BMW 116dA Business Sport (F20 LCI)

Käyttäjät esittelevät autojaan
Avatar
dzam
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 21:05
Auto: F20 LCI 116dA -15
Paikkakunta: Helsinki

Tänään huomasin jännän ominaisuuden ECO PRO:lla ajaessani: +5.3km muuttui hiljalleen +5.0km:ksi. Johtui kai suuremmasta kaasujalasta, mutta jännä että ilmeni vasta nyt. Ehkä sitä on oppinut kaasuttelemaan vähän vapautuneemmin viime aikoina.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

dzam kirjoitti:Tänään huomasin jännän ominaisuuden ECO PRO:lla ajaessani: +5.3km muuttui hiljalleen +5.0km:ksi. Johtui kai suuremmasta kaasujalasta, mutta jännä että ilmeni vasta nyt. Ehkä sitä on oppinut kaasuttelemaan vähän vapautuneemmin viime aikoina.
En ole ajanut Eco Prolla kuin kaksi/kolme kertaa kokeeksi. Ei sillä tee yhtään mitään, tekee vaan auton reagoimattomaksi.
Itse asiassa ainakin kaupungissa ajettessa pitäsi aina olla Sport asetus päällä.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
kokkopa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
Paikkakunta: Uusimaa

Ricracing kirjoitti:
dzam kirjoitti:Tänään huomasin jännän ominaisuuden ECO PRO:lla ajaessani: +5.3km muuttui hiljalleen +5.0km:ksi. Johtui kai suuremmasta kaasujalasta, mutta jännä että ilmeni vasta nyt. Ehkä sitä on oppinut kaasuttelemaan vähän vapautuneemmin viime aikoina.
En ole ajanut Eco Prolla kuin kaksi/kolme kertaa kokeeksi. Ei sillä tee yhtään mitään, tekee vaan auton reagoimattomaksi.
Itse asiassa ainakin kaupungissa ajettessa pitäsi aina olla Sport asetus päällä.
Agree. Kerran ajoin Tampereelle ja takaisin ECO Pro päällä ja sain matkaa +4,9km vaikka ajoin pilkulleen nopeusrajoitusten mukaan mennen tullen. Totesin, että aivan useless.
jleinonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 08:18
Auto: F20 116i Sportline -11 + G31 520d M-Sport -18

Ei sillä moottoritienopeuksissa mitään teekkään. Itse olen ajellut tankillisella melkein +100km ECO Pro näyttöön, tuohan sitten alkaa laskea kun tulee huomautus bensan vähyydestä.
Avatar
dzam
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 21:05
Auto: F20 LCI 116dA -15
Paikkakunta: Helsinki

Joo, kyllä itsekin olen onnistunut kaupungissa tankillisella säästämään jopa 60km. Ei sitä kauhean nopeita kiihdytyksiä keskustassa tarvitse, ja jos tarvitsee, kickdown toimii ECO PRO:llakin.

Mutta tuo luvun väheneminen oli tosiaan uutta, aiemmin se on vain noussut hiljalleen.
Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: G30 530e Msport

Olen huomannut omassa autossani tuon saman lyhenemisen. Yleensä sitä on tullut luonnollisesti enemmän silloin, jos kaasujalka on reilumpi ja Eco-moodi päällä. Näin mututuntumalla vaikuttaisi kylmillä keleillä lyhenevän nopeammin, kun lämpimällä. Aika turha systeemihän se sinäänsä on, mutta kai sitä on niin yksinkertainen, että mukava katsoa, paljonko voi säästää :D

Näin topicciin liittyen: Hieno 1-sarjalainen. Mielestäni tämä uusi ykkönen on huomattavasti paremman näköinen, kun aiempi versio. Varusteitakin olet ruksinut mukavasti! Vanteitahan se tietenkin huutaisi :)
Avatar
dzam
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 21:05
Auto: F20 LCI 116dA -15
Paikkakunta: Helsinki

talvivanteet.jpg
talvivanteet.jpg (945.19 KiB) Katsottu 13478 kertaa
Näköjään vanhat kuvat ovat jostain syystä vähän korruptoituneet (eikä mulla ole niitä enää tallella), joten tässä vähän uudempaa. Alla myös näytille talvivanteet, mustat halvat Dezentin alut. Eipähän ainakaan harmita kauheasti, jos onnistuu vetämään johonkin lumiseen kanttariin (jos vaikka sitä lunta saataisiin tänä talvena).
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Mustat vanteet sopivat valkoiseen autoon. Mutta kuva on kyllä luvalla sanottuna luokaton. Ota jossain kohtaa parempi kuva.
Kunhan vanteet ovat TUV hyväksytyt niin kyllä noilla vanteilla pärjää. Mitkä gummit?

Nyt vasta huomasin nuo mustat sivupeilit :thuup:
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
dzam
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 21:05
Auto: F20 LCI 116dA -15
Paikkakunta: Helsinki

Vakiokokoiset Hakkapeliitta R2:t (eli kitkat) löytyy alta.
Avatar
dzam
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 21:05
Auto: F20 LCI 116dA -15
Paikkakunta: Helsinki

Ajattelin ottaa elemiltä mallia ja kirjotella vähän päiväkirjatyylisesti statusta missä mennään milloinkin epäsäännöllisen säännöllisesti.

12.4.2016 / 21 500 km
Auto kävi viime viikolla ensihuollossa (~280€ Autokeskus Airportilla). ECUun liittyvä tehtaan vaihtokampanja jäi vielä tekemättä osien puuttuessa, mutta se tehdään ensi viikolla. Samalla tsekataan myös paria muuta ilmennyttä ongelmaa, joista ensimmäistä tutkailtiin jo ensihuollon yhteydessä mutta ei saatu ratkottua:

1. Ovien tiivisteet nitisee ja natisee erittäin rapeasti ja se jos joku toki ärsyttää puoli vuotta vanhassa autossa. Etuovien tiivisteet ainakin pitäisivät lähteä vaihtoon nyt ensi viikolla, mutta katsotaan saataisiinkohan sillä narina loppumaan.

2. Takaumpiot keräävät sisäänsä pesujen yhteydessä vettä, joka sitten hikoilee siellä vuorokaudenkin kuluttua pesun jälkeen. Tämä korjataan vaihtamalla koko takaumpiot, joka tehdään nyt myös ensi viikolla.

3. Lisäksi etuvalojen korkeudensäädön kanssa on ollut neljä kertaa failure, eli korkeudensäätö on epäonnistunut ja valot osoittaneet joko maahan tai vähän liiankin korkealle. Tätä katsottiin ensihuollossa, mutta suoraa syytä ei löydetty vaikka virhekoodit näkyivätkin. Etuvalojen ripustukset uusittiin ja nyt seuraillaan tilannetta, että toistuuko tämä vielä ja jos toistuu, tutkaillaan sitten tarkemmin.

Muilta osin auto on palvellut ja toiminut alun (threadin aloituksesta voi lukea) sähköongelmia lukuunottamatta moitteettomasti.

Silver One -pinnoite alkoi menettämään jo parhainta kiiltoaan, joten auto tuli pari viikkoa sitten vahattua Autoglymin Super Resin Polish + Extra Gloss -aineilla ja se kiiltää taas ihan kuin uusi. Jännä huomata, että vaikka olenkin pessyt autoa aina käsin/harjattomassa pesussa, silti pienen pieniä pyörteitä on jo ehtinyt muodostumaan maalipintaan.

Pari kiveniskemääkin on jo tullut paikattua sekä maalipinnasta, että yksi tuulilasistakin. Muita sen suurempia lommoja ei vielä ole ehtinyt ilmaantumaan, paitsi mitä nyt joku oli Jumbon parkkipaikalla vetässyt takapuskuriin aiheuttaen rekisterikilven viereen n. sentin skraidun ja pientä nirhaumaa, mutta sain nämä paikattua huomaamattomaksi ihan BMW:n omalla maalikynällä (vaihtoehtona olisi ollut vaihtaa koko puskuri).

Torstaina vaihtuu kesänakit alle, jonka jälkeen kevät on virallisesti tullut. Alla vielä sivuprofiilia eiliseltä.
sivusta.jpg
sivusta.jpg (887.75 KiB) Katsottu 13016 kertaa
Viimeksi muokannut dzam, 22 Huhti 2016, 10:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Vink: osta kunnon lampaanhanuripesukinnas, esipese auto vaahdottimella (foam lance + bilt hamber autofoam), sen jälkeen vasta pesu (hifistelijät kahden ämpärin tekniikalla) ilmavirtauksen suuntaisilla liikkeillä. Lumet pyyhitään tietty superhellävaraisella villisianharjasta tehdyllä harjalla. Itellä kohta 5-vuotias auto, ei ainuttakaan naarmua, pyörrettä tms., autoliikkeissä uudet naarmuisempia (pitihän toi uutena kiillottaa ja kerran vuoteen korjannu naarmut täsmämyllytyksellä jos on tullu jostain risusta kylkeen tms.).
Avatar
dzam
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 21:05
Auto: F20 LCI 116dA -15
Paikkakunta: Helsinki

4.5.2016 / 23 321 km
Takaumpiot saatiin vihdoin viime viikolla kuntoon, aluksi toinen oli hajonnut kuljetuksessa, joten sen vaihto pitkittyi viikolla alkuperäisestä ajasta.

Myös ovien nitinää ja natinaa on koitettu ratkoa: tiivisteitä ei lähdetty vielä vaihtamaan (sillä voi kuulemma lisätä nitinää, natinaa ja narinoita entisestään, sounds reasonable) vaan sen sijasta ovien yläkaaret teipattiin BMW:n ohjeistuksen mukaisesti jolla pahin narinaa saatiinkin kuriin. Ja kaikki ei toivotut äänet olivatkin poissa, kunnes viime viikonlopun aikana alkoi taas kuulumaan narinaa ja lisäksi oikea etuovi resonoi vähän kuin olisi jotain pientä tavaraa säilytyslokeroissa. Narina vähenee kun avaa hieman ikkunaa ja resonointi loppuu kun painaa hellästi esimerkiksi etuoven kyynärtukea.

Näitä kävin näyttämässä Autokeskuksella maanantaina ja varattiin ensi viikolle taas huoltoaikaa, jossa koitetaan saada näitä metsästettyä ja pois päiväjärjestyksestä.

Alkaa silti jo hieman turhauttaa tämä huollossa ramppaaminen puoli vuotta vanhalla autolla nitinöiden ja natinoiden takia.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Jos yhtään lohduttaa, niin minä oon joutunu jokaisen auton kaa ravaamaan natinoiden takia. Ei oo merkillä väliä, mut esim. Nissaneissa saivat aina kuntoon, Mersu piti korjata ite kun huononi vaan (takaoven saranan säätö ja pesusientä + puutikkuja oikeeseen väliin kojelaudassa + PTFE-rasvaa aurinkolipan saranaan jne.). Vituttaa tietty aina suunnattomasti :D Nyt tulossa F20LCI, katotaan joutuuko senki korjaamaan...
Avatar
dzam
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 21:05
Auto: F20 LCI 116dA -15
Paikkakunta: Helsinki

masaf1 kirjoitti:Jos yhtään lohduttaa, niin minä oon joutunu jokaisen auton kaa ravaamaan natinoiden takia. Ei oo merkillä väliä, mut esim. Nissaneissa saivat aina kuntoon, Mersu piti korjata ite kun huononi vaan (takaoven saranan säätö ja pesusientä + puutikkuja oikeeseen väliin kojelaudassa + PTFE-rasvaa aurinkolipan saranaan jne.). Vituttaa tietty aina suunnattomasti :D Nyt tulossa F20LCI, katotaan joutuuko senki korjaamaan...
Joo, toivotaan parasta. :D Kuulemma näitä nitinöitä ei kauheasti ole näissä F20 LCI:ssä vastaan tullut, mutta tiedä sitten, onko oikeasti enemmän kun marmori antaa olettaa.
Avatar
elem
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
Auto: 330e -20
MB A250e -21
Paikkakunta: Pirkkala

Ikävä todeta, mutta nyt lämpötilojen kohottua kesäisiksi, on omassa aiemmin täysin nitinättömässä F20LCI:ssä havaittavissa alkavaa natinataipumusta ovitiivisteissä ja ajoittaista pientä sirinää kuskin ovesta. Ei nyt aivan harvinainen ongelma liene siis :thdw:

Tuntuu erikoiselta, että natinat nyt alkavat lämpimässä. Jotenkin sitä luulisi, että kylmässä kutistuneet ja kovettuneet muovimateriaalit olisivat herkempiä natisemaan.
Avatar
dzam
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 21:05
Auto: F20 LCI 116dA -15
Paikkakunta: Helsinki

elem kirjoitti:Ikävä todeta, mutta nyt lämpötilojen kohottua kesäisiksi, on omassa aiemmin täysin nitinättömässä F20LCI:ssä havaittavissa alkavaa natinataipumusta ovitiivisteissä ja ajoittaista pientä sirinää kuskin ovesta. Ei nyt aivan harvinainen ongelma liene siis :thdw:

Tuntuu erikoiselta, että natinat nyt alkavat lämpimässä. Jotenkin sitä luulisi, että kylmässä kutistuneet ja kovettuneet muovimateriaalit olisivat herkempiä natisemaan.
Joo, mulla natinat alkavat vielä aina – ei heti pesun jälkeen kuten voisi kuvitella, vaan – muutama päivä pesun jälkeen. Oon jo tsekannut, että ei jää mitään aineita tms. ovien väliin joten siitä ei oo kiinni. Tosi outo ongelma. Mutta suosittelen lämpimästi kääntymään takuun puoleen, ainakin mulla tuntuvat tekevän "kaikkensa", jotta ongelmaan löytyisi ratkaisu.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Tiivistenatinat on BMW:n perisynti eikä niihin oikein taida olla pysyvää ratkaisua. Mulla natisi E46 ja E91 aina lämpimillä keleillä melkoisesti. Ja sitä koitettiin korjailla. Huolellinen puhdistus auttoi hetkeksi mutta vain hetkeksi. Oviaukon ontelotiivisteihin on vedelty huollossa teippejä yms. Gummipflegeä. Jotkut laittaa Gtechiqin litkua joka kestää vähän kauemmin. Toisaalta myös ovien ikkunoiden yläreunaan on laitettu teippiä.

Oma kikka jota loppuviimein käytin säännöllisesti oli laskea etuovien ikkunoita 1mm niin että lasi on aavistuksen irti karmin tiivisteesteen hahlon pohjasta mutta kuitenkin niin että ikkuna on kunnolla kiinni. Se auttoi eikä ainakaan itsellä ongelmana olleet oviaukon ontelotiivisteet.

Kaippa tämä vain aiheutuu tavoitteesta minimoida äänet ja siksi maksimoida tiiviys. Sivutuotteena sitten natisee. Mun mielestä toi on ensisijaisesti materiaaliongelma. Ikkunahahlon tiiviste pitäisi olla laskin kosketuspinnoilta "reilun samettinen" ja ontelotiivisteet taasen pitäisi olla kangaspinnoitetut tai niin kuin 6-sarjalaisessa karhennetut ja ihmeellistä jännän tuntuista kumin kaltaista materiaalia mutta ihan erilaista kun muissa malleissa on ollut. Eikä natise avomallikaan.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Avatar
dzam
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 21:05
Auto: F20 LCI 116dA -15
Paikkakunta: Helsinki

Kuulostaa tutulta tuo ikkunoiden laskeminen, sama auttaa myös mulla kyseiseen ongelmaan. Eli kaipa ne kuitenkin on ne tiivisteet. Tosin nyt sivutuotteena (tai ihan muuten vaan) on alkanut myös itse ovi resonoimaan.

Mutta jokatapauksessa, rasittava ongelma.
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

E60:ssä mulla nitisi ja natisi tiivisteet. Loppui kun hommasin shelliltä shellin oman tiivisteisiin tarkoitetun aineen. Sellainen pikku puteli se oli. Sitä kun sipasi tiivisteisiin ja pyyhki ylim. pois, niin hiljaisuus oli taattu ja hermoja raastavat natinat oli muisto vain. En tiedä saako tuota shellin ainetta enää, kannattaa toki vilkasta jos sattuu shellillä asioimaan.
Avatar
dzam
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 21:05
Auto: F20 LCI 116dA -15
Paikkakunta: Helsinki

Mosku kirjoitti:E60:ssä mulla nitisi ja natisi tiivisteet. Loppui kun hommasin shelliltä shellin oman tiivisteisiin tarkoitetun aineen. Sellainen pikku puteli se oli. Sitä kun sipasi tiivisteisiin ja pyyhki ylim. pois, niin hiljaisuus oli taattu ja hermoja raastavat natinat oli muisto vain. En tiedä saako tuota shellin ainetta enää, kannattaa toki vilkasta jos sattuu shellillä asioimaan.
Ok, hyvä tietää. Jonkin verran olen kauhutarinoita lukenut muista kuin BMW:n tiivisteenhoitoaineista, joten ihan ekana en taida lähteä kokeilemaan, mutta jos nyt noi ei noita nitinöitä saa kuriin, niin pitää koittaa.

Googlaamalla löytyi Shell tiivistesuoja -niminen tuote. Kai noin 38g punakorkkinen purkki, kuulostaako tutulta?
Vastaa Viestiin