Sivu 2/5

Re: F12 640i Cabrio

Lähetetty: 25 Heinä 2015, 10:04
Kirjoittaja phuksi
Juha kirjoitti:Pointti noissa hyvissä pesuvehkeissä on myös ajansäästö; mulla esin on Kränzlen pesuri, hyvä vaahdotin, lampaannahkakinnas ja iso mikrokuituliina. Molemmat autot riviin ja ne on alta tunnissa kiiltäviä ja kuivia.

Suosittelen. Jos et usko/vakuuttunut, tuu joskus katsomaan miten pesushow toimii :cools:
En yhtään epäile, että kunnon vermeillä tulee nopeasti hyvää jälkeä. Lähinnä ajattelin pesukintaan überhifistelyä kun 7 tuntia hinkkaavat erilaisia vahakerroksia päällekäin että kiiltää kunnolla.
kokkopa1 kirjoitti: Olen itse pesuhifistelyssä oman arvioni mukaan tasoa 7, kun naapureistani 90% on tasoa 1 (aina konepesut ja en ole koskaan nähnyt kenenkään vahaavan autoaan pihassa). Juha lienee tasoa 8-9 :thup: ne, jotka putsaa savella ja myllyttää auton joka vuosi on tasolla 10 :w00t:
Olisinko sitten itse tasoa 5? Painepesurilla myös aina käsin pesty, vahaus vähintään 2 kertaa vuodessa. Mutta aineet on perusaineita, Auto Glym, Korrek ja nyt tosiaan tämä KP jonka sain. Joskus koitin AG:n erilaisia litkuja jotka vedetiin vahan päälle ja näyttihän se hyvälle ja kiiltävälle mutta ei se ekaa kurakelilä kauempaa sen paremmalta näyttänyt kun ilman litkuja. Eikä se pelti kiillä syyssateessa vaikka mitä tekis kun ei aurinkokaan paista. Vahaus tai muu pinnoitus tietysti sitten on eri asia kun suojaa maalipintaa ja helpottaa puhtaanapitoa.

-p

Re: F12 640i Cabrio

Lähetetty: 15 Elo 2015, 09:22
Kirjoittaja Kynäkauppias
Onhan se kaunis auto. :thuup:

Re: F12 640i Cabrio

Lähetetty: 04 Loka 2015, 13:25
Kirjoittaja phuksi
Talveen varustautuminen alkoi. "Wir möchten Ihnen hiermit mitteilen, dass wir Ihre Bestellung versandt haben." Saas nähdä millasta tavaraa tulee.

-p

Re: F12 640i Cabrio

Lähetetty: 13 Loka 2015, 07:40
Kirjoittaja phuksi
Sieltähän se nyssäkkä tuli.
20151012_174853_shipment (Medium).jpg
20151012_174853_shipment (Medium).jpg (218.72 KiB) Katsottu 24658 kertaa
Matot molempiin autoihin ja GTeen myös tavaratilan suoja.
20151012_191633_Floormats (Medium).jpg
20151012_191633_Floormats (Medium).jpg (301.57 KiB) Katsottu 24658 kertaa
Saa nähdä miltä näyttää vanteet auton alla. Jotenkin alkoi kyllästyttämään perinteiset m-sport tyyliset niin päädyin sitten tällaisiin. 4x etuvanne niin saa taaksekin kohtuullisen levyisen kumin. Pieni kauneusvirhe lähetyksessä oli ja yksi vanteen keskihubi on jäänyt jonnekin ja puuttui kuormasta.
20151012_191209_wheels_2.jpg
20151012_191209_wheels_2.jpg (805.67 KiB) Katsottu 24658 kertaa

-p

Re: F12 640i Cabrio

Lähetetty: 16 Loka 2015, 08:43
Kirjoittaja Harald
Tohtiiko kysäistä, mitä kustansi alkuperäiset kumimatot? Justiin hommasin vitoseen ja seiskaan kumimatot KL-varaosasta 40 euroa per sarja ja mietin että olisiko siihen rahaan saanut alkuperäisiäkin...

Komeaa on Phuksin kalusto. :drink:

Re: F12 640i Cabrio

Lähetetty: 16 Loka 2015, 09:06
Kirjoittaja kokkopa1
Harald kirjoitti:Tohtiiko kysäistä, mitä kustansi alkuperäiset kumimatot? Justiin hommasin vitoseen ja seiskaan kumimatot KL-varaosasta 40 euroa per sarja ja mietin että olisiko siihen rahaan saanut alkuperäisiäkin...

Komeaa on Phuksin kalusto. :drink:
Hienoja autoja Phuksilla, kyllä pitää myöntää.

Kumimatoista sen verran, että itse ostin X1:seen viime syksynä originaalit kumimatot Schmiedmannilta ja hinta oli muistaakseni 68e koko setti. Ei paha.

Re: F12 640i Cabrio

Lähetetty: 20 Loka 2015, 07:38
Kirjoittaja phuksi
Harald kirjoitti:Tohtiiko kysäistä, mitä kustansi alkuperäiset kumimatot? Justiin hommasin vitoseen ja seiskaan kumimatot KL-varaosasta 40 euroa per sarja ja mietin että olisiko siihen rahaan saanut alkuperäisiäkin...
Eipäs tullut kL-varaosa mieleenkään. Sieltä tosiaan pitäisi muistaa aina kysyä, ne on usein menneisyydessä yllättäneet positiivisesti. Ei vaan ole ollut asiaa sinne pitkään aikaan niin unohtunut koko putiikki.

Ei saa originaaleja 40 euroon. Eikä kumimatoissa juurikaan säästä vaikka tilaisi kauempaa. Ero ehkä on pikemminkin toimitusajassa joka Euroopasta tuntuu olevan lyhyempi kuin Suomen sisällä. Josko silläkään ole merkitystä näissä ostoissa. Schmiedmannilla aika moni näistä osista oli loppu päävarastoltakin. Nakkasin matot kuormaan kun oli vanteet joka tapauksessa ostettava. Hoitui samalla vaivalla.

Vanteissa alkaa tulemaan euroja jotka mun mielestä kannattaa ottaa talteen. Nyt en tosin verrannut muita ulkomaan kauppoja vaan sokkona tilasin Leebmannilta. Edellinen hintavertailu paljasti niiden hinnat pääsääntöisesti kilpailukykyisiksi niin menin sillä tuntumalla. Tarjouspyynnöt merkkiliikkeistä ovat sitten olleet vielä Schmiedmannia huomattavasti korkeammat.

Alla hintavertailua.

GT5:
takaluukun matto: 51472152345 (Schmiedmann 99, Leebmann 78 eur)
Kumimatot taakse: 51472152354 (Schmiedmann 36, Leebmann 23 eur)
Kumimatot eteen: 51472152348 (Schmiedmann 67, Leebmann 42 eur)

640i:
Kumimatot taakse: 51472163803 (Schmiedmann 40, Leebmann 26 eur)
Kumimatot eteen: 51472163801 (Schmiedmann 73, Leebmann 48 eur)
Etuvanne: 36116794692 (4kpl) (Schmiedmann 615x4=2460, Leebmann 465x4=1860 eur)
Vannemerkki: 36136783536 (1 box) (Schmiedmann 11, Leebmann 9 eur)

Schmiedmann: 2786 eur
Leebmann: 2164 eur

-p

Re: F12 640i Cabrio

Lähetetty: 28 Loka 2015, 20:44
Kirjoittaja phuksi
Enpä muista koska olisin näin aikaisin talvirenkaant autoon laittanut. Mutta tämän vehkeen kanssa on näköjään aika herkkää jo heti kun on huurua pinnassa. Parempi olla ajoissa ettei lipeä.

