F07 530xd GT 2013

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 740
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio

Re: F07 530xd GT 2013

Viesti Kirjoittaja phuksi » 14 Huhti 2018, 22:46

Autossa kun meni puhki 100000 km jokin aika sitten ja kohta ikääkin 5 vuotta niin tässäpä vähän listauksena matkan varrella tehtyjä huoltoja ja korjauksia. Ihan ongelmitta ei ole kilometrit taittuneet mutta tekniikan määrän huomioiden aika mutkattomasti.

2014:
- 25000 km:
- Huolto
- Pyörien suuntaus (koitettu saada RFT kumit jotenkin toimimaan uraisilla teillä)

2016:
- 57000km:
- Huolto + jarruneste
- Tehdaskampanjana vaihdettu ilmastoinnin lauhdutin & liitokset (vuoto)
- Pyörien suuntaus (uudet kesärenkaat, non-RFT ja vetely loppui siihen)

2017
- 85000 km:
- Normaali huolto
- Reaktiotankojen helat & kumit vaihdettu
- Etsitty vikaa takaluukusta joka jumitti pysyvästi kiinni. Ei vikaa, säädetty.
- 89000 km:
- Molempien etuovien comfort kahvat vaihdettu viallisina (sivuilmiönä tyhjensivät akun)
- 97000 km:
- EGR venttiili ja siihen liittyvä välijäähdytin & letkut ja putket, huono käynti & pakokaasun haju sisälle (tehdas maksoi)
- Vasen takajousen ilmapussi vaihdettu (tehdas maksoi)
- Etuottoon teetetty tulevan kesän reissua ajatellen jarrunesteen vaihto ja ilmastoinnin huolto

2018
- 103000 km:
- Käsijarrun vinkui lujaa, ei aina tarranut kiinni ja myös jumitteli kun sattui ottamaan kiinni. Korjaantui voitelulla ja säädöllä.
- Takaluukku heittäytyi lopullisesti hankalaksi, aktuaattori vaihdettu ja luukku toimii taas normaalisti.
- Samalla kun nyt meni taas pajalle niin kaikki jarrulevyt, jarrupalat ja kulumisanturit uusittu. Etulevyt minimissä, takajarrut olisi vielä menneet jonkin aikaa mutta tulevan kesän Euroopan läpiajoreissua varten ajattelin laittaa kaikki kerralla kuntoon.

Tämän edeltäjä E83 3.0i pääsi samoihin kilometreihin määräaikaishuolloilla, yhdellä kaasuuntuneen bensan syöttöpumpun vaihdolla (California-varuste) ja tehtaan kampanjakorjauksella jossa pelkääjän turvatyynyn tunnistinmatto vaihdettiin. Jarrupalat ja levyt olivan myydessä vaihtokunnossa. GT:ssä vähän enemmän korjauksia. Onneksi tehdas on tullut vastaan osassa. Eipä silti, E-sarjalaiset joita olen omistanut ovat silti kaikki pärjänneet 5-9 vuotta lähes ilman vikoja. Ja oli tuo E83 myös aika ladattu varusteiltaan, ei toki niin paljon mitä tässä GT:ssä.

Näillä nurkilla yleensä mielessä pyörii yleensä vaihto ja niin nytkin. Seiskasarjalaisia, M550i ja nyt 6GT ollut tutkassa. Mutta kun taas tuli pyörähdettyä pohjoisessa Levin suunnalla palautui mieleen ne seikat miksi tästä autosta en ehkä sittenkään vielä luovu. Auto on vaan vieläkin kerrassaan mahtava tien päällä pitkissä siivuissa. Comfort-jakkarat edelleen aivan fantastiset, menee kuin kiskoilla on polanteita tai ei. Kantaa täyden kuorman mukisematta. Mikään ei kolise, rämise tai natise. Ja 12 tunnin pätkän jälkeen miettii että olisihan se matka voinut olla pidempikin. Ja koko perheen yhteinen reissu sen taas paljasti, että paljoa pienempikään ei reissuauto voi olla. En vain keksi mitä voitan jos tämän vaihtaa. Aikalisä ja ehkä vuoden päästä sitten...
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend

Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1677
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: 530dA GT xDrive F07 lci

Re: F07 530xd GT 2013

Viesti Kirjoittaja ///Marko » 15 Huhti 2018, 15:37

Uusi 6GT olisi varmaan paras seuraaja autollesi, mutta kannattaako maksaa 40-70ke väliä uuteen tai vähän käytettyyn onkin sitten kokonaan toinen juttu. Ajetaanhan Bemareilla suuriakin kilometrilukemia ja nykyisessä autossasi matka on vasta alussa. Kuntokin autossasi on loistava kun mitään vikoja ei ole. Jos vaihtohalut kasvaa mahdottomiksi, suosittelen vähän ajettua loppupään 5GT faceliftia tilalle.

Maksoin aikoinaan kovan hinnan kun halusin ajaa aina uudehkolla alle 100tkm ajetulla takuunalaisella autolla. Kokeilen nyt hieman toisenlaista lähestymistapaa asiaan, 5-sarjaa pienempää en laita ja korjaan viat omaan piikkiin jos sellaisia tulee.

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 740
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio

Re: F07 530xd GT 2013

Viesti Kirjoittaja phuksi » 15 Huhti 2018, 17:55

Niinpä. Aikoinaan mullakin oli aina pakasta vedetty. Sitten kakkosautoksi ostin 2v vanhan BPS-auton kun piti nopeasti saada soiva peli alle Passatin pettäessä pahasti. Se osoittautui hyväksi ostokseksi. Sitten siirryin kokeilemaan tällaista vuoden vanhana ostettua eurotuontia ja tavallaan tämä on tuntunut myös kaikin puolin järkevältä ostokselta. Tässä oli ostettaessa vuoden tehdastakuu ja siihen Europlus päälle. Vähän käytettyä jatkossakin haetaan, uutta tuskin koskaan enää ostan. Mutta onhan se niinkin että aika paljon autoa korjaa välirahaa vastaavalla summalla, tai vaikka vaan puolellakin siitä.

En ole lainkaan haarukoinut mitä tällaisesta vaihdossa voisi saada... mutta tuskin pihalta sitä saa myytyä. Eikä näissä koskaan voita. Autokauppias itse ehdotti, että ennen 150tkm kannattaa vaihtaa tai sitten ajaa reilusti pitkään. Vuoden päästä autossa on noin 125 tkm ja se voisi olla sitten evaluoinnin paikka. Noita 6GT:täkin olisi jo vuoden vanhana tarjolla.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 740
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio

Re: F07 530xd GT 2013

Viesti Kirjoittaja phuksi » 30 Kesä 2018, 10:03

Lisätään korjaushistoriaan...

2018
- 106000km: Oikea takajousen ilmapussi (tehdas maksoi)

Nyt auto on kuin uusi. Tekniikka pelaa eikä kilometrit näy missään muualla kuin etupuskurin maalissa ja tuulilasissa joissa molemmissa kiveniskujen tekemiä merkintöjä.
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 740
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio

Re: F07 530xd GT 2013

Viesti Kirjoittaja phuksi » 16 Heinä 2018, 23:04

Pieni fiilistelykuva
GT_Alpeilla (Small).jpeg
GT_Alpeilla (Small).jpeg (130.01 KiB) Katsottu 106 kertaa
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend