti huolen että sen verran virtaa pysyi akussa sammuttelemalla muut sähkövatkaimet.

Yritin tuota laitailla C-Tekillä monta yötä, mutta virta pysyi akussa max vuorokauden.

eBaysta tulee ostettua nykyään lähes kaikki autoon liittyvä, ja tällä kertaa otin riskin ja ostin vähän käytetyn Bemaring orkkis AGM akun. Se oli 10.000km ajetusta autosta ja akun navan vuosikertaleima 11/35 eli reilun vuoden vanha. 140eur tuollaisesta maksoin, ja se on osoittautunut hyvin toimivaksi nyt muutaman viikon jälkeen. Virtaa riittää vaikka radioa soittaisi kuinka :)

Vaihto oli helppo homma, kolari-nalli-systeemistä huolimatta. Jostain olin lukenut että ajotietokonekaan ei ehdi nollautua jos ei pidä napoja irti 5 minuuttia, joten tein homman ripeästi. Ja näköjään mitään asetuksia ei autosta nollautunut. Vanhaa irrottaessa osoittautui että se oli valmistettu vuonna 2005, ja se ei ollut AGM.

Vanha oli 90ah 12V 720A ja uudeksi otin 90ah 12V 900A AGM.

Akun rekisteröinti hoitui samalla kuin vaihdettiin puheohjauksen kieli Englanniksi ja softat päivitettiin. Rekisteröinti tapahtui heti akun vaihtoa seuraavana päivänä.

Näin se homma etenee...
Avatar
TKR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 14:10
Auto: X5 E70 50i MSport & X3 F25 35i MSport
Paikkakunta: Sveitsi / Helsinki / USA

Päivitystä möhkäleen fixailusta...
  • Takavalojen tiivisteet tuli vaihdettua. Kiitos vinkistä Juntta. Kyllähän siellä vesi tulvi pesujen jälkeen ja alkoi jo takasumarin kontaktista hälytellä. Kuivasin nuo sisemmät umpiot perin pohjin ja laitoin uudet tiivisteet.
    Kummallista että noita tiivisteitä joutui vähän muotoilemaan saksilla ennen kuin asettuivat kunnolla uomiinsa.
    Noh... joka tapauksessa ei mene vettä enää sisään.
    Takavalon_tiiviste.jpg
    Takavalon_tiiviste.jpg (54.81 KiB) Katsottu 26213 kertaa
  • Kun lämpötila painui nollan tuntumaan tai alle, ja lämmityslaite alkoi hommiin, kuului jostain konehuoneesta päin muutaman sekunnin syklillä erikoinen ääni. Surina oli todella hankala paikallistaa koska ääntä ei kuulunut auton ulkopuolella juuri lainkaan, vaan se kantautui lämppärin kennon ja -kanaviston kautta sisälle.
    Konehuoneessa huomasin että vesiletkut nytkähtelevät samassa rytmissä tuon "äänen" kanssa, ja lopulta selvisi että ääntä aiheuttaa vesikierron lisäpumppu 64119197085.

    Uusi pumppu maksaisi toistasataa euroa, ja koska en ollut varma onko vika tässä, kokeilin tilata eBaysta purkuosan 15eur. Vahdon jälkeen ääni hiljeni selvästi, mutta silti sen kuulen (koska taisin herkistyä ongelmalle.)

    Onkohan muilla kokemusta tästä "surinasta". Ääni nousee ja laskee muutaman sekunnin sykleillä kun lämmityslaite on säädetty esim 20 asteeseen. Jos laittaa lämmityksen täysille, ääni voimistuu ja kuuluu yhtäjaksoisena koska pumppu painaa koko ajan. Jos taas säätää kylmälle ääni loppuu kokonaan. Ilmastoinnin päälle tai pois kytkennällä ei ole vaikutusta. Ei myöskään puhallinmoottorin nopeudella.
    -
  • Imusarjan vuoto-ongelmasta kyselinkin toisessa topikissa. Vaihdoin tiivisteet, mutta vuotaa läppien akselista. Eli imusarja pitäisi vaihtaa tai ottaa läpät pois ja tulpata akselin kolot. Hohhoijaa, tällaista laatua :conf:
    -
  • Pakoputket saivat kromiset päät, kuten uudemmissa malleissa. Tuuninkia aidoimmillaan. :thuup:
Avatar
TKR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 14:10
Auto: X5 E70 50i MSport & X3 F25 35i MSport
Paikkakunta: Sveitsi / Helsinki / USA

Nyt kaiken fixailun jälkeen Möhkö on hyvässä kunnossa, ja tyytyväisyys autoon on kasvanut kesän mittaan.

X5 on ajajan auto. Tennari lattiassa Saksan autobaanalla 210kmh ei tunnnu sen erikoisemmalta vauhdilta kuin 140kmh. Meteli ei kasva ja auto menee kuin juna.

Heinäkuuksi ajelin auton Saksan läpi Rostockiin, josta lautalla Suomeen. Olin varautunut rajuun vetelyyn uraisilla asfalteilla, mutta yllättäen auto toimi 255 front 285 back -rengastuksella oikein hyvin. Tuli ajettua moottoriteitä, pienempiä asfalttiteitä sekä muutama pätkä hiekkatietä ympäri Suomea.

Vetely oli hyvin minimaalista, ja osittain johtuu jo ehtoopuolella olevista Runflat renkaista. Uusilla kumeilla (ei-runflat) uskoisin tämän menevän urista huolimatta täydellisen vakaasti suomen teillä.

Myöskään Sport alustan kovuus ei millään tavalla häirinnyt Suomen teillä, vaan toimi sopivan napakasti ja hallitsi isot heitot täydellä lastilla. Enemmän pintakovuus tuntuu joillain keskieuroopan vanhoilla moottoriteillä, joihin on tullut pientä "kiharaa" joka laittaa auton hytkymään.

Kulutus voisi olla pienempi. Mutta ei 2200kg omamassa pienellä energialla liiku. Kulutus kasvaa 7-8 litrasta 10 litraan sadalla kun nopeus ylittää 100kmh. Mielenkiintoisena huomiona myös se että kulutus ei juurikaan nouse siitä kympistä vaikka ajaa 170kmh matkavauhtina. :cools:

Taitaa auto pysyä meillä pitkään. 7-paikaisuudellekin on ollut paljon käyttöä täällä ulkomailla, kun vieraita mahtuu oman perheen lisäksi kyytiin.

Kilometrejä tuli ensimmäisen vuoden aikana 30t.
Prison
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 03 Huhti 2010, 21:41
Auto: E61 535dA -05
Paikkakunta: Mikkeli

Minkälaiset ne "ylimääräiset" penkit tuolla on takana? Hieno peli kyllä!
Avatar
TKR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 14:10
Auto: X5 E70 50i MSport & X3 F25 35i MSport
Paikkakunta: Sveitsi / Helsinki / USA

Jaa.. jäi tuo kysymys huomaamatta. Laitan kuvia takapenkeistä..

Tilasin uudet keskieuroopan-kitkat alppireissuja varten. Yllätti vaihtoehtojen vähyys kun pitää saada eri rengaskoko eteen ja taakse. Continentaleista on itsellä pelkästään positiivisia kokemuksia, mutta eipä tilaus onnistunut kun samaa "mallia" ei tehdä 255 ja 285 leveydessä.

Tilaukseen lähti Pirelli Scorpion Winter -gummit, ja ei runflatteina. Saa nähdä pehmeneekö kyyti kun ei ole niin jäykkäkylkiset kumit. Vähän vajaan tonnin noista köyhtyy netistä tilattuna, mutta sehän oli tiedossa että ei isojen kumien päivitys halpaa lystiä ole. Kaikenlisäksi nämä keskieuroopan kitkat on on lumipidoltaan ihan naurettavia verrattuna kunnon pohjois-euroopan kitkoihin, mutta näillä mennään. Tiet on onneksi 95% sulia koko talven. Parkkipaikoilla ainoastaan pääsee X-Drive töihin.
BillyJoe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 23 Loka 2013, 12:31
Paikkakunta: Italia

Huomasitko oliko mitään vaikutusta kulutukseen termarin vaihdon jälkeen? Minulla lämmöt pyörii 75-78 asteen välillä ja tuntuu, että kulutus on liian iso. Taajamaajossa, josta 7 km moottoritietä on kulutus ~13 l/100km. Joku muukin saa tietysti vastata..
Entisiä: BMW 320i 2005 Sedan, BMW 120i 2005, BMW 325 iA 2006 Touring
Nykyinen: BMW X5 3,0d 2008
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

BillyJoe kirjoitti:Huomasitko oliko mitään vaikutusta kulutukseen termarin vaihdon jälkeen? Minulla lämmöt pyörii 75-78 asteen välillä ja tuntuu, että kulutus on liian iso. Taajamaajossa, josta 7 km moottoritietä on kulutus ~13 l/100km. Joku muukin saa tietysti vastata..
Ei kokemusta 3.0d koneesta mutta veikkaan että termarivika. Pitäis nousta lämmöt ylemmäksi ja kulutus alemmaksi.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
TKR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 14:10
Auto: X5 E70 50i MSport & X3 F25 35i MSport
Paikkakunta: Sveitsi / Helsinki / USA

Ei vaikuttanut kulutukseen, vaikka voisi olettaa että pienenisi jos moottorinohjaus olettaa että kone ei vieläkään ole täysin lämmennyt.

13l sadalla ei ole normaalia.

Minulla kulutus on ollut seka-ajossa 9,5 tankkauksista mitattuna.

Kummallista on se että auton softapäivityksen jälkeen ajotietokone alkoi näyttää noin puoli litraa liian suurta kulutusta. Yleensähän se heittää toiseen suuntaan. Saakohan tuota itse säädettyä esim INPAlla?
BillyJoe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 23 Loka 2013, 12:31
Paikkakunta: Italia

Kiitos tiedosta. Tilasin uuden termostaatin ja pitäisi saapua ensi viikolla. Katsotaan sitten mikä on lopputulos lämpöjen ja kulutuksen suhteen. Olen metsästänyt linkkejä seuraaviin aiheisiin ilman tulosta: jäähdytysjärjestelmän nesteiden vaihto ja ilmaus, nestetilavuus, termostaatin vaihto-ohjeet, mistä saa tilattua toimivan vikadiaknostiikka -ohjelman.
Entisiä: BMW 320i 2005 Sedan, BMW 120i 2005, BMW 325 iA 2006 Touring
Nykyinen: BMW X5 3,0d 2008
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Olikohan niin että tuossa voi olla useampikin termari, toivottavasti vika oli termarissa ja toivottavasti sitten tilasit oikean.

Mitä tulee tuohon toiseen kysymykseen kulutuslukeman korjaamisesta mitattu vs. tietokoneen ilmoittama, niin katso tämä:

http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... kko#p45271" onclick="window.open(this.href);return false;

X5 termostaatin vaihto-ohjeet, en tosin tiedä minkä koneen, löytyy esim. täältä:

http://www.youtube.com/watch?v=JBP8UkowfVk" onclick="window.open(this.href);return false;

Muihinkin varmaan löytyy youtubesta ohjeet kun etsii englanniksi.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
TKR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 14:10
Auto: X5 E70 50i MSport & X3 F25 35i MSport
Paikkakunta: Sveitsi / Helsinki / USA

No nyt niitä 3 rivin kuvia, kun sain nuo Clone Troopersit sinne hetkektsi malliksi :rolle:

Aika kuluu, ja meidän poika on jo 9v ja 140cm, eikä enää mahdu turvaistuimen kanssa tuonne taakse. Ilman turvaistuinta kuitenkin vielä menee, mutta raja taitaa tulla vastaan noin 150cm pituisella lapsella.

Nuo Römer Kidfixit asettuu yllättävän hyvin tuonne taaksekin, vaikka ei siellä mitään ISOFIX kiinnikkeitä ole. Sivutörmäyssuojaa antavat kuinkin hyvin noiden "päätukien" ansiosta. Samat penkin on normaalisti 2 rivillä.

Turvavyö asettuu takana pojalle oikein hyvin vaikka ei turvaistuinta nyt käytäkään.

Turvaistuinten kanssa niskatuet on irti, mutta ilman niitä paikallaan. Kuvissa tuet on irti kypärien takia.
Liitteet
X5_E70_3rd_row_3.jpg
X5_E70_3rd_row_3.jpg (264.76 KiB) Katsottu 20402 kertaa
X5_E70_3rd_row_2.jpg
X5_E70_3rd_row_2.jpg (188.27 KiB) Katsottu 20402 kertaa
X5_E70_3rd_row_1.jpg
X5_E70_3rd_row_1.jpg (216.11 KiB) Katsottu 20402 kertaa
Avatar
TKR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 14:10
Auto: X5 E70 50i MSport & X3 F25 35i MSport
Paikkakunta: Sveitsi / Helsinki / USA

Pahoittelut kuvien heikosta laadusta, en nyt jaksanut säätää...
Yläpuolen yhdessä kuvassa poitsu istuimen kanssa, ja alla ilman turvaistuinta.
X5_E70_3rd_row_5.jpg
X5_E70_3rd_row_5.jpg (239 KiB) Katsottu 20398 kertaa
X5_E70_3rd_row_4.jpg
X5_E70_3rd_row_4.jpg (185.36 KiB) Katsottu 20398 kertaa
Avatar
TKR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 14:10
Auto: X5 E70 50i MSport & X3 F25 35i MSport
Paikkakunta: Sveitsi / Helsinki / USA

Vielä nämä
Liitteet
X5_E70_3rd_row_8.jpg
X5_E70_3rd_row_8.jpg (326.76 KiB) Katsottu 20342 kertaa
X5_E70_3rd_row_7.jpg
X5_E70_3rd_row_7.jpg (268.54 KiB) Katsottu 20342 kertaa
X5_E70_3rd_row_6.jpg
X5_E70_3rd_row_6.jpg (234.76 KiB) Katsottu 20342 kertaa
Avatar
TKR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 14:10
Auto: X5 E70 50i MSport & X3 F25 35i MSport
Paikkakunta: Sveitsi / Helsinki / USA

Yli 20t lukukertaa tälläkin aiheella. :cools:

Runflat renkaista.... 19" talvipyörissä (etu 255 taka 285) EI-Runflat renkaat oli todella positiivinen kokemus. Paljon paljon pehmeämmin ottaa terävät saumat ja kuopat kuin jäykkä runflat rengas. Taitaa olla 19 tuumaa ja ei-runflat juurikin optimi rengastus X5:lle ulkonäön ja mukavuuden kanssa.

Tunkkia ei tullut kuljetettua mukana, mutta pitäisi kai sellainen hankkia kaiken varalle. Paikkausainepullo löytyykin hyllystä, tosin siinä komeilee VAG merkki kyljessä mutta hatanneeko se...

Onhan noissa runflateissa toisaalta kyllä merkittävä turvallisuusetu, varsinkin moottoritievauhdeissa. Hankalaa puntaroida mitkä ominaisuudet on tärkeimpiä. Itselläni ei ole rengas ikinä ajossa puhjennut... vielä.

Taisi kuitenkin loppua kokonaan meikäläisen RFT ajot. Tästä innostuneena päivitin 20 tuuman 214 Y-spoke vanteille myös ei runflat kumit, ja nythän siitä tuli melkein siedettävä. :tong: Mukavuus on suunnilleen 19 RFT tasolla tai jopa hieman parempi.

275 leveys edessä on kuitenkin jo sellainen että vanhempi asfaltti tuottaa metelia sisälle. Tai sitten Bridgestone Dueler HP:t on vain huonot. Paremmalla asfaltilla ajettavuus on aivan huippua, ja mutkissa auto tuntuu vaativan että "anna mennä äläkä himmaile!". Miinuspuolena noiden vanteiden paino, kyllä sen huomaa että voimaa katoaa noiden lähes 40 kiloisten pyörien kiihdyttämiseen.

Heinäkuussa taas Suomeen kokeilemaan.
X5_20inch_214.jpg
X5_20inch_214.jpg (307.56 KiB) Katsottu 19620 kertaa
Asiaan liittyen koeajoin uuden X5 3.0D:n jossa oli vakioalusta ja 18" renkaat. Olihan se pehmeä ja leppoinen ajaa suoralla tiellä, mutta omaan makuun liiankin vetelä. Auto on edelleen painava ja korkea, ja vakialusta kallistelee.

