Bmw E34 ///M5 + E34 ///M5

Käyttäjät esittelevät autojaan
Avatar
duuk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 00:39
Auto: ///M5

Tovin tätäkin foorumia selanneena tuli mieleen esitellä teille, lähinnä uudempien BMW:en harrastajille hieman vanhempaa kalustoa.

Itsellä harrasteauton virkaa toimittaa E34 korinen ///M5 S38B36 moottorilla

Autosta ja moottorista lyhyesti:
Moottorina S38B36 315hv 336nm, kierroksenrajoitin 7500rpm on jatkojalostettu legendaarisesta M88 moottorista (BMW M1) lisätietoja Wikipediasta

Autothan koottiin Saksassa ja ovat ///Motorsport companyn viimeiset käsinkootut sarjavalmisteautot . Joista seuraavana lyhyt esittelyvideo joten vaikkakin automalli on kohtuu yleinen ja suomessa erittäin aliarvostettu, on kuitenkin aina kyse uniikista käsin kootusta motorsportista.

Kuva

Lyhyesti tästä kyseisestä yksilöstä.

Ostin auton syksyllä 2009, ajatus oli ajaa läpi talven ja hävittää kevään tullen. Vikoja oli luonnollisesti korissa hieman hapanta, nokkapelti hieman mutkalla ja moottorissa omituista kierroksenrajoittimen tipahtamista 6500rpm (huipputeho 6900rpm).

Kuva ostopäivänä 2009. Autossa alla M5 alkuperäiset style 21:et tuttavallisemmin "heittotähti" vanteet
Kuva

Mutta puutteista huolimatta kyllä se oli ihastusta ensi kilometrien jälkeen.. Joten kuin johdateltuna eteeni pyörähti aikakautensa vanne kuninkaat Oz Racingin valmistamat Futurat 3-osaisena. Vanteet oli toki täysin läpikäyty, kehät vaihdettu uusiin (leveämpiin) ja keskiöt kiilotettu täysin kiiltäviksi.

Elettiin kuitenkin jo loppusyksyä joten nopea kokeilu auton alle. Kuten kuvasta näkyy kokeilun tuloksena oli se että madallettavahan autoa on ja reilusti
Kuva

Mietintää ja suunnittelua hieman ja tuloksena oli että alustan suhteen ei kompromissejä suoriteta. Halusin säilyttää järkevät ajo-ominaisuudet, mutta myös näyttävän madalluksen joten päädyin coilover alustaan (siitä lisää myöhemmin)

Talvi se sieltä kuitenkin saapuvi ja auton mahtavista talviominaisuuksista nautittiin oikein kunnolla

Kuva

Kuva

Kevään tullen asentelin coil overit auton alle kuin myös loput puslat mitä edellinen omistaja ei ollut vaihtanut. Autossa on siis powerflexin tuotteita ja OEM puslia sekoitetulla reseptillä. Haluna on ollut saada tarkka ja hyvä ajotuntuma, menettämättä kuitenkaan mukavuutta. (Kovat uretaanipuslat johtavat esimerkiksi ääniä matkustamoon)

Kuva

Kuva

Kierroksen rajoittimen tipahtelu ongelmaa selvittelin myös koko talven/kevään. mm sytytyspuolen osat menivät vaihtoon.
Syylliseksi paljastui nopeussignaalin katoaminen ennen ecua joka aiheuttaa huippunopeusrajoittimen kytkeytymisen päälle.
No vajaatehoisella autolla käytiin btcf ry:n organisoimassa suomen suurimmassa BMW tapahtumassa Bimmerpartyilla kesällä 2010. Hieman kävin yleisöäkin viihdyttämässä siinä lentokentällä


Tässä viimeiset kuvat jolloin auton tulevaisuus sinetöitiin omassa päässä, että pakko tämä on pitää sekä pelastaa
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut duuk, 22 Touko 2013, 17:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
duuk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 00:39
Auto: ///M5

Seuraava vuosi menikin sitten harrastellessa silloista harrasteautoa E30 M-TechI, mutta päässä pyöri kuitenki taustalla levy, että kyllä se M5 pitää elvyttää vielä.
Ei kai siinä muu auttanut kun tarttua tuumasta toimeen ja katsoa mitä se oikein oli syönyt.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ruostetta löytyi perus paikoista. Etulokareiden alaosta olivat helman alta lähes hävinneet, kuskin ja hantin lattioissa oli ruostetta, pahin paikka kyllä oli hantin puoleinen helman takaosa, joka oli puhkiruostunut jo lokasuojan puolelle.

Teetätin ruostekorjaukset ammattilaisella, joten toivoissa on hyvä elää ettei niihin enään tarvitsisi ryhtyä.

Alkuperäinen ajatus oli maalauttaa autosta vain kriittiset kohdat, mutta projektin edetessä tuli selväksi että koko auto oli ylimaalattava. Ei muuta kun paikallisen maalarin kanssa tekemään diiliä ja syömään näkkileipää kotiin. Bonuksena vielä oli että auto sovittiin maalattavan ns. myrkkymaaleilla :thup:

Kuva

Kuva

Kuva

Pohjissa olikin odotettua enemmän hommaa joten ei autoa en ihan viikossa sitten takaisin saanutkaan. No olipa hyvää aikaa vinguttaa nettikauppojen ovia ja tilailla osia.

Kuva

Kuva

Ikkunalistoja ja unohdettuja ovenkahvoja lukuunottamatta kaikki ulospäin näkyvä muoviosa meni uusiksi. Esim kylkilistat, ihanan halvat ovien alalistat, merkit munuaiset jne jne. Etuvaloiksi löysin sattumalta alpina mallin keltaiset ajovalot
Kuva
pakkohan ne oli sitten hankkia.

Pitkien viikkojen jälkeen maalarilta tuli soittoa, että auto olisi kiilottettuna ja vahattuna odottamassa omistajaansa, kylkilistat vielä naksuteltiin paikalleen ja lähdettiin siirtämään M5 vihdoinkin omaan talliin.

Kuva

Kuva

Uutta tai kunnostettua on kiva ja nopea niputella joten päivässä se sitten niputeltiin kaveriporukan kanssa kasaan.

Kuva

Kuvasta näkyy myös pitkäaikainen päähänpinttymä modata auto vastamaan ulkonäöllisesti us-mallin M5:sta

Konehuoneesta pestiin myös pölyt pois
Kuva

Muutaman vuoden jälkeen katsastukseen ja sieltä sitten taas kohti tallia, säätämään alustaa ja laittamaan vanteita alle. Sekä tietysti pesemään pölyt pois
Kuva
Viimeksi muokannut duuk, 12 Marras 2012, 18:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
duuk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 00:39
Auto: ///M5

Ensipesun jälkeistä fiilistelyä

Kuva

Kuva

Kuva

Hivenen harmaita hiuksia oli aiheuttaa vastahankittu autotalli, johon en autolla pääsyt ajamaan, korkeahkon kynnyksen vuoksi. Mutta onneksi on säädettävä alusta joten pieni nosto ja samalla jousien ja iskareiden säätö niin jo alko ajot ja talliyöt M5:lle maistumaan

Kuva

Kaverikuvassa kaverin vastaavanlainen motorsport

Kuva

Kuva

Kesällä tietysti nautiskeltiin ja saatiin kutsu tulla uuden F10 M5 kirittäjäksi

Kuva

Kuva

Yksi suuri syy aikoinaan auton hankinnalle oli sisusta. Toki se oli elämää nähnyt mutta pelastettavissa

Yksi harvoista kuvista ennen pesua ja maalausta
Kuva

Maalattuna

Kuva

Kuva

M5 toimi oikeutetusti myös hääauton tehtävissä

Kuva
Viimeksi muokannut duuk, 12 Marras 2012, 18:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
duuk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 00:39
Auto: ///M5

Myös auton pakoputkistoa hieman päivitettiin, Supersprintin laatu catbackilla

Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Tervetuloa,

Tällaisia projektikertomuksia on aina mukava lukea :thuup:

Vaikkei nyt ehkä jokainen yksityiskohta omaan makuun aivan täsmäisikään, niin hienohan tuo auto on. Ja kyllähän aito ///M on aina aito ///M.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
duuk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 00:39
Auto: ///M5

Ironic32 kirjoitti:Tervetuloa,

Tällaisia projektikertomuksia on aina mukava lukea :thuup:

Vaikkei nyt ehkä jokainen yksityiskohta omaan makuun aivan täsmäisikään, niin hienohan tuo auto on. Ja kyllähän aito ///M on aina aito ///M.
Ei varmasti olekkaan. Täysin rakenneltu omaan makuun ja eihän se vielä valmis suinkaan ole. Taas on kevättä varten aloitettu execlillä koostamaan tilauslistaa. :lol:

Unohtui laittaa aikaisempiin viesteihin, mutta tässä kuvagallerian linkki mistä voipi katsella kuvat vaikka täydellä resolla ja linkittämättä jääneitä kuviä löytyy yllin kyllin.
http://duuk.1g.fi/kuvat/M5/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mielessä pyörii jatkuvasti toisen ///Motorsportin hommaaminen, aika näyttää mitä pihaan ilmestyy.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Upea kertomus! Hienoa!
M Bemuista kertovat jutut tulee aina luettua,ja E34:n kunnostus hatun noston arvoinen suoritus!
Tuosta E34/F10 kuvasta huomaa miten jumalattomasti nuo nykyautot ovat kasvaneet kokoa...
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
duuk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 00:39
Auto: ///M5

gestapo kirjoitti:Upea kertomus! Hienoa!
M Bemuista kertovat jutut tulee aina luettua,ja E34:n kunnostus hatun noston arvoinen suoritus!
Tuosta E34/F10 kuvasta huomaa miten jumalattomasti nuo nykyautot ovat kasvaneet kokoa...
Onhan niillä melkoisesti kokoeroa. Vertailevalla koeajolla tuli kyllä lehtimiehellekkin selväksi että kyllä noiden M5:en perusfilosofia on edelleen sama, kasvavasta koosta ja turbomoottoreista huolimatta.

Meinaten se ajofiilis, ei mitään tajunnanräjäyttävää kiihtyvyyttä vaan matkustamisen helpoksitekevä voimaa, mikä ei tule hetken ajettuaan yllätyksenä. Se on samaa kyllä oli sitten ///M5 koppa mikä tahansa.
Avatar
JiiJii71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Joulu 2011, 12:42
Auto: keltainen tsekkiverrari
Paikkakunta: Imatra

Kiitokset mukavasta tarinasta ja hienoista kuvista. Erityiskiitos vielä tuon katoavan kansanperinteen säästämisestä, heikompihermoinen olisi saattanut "pitsiä" säikähtää...
- mie voin lähtee Karjalast, mut Karjala ei lähe miust -
Avatar
duuk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 00:39
Auto: ///M5

Uppailaas tätäkin pitkän ajan jälkeen.

Hommasin tuossa loppusyksystä kuinka ollakkaan toisen E34 M5:en.
Auto edustaa hivenen harvinaisempaa ///Motorsport tuotetta Touring korimallia ja on mallisarjan viimeisiä yksilöitä joka pitänee sisällään isot ///M jarrut, 6-vaihteisen vaihteiston, EDC alustan, paksummat vakaajat, 18" parallel vanteet jne jne jne.

Moottorina toimii S38B38 eli 3.8l viimeisin kehitysversio M88 moottorista ja taitanee olla suurimpia 6cyl sarjatuontanto moottoreita bmw:ltä.
340hv 400 Nm eli kirittää suoritusarvoiltaan hieman paremmaksi kuin vanhempi sedan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Type code HJ91
Type M5 (EUR)
E series E34 (2)
Series 5
Type TOUR
Steering LL
Doors 5
Engine S38
Displacement 3.80
Power 255
Drive HECK
Transmission MECH
Colour COSMOSSCHWARZ METALLIC (303)
Upholstery (0318)
Prod.date 1994-07-29

Close Options
Code
Description (interface)

Description (EPC)
S216A SERVOTRONIC HYDRO STEERING-SERVOTRONIC
S243A AIRBAG FUER BEIFAHRER Airbag for front passenger
S302A ALARMANLAGE Alarm system
S320A MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL Deleted, model lettering
S339A SHADOW LINE Shadow-Line
S354A GRUENKEIL-FRONTSCHEIBE Windscreen, green-tinted upper strip
S385A DACHTRAEGER-LAENGSSCHIENEN ROOF RACK SYSTEM
S404A DOPPEL-SCHIEBE-HEBEDACH, ELEKTRISCH DOUBLE COVER-SLIDING LIFTING ROOF
S417A SONNENSCHUTZROLLO HINTERE TUERSCH. Roller sun visor, rear door
S423A FUSSMATTEN IN VELOURS Floor mats velours
S459A SITZVERSTELLUNG, ELEKTR.MIT MEMORY Seat adjustment, electric, with memory
S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger
S500A SCHEINW.WASCHANL./INTENSIVREINIGUNG Headl.washer system/intensive cleaning
S528A AUTOMATISCHE UMLUFT CONTROLL (AUC) AUTOMATIC AIR FLOW CONTROL
S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning
Code
Description (interface)

Description (EPC)
S564A INNENLICHTPAKET Interior light package
S662* BMW BAVARIA C PROFESSIONAL RDS
S672A CD WECHSLER 6-FACH CD changer for 6 CDs
S676A HIFI LAUTSPRECHERSYSTEM HiFi speaker system
S710A M LEDERLENKRAD M sports steering wheel, multifunction
S900A ANERK. WEGFAHRSICHERUNG LT. AZT/TUEV Electronic immobilizer
S940A SONDERWUNSCH AUSSTATTUNG special equipment BMW Individual

Close Individual vehicle data
Text
0940 Special request Entfall der Kontrastlackierung.

Auto toimii jokapäiväisenä kulkupelina, talvi meni mukavasti kiitos kauko-ohjattavan eberin .

Tarkoitus olisi tälle uudemmalle tulokkaalle jonkilainen entisöinti suorittaa muutaman vuoden sisällä :love:
Vastaa Viestiin