On tosiaan karua. Jos uuden arvosta ensin heittää pois yhteisen hyvän osuuden eli autoveron ja ALV, vähentää ne tuosta summasta niin avot. Ei se alenema enää niin mahdoton olekaan. Noila kahdella tekijällä kun tunnetusti on huono jäännösarvo, jälkimarkkinoista puhumattakaan. Tämä toki kaikille merkeille sama. Ja välirahakauppa sumentaa kun alennus piilotetaan ylisuureen vaihdokkihyvitykseen. Ei kukaan varastoon noita niillä arvoilla laita mitä vaihdossa hyvitetään. Mutta kamala matematiikka silti. Raha on kaikki mennyttä.
Mulla oli aina ennen myös uusia autoja ja päätin kokeilla Saksan tuontia ja testata vähän käytettyä. Jos edes osa kalleista kilometreistä olisi takana ja saisi edes varusteet jotenkin järkevään hintaan. Perusmallit kun on aika pelkistettyjä. Jos nyt suoraan luvut tiskiin niin:
- GT5: Näitä ei Suomessa vielä ollut tarjolla käytettynä, ostin vuoden käytettynä, ajettu 25000km, tehdastakuuta oli vuosi, europlus vuodeksi jatkotakuuna, maksettu 80000 eur kotiin tuotuna rekisteröitynä veroineen päivineen, vaihdokki myyty suoraan pihasta alta pois, vastava uutena Suomessa samoilla varusteilla 124800 eur. Eroa hankintahinnassa kohtuullisesti
- 640i avo: ollut BMW Ag:n omassa näyttelykäytössä vuoden, kaksi vuotta liikenteessä ennen kuin ostin, 32000km ajettu, europlus vuodeksi, maksettu 80000 eur kotiin tuotuna veroineen, vastaava uutena Suomessa samoilla varusteilla 175974 euroa eli liki puoleen hintaan
Molemmissa olisi noin 4000 euroa varmaan saanut säästettyä jos olisi itse hoitanut kaiken. Aika näyttää miten käy. Liian monta muuttujaa nyt sotkemassa autoalaa. Ja aina löytyy syy miksi hyvitys jää alhaiseksi. Mulla se on tuontiautotaakka vaikka nämä eivät yhtään hävinneet uudelle pakasta vedetylle kumpikaan.
Mutta että kannattiko? Toistaiseksi kyllä ja arvonalenemalaskelmaa kulujen kanssa en aio tehdä vaikka data on tarjolla Pitää sen verran suojella itseä.
-p