Suurimman vaikutuksen teki uusi Navi-multimedialaitteisto. Sillähän voi surffata netissä. ks kuva :thuup:
X5_2014_web.jpg
X5_2014_web.jpg (290.35 KiB) Katsottu 19620 kertaa
Avatar
JayJay-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 21:29
Auto: Autoton..
Paikkakunta: jyväskylä

Järkyttävä, makea peli! X kuume nousi aikalailla :thup:
i smell diesel
Avatar
TKR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 14:10
Auto: X5 E70 50i MSport & X3 F25 35i MSport
Paikkakunta: Sveitsi / Helsinki / USA

Auto nyt myynnissä muuton vuoksi:

http://www.nettiauto.com/bmw/x5/6595359" onclick="window.open(this.href);return false;
Hintapyyntö Suomessa 23t€. =Veroton hinta, ostaja huolehtii suomen verot, mahdolliset alvit ja tullit.
Autovero arviolta 13t€ Tullin sivujen mukaan.

Auto vapautuu syyskuun alkupuolella. Noudettavissa Basel-Mulhouse lentokentältä tai Etelä-Saksasta. Myös tuonnista suomeen voidaan neuvotella.

Auto nähtävillä ja koeajettavissa tällä viikolla 2.8 saakka pääkaupunkiseudulla.

Täydellinen huoltohistoria. Teetän seuraavan ison huollon elokuun aikana (öljyt, suodattimet, polttoainesuodatin)

Toimitan listan tehdyistä korjauksista kiinnostuneille.

Sport-paketti, 20" alkup 214 vanteet 275/315 renkailla. Kulutuspintaa 7mm edessä 6mm takana.
Mukaan uudet talvikitkat 19" vanteilla.
Alkup. Alumiini-astinlaudat laitettu.

Autoon vaihdettu myös tukevampi M-Sport ratti.

Sport-penkit, sähkösäädöillä ja muistilla. Istuinlämmittimet, panoraamakatto.
01 (1280x853).jpg
01 (1280x853).jpg (790.06 KiB) Katsottu 18913 kertaa
herr Quandt
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 80
Liittynyt: 07 Syys 2013, 14:00
Auto: F11 520d

En halua kiusata, mutta reilun pelin hengessä näin merkkifoorumilla olisi ehkä syytä kertoa mitä EU/ETA:n ulkopuolelta tuominen tarkoittaa. Tokihan sen kerrot puhumalla "mahdollisista alveista ja tulleista", mutta melko harva lukijoista taitaa olla Sveitsistä autoja tuonut.

Auto pitää siis tullata EU:iin ja autojen tulli on 10 % CIF-hinnasta. Sen päälle vielä tullista 24 %:n alvi. Jos kauppahinta olisi tasan 20 tonnia, niin tullia 2 tonnia ja alvia 480 euroa.

Sen jälkeen sitten normaali autoverotus.

Ei ihan halpaa lystiä, mutta itse olen Sveitsistä hakenut monia autoja. Tarjonta on varsinkin nelivetojen kohdalla erittäin hyvää ja keskimäärin sveitsiläiset autot ovat saksalaisia siistempiä ja paremmin varusteltuja. Iso osa sveitsiläisten autoista on kuitenkin tuotu käytettynä Sveitsiin.
Avatar
TKR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 14:10
Auto: X5 E70 50i MSport & X3 F25 35i MSport
Paikkakunta: Sveitsi / Helsinki / USA

Hyvä tarkennus. Itsekin soitin tulliin vasta näiden myynti-ilmoitusten tekemisen jälkeen, ja kysyin tuosta ALVista.

Oletin että koska auto on ostettu Italiasta (EU) yksityishenkilöltä ennen Sveitsiiin reikisteröintiä, auto voitaisiin toki "palauttaa" EU alueelle ilman että alveja tarvitsee toistakertaa maksaa. Minulla on kauppakirja johon alunperin halusin maininnan että ostohintaa sisältää ALV:n. Mutta eihän se toki näin käy kuulemma. Jos joku muu kuin minä reikisteröi auton Suomeen, joutuu hän taas ALV:n maksamaan. Ja tullaus päälle.

Muuttoautona tämä olikin alunperin tarkoitus itselle tuoda, jolloin tuo suomen autoveroetu olisi about juuri kohdillaan. Mutta nyt kun suunnitelmat muuttuivat on kannattavinta myydä auto eteenpäin Sveitsin sisällä.
Vastaa Viestiin