Auto on nyt talvellakin jokapäiväisessä ajossa. Ennen loppiaista tein junnujen kanssa kisamatkan Helsinkiin kovassa pakkasessa. Alla reissun tiedot, motaria Tre-Hki-Tre ja kolme päivää kaupunkiajoa Helsingissä.
- Hesan_keikka (Medium).jpg (242.36 KiB) Katsottu 23968 kertaa
Auton talviominaisuudet ainakin tällaisella vähälumisella kelillä ovat ihan hyvät. Ei mitään valittamista. Katto on lämmin, ei mitään eroa kovakattoiseen lämpöä ajatellen. Eikä se peltikään niin lämmin materiaali pakkasella ole... Reissulla testattiin -25 asteessa 110 km/h vauhdissa. Webastokin on toiminut hienosti ja surutta käyttänyt sitä akusta piittaamatta luottaen auton kykyihin. Kaukosäädin sanoi sopimuksen irti mutta johtui vain patterin huonosta latingista. Jaa uudella petterilla kaukosäätimen kantama on mahtava. Sai lämppärin käyntiin Flamingon ylimmän kerroksen hotellihuoneen ikkunan ääreltä parkkihallin alimpaan kerrokseen. Ja siihen väliin mahtuu jo rautaa ja betonia melkoisesti.
Luistonestokin on ajantasalla. Näyttää valoista lähtevän lähes poikkeuksetta etevämmin kuin vieressä oleva. Tuli kaverin kanssa oikein testattuakin pariin otteeseen. Haldex-nelivedolle jäi liukkaalta paikoiltaan 60km/h vauhtiin puolen auton mitan verran jäisellä pinnalla. Nastat kummallakin alla. Ei huono. Ja kaikkein parasta on se, että mikään paikka ei sirise, rutise, natise eikä nitise. Aivan hiljainen kun lyö -25 asteessa pihalla vietetyn yön jälkeen käyntiin ja lähtee liikkeelle. Mikään muu omistamani auto ei ole ollut näin jämpisti kasattu.
Vaan sittenpä homma pari aamua sitten petti. Starttia ennen tuli teksti Charge Battery. Ja käynnistyksen jälkeen varoitteli, että laitteita on kytketty pois päältä: parikkiavustin, cruise, navigaattori jne. En antanut sen häiritä kun auto käynnistyi kuitenkin hyvin. Samana päivänä sitten samat oireet myös GT5:ssä. GT sai kriittisempänä seuraavaksi yöksi tallipaikan (pitänee toinenkin puoli tallista siivota auton käyttöön) ja latauksen yöksi sisällä. 640 jäi pihalle laturin päähän yöksi. Aamulla akku oli laturin mukaan täynnä. Rohkeasti tötöhit 15 min webastolla ja start. Hyvin lähti, ulkona -27. Ajoin parisataa metriä ja pudotin junnun kouluun. Vaan sittenpä ei enää meinannut käynnistyä. Kuudennella yrityksellä lähti. Auto töissä laturin päässä 4 tuntia. Varmanpäälle ilman webastoa tällä kertaa ja taas käynnistyi hyvin. Ajoin kotiin talliin ja akun napajännite mittarilla antoi 12,3V. Aika vähän...
Eipä taida akku ottaa juuri yhtään virtaa vastaan edes ajettaessa? Jännite on kuitenkin laturilta kohdillaan. Tosin jos on puhallin isolla, penkinlämmittimet päällä yms. niin pudottaa kyllä jännitettä 14,5V paikkeille.
- 640_Mittaristo.jpg (157.36 KiB) Katsottu 23968 kertaa
Niinpä laitoin nyt tallissa sisätilalämppärin lämmittämään takaluukkua ja akkua hetkeksi latauksen rinnalle. Jos vaikka saisi vähän virtaa menemään. Tallikaan ei nimittäin ole kovinkaan lämmin näillä keleillä...
- Akun_lämmitelyä (Medium).jpg (175.99 KiB) Katsottu 23968 kertaa
- Akun_latailua (Medium).jpg (238.58 KiB) Katsottu 23968 kertaa
Mulla siis auton antama akkuherja oli todellinen. Myös GT:ssä kun varoitteli ja pudotti laitteita pois päältä oli napajännite enää 12,4V.
En mistään löytänyt varaustasoa jännitteen funktiona AGM akulle. Se ilmeisesti poikkeaa jonkin verran perinteisestä lyijyakusta?
Auto edelleen kaapelin päässä ja CTEK näytti yön jälkeen täyttä ja ylläpitolatausta. Hetken annoin olla laturin irti ja löin uudelleen kiinni. Taas lataa täysillä... En vielä asentanut pysyvää laturia autoon kun ei näitä kelejä niin usein ole, mutta voi olla että pitää tutustua vaihtoehtoihin. Foorumilla taitaa olla tästä aika paljon jo keskustelua. Jos jollakin on hyvä yhteenveto miten taklata kovat pakkaset niin vihjeet otetaan vastaan
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend