Sivu 1/3

F07 530xd GT 2013

Lähetetty: 18 Touko 2014, 22:05
Kirjoittaja phuksi
Tervehdys!

Edellinen X3 löysi uuden tulevaisuuden toisaalla ja tilalle piti löytää korvike. Merkkiä ei osaa vaihtaa, avoimesti kyllä vaihtoehtoja tutkailin, iso X5 ei tunnu oikein omalta, toinen X3 ei heti perään tuntunut vaihtoehdolta, X6 on myös aika järkäle ja pohjautuu vähän vanhempaan sukupolveen... X4 on vasta tulossa ja vaikutti pienehköltä takapenkin osalta.

Yksi hyvä 7-sarjalainen meni harmittavasti ohi vitkastellessa ja toinen tarjolla ollut ampui yli budjetin. GT5:sta olen aina pitänyt vähemmän onnistuneena muotoilultaan, mutta silmiin osui yksi M-sportilla... Ja niin siinä vain kävi, että sellainen on nyt tulossa...

Ohessa auton speksejä.

Mallisarja F07
Väri B90 sophisto-grau Brillanteffekt metallic
Pehmuste LCSW Leather "Dakota"/schwarz
Moottori N57T
Teho 190
Valmistuspäivä 25.4.2013


Erikoisvarusteet
01CC Auto start/stop function
02NX BMW LA wheel M double spoke 303
302 Alarm system
316 Automatic trunk lid mechanism
319 Integrated universal remote control
322 Comfort access
323 Soft-Close-Automatic doors
337 M Sports package
358 Climate comfort windscreen
3AG Reversing camera
402 Panorama glass roof
423 Floor mats velours
428 Warning triangle and first aid kit
430 Interior/outside mirror with auto dip
431 Interior mirror with automatic-dip
441 Smoker package
456 Comfort seat with memory
488 Lumbar support, driver and passenger
494 Seat heating driver/passenger
496 Seat heating, rear
4L7 Interior trim finishers, palladium-grau
4NB Autom. climate control with 4-zone ctrl
4U2 Driving experience switch incl. ECO PRO
4UR Ambient interior light
4UY Ski and snowboard bag
502 Headlight cleaning system
508 Park Distance Control (PDC)
522 Xenon Light
524 Adaptive Headlights
548 Kilometre speedo
5AC High-beam assistant
5AG Lane change warning
5AL Active Protection
609 Navigation system Professional
610 Head-up display
612 BMW Assist
614 Internet preparation
615 Extended BMW Online Information
616 BMW Online
677 HiFi system Professional DSP
698 Area-Code 2 for DVD
6AA BMW TeleServices
6AB Control, Teleservices
06NF Music interface for Smartphone
06NL Connection Bluetooth + USB devices incl.
06NR Apps
704 M Sports suspension
710 M leather steering wheel
715 M Aerodynamics package
760 High gloss shadow line
761 Individual sunshade glazing
775 Headlining anthracite
7RS Package Comfort
7SP Navi Professional/m.-ph.prep. Bluetooth
8TH Speed Limit Info

Saa nähdä miten nuo 20-tuumaiset vanteet toimivat Suomen teillä. Ohessa muutama kuva. Lisää tulee kunhan saan auton omalle pihalle.

-p
Ulkoa_1.jpg
Ulkoa_1.jpg (122.87 KiB) Katsottu 25637 kertaa

Ulkoa_2.jpg
Ulkoa_2.jpg (78.59 KiB) Katsottu 25637 kertaa
Ulkoa_3.jpg
Ulkoa_3.jpg (114.83 KiB) Katsottu 25637 kertaa

Re: F07 530xd GT 2013

Lähetetty: 18 Touko 2014, 22:31
Kirjoittaja salmol
Hieno on. Säästääkö tuossa vuoden vanhan tuomisessa saksasta mitään vai onko niin että suomesta ei löydy hyvillä varusteilla?

Re: F07 530xd GT 2013

Lähetetty: 19 Touko 2014, 22:51
Kirjoittaja Squamish
:thuup: Näyttää hyvältä! Näitä LCI-malleja M Sport -paketilla ei tule vastaan ihan joka päivä.

Re: F07 530xd GT 2013

Lähetetty: 20 Touko 2014, 18:38
Kirjoittaja phuksi
Autot ja säästäminen sopii huonosti samaan lauseeseen... Optimi taitaa olla perus 5-sarjalainen joiden verot on hyvin ennakoitavissa olevia, kohtuullisia ja Saksasta saa hyviä varusteltuja yksilöitä edukkaasti ja on mistä valita. Tämä ei ole läheskään yhtä hyvä diili. Verojen osalta tällaiset on arpapeliä koska 2013 näitä on tuotu vain 7 ja niistäkin vain yksi oli 2012 vuosimalli, suuri osa vanhempia. 2014 ei osunut silmiin yhtään tuontia vielä. Haitari veropäätöksissä on melkoinen. Mutta jos vertaa uushankintahintaa Suomesta vastaavilla varusteilla ja vuoden vanhaa Saksasta niin ei se silti huono diili ole. Ja rajoittaahan se, että kohtuullisen tuoreita ja vähän ajettuja ei Suomesta löydy kun ei näitä juurikaan myydä Suomeen. Eikä ainakaan varusteltuna.

Tässä autossa on melkoinen annos uutta tekniikkaa mulle. Koitin välttää RTFM kommentin ja lueskelin jenkkimanuaalia :blush: Mutta sitä vaan tuntui riittävän... Osaako kukaan valaista varusteista tarkemmin?

524 Adaptive Headlights: Onko nämä vain kääntyvät vai myös keilan muotoa muokkaavat? Eli että tekee varjoa vastaantulijalle vaikka olisi pitkät päällä koko ajan?

677 HiFi Professional DSP: Onko tämä sama kuin 688 Harman Kardon? Eli DIRAC:n signaaliprosessori ja 600W vahvistin ja 16 kpl alumiinikalottikajareita?

614 Internet Preparation: Onko autossa SIM-korttipaikka ja nettiyhteys autossa on sen kautta? Liekköhän vanhaa 2G mallia vai uudempaa 3G versiota? Milloinkohan tuo muuttui?

615 & 616 BMW Online: ?

6AA & 6AB Teleservices: Onko nämä huoltoihin liittyvää? Toimivatkohan Suomessa...

Jos on muuta mielenkiintoista knoppia mikä olisi kätevää tietää niin kaikki otetaan vastaan ;)

-p

Re: F07 530xd GT 2013

Lähetetty: 28 Touko 2014, 01:46
Kirjoittaja Ricracing
Onneksi olkoon phuksi :thup:

Helkkarin hieno auto ja nätti kuin vaan voi F07 olla. Ei tuo kaupungissa hyvä ole, mutta tuskin sitä kauppakassiksi ostitkaan. 20" vanteet/renkaat eivät olleet mikään ongelma F10:ssä, niin miksi olisivat vielä laadukkaammassa F07:assakaan?

Ajamisen iloa!

Re: F07 530xd GT 2013

Lähetetty: 28 Touko 2014, 07:37
Kirjoittaja VolvostaBemariin
Aivan käsittämättömän hieno peli! Kuinkas ostoprosessi meni? Olitko itse paikallla Germaniassa valitsemassa jne.

Varusteista: Oletan tuon netin olevan kuin esim. minun F25:ssa vain puhelimen kautta bluetoothilla toimiva. Adaptive headlights itsessään ei taida olla tuo pitkiä säätävä, vaan pitää olla myös kaukovalo-assistentti tuohon.

F07 530xd GT 2013

Lähetetty: 28 Touko 2014, 07:42
Kirjoittaja juntta
VolvostaBemariin kirjoitti:Adaptive headlights itsessään ei taida olla tuo pitkiä säätävä, vaan pitää olla myös kaukovalo-assistentti tuohon.
Ja tuo kaukovaloassarihan tuolta listasta löytyy myös mutta eikös mukautuvat kaukovalot ole jollain toisella koodilla? Tuo assarihan on ainakin vanhemmissa tarkoittanut vain on/off automatiikkaa.