Kesävanteet on osoittautuneet käytännöllisiksi. Grafiitin harmaa sävy antaa armoa jarrupölyltä ja nämä on helppo pitää puhtaan näköisinä. Mutta pirun painavat ovat, etenkin takakumit.
Kesärenkaat (Medium).jpg
Kesärenkaat (Medium).jpg (209.53 KiB) Katsottu 24194 kertaa
Tässä sitten kännykkäräpsy talvinakeilla. Hakkapeliitta 8 valikoitui renkaaksi. Ja sama koko joka nurkassa: 245/40R19. Tavoite oli löytää maksimaalista pitoa jäisille teille.
Talvirenkaat.jpg
Talvirenkaat.jpg (182.39 KiB) Katsottu 24194 kertaa
-p

Re: F12 640i Cabrio

Lähetetty: 09 Tammi 2016, 11:53
Kirjoittaja phuksi
Pientä päivitystä tännekin ajankuluksi. Ei mitään mullistavaa. Mitähän tässä ketjussa oleville vanhoille kuville on tapahtunut kun värit on mitä sattuu? Ei kait digikuvat kärsi väärästä säilyttämisestä?

Peruuttaminen pimeässä on oma juttunsa ja auton surkeat pakkivalot eivät siinä juurikaan auta. Niinpä tilasin peruutusvaloiksi kahdet erilaiset LED-polttimot joissa CREE:n LEDit. Toisissa on linssi päässä ja toisissa ei.
PeruutusLED (Medium).jpg
PeruutusLED (Medium).jpg (249.83 KiB) Katsottu 23961 kertaa
Näissä on kyllä valotehoa hyvin ja päässä oleva LED on linssin takana eli periaatteessa olisi ollut mahdollisuus saada kohdistettua valoa. Harmi vain, että lampun kanta on vinossa umpiossa ja polttimo sojottaa alaviistoon eikä osu aukkoon ja valo siis tulee kaikki heijastimen välityksellä. Mutta ovat kyllä paremmat kuin alkuperäiset polttimot.
LEDit_Asennettuna (Medium).jpg
LEDit_Asennettuna (Medium).jpg (75.15 KiB) Katsottu 23961 kertaa
Polttimoita asentaessa piti poistaa koko takaluukun kannen verhoilu. Siellä olikin koko tila täynnä elektroniikkaa. Ilmeisesti antenneja ja antennivahvistin.
Takaluukun kansi (Medium).jpg
Takaluukun kansi (Medium).jpg (190.37 KiB) Katsottu 23961 kertaa

Re: F12 640i Cabrio

Lähetetty: 09 Tammi 2016, 11:56
Kirjoittaja phuksi
Kun kerta auton talliin laittoi ja otin työn alle niin samalla ajattelin käsitellä nahkasisustan. Perusteellisen tutkinnan jälkeen päädyin Leather Masterin nahanhoitotuotteitteisiin. Perusteet oikeastaan siinä, että ovat neutraaleja ja sopivat myös herkille nahoille, myös Nappaan. Lisäksi litkujen väri on sellainen, että vaaleat ompeleet eivät värjäänny. Luin nimittäin karmeita kokemuksia oransseista hyviksi mainostetuista aineista jotka sitten värjäsivät ompeleet eikä väriä enää saanut pois.
Hoitoaineet (Medium).jpg
Hoitoaineet (Medium).jpg (228.86 KiB) Katsottu 23962 kertaa
Penkkeihin, kojelautaan ja oviverhoiluihin siis ensin Cleaner ja kuivaus. Lopuksi suojaava Creme. Lopputulos on hyvä, mattapintainen.
Kojelauta (Medium).jpg
Kojelauta (Medium).jpg (131.79 KiB) Katsottu 23962 kertaa
Keskikonsoli.jpg
Keskikonsoli.jpg (130.93 KiB) Katsottu 23962 kertaa
Takapenkki.jpg
Takapenkki.jpg (170.38 KiB) Katsottu 23962 kertaa
Rattiin käytin pelkkää kissasaippuaa. Ja siitähän lähti likaa puolen vuoden käytön jälkeen. Kannattaa siis putsata useammin...
Ratin_lika (Medium).jpg
Ratin_lika (Medium).jpg (141.54 KiB) Katsottu 23962 kertaa
Kun nyt vertaa sitten Leather Masterin Cleaneria niin näytti kissasaippua toimivan myös hyvin ja jopa mukavampi käyttää kun vaahtoaa paremmin. Kun tuo cleaneri loppuu, teen jatkossa puhdistuksen kissasaippualla ja sen päälle sitten creme suojaamaan ja notkistamaan nahkaa.