Re: F07 530xd GT 2013

Lähetetty: 30 Touko 2014, 09:36
Kirjoittaja phuksi
Tämä oli erikoisin autonostoprosessi jonka olen käynyt läpi. Bongasin auton itse Saksan BMW:n käytettyjen sivulta eli merkkiliikkeen myynti-ilmoituksesta. En siis ollut itse Saksassa valitsemassa mutta kävin melkein vastaavaa katsomassa ja testaamassa Suomessa liikkeessä (Tampereen Veholla on lähes samanlainen mutta karsitumpi myynnissä). Kun sitten tuli päätöksien aika, olin reissussa ja tarkoitus oli että paluumatkalla Chicagosta Frankfurtin kautta Helsinkiin jäisin pois Saksassa ja kävisin katsomassa auton, jos ok ostaisin ja ajaisin Suomeen. Mutta se ei sitten onnistunutkaan aikatauluteknisesti. Niinpä soitin jo reissun päältä Jenkeistä yhteen liikkeeseen Suomessa ja neuvottelin diilin sopivin ehdoin. Viikko siitä auto oli rekassa ja muutama päivä myöhemmin omalla pihalla.

Auto on ollut nyt käytössä pari päivää ja on se todella mukava. Mittarissa 24400 km ja vuosi tehdastakuuta jäljellä. Lisäksi mukana EuroPlus jolla voi jatkaa takuuta pidempään. Auto on ihan pakasta vedetyssä kunnossa. Ei mitään käytön jälkiä missään. Sanoisin, että myös ulkoa paremman paremman näköinen livenä kuin kuvissa. Mutta iso kooltaan. Kuvista sitä ei huomaa mutta kun oli parkissa Ford Mondeon vieressä niin oli se massiivisen näköinen. Ja sisätilat on valtavat. Takakontti vähän nafti mutta sitä saa laajennettua takapenkkejä siirtämällä kun reissuun lähtee.

Ei ole ajettavuudeltaan samanlainen mikroautofeelistelijä kun 330xd vaikka autossa on M-alusta. Mutta ei sen kuulukaan. Ulkomaailma jää etäiseksi. Tuntuma tiehen on kuitenkin tarkka vaikkei niin tarkka kuin 330xd:ssä. Menee suoraan kun juna tempoilematta ja urista piittaamatta. Rengaskoko on edessä 245/40R20 ja takana 275/35R20. Todella hiljainen jopa noilla runflat renkailla. Moottoria ei juurikaan huomaa edes tyhjäkäynnillä. Ja kone käy aika paljon nätimmin kuin verrokki 2010 mallin 330xd. Moottori on käsittääkseni viimeisin versio perinteisestä kolmen litran diiselistä.

Auton massan kyllä huomaa. Se rauhoittaa menoa mutta jarrutuksissa huomaa että painoa on. Auto pysähtyy silti todella hyvin. Samaten kiihdytykset on eleettömiä. Tuntuu että kiihtyy verkkaisesti mutta viisaria kun katsoo niin kyllä se aika rapsakkaasti nousee. Varsinkin ohituskiihtyvyys on huomaamatonta mutta kuitenkin nopeaa.

HUD on viimeisintä versiota värillisenä ja moottoritieliittymät näkyvät selkeinä kuvina. Siihen saa vielä koodaamalla lisättyä vilkut, puhelimen ja musiikin valikoimistiedot jotka eivät ole normaalisti näytössä. Prof HiFi soi todella hienosti ja auton hiljaisuuteen yhdistettynä siitä on myös iloa. Jos siitä joutuu tilattaessa rontin tonnin maksamaan niin ehdottomasti kannattaa! Komfortsitzetkin on loistavat, ei ole koskaan ennen niitä ollut.

Ainoat miinukset toistaiseksi on adaptiivisen kruisen ja surround view:n puute. Auton nurkkia on vaikea hahmottaa, ilman peruutuskameraa vaikea myös peruutella sentin tarkkuudella vaikka tutkat onkin. Takalasi kun on niin vino että projisoitu näkyvyyden pystypinta-ala on mitätön. Onneksi sentään on tuo peruutuskamera. Ilman sitä ennenmmin tai myöhemmin ottaisi puskurikontaktia peräseinään talliin peruuttaessa, etuperin ei kannata ajaa lainkaan...