Re: F12 640i Cabrio

Lähetetty: 09 Tammi 2016, 12:03
Kirjoittaja phuksi
Auto on nyt talvellakin jokapäiväisessä ajossa. Ennen loppiaista tein junnujen kanssa kisamatkan Helsinkiin kovassa pakkasessa. Alla reissun tiedot, motaria Tre-Hki-Tre ja kolme päivää kaupunkiajoa Helsingissä.
Hesan_keikka (Medium).jpg
Hesan_keikka (Medium).jpg (242.36 KiB) Katsottu 23960 kertaa
Auton talviominaisuudet ainakin tällaisella vähälumisella kelillä ovat ihan hyvät. Ei mitään valittamista. Katto on lämmin, ei mitään eroa kovakattoiseen lämpöä ajatellen. Eikä se peltikään niin lämmin materiaali pakkasella ole... Reissulla testattiin -25 asteessa 110 km/h vauhdissa. Webastokin on toiminut hienosti ja surutta käyttänyt sitä akusta piittaamatta luottaen auton kykyihin. Kaukosäädin sanoi sopimuksen irti mutta johtui vain patterin huonosta latingista. Jaa uudella petterilla kaukosäätimen kantama on mahtava. Sai lämppärin käyntiin Flamingon ylimmän kerroksen hotellihuoneen ikkunan ääreltä parkkihallin alimpaan kerrokseen. Ja siihen väliin mahtuu jo rautaa ja betonia melkoisesti.

Luistonestokin on ajantasalla. Näyttää valoista lähtevän lähes poikkeuksetta etevämmin kuin vieressä oleva. Tuli kaverin kanssa oikein testattuakin pariin otteeseen. Haldex-nelivedolle jäi liukkaalta paikoiltaan 60km/h vauhtiin puolen auton mitan verran jäisellä pinnalla. Nastat kummallakin alla. Ei huono. Ja kaikkein parasta on se, että mikään paikka ei sirise, rutise, natise eikä nitise. Aivan hiljainen kun lyö -25 asteessa pihalla vietetyn yön jälkeen käyntiin ja lähtee liikkeelle. Mikään muu omistamani auto ei ole ollut näin jämpisti kasattu.

Vaan sittenpä homma pari aamua sitten petti. Starttia ennen tuli teksti Charge Battery. Ja käynnistyksen jälkeen varoitteli, että laitteita on kytketty pois päältä: parikkiavustin, cruise, navigaattori jne. En antanut sen häiritä kun auto käynnistyi kuitenkin hyvin. Samana päivänä sitten samat oireet myös GT5:ssä. GT sai kriittisempänä seuraavaksi yöksi tallipaikan (pitänee toinenkin puoli tallista siivota auton käyttöön) ja latauksen yöksi sisällä. 640 jäi pihalle laturin päähän yöksi. Aamulla akku oli laturin mukaan täynnä. Rohkeasti tötöhit 15 min webastolla ja start. Hyvin lähti, ulkona -27. Ajoin parisataa metriä ja pudotin junnun kouluun. Vaan sittenpä ei enää meinannut käynnistyä. Kuudennella yrityksellä lähti. Auto töissä laturin päässä 4 tuntia. Varmanpäälle ilman webastoa tällä kertaa ja taas käynnistyi hyvin. Ajoin kotiin talliin ja akun napajännite mittarilla antoi 12,3V. Aika vähän...

Eipä taida akku ottaa juuri yhtään virtaa vastaan edes ajettaessa? Jännite on kuitenkin laturilta kohdillaan. Tosin jos on puhallin isolla, penkinlämmittimet päällä yms. niin pudottaa kyllä jännitettä 14,5V paikkeille.
640_Mittaristo.jpg
640_Mittaristo.jpg (157.36 KiB) Katsottu 23960 kertaa
Niinpä laitoin nyt tallissa sisätilalämppärin lämmittämään takaluukkua ja akkua hetkeksi latauksen rinnalle. Jos vaikka saisi vähän virtaa menemään. Tallikaan ei nimittäin ole kovinkaan lämmin näillä keleillä...
Akun_lämmitelyä (Medium).jpg
Akun_lämmitelyä (Medium).jpg (175.99 KiB) Katsottu 23960 kertaa
Akun_latailua (Medium).jpg
Akun_latailua (Medium).jpg (238.58 KiB) Katsottu 23960 kertaa
Mulla siis auton antama akkuherja oli todellinen. Myös GT:ssä kun varoitteli ja pudotti laitteita pois päältä oli napajännite enää 12,4V.

En mistään löytänyt varaustasoa jännitteen funktiona AGM akulle. Se ilmeisesti poikkeaa jonkin verran perinteisestä lyijyakusta?

Auto edelleen kaapelin päässä ja CTEK näytti yön jälkeen täyttä ja ylläpitolatausta. Hetken annoin olla laturin irti ja löin uudelleen kiinni. Taas lataa täysillä... En vielä asentanut pysyvää laturia autoon kun ei näitä kelejä niin usein ole, mutta voi olla että pitää tutustua vaihtoehtoihin. Foorumilla taitaa olla tästä aika paljon jo keskustelua. Jos jollakin on hyvä yhteenveto miten taklata kovat pakkaset niin vihjeet otetaan vastaan :thuup:

-p

Re: F12 640i Cabrio

Lähetetty: 09 Tammi 2016, 12:47
Kirjoittaja -sami-
phuksi kirjoitti:
Peruuttaminen pimeässä on oma juttunsa ja auton surkeat pakkivalot eivät siinä juurikaan auta. Niinpä tilasin peruutusvaloiksi kahdet erilaiset LED-polttimot joissa CREE:n LEDit. Toisissa on linssi päässä ja toisissa ei.

Näissä on kyllä valotehoa hyvin ja päässä oleva LED on linssin takana eli periaatteessa olisi ollut mahdollisuus saada kohdistettua valoa. Harmi vain, että lampun kanta on vinossa umpiossa ja polttimo sojottaa alaviistoon eikä osu aukkoon ja valo siis tulee kaikki heijastimen välityksellä. Mutta ovat kyllä paremmat kuin alkuperäiset polttimot.
Itsekin tuollaiset tilasin ja muutaman muunkin ledin. Osa antaa virhettä vaikkei pitäisi. Ja kun autoon laittaa virrat päälle, se ilmeisesti tsekkaa polttimoita useampaa kertaan. Ledit on kuin sähkövikaisessa autossa tsekkauksen ajan. Välkyttää hetken ja sit loppuu. Otin ledit pois.

Re: F12 640i Cabrio

Lähetetty: 09 Tammi 2016, 17:44
Kirjoittaja phuksi
On tosiaan vähän säkäpeliä noitten polttimoherjojen kanssa. Nämä LEDit ei kiukuttele lainkaan kunhan vaan napaisuus on oikein.

Akkua kun lämmittelin, huomasin että autossa onkin niitä kaksi. Näkyy tuolla ylhäällä olevassa kuvassakin. Mikähän se on? Hätäpuhelinta varten jos kolarissa pääakku irrotetaan sähköistä?

-p

Re: F12 640i Cabrio

Lähetetty: 09 Tammi 2016, 19:06
Kirjoittaja TJJ
phuksi kirjoitti:Akkua kun lämmittelin, huomasin että autossa onkin niitä kaksi. Näkyy tuolla ylhäällä olevassa kuvassakin. Mikähän se on? Hätäpuhelinta varten jos kolarissa pääakku irrotetaan sähköistä?
Vain aktiiviohjatussa näyttäisi olevan tuo lisäakku.

Re: F12 640i Cabrio

Lähetetty: 09 Tammi 2016, 20:11
Kirjoittaja ///Marko
phuksi kirjoitti:Sieltähän se nyssäkkä tuli.

Saa nähdä miltä näyttää vanteet auton alla. Jotenkin alkoi kyllästyttämään perinteiset m-sport tyyliset niin päädyin sitten tällaisiin. 4x etuvanne niin saa taaksekin kohtuullisen levyisen kumin. Pieni kauneusvirhe lähetyksessä oli ja yksi vanteen keskihubi on jäänyt jonnekin ja puuttui kuormasta.

-p
Olen itsekin suunnitellut samankaltaista upgradea leebmannilta kesävanteiden suhteen. Miten sulla et täsmää noilla kapeammilla takavanteilla?

Re: F12 640i Cabrio

Lähetetty: 11 Tammi 2016, 17:22
Kirjoittaja phuksi
Kesävanne on takana 9JX20 ET44, talvivanteena takana etuvanne 8,5JX19 ET33. Mun mielestä tuo talvietutakavanne ( :blink: ) istuu taakse jopa visuaalisesti paremmin kuin kesävanne. Tuo talvivanne takana tulee muistaakseni 5mm ulommaksi eikä jää niin kuoppaan kuin leveämpi kesävanne.

-p

Re: F12 640i Cabrio

Lähetetty: 11 Tammi 2016, 20:55
Kirjoittaja 40046132
Mistä tilasit peruutusvalo-ledejä? oliko minkä hintaisia?

Re: F12 640i Cabrio

Lähetetty: 16 Tammi 2016, 22:07
Kirjoittaja phuksi
Tässä vielä pari kuvaa yhdestä tosi hyvästä varusteesta niille jotka arpovat onko HUD turha kampe... yksi käyttökelpoisimmista varusteista mun mielestä.
Hud_1.jpg
Hud_1.jpg (631.2 KiB) Katsottu 23002 kertaa
Hud_2.jpg
Hud_2.jpg (672.46 KiB) Katsottu 23002 kertaa
-p

Re: F12 640i Cabrio

Lähetetty: 24 Tammi 2016, 18:25
Kirjoittaja phuksi
Tuli testattua DriveLooperia. Ihan metka softa ja antaa vähän tietoa reitistä. Nätisti kun ajelee niin ei hassumpia lukemia :thuup: Tossa on matkalla yksi puolen tunnin ruokatauko jos lukemia ihmettelee. Jos vähentää sen pois ajasta, keskinopeudeksi tulee 74,6 km/h.
Drive_Looper_Reitti_2.jpg
Drive_Looper_Reitti_2.jpg (33 KiB) Katsottu 22346 kertaa
Drive_Looper_Pisteet_2.jpg
Drive_Looper_Pisteet_2.jpg (25.31 KiB) Katsottu 22346 kertaa
Drive_Looper_Data_2_2.jpg
Drive_Looper_Data_2_2.jpg (23.97 KiB) Katsottu 22346 kertaa
Drive_Looper_Data_1_2.jpg
Drive_Looper_Data_1_2.jpg (24.01 KiB) Katsottu 22346 kertaa
Moottori käy kyllä tosi alhaisilla kierroksilla. Töihin kun ajelee on keskimääräinen kierrosluku 1260 rpm aika säännöllisesti.

-p

Re: F12 640i Cabrio

Lähetetty: 25 Tammi 2016, 08:14
Kirjoittaja Havis
phuksi kirjoitti:...Kun tuo cleaneri loppuu, teen jatkossa puhdistuksen kissasaippualla ja sen päälle sitten creme suojaamaan ja notkistamaan nahkaa.
Viisas päätös. Kissasaippua (kuten muutkin nahkanhoitoon sopivat palasaippuat, vaikkapa satulasaippua) toimii mainiosti, ovat helppokäyttöisiä ja ennenkaikkea... se hinta/laatu suhde! Verrattuna noihin purkkituotteisiin saa "pikkusen" enempi vastinetta ja käsittelykertoja euroille.

Ja tarpeen vaatiessa rasvaus voidaan tehdä noiden creme tuotteiden sijaan esim. vaikka valjasrasvalla.

Noita molempia tuotteita löytyy vaikkapa markettien urheiluosastolta, esim Prismojen hevosurheiluhyllystä. Muutamalla eurolla saa tavaraa monen vuoden käsittelyihin. Rasvaakin kun menee yllättävän vähän kerrallaan.Tuossa onkin se vaara että moni laittaa tavaraa turhan paljon. Eihän käsien rasvaamiseenkaan mene ainetta ku aavistus.

Tuolla jotain mp-harrastajien kommentteja asiaan liittyen.
http://www.moottoripyora.org/keskustelu ... nhoitoaine