Varusteihin liittyen mun tulkinta on, että nuo adaptiiviset valot yhdessä kaukovaloassistentin kanssa tuo kaikki mahdolliset säätyvät ominaisuudet valoihin. Jää nähtäväksi kunnes tulee pimeää.

Oikeastaan ainoat epäselvät jäljellä olevat optiot on nettiin liittyvät. Niitä ei näy iDrivessä lainkaan. Autoon on ajettu viimeisimmät softat sisään ennen luovutusta. Mutta nettiä ei siltä löydy eikä säätietoja taikka sähköpostia yms. vaikka käsittääkseni ne pitäisi tuossa BMW Onlinessa ja Extended onlinessa tulla.

Menusta löytyy ConnectedDrive valikko mutta siellä on ominaisuuksina vain BMW Hotline ja pari muuta jotka liittyy huoltoon ja tukeen.

Mitä selvittelin niin autossa oleva BMW Assist pitäisi kaiketi olla aktivoituna että pelittää. Ehkä se on disabloitu kun omistaja vaihtui. Otin yhteyttä Saksaan BMW:n tukeen ja käskivät netissä tilata uuden käyttäjätilin. Mutta se pyysi ~150 eur vuosimaksua ja autossa pitäisi olla 24 kk jäljellä alkuperäisestä 36kk:n tilauksesta joka sisältyy ostohintaan. No koitin lähettää pyynnön nykyisen sopparin muuttamiseksi. Saas nähdä... Samaten Internet valikko puuttuu eli en saa matkapuhelinnettiäkään käytettyä hyväksi.

iPhonen kun kytkee autoon kaapelilla saa Appsit toimimaan ja nettiradiokin striimaa. Puhelimen sähköposteja ja kalenteria ei tule auton näyttöön iPhonella eikä Androidilla. Toimii ilmeisesti ainoastaan BlackBerryllä toistaiseksi. Tekstiviestit toimii.

Pitää vielä tutkia mitä ConnectedDrive plug-in tarjoaa. Se ei näytä kytkeytyvän Samsungin android-laitteella mutta iPhonella kaiketi pitäisi onnistua.

Jos jollakin on kokemusta näiden kanssa temuamisesta ja miten ne saisi myös toimimaan niin vinkit otetaan vastaan! Netissä on paljon juttua näistä mutta ne näyttää vaativan parametrien puukottamista esim. BMW Onlinen muuttamisen BMW Liveksi.

Mulla on tuntuma, että autonvalmistajat haukkaavat vähän ongelmia itsellensä kun ovat lähteneet näihin nettisoftajuttuihin. On hypeä joo, mutta laite- ja käyttöjärjestelmäversioviidakko on ihan mahdoton ja kaatunee omaan vauhtiinsa. Etenkin jos laitteet on yhteensopivia ehkä vuoden pari korkeintaan. Sillä ei saa kuin pettyneitä asiakkaita jotka kyllästyy päivittämään auton softaa usbitikulla.

On ollut niin sateista nyt ettei kuvia ole oikein saanut otettua. Laitan niitä kun kelit paranee, että saa pirssin pestyä ja viitsii mennä pihalle räpsimään.

-p

Re: F07 530xd GT 2013

Lähetetty: 30 Touko 2014, 16:24
Kirjoittaja phuksi
Tässä pari kuvaa ulkoa.
P1050682 (Medium).JPG
P1050682 (Medium).JPG (375.25 KiB) Katsottu 24744 kertaa
P1050686 (Medium).JPG
P1050686 (Medium).JPG (314.49 KiB) Katsottu 24744 kertaa
P1050691 (Medium).JPG
P1050691 (Medium).JPG (328.98 KiB) Katsottu 24744 kertaa
-p

Re: F07 530xd GT 2013

Lähetetty: 30 Touko 2014, 16:29
Kirjoittaja phuksi
Ja sisältä...
P1050701 (Medium).JPG
P1050701 (Medium).JPG (239.16 KiB) Katsottu 24742 kertaa
P1050694 (Medium).JPG
P1050694 (Medium).JPG (190.52 KiB) Katsottu 24742 kertaa
Tässä näkee vähän jalkatilaa. Kuskin penkki on minun ajoasennossa ja mulla runkomittaa 176 senttiä.
P1050700 (Medium).JPG
P1050700 (Medium).JPG (200.37 KiB) Katsottu 24742 kertaa
P1050699 (Medium).JPG
P1050699 (Medium).JPG (220.78 KiB) Katsottu 24742 kertaa
-p

Re: F07 530xd GT 2013

Lähetetty: 30 Touko 2014, 18:10
Kirjoittaja Juha
Tilavan näköistä!

Onko tosiaan niin, että GT:hen saa urheilualustan nelivedon yhteyteen? Tainiinno, sillai tossa varustelistassakin lukee.

Lasketaanko tämä sitten enämpi maastoautoksi ku henkilöautoksi, kun henkilömalleihin ei nelivedon yhteyteen ole koskaan saanut psort-alustaa.

Re: F07 530xd GT 2013

Lähetetty: 30 Touko 2014, 19:49
Kirjoittaja phuksi
Samaa alustakysymystä ihmettelin minäkin myyjän kanssa. Suomen hinnastossa lukee GT5:n osalta suluissa että xDrivet ei sisällä 704 optiota. Mutta tässä se ainakin tehtaan spekin mukaan on ja sarjanumerokohtainen varaosakirja näyttää eri osanumeroita jousille, iskareille yms.

Jos ajatellaan ajoasentoa ja auton korkeutta niin jakkara on suunnilleen 5-sarjan ja X6:n välistä. Jossakin netissä oli video jossa nämä kolme oli verrattu keskenään mutta google ei sitä nyt näytä löytävän.

-p

Re: F07 530xd GT 2013

Lähetetty: 06 Kesä 2014, 22:06
Kirjoittaja bfi1864
Onnea uutukaiselle!! Tämän F07:n kun näin joskus aikanaan livenä ekan kerran niin inhosin koppaa. Nyt silmän totuttua ja M-sportilla sekä tällä värillä on helvetin näyttävä. Juuri sellainen auto, jolla vois lähteä eurooppaa kiertämään. Varusteisiin ei juuri lisättävää.

Re: F07 530xd GT 2013

Lähetetty: 09 Heinä 2014, 18:21
Kirjoittaja phuksi
Nyt kun on muutama tuhat kilometriä takana niin ihan asiallinen peli tämä GT5 on. Omiaan maantiellä pitkällä matkalla.

Takakontti ei ole turhan suuri perusasennossaan mutta kun kontin väliseinän nostaa pystyasentoon ja poistaa hattuhyllyn niin tilan muoto paranee ja sitä tulee sopivasti lisää.

Paksiin mahtui tällä reissulla työkalupakki, paineilmakompressori, maaliruisku, kunnon akkuporakone salkkuineen, kunnon iskuporakone salkkuineen, kasa hylsysarjoja, torx sarjoja ja lenkkiavainsarjoja, moottorisaha, bensakanisteri ja teräketjuöljy, pari sähkökelaa, reppu läppärille ja muulle pakolliselle elektroniikalle, 3x perinteiset pelastusliivit, 3x virvelisetit ja 3x viehepakit, iso matkalaukku, lentolaukku, ikean iso kassi täynnä kamaa, 4 hengelle riittävä kasa kenkiä ja saappaita eri tarpeisiin + erilaista sälää suojalaseista ja kuulosuojaimista nippusiteisiin...

Kuormaa ei juurikaan ajossa huomannut. Ilmajousitus toimii hienosti.
gt5_pakattu_2 (Small).jpg
gt5_pakattu_2 (Small).jpg (170.64 KiB) Katsottu 23430 kertaa
gt_takaviisto_2 (Small).jpg
gt_takaviisto_2 (Small).jpg (213.83 KiB) Katsottu 23430 kertaa
-p

Re: F07 530xd GT 2013

Lähetetty: 11 Heinä 2014, 23:39
Kirjoittaja Ricracing
En voi kun toistaa, että onpa helkkarin hieno auto. :thup:

Mutta jos noin paljon roinaa pitää roudata niin kannattaa hankkia vetokoukku ja peräkärry tai sitten odottaa uutta X7:aa.

Mutta kuten olet jo huomannut, kaikki auton ATK ei toimi kuten Saksassa, eikä tule toimimaankaan. Mutta mitä väliä sillä oikeesti on, ei mitään! Joten niitä ei sitten pitäisi Suomen verottakaan!

Re: F07 530xd GT 2013

Lähetetty: 22 Heinä 2014, 23:12
Kirjoittaja phuksi
Kiitos kehuista. Tai ostaa Hiace? Vetokoukku tästä puuttuukin ja on ajatuksissa laitatuttaa. Pitäisi vähän perehtyä vaihtoehtoihin.

ATK:n kanssa ajoin seinään enkä saanut Saksan päästä tukea. Antaa olla. Yksi ominaisuus jota olisin koittanut on ajoreitin siirtäminen tietokoneella netin yli suoraan navigaattoriin. En ole keksinyt miten reittejä pystyy etukäteen tekemään naviin. Ehkä pitäisi etsiä jostakin netistä navin ohjekirja lontooksi...

-p

Re: F07 530xd GT 2013

Lähetetty: 13 Loka 2014, 21:17
Kirjoittaja phuksi
Tuli heitettyä keikka Tampereela Joensuuhun ja takaisin. Ajoa tuli yhteensä 868km josta 70 km kaupunkiajoa Joensuussa. Ajotieturin mukaan reissun keskinopeus 86km/h. Maantiellä edetty ihan sujuvalla marssivauhdilla. Auton mittari näytti keskikulutuksena 6.5 litraa satasella, ajomoodina Comfort. Tarkastin kulutuksen tankkauksella ja sen mukaan tulos 6,8 l/100km. Yllättävän lähellä samoja.

Nyt kun on iltaisin pimeää huomaa uusia asioita: mittarivalot vaihtuvat valkoisesta oranssiksi, samaten HUD:n värinäyttö. Pitkien valojen automatiikka toimii siedettävästi. Ei ihan niin kuin itse vaihtaisin mutta kelpaa kyllä. Näyttää valokeilan muotokin muuttuvan pitkillä: vasen lamppu kääntyy pitkillä enemmän tien suuntaiseksi. Ihan kelpo valot vaikka TM näitä BMW:n valoja aina parjaakin.

Talvivanteet työn alla. Näillä näkymin päätymässä 19" BMW 272 mallin vanteisiin ja 245/45 kumeihin.

Kuva

-p

Re: F07 530xd GT 2013

Lähetetty: 29 Loka 2014, 01:08
Kirjoittaja Ricracing
phuksi kirjoitti: Talvivanteet työn alla. Näillä näkymin päätymässä 19" BMW 272 mallin vanteisiin ja 245/45 kumeihin.
Toimivat! Ehkä siellä landella suosittelisin laadukkaita nastarenkaita.

Re: F07 530xd GT 2013

Lähetetty: 30 Loka 2014, 20:54
Kirjoittaja phuksi
...landella... :wassat: :)

Tällaiset tuli kotiin. Nastoilla mennään - ei se eteneminen vaan pysähtyminen.
Talvivannepakkaus (Small).jpg
Talvivannepakkaus (Small).jpg (65.65 KiB) Katsottu 20350 kertaa
Talvivannekuva (Small).jpg
Talvivannekuva (Small).jpg (29.01 KiB) Katsottu 20350 kertaa
Talvivannekuva_2 (Small).jpg
Talvivannekuva_2 (Small).jpg (97.51 KiB) Katsottu 20350 kertaa
-p

Re: F07 530xd GT 2013

Lähetetty: 15 Marras 2014, 17:16
Kirjoittaja phuksi
Ei ihan optimit jousittamattoman massan minimoimiseksi nuo 20" runflatit. Pitää jossain vaiheessa laittaa oikein vaakaan, että näkee paljonko on kiloja.
M double spoke 303
M double spoke 303
20141102_185029_resized (Small).jpg (82.03 KiB) Katsottu 19795 kertaa
Nyt on auto valmiina talveen. Mielestäni ihan ok vanteet. Ei ihan mahdottoman avonaiset ja helpot pestä.
Sternspeiche 272
Sternspeiche 272
20141115_122738_resized (Small).jpg (148.23 KiB) Katsottu 19795 kertaa
Lämppäri asennettuna.
Calix
Calix
20141115_124310_resized (Small).jpg (48.41 KiB) Katsottu 19795 kertaa
